Особливості корекції фонетико-фонематичних порушень у молодших школярів як засіб попередження дисграфії
Автор(ка)
Коваль Соломія Володимирівна
Ступінь
Магістр
Група
ЛОГм-2-22-1.4з
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Актуальність теми. У сучасних політичних, економічних соціально-психологічних умовах нашої країни, спричинених повномасштабними воєнними діями, простежується тенденція до збільшення кількості дітей з особливими освітніми потребами. Їх інтеграція в освітній простір передбачає впровадження інклюзивної освіти та створення умов, за яких всі діти незалежно від стану здоров’я мали б змогу отримати якісні освітні послуги. Тому поширення ефективних методів превентивного, розвивального та корекційного навчання таких дітей, зокрема, тих, які відчувають труднощі в мовленні, є одним із головних завдань логопедичної роботи.
Проблема корекції фонетико-фонематичних порушень (далі - ФФП) у дітей молодшого шкільного віку як засіб попередження дисграфії є однією із актуальних, оскільки велика частка молодших школярів з мовленнєвими порушеннями має не лише проблеми у звуковій стороні мовлення, але й недостатньо сформовані фонетико-фонематичні уміння і навички, що проявляються у змішуванні фонемографем, близьких за акустико-артикуляційними, оптичними та кінетичними ознаками, пропуски, заміни й додавання за типом уподібнень, переставляння тощо. Це зумовлює їхню неготовність до читання та опановування писемним мовленням, що стає причиною виникнення дисграфії.
Опановування державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття учнями молодшого шкільного віку є одним із важливих напрямів, обов’язкових компетентностей та результатів навчання в початковій школі. Про це йдеться в Концепції «Нова українська школа» (2016 р.), «Стандарті початкової освіти» (2018 р.) та ін.
Проблемі корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії присвячено праці багатьох дослідників, зокрема Н. Боднар , Н. Гаврилової, Т. Іванової, В. Ільяної, В. Махоні, О. Наумової, С. Нетьосова, В. Пасько, Ю. Рібцун та ін. Окремі аспекти проблемного питання можна також віднайти у низці досліджень різних авторів. Зокрема: визначення дисграфії як прояву системного порушення мовлення, що пов’язано зі складнощами в обробці дитиною звукової сторони мовлення, які безпосередньо впливають на навички письма (О. Ласточкіна [23]), загальні особливості профілактики та корекції фонетико-фонематичних порушень як засобу попередження дисграфії в учнів початкових класів (О. Купчак [22]), особливості використання окремих методів профілактики та корекції порушень писемного мовлення дітей молодшого шкільного віку (Д. Кірпа [19]) тощо.
Однак, наразі проблема корекції фонетико-фонематичних порушень як засобу попередження дисграфії все ще залишається актуальною. Це пов'язано з необхідністю вироблення системного підходу до здійснення корекційного процесу з виправлення зазначених порушень, який сприятиме збільшенню ефективності використовуваних наразі корекційних методик, зважаючи на зростання кількості дітей із ФФП та впливом таких порушень на формування писемного мовлення. Окрім того, не до кінця вивченими залишаються питання ускладнення симптоматики та механізмів порушення та його впливу на порушення письма, що вимагає здійснення комплексного дослідження проблеми корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії.
Отже, проблема корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку є однією із актуальних не лише для логопедичної практики, а й усієї системи шкільної освіти в Україні.
Мета дослідження: теоретично розкрити науково-теоретичні засади корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії та окреслити шляхи їх корекції в умовах закладу загальної середньої освіти.
Відповідно до мети визначено такі завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз вітчизняних та закордонних досліджень щодо засад корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії
2. Визначити діагностичний інструментарій та критеріальну базу дослідження особливостей письма у дітей молодшого шкільного віку із фонетико-фонематичними порушеннями.
3. Провести діагностику порушень письма у дітей молодшого шкільного віку з фонетико-фонематичними порушеннями.
4. Розробити методичні рекомендації з корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії.
Для досягнення мети та розв’язання поставлених завдань використано такі методи наукового дослідження:
– теоретичні: аналіз психолого-педагогічної, логопедичної, методичної літератури для окреслення особливостей процесу корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засіб попередження дисграфії; теоретичне осмислення й узагальнення сутності корекційної роботи з дітьми молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії;
– емпіричні: аналіз продуктів діяльності, констатувальний експеримент для дослідження особливостей письма у дітей молодшого шкільного віку із фонетико-фонематичними порушеннями;
– статистичні: кількісний та якісний аналіз одержаних експериментальних даних.
Проблема корекції фонетико-фонематичних порушень (далі - ФФП) у дітей молодшого шкільного віку як засіб попередження дисграфії є однією із актуальних, оскільки велика частка молодших школярів з мовленнєвими порушеннями має не лише проблеми у звуковій стороні мовлення, але й недостатньо сформовані фонетико-фонематичні уміння і навички, що проявляються у змішуванні фонемографем, близьких за акустико-артикуляційними, оптичними та кінетичними ознаками, пропуски, заміни й додавання за типом уподібнень, переставляння тощо. Це зумовлює їхню неготовність до читання та опановування писемним мовленням, що стає причиною виникнення дисграфії.
Опановування державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття учнями молодшого шкільного віку є одним із важливих напрямів, обов’язкових компетентностей та результатів навчання в початковій школі. Про це йдеться в Концепції «Нова українська школа» (2016 р.), «Стандарті початкової освіти» (2018 р.) та ін.
Проблемі корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії присвячено праці багатьох дослідників, зокрема Н. Боднар , Н. Гаврилової, Т. Іванової, В. Ільяної, В. Махоні, О. Наумової, С. Нетьосова, В. Пасько, Ю. Рібцун та ін. Окремі аспекти проблемного питання можна також віднайти у низці досліджень різних авторів. Зокрема: визначення дисграфії як прояву системного порушення мовлення, що пов’язано зі складнощами в обробці дитиною звукової сторони мовлення, які безпосередньо впливають на навички письма (О. Ласточкіна [23]), загальні особливості профілактики та корекції фонетико-фонематичних порушень як засобу попередження дисграфії в учнів початкових класів (О. Купчак [22]), особливості використання окремих методів профілактики та корекції порушень писемного мовлення дітей молодшого шкільного віку (Д. Кірпа [19]) тощо.
Однак, наразі проблема корекції фонетико-фонематичних порушень як засобу попередження дисграфії все ще залишається актуальною. Це пов'язано з необхідністю вироблення системного підходу до здійснення корекційного процесу з виправлення зазначених порушень, який сприятиме збільшенню ефективності використовуваних наразі корекційних методик, зважаючи на зростання кількості дітей із ФФП та впливом таких порушень на формування писемного мовлення. Окрім того, не до кінця вивченими залишаються питання ускладнення симптоматики та механізмів порушення та його впливу на порушення письма, що вимагає здійснення комплексного дослідження проблеми корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії.
Отже, проблема корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку є однією із актуальних не лише для логопедичної практики, а й усієї системи шкільної освіти в Україні.
Мета дослідження: теоретично розкрити науково-теоретичні засади корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії та окреслити шляхи їх корекції в умовах закладу загальної середньої освіти.
Відповідно до мети визначено такі завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз вітчизняних та закордонних досліджень щодо засад корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії
2. Визначити діагностичний інструментарій та критеріальну базу дослідження особливостей письма у дітей молодшого шкільного віку із фонетико-фонематичними порушеннями.
3. Провести діагностику порушень письма у дітей молодшого шкільного віку з фонетико-фонематичними порушеннями.
4. Розробити методичні рекомендації з корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії.
Для досягнення мети та розв’язання поставлених завдань використано такі методи наукового дослідження:
– теоретичні: аналіз психолого-педагогічної, логопедичної, методичної літератури для окреслення особливостей процесу корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку як засіб попередження дисграфії; теоретичне осмислення й узагальнення сутності корекційної роботи з дітьми молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії;
– емпіричні: аналіз продуктів діяльності, констатувальний експеримент для дослідження особливостей письма у дітей молодшого шкільного віку із фонетико-фонематичними порушеннями;
– статистичні: кількісний та якісний аналіз одержаних експериментальних даних.
Зміст
ВСТУП……………………………………………………….………………….
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ КОРЕКЦІЇ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЯК ЗАСОБУ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ДИСГРАФІЇ
1.1. Фонетико-фонематичні порушення мовлення у дітей молодшого шкільного віку як передумова виникнення дисграфії
1.2. Сутність, зміст та структура процесу корекції фонематичного компоненту усного мовлення у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ПИСЬМА У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
2.1. Діагностика порушень письма у дітей молодшого шкільного віку з фонетико-фонематичними порушеннями
2.2. Аналіз результатів констатувального дослідження
2.3. Шляхи корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ КОРЕКЦІЇ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЯК ЗАСОБУ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ДИСГРАФІЇ
1.1. Фонетико-фонематичні порушення мовлення у дітей молодшого шкільного віку як передумова виникнення дисграфії
1.2. Сутність, зміст та структура процесу корекції фонематичного компоненту усного мовлення у дітей молодшого шкільного віку як засобу попередження дисграфії
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ПИСЬМА У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
2.1. Діагностика порушень письма у дітей молодшого шкільного віку з фонетико-фонематичними порушеннями
2.2. Аналіз результатів констатувального дослідження
2.3. Шляхи корекції фонетико-фонематичних порушень у дітей молодшого шкільного віку
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
1. Білан В. А. До проблеми навчання молодших школярів із загальним недорозвиненням мови в умовах загальноосвітньої школи. Proceedings of the XV International Scientific and Practical Conference «General scientific approaches to knowledge in the different sciences», April 10 – 11, 2023 Vilnius, Lithuania by the «InterSci». С. 20−23.
2. Бобер А. В. Подолання труднощів письма у молодших школярів з загальним недорозвитком мовлення III-IV рівня. Збірник наукових праць здобувачів освітнього ступеня бакалавр і магістр факультету спеціальної освіти, психології та соціальної роботи / за ред. О.В. Гаврилова. Вип.15. Кам’янець-Подільський: Видавець Ковальчук О.В. 2022. С. 27−32.
3. Боднар Н.М. Корекційна робота із запобігання дисграфії в дітей молодшого шкільного віку. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 33. С. 6-11.
4. Боряк О. В. Розвиток мовлення молодших школярів з інтелектуальними порушеннями: теорія і практика Текст : навчально-методичний посібник ; МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. 246 с.
5. Бугаєнко В.В. Онтогенез фонетико-фонематичної сторони мовлення дітей. Збірник наукових праць за матеріалами регіонального науково-практичного семінару «Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами» / За загальною редакцією Ю. Д. Бойчука – Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2021. С. 30-34.
6. Бучук С. В. Корекція порушень графо-моторної навички письма у дітей молодшого шкільного віку. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. 69 с.
7. Візенкова Ю. С. Використання ігрових вправ у корекції мовлення дітей із фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ;[за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 318–320.
8. Владимирова І. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів. Актуальні питання розвитку науки та освіти (частина IІ). Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, 19-20 жовтня 2019 року. Львів : Львівський науковий форум, 2019. 64 с.
9. Гаврилова Н. С. Система корекції порушень фонетичного боку мовлення. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. Вип. 27. C. 37-44.
10. Галущенко В.І. Застосування інноваційних логопедичних технологій у корекційній роботі з дітьми з порушеннями мовлення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць : вип. 7, у 2 т./ за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова. Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006. 452 с.
11. Галущенко В. І., Кириловська, А. Д. Корекційна робота з дітьми молодшого шкільного віку з порушеннями мовлення. The 12 th International scientific and practical conference “Science and innovation of modern world”(August 10-12, 2023) Cognum Publishing House, London, United Kingdom. 2023. С. 166−175.
12. Голуб Н. М. Особливості корекційно-розвиткової роботи з молодшими школярами із загальним недорозвиненням мовлення з орієнтацією на обрану лексичну тему. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти: зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 50–53.
13. Данілавічютє Е. А. Особливі мовленнєві потреби: технологія індикації, аналізу, моделювання освітнього простору. Діти з особливими потребами в освітньому просторі : матеріали V Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології. (Чернігів, 10‒11 жовтня 2019). Чернігів, 2019. С. 34‒38.
14. Данилюк О. До проблеми формування правильної звуковимови у дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком у процесі вивчення української мови. Педагогічний часопис Волині. 2017. № 1. С. 61-65.
15. Дубовик С. Фонетичні аспекти культури мовленнєвого спілкування молодших школярів. Початкова школа. 2013. № 6. С.3˗ 6.
16. Іванова Т. Дислексія. Діагностика та корекційно-відновлювальна робота з дітьми. Київ : Шкільний світ, 2017. 107 с.
17. Ільяна В. М., Пригода З. С. Реалізація психолінгвістичного підходу до програмово-методичного забезпечення з корекції фонетико-фонематичної сторони мовлення у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення. Особлива дитина : навчання і виховання. 2017. №3(83). С. 40-46.
18. Капуста Л. Питання формування навичок звукового аналізу у дітей молодшого шкільного віку з дисграфією. Актуальні проблеми навчання і виховання молодших школярів : матеріали наук. конф. студ. ф-ту початк. навч. : зб. тез наук. доп. / за заг. ред. Л. П. Ткаченко. Харків, 2022. Вип. 12. С. 18.
19. Кірпа Д. О. Ігрові вправи як засіб профілактики порушень писемного мовлення дітей молодшого шкільного віку. Актуальні питання корекційної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; редкол.: Ю. Д. Бойчук (голов. ред.), Т. Ю. Маркіна, Л. Є. Перетяга. Харків : ХНПУ, 2020. С. 149–155.
20. Козинець О., Градусова М. Графомоторні навички як складові формування писемного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з труднощами в навчанні. Педагогічні науки та освіта. 2022. Вип. 38−39.. С. 45−54.
21. Кулик А. С. Теоретичне обґрунтування проблеми формування засобів мовленнєвого спілкування у дітей дошкільного віку із ЗНМ III рівня. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука] Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 428–433.
22. Купчак О. М. Профілактика порушень писемного мовлення в учнів початкових класів. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2012. Вип 20 (1). С. 144-153.
23. Ласточкіна О. В. Типологія порушень писемного мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VIII Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції (Суми, 15 лютого 2019). Суми: ФОП Цьома С. П., 2019. С. 36‒39.
24. Логопедія. Підручник. 5-те., переробл. та доповн. / За ред. М.К. Шеремет. Київ : Видавничий дім «Слово», 2018. 856 с.
25. Локтіонова І. М. Ігрові прийоми в логопедичній роботі з молодшими школярами, що мають порушення читання і письма. Актуальні питання спеціальної педагогіки: збірник наукових праць / за заг. ред. проф. Бойчука Ю. Д. Харків. : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2022. С. 76-79.
26. Максименко С. В. Дислексія. Буккросинг. Бонсай. Корекційно-розвиткова робота з молодшими школярами з ООП. Інноваційні підходи в освіти та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами. Київ, 2021. С. 50-56.
27. Матвеєва Н. Теоретичні засади навчання молодших школярів з дисграфією. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2021. №4. С. 223–230.
28. Махоня В. Теоретичні основи формування писемного мовлення у дітей молодшого шкільного віку. Сучасний погляд на дисграфію. Актуальні питання гуманітарних наук. Науковий збірник Дрогобицького ДПУ імені І. Франка. Дрогобич, 2018. Вип. 19. Т. 1. С. 186‒189.
29. Мирошніченко В. Сучасні підходи до формування толерантної поведінки у молодших школярів зі зниженим слухом. Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол. : С. М. Кондратюк, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. Вип. 11, т. 2. С. 102–107.
30. Наумова О. Н. Від звука до букви. Розвиток фонематичних процесів. Логопед. 2014. № 5. С. 11–13.
31. Нетьосов С.І., Курицька Г.А. Технології корекції фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення у дошкільників. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2018. № 1 (15). С. 87-90.
32. Ніколайчук Г. І., Попадюк Д. Особливості розуміння усних текстів дітьми старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення. Актуальні проблеми дошкільної та спеціальної освіти. 2020. 158-160.
33. Олефір О. Сучасний стан діагностики порушень писемного мовлення у молодших школярів . Розвиток сучасної освіти і науки : результати, проблеми, перспективи. Том ХІI : якісні дослідження для покращення життя людини / Ред.: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький. Конін −Ужгород – Перемишль: Посвіта, 2022. С. 90−92.
34. Олійник І. М, Тищенко Л. Р., Яценюк Л. І До питання корекції дисграфії у дітей молодшого шкільного віку. Імідж сучасного педагога. 2022. №3 (204). С. 91-94.
35. Опанасець Н.А. Розвиток фонематичних процесів у дітей з мовленнєвими порушеннями. Таврійський вісник освіти. 2015. № 3. С. 120-125.
36. Пасько В.В., Зелінська-Любченко К.О. Корекція фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення у дітей дошкільного віку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2018 року, м. Суми). С. 101-104.
37. Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39. ст.380.
38. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16 січня 2020 року. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2020. № 31. ст.226/
39. Ракульцева М. Корекція мовленнєво-рухових порушень у дітей старшого дошкільного віку із заїканням у процесі логоритмічних занять. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти : зб. наук. пр. матеріалів круглого столу 20 жовт. 2022 р. / Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди та ін. ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків, 2022. С. 163–169.
40. Решетило О. Аналіз класифікацій мовленнєвих порушень. Актуальні проблеми спеціальної педагогіки, психології та фізичної терапії : матеріали VІІ Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (25 травня 2023 року, м. Суми). Суми : ФОП Цьома С. П., 2023. С. 265−271.
41. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення. Київ : Педагогічна думка, 2012. 258 с.
42. Романова Н. Ю. Особливості саморегуляції та самоконтролю у молодших школярів із ЗПР при опануванні ними писемним мовленням. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти : зб. наук. пр. матеріалів круглого столу 20 жовт. 2022 р. / Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди та ін. ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків, 2022. С. 169–175.
43. Соловйова І. С. Передумови формування навичок писемного мовлення у дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 548–551.
44. Спиридонова Є. М. Особливості формування фонетико-фонематичної складової мовлення у дітей з дислалією засобами дидактичних ігор. Харківський природничий форум : VІ Міжнар. конф. молодих учених, Харків, 18–19 трав. 2023 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди та ін. ; редкол.: Ю. Д. Бойчук, І. А. Іонов, Д. В. Леонтьєв та ін. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 315–318.
45. Стахова Л. Л. Розвиток фонетико-фонематичних процесів у дітей із порушеннями мовлення засобами музики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 73 (т.2). С. 82-88.
46. Таран О. П., Шрамко Т. В. Засоби образотворчого мистецтва як метод формування оптико-просторових уявлень у дітей молодшого шкільного віку з дисграфією. Інноваційна педагогіка. 2022. № 2 (53). С. 67-72.
47. Тенцер Л. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів: дис. .... канд. пед. наук: 13.00.03 / Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 310 с.
48. Терещук І. О. Порушення писемного мовлення, обумовлене фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення, у дітей молодшого шкільного віку. Особистість, сім’я і суспільство : питання педагогіки та психології : Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 22–23 листопада 2019 року). Львів : ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2019. Ч. 2. С. 68-71.
49. Тищенко В. Ієрархія фонематичних процесів в онтогенезі дитячого мовлення Теорія і практика сучасної логопедії : Збірник наукових праць. 2007. Вип. 4. Київ : Актуальна освіта, 2007. С. 3-18.
50. Хланта К. В. Особливості формування фонетико-фонематичних процесів у дітей із загальним недорозвитком мовлення. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 586–588.
51. Хомик Т.В, Кальченко К.В. Сучасні підходи щодо профілактики порушень письма у молодших школярів з порушеннями мовлення. Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference. Bilbao, Spain November 29 – December 02, 2022. С. 396-399.
52. Хрестоматія з логопедії: навчальний посібник/ укл. С. Федоренко, І. Марченко. Київ : Видаництво «Книга-плюс», 2019. 496 с.
53. Чередніченко Н. Типи та механізми дисграфічних помилок у писемному мовленні молодших школярів. Логопедія. 2012. № 2. С. 94–102.
54. Чередніченко Н.В., Горбачова Д.М. Комплексна діагностика дисграфічних та дизорфографічних помилок у письмі молодших школярів із порушенням писемного мовлення. Логопедія. 2015. № 5. С. 73–86.
55. Чередніченко Н.В., Тенцер Л.В. Зміст та організація логопедичної роботи з подолання дисграфії у молодших школярів в умовах корекційного та інклюзивного навчання. Актуальні питання корекційної освіти. Випуск №13 (2019). С. 312-324.
56. Чуйко А. І. Кінезіологічні вправи як засіб розвитку загальної та дрібної моторики молодших школярів із легкими інтелектуальними порушеннями. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 597–600.
57. Шаровкіна А. В. Особливості засвоєння мовлення дітьми старшого дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 600–603.
58. Шевченко В. О. Сучасні погляди на причини та механізми виникнення дисграфії. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 603–606.
59. Шеремет М. К., Тарасун В. В., Конопляста С. Ю., Кондратенко В. О., Чередніченко Н. В. Логопедія : підручник / за ред. М. К. Шеремет. Київ : Видавничій Дім «Слово», 2018. 856 с.
60. Шостак О. Логоритміка як засіб корекції ЗНМ у молодших школярів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип 52, том 3. С. 255−259.
61. Berninger V.W., Richards T., Abbott R.D. Differential Diagnosis of Dysgraphia, Dyslexia, and OWL LD: Behavioral and Neuroimaging Evidence. Reading and Writing. 2015. №28 (8). Р. 1119–1153.
62. Canziani T. Un disturbo dell'apprendimento: la dislessia nella lingua italiana e nella lingua inglese. URL: http: actamedicamediterranea.com/medica/2005/med2005_pag89.pdf (дата звернення 03.05.2023).
63. Cummings A. Brain and behavior in children with phonological delays: Phonological, lexical, and sensory system interactions. San Diego, 2009. 283 p.
64. Miceli G., Silveri M.C., Caramazza A. Cognitive analysis of a case of pure dysgraphia. Brain and Language. 1985. №25 (2). Р. 187–212.
65. Patino E. Understanding Dysgraphia. Understood.org. Retrieved September 2016. URL: https://www.understood.org/en/articles/understanding-dysgraphia (дата звернення 03.05.2023).
66. Thomas D. Examining phonemic awareness in children with expressive phonological disorders. Southeastern Louisiana, 2013. 135 p.
2. Бобер А. В. Подолання труднощів письма у молодших школярів з загальним недорозвитком мовлення III-IV рівня. Збірник наукових праць здобувачів освітнього ступеня бакалавр і магістр факультету спеціальної освіти, психології та соціальної роботи / за ред. О.В. Гаврилова. Вип.15. Кам’янець-Подільський: Видавець Ковальчук О.В. 2022. С. 27−32.
3. Боднар Н.М. Корекційна робота із запобігання дисграфії в дітей молодшого шкільного віку. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 33. С. 6-11.
4. Боряк О. В. Розвиток мовлення молодших школярів з інтелектуальними порушеннями: теорія і практика Текст : навчально-методичний посібник ; МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022. 246 с.
5. Бугаєнко В.В. Онтогенез фонетико-фонематичної сторони мовлення дітей. Збірник наукових праць за матеріалами регіонального науково-практичного семінару «Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами» / За загальною редакцією Ю. Д. Бойчука – Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2021. С. 30-34.
6. Бучук С. В. Корекція порушень графо-моторної навички письма у дітей молодшого шкільного віку. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. 69 с.
7. Візенкова Ю. С. Використання ігрових вправ у корекції мовлення дітей із фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ;[за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 318–320.
8. Владимирова І. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів. Актуальні питання розвитку науки та освіти (частина IІ). Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, 19-20 жовтня 2019 року. Львів : Львівський науковий форум, 2019. 64 с.
9. Гаврилова Н. С. Система корекції порушень фонетичного боку мовлення. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. Вип. 27. C. 37-44.
10. Галущенко В.І. Застосування інноваційних логопедичних технологій у корекційній роботі з дітьми з порушеннями мовлення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць : вип. 7, у 2 т./ за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова. Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006. 452 с.
11. Галущенко В. І., Кириловська, А. Д. Корекційна робота з дітьми молодшого шкільного віку з порушеннями мовлення. The 12 th International scientific and practical conference “Science and innovation of modern world”(August 10-12, 2023) Cognum Publishing House, London, United Kingdom. 2023. С. 166−175.
12. Голуб Н. М. Особливості корекційно-розвиткової роботи з молодшими школярами із загальним недорозвиненням мовлення з орієнтацією на обрану лексичну тему. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти: зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 50–53.
13. Данілавічютє Е. А. Особливі мовленнєві потреби: технологія індикації, аналізу, моделювання освітнього простору. Діти з особливими потребами в освітньому просторі : матеріали V Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології. (Чернігів, 10‒11 жовтня 2019). Чернігів, 2019. С. 34‒38.
14. Данилюк О. До проблеми формування правильної звуковимови у дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком у процесі вивчення української мови. Педагогічний часопис Волині. 2017. № 1. С. 61-65.
15. Дубовик С. Фонетичні аспекти культури мовленнєвого спілкування молодших школярів. Початкова школа. 2013. № 6. С.3˗ 6.
16. Іванова Т. Дислексія. Діагностика та корекційно-відновлювальна робота з дітьми. Київ : Шкільний світ, 2017. 107 с.
17. Ільяна В. М., Пригода З. С. Реалізація психолінгвістичного підходу до програмово-методичного забезпечення з корекції фонетико-фонематичної сторони мовлення у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення. Особлива дитина : навчання і виховання. 2017. №3(83). С. 40-46.
18. Капуста Л. Питання формування навичок звукового аналізу у дітей молодшого шкільного віку з дисграфією. Актуальні проблеми навчання і виховання молодших школярів : матеріали наук. конф. студ. ф-ту початк. навч. : зб. тез наук. доп. / за заг. ред. Л. П. Ткаченко. Харків, 2022. Вип. 12. С. 18.
19. Кірпа Д. О. Ігрові вправи як засіб профілактики порушень писемного мовлення дітей молодшого шкільного віку. Актуальні питання корекційної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; редкол.: Ю. Д. Бойчук (голов. ред.), Т. Ю. Маркіна, Л. Є. Перетяга. Харків : ХНПУ, 2020. С. 149–155.
20. Козинець О., Градусова М. Графомоторні навички як складові формування писемного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з труднощами в навчанні. Педагогічні науки та освіта. 2022. Вип. 38−39.. С. 45−54.
21. Кулик А. С. Теоретичне обґрунтування проблеми формування засобів мовленнєвого спілкування у дітей дошкільного віку із ЗНМ III рівня. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука] Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 428–433.
22. Купчак О. М. Профілактика порушень писемного мовлення в учнів початкових класів. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2012. Вип 20 (1). С. 144-153.
23. Ласточкіна О. В. Типологія порушень писемного мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VIII Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції (Суми, 15 лютого 2019). Суми: ФОП Цьома С. П., 2019. С. 36‒39.
24. Логопедія. Підручник. 5-те., переробл. та доповн. / За ред. М.К. Шеремет. Київ : Видавничий дім «Слово», 2018. 856 с.
25. Локтіонова І. М. Ігрові прийоми в логопедичній роботі з молодшими школярами, що мають порушення читання і письма. Актуальні питання спеціальної педагогіки: збірник наукових праць / за заг. ред. проф. Бойчука Ю. Д. Харків. : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2022. С. 76-79.
26. Максименко С. В. Дислексія. Буккросинг. Бонсай. Корекційно-розвиткова робота з молодшими школярами з ООП. Інноваційні підходи в освіти та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами. Київ, 2021. С. 50-56.
27. Матвеєва Н. Теоретичні засади навчання молодших школярів з дисграфією. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2021. №4. С. 223–230.
28. Махоня В. Теоретичні основи формування писемного мовлення у дітей молодшого шкільного віку. Сучасний погляд на дисграфію. Актуальні питання гуманітарних наук. Науковий збірник Дрогобицького ДПУ імені І. Франка. Дрогобич, 2018. Вип. 19. Т. 1. С. 186‒189.
29. Мирошніченко В. Сучасні підходи до формування толерантної поведінки у молодших школярів зі зниженим слухом. Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол. : С. М. Кондратюк, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. Вип. 11, т. 2. С. 102–107.
30. Наумова О. Н. Від звука до букви. Розвиток фонематичних процесів. Логопед. 2014. № 5. С. 11–13.
31. Нетьосов С.І., Курицька Г.А. Технології корекції фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення у дошкільників. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2018. № 1 (15). С. 87-90.
32. Ніколайчук Г. І., Попадюк Д. Особливості розуміння усних текстів дітьми старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення. Актуальні проблеми дошкільної та спеціальної освіти. 2020. 158-160.
33. Олефір О. Сучасний стан діагностики порушень писемного мовлення у молодших школярів . Розвиток сучасної освіти і науки : результати, проблеми, перспективи. Том ХІI : якісні дослідження для покращення життя людини / Ред.: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький. Конін −Ужгород – Перемишль: Посвіта, 2022. С. 90−92.
34. Олійник І. М, Тищенко Л. Р., Яценюк Л. І До питання корекції дисграфії у дітей молодшого шкільного віку. Імідж сучасного педагога. 2022. №3 (204). С. 91-94.
35. Опанасець Н.А. Розвиток фонематичних процесів у дітей з мовленнєвими порушеннями. Таврійський вісник освіти. 2015. № 3. С. 120-125.
36. Пасько В.В., Зелінська-Любченко К.О. Корекція фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення у дітей дошкільного віку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2018 року, м. Суми). С. 101-104.
37. Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39. ст.380.
38. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16 січня 2020 року. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2020. № 31. ст.226/
39. Ракульцева М. Корекція мовленнєво-рухових порушень у дітей старшого дошкільного віку із заїканням у процесі логоритмічних занять. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти : зб. наук. пр. матеріалів круглого столу 20 жовт. 2022 р. / Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди та ін. ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків, 2022. С. 163–169.
40. Решетило О. Аналіз класифікацій мовленнєвих порушень. Актуальні проблеми спеціальної педагогіки, психології та фізичної терапії : матеріали VІІ Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (25 травня 2023 року, м. Суми). Суми : ФОП Цьома С. П., 2023. С. 265−271.
41. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення. Київ : Педагогічна думка, 2012. 258 с.
42. Романова Н. Ю. Особливості саморегуляції та самоконтролю у молодших школярів із ЗПР при опануванні ними писемним мовленням. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти : зб. наук. пр. матеріалів круглого столу 20 жовт. 2022 р. / Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди та ін. ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків, 2022. С. 169–175.
43. Соловйова І. С. Передумови формування навичок писемного мовлення у дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 548–551.
44. Спиридонова Є. М. Особливості формування фонетико-фонематичної складової мовлення у дітей з дислалією засобами дидактичних ігор. Харківський природничий форум : VІ Міжнар. конф. молодих учених, Харків, 18–19 трав. 2023 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди та ін. ; редкол.: Ю. Д. Бойчук, І. А. Іонов, Д. В. Леонтьєв та ін. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 315–318.
45. Стахова Л. Л. Розвиток фонетико-фонематичних процесів у дітей із порушеннями мовлення засобами музики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 73 (т.2). С. 82-88.
46. Таран О. П., Шрамко Т. В. Засоби образотворчого мистецтва як метод формування оптико-просторових уявлень у дітей молодшого шкільного віку з дисграфією. Інноваційна педагогіка. 2022. № 2 (53). С. 67-72.
47. Тенцер Л. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів: дис. .... канд. пед. наук: 13.00.03 / Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 310 с.
48. Терещук І. О. Порушення писемного мовлення, обумовлене фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення, у дітей молодшого шкільного віку. Особистість, сім’я і суспільство : питання педагогіки та психології : Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 22–23 листопада 2019 року). Львів : ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2019. Ч. 2. С. 68-71.
49. Тищенко В. Ієрархія фонематичних процесів в онтогенезі дитячого мовлення Теорія і практика сучасної логопедії : Збірник наукових праць. 2007. Вип. 4. Київ : Актуальна освіта, 2007. С. 3-18.
50. Хланта К. В. Особливості формування фонетико-фонематичних процесів у дітей із загальним недорозвитком мовлення. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 586–588.
51. Хомик Т.В, Кальченко К.В. Сучасні підходи щодо профілактики порушень письма у молодших школярів з порушеннями мовлення. Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference. Bilbao, Spain November 29 – December 02, 2022. С. 396-399.
52. Хрестоматія з логопедії: навчальний посібник/ укл. С. Федоренко, І. Марченко. Київ : Видаництво «Книга-плюс», 2019. 496 с.
53. Чередніченко Н. Типи та механізми дисграфічних помилок у писемному мовленні молодших школярів. Логопедія. 2012. № 2. С. 94–102.
54. Чередніченко Н.В., Горбачова Д.М. Комплексна діагностика дисграфічних та дизорфографічних помилок у письмі молодших школярів із порушенням писемного мовлення. Логопедія. 2015. № 5. С. 73–86.
55. Чередніченко Н.В., Тенцер Л.В. Зміст та організація логопедичної роботи з подолання дисграфії у молодших школярів в умовах корекційного та інклюзивного навчання. Актуальні питання корекційної освіти. Випуск №13 (2019). С. 312-324.
56. Чуйко А. І. Кінезіологічні вправи як засіб розвитку загальної та дрібної моторики молодших школярів із легкими інтелектуальними порушеннями. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 597–600.
57. Шаровкіна А. В. Особливості засвоєння мовлення дітьми старшого дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 600–603.
58. Шевченко В. О. Сучасні погляди на причини та механізми виникнення дисграфії. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 603–606.
59. Шеремет М. К., Тарасун В. В., Конопляста С. Ю., Кондратенко В. О., Чередніченко Н. В. Логопедія : підручник / за ред. М. К. Шеремет. Київ : Видавничій Дім «Слово», 2018. 856 с.
60. Шостак О. Логоритміка як засіб корекції ЗНМ у молодших школярів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип 52, том 3. С. 255−259.
61. Berninger V.W., Richards T., Abbott R.D. Differential Diagnosis of Dysgraphia, Dyslexia, and OWL LD: Behavioral and Neuroimaging Evidence. Reading and Writing. 2015. №28 (8). Р. 1119–1153.
62. Canziani T. Un disturbo dell'apprendimento: la dislessia nella lingua italiana e nella lingua inglese. URL: http: actamedicamediterranea.com/medica/2005/med2005_pag89.pdf (дата звернення 03.05.2023).
63. Cummings A. Brain and behavior in children with phonological delays: Phonological, lexical, and sensory system interactions. San Diego, 2009. 283 p.
64. Miceli G., Silveri M.C., Caramazza A. Cognitive analysis of a case of pure dysgraphia. Brain and Language. 1985. №25 (2). Р. 187–212.
65. Patino E. Understanding Dysgraphia. Understood.org. Retrieved September 2016. URL: https://www.understood.org/en/articles/understanding-dysgraphia (дата звернення 03.05.2023).
66. Thomas D. Examining phonemic awareness in children with expressive phonological disorders. Southeastern Louisiana, 2013. 135 p.