Методичні засади збагачення соціокультурного досвіду молодших школярів з порушеннями мовлення засобами арт-терапії


Автор(ка)
Яковенко Катерина Валеріївна

Ступінь
Магістр

Група
ЛОГм-1-22-1.4з

Спеціальність
016 Логопедія

Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти


Анотація

В наш час незамінною частиною процесу виховання, навчання та освіти молодших школярів є соціокультурний розвиток дітей. В нинішніх умовах військової агресії Росії проти України є надзвичайно важливим виховати у підростаючого покоління любов до Батьківщини, прищепити розуміння важливості культурної спадщини, що полягає у формуванні соціокультурного національного досвіду. Не менш потрібним є навчити дітей цінувати вітчизняне наукове та освітнє надбання, а також мотивувати вкласти і свій внесок в національну скарбницю. Якщо цей освітній аспект стосується дітей з особливими освітніми потребами, в тому числі з порушеннями мовлення, часто постає питання пошуку засобів, що можуть бути ефективними для реалізації поставленої цілі збагачення соціокультурного досвіду школярів. Такою ефективністю наділені арт-засоби – достатньо інноваційні та водночас вже вагомо вивчені рядом науковців у сфері загальної та спеціальної педагогіки.
Проблеми реалізації мистецтва у світоглядному та виховному контексті вивчалися провідними вітчизняними вченими давно (Д. Джола, А. Щербо, А. Чихурський, Г. Локарєва, Н. Миропольська, М. Стасюк, О. Отич, О. Рудницька, І. Бех, Г. Тарасенко, Г. Шевченко, І. Біла та ін.). Питанням збагачення саме соціокультурного досвіду дітей з особливими освітніми потребами, в тому числі з порушеннями мовлення почали займатися багато вчених відносно нещодавно. Серед них: А. Хіля розглядала арт-терапію у системі засобів виховання ціннісного ставлення до життя у дітей та молоді з функціональними обмеженнями. О. Мілевська вивчала образотворчу роботу в контексті корекції дітей із загальним недорозвиненням мовлення; Т. Добровольська, та М. Євтушина визначали психокорекційне застосування арт-терапії для допомоги дітям з порушеннями в розвитку; В. Литвиненко досліджував у корекційно-педагогічній роботі з дітьми з мовленнєвими порушеннями особливості застосування арт-терапії; О. Вовк вивчала використання арт-терапевтичних методів в соціалізації дітей з особливими освітніми потребами тощо. Серед зарубіжних досліджень: ляльковий театр як метод арт-терапії в роботі з дітьми з емоційними розладами (М. Герньер), особливості арт-терапевтичної роботи із дітьми з аутизмом (Р. Тайп), вплив дитячих вподобань на розуміння та інтерпретацію продуктів арт-терапевтичної творчості (Е. Морісон) тощо.
Зважаючи на гострі питання, пов’язані з проблемою застосування засобів арт-терапії в роботі з дітьми, А. Хіля у своїх методичних матеріалах 2017 року «Арт-терапія у системі засобів виховання ціннісного ставлення до життя у дітей та молоді з функціональними обмеженнями» визначає три групи істотних суперечностей між викликами сучасності, між: 1) потужним світоглядно-виховним потенціалом мистецтва з його можливостями формувати емоційно-почуттєву та світоглядну сфери особистості та засиллям псевдокультурної та антигуманної мистецької продукції у ЗМІ, що спричиняють втратузагальносуспільних духовних орієнтирів інаціональних культурних традицій; 2) високоефективними можливостями арт-терапевтичної художньо-творчої діяльності у розвитку та формуванні особистості дитини з функціональними обмеженнями, вихованню її ціннісного світогляду та наявним досвідом її організації у роботі з дітьми з функціональними обмеженнями; 3) об’єктивно обумовленою потребою суспільства у вихованні ціннісного ставлення до життя у дітей з функціональними обмеженнями засобами арт-терапії й недостатньою розробленістю відповідного науково-методичного забезпечення процесу [28].
Застосування арт-засобів дає змогу молодшим школярам з порушеннями мовлення покращити їх адаптацію до навчального та соціокультурного середовища, навчитися взаємодіяти з однокласниками та педагогами, скоректувати та покращити власне мовлення, активно розвивати образне мислення, формувати свою особистість та творчий потенціал у культурному аспекті. Тому збагачення соціокультурного досвіду у дітей з особливими освітніми потребами, зокрема у молодших школярів із порушеннями мовлення арт-засобами є однією з найактуальніших тем для дослідження

Зміст

ВСТУП……………………………………………………….......................3
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЗБАГАЧЕННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ДОСВІДУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ …………..8
1.1. Сутність соціокультурного досвіду молодших школярів..............8
1.2. Особливості формування соціокультурного досвіду молодших школярів з порушеннями мовлення……………………………...……..............12
1.3. Арт-терапія як засіб збагачення соціокультурного досвіду дітей з типовим розвитком та з порушеннями мовлення..……....................................17
Висновки до першого розділу………………………………………........30
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ДОСВІДУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ................................................................................................................31
2.1. Організація дослідження обізнаності фахівців щодо сутності та забезпечення методичного супроводу зі збагачення соціокультурного досвіду молодших школярів із порушеннями мовлення...................................31
2.2. Визначення особливостей забезпечення фахівцями методичного супроводу зі збагачення соціокультурного досвіду молодших школярів із порушеннями мовлення..........………………………………..............................35
2.3. Методичні засади щодо збагачення соціокультурного досвіду молодших школярів із порушеннями мовлення засобами арт-терапії….........44
2.4. Методичні рекомендації щодо застосування засобами арт-терапії задля збагачення соціокультурного досвіду молодших школярів із порушеннями мовлення.......................................................................................60
Висновки до другого розділу…….............................................................80
ВИСНОВКИ……………………………………………………...............81
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ..............................................85
ДОДАТКИ…………………………………………………......................97

Покликання

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. — К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. — 1728 с. ISBN 966-569-013-
2. Енциклопедія освіти / [гол. ред. В. Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с (на с.29)
3. Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник / С. У. Гончаренко. – Рівне: Волинські обереги, 2011. – 552 с.
4. Федій О. А. Підготовка педагогів до використання засобів естетотерапії: теорія і практика: [монографія] / О. А. Федій. – Полтава: ПНПУ, 2009. – 404 с
5. Кучерук О. Соціокультурний розвиток учнів як лінгвометодична проблема / О. Кучерук // Українська мова і література в школі. – 2014. – №2 (112). – 64 с. – С. 2–7.
6. Горошкіна О. Підручник як засіб формування соціокультурної компетенції учнів / О. Горошкіна // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 22. – Ч ІІ. – С. 183–189.
7. Вітюк В. Основні шляхи формування соціокультурної компетентності учнів початкової школи / В. Вітюк // Рідне слово в етнокультурному вимірі- 2013. - С. 474-479
8. Калько Р. Соціокультурний досвід як підґрунтя формування мовної особистості молодшого школяра в сучасному шкільному театрі / Р. Калько // Рідне слово в етнокультурному вимірі. - 2017. – 2017, с. 394-404
9. Панченко Т. Л. Особливості соціально-психологічної адаптації дітей з порушеннями мовлення / Т. Л. Панченко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. - 2014. - Вип. 27. - С. 149-152.
10. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: в 5 т. К. 1977. Т.3. 677 с
11. Русова С. Вибрані педагогічні твори: у 2 кн. Кн.1. За ред. Є.І.Коваленко, упоряд., передм., прим. Є.І.Коваленко, І.М.Пінчук. К.: Либідь,1997. 272с.
12. Вознесенська О.Л. Арт-терапія в Україні: стан та перспективи розвитку/ Олена Вознесенська // Львівсько-Ряшівські наукові зошити: Культура – Мистецтво – Освіта – Терапія в міждисциплінарній перспективі. – Вип. 2.– 2014. – Wydawnitcywo uniwersytetu rzeszowskiego. – Р. 93-103. Стаття в авторській редакції
13. Арт-терапія: суть, можливості роботи з військовослужбовцями учасниками бойових дій / Ю. Л. Бриндіков // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (41). – С. 42-45.
14. Акулова А.А. Арт-терапевтична методика «веселі долоньки»/Арт-терапія в роботі психолога: інноваційні підходи: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, м. Кропивницький, 20–27 квітня 2021 року / уклад. Молчанова О.М.; за заг. ред. Жосана О.Е. – Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2021. – 150 с.
15. Деркач О.О. Виховний потенціал арт-педагогіки як об’єкт науково-педагогічної рефлексії // Простір арт-терапії: Мистецтво життя: Матеріали ХІІ Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції (м.Київ, 27-28 лютого 2015 р.) / За наук. Ред. А.П.Чуприкова, Л.А.Найдьонової, О.А.Бреусенко-Кузнєцова, О.Л.Вознесенської, О.М.Скнар. – К.: Золоті ворота, 2015. – С.18 -25
16. Пріма Р. Артпедагогіка як наукове поняття: аспекти сутнісної характеристики. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. Вип. № 1. 2016. С. 6-10.
17. Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
18. Наконечна О. В. Арт-терапія як спосіб впливу на особистість у зарубіжній та вітчизняній літературі /О. В. Наконечна // Молодий вчений. – 2014.– №1 (03). – С. 158-160
19. Фірсова Л. С. Арт-терапія у соціально-педагогічній роботі / Л. С Фірсова // Соціальна педагогіка: теорія і практика. Вісник Черкаського університету: Вип. 144 Серія Педагогічні науки / М-во освіти і науки України, Черкаський нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. - Черкаси: Видавництво ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2009. - 203 с. – 2010. – № 3. – С. 160–164.
20. Мірошніченко Т. В. Запровадження арт-терапії в освітньо-виховний простір початкової школи: історико-методичний аспект. Педагогічні науки. 2012. Вип. 3. С. 26–30.
21. Нємцева С.М. Арт-терапія – простір творчості дошкільника/ Соціально-психологічні аспекти розвитку суб’єктів освітнього процесу: матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного форуму «Соціально-психологічні аспекти розвитку особистісно-професійної компетентності педагога в умовах інноваційних змін» (07– 12 грудня 2020 року, м. Суми). [у 2-х ч.]. Ч. 2. / за заг. ред. А. В. Вознюк, О. Ю. Василеги. Суми: НВВ КЗ СОІППО. 2020. 212 с.
22. Керик. О. Є. Використання ігрових та арт-терапевтичних засобів у педагогічній роботі з дітьми з особливими потребами. Імідж сучасного педагога. 2015. № 5. 49-51.
23. Бугера, Ю. Ю.Арттерапевтичні методи у роботі корекційного педагога / Ю.Ю. Бугера, Н.М. Дідик // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). — 2020. — Т. 2, Вип. 16. — С. 36-46.
24. Димитрова Л. М. Арт-терапія як сучасний метод інтеграції дітей з фізичними обмеженнями у суспільство / Димитрова Л. М., Асянова А. А. // Вісник НТУУ "КПІ". Політологія. Соціологія. Право: збірник наукових праць. – 2011. – № 1 (9). – С. 118–123.
25. Morrison Amy. Understanding Children’s Preferences in Art Making: Implications for Art Therapy: A dissertation: In partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy / Amy Morrison. – Lesley University, 2013. – 179 с.
26. Gernier Matthew. Puppetry a san Art Therapy Technique with Emotionally Disturbed Children: A Thesis Presented to The Faculty of the Graduate School Hahnemann University: In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree master of Creative Arts in Therapy / Matthew Gernier. – Alexandria, Vircinia, 1983. – 183 с.
27. Хіля А. Арт-терапія як об’єкт наукового дослідження у працях зарубіжних та вітчизняних учених. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 5 (59).
28. Хіля А. Арт-терапія у системі засобів виховання ціннісного ставлення до життя у дітей та молоді з функціональними обмеженнями: Методичні матеріали. Частина перша / А.В. Хіля. – Вінниця, ТОВ«Нілан-ЛТД», 2017. – 252 с.
29. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / За заг. ред. І. Д. Звєрєвої. – К., Сімферополь: Універсум, 2012. – 536 с.
30. Наконечна О.В. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до використання арт-терапії в роботі з підлітками: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійноїосвіти» / О.В. Наконечна. – Глухів, 2015.- 306 с.
31. Технології соціально-педагогічної діяльності: навч. посіб. [для студентів напряму підготовки «Соціальна педагогіка»] / [за заг. ред. Н.В.Заверико]. – Запоріжжя: Запорізький національнийуніверситет, 2014. – 280 с.
32. Садова І.І. Арт-терапія як сучасний метод у системі соціальної роботи педагога з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку/Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). Збірник наукових праць / за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова– Вип. ІII. – Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2012. – С. 197- 205.
33. Пилипенко Н. Робота з дітьми з травмівним досвідом, фобіями та панічними атаками із застосуванням юнгіанської пісочної терапії та арт-терапії/Простір арт-терапії : [Зб. наук. праць] / УМО, 2022, ВГО «Арт-терапевтична асоціація», 2022; [Ред.кол.: Лушин П.В. та ін.]. – К. : ФОП «Назаренко Т.В.», 2022. – Вип. 1 (31).
34. Толмачова Н.В. Особливості використання методів арт-терапії в роботі з дітьми дошкільного віку/ Соціально-психологічні аспекти розвитку суб’єктів освітнього процесу: матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного форуму «Соціально-психологічні аспекти розвитку особистісно-професійної компетентності педагога в умовах інноваційних змін» (07– 12 грудня 2020 року, м. Суми). [у 2-х ч.]. Ч. 2. / за заг. ред. А. В. Вознюк, О. Ю. Василеги. Суми: НВВ КЗ СОІППО. 2020. 212 с.
35. Бугера Ю. Розвиток комунікативних навичок молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення засобами арттерапії / International scientific and practical conference “Pedagogy and Psychology in the Modern World: the art teaching and learning”: conference proceedings, February 81–85, 2021. Vol. 1. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”.
36. Литвиненко В.А. Застосування арт-терапії в логопедичній роботі з дошкільниками та молодшим школярами: навчально-методичний посібник. Суми: Вид-во: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2011. 112 с.
37. Мішкулинець О. О. Використання арт-терапевтичних методик в умовах інклюзивного освітнього середовища. Психологія: теорія і практика. Мукачево: РВВ МДУ, 2018, № 2. с. 76-89.
38. Чорноус Н. О. Роль і місце арт-терапії у формуванні комунікативних навичок дітей з особливими потребами. Психологія: реальність і перспективи, с.177-183.
39. Ярмолюк А. Формування соціокультурної компетенції старшокласників у процесі роботи над текстом /А. Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2008. – № 7–8 – с. 33–37.
40. Герц І. І. Танець як засіб засвоєння соціокультурного досвіду. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2021. № 2, с.199-204.
41. Батищева Г. О. Музикотерапія як метод психокорекції / Г.О. Батищева // Профілактика і терапія засобами мистецтва: [наук. (метод. посіб.] ; Під заг. ред. О. І. Пилипенка. – К.: А.Л.Д., 1996. – 231 с.
42. Мартиненко І. В. Сучасні підходи до класифікації мовленнєвих порушень у дітей та дорослих // Логопедія. - 2011. - № 1. с. 37-40.
43. Шеремет М. К. Логопедія / М. К. Шеремет. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010. – 672 с
44. Таран О., Лісайчук А. Особливості емоційної компетентності дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення /Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 14./ за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова (14) -2019. - с. 313-323. ISSN 2413-2578
45. Самойлова, А., Музичко, Л. (2022). Особливості формування самооцінки у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями мовлення. Молодий вчений, 6 (106), 18-22. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-6-106-5
46. Белехова У. Психолого-педагогічна характеристика молодших школярів з порушенням мовлення. Досягнення та перспективи сучасних наукових досліджень. Buenos Aires, 2020. С. 233–238.
47. Рібцун Ю. Учні початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення: навчання та розвиток навч.-метод. посіб. / Юлія Рібцун. Львів: Світ, 2020. 264 с.: іл.
48. Супрун А. Моральне виховання дітей з тяжкими порушеннями мовлення як основа формування гуманної особистості. Пріоритетні напрями європейського наукового простору: пошук студента. Вип. 13, Ізмаїл: РВВ ІДГУ, 2023. 364 с.
49. Шевченко Ю. Креативність молодшого школяра з особливими потребами: виклики, потенційні можливості та сучасне бачення Пріоритетні напрями європейського наукового простору: пошук студента. Вип. 13, Ізмаїл: РВВ ІДГУ, 2023. 364 с
50. Базовий компонент дошкільної освіти /Науковий керівник: Т.О.Піроженко. К.: Видавництво, 2021. 37 с.
51. Рябоконь О., Колтунова Т. Оптимізація творчих процесів інклюзивного навчання в сучасній мистецькій школі як поклик сьогодення. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю) «Інклюзія в мистецькій освіті: виклики, практики, перспективи» 6 – 7 грудня 2019 р. за заг. ред. М. М. Бриль. Київ: ДНМЦЗКМО, 2019. С. 410-419
52. Маринюк А. Художньо-творча діяльність як засіб розвитку творчих здібностей у дітей молодшого шкільного віку з ООП. Пріоритетні напрями європейського наукового простору: пошук студента. Вип. 13, Ізмаїл: РВВ ІДГУ, 2023. 364 с
53. Таран О. Теоретико-прикладні засади арт-супроводу родин, які виховують дітей з розладами аутистичного спектра, в умовах абілітаційних таборів Інноваційна педагогіка. Вип. 58. Т. 1. 2023
54. Лісна М. Розвиток творчих здібностей арт-засобами в дошкільному віці: Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць РДГУ. Вип. № 11, 2018.
55. Іваницька Ю. Арт-технологія – інноваційний метод підвищення мотивації учнів на уроках історії. Обрії педагогічних знань: теорія, новації, практика 09 червня 2020р.: матеріали Всеукраїнсько науково- практичної конференції. м. Миколаїв. Центр прогресивної освіти «Генезум». 2020.
56. Шишенко В. О., Канівець Н. Г. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до використання арт-технологій у роботі з молодшими школярами. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 22. Т. 3. С. 138-141.
57. Сорока О. В. Категоріальне розмежування понять «арт-терапія» і «арт-педагогіка». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2013. Вип.35. С. 459-465.
58. Бойко А. Використання арт-педагогічних технологій як засобу творчого самовираження молодших школярів у позашкільних навчальних закладах / А. Е. Бойко // Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки. - 2014. - № 5. - С. 68-73
59. Атаманчук Н.М. Творчий розвиток дітей дошкільного віку засобами арт-практик / Н.М. Атаманчук, С.П. Яланська, О.М. Тур // Психологічний часопис. – 2020. – № 10. Вип. 6. – С.17-28.
60. Калита Н., Фатич В. Теоретичні засади формування соціокультурного досвіду молодших школярів у сучасній парадигмі освіти. Kolegium redakcyjne, 2018, 239.
61. Ковінько А. В. Технологія підготовки майбутніх учителів до розвитку творчого потенціалу молодших школярів засобами арт-терапії: теоретичний аспект / А. В. Ковінько // Педагогіка та психологія. - 2016. - Вип. 54. - С. 179-186. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2016_54_22
62. Деркач О. Арт-терапевтичні техніки в роботі соціального педагога / О. Деркач // Соціальний педагог. – 2008. – № 2. – С. 15-28.
63. Басай Н. П. Особливості формування соціокультурної компетентності учнів початкової школи у процесі навчання іноземних мов [Текст] // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Говерла, 2017. – Вип. 2 (41). – С. 20-24.
64. Сорока О.В. Арт-терапія як фактор збагачення творчості вчителя початкової школи // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2012. Вип. 64. С. 145–151.
65. Федій О.А. Естетотерапія. Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2007. 256 с.
66. Лещук Г. В. Особливості соціокультурної діяльності як фактора соціально-виховного впливу на особистість. Науковий вісник ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», no. 1(44) (травень 30, 2019): 98–101. Http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/170562
67. Світайло Н. Д., Повалій Т. Л. Практикум із соціокультурної діяльності: конспект лекцій / укладачі. – Суми: Сумський державний університет, 2020. – 38 c.
68. Дичок Т.П. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини Розвиток дрібної моторики у дітей із загальним недорозвитком мовлення у процесі роботи з кольоровою манкою. Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами V Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (28 березня 2019 р.) / [гол. ред. Демченко І.І.]. – Умань: ВПЦ «Візаві», 2019 р. – Вип. V. – 197 с
69. Квітка Н. О. Арт-терапевтичні технології як засіб корекційно-розвиткового впливу /Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами V Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (28 березня 2019 р.) / [гол. ред. Демченко І.І.]. – Умань: ВПЦ «Візаві», 2019 р. – Вип. V. – 197 с
70. Алєксєєнко Ю.В. Уманський державний педагогічний університтет імені Павла Тичини. Арт-терапії як засіб збагачення соціокультурного досвіду молодших школярів з особливими освітніми потребами/ Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами V Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (28 березня 2019 р.) / [гол. ред. Демченко І.І.]. – Умань: ВПЦ «Візаві», 2019 р. – Вип. V, 197 с
71. Нікора А. «Особливості корекційно-розвиткової роботи щодо підвищення рівня стресостійкості дітей з особливими освітніми потребами». Scientific Collection «InterConf+», no. 32(151), Apr. 2023, pp. 181-94, doi:10.51582/interconf.19-20.04.2023.019.
72. Данилюк І., Буркало Н. Особливості застосування арт-терапії в роботі з дітьми. Psychological journal, 7 (9), 85-982021. https:// doi.org/10.31108/1.2021.7.9.7
73. Ревть А., Гук О. Арт-терапія у соціально-реабілітаційній роботі з дітьми з особливими потребами// Молодь і ринок №7 (174), 2019
74. Іващенко А, Хараджи М. Особливості застосування арт-терапії у корекції страхів дітей молодшого шкільного віку/ Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. Випуск 17 (62). 2022.
75. Драй А., Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка/ «Використання арт-терапевтичних методів в роботі соціального педагога з сімʼями». V Всеукраїнський дистанційний конкурс студентських та учнівських наукових робіт із соціальної педагогіки/соціальної роботи (2017). Номінація: Наукові роботи на соціальну тематику
76. Логвиненко Т. Використання засобів арт-педагогіки та арт-терапії у соціально-педагогічній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами/ Наука і техніка сьогодні: № 5(5), 2022
77. О. В. Ласточкіна О.В., Коновалова Л.М. Казкотерапія як засіб корекції мовлення дітей дошкільного віку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали VI Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції (14 квітня 2017 року, м. Суми). – Суми: ФОП Цьома С.П. – 194 с.
78. Казкотерапія в системі мовленнєвого розвитку дошкільників. Z Matsyuk, M Fenko. East European Journal of Psycholinguistics 3 (1), 91-101, 2016. 1, 2016.
79. Розвиток творчих здібностей молодших школярів засобами театрального мистецтва / О. Знобєй, О. Клочко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2019. - № 5. - С. 235-246. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2019_5_23
80. Сайт освітнього проекту «На урок» https://naurok.com.ua/prezentaciya-yaki-roslini-...
81. Інтернет-сторінка із дитячими загадками https://dereksiz.org/viddil-osviti-molodi-ta-spo... .
82. Інтернет-сторінка із загадками про квіти чорнобривці https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-chornobrivtsi
83. Інтернет-сторінка із загадками про соняшник https://zagadki.at.ua/publ/priroda/roslinnij_svi...
84. Сайт із текстами відомих пісень https://nashe.com.ua/song/
85. Стаття ознайомчого характеру на тему ірландського традиційного одягу https://jak.bono.odessa.ua/articles/odjag-dlja-i...
86. Стаття ознайомчого характеру на тему грузинського традиційного одягу https://newsdaily.com.ua/legka-odyag/kostyumi/na...
87. Інтернет-сторінка https://naurok.com.ua/zmagannya-geografiya-tancyu-99115.html
88. Стаття ознайомчого характеру на тему австрійського традиційного одягу https://www.absolutviajes.com/uk/austria/la-ropa...
89. Стаття ознайомчого характеру на тему ірландського традиційного одягу https://newsdaily.com.ua/legka-odyag/kostyumi/na...
90. Стаття ознайомчого характеру на тему українського традиційного одягу https://uaua.top/10544/