ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА  


Автор(ка)
Денчук Ірина Миколаївна

Ступінь
Магістр

Група
ЛОГм-1-22-1.4з

Спеціальність
016 Логопедія

Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти


Анотація

В Україні питання аутизму набуває все більшої актуальності для сучасної соціально-педагогічної науки та практики. При розладах аутистичного спектра, окрім основних специфічних особливостей розвитку, зазвичай, наявні особливості та порушення мовлення. Для дітей цієї категорії характерні труднощі сприймання інформації, розуміння ситуації спілкування та використання мовлення у ході комунікації.
Проблема розвитку мовлення дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектра не достатньо виступає предметом самостійних наукових досліджень. В контексті досліджень вчених розроблено різноманітні програми, які спрямовані на певні сфери розвитку особистості: когнітивну, емоційну, поведінкову.
Західні науковці з 90-тих років ХХ століття у дослідження сутності дизонтогенезу та його чинників виявили «первазивний» характер цього порушення, що характеризується труднощами розвитку когнітивних, моторних, мовленнєвих та соціальних навичок (B. Hermelin, C. Lord, N. O’Connor, E.Ornitz, H. Tager-Flusberg, F. Volkmar, L. Wing).
Переважна більшість сучасних вітчизняних дослідників зазначають, що прояви аутизму позначається на усіх рівнях психічної організації дитини (Я. Багрій, І. Марценківський, К. Островська, О. Романчук, Г. Смоляр, Т. Скрипник, В. Тарасун Г. Хворова, Д. Шульженко та інші).
Питаннями порушення мовлення дітей з розладами аутистичного спектра займались низка науковців. Зокрема, О. Таран окреслює психологічні аспекти порушення мовлення дітей з аутизмом, що торкаються базових функцій мовлення, а саме комунікативної та мисленнєвої. Дослідження В. Мельник розкриває чинники порушення писемного мовлення, а саме: недостатність функціонування зорового, мовнослухового, мовнорухового, моторного аналізаторів; порушення лексичної та граматичної складової мовлення; порушення сприймання літер як символічного позначення фонем. Труднощі в оволодінні мовленням дітьми з розладами аутистичного спектра, на думку автора, зумовлені їх низькою пізнавальною активністю та недостатньою саморегуляцією.
В. Вітюк та Л. Тарасюк, в свою чергу, акцентують увагу на важливості формування навички читання дітей з розладами аутистичного спектра як передумови їх успішного навчання. Д. Шульженко торкається логопедичної корекційної роботи з дітьми з аутизмом, яку доречно, на її думку, здійснювати: у повсякденному спілкуванні, у процесі сюжетно-рольових ігор; на заняттях із образотворчої діяльності; на заняттях із розвитку мовлення; під час безпосередньої логопедичної роботи.
Таким чином, проблема організації корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра у процесі розвитку мовлення лишається актуальною та потребує системного дослідження.
Мета дослідження: теоретично та емпірично дослідити особливості організації розвитку мовлення у процесі корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра та запропонувати шляхи його оптимізації.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз проблеми організації розвитку мовлення дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектра у процесі корекційної роботи.
2. Визначити особливості організації розвитку мовлення у процесі корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра
3. Розробити методичні рекомендації щодо оптимізації організації розвитку мовлення у процесі корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – узагальнення теоретичних даних, аналіз наукових, психолого-педагогічних джерел з проблеми організації розвитку мовлення у процесі корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра; емпіричні – опитування (анкетування) фахівців щодо особливостей організації розвитку мовлення дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектра в умовах корекційної роботи; аналіз результатів дослідження – кількісно-якісна обробка результатів анкетування з проблеми дослідження, контент-аналіз, узагальнення та систематизація особливостей організації фахівцями розвитку мовлення дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектра; методичні – розроблення методичних рекомендацій щодо оптимізації організації розвитку мовлення у процесі корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра.

Зміст

ВСТУП
РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА У ПРОЦЕСІ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ
1.1. Особливості становлення мовлення у дітей з розладами аутистичного спектра
1.2. Сутність організації корекційної роботи щодо розвитку мовлення у дітей з розладами аутистичного спектра (вітчизняний досвід)
1.3. Специфіка організації корекційної роботи щодо розвитку мовлення у дітей з розладами аутистичного спектра (західний досвід).
РОЗДІЛ 2
ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ОРГАНІЗАЦІЇ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА У ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
2.1. Методичні засади дослідження особливостей організації корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра у процесі розвитку мовлення
2.2. Визначення особливостей організації корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра у процесі розвитку мовлення
2.3. Методичні рекомендації щодо оптимізації організації розвитку мовлення у процесі корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектра
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ – АЛФАВІТНИЙ ПОКАЗЧИК
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Покликання

1. Леві С.Е., Джареллі Е., Лі Л.К.-К., Шів Л.А., Кірбі Р.С., Кунніфф К. та ін. (2010). Розлад спектру аутизму та супутні захворювання розвитку, психіатричні та медичні захворювання у дітей у багатьох популяціях у Сполучених Штатах. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 31 (4), 267–275. URL: https://doi.org/10.1097/DBP.0b013e3181d5d03b
2. Пол Р., Ферст Ю., Рамзі Г., Чаварська К. та Клін А. (2011). З вуст немовлят: вокальне виробництво немовлят братів і сестер дітей з РАС. Журнал дитячої психології та психіатрії. 52 (5), 588–598. URL: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02332.x
3. Шон Е., Пол Р. та Чаварська К. (2011). Фонологія та вокальна поведінка у малюків із розладами спектру аутизму. Дослідження аутизму: Офіційний журнал Міжнародного товариства досліджень аутизму. 4 (3), 177–188. URL: https://doi.org/10.1002/aur.183" class="hcphp-link">https://doi.org/10.1002/aur.183
4. Клеланд Дж., Гіббон Ф.Е., Пеппе С., О'Харе А. та Резерфорд М. (2010). Фонетичні та фонологічні помилки у дітей з високофункціональним аутизмом і синдромом Аспергера. Міжнародний журнал патології мовлення. 12 (1), 69–76. URL: https://doi.org/10.3109/17549500903469980
5. Шріберг, Л.Д., Пол, Р., Блек, Л., Сантен, Дж. (2011). Гіпотеза апраксії мовлення у дітей з розладом аутичного спектру. Журнал аутизму та розладів розвитку. 41 (4), 405–426. URL: https://doi.org/10.1007/s10803-010-1117-5
6. Брум К., Маккейб П., Докінг К., Добл М. та Керріг Б. (2021). Мовленнєві здібності в неоднорідній групі дітей з аутизмом. Журнал дослідження мовлення, мови та слуху. URL: https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-20-0065
7. С. Дж., Норбері, К. (2020). Чи прогнозує фонетичний репертуар у дошкільників з мінімальним вербальним аутизмом серйозність подальшого порушення експресивної мови? аутизм URL: https://doi.org/10.1177/1362361319898560
8. Шон Е., Пол Р. та Чаварська К. (2011). Фонологія та вокальна поведінка у малюків із розладами спектру аутизму. Дослідження аутизму: Офіційний журнал Міжнародного товариства досліджень аутизму. 4 (3), 177–188. URL: https://doi.org/10.1002/aur.183" class="hcphp-link">https://doi.org/10.1002/aur.183
9. Тагер-Флусберг Г., Роджерс С., Купер Дж., Ланда Р., Лорд К., Пол Р. та ін. (2009). Визначення розмовних орієнтирів та вибір показників експресивного мовного розвитку дітей раннього віку з розладами аутистичного спектру. Журнал дослідження мовлення, мови та слуху, 52, 643–652. URL: https://doi.org/10.1033/1092-4388(2009/08-0136)
10. Hustad, KC, Mahr, TJ, Natzke, PEM, & Rathouz, PJ (2021). Розвиток мовлення у типових дітей від 30 до 119 місяців: Криві зростання розбірливості для однослівних і багатослівних продукцій. Журнал дослідження мовлення, мови та слуху, 64 (10), 3707–3719. URL: https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00142
11. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом: Навч. посіб. для вищих навч. закладів / В.В. Тарасун, Г.М. Хворова; За наук. ред. Тарасун В.В. К., 2004. 100 с/
12. Літвінова О. В. Щодо питання систематизації мовленнєвих порушень при аутизмі. Логопедія. 2013. № 3. С. 48–51.
13. Гладуш В.А. Розвиток теорії логопедії в Україні: історичний аспект / В. А. Гладуш // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології / науковий журнал СумДПУ ім. А. С. Макаренка. – Суми, 2014. – № 3 (37). – С. 442–450. https://pedscience.sspu.sumy.ua/jornal/jornal_20...
14. Пасєвіна О. А. Можливості інклюзивного навчання дітей з розладами аутистичного спектру. Молодий вчений. 2013. № 2 (02). С. 99–104.
15. Аспергер Х. «Аутична психопатія» в дитинстві. Arch Psychiatr Nervenkr. 1944. 117 (1): 76–136
16. Каннер Л. Ранній дитячий аутизм. J Педіатрія. 1944. 25 (3): 211. [Google Scholar]
17. Клін А. Уподобання аутистів молодшого віку щодо мовлення: можлива характеристика симптому соціальної замкнутості. J Розлад розвитку аутизму.1991 рік;21 (1): 29–42
18. Tager-Flusberg H, Joseph RM. Виявлення нейрокогнітивних фенотипів при аутизмі. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2003 рік; 358 (1430):303–314. [ Безкоштовна стаття PMC ] [ PubMed ]
19. Tager-Flusberg H, Lindgren K, Mody M. Структурні та функціональні візуалізаційні дослідження при мовних розладах: специфічні порушення мови та розлади спектру аутизму. В: Wolf L, Schreiber H, JW, редактори. Розлади навчання дорослих: сучасні проблеми. Нью-Йорк: Psychology Press; 2008. С. 127–157.
20. Аутизм говорити. Що таке допоміжні технології? URL: https://www.autismspeaks.org/technology-and-autism
21. Viglioco G, Ponari M, Norbury C. Вивчення та обробка абстрактних слів і понять: ідеї типового та нетипового розвитку. Top Cogn Sci. 2018 рік; 10: 533-549. doi:10.1111/tops.12347
21. Норрелген Ф., Фернелл Е., Ерікссон М. та ін. Діти з розладами аутистичного спектру, у яких у дошкільному віці не розвинене фразове мовлення. аутизм 2015; 19:934–943. doi:10.1177/1362361314556782
22. Центр РАС. Наша МІСІЯ полягає в тому, щоб протягом усього життя підтримувати добробут людей з особливими потребами. https://www.centerforasd.org/
23. Тарасун B. Аутологія: теорія і практика. Підручник. К., 2018. 590 c.
24. Sahyoun CP, Soulieres I, Belliveau JW, Mottron L, Mody M. Когнітивні відмінності в образному мисленні між високофункціональним аутизмом і синдромом Аспергера. J Розлад розвитку аутизму.2009 рік; 39(7):1014–1023[Google Scholar]
24. PROJECT PASS https://sites.google.com/view/projectpassvirtualtutoring
25. Консультативний комітет з питань медицини та науки Autism Speaks https://www.autismspeaks.org/medical-and-science...
26. Шеремет М. К. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали VIВсеукраїнської заочної науково-практичної конференції (14квітня 2017року, м.Суми). –Суми: ФОП Цьома С.П.. –194с.
27. Що таке AAC? https://aacinstitute.org/what-is-aac/
28. Swanson MR, Donovan K, Paterson S та ін. Раннє вивчення мови підтримує подальші мовні навички у немовлят з аутизмом і без нього Autism Res. 2019 рік;12(12):1784–1795. doi: 10.1002/aur.2163
29. Діти із РАС та їх батьки — всі вони потребують підтримки…
30. Громадська спілка «Всеукраїнське громадське об’єднання «Національна Асамблея людей з інвалідністю України» https://naiu.org.ua/strategiya-diyalnosti-vgo-na...
31. Давидова Г. Н. Пластілінографія. Анималистическая живопис: Конспекти занять, - М.: Видавництво «Скріпторій 2003», 2007
32. Хлєбнік С. Р. Арт-педагогіка в підготовці соціального гувернера до соціалізації дітей з вадами розвитку / С. Р. Хлєбнік // Вісник Запорізького національного університету. – № 1 (14). – 2011. – С. 104 – 107. – (Серія «Педагогічні науки»)
33. Магдисюк Л. І. Казкотерапія в психологічному консультуванні дітей та дорослих : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. ІІІ–ІV рівнів акредитації / Людмила Іванівна Магдисюк, Раїса Петрівна Федоренко, Марія Іванівна Замелюк. – Луцьк : Вежа-Друк, 2019. – 152 с.
34. Шульженко Д.І., Ліснічук О.В. Робота гувернера – колекційного-психопедагога з дітьми, які мають інтелектуальні та аутистичні порушення. – К., 2006.
35. Логопедично-реабілітаційний супровід дітей із порушеннями психофізичного розвитку : Монографія / [А. І. Кравченко, Л. В. Мороз, Л. Л.Стахова, О. В. Ласточкіна, К. О.Зелінська-Любченко, І. В. Кравченко] ; за ред. А. І. Кравченка. – Суми : ФОП Цьома С.П., 2021. – 288 с.
36. Логопедія. Підручник. За ред. М.К.Шеремет. - К.: Видавничий Дім "Слово", 2010. - 376 с.: іл.
37. Мері Лінч Барбера «Аутизм і вербально-поведінковий підхід»

38. Роберт Шрамм «Дитячий аутизм та ава»
39. Тара Делані «Розвиток основних навичок у дітей з аутизмом»
40. Коваль Л.В., Компанець Н.М., Квітка Н.О., Лапін А.В., Луценко І.В.– Навчально-методичний комплект. Навчально-методичний посібник «Особлива дитина в інклюзивному навчальному закладі»./ 2017
41. Гаврилова О.В, Співак В.І. Корекційна педагогіка і психологія /. – Вип. 5. – Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2014. – 306 с.
42. Сидорів Л.М. Навчальний курикулум з інклюзивної освіти / уклад.: Л. М. Сидорів, О. А. Тельна, Т. М Цегельник, С. П. Яланська, Н. М. Атаманчук, О. С. Деркачова, за ред. С. М. Сидоріва. – Івано-Франківськ : видавець Кушнір Г. М., 2020. – 198 с.
43. Рібцун Ю.В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення : програмно-методичний комплекс / Ю.В.Рібцун. – К., 2012.– 258 с.
44. Дробіт Л. Р. "Особливості мотивації учіння у дітей з розладами аутистичного спектру". УДК 159.922.7:159.95:376 Львів ——2021
45. Ленів З.П. Корекція порушень усного мовлення у дітей старшого дошкільного віку засобами арттерапії. УДК:376-056.264:81:7(043.3). Київ – 2010
46. Скрипник Т.В.. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» / Наук. кер. та заг. ред. Т.В.Скрипник. Київ 2013 р.
47. Sahyoun CP, Soulieres I, Belliveau JW, Mottron L, Mody M. Когнітивні відмінності в образному мисленні між високофункціональним аутизмом і синдромом Аспергера. J Розлад розвитку аутизму.2009 рік; 39(7):1014–1023[Google Scholar]
48. Вінг Л. Спектр аутистичних розладів. Лікарняна медицина.2004;65:542–545.Google Scholar
49. Luyster RJ, Kadlec MB, Carter A, Tager-Flusberg H. Оцінка та розвиток мови у дітей раннього віку з розладами аутистичного спектру. Розлад розвитку аутизму 2008 рік;38 (8):1426–1438
50. Уезербі А.М.Онтогенез комунікативних функцій при аутизмі. Розлад розвитку аутизму 1986 рік;16 (3): 295–316.
51. Мітчелл С, Браян Дж, Цвайгенбаум Л та ін.Ранній мовний і комунікаційний розвиток немовлят, у яких пізніше діагностовано розлад спектру аутизму. Dev Behav Pediatr.2006 рік;27(2 додаток): S69–78
52. Хаппе Ф., Фріт У. Нейропсихологія аутизму.мозок.1996 рік;119 (Pt 4):1377–1400
53. Раттер М, Мохуд Л, Хоулін П. Затримка мовлення та соціальний розвиток.У: letcher P, Hall D, редактори. Специфічні мовленнєві розлади у дітей: кореляти, характеристики та наслідки.Лондон: Whurr Publishers; 1992. С. 63–78
54. Клін А. Уподобання аутистів молодшого віку щодо мовлення: можлива характеристика симптому соціальної замкнутості. J Розлад розвитку аутизму.1991 рік;21 (1): 29–42
55. Призант Б.М.Ехолалія при аутизмі: оцінка та втручання. Семінарські заняття з мовлення та мови 1983 рік;4:63–77.
56. Марцинковська Т. Д. Діагностика психічного розвитку дітей. М. : Лінк-ПРЕС, 2007. 176 с.