ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ З ОПОРОЮ НА ТЕХНОЛОГІЮ "КЛАСНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ"
Автор(ка)
Дроботько Ірина Дмитрівна
Ступінь
Магістр
Група
Вам 1-22-1.4д
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК
У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ З ОПОРОЮ НА ТЕХНОЛОГІЮ «КЛАСНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ»
Актуальність дослідження. Як відомо, стійкий дефіцит соціальної комунікації та соціальної взаємодії є діагностичними критеріями розладів аутистичного спектра (РАС), що конкретизується у цілій низці проявів, серед яких: знижене вміння ділитися інтересами, емоціями, неспроможність ініціювати соціальну взаємодію; відсутність реакцій на емоції інших людей; брак модуляції (підлаштування) поведінки відповідно до соціальної ситуації та ін. Діти з РАС слабко користуються емоційними реакціями на вербальні й невербальні спроби інших людей вступити в бесіду (Н. Байкіна та Я. Крет).
Саме тому в процесі організації освітнього процесу для дітей молодшого шкільного віку з аутизмом доцільним є завдання формувати їхні соціально-емоційні навички, що дасть змогу подолати недостатність соціально-емоційної і невербальної комунікації, вміння розвивати, підтримувати і розуміти емоційні стосунки з однолітками (І. Недозим). Необхідним для цього є створення сприятливого освітнього середовища, спрямованого на засвоєння учнями з РАС соціальних навичок взаємодії з іншими дітьми, вміння розпізнавати, називати і виявляти емоції відповідно до контексту ситуації, соціально схвальним чином висловлювати свої бажання та прагнення.
Успішність впровадження інклюзивного освітнього середовища, яке сприяє вирішенню завдань соціально-емоційного розвитку учнів, залежить від багатьох чинників. Один з них – компетентність учасників команди супроводу, які володіють дієвими інклюзивними технологіями. Серед таких технологій, визнаних ефективними у багатьох країнах, є «Класний менеджмент» як мистецтво керувати дитячим колективом, інноваційна технологія перетворення середовища закладу освіти з метою досягнення ефективності освітнього процесу. Ця технологія ґрунтується на цілісному аналізі потреб дітей та цілей їхнього навчання, передбачає розроблення системи методів і способів задоволення цих потреб (Т. Королюк, Т. Скрипник та ін.). Визначено, що «Класний менеджмент» вирішує багато завдань, необхідних для навчання, розвитку і виховання учнів з ООП, у тому числі, з РАС; серед цих завдань – особистісне та соціальне зростання кожного учня, формування соціально-емоційних навичок.
Українські фахівці підтверджують важливість впровадження в закладах освіти технології «Класний менеджмент» як інноваційного підходу до створення розвивального середовища для усіх учасників освітнього процесу, у тому числі, дітей з аутизмом (К. Бірюкова, М. Пристінська, Т. Скрипник). За міжнародним досвідом (A. Hoy, R. Marzano, H. Wong та ін.), ресурси «класного менеджменту» сприятливо впливають на розвиток емоційного інтелекту та його складових у дітей з аутизмом, забезпечують формування емоційних реакцій, емоційної обізнаності та компетентності, здатності до емоційної саморегуляції та врахування емоційних станів співрозмовників у процесі взаємодії з ними.
Незважаючи не те, що технологія «Класний менеджмент» поступово стає предметом вивчення для українських фахівців, які прагнуть розкрити методичну цінність цього інструменту перетворення середовища, досі недостатньо розробленими лишаються прикладні аспекти впровадження цієї технології в умовах інклюзивного навчання в Україні, а також той акцент на формування соціально-емоційних навичок, який може докорінно змінити стосунки між учасниками інклюзивного процесу, сприяти становленню в учнів з РАС соціальних якостей та емоційного інтелекту.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити організаційно-педагогічні умови формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом з опорою на технологію «Класний менеджмент».
Завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз психолого-педагогічної характеристики розвитку соціально-емоційних навичок у дітей молодшого шкільного віку з аутизмом.
2. Дослідити стан сформованості соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом, проаналізувати отримані результати.
3. Розкрити організаційні та педагогічні умови забезпечення сприятливого середовища початкової школи з опорою на технологію «Класний менеджмент» для формування соціально-емоційних навичок молодших школярів з аутизмом.
4. Визначити ефективність проведеної роботи з формування соціально-емоційних навичок у дітей молодшого шкільного віку з аутизмом.
5. Розробити методичні рекомендації для організації процесу формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом з опорою на технологію «Класний менеджмент».
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні методи: аналіз наукових джерел з питань соціально-емоційного розвитку осіб з аутизмом; порівняльний аналіз українського і міжнародного досвіду щодо стратегій для адаптації та модифікації освітнього середовища у закладі освіти, узагальнення, синтез, класифікація основних положень психолого-педагогічної науки щодо формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом, а також уявлення про технологію «Класний менеджмент»; емпіричні методи: опитування, експертні оцінки, спостереження; якісний та кількісний аналіз результатів констатувального і контрольного експериментів, інтерпретація та систематизація результатів дослідження, формулювання висновків; розроблення та апробація методичних рекомендацій для організації процесу формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом з опорою на технологію «Класний менеджмент».
Ключові слова: розлади аутистичного спектра, молодший шкільний вік, класний менеджмент, соціально-емоційні навички, емоційний інтелект.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ЗАСАД ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ З ОПОРОЮ НА ТЕХНОЛОГІЮ «КЛАСНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ» 8
1.1. Психолого-педагогічна характеристика та особливості розвитку соціально-емоційного розвитку у молодших школярів з аутизмом 8
1.2. «Класний менеджмент» як освітня технологія в роботі з учнями з аутизмом …………………………………………………………………………… 21
1.3. Організаційні та педагогічні умови забезпечення сприятливого середовища початкової школи з опорою на технологію «Класний менеджмент» для формування соціально-емоційних навичок молодших школярів з аутизмом 31
Висновки до розділу 1 40
РОЗДІЛ 2 ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ 43
2.1. Розробка методичної основи діагностики стану сформованості соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом 43
2.2. Аналіз результатів дослідження стану сформованості соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом 52
Висновки до розділу 2 67
РОЗДІЛ 3 ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ З ОПОРОЮ НА ТЕХНОЛОГІЮ «КЛАСНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ» 69
3.1. Розробка змісту та алгоритму впровадження технології «класного менеджменту» для формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом 69
3.2. Визначення ефективності проведеної роботи з формування соціально-емоційних навичок у дітей молодшого шкільного віку з аутизмом 80
3.3. Методичні рекомендації для педагогів з упровадження апробованих організаційно-педагогічних умов формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом з опорою на технологію «класний менеджмент» ………………………………………………………………………. 88
Висновки до розділу 3 91
ВИСНОВКИ 93
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 97
ДОДАТКИ 97
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ЗАСАД ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ З ОПОРОЮ НА ТЕХНОЛОГІЮ «КЛАСНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ» 8
1.1. Психолого-педагогічна характеристика та особливості розвитку соціально-емоційного розвитку у молодших школярів з аутизмом 8
1.2. «Класний менеджмент» як освітня технологія в роботі з учнями з аутизмом …………………………………………………………………………… 21
1.3. Організаційні та педагогічні умови забезпечення сприятливого середовища початкової школи з опорою на технологію «Класний менеджмент» для формування соціально-емоційних навичок молодших школярів з аутизмом 31
Висновки до розділу 1 40
РОЗДІЛ 2 ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ 43
2.1. Розробка методичної основи діагностики стану сформованості соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом 43
2.2. Аналіз результатів дослідження стану сформованості соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом 52
Висновки до розділу 2 67
РОЗДІЛ 3 ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ З ОПОРОЮ НА ТЕХНОЛОГІЮ «КЛАСНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ» 69
3.1. Розробка змісту та алгоритму впровадження технології «класного менеджменту» для формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом 69
3.2. Визначення ефективності проведеної роботи з формування соціально-емоційних навичок у дітей молодшого шкільного віку з аутизмом 80
3.3. Методичні рекомендації для педагогів з упровадження апробованих організаційно-педагогічних умов формування соціально-емоційних навичок у молодших школярів з аутизмом з опорою на технологію «класний менеджмент» ………………………………………………………………………. 88
Висновки до розділу 3 91
ВИСНОВКИ 93
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 97
ДОДАТКИ 97
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Андрєєва Н. С. Практика адаптації дитини з аутистичними порушеннями у спеціальному навчальному закладі як запорука успішного навчання. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. 2008. № 5 (7). С. 319-328. http://ap.uu.edu.ua/article/478.
2. Аутизм у дітей: адаптована клінічна настанова, заснована на доказах / Марценковський І.А, Пінчук І.Я., Ліщишина О.М., Бурлачук Л.Ф та ін. Київ, 2015. 252 с.
3. Базима Н. В. Теоретичне вивчення проблематики аутизму. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2015. №1. С. 51–56.
4. Базима Н. В. Формування мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.13. Київ, 2014. 21 с.
5. Базима Н. В., Назарец Д. С. Особливості емоційно-вольової сфери у дітей з аутистичними порушеннями. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. Вип. 21. С. 6−11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2012_21_4.
6. Байкіна Н. Г., Крет Я. В. Засвоєння навчальної програми учнями з порушенням спектру аутизму. Вісник Запорізького національного університету. 2010. № 2 (13). С. 17–26.
7. Білан В. Організація психолого-педагогічної підтримки молодших школярів з розладами аутистичного спектру. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2021. Вип. 1. С. 6-19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpumdpu_2021_1_3.
8. Бочелюк В. Й., Панов М. С., Жадленко І. О. Філософські та соціокультурні засади аутології. Наукові перспективи. 2022. № 7(25). С. 471−482.
9. Галах Т. В. Діагностика і корекція дітей з Раннім Дитячим Аутизмом. Нетішин, 2016. 49 с.
10. Галущенко В. І. Розвиток емоційно-мімічних засобів спілкування у дітей з порушеннями мовлення. Науково-методичний журнал «Логопедія». 2015. № 6. С. 19–24.
11. Головченко С. М. Корекційно-відновлювальна допомога дітям з аутичними проявами в поведінці. Таврійський вісник освіти. 2015. № 2(50). Ч. І. С. 86–91.
12. Голос безмовленнєвої дитини: посібник щодо формування мовленнєвої компетентності у дітей з особливими освітніми потребами засобами альтернативної комунікації / Творча група педагогів КУ Сумського НВК №34 СМР: Л. М. Шрамко, І. М. Куриленко, І. П. Ковальчук, В. В. Краузе, М. С. Павленко. Суми, 2018. 44 с.
13. Горб А. Л., Мартиненко Я. А. Поширеність розладів зі спектру аутизму в Україні: погляд на проблему очима дитячого невролога. Психоневрологія та нейропсихіатрія. 2012. Вип. 6 (2). URL: https://neuronews.com.ua/ua/archive/2012/6-2/art....
14. Гошовська Д. Т. Спеціальна психологія та методика педагогічно–корекційного тренінгу: навч.–метод. пос. Луцьк, 2011. 265 с.
15. Дурманенко Є. Соціальна робота з дітьми з розладами аутистичного спектра. Humanitas. 2021. Вип. 1. С. 15−21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/humit_2021_1_5.
16. Зайченко Г. Д. Формування комунікативних навичок у дітей з розладами аутичного спектра шляхом використання ігрових прийомів. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2013. Вип. 4(2). С. 122–131.
17. Захожа І. В. Вплив нейрокорекції на розвиток дітей з аутизмом. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я. 2021. Вип. 2(3). С. 67–92.
18. Іваницька Л. Шляхи вирішення індивідуально-психологічних проблем дітей з розладами спектру аутизму в корекційній роботі вчителя-дефектолога. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 47(2). С. 241−249. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2022_47(2)__40.
19. Казак Л. М. Застосування комплексного підходу у процесі корекції розладів аутистичного спектру в дітей дошкільного віку. Актуальні проблеми корекційної педагогіки, психології та реабілітації: матеріали ІІІ Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (з міжнародною участю) (22 травня 2019 року, м. Суми). Суми: ФОП Цьома С. П., 2019. С. 45-48.
20. Клевака Л. П., Гришко О. І. Емоційний розвиток особистості як умова формування емоційного інтелекту дітей дошкільного віку. New impetus for the advancement of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries: research matters : Collective monograph. Riga : Baltija Publishing, 2021. Vol. 1. P. 351-366.
21. Ковалишин І. В. Психологічні особливості соціалізації дітей з аутизмом. Психологічні перспективи. 2010. Випуск 15. С. 104-110.
22. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» / Авторський колектив: В. В. Тарасун; Т. О. Куценко; Т. В. Скрипник; І. М. Дуброва; В. П. Лощених; А. Л. Душка; І. Д. Риндер; І. В. Недозим / Наук. кер. та заг. ред. Т. В. Скрипник. Київ: Вид-во Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, 2013. 234 с.
23. Конопляста С. Ю., Косинкіна В. О. Особливості емоційної сфери аутичних дітей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. С. 281−285. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2014_28_61.
24. Королюк Т. Я. Класний менеджмент як технологія створення розвивального середовища для дітей з аутизмом. URL: http://lyceum19.cv.sch.in.ua/Files/downloadcenter/Королюк.docx.
25. Корпач К. І. Психологічні особливості батьківського ставлення до дітей з аутизмом. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2010. №1(3). С. 181-189.
26. Критерії Аутизму по DSM-5. URL: https://www.autism.ua/about-autism/18-diagnostyk....
27. Кротенко В. І., Борсук К. М. Емоційні порушення в дітей , їх корекція та основні психокорекційні технології. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. Вип. 21. С. 389-391.
28. Кузьмінський В. С. Корекційна програма для роботи з дітьми з раннім дитячим аутизмом (І група). URL: https://vseosvita.ua/library/korekcijna-programa....
29. Лещук Г. Соціальна робота з дітьми із розладами аутичного спектру: комунікативний аспект. Social Work and Education. 2020. Vol.3. No. 2. Pp. 26-33. URL: https://op.ua/ru/pedclass/nauchnaya-statya/socia....
30. Литвяк Д. М., Зленко Л. О. Корекційно-розвивальні методики для роботи з дітьми з аутизмом (методичні рекомендації). Чернігів, 2020. 78 с.
31. Літвінова О. В., Коробова А. О. Емпіричне дослідження психологічних особливостей емоційної сфери дитини з аутизмом. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2015. № 3(38). С. 238–248.
32. Марценківський І. А. Розлади із спектра аутизму: особливості діагностики, можливості профілактики і лікування. Архів психіатрії. 2012. Вип. 2 (69). С. 84–90.
33. Мойсеєнко І. Принципи формування сенсомоторних компетенцій у дітей з розладом аутистичного спектру (РАС). Viae Educationis: Studies of Education and Didactics. 2022. Vol. 1. № 2. С. 95-102.
34. Молодушкіна І. В. Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників. 2-ге вид. Харків : Вид. група «Основа», 2011. 207 с.
35. Нагорна О. Б. Особливості корекційно–виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами: навч.–метод. пос. 2-е вид. Рівне, 2016. 141 с.
36. Найдьонова Г. О., Нагірняк А. О. Психологічна корекція сприймання дітей із розладами аутистичного спектру як умова формування соціально прийнятної поведінки. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2019. Вип. 13. С. 187–201.
37. Недозим І. В. Методики дослідження соціального інтелекту у дітей старшого дошкільного віку з розладами аутистичного спектра. Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. 2018. Т. 23, Вип. 2. С. 105−115. https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.2(48).145679
38. Ніколенко Л. М. Розвиток соціальних навичок у дітей з порушеннями аутичного спектра в умовах інтеграційного дитячого оздоровчого табору. Вісник університету ім. А. Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2017. № 1 (13). С. 67–72.
39. Огороднійчук З. В., Коляда К. В. Психологічна адаптація до процесу навчання дітей-аутистів в умовах інклюзивної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 23. С. 364–367.
40. Основи інклюзивної освіти. Навчально-методичний посібник / за заг. ред. А. А. Колупаєвої. Київ: «А.С.К.», 2012. 308 с.
41. Островська К. О. Засади комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом: Монографія. Львів : «Тріада плюс», 2012. 520 с.
42. Островська К. О. Особливості диференційної діагностики дітей з аутизмом. Вісник КНУ ім. Т. Шевченка. 2012. Вип. 5. С. 31–34.
43. Островська К. О. Особливості інтелектуального розвитку дітей зі спектром аутистичних порушень. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць К–ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. 2013. Вип. 20. С. 498–511.
44. Островська К. О., Качмарик Х. В., Дробіт Л. Р. Основи діагностики дітей з розладами аутистичного спектра. Навчальний посібник. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 124 с.
45. Плахтій М., Куралова Я. Психологічні та фізіологічні особливості розвитку дітей з розладами аутичного спектру. Науковий вісний МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2017. № 2 (18). С. 152–157.
46. Провальна Н. О. Поведінкові труднощі у дітей із розладами аутистичного спектра в молодшому шкільному віці. Педагогічний пошук. 2022. № 3. С. 34–39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedp_2022_3_10.
47. Савчук Т. Він безперспективний, у нас для нормальних черга»: історія однієї дитини з аутизмом в Україні. Публікація від 2.04.2020. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30522045.html.
48. Скороднянська С. М. Презентація «Емоції, настрій, почуття». URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-emoci-nastriy....
49. Скрипник Т. В. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху: монографія. Київ: ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 208 с.
50. Скрипник Т. В. Програма втручання «Синергія»: формування базових передумов навчання і розвитку дітей з розладами аутистичного спектра. Методичний посібник.Київ: вид.во «Альянт», 2020. 56 с.
51. Скрипник Т. В. Стратегії класного менеджменту для інклюзивного середовища. Актуальні питання корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 9. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n9-2017/skripnik-tv-s....
52. Скрипник Т. В. Технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі: навчально-наочний посібник. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 56 с.
53. Скрипник Т. В., Супрун Г. В., Максимчук М. О. Соціальний розвиток дітей молодшого шкільного віку з аутизмом з опорою на методи з науково доведеною ефективністю. Проблеми сучасної психології. 2021. № 2 (21). С. 75−82. doi:10.26661/2310-4368/2021-2-9
54. Скрипник Т., Аль-Хамісі Д., Мартинчук О., Бірюкова К. Розвиток емоційного інтелекту учнів інклюзивних класів: ресурси технології «класний менеджмент». Oswiatologia. 2020. № 9. С. 61−74. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.7.
55. Скрипник Т., Лопатинська Н., Кострицька Т., Василевська А. Становлення комунікативна-мовленнєвої сфери у дітей дошкільного віку з аутизмом з опорою на методи «сенсорна інтеграція Айрес» та «сенсорна дієта». Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2022. Вип. 13. С. 152–160.
56. Супрун Г. В. Адаптація методу «соціальні історії» у роботі з дошкільниками з розладами аутистичного спектра. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2016. Вип. 3(2). С. 155–160.
57. Супрун Г. В. До питання вивчення соціально-психологічної адаптації дітей молодшого дошкільного віку з аутизмом. Актуальні питання корекційної освіти. 2015. Вип. 6. С. 268−277
58. Тарасун В. В. Дитина з аутизмом: діагностика, взаємодія, допомога. Дошкільне виховання. 2020. Вип. 6. С. 10–15.
59. Тарасун В. В. Соціально-емоційний розвиток дитини і проблеми аутології: монографія. Київ, 2014. 423 с.
60. Тарасун В. В. Соціально-емоційний розвиток дитини з аутизмом (до комплексної програми розвитку і навчання дитини з аутизмом). Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2012. Вип. 19(2). С. 410–419.
61. Тарасун В. В., Хворова Г. М. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом: Навч. посіб. для вищих навч. закладів / за наук. ред. В. В. Тарасун. Київ : Наук, світ, 2004. 100 с.
62. Чепка О. Психолого-педагогічний супровід дітей з розладами аутичного спектра. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 2. С. 209−220. URL: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2022.262966
63. Шевців З. М. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу: монографія. Київ: Центр учбової літератури, 2017. 384 с.
64. Шеремет М. К., Базима Н. В. Корекційно–розвивальна робота з розвитку комунікативної функції мовлення у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку. Актуальні проблеми корекційної освіти: зб. наук. пр. / під ред. В. М. Синьов, О. В. Гаврилов. Кам’янець–Подільський: Медобори–2006, 2015. Вип. 5. С. 369−378.
65. Шкварська Т. М. Психологічний супровід дітей з розладами спектра аутизму: навч.-метод. пос. Кам’янець-Подільський, 2017. 152 с.
66. Шульженко Д. І. Основи психологічної корекції аутистичних порушень у дітей: Монографія. Київ: вид-во Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, 2009. 385 с.
67. Шульженко О. Є. Особливості емоційної сфери дітей із легким ступенем аутизму. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. С. 356–361.
68. 2 квітня 2020 року – Всесвітній день поширення інформації щодо проблеми аутизму (ООН). http://khocz.com.ua/2-kvitnja-2020-roku-vsesvitn....
69. Al-Khamisy, D. (2017). Supporting the student at risk of dyslexia in school according to the dialogue model. Polish school experiences. Paper presented at the 11th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain. 6-8 March, 2017. P. 3432−3438.
70. Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM–5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing, 2013. 992 p.
71. Autism Speaks: Поради родинам щодо отримання важливої інформації перші 100 днів після діагностування аутизму у дитини / рец. І. О. Марценковський, Т. В. Скрипник. Київ, 2019. 101 с.
72. Connor, A., Sung, C., Strain, A., Zeng, S. T., & Fabrizi, S. (2020). Building Skills, Confidence, and Wellness: Psychosocial Effects of Soft Skills Training for Young Adults with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(6), 2064−2076. doi:10.1007/s10803-019-03962-w
73. Costa, A., & Faria, L. (2015). The impact of Emotional Intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school. Learning and Individual Differences, 37, 38−47. doi:10.1016/j.lindif.2014.11.011
74. Denervaud, S., Mumenthaler, C., Gentaz, E., & Sander, D. (2020). Emotion recognition development: Preliminary evidence for an effect of school pedagogical practices. Learning and Instruction, 69, 101353. doi:10.1016/j.learninstruc.2020.101353
75. Gaebel, W., Jürgen, Z., Geoffrey, M. Reed (2017) Mental and behavioural disorders in the ICD–11: concepts, methodologies, and current status. Psychiatr. Pol., 51(2), 169–195.
76. Garbenis, S., Geleziniene, R., & .iau.iulyt., G. (2020). Development of emotional intelligence in students with special educational needs. Social Welfare: Interdisciplinary Approach, 1(10), 106−120. doi:10.21277/sw.v1i10.525
77. Hoffmann, J. D., Brackett, M. A., Bailey, C. S., & Willner, C. J. (2020). Teaching Emotion Regulation in Schools: Translating Research Into Practice With the RULER Approach to Social and Emotional Learning. Emotion, 20(1), 105−109. doi:10.1037/emo0000649
78. Iarocci, G., McDonald, J. (2006) Sensory Integration and the Perceptual Experience of Persons with Autism. Autism Dev. Disord., 36 (1), 77–90.
79. Martynchuk, O., Skrypnyk, T., Maksymchuk, M., Babych, N., & Biriukova, K. (2021). Professional readiness of future special education teachers for inclusive education in Ukraine. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 3, 159−172. doi:10.17770/sie2021vol3.6409
80. Michael, B. (2009) Harmonisation of ICD–11 and DSM–V: opportunities and challenges. B. J. Psych., 195, 382–390.
81. Sanchez-Alvarez, N., Berrios Martos, M. P., & Extremera, N. (2020). A Meta-Analysis of the Relationship Between Emotional Intelligence and Academic Performance in Secondary Education: A Multi-Stream Comparison. Frontiers in Psychology, 11, 1517. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01517
82. Skrypnyk, T., Martynchuk, O., Klopota, O., Gudonis, V., & Voronska, N. (2020). Supporting of Children with Special Needs in Inclusive Environment by the Teachers Collaboration. Pedagogika, 138(2), 193−208. doi:10.15823/p.2020.138.11
83. Tveit, H. H., Drugli, M. B., Fossum, S., Handegеrd, B. H., & Stenseng, F. (2020). Does the Incredible Years Teacher Classroom Management programme improve child–teacher relationships in childcare centres? A 1-year universal intervention in a Norwegian community sample. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(5), 625−636. doi:10.1007/s00787-019-01387-5
84. World Health Organisation (2018). ICD–11 for Mortality and Morbidity Statistics (2018): 6A02 Autism spectrum disorder, 20 р.
Zauderer Steven (2023) Autism Statistics: How Many People Have Autism?. URL: https://www.crossrivertherapy.com/autism-statistics.
1. Андрєєва Н. С. Практика адаптації дитини з аутистичними порушеннями у спеціальному навчальному закладі як запорука успішного навчання. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. 2008. № 5 (7). С. 319-328. http://ap.uu.edu.ua/article/478.
2. Аутизм у дітей: адаптована клінічна настанова, заснована на доказах / Марценковський І.А, Пінчук І.Я., Ліщишина О.М., Бурлачук Л.Ф та ін. Київ, 2015. 252 с.
3. Базима Н. В. Теоретичне вивчення проблематики аутизму. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2015. №1. С. 51–56.
4. Базима Н. В. Формування мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.13. Київ, 2014. 21 с.
5. Базима Н. В., Назарец Д. С. Особливості емоційно-вольової сфери у дітей з аутистичними порушеннями. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. Вип. 21. С. 6−11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2012_21_4.
6. Байкіна Н. Г., Крет Я. В. Засвоєння навчальної програми учнями з порушенням спектру аутизму. Вісник Запорізького національного університету. 2010. № 2 (13). С. 17–26.
7. Білан В. Організація психолого-педагогічної підтримки молодших школярів з розладами аутистичного спектру. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2021. Вип. 1. С. 6-19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpumdpu_2021_1_3.
8. Бочелюк В. Й., Панов М. С., Жадленко І. О. Філософські та соціокультурні засади аутології. Наукові перспективи. 2022. № 7(25). С. 471−482.
9. Галах Т. В. Діагностика і корекція дітей з Раннім Дитячим Аутизмом. Нетішин, 2016. 49 с.
10. Галущенко В. І. Розвиток емоційно-мімічних засобів спілкування у дітей з порушеннями мовлення. Науково-методичний журнал «Логопедія». 2015. № 6. С. 19–24.
11. Головченко С. М. Корекційно-відновлювальна допомога дітям з аутичними проявами в поведінці. Таврійський вісник освіти. 2015. № 2(50). Ч. І. С. 86–91.
12. Голос безмовленнєвої дитини: посібник щодо формування мовленнєвої компетентності у дітей з особливими освітніми потребами засобами альтернативної комунікації / Творча група педагогів КУ Сумського НВК №34 СМР: Л. М. Шрамко, І. М. Куриленко, І. П. Ковальчук, В. В. Краузе, М. С. Павленко. Суми, 2018. 44 с.
13. Горб А. Л., Мартиненко Я. А. Поширеність розладів зі спектру аутизму в Україні: погляд на проблему очима дитячого невролога. Психоневрологія та нейропсихіатрія. 2012. Вип. 6 (2). URL: https://neuronews.com.ua/ua/archive/2012/6-2/art....
14. Гошовська Д. Т. Спеціальна психологія та методика педагогічно–корекційного тренінгу: навч.–метод. пос. Луцьк, 2011. 265 с.
15. Дурманенко Є. Соціальна робота з дітьми з розладами аутистичного спектра. Humanitas. 2021. Вип. 1. С. 15−21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/humit_2021_1_5.
16. Зайченко Г. Д. Формування комунікативних навичок у дітей з розладами аутичного спектра шляхом використання ігрових прийомів. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2013. Вип. 4(2). С. 122–131.
17. Захожа І. В. Вплив нейрокорекції на розвиток дітей з аутизмом. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я. 2021. Вип. 2(3). С. 67–92.
18. Іваницька Л. Шляхи вирішення індивідуально-психологічних проблем дітей з розладами спектру аутизму в корекційній роботі вчителя-дефектолога. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 47(2). С. 241−249. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2022_47(2)__40.
19. Казак Л. М. Застосування комплексного підходу у процесі корекції розладів аутистичного спектру в дітей дошкільного віку. Актуальні проблеми корекційної педагогіки, психології та реабілітації: матеріали ІІІ Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (з міжнародною участю) (22 травня 2019 року, м. Суми). Суми: ФОП Цьома С. П., 2019. С. 45-48.
20. Клевака Л. П., Гришко О. І. Емоційний розвиток особистості як умова формування емоційного інтелекту дітей дошкільного віку. New impetus for the advancement of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries: research matters : Collective monograph. Riga : Baltija Publishing, 2021. Vol. 1. P. 351-366.
21. Ковалишин І. В. Психологічні особливості соціалізації дітей з аутизмом. Психологічні перспективи. 2010. Випуск 15. С. 104-110.
22. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» / Авторський колектив: В. В. Тарасун; Т. О. Куценко; Т. В. Скрипник; І. М. Дуброва; В. П. Лощених; А. Л. Душка; І. Д. Риндер; І. В. Недозим / Наук. кер. та заг. ред. Т. В. Скрипник. Київ: Вид-во Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, 2013. 234 с.
23. Конопляста С. Ю., Косинкіна В. О. Особливості емоційної сфери аутичних дітей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. С. 281−285. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2014_28_61.
24. Королюк Т. Я. Класний менеджмент як технологія створення розвивального середовища для дітей з аутизмом. URL: http://lyceum19.cv.sch.in.ua/Files/downloadcenter/Королюк.docx.
25. Корпач К. І. Психологічні особливості батьківського ставлення до дітей з аутизмом. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2010. №1(3). С. 181-189.
26. Критерії Аутизму по DSM-5. URL: https://www.autism.ua/about-autism/18-diagnostyk....
27. Кротенко В. І., Борсук К. М. Емоційні порушення в дітей , їх корекція та основні психокорекційні технології. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. Вип. 21. С. 389-391.
28. Кузьмінський В. С. Корекційна програма для роботи з дітьми з раннім дитячим аутизмом (І група). URL: https://vseosvita.ua/library/korekcijna-programa....
29. Лещук Г. Соціальна робота з дітьми із розладами аутичного спектру: комунікативний аспект. Social Work and Education. 2020. Vol.3. No. 2. Pp. 26-33. URL: https://op.ua/ru/pedclass/nauchnaya-statya/socia....
30. Литвяк Д. М., Зленко Л. О. Корекційно-розвивальні методики для роботи з дітьми з аутизмом (методичні рекомендації). Чернігів, 2020. 78 с.
31. Літвінова О. В., Коробова А. О. Емпіричне дослідження психологічних особливостей емоційної сфери дитини з аутизмом. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2015. № 3(38). С. 238–248.
32. Марценківський І. А. Розлади із спектра аутизму: особливості діагностики, можливості профілактики і лікування. Архів психіатрії. 2012. Вип. 2 (69). С. 84–90.
33. Мойсеєнко І. Принципи формування сенсомоторних компетенцій у дітей з розладом аутистичного спектру (РАС). Viae Educationis: Studies of Education and Didactics. 2022. Vol. 1. № 2. С. 95-102.
34. Молодушкіна І. В. Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників. 2-ге вид. Харків : Вид. група «Основа», 2011. 207 с.
35. Нагорна О. Б. Особливості корекційно–виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами: навч.–метод. пос. 2-е вид. Рівне, 2016. 141 с.
36. Найдьонова Г. О., Нагірняк А. О. Психологічна корекція сприймання дітей із розладами аутистичного спектру як умова формування соціально прийнятної поведінки. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2019. Вип. 13. С. 187–201.
37. Недозим І. В. Методики дослідження соціального інтелекту у дітей старшого дошкільного віку з розладами аутистичного спектра. Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. 2018. Т. 23, Вип. 2. С. 105−115. https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.2(48).145679
38. Ніколенко Л. М. Розвиток соціальних навичок у дітей з порушеннями аутичного спектра в умовах інтеграційного дитячого оздоровчого табору. Вісник університету ім. А. Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2017. № 1 (13). С. 67–72.
39. Огороднійчук З. В., Коляда К. В. Психологічна адаптація до процесу навчання дітей-аутистів в умовах інклюзивної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 23. С. 364–367.
40. Основи інклюзивної освіти. Навчально-методичний посібник / за заг. ред. А. А. Колупаєвої. Київ: «А.С.К.», 2012. 308 с.
41. Островська К. О. Засади комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом: Монографія. Львів : «Тріада плюс», 2012. 520 с.
42. Островська К. О. Особливості диференційної діагностики дітей з аутизмом. Вісник КНУ ім. Т. Шевченка. 2012. Вип. 5. С. 31–34.
43. Островська К. О. Особливості інтелектуального розвитку дітей зі спектром аутистичних порушень. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць К–ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. 2013. Вип. 20. С. 498–511.
44. Островська К. О., Качмарик Х. В., Дробіт Л. Р. Основи діагностики дітей з розладами аутистичного спектра. Навчальний посібник. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 124 с.
45. Плахтій М., Куралова Я. Психологічні та фізіологічні особливості розвитку дітей з розладами аутичного спектру. Науковий вісний МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2017. № 2 (18). С. 152–157.
46. Провальна Н. О. Поведінкові труднощі у дітей із розладами аутистичного спектра в молодшому шкільному віці. Педагогічний пошук. 2022. № 3. С. 34–39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedp_2022_3_10.
47. Савчук Т. Він безперспективний, у нас для нормальних черга»: історія однієї дитини з аутизмом в Україні. Публікація від 2.04.2020. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30522045.html.
48. Скороднянська С. М. Презентація «Емоції, настрій, почуття». URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-emoci-nastriy....
49. Скрипник Т. В. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху: монографія. Київ: ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 208 с.
50. Скрипник Т. В. Програма втручання «Синергія»: формування базових передумов навчання і розвитку дітей з розладами аутистичного спектра. Методичний посібник.Київ: вид.во «Альянт», 2020. 56 с.
51. Скрипник Т. В. Стратегії класного менеджменту для інклюзивного середовища. Актуальні питання корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 9. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n9-2017/skripnik-tv-s....
52. Скрипник Т. В. Технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі: навчально-наочний посібник. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 56 с.
53. Скрипник Т. В., Супрун Г. В., Максимчук М. О. Соціальний розвиток дітей молодшого шкільного віку з аутизмом з опорою на методи з науково доведеною ефективністю. Проблеми сучасної психології. 2021. № 2 (21). С. 75−82. doi:10.26661/2310-4368/2021-2-9
54. Скрипник Т., Аль-Хамісі Д., Мартинчук О., Бірюкова К. Розвиток емоційного інтелекту учнів інклюзивних класів: ресурси технології «класний менеджмент». Oswiatologia. 2020. № 9. С. 61−74. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.7.
55. Скрипник Т., Лопатинська Н., Кострицька Т., Василевська А. Становлення комунікативна-мовленнєвої сфери у дітей дошкільного віку з аутизмом з опорою на методи «сенсорна інтеграція Айрес» та «сенсорна дієта». Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2022. Вип. 13. С. 152–160.
56. Супрун Г. В. Адаптація методу «соціальні історії» у роботі з дошкільниками з розладами аутистичного спектра. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2016. Вип. 3(2). С. 155–160.
57. Супрун Г. В. До питання вивчення соціально-психологічної адаптації дітей молодшого дошкільного віку з аутизмом. Актуальні питання корекційної освіти. 2015. Вип. 6. С. 268−277
58. Тарасун В. В. Дитина з аутизмом: діагностика, взаємодія, допомога. Дошкільне виховання. 2020. Вип. 6. С. 10–15.
59. Тарасун В. В. Соціально-емоційний розвиток дитини і проблеми аутології: монографія. Київ, 2014. 423 с.
60. Тарасун В. В. Соціально-емоційний розвиток дитини з аутизмом (до комплексної програми розвитку і навчання дитини з аутизмом). Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2012. Вип. 19(2). С. 410–419.
61. Тарасун В. В., Хворова Г. М. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом: Навч. посіб. для вищих навч. закладів / за наук. ред. В. В. Тарасун. Київ : Наук, світ, 2004. 100 с.
62. Чепка О. Психолого-педагогічний супровід дітей з розладами аутичного спектра. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 2. С. 209−220. URL: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2022.262966
63. Шевців З. М. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу: монографія. Київ: Центр учбової літератури, 2017. 384 с.
64. Шеремет М. К., Базима Н. В. Корекційно–розвивальна робота з розвитку комунікативної функції мовлення у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку. Актуальні проблеми корекційної освіти: зб. наук. пр. / під ред. В. М. Синьов, О. В. Гаврилов. Кам’янець–Подільський: Медобори–2006, 2015. Вип. 5. С. 369−378.
65. Шкварська Т. М. Психологічний супровід дітей з розладами спектра аутизму: навч.-метод. пос. Кам’янець-Подільський, 2017. 152 с.
66. Шульженко Д. І. Основи психологічної корекції аутистичних порушень у дітей: Монографія. Київ: вид-во Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, 2009. 385 с.
67. Шульженко О. Є. Особливості емоційної сфери дітей із легким ступенем аутизму. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 28. С. 356–361.
68. 2 квітня 2020 року – Всесвітній день поширення інформації щодо проблеми аутизму (ООН). http://khocz.com.ua/2-kvitnja-2020-roku-vsesvitn....
69. Al-Khamisy, D. (2017). Supporting the student at risk of dyslexia in school according to the dialogue model. Polish school experiences. Paper presented at the 11th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain. 6-8 March, 2017. P. 3432−3438.
70. Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM–5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing, 2013. 992 p.
71. Autism Speaks: Поради родинам щодо отримання важливої інформації перші 100 днів після діагностування аутизму у дитини / рец. І. О. Марценковський, Т. В. Скрипник. Київ, 2019. 101 с.
72. Connor, A., Sung, C., Strain, A., Zeng, S. T., & Fabrizi, S. (2020). Building Skills, Confidence, and Wellness: Psychosocial Effects of Soft Skills Training for Young Adults with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(6), 2064−2076. doi:10.1007/s10803-019-03962-w
73. Costa, A., & Faria, L. (2015). The impact of Emotional Intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school. Learning and Individual Differences, 37, 38−47. doi:10.1016/j.lindif.2014.11.011
74. Denervaud, S., Mumenthaler, C., Gentaz, E., & Sander, D. (2020). Emotion recognition development: Preliminary evidence for an effect of school pedagogical practices. Learning and Instruction, 69, 101353. doi:10.1016/j.learninstruc.2020.101353
75. Gaebel, W., Jürgen, Z., Geoffrey, M. Reed (2017) Mental and behavioural disorders in the ICD–11: concepts, methodologies, and current status. Psychiatr. Pol., 51(2), 169–195.
76. Garbenis, S., Geleziniene, R., & .iau.iulyt., G. (2020). Development of emotional intelligence in students with special educational needs. Social Welfare: Interdisciplinary Approach, 1(10), 106−120. doi:10.21277/sw.v1i10.525
77. Hoffmann, J. D., Brackett, M. A., Bailey, C. S., & Willner, C. J. (2020). Teaching Emotion Regulation in Schools: Translating Research Into Practice With the RULER Approach to Social and Emotional Learning. Emotion, 20(1), 105−109. doi:10.1037/emo0000649
78. Iarocci, G., McDonald, J. (2006) Sensory Integration and the Perceptual Experience of Persons with Autism. Autism Dev. Disord., 36 (1), 77–90.
79. Martynchuk, O., Skrypnyk, T., Maksymchuk, M., Babych, N., & Biriukova, K. (2021). Professional readiness of future special education teachers for inclusive education in Ukraine. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 3, 159−172. doi:10.17770/sie2021vol3.6409
80. Michael, B. (2009) Harmonisation of ICD–11 and DSM–V: opportunities and challenges. B. J. Psych., 195, 382–390.
81. Sanchez-Alvarez, N., Berrios Martos, M. P., & Extremera, N. (2020). A Meta-Analysis of the Relationship Between Emotional Intelligence and Academic Performance in Secondary Education: A Multi-Stream Comparison. Frontiers in Psychology, 11, 1517. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01517
82. Skrypnyk, T., Martynchuk, O., Klopota, O., Gudonis, V., & Voronska, N. (2020). Supporting of Children with Special Needs in Inclusive Environment by the Teachers Collaboration. Pedagogika, 138(2), 193−208. doi:10.15823/p.2020.138.11
83. Tveit, H. H., Drugli, M. B., Fossum, S., Handegеrd, B. H., & Stenseng, F. (2020). Does the Incredible Years Teacher Classroom Management programme improve child–teacher relationships in childcare centres? A 1-year universal intervention in a Norwegian community sample. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(5), 625−636. doi:10.1007/s00787-019-01387-5
84. World Health Organisation (2018). ICD–11 for Mortality and Morbidity Statistics (2018): 6A02 Autism spectrum disorder, 20 р.
Zauderer Steven (2023) Autism Statistics: How Many People Have Autism?. URL: https://www.crossrivertherapy.com/autism-statistics.