Впровадження цифрових технологій на уроках "Я досліджую світ" в 3 класі
Автор(ка)
Іващенко Анна Володимирівна
Ступінь
Магістр
Група
ПОм-1-22-1.4з
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра початкової освіти
Анотація
Зростання науково-технічного прогресу та розвиток цифрових технологій ставлять нові виклики не тільки перед суспільством в загальному розумінні, а й перед ланкою освіти зокрема. Швидкий розвиток технологій, нові реалії сьогодення в країні вимагають від освіти швидкої реакції на всі зміни в суспільстві, економіці та політиці країни. Одною з таких змін стала впровадження Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки, що мало безпосередній вплив і на сферу освіти також. Відповідно до даної концепції, всі сфери життєдіяльності суспільства мали бути цифровізованими, тобто має бути проведений процес насичення фізичного електронно-цифровими пристроями засобами, системами та налагодження електронно-комунікаційного обміну між ними, що фактично уможливлює інтегральну взаємодію віртуального та фізичного.
Ланка освіти, зокрема початкова освіта, швидко зреагувала на нові запити суспільства, щодо умінь і навичок малих громадян України. Відповідно до Концепції «Нової української школи» навчання має проходити на основі формування ключових та предметних компетентностях для подальшого навчання та життя. Одною з таких компетентностей було визначено Інформаційно-цифрову компетентність, що включає в себе вміння якісно взаємодіяти з ІКТ, вміти застосовувати цифрові ресурси та платформи для власного навчання та розвитку дітьми.
Виклики сьогодення, воєнний стан та бойові дії на території України вимагають від вчителя швидкої реакції та максимальної цифровізації освіти задля забезпечення її доступності кожному здобувачу освіти не залежно від того, де він знаходиться. Від так постає проблема готовності педагога початкової освіти до впровадження цифрових технології на уроках, що забезпечать отримання якісної освіти.
Аналіз наукової літератури показав, що загальним проблемам інформатизації освіти присвячено праці Л. Білоусової, В. Бикова, І. Булах, Я. Вовк, Р. Гуревича, А. Гуржія, Ю. Дорошенка, М. Жалдака, С. Жданова, Ю. Жука, М. Кадемії, В. Клочка, А. Манако, Ю. Машбиця, Н. Морзе, Ю. Рамського, С. Ракова, І. Роберт, О. Співаковського, О. Спіріна, М. Шкіля.
Також варто зазначити, що питання, дотичні до проблеми формування інформаційно-цифрової компетентності, розглядалися як вітчизняними: В. Вембер, А. Гуржій, О. Кузьмінська, Н. Морзе, О. Спіріна та ін., так і зарубіжними науковцями В. Браздейкіс, С. Джан, Дж. Равен, Б. Цванефелд, Л. Салганік, Т. Сабаліускас, Д. Рікен, Д. Букантате, К. Пукеліс.
З іншого боку, не зважаючи на різнопланові і досить масштабні наукові праці, залишається недостатньо розкрита проблема впровадження цифрових технологія на уроках «Я досліджую світ» в 3 класі. Це виражено в системі суперечностей між:
– об’єктивною потребою суспільства та сучасної школи у кваліфікованих педагогах, які здатні удосконалювати та урізноманітнювати освітній процес, та недостатнім рівнем розробленості теоретичних та методологічних acпектiв використання цифрових технологій в освітньому процесі початкової школи, зокрема на уроках «Я досліджую світ» в 3 класі;
– нагальною потребою cучacних закладів загальної середньої освіти в методиках застосування цифрових технологій у навчальному процесі та недосконалістю теоретичного обґрунтування i методичного забезпечення цього процесу.
Актуальність порушеної проблеми, доцільність наукового пошуку шляхів її вирішення зумовила вибір теми дослідження: «Впровадження цифрових технологій на уроках «я досліджую світ» в 3 класі».
Ланка освіти, зокрема початкова освіта, швидко зреагувала на нові запити суспільства, щодо умінь і навичок малих громадян України. Відповідно до Концепції «Нової української школи» навчання має проходити на основі формування ключових та предметних компетентностях для подальшого навчання та життя. Одною з таких компетентностей було визначено Інформаційно-цифрову компетентність, що включає в себе вміння якісно взаємодіяти з ІКТ, вміти застосовувати цифрові ресурси та платформи для власного навчання та розвитку дітьми.
Виклики сьогодення, воєнний стан та бойові дії на території України вимагають від вчителя швидкої реакції та максимальної цифровізації освіти задля забезпечення її доступності кожному здобувачу освіти не залежно від того, де він знаходиться. Від так постає проблема готовності педагога початкової освіти до впровадження цифрових технології на уроках, що забезпечать отримання якісної освіти.
Аналіз наукової літератури показав, що загальним проблемам інформатизації освіти присвячено праці Л. Білоусової, В. Бикова, І. Булах, Я. Вовк, Р. Гуревича, А. Гуржія, Ю. Дорошенка, М. Жалдака, С. Жданова, Ю. Жука, М. Кадемії, В. Клочка, А. Манако, Ю. Машбиця, Н. Морзе, Ю. Рамського, С. Ракова, І. Роберт, О. Співаковського, О. Спіріна, М. Шкіля.
Також варто зазначити, що питання, дотичні до проблеми формування інформаційно-цифрової компетентності, розглядалися як вітчизняними: В. Вембер, А. Гуржій, О. Кузьмінська, Н. Морзе, О. Спіріна та ін., так і зарубіжними науковцями В. Браздейкіс, С. Джан, Дж. Равен, Б. Цванефелд, Л. Салганік, Т. Сабаліускас, Д. Рікен, Д. Букантате, К. Пукеліс.
З іншого боку, не зважаючи на різнопланові і досить масштабні наукові праці, залишається недостатньо розкрита проблема впровадження цифрових технологія на уроках «Я досліджую світ» в 3 класі. Це виражено в системі суперечностей між:
– об’єктивною потребою суспільства та сучасної школи у кваліфікованих педагогах, які здатні удосконалювати та урізноманітнювати освітній процес, та недостатнім рівнем розробленості теоретичних та методологічних acпектiв використання цифрових технологій в освітньому процесі початкової школи, зокрема на уроках «Я досліджую світ» в 3 класі;
– нагальною потребою cучacних закладів загальної середньої освіти в методиках застосування цифрових технологій у навчальному процесі та недосконалістю теоретичного обґрунтування i методичного забезпечення цього процесу.
Актуальність порушеної проблеми, доцільність наукового пошуку шляхів її вирішення зумовила вибір теми дослідження: «Впровадження цифрових технологій на уроках «я досліджую світ» в 3 класі».
Зміст
ВСТУП 3
ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК 7
ДИДАКТИЧНО-МЕТОДИЧНИЙ БЛОК 16
ТЕХНОЛОГІЧНИЙ БЛОК 22
КОНТРОЛЬНО-ОЦІННИЙ БЛОК 39
ВИСНОВКИ 52
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 55
ДОДАТКИ 60
ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК 7
ДИДАКТИЧНО-МЕТОДИЧНИЙ БЛОК 16
ТЕХНОЛОГІЧНИЙ БЛОК 22
КОНТРОЛЬНО-ОЦІННИЙ БЛОК 39
ВИСНОВКИ 52
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 55
ДОДАТКИ 60
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Canva. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Canva.
2. Class Dojo. Дистанційна освіта у Кременчуці. URL: https://sites.google.com/view/distoavita-kremen/....
3. Google Classroom: інструкція, як самостійно створювати онлайн-курси. Освіторія. URL: https://osvitoria.media/news/google-classroom-in....
4. mozaBook перші кроки. Сегед : Mozaik Education. URL: https://www.mozaweb.hu/hu/partner_images/Getting....
5. Nagy Á., Kölcsey A. Generation Alpha: Marketing or Science?. Acta Technologica Dubnicae. 2017. Vol. 7, no. 1. URL: https://sciendo.com/downloadpdf/journals/atd/7/1....
6. Vuorikari, R., Punie, Y., CarreteroGomez S., VandenBrande, G. (2016) DigComp 2.0: TheDigitalCompetence Framework forCitizens. UpdatePhase 1: TheConceptualReferenceModel. LuxembourgPublication Office oftheEuropeanUnion. EUR 27948 EN. doi:10.2791/11517/ – 44 p.
7. WorldWall Функції. WorldWall. URL: https://wordwall.net/uk/features.
8. YouTube - що це таке, визначення та поняття. https://uk.economy-pedia.com/. URL: https://uk.economy-pedia.com/11030595-youtube.
9. Zoom – що це таке, як працює та де завантажити додаток. Уніан Інформаційне агентство. URL: https://www.unian.ua/science/zoom-shcho-ce-yak-z....
10. Армані І. Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps. Інтернет-сервіси в освітньому просторі. URL: http://internet-servisi.blogspot.com/p/learning-apps.html.
11. Використання онлайн-дошки Padlet. http://cikt.kubg.edu.ua/. URL: http://cikt.kubg.edu.ua/використання-онлайн-дошки-padlet/.
12. Використання платформи «Kahoot!» для дистанційного навчання. Osvita.ua. URL: https://osvita.ua/vnz/high_school/73080/.
13. Використання сервісу Google Meet за умов дистанційного навчання. https://content.hneu.edu.ua/. URL: https://content.hneu.edu.ua/s/Elxzv-E6g.
14. Генсерук Г. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Open educational e-environment of modern University. 2019. № 6. С. 8–16.
15. Гринько В. Концептуальні засади проєктування цифрових освітніх технологій у навчанні майбутніх учителів початкової школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. № 11. С. 107–119.
16. Гущина Н. І. Розвиток цифрової компетентності вчителів початкових класів в умовах проектної діяльності : Дисертація. Київ, 2019. 243 с.
17. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ початкової освіти : Постанова від 21.02.2018 р. № 87 : станом на 24 лип. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text.
18. Енциклопедія освіти. Київ : Акад. пед. наук України, Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
19. Єршов М. Сучасні проблеми формування цифрової компетентності учнів у закладах загальної середньої освіти. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку : зб. наук. пр., м. Київ. 2019. С. 361.
20. Заброцький М. Вікова психологія. Київ : МАУП, 1998. 92 с.
21. Інтернет-сервіси для створення хмар слів. Навчання дорослих. URL: https://sites.google.com/view/navchanannya/хмара-слів?pli=1.
22. Кабанська О., Пліс В., Стрельченко Д. Використання цифрових технологій у професійній підготовці майбутніх вчителів-філологів. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали ІV Міжнар. науково-практ. конф., м. Харків, 12 груд. 2019 р.
23. Карплюк С. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку : Матеріали методол. семінару НАПН України, м. Київ, 4 квіт. 2019 р.
24. Колток Л. Формування ікт-компетентності молодших школярів у процесі вивчення природничої освітньої галузі. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/cat....
25. Концепція розвитку цифрових компетентностей : РОЗПОРЯДЖ. від 03.03.2021 р. № 167-р.
26. Крутова Н. Критерії, показники та характеристика рівнів розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів математики. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2016. № 3 (54). С. 216–222.
27. Лупаренко С. Специфіка розвитку пізнавальної активності учнів молодшого шкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі : зб. наук. пр., м. Запоріжжя.
28. Навчання на відстані: як провести жеребкування. TEACHHUB. URL: https://teach-hub.com/navchannia-na-vidstani-iak....
29. Нова Українська Школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
30. Новий тлумачний словник української мови : у 3 т. : Словник / уклад.: В. В. Яременко, О. М. Сліпушко. Київ : АКОНІТ, 2006. 926 с.
31. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника / Н. Морзе та ін. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27905/1/digital%20comp%20teacher%20Morze.pdf.
32. Початок роботи з Microsoft Teams. Microsoft. URL: https://support.microsoft.com/uk-ua/office/по....
33. Словник іншомовних слів. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Ar....
34. Стєганцева В. Основні напрями дослідження формування інформаційно-цифрової компетентності молодших школярів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка № 1. 2022.
35. Терлецька Т. Створення інтерактивного відео в playposit. ЦЕНТР ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ КИЇВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА. URL: https://ctdn.kubg.edu.ua/stvorennia-interaktyvno....
36. Типи сучасного уроку. Комунальний заклад "Лизогубівський ліцей безлюдівської селищної ради". URL: http://lyzogubivka.edu.kh.ua/psihologichna_sluzh....
37. Типова освітня програма НУШ-2
38. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3- 4 клас. Чинний від 2022-08-12.
39. Толочко С. Цифрова компетентність педагогів в умовах цифровізації закладів освіти та дистанційного навчання. ВІСНИК Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка Серія: ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ. 2021. № 13 (169). С. 28–35.
40. У чому різниця між Classtime та Quizizz?. Classtime. URL: https://www.classtime.com/compare/uk/classtime-vs-quizizz-ua/.
41. Шиліна Н. Generation «Z» and «Фlpha»: psychological characteristics of training and education. Znanstvena misel journal. 2020. Т. 7.
42. Шиман І. Електронні освітні ресурси як засіб упровадження цифрових інструментів навчання в початкову школу. Гуманітарно-педагогічна освіта: здобутки, проблеми, перспективи : МАТЕРІАЛИ Всеукр. науково-практ. конф. (з міжнар. участю), м. Дніпро, 20 листоп. 2020 р.
43. Що таке інтелект-карти і як вони працюють. Діти в місті. URL: https://dityvmisti.ua/blog/5932-shcho-take-intel....
44. Як працювати й поводитися в Zoom: поради для учнів і вчителів. Освіта ЮА. URL: https://osvita.ua/school/method/85398/.
1. Canva. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Canva.
2. Class Dojo. Дистанційна освіта у Кременчуці. URL: https://sites.google.com/view/distoavita-kremen/....
3. Google Classroom: інструкція, як самостійно створювати онлайн-курси. Освіторія. URL: https://osvitoria.media/news/google-classroom-in....
4. mozaBook перші кроки. Сегед : Mozaik Education. URL: https://www.mozaweb.hu/hu/partner_images/Getting....
5. Nagy Á., Kölcsey A. Generation Alpha: Marketing or Science?. Acta Technologica Dubnicae. 2017. Vol. 7, no. 1. URL: https://sciendo.com/downloadpdf/journals/atd/7/1....
6. Vuorikari, R., Punie, Y., CarreteroGomez S., VandenBrande, G. (2016) DigComp 2.0: TheDigitalCompetence Framework forCitizens. UpdatePhase 1: TheConceptualReferenceModel. LuxembourgPublication Office oftheEuropeanUnion. EUR 27948 EN. doi:10.2791/11517/ – 44 p.
7. WorldWall Функції. WorldWall. URL: https://wordwall.net/uk/features.
8. YouTube - що це таке, визначення та поняття. https://uk.economy-pedia.com/. URL: https://uk.economy-pedia.com/11030595-youtube.
9. Zoom – що це таке, як працює та де завантажити додаток. Уніан Інформаційне агентство. URL: https://www.unian.ua/science/zoom-shcho-ce-yak-z....
10. Армані І. Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps. Інтернет-сервіси в освітньому просторі. URL: http://internet-servisi.blogspot.com/p/learning-apps.html.
11. Використання онлайн-дошки Padlet. http://cikt.kubg.edu.ua/. URL: http://cikt.kubg.edu.ua/використання-онлайн-дошки-padlet/.
12. Використання платформи «Kahoot!» для дистанційного навчання. Osvita.ua. URL: https://osvita.ua/vnz/high_school/73080/.
13. Використання сервісу Google Meet за умов дистанційного навчання. https://content.hneu.edu.ua/. URL: https://content.hneu.edu.ua/s/Elxzv-E6g.
14. Генсерук Г. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Open educational e-environment of modern University. 2019. № 6. С. 8–16.
15. Гринько В. Концептуальні засади проєктування цифрових освітніх технологій у навчанні майбутніх учителів початкової школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. № 11. С. 107–119.
16. Гущина Н. І. Розвиток цифрової компетентності вчителів початкових класів в умовах проектної діяльності : Дисертація. Київ, 2019. 243 с.
17. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ початкової освіти : Постанова від 21.02.2018 р. № 87 : станом на 24 лип. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text.
18. Енциклопедія освіти. Київ : Акад. пед. наук України, Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
19. Єршов М. Сучасні проблеми формування цифрової компетентності учнів у закладах загальної середньої освіти. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку : зб. наук. пр., м. Київ. 2019. С. 361.
20. Заброцький М. Вікова психологія. Київ : МАУП, 1998. 92 с.
21. Інтернет-сервіси для створення хмар слів. Навчання дорослих. URL: https://sites.google.com/view/navchanannya/хмара-слів?pli=1.
22. Кабанська О., Пліс В., Стрельченко Д. Використання цифрових технологій у професійній підготовці майбутніх вчителів-філологів. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали ІV Міжнар. науково-практ. конф., м. Харків, 12 груд. 2019 р.
23. Карплюк С. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку : Матеріали методол. семінару НАПН України, м. Київ, 4 квіт. 2019 р.
24. Колток Л. Формування ікт-компетентності молодших школярів у процесі вивчення природничої освітньої галузі. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/cat....
25. Концепція розвитку цифрових компетентностей : РОЗПОРЯДЖ. від 03.03.2021 р. № 167-р.
26. Крутова Н. Критерії, показники та характеристика рівнів розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів математики. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2016. № 3 (54). С. 216–222.
27. Лупаренко С. Специфіка розвитку пізнавальної активності учнів молодшого шкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі : зб. наук. пр., м. Запоріжжя.
28. Навчання на відстані: як провести жеребкування. TEACHHUB. URL: https://teach-hub.com/navchannia-na-vidstani-iak....
29. Нова Українська Школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
30. Новий тлумачний словник української мови : у 3 т. : Словник / уклад.: В. В. Яременко, О. М. Сліпушко. Київ : АКОНІТ, 2006. 926 с.
31. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника / Н. Морзе та ін. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27905/1/digital%20comp%20teacher%20Morze.pdf.
32. Початок роботи з Microsoft Teams. Microsoft. URL: https://support.microsoft.com/uk-ua/office/по....
33. Словник іншомовних слів. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Ar....
34. Стєганцева В. Основні напрями дослідження формування інформаційно-цифрової компетентності молодших школярів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка № 1. 2022.
35. Терлецька Т. Створення інтерактивного відео в playposit. ЦЕНТР ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ КИЇВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА. URL: https://ctdn.kubg.edu.ua/stvorennia-interaktyvno....
36. Типи сучасного уроку. Комунальний заклад "Лизогубівський ліцей безлюдівської селищної ради". URL: http://lyzogubivka.edu.kh.ua/psihologichna_sluzh....
37. Типова освітня програма НУШ-2
38. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3- 4 клас. Чинний від 2022-08-12.
39. Толочко С. Цифрова компетентність педагогів в умовах цифровізації закладів освіти та дистанційного навчання. ВІСНИК Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка Серія: ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ. 2021. № 13 (169). С. 28–35.
40. У чому різниця між Classtime та Quizizz?. Classtime. URL: https://www.classtime.com/compare/uk/classtime-vs-quizizz-ua/.
41. Шиліна Н. Generation «Z» and «Фlpha»: psychological characteristics of training and education. Znanstvena misel journal. 2020. Т. 7.
42. Шиман І. Електронні освітні ресурси як засіб упровадження цифрових інструментів навчання в початкову школу. Гуманітарно-педагогічна освіта: здобутки, проблеми, перспективи : МАТЕРІАЛИ Всеукр. науково-практ. конф. (з міжнар. участю), м. Дніпро, 20 листоп. 2020 р.
43. Що таке інтелект-карти і як вони працюють. Діти в місті. URL: https://dityvmisti.ua/blog/5932-shcho-take-intel....
44. Як працювати й поводитися в Zoom: поради для учнів і вчителів. Освіта ЮА. URL: https://osvita.ua/school/method/85398/.