Формування основ самосвідомості дітей 5-го року життя засобом сюжетно-рольових ігор


Автор(ка)
Сухарева Людмила Олександрівна

Ступінь
Магістр

Група
Дом-3-22-1.4з

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра дошкільної освіти


Анотація

Дошкільний вік є важливим періодом у розвитку самосвідомості дитини. У цей час відбувається активне формування основ самосвідомості, яке включає усвідомлення себе як окремої людини, своїх можливостей, якостей, умінь, знань, ставлення до себе та інших людей. Провідним видом діяльності в дошкільному віці є гра. Гра - це не просто розвага, а потужний ресурс розвитку особистості дитини.
Наша експериментальна робота була організована в три етапи: констатувальний, формувальний та контрольний етапи експерименту.
Констатувальний етап дослідження мав на меті визначити стан формування основ самосвідомості у дітей п’ятого року життя на засадах розробки критеріїв, показників, характеристики рівні сформованості самосвідомості в дітей п’ятого року життя.
Формувальний етап експерименту проводився з дітьми експериментальної групи п’ятого року життя. Мета його полягала в розвитку основ самосвідомості в дітей п’ятого року життя засобом сюжетно-рольових ігор.
Контрольний етап мав на меті повторну діагностику задля виявлення змін після застосування методики формування основ самосвідомості засобом сюжетно-рольових ігор.

Зміст

ЗМІСТ

ВСТУП………………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ОСНОВ САМОСВІДОМОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ СЮЖЕТНО-РОЛЬОВОЇ ГРИ…………………………………………………….....6
1.1. Сутність та взаємозв’язок основних понять дослідження…………...………….6
1.2. Особливості формування основ самосвідомості в дітей дошкільного віку…..12
1.3. Сюжетно-рольова гра як засіб формування основ самосвідомості в дітей дошкільного віку……………………………………………………………………....13
Висновки до РОЗДІЛУ 1…………………………………………………………….15
МЕТОДИЧНИЙ БЛОК. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ОСНОВ САМОСВІДОМОСТІУ ДІТЕЙ П’ЯТОГО РОКУ ЖИТТЯ ЗАСОБОМ СЮЖЕТНО-РОЛЬОВИХ ІГОР……..16
2.1. Критерії, показники, рівні сформованості основ самосвідомості в дітей 5-го року життя……………………………………………………………………………..16
Висновки до блоку 2…………………………………………………………………22
ТЕХНОЛОГІЧНИЙ БЛОК. ФОРМУВАННЯ ОСНОВ САМОСВІДОМОСТІ В ДІТЕЙ П’ЯТОГО РОКУ ЖИТТЯ ЗАСОБОМ СЮЖЕТНО-РОЛЬОВИХ ІГОР……………………………………………………………………………………24
3.1. Особливості застосування методики формування основ самосвідомості в дітей п’ятого року життя засобом сюжетно-рольових ігор……………………………….24
Висновки до блоку 3…………………………………………………………………30
КОНТРОЛЬНО-ОЦІННИЙ БЛОК. АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ…………………………………………………………………….32
4.1. Перевірка ефективності впровадження методики формування основ самосвідомості в дітей п’ятого року життя засобом сюжетно-рольової гри………32
Висновки до блоку 4……………………………………………………………….…35
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………......36
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….....40

Покликання

1. Борисенко В., Мачульська А. Застосування дидактичних ігор у процесі навчання української мови. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Вип. 117. Чернігів: ЧНПУ, 2014. С. 24–27.
2. Варій М. Психологія. Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 288 с.
3. Васько О. Кулик В. Дидактичні ігри у педагогічній спадщині А.С. Макаренко. URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/512/1/Vasko_
Kyluk_stattikonf.pdf (дата звернення: 17.10.2023).
4. Ващенко Г. Загальні методи навчання: підручник. для педагогів. Київ: Укр. Вид. Спілка, 1997. 410 с.
5. Волкова Н.П. Педагогіка: навч. посібник. К.: Академвидав, 2012. 616 c.
6. Вчимо дітей спілкуватися / Упоряд. Л.В. Шелестова, Н.В. Чиренко, Н.В. Чернякова. К.: Шкільний світ, 2011. 128 с.
7. Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Вид. 2-е, доповнене й виправлене. Рівне: Волинські обереги, 2011. 552 с.
8. Дуткевич Т.В. Дитяча психологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
9. Дуткевич Т. В Дошкільна психологія: навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2007. 391 с.
10. Дуткевич Т. В. Загальна психологія. Теоретичний курс: навчальний посібник / Т.В. Дуткевич. К.: Центр учбової літератури, 2019. 388 с.
11. Завацька Л., Жук О. Новаторські ідеї К.Д. Ушинського у теорії розумового виховання. URL: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/ 123456789/3713/1
12. Ільїна Н.М., Мисник С.О. Загальна психологія: теорія і практикум: навчальний посібник / Н.М. Ільїна, С.О. Мисник. Суми: Університетська книга, 2017. 352 с.
13. Кайдалова Л.Г. Психологія спілкування: навчальний посібник. 2-ге вид., переробл. і доповн. Х.: НФаУ, 2018. 140 с.
14. Кацавець Р.С. Психологія особистості: навчальний посібник. К.: Алерта. 2021. 134 с.
15. Колобич О.П. Загальна психологія. Навчально-методичний посібник. Львів, 2018. 172 с.
16. Лавріненко О. Дидактична гра як засіб формування загальнонавчальних умінь і навичок молодших школярів. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/2845
17. Максименко С.Д. Загальна психологія: навчальний посібник. вид. 3-є, переробл. і доповн. К.: Центр учбової літератури, 2017. 272 с.
18. Миронова С. П. Методика корекційної роботи при порушеннях пізнавальної діяльності: підручник. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2014. 260 с.
19. Мосіяшенко В.А. Історія педагогіки України в особах: навчальний посібник для вищ. пед. навч. закладів / В. А. Мосіяшенко, О. І. Курок, Л. В. Задорожна. Суми: Університетська книга, 2005. 266 с.
20. Організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку. 2-ге вид., зі зм. та доп. / авт.-упор. А. П. Бурова. Тернопіль. Мандрівець.2013. 296 с.
21. Павелків Р.В. Вікова психологія: підручник. К.: Кондор, 2011. 468 c.
22. Пісоцький В.П. Психічний розвиток та формування особистості в онтогенезі: навчальний посібник / В.П. Пісоцький, А.М. Горянська. К.: КНТ, 2019. 144 с.
23. Педагогічна спадщина Софії Русової і сучасна освіта: науково-методичний посібник / За ред. В.Г. Слюсаренка, О.В.Проскури. К.: ІЗМН, 1998. 196 с.
24. Педагогічний словник [ред. Ярмаченка М.Д.]. Київ: Педагогічна Думка, 2001. 516 с.
25. Розвиток пізнавальних психічних процесів. URL: https://pidru4niki.com/77713/psihologiya/rozvito...
26. Савчин М.В. Вікова психологія: навч. посіб. / ред.: Т.А. Дічевська. 2-ге вид., К.: Академвидав, 2011. 382 c.
27. Савчин М.В. Загальна психологія: підручник. 2-ге вид. доповн. К.: ВЦ “Академія”, 2018. 344 с.
28. Сергєєнкова О.П. Вікова психологія. Навч. посібник. К.: Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
29. Словник базових понять з курсу «Педагогіка»: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів: вид. 2-ге, доп. і перероб. / Укладач О.Є. Антонова. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2014. 100 с.
30. Словник-довідник з професійної педагогіки [ред. Семенова А.В.] Одеса: Пальміра, 2006. 221 с.
31. Столяренко О.Б. Психологія особистості: навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2019. 280 с.
32. Терещенко Л.А. Як зберегти психічне здоров’я дитини 5-7 років. К.: Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2012. 104 с.
33. Товкач І.Є. Індивідуальні особливості пізнавальної активності старших дошкільників: дисертація. канд. псих. наук. 19.00.07. Товкач Ірина Євгеніївна. К. 2017. 203 с.
34. Фіцула М.М. Педагогіка: навч. посіб. 3-тє вид., стереотип. К.: Академвидав, 2009. 560 с.
35. Цимбал-Слатвінська С. Розумове виховання: історичний контекст. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Випуск 39. 2011. С. 231-238.
36. Цюман Т.П., Бойчук Н.І. Кодекс безпечного освітнього середовища: метод. посіб. / за заг. ред. Цюман Т.П. К.: 2018. 56 с.
37. Шелестова Л.В., Чиренко Н.В., Чернякова Н.В. Структура самосвідомості особистості. К.: Шкільний світ, 2011. 128 с.
38. Ягупов В.В. Педагогіка: Навчальний посібник. К.: Либідь, 2002. 560 с.
39. [http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v12/i23/36.pdf]