Формування технологічної компетентності у дітей старшого дошкільного віку в процесі конструювання


Автор(ка)
Мартинюк Аліна Юріївна

Ступінь
Магістр

Група
ДОм-2-22-1.4з

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра дошкільної освіти


Анотація

На сучасному етапі розвиток суспільства пов’язаний із впровадженням різноманітних технологій: інформаційних, виробничих, телекомунікаційних, освітніх тощо. Це призвело до пред’явлення нових функціональних вимог до працівників, задіяних у різних виробничих сферах: вони маютьне лише належним чином виконувати виробничі функції, але й вміти продукувати нові ідеї та пропозиції, проєктувати шляхи втілення їх у життя. Таким чином, з’являється потреба у вихованні зростаючих поколінь такими, які були б здатні орієнтуватися в умовах швидкозмінного суспільства, творчо апробували та використовували набуті знання та вміння як у професійній діяльності, так і у повсякденному житті, готових до викликів реальності.

Зміст


РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Аналіз базових понять дослідження
1.2. Формування технологічної компетентності дітей дошкільного віку як педагогічна проблема
1.3. Потенційні можливості конструювання як засобу формування технологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНИЦЬКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПРОЦЕСІ КОНСТРУЮВАННЯ
2.1. Аналіз стану проблеми в практиці ЗДО
2.2. Обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування технологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі конструювання
2.3. Аналіз результатів дослідницько-експериментальної роботи

Покликання


1. Байєр О.М., Безсонова О.К., Брежнєва О.Г. та ін. Методичні рекомендації до Базового компонента дошкільної освіти. 2021. С. 17.
2. Безсонова О. Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі. Дошкільне виховання. 2021. № 7. С. 4.
3. Біла І. Залучення дітей до конструкторської діяльності – це передумова розвитку талановитих творчих людей. Дитячий садок. 2013. № 42/43. С. 4–20.
4. Біла І. М. Аналіз розвитку творчого конструювання у дошкільному віці / І. М. Біла // Актуальні проблеми психології: Проблеми психології творчості та обдарованості: зб. наук. праць / за ред. В. О. Моляко. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Франка, 2010. – Т. 12. – Вип. 12. – С. 49-58.
5. Біла І. М. Становлення творчості дошкільників у конструюванні. Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. К: «Срібна хвиля», 2013. Т. ХІІ. Психологія розвитку дошкільника. Вип 9. С. 10-18.
6. Біла І. М. Творча конструктологія в розумовій діяльності дошкільників / І. М. Біла // Практична психологія та соціальна робота. – 2010. – № 11. – С. 39-50; № 12. – С. 54-63.
7. Борин Г.В. Діяльнісний підхід у професійнійпідготовці майбутніх педагогів до творчоїхудожньо-конструктивної діяльності з дітьмидошкільного віку. Науковий журнал: Освітнійпростір України. Івано-Франківськ, 2019.Випуск 14. C. 57–63.
8. Гаращенко Л., Літіченко О.,Художня працяяк засіб формування предметно-практичної компетентності у дітей дошкільного віку. 2019 https://www.od.kubg.edu.ua/index.php/journal/art...
9. Гогола І.О., Семенович Я.О., Сорочинська О.А. Формування предметно-практичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої праці. 2022. С. 1-4.
10. Грицкова Ю. В. Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами LEGO-конструювання. Інноваційна педагогіка: зб. наук. праць. Одеса: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. 2019. Вип. 12. Т.2. С.106-109.
11. Демидова Ю. Конструктивна діяльність як фактор інтеграції пізнавальних, естетичних та практичних задач / Ю.Демидова // Теорія і практика
12. Демидова, Ю.О., 2012. ‘Визначення рівня сформованості пізнавальної самостійності старших дошкільників у конструктивній діяльності’ Педагогічний дискурс, Хм., вид-во Національна академія педагогічних наук, Інститут педагогіки, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Вип. 13, С. 76-79
13. Долинна О., Низковська О. Праця як засіб формування предметнопрактичної компетенції дітей. Рекомендації з трудового виховання до освітньої лінії «Дитина у світі культури» // Дошкільне виховання. – 2012. – №9. – С. 22- 27.
14. Ельконін Д.Б. Психологія гри / Д.Б. Ельконін. - М .: Владос, 1999. - 360 с.
15. Журенко Л. Творче конструювання як засіб інтелектуального розвитку дітей старшого дошкільного віку. URL: http:// www.rusnauka.com/25_SSN_2009/Pedagogica/51493.doc.htm.
16. Коломоєць Т.Г. Розвиток творчості дітей дошкільного віку на заняттях з художньої праці. URL : http://lib.iitta.gov.ua/710229/7/Коломоєць-стаття%20Т.Г.pdf
17. Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора психол. наук : спец. 19.00.07 / О. Л.Кононко. – К, 2001. – 37 с.
18. Корж Т.М. Методичні рекомендації щодо формування предметно-практичної компетенції дітей дошкільного віку. 2016. С. 1-6.
19. Котелянець Ю.С КОНСТРУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. 2020 http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/207168
20. Кривошея Т. М., Фурманюк Ю. С. Розвиток уяви і фантазії в дітей старшого дошкільного віку в процесі конструювання з картону і паперу. Scientific progress: innovations, achievements and prospects. Proceedings of the 2nd International scientific and practical conference. MDPC Publishing. Munich, Germany. 2022. Pp. 200-206.
21. Крутій К. Компетентність і компетенції дошкільників. - [Електронний ресурс].- https://www.pedrada.com.ua/article/2227-kompeten...
22. Кульчицька О. Діагностика рівня розвитку творчих здібностей. Обдарована дитина. 2007. № 1. С. 42–44.
23. ЛЕГО-конструювання, як один із засобів творчої гри.- [Електронний ресурс].- https://naurok.com.ua/lego-konstruyuvannya-yak-o...
24. Метод.рекоменд Безсонова О.К., к.п.н., директорка ДНЗ № 67 «Сонячний» м. Краматорськ (освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» предметно-практична та технологічна компетентність) Методичні рекомендації до Базового компонента дошкільної освіти. 2021. С. 16-18.
25. Наказ про Затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/...%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 01.02.2021).
26. Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку / [Н. В. Гавриш, Т.В. Панасюк, Т.О. Піроженко, О. С. Рогозянський, О. Ю. Хартман, А. С. Шевчук]; За заг. наук. ред. Т. О. Піроженко. К. : Українська академія дитинства, 2017 (2020).
27. Педагогічна майстерність / [І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос та ін.] ; за ред. І.А. Зязюна. – К.: Вища школа, 1997. – 349 с
28. Пометун О. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / Пометун О. // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи / [під заг. ред. О.В. Овчарук]. – К. : „К.І.С.”, 2004. – 112 с.
29. Попович О.М. До питання особливостей конструктивної діяльності дітей дошкільного віку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород, 2014. № 32. С. 156–158
30. Програма розвитку конструктивних здібностей у дітей дошкільного віку «ЛЕГО-конструювання» - [Електронний ресурс].- https://vseosvita.ua/library/programa-rozvitku-k...
31. Рібцун Ю. В., Рібцун О. Г. Вихователь й малюки конструюють залюбки. Методичний посібник для роботи з дітьми 3-6 років. Київ : Генеза, 2017. 191 с
32. Сазонова А. Саприкіна О. Організація конструювання з дошкільниками. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2015. № 5. С. 26–32
33. Сухар ВЛ. Конструювання в ДНЗ. Старший вік. Х.: Ранок, 2016.
34. Федорович А., Савченко Л. Конструювання як засіб розвитку мислення дітей дошкільного віку. Молодь і ринок. 2020. № 3-4 (182-183) . С.63-69.