ФОРМУВАННЯ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ІГРАХ ЗА СЮЖЕТАМИ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ
Автор(ка)
Крушинська Марія Юріївна
Ступінь
Магістр
Група
ДОм-1-22-1.4д
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра дошкільної освіти
Анотація
Актуальність дослідження. Дошкільний вік – важливий етап у становленні та розвитку особистості. Цей період характеризується пізнанням дитини навколишнього світу, оволодінням багатства рідної мови, вмінням комунікувати з людьми, діяти спільно, пізнавати нове, по-своєму бачити і розуміти.
У Державному стандарті дошкільної освіти виокремлено освітній напрям «Мовлення дитини», яка передбачає «засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, а саме: формування у дітей мовленнєвої, комунікативної та художньо-мовленнєвої компетентностей». Вони полягають у взаємодії з однолітками і дорослими, здатності спілкуватися з іншими людьми, розуміти їхні потреби та бажання, а також висловлювати свої власні, вміти знаходити спільну мову з іншими, навіть якщо вони мають різні інтереси, висловлювати свою думку та переконувати інших, а також сприймати та розуміти, виражати свої емоції та враження щодо художніх творів [15].
Загальновідомо, що ігрова діяльність для дітей дошкільного віку є провідною. Вважаємо, що саме в мовленнєво-ігровій діяльності відбувається розвиток і вдосконалення мовлення за допомогою творчих ігор та ігор за правилами. Тобто, маємо забезпечити дитині старшого дошкільного віку можливості для вище зазначеної діяльності повсякчас, цьому сприятиме діалоговий формат міжособистісної взаємодії з педагогом і однолітками [6].
Разом із тим, у Законі України «Про дошкільну освіту» наголошено, що: «Дошкільна освіта є цілісним процесом, спрямованим на формування особистості, моральних норм та наповнення життєвим соціальним досвідом» [18]. Відповідно до цього, ефективними для формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку є художні твори. Адже вони мають особливу цінність для дитини, оскільки позитивно впливають на розвиток: мовної та мовленнєвої компетентності; здійснюється виховання позитивних морально-етичних якостей, уміння оцінювати і висловлювати ставлення до довкілля та подій у художніх творах.
Ми вважаємо, що проблема вивчення формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку є на часі, оскільки широке поширення діджиталізації в сім’ї та закладах дошкільної освіти обмежує безпосереднє спілкування, внаслідок чого збагачується пізнавальна сфера до гаджетів, але гальмується активна мовленнєва сфера. Недостатній характер роботи над художніми творами в ігровій діяльності в закладах дошкільної освіти та в сім’ї дитини. Тому, на нашу думку, ця проблема вимагає вирішення інтегрованого, інноваційного підходу, що потребує розроблення системи ігор для роботи з художніми творами та формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
Ступінь дослідженості проблеми.
Питання формування діалогічного мовлення знаходить своє практичне втілення у дослідженнях: фахівців з методики розвитку мовлення дітей дошкільного віку (Н.Гавриш, А.Богуш, Н.Луцан); діалогічна взаємодія як умова розвитку комунікативної компетентності (Н. Голота, А. Карнаухова); з проблеми розвитку мови та мовлення (С.Русова, К.Ушинський, В.Сухомлинський); про різні види діяльності і теорії мовленнєвої діяльності (Т.Піроженко); вплив гри на розвиток мовлення дітей (Н.Водолага, Н.Луцан, В.Любашина) та ін.
На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічних досліджень нами уточнено сутність понять: «діалог», «діалогічне мовлення», «ігри за сюжетами художніх творів». Проведено спостереження за рівнем діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Виявлено ставлення вихователів закладів дошкільної освіти до проблеми формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано та розкрито методичні підходи, методи та засоби для формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
Розроблено та апробовано ефективність посібника для вихователів та батьків з формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів.
У Державному стандарті дошкільної освіти виокремлено освітній напрям «Мовлення дитини», яка передбачає «засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, а саме: формування у дітей мовленнєвої, комунікативної та художньо-мовленнєвої компетентностей». Вони полягають у взаємодії з однолітками і дорослими, здатності спілкуватися з іншими людьми, розуміти їхні потреби та бажання, а також висловлювати свої власні, вміти знаходити спільну мову з іншими, навіть якщо вони мають різні інтереси, висловлювати свою думку та переконувати інших, а також сприймати та розуміти, виражати свої емоції та враження щодо художніх творів [15].
Загальновідомо, що ігрова діяльність для дітей дошкільного віку є провідною. Вважаємо, що саме в мовленнєво-ігровій діяльності відбувається розвиток і вдосконалення мовлення за допомогою творчих ігор та ігор за правилами. Тобто, маємо забезпечити дитині старшого дошкільного віку можливості для вище зазначеної діяльності повсякчас, цьому сприятиме діалоговий формат міжособистісної взаємодії з педагогом і однолітками [6].
Разом із тим, у Законі України «Про дошкільну освіту» наголошено, що: «Дошкільна освіта є цілісним процесом, спрямованим на формування особистості, моральних норм та наповнення життєвим соціальним досвідом» [18]. Відповідно до цього, ефективними для формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку є художні твори. Адже вони мають особливу цінність для дитини, оскільки позитивно впливають на розвиток: мовної та мовленнєвої компетентності; здійснюється виховання позитивних морально-етичних якостей, уміння оцінювати і висловлювати ставлення до довкілля та подій у художніх творах.
Ми вважаємо, що проблема вивчення формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку є на часі, оскільки широке поширення діджиталізації в сім’ї та закладах дошкільної освіти обмежує безпосереднє спілкування, внаслідок чого збагачується пізнавальна сфера до гаджетів, але гальмується активна мовленнєва сфера. Недостатній характер роботи над художніми творами в ігровій діяльності в закладах дошкільної освіти та в сім’ї дитини. Тому, на нашу думку, ця проблема вимагає вирішення інтегрованого, інноваційного підходу, що потребує розроблення системи ігор для роботи з художніми творами та формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
Ступінь дослідженості проблеми.
Питання формування діалогічного мовлення знаходить своє практичне втілення у дослідженнях: фахівців з методики розвитку мовлення дітей дошкільного віку (Н.Гавриш, А.Богуш, Н.Луцан); діалогічна взаємодія як умова розвитку комунікативної компетентності (Н. Голота, А. Карнаухова); з проблеми розвитку мови та мовлення (С.Русова, К.Ушинський, В.Сухомлинський); про різні види діяльності і теорії мовленнєвої діяльності (Т.Піроженко); вплив гри на розвиток мовлення дітей (Н.Водолага, Н.Луцан, В.Любашина) та ін.
На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічних досліджень нами уточнено сутність понять: «діалог», «діалогічне мовлення», «ігри за сюжетами художніх творів». Проведено спостереження за рівнем діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Виявлено ставлення вихователів закладів дошкільної освіти до проблеми формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано та розкрито методичні підходи, методи та засоби для формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
Розроблено та апробовано ефективність посібника для вихователів та батьків з формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів.
Зміст
ВСТУП
І. ОПИСОВА ЧАСТИНА
1.1. ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК.
Теоретичні основи формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку
1.2. ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНИЙ БЛОК
Стан проблеми діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку
1.3. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ БЛОК
Методика формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів
1.4. КОНТРОЛЬНО-ОЦІННИЙ БЛОК
Перевірка ефективності апробованої методики з формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів
ІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Посібник " Розмо̀вничок " для дітей старшого дошкільного віку (6–й рік життя)
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
І. ОПИСОВА ЧАСТИНА
1.1. ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК.
Теоретичні основи формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку
1.2. ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНИЙ БЛОК
Стан проблеми діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку
1.3. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ БЛОК
Методика формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів
1.4. КОНТРОЛЬНО-ОЦІННИЙ БЛОК
Перевірка ефективності апробованої методики з формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів
ІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Посібник " Розмо̀вничок " для дітей старшого дошкільного віку (6–й рік життя)
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
1. Анiщук А., Мойсєєнко Ю. Дитяча література як засіб формування світосприйняття у дітей 5-6 років. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка», Том 1, № 28. 2020. С. 102-107. URL: http://surl.li/nldyv (дата звернення: 18.02.2023).
2. Богуш А. М. Мовно-літературна освіта дітей дошкільного віку. Інноватика у вихованні. Випуск 16. 2022. С. 6-13. URL: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/download/503/422 (дата звернення: 02.10.2023).
3. Богуш А. М. Методика образно-виразного мовлення дітей передшкільного віку. Педагогіка. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського №3 (122). 2018. С. 39-44. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3966/1/8.pdf (дата звернення: 05.01.2023).
4. Богуш А. М., Гавриш Н., Котик Т. Методика організації художньо-мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних закладах. Підручник для студентів у вищих навчальних закладів факультетів дошкільної освіти. Видавничий Дім "Слово". 2010. 304 с. URL: http://surl.li/nfqqi (дата звернення: 05.01.2023).
5. Ватаманюк Г. Художня література як засіб формування духовного світу дитини. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського держ. університету. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський, 2007. Вип. ХІІІ.С. 237–240.URL: http://surl.li/odvh (дата звернення: 10.10.2023).
6. Гавриш Н. В. Мовлення дитини. Впроваджуємо о Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2021. № 3. С. 8. URL: http://surl.li/dqzuj (дата звернення: 05.01.2023).
7. Галаєвська Л. Діалогічна компетентність: проблеми та перспективи. Методика мови, 2016. URL: http://surl.li/nfrdd (дата звернення: 22.02.2023).
8. Гаращенко Л., Кондратюк С. Розвиток комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку засобом сучасних книжок-картинок. Педагогічна освіта : теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць № 35. 2021. С. 63-69. URL: http://surl.li/lywqu (дата звернення: 05.10.2023).
9. Гетьман Н.В. Розвиток діалогічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку засобами театралізованої гри. Ніжин, 2021. с.85. URL:http://surl.li/nkhnj (дата звернення: 03.10.2023).
10. Голота Н. М., Карнаухова А. В. Діалогічна взаємодія в освітньому процесі закладу дошкільної освіти як умова ефективного розвитку комунікативної компетентності дітей дошкільного віку. International Science Journal of Education & Linguistics 1(3). 2022. С. 70-79. URL: http://surl.li/lywsj (дата звернення: 05.10.2023).
11. Голота Н. М., Карнаухова А. В. Діалоговий формат взаємодії як інструмент педагогічного партнерства в освітньому процесі закладу дошкільної освіти. Інноваційні наукові дослідження у галузі педагогіки та психології : матеріали міжнародної науково-практичної конференції. м. Запоріжжя. 2023. С. 129-133. URL: http://surl.li/lywsu (дата звернення: 02.10.2023).
12. Голота Н. М., Карнаухова А. В. Особливості формування комунікативної компетентності дітей дошкільного віку в освітньому процесі ЗДО. International scientific and practical conference “Actual issues of the development of science and ensuring the quality of education”.International Science Group. Florence, Italy. 2023. С. 243-247. URL: http://surl.li/lywtd (дата звернення: 05.10.2023).
13. Голота Н. М. Діалогічні технології як складова практико-зорієнтованої та особистісно-складової підготовки педагогів. Педагогічна освіта : теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць № 37. 2022. С. 47-53. URL: http://surl.li/lywsc (дата звернення: 03.10.2023).
14. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 365 с. URL: http://surl.li/vagp (дата звернення: 22.02.2023).
15. Державний стандарт дошкільної освіти (нова редакція 2021). URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/867852 (дата звернення: 05.01.2023).
16. Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження . Упоряд.: О. Г. Косенчук, І. М. Новик, О. А. Венгловська, Л. В. Куземко. Харків: Вид-во «Ранок». 2021. 240 с.
17. Дунець С. С. Методика розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку. 2021. Дипломна робота. Керівник: Олійник М.І. educ_2022_079 95 с. URL: http://surl.li/nfrbj (дата звернення: 23.02.2023).
18. Закон України "Про дошкільну освіту" 2001 р. (із зм. і доп. 2023 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 22.02.2023).
19. Канарова В. О. Умови формування комунікативних умінь і навичок у дітей старшого дошкільного віку. Педагогічні науки. 2016. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/3744/1/14.pdf (дата звернення: 26.02.2023).
20. Колеснік К., Комарівська Н., Присяжнюк Л., Стахова І. Значення спільної діяльності для розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип.17(2). Слов’янськ. 2022. С. 127-138. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/260013/256376 (дата звернення: 26.02.2023).
21. Кривченко В. В. Роль казки в розвитку зв’язного мовлення дошкільника. Особистість, сім’я і суспільство: питання педагогіки та психології. : Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції. Львів. 2019. С. 113-115. .URL: http://surl.li/lwjug" class="hcphp-link">http://surl.li/lwjug (дата звернення: 05.10.2023).
22. Лавренко Ю. К. Особливості діалогічного мовлення дітей дошкільного віку. Збірник наукових праць ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Педагогіка здоров’я». Чернігів. С. 293-295. 2019.
23. Лопатіна Г. О. Художнє слово як засіб навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку. Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. 8. 2011. С. 227-231 URL: http://surl.li/nfrhw (дата звернення: 25.02.2023).
24. Любашина В. Ігрова діяльність як засіб розвитку діалогічного мовлення старших дошкільників в умовах дошкільного закладу. Наукові записки. Педагогічні науки. 2013. С. 154-158. URL: http://surl.li/nfqxv (дата звернення: 26.02.2023).
25. Любашина В. В. Формування діалогічних умінь дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів: дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Одеса. 2006. 256 с. URL: http://surl.li/nfqxh (дата звернення: 26.02.2023).
26. Мисько В. Діалог з дитиною як складова педагогіки дитиноцентризму Януша Корчака. Pedagogika.Współczesne tendencje w nauce i edukacji : Zbiór artykułów naukowych. Konferencji Miedzynarodowej Naukowo Praktycznej. Kraków, «Diamond trading tour», 2016. С. 51–57. URL: http://surl.li/nfrdu (дата звернення: 22.02.2023).
27. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; наук. ред. Г. В. Бєлєнька; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна та ін. К.: Київ.ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.
28. Паламар С. П., Гевель С. І. Сучасна пізнавальна література як засіб мовленнєвого розвитку дошкільників. Особистість, сім’я і суспільство: питання педагогіки та психології : Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції. Львів. ГО «Львівська педагогічна спільнота». 2019. С. 126–130 URL: http://surl.li/lwjug" class="hcphp-link">http://surl.li/lwjug (дата звернення: 05.10.2023).
29. Піроженко Т. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дитини: монографія. Київ. Нора-принт. 2002. 311с. URL: http://surl.li/hjlgi (дата звернення: 06.10.2023).
30. Піроженко Т. Сучасні підходи до мовленнєвого розвитку дітей. Дошкільне виховання. 2001, С.10-11.
31. Полєвікова, О.Б. Аналіз підходів до розвитку діалогічного мовлення дошкільників, Педагогічні науки : зб. наук. праць. Херсон, 2015. Вип. 67. С 132-139. URL: http://surl.li/ghvts (дата звернення: 23.02.2023).
32. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти), нова редакція: Наказ МОН України від 12.01.2021 р. № 33. С.18-21 URL: http://surl.li/jyzr (дата звернення: 23.02.2023).
33. Словник української мови: в 11 томах. Том 2, 1971. С. 295. URL: http://sum.in.ua/s/dialogh (дата звернення: 22.02.2023).
34. Сурмило О. А. Вивчення педагогічних умов використання казки як засобу морального виховання старших дошкільників. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. № 5. 2014 С. 120-124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2014_5_24 (дата звернення: 05.10.2023).
35. Черкун Н.А. Формування мовленнєвого етикету у дошкільників. Методичний посібник. Рекомендовано до друку на засіданні педагогічної ради Жовтневого дитячого садка "Барвінок". 2015. URL: http://surl.li/nfrgl (дата звернення: 08.09.2023).
36. Яворська С., Романюк С. Системний підхід до розвитку зв’язного мовлення дітей у закладах дошкільної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології № 7. 2019 С. 141-152. URL: http://surl.li/nfqrj (дата звернення: 10.07.2023).
37. Dickinson, D. K., Griffith, J. A., Golinkoff, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (2012). How reading books fosters language development around the world. Child Development Research. 2012. Р. 1–15. URL: https://www.hindawi.com/journals/cdr/2012/602807/ (дата звернення: 28.03.2023).
38. Etheredge Laura. Modern theories. Encyclopædia Britannica. URL: https://www.britannica.com/topic/preschool-educa... (дата звернення: 28.03.2023).
39. Gasser, L., Dammert, Y. & Murphy, P.K. How Do Children Socially Learn from Narrative Fiction: Getting the Lesson, Simulating Social Worlds, or Dialogic Inquiry?. Educ Psychol Rev 34, 1445–1475. 2022. URL: https://doi.org/10.1007/s10648-022-09667-4 (дата звернення: 28.03.2023).
40. Hanne Røe-Indregård, Ellen Irén Brinchmann, Veslemøy Rydland, Meredith L. Rowe, Bente E. Hagtvet, Imac M. Zambrana. Teacher–Child Interactions During Toy Play and Book Sharing. Early Education and Development 0:0, 2022. Р. 1-16. URL: http://surl.li/noayw (дата звернення: 28.03.2023).
41. Karnaukhova A. Formation of a Respective Attitude in Children of 5 Years Old to Adults with the Ukrainian Tales. Theoretical and Practical Aspects of the Development of the European Research Area: monograph / edited by authors. 2nd ed. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2020. Р. 22–38. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31887/1/A... (дата звернення: 23.02.2023).
42. Murphy, P. K., Rowe, M. L., Ramani, G., & Silverman, R. Promoting critical-analytic thinking in children and adolescents at home and in school. Educational Psychology Review, 26(4). 2014. С. 561–578. URL: https://doi.org/10.1007/s10648-014-9281-3 (дата звернення: 18.03.2023).
43. Smith PK, Pellegrini A. Learning Through Play. In: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. Smith PK, topic ed. Encyclopedia on Early Childhood Development. 2013. URL: https://www.child-encyclopedia.com/play/accordin... (дата звернення: 28.03.2023).
2. Богуш А. М. Мовно-літературна освіта дітей дошкільного віку. Інноватика у вихованні. Випуск 16. 2022. С. 6-13. URL: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/download/503/422 (дата звернення: 02.10.2023).
3. Богуш А. М. Методика образно-виразного мовлення дітей передшкільного віку. Педагогіка. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського №3 (122). 2018. С. 39-44. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3966/1/8.pdf (дата звернення: 05.01.2023).
4. Богуш А. М., Гавриш Н., Котик Т. Методика організації художньо-мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних закладах. Підручник для студентів у вищих навчальних закладів факультетів дошкільної освіти. Видавничий Дім "Слово". 2010. 304 с. URL: http://surl.li/nfqqi (дата звернення: 05.01.2023).
5. Ватаманюк Г. Художня література як засіб формування духовного світу дитини. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського держ. університету. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський, 2007. Вип. ХІІІ.С. 237–240.URL: http://surl.li/odvh (дата звернення: 10.10.2023).
6. Гавриш Н. В. Мовлення дитини. Впроваджуємо о Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2021. № 3. С. 8. URL: http://surl.li/dqzuj (дата звернення: 05.01.2023).
7. Галаєвська Л. Діалогічна компетентність: проблеми та перспективи. Методика мови, 2016. URL: http://surl.li/nfrdd (дата звернення: 22.02.2023).
8. Гаращенко Л., Кондратюк С. Розвиток комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку засобом сучасних книжок-картинок. Педагогічна освіта : теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць № 35. 2021. С. 63-69. URL: http://surl.li/lywqu (дата звернення: 05.10.2023).
9. Гетьман Н.В. Розвиток діалогічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку засобами театралізованої гри. Ніжин, 2021. с.85. URL:http://surl.li/nkhnj (дата звернення: 03.10.2023).
10. Голота Н. М., Карнаухова А. В. Діалогічна взаємодія в освітньому процесі закладу дошкільної освіти як умова ефективного розвитку комунікативної компетентності дітей дошкільного віку. International Science Journal of Education & Linguistics 1(3). 2022. С. 70-79. URL: http://surl.li/lywsj (дата звернення: 05.10.2023).
11. Голота Н. М., Карнаухова А. В. Діалоговий формат взаємодії як інструмент педагогічного партнерства в освітньому процесі закладу дошкільної освіти. Інноваційні наукові дослідження у галузі педагогіки та психології : матеріали міжнародної науково-практичної конференції. м. Запоріжжя. 2023. С. 129-133. URL: http://surl.li/lywsu (дата звернення: 02.10.2023).
12. Голота Н. М., Карнаухова А. В. Особливості формування комунікативної компетентності дітей дошкільного віку в освітньому процесі ЗДО. International scientific and practical conference “Actual issues of the development of science and ensuring the quality of education”.International Science Group. Florence, Italy. 2023. С. 243-247. URL: http://surl.li/lywtd (дата звернення: 05.10.2023).
13. Голота Н. М. Діалогічні технології як складова практико-зорієнтованої та особистісно-складової підготовки педагогів. Педагогічна освіта : теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць № 37. 2022. С. 47-53. URL: http://surl.li/lywsc (дата звернення: 03.10.2023).
14. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 365 с. URL: http://surl.li/vagp (дата звернення: 22.02.2023).
15. Державний стандарт дошкільної освіти (нова редакція 2021). URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/867852 (дата звернення: 05.01.2023).
16. Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження . Упоряд.: О. Г. Косенчук, І. М. Новик, О. А. Венгловська, Л. В. Куземко. Харків: Вид-во «Ранок». 2021. 240 с.
17. Дунець С. С. Методика розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку. 2021. Дипломна робота. Керівник: Олійник М.І. educ_2022_079 95 с. URL: http://surl.li/nfrbj (дата звернення: 23.02.2023).
18. Закон України "Про дошкільну освіту" 2001 р. (із зм. і доп. 2023 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 22.02.2023).
19. Канарова В. О. Умови формування комунікативних умінь і навичок у дітей старшого дошкільного віку. Педагогічні науки. 2016. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/3744/1/14.pdf (дата звернення: 26.02.2023).
20. Колеснік К., Комарівська Н., Присяжнюк Л., Стахова І. Значення спільної діяльності для розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип.17(2). Слов’янськ. 2022. С. 127-138. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/260013/256376 (дата звернення: 26.02.2023).
21. Кривченко В. В. Роль казки в розвитку зв’язного мовлення дошкільника. Особистість, сім’я і суспільство: питання педагогіки та психології. : Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції. Львів. 2019. С. 113-115. .URL: http://surl.li/lwjug" class="hcphp-link">http://surl.li/lwjug (дата звернення: 05.10.2023).
22. Лавренко Ю. К. Особливості діалогічного мовлення дітей дошкільного віку. Збірник наукових праць ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Педагогіка здоров’я». Чернігів. С. 293-295. 2019.
23. Лопатіна Г. О. Художнє слово як засіб навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку. Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. 8. 2011. С. 227-231 URL: http://surl.li/nfrhw (дата звернення: 25.02.2023).
24. Любашина В. Ігрова діяльність як засіб розвитку діалогічного мовлення старших дошкільників в умовах дошкільного закладу. Наукові записки. Педагогічні науки. 2013. С. 154-158. URL: http://surl.li/nfqxv (дата звернення: 26.02.2023).
25. Любашина В. В. Формування діалогічних умінь дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів: дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Одеса. 2006. 256 с. URL: http://surl.li/nfqxh (дата звернення: 26.02.2023).
26. Мисько В. Діалог з дитиною як складова педагогіки дитиноцентризму Януша Корчака. Pedagogika.Współczesne tendencje w nauce i edukacji : Zbiór artykułów naukowych. Konferencji Miedzynarodowej Naukowo Praktycznej. Kraków, «Diamond trading tour», 2016. С. 51–57. URL: http://surl.li/nfrdu (дата звернення: 22.02.2023).
27. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; наук. ред. Г. В. Бєлєнька; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна та ін. К.: Київ.ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.
28. Паламар С. П., Гевель С. І. Сучасна пізнавальна література як засіб мовленнєвого розвитку дошкільників. Особистість, сім’я і суспільство: питання педагогіки та психології : Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції. Львів. ГО «Львівська педагогічна спільнота». 2019. С. 126–130 URL: http://surl.li/lwjug" class="hcphp-link">http://surl.li/lwjug (дата звернення: 05.10.2023).
29. Піроженко Т. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дитини: монографія. Київ. Нора-принт. 2002. 311с. URL: http://surl.li/hjlgi (дата звернення: 06.10.2023).
30. Піроженко Т. Сучасні підходи до мовленнєвого розвитку дітей. Дошкільне виховання. 2001, С.10-11.
31. Полєвікова, О.Б. Аналіз підходів до розвитку діалогічного мовлення дошкільників, Педагогічні науки : зб. наук. праць. Херсон, 2015. Вип. 67. С 132-139. URL: http://surl.li/ghvts (дата звернення: 23.02.2023).
32. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти), нова редакція: Наказ МОН України від 12.01.2021 р. № 33. С.18-21 URL: http://surl.li/jyzr (дата звернення: 23.02.2023).
33. Словник української мови: в 11 томах. Том 2, 1971. С. 295. URL: http://sum.in.ua/s/dialogh (дата звернення: 22.02.2023).
34. Сурмило О. А. Вивчення педагогічних умов використання казки як засобу морального виховання старших дошкільників. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. № 5. 2014 С. 120-124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2014_5_24 (дата звернення: 05.10.2023).
35. Черкун Н.А. Формування мовленнєвого етикету у дошкільників. Методичний посібник. Рекомендовано до друку на засіданні педагогічної ради Жовтневого дитячого садка "Барвінок". 2015. URL: http://surl.li/nfrgl (дата звернення: 08.09.2023).
36. Яворська С., Романюк С. Системний підхід до розвитку зв’язного мовлення дітей у закладах дошкільної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології № 7. 2019 С. 141-152. URL: http://surl.li/nfqrj (дата звернення: 10.07.2023).
37. Dickinson, D. K., Griffith, J. A., Golinkoff, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (2012). How reading books fosters language development around the world. Child Development Research. 2012. Р. 1–15. URL: https://www.hindawi.com/journals/cdr/2012/602807/ (дата звернення: 28.03.2023).
38. Etheredge Laura. Modern theories. Encyclopædia Britannica. URL: https://www.britannica.com/topic/preschool-educa... (дата звернення: 28.03.2023).
39. Gasser, L., Dammert, Y. & Murphy, P.K. How Do Children Socially Learn from Narrative Fiction: Getting the Lesson, Simulating Social Worlds, or Dialogic Inquiry?. Educ Psychol Rev 34, 1445–1475. 2022. URL: https://doi.org/10.1007/s10648-022-09667-4 (дата звернення: 28.03.2023).
40. Hanne Røe-Indregård, Ellen Irén Brinchmann, Veslemøy Rydland, Meredith L. Rowe, Bente E. Hagtvet, Imac M. Zambrana. Teacher–Child Interactions During Toy Play and Book Sharing. Early Education and Development 0:0, 2022. Р. 1-16. URL: http://surl.li/noayw (дата звернення: 28.03.2023).
41. Karnaukhova A. Formation of a Respective Attitude in Children of 5 Years Old to Adults with the Ukrainian Tales. Theoretical and Practical Aspects of the Development of the European Research Area: monograph / edited by authors. 2nd ed. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2020. Р. 22–38. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31887/1/A... (дата звернення: 23.02.2023).
42. Murphy, P. K., Rowe, M. L., Ramani, G., & Silverman, R. Promoting critical-analytic thinking in children and adolescents at home and in school. Educational Psychology Review, 26(4). 2014. С. 561–578. URL: https://doi.org/10.1007/s10648-014-9281-3 (дата звернення: 18.03.2023).
43. Smith PK, Pellegrini A. Learning Through Play. In: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. Smith PK, topic ed. Encyclopedia on Early Childhood Development. 2013. URL: https://www.child-encyclopedia.com/play/accordin... (дата звернення: 28.03.2023).