ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ


Автор(ка)
Зозуля Ірина Євгенівна

Ступінь
Магістр

Група
ПОм-1-22-1.4д

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра початкової освіти


Анотація

Фразеологізми у початковій школі є важливим елементом формування комунікативної компетентності учнів. Їх вивчення може допомогти здобувачам знань зрозуміти та оцінити культурну спадщину як свого народу, так й інших народів світу, оскільки вони відображають певні культурні, етнічні, соціальні та історичні аспекти мови.
На сьогодні, в період швидкого ритму життя, використання фразеологізмів у мовленні є надзвичайно важливим, тому що вони допомагають економити час та енергію під час донесення власної думки чи ідеї. Але їх вживання може бути не завжди вдалим, адже дані висловлювання є обмеженими ситуативно й застосовуються лише в окреслених темах. Саме тому неправильно сформульована думка при вивченні значень тих чи інших фразеологізмів може призвести до непорозумінь і не точного сприйняття повідомлення оточуючими.
У школах світу фразеологізми здебільшого вивчають на предметах рідної мови. В Україні це також не стало виключенням, що є досить логічним, адже фразеологізм – це стійке словосполучення, що виступає в мові як неподільний за значенням вислів та вивчається в курсі української мови. Проте дослідження фразеологізмів на уроках «Я досліджую світ» може стати внеском у розвиток педагогічної науки та допомогти вчителям ефективніше використовувати фразеологізми у навчальному процесі. Щоб відчути душу будь-якого народу потрібно ознайомитися з їх фразеологізмами, бо саме в них зберігається культурна спадщина, що несе крізь віки мудрість, біль, страхи, любов і передає ментальність населення. В інтегрованому курсі «Я досліджую світ» є можливість у повній мірі дослідити історичні аспекти, власну культурну спадщину, цікаві деталі з інших народів та прослідкувати взаємозв’язок культур світу завдяки фразеологізмам.
Розуміння фразеологічних одиниць допомагає дітям більш повно і точно виражати свої думки та ідеї, а також зрозуміти інших людей. Крім того, вивчення фразеологізмів сприяє розвитку мовленнєвої культури та допомагає збагатити словниковий запас учнів. Це питання вивчала велика кількість вчених-мовознавців і педагогів протягом не одного століття. Завдяки напрацюванням Л. Скрипник, В. Виноградова, М. Демського, О. Пономаріва, М. Стельмаховича, О. Потебні, К. Ушинського, В. Ужченко, В. Мельничайка, Ф. Буслаєва, М. Тентилюк та іншим у словниках з’являлися нові фразеологічні здобутки, а теорія української мови розширювалася і наповнювалася. Над збагаченням лексичного словникового багатства учнів України працювали також учені-психологи. Серед них були Л. Айдарова, Г. Костюк, Д. Ельконін, М. Жинкін, І. Синиць. Усі вони зробили неабиякий внесок до нашої культури та освіти, але українська фразеологічна спадщина зазнавала репресій протягом всього свого існування і лишається до сьогодні не повністю дослідженою та інтегрованою в повсякденне мовлення українських дітей. Особливо це помітно у навчальній програмі 1-4 класів, де використанню фразеології не надається необхідної уваги. У зв'язку з цим, важливо досліджувати теоретичні та методичні засади використання фразеологізмів у початковій школі, щоб вдосконалювати педагогічну практику та підвищувати якість навчання мови. Зважаючи на все вищезазначене, актуальність дослідження полягає в тому, щоб розробити ефективні методики та підходи до вивчення фразеологізмів у початковій школі, які б відповідали вимогам сучасної освіти та сприяли б підвищенню якості навчання мови учнів.
Отже, на сьогодні досліджень у цій темі є недостатньо, тому вивчення теоретичних та методичних засад використання фразеологізмів у початковій школі має велике значення для педагогічної практики та розвитку методичної бази викладання у початковій школі.
Актуальність даної проблеми та недостатній рівень у розробленні теорії та методичних основ в освітній діяльності початкової школи стали основою для вибору теми дослідження: «Теоретичні та методичні засади використання фразеологізмів у початковій школі».

Зміст

ВСТУП 3
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ 8
1.1. Сутність і характеристика базових понять дослідження 8
1.2. Теоретичний та практичний аналіз ролі фразеологізмів у мовленнєвому розвитку учнів початкової школи 25
1.3. Методи впровадження фразеологізмів у навчальний процес початкової школи 37
Висновки до першого розділу 55
РОЗДІЛ II. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ 57
2.1. Мета та завдання констатувального етапу педагогічного експерименту 57
2.2. Перебіг формувального етапу педагогічного експерименту 64
2.3. Перевірка й аналіз результатів впровадження експериментального навчання в діяльність вчителів початкової школи 70
Висновки до другого розділу 76
ВИСНОВКИ 79
CПИCOК ВИКOPИCТAНИХ ДЖЕPЕЛ 81
ДОДАТКИ 89



Покликання

1. Аблязізова С. Ж. Методика вивчення фразеологічних одиниць у початкових класах. URL: http://fpo.udpu.org.ua/wp-content/uploads/2014/0... (дата звернення: 28.05.2023).
2. Авксентьєв Л. Г. Сучасна українська мова. Фразеологія: Навч. посібник для філол. фак. ун-тів. – 2-ге вид., допов. і перероб. – Х.: Вища школа. Вид-во при Харк. держ. ун-ті, 1988. – 134 с.
3. Авксентьєв Л. Г. Фразеологічна одиниця як предмет фразеології та її ознаки //Мовознавство. – 1979. – № 5. – С.13-17
4. Босак С. Фразеологічне багатство української мови. Дивослово. Українська мова й література в навчальних закладах : науково-метод. журнал. - 2020. - N 2. - С. 6-9.
5. Бугай, Н. І. Український етикет: посіб. для дітей та дорослих - К. : Бібліотека українця, 2000. - 264 с. - (Бібліотека українця)
6. Вашуленко М. С. Українська мова і мовлення в початковій школі : методичний посібник. Київ : Освіта, 2006. - 268 с.
7. Вашуленко М. С. Українська мова та читання : підруч. для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 1. К. : : Вид. дім «Освіта», 2019. 144 с.: іл.
8. Вашуленко М. С. Українська мова та читання : підруч. для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 1. К. : Вид. дім «Освіта», 2020. 160 с.: іл.
9. Вашуленко М. С., Васильківська Н. А., Дубовик С. Г. Українська мова та читання : підруч. для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 1. К. : Вид. дім «Освіта», 2021. 168 с.: іл.
10. Вашуленко О. В. Українська мова та читання : підруч. для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. К. : Вид. дім «Освіта», 2019. 144 с.: іл.
11. Вашуленко О. В. Українська мова та читання : підруч. для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2.К. : Видавничий дім «Освіта», 2020. — 160 с.: іл.
12. Вашуленко О. В. Українська мова та читання : підруч. для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. К. : Вид. дім «Освіта», 2021. 168 с.: іл.
13. Вишня О. Фейлетони. Гуморески. Усмішки. Щоденникові записи / ред. колег. : І. О. Дзеверін (голова) та ін. ; упорядн. і вст. ст. І. В. Зуба. – К. : Наукова думка, 1984. – 558 с. [252–253]
14. Волкова О. Б., Бількевич Л. Ю. Використання Інтернет-сервісу LearningApps на уроках інформатики в початковій школі. Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua" class="hcphp-link">https://naurok.com.ua/vikoristannya-internet-servisu-learningapps-na-urokah-informatiki-v-pochatkoviy-shkoli-135053.html" class="hcphp-link">https://naurok.com.ua" class="hcphp-link">https://naurok.com.ua/vikoristannya-internet-ser... (дата звернення: 11.11.2023).
15. Ганієва С. О. Робота з фразеологізмами на уроках української мови.
URL: https://naurok.com.ua" class="hcphp-link">https://naurok.com.ua (дата звернення: 10.01.2023).
16. Гринів О. І. Філософія: Курс лекцій для аспірантів. – Львів: ЛДУФК, 2015. 380 с. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/3584/1/osnovy%20filisosiji.pdf (дата звернення: 10.09.2023)
17. Демська-Кульчицька О. М. Фразеологія / О. М. Демська-Кульчицька. - Київ : Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2008. - 74 с.
18. Джей Джи. Речення з фразеологізмами з художньої літератури
URL: https://dovidka.biz.ua/rechennya-z-frazeologizma... (дата звернення: 13.09.2023).
19. Дімпл Моралес. Mentimeter: Interactive Presentations for Education and Business. TechAcute. URL: https://techacute.com/mentimeter-interactive-pre... (дата звернення: 11.11.2023).
20. Долінговська С. Вивчаємо фразеологію. Дивослово. Українська мова й література в навчальних закладах. - Київ, 2014. - N 2. - С. 10-13.
21. Дуняшенко Н. Фразеологізми - народна мудрість... Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Українська мова та література: газета для вчителів української мови та літератури. - 2018. - № 17/18. - С. 15-19.
22. Коваленко А. Ф. Фразеологічний практикум: вправи та завдання в тестовій формі. Вивчаємо українську мову та літературу : науково-методичний журнал. - 2018. - N 15. - С. 22-27
23. Ковтун Н. Використання Wordwall на уроках біології. Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: http://surl.li/nbjhj (дата звернення: 11.11.2023).
24. Кочерган М. П. Вступ до мовознавства: підручник/ М. П. Кочерган. – 2-ге вид. – К.: ВЦ «Академія». – 2010. – 368 с. (Серія «Альма-матер»)
25. Кропельницька М. Як створити навчальні комікси та мультфільми за допомогою ресурсу ToonyTool. vseosvita.ua. URL: http://surl.li/nbjki (дата звернення: 11.11.2023).
26. Лахно Н. В. Сучасна українська літературна мова. Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія : завдання і вправи: навчальний посібник ; Київський університет імені Бориса Грінченка, Гуманітарний інститут. - Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. - 142 с.
27. Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. — Київ : ВЦ «Академія», 2007. — Т. 1 : А — Л. — С. 531-532. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%B0%D1%82%D1%96_%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0 (дата звернення: 03.10.2023).
28. Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. — Київ: ВЦ «Академія», 2007. — Т. 2 : М — Я. — С. 571.
29. Макаренко Ю.М. Фразеологізми як засіб розвитку комунікативного та образного мовлення молодших школярів. Альбом фразеологізмів URL: https://vseosvita.ua/library/frazeologizmi-ak-za... (дата звернення: 05.03.2023).
30. Макуха Л. О. Фразеологічний тренінг. Вивчаємо українську мову та літературу : науково-методичний журнал. Заснований у серпні 2003 р. - 2017. - N 15. - С. 32-35.
31. Матвієнко А. М. Фразеологічні синоніми і варіанти //Укр. мова і література в школі. – 1965. – № 8. – С.16-20.
32. Мацюк З. Фразеологічні модифікації у мовленні дітей 6-7 річного віку. Педагогічний часопис Волині. – 2019. - №1(12). URL:https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/15881/1/%d0%9c%d0%b0%d1%86%d1%8e%d0%ba_2019-52-58.pdf (дата звернення: 05.03.2023).
33. Мельник Л. В. Культурно-національна конотація українських фразеологізмів: Дис. … канд. філолог. наук: 10.02.01. – Луганськ, 2001. – 206 с.
34. Методика навчання української мови в початковій школі : навчальний посібник / редактор М. С. Вашуленко. - Київ : Літера, 2010. - 364 с.
35. Мовчун А. Формування мовних знань і правописних умінь учнів 3 класу на уроках перевірки і корекції знань, умінь і навичок. Початкова шк. : наук.-метод. журн. - 2020. - № 11/12(617-618). - С. 10-15.
36. Мовчун А., Соловець Л. У світі етимології: Навч.-довідн. посібник з етимології для учнів почат. класів / За ред. проф. О.О. Тараненка – К.: Кімо, 1998. – 191 с.
37. Мовчун Л. Учимося милозвучної мови // Початкова школа. - 1999. - №3. - С. 23-25.
38. Мурга О. В. Формування комунікативної компетентності молодшого школяра засобами фразеології. Творча майстерня вчителя. – 2019.
URL: https://dorobok.edu.vn.ua (дата звернення: 10.01.2023)
39. Назаренко О. В. Українська фразеологія як вираження національного менталітету: автореф. дис. на здобуття науковго ступеня канд. філол. наук. / О. В. Назаренко.– Д., 2001. – 18 с.
40. Чігрін Я. О. Ознайомлення молодших школярів із фразеологічним багатством рідної мови Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua" class="hcphp-link">https://naurok.com.ua (дата звернення: 10.01.2023)
41. Петренко І. Система вправ і завдань на практичне засвоєння української фразеології молодшими школярами. Початкова школа : науково-методичний журнал 2018. - № 3. - С. 22–26.
42. Петреченко С. Фразеологізми та лексичне значення їх (Технологічна карта уроку з використанням Web 2.0). Дивослово. Українська мова й література в навчальних закладах. - Київ, 2016. - N 5. - С. 17-20.
43. Петровчук Л. Розвиток у школярів інтересу до вивчення діалектного матеріалу і фразеологічних засобів мови. Дивослово. Українська мова й література в навчальних закладах. - Київ, 2016. - N 10. - С. 7-9.
44. Плиско К. М. Принципи, методи і форми навчання української мови (Теоретичний аспект): Навч. посібник. – Х.: Основа, 1995. – 240 с.
45. Пономарьова К. І. Українська мова та читання : підручник для 2 класу закладів середньої освіти : (у 2-х частинах). Ч. 1 / К. І. Пономарьова ; редактор І. В. Красуцька ; художник І П. Медведовська. - Київ : Оріон, 2019. - 144 с.
46. Посилаєва Т. В. Фразеологізми в нашому мовленні : урок-гра. Вивчаємо українську мову та літературу : науково-методичний журнал. - 2018. - N 1/2. - С. 24-25.
47. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : Постанова Каб. Міністрів України від 21.02.2018 р. № 87 : станом на 6 жовт. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#Text (дата звернення: 11.11.2023).
48. Про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти : Наказ МОН України від 08.09.2020 р. № №1115.
49. Про затвердження Змін до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти : Наказ МОН України від 24.02.2023 р. № 201 : станом на 11 квіт. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0455-23#Text (дата звернення: 11.11.2023).
50. Рещенко Н. Quizlet для вивчення англійської мови: що це і як працює?. lse.ua. URL: https://lse.ua/article/quizlet-dlya-vivchennya-a... (дата звернення: 11.11.2023).
51. Роєнко Л. М. Вивчення фразеологізмів у початкових класах URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_p... (дата звернення: 28.05.2023).
52. Сагач Г. М. Слово Животворяще (духовні засади педагогічної риторики)/Навчальний посібник з педагогічної риторики для вищих і середніх навчальних закладів України. К.: Пошук – 2000, – 286 с.
53. Саженюк Б. С. Робота з розвитку мови учнів ІІ-ІV класів початкової школи. – К.: Рад. школа, 1954. – 256 с.
54. Селіванова О. Нариси з української фразеології (психокогнітивний та етнокультурний аспекти) / О. Селіванова. – К. – Черкаси: Брама, 2004. – 376 с.
55. Словник фразеологізмів української мови / Національна академія наук України, Інститут української мови, Український мовно-інформаційний фонд. - Київ : Наукова думка, 2003. - 1096 с.
56. Словник-довідник. Початкова школа. Українська мова / уклад.: Т. К. Співак, О. О. Якименко ; відповід. ред. Н. О. Борова ; ред. А. І. Алексєєнко. - Харків: Весна, 2012. - 464 с.
57. Словничок фразеологічних синонімів / укладач Г. В. Баран. - Харків: Країна мрій, 2007. - 48 с.
58. Соловець Л. О. Робота над фразеологізмами як засіб формування культури спілкування молодших школярів: дис. … д-ра ф-х. наук :13.00.02 / Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2004. 247 с.
59. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5 т. – К.: Рад. школа, 1976. – Т.2. – 670 с
60. Терещенко І. Народна мудрість дитячими вустами. Введення фразеологізмів у мовлення дітей. Палітра педагога. - Київ : Світич, 2016. - № 1. - С. 11-13.
61. Тесленко О. В. Міжпредметні зв’язки у процесі вивчення фразеології української мови в 5–7 класах загальноосвітньої школи : автореф. дис. … канд. пед. наук / О. В. Тесленко. – К., 2000. – 16 с
62. Ткачук О. Фразеологізми як засіб розвиток мовлення третьокласників на уроках української мови Гірської школи українських Карпат. Гірська школа українських Карпат. – 2020. - № 23 URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/msuc/article/view/4816 (дата звернення: 10.01.2023)
63. Токарчук Б. Віршований словничок фразеологізмів: Продовження. Початок у журналі "Українська мова й література в школі" №5. - 2013. - С.53-54.
64. Удовиченко Г. М. Предмет фразеології та семантичні типи фразеологізмів //Укр. мова і література в школі. – 1965. – № 2. – С.20-24
65. Ужченко, В. Д., Ужченко, Д. В. Фразеологія сучасної української мови: посіб. для студ. філол. фак. вищ. навч. закл. Луганськ: Альма-матер – 2005.
66. Унук З. І. Словацька й українська фразеологія з компонентами назвами метрологічних і грошових одиниць: Дис. ... канд. філол. наук: 10.02.02. – Львів, 2000. – 255 с.
67. Ушинський К. Д. Рідне слово / Історія української школи і педагогіки [Текст] : Хрестоматія / Упоряд. О.О. Любар, Ред. В.Г. Кремень. - Київ : "Знання", 2003. - 768 с. - (Вища освіта ХХІ століття). - ISBN 966-620-204-2 : 41.25 / С. 244
68. Фразеологізми як засіб активізації мовної діяльності молодших школярів URL: http://4ua.co.ua (дата звернення: 10.01.2023)
69. Фразеологія сучасної української мови: Навч. Посіб. — К.: Знання, 2007. — 494 с.
70. Чавдаров С. Методика вивчення української мови в початковій школі: Підручник для педучилищ і посібник для вчителів початкової школи. – 3-є вид. – К.: Рад. школа, 1940. – 323 с
71. Шандра Р. Використання платформи «Kahoot!» для дистанційного навчання. Освіта.UA. URL: https://osvita.ua/vnz/high_school/73080/ (дата звернення: 11.11.2023).