ВПРОВАДЖЕННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ


Автор(ка)
Гришко Марина Олегівна

Ступінь
Магістр

Група
ПОм-1-22-1.4з

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра початкової освіти


Анотація

У контексті реалізації концепції «Нової української школи» та впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти в Україні спостерігається системна реформа загальної середньої освіти. Ця реформа передбачає необхідність підготовки вчителів, які були б здатні впроваджувати інновації та інформаційні технології в освітній процес сучасної школи. Вони повинні мати інтерес до навчання протягом всього життя, бути готовими до професійного розвитку, володіти навичками критичного мислення та бути здатними подолати труднощі та досягати поставлених цілей. Ці аспекти відзначені в Педагогічній Конституції Європи, Національній доктрині розвитку освіти України та Державному стандарті початкової загальної освіти[17].
У формуванні таких важливих особистісних і професійних якостей вчителя велике значення має практика впровадження інноваційних педагогічних технологій, нестандартних методів та організаційних форм навчання учнів. У сучасних умовах реформування освіти в Україні, з урахуванням психологічних аспектів організації навчально-виховного процесу, особливу актуальність набуває проблема розвитку молодших школярів загалом і розвитку через гру зокрема[48, с. 90].
Дослідження взаємозв'язку ігрової активності молодших школярів та можливостей практичного впровадження ігор у навчання базується на аналізі теоретичних та практичних аспектів організації та проведення різнопланових ігор в освітньому процесі. Ряд видатних дослідників, таких як Н. Бібік, А. Бондаренко, Н. Кудикіна, О. Проскура, О. Савченко та інші, зосереджували свою увагу на важливості використання дидактичних ігор для організації навчальної та пізнавальної діяльності учнів початкової школи. Їхні наукові дослідження сприяли розвитку та уточненню педагогічних концепцій щодо використання ігор як ефективного засобу навчання та виховання в початковій школі.

Зміст

ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1.ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 6
1.1 Аналіз стану досліджуваної проблеми використання дидактичних ігор у початковій школі 6
1.2 Основні поняття та принципи дидактичних ігор 14
1.3 Особливості використання дидактичних ігор в початковій школі 28
ВИСНОВКИ до 1 розділу 35
РОЗДІЛ 2. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 36
2.1 Форми, методи використання та впровадження дидактичних ігор в освітньому процесі початкової школи 36
2.2 Розробка дидактичних ігор для початкової школи 44
2.3 Педагогічні результати використання дидактичних ігор в початковій школі 64
2.4 Шляхи вдосконалення використання дидактичних ігор в початковій школі 72
ВИСНОВКИ до 2 розділу 78
ВИСНОВКИ 79
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 82
ДОДАТКИ 89


Покликання

1. Адамович О. Дидактичні ігри на уроках української мови в початковій школі. Шлях освіти, 2017. №1, С. 46-51.
2. Архипова О. Д. Звукарик. Харків. Юнісофт, 2015. 80 с.
3. Бендриковська А. М. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до використання дидактичних ігор в освітньому процесі. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, каф. почат. і проф. освіти. Харків, 2022. 76 с.
4. Бех І., Вербицький В. Оновлення освіти: фокус на ранній вік. Освіта: громадсько-політична газета, 2017. № 50-51. С. 5.
5. Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Е. та ін. Методика навчання іноземних мов і культур : теорія та практика. Київ: Ленвіт, 2013. 590 с.
6. Біленко І. Початкова школа в контексті інноваційних освітніх змін. Використання сучасних технологій, форм та методів у початковій освіті. Методист, 2017. № 2. С. 3-7.
7. Божук С. Психолого-педагогічні умови розвитку пізнавального інтересу дітей молодшого шкільного віку. Кривий Ріг, 2019. Том 2. С. 124-127.
8. Бондарчук Н. Активізація пізнавальної діяльності молодших школярів. Житомир, 2018. № 41. С. 103-106.
9. Боряк О.В. Діагностика, формування й корекція мовленнєвої діяльності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку: теорія і практика : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. 458 с.
10. Винничук Н. Роль дидактичних ігор у формуванні творчих здібностей учнів на уроках української мови. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, 2014. № 5, С. 12-15.
11. Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. Харків Видавнича група «Основа», 2011. 288 с.
12. Гавриленко Т. Методика застосування дидактичних ігор на уроках української мови в початковій школі. Педагогічні та психологічні науки: теорія, методика, практика, 2018. №1, С. 13-16.
13. Галаган І. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в початкових класах. Початкова школа, 2014. № 2. С. 33−34.
14. Голозубова О. В. Ефективність використання дидактичних ігор у процесі вивчення економічних дисциплін. Наукові записки кафедри педагогіки, 2014. Вип. 34. С. 51–57.
15. Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
16. Державний стандарт початкової освіти : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. Офіційний вісник України, 2018. № 19. С. 637.
17. Дзюба-Шпурик Л. Г. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до ознайомлення учнів з інформаційно-комунікаційними технологіями: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2016. 290 с
18. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. Київ. Академвидав, 2004. 352 с.
19. Докучина Т.О. Індивідуальний підхід до проведення дидактичних ігор з дітьми з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки, 2017. № 9 (2). С. 56–64.
20. Елькін О. Українська правда. Педагоги надто важливі. Що новий закон про освіту дасть вчительству. URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2017/06/30/225026/
21. Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради України, 2017, № 38-39. С. 380-456. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19#Text
22. Зосюк К.В. Дидактична гра на уроках англійської мови як засіб активізації пізнавальної діяльності молодших школярів. Таврійський вісник освіти, 2013. № 4 (44). 241 с.
23. Зуб А. М. Дидактичні ігри як засіб формування природничих знань у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 272–275.
24. Камінська Н.Ю. Ігрові моменти на уроках англійської мови Тернопіль: Підручники і посібники, 2017. 80 с.
25. Ковшар О. Методи стимулювання позитивних мотивів і пізнавальної навчальної діяльності учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Педагогіка старшої та середньої школи : зб. наук.-дослідницькі праці ̶Кривий Ріг: КДПУ, 2019. С. 200.
26. Комар О. Інтерактивні методи навчання в сучасній дидактиці. URL: http://dspace.udpu.org.ua:8080/ jspui/handle/6789/374
27. Конишева А. В. Сучасні методи навчання англійської мови. Мн.: ТетраСистемс, 2016. 176 с.
28. Концепція Нової української школи. За заг.ред. Грищенко М., Київ, 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20sered nya/nova-ukrainska-shko la-compressed.pdf
29. Косенко О. Розвиток мовленнєвої діяльності молодших школярів засобами дидактичних ігор. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського, Педагогічні науки, 2019. С. 74 - 77.
30. Косенко Ю. М Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнів. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. 272 с.
31. Лапшина І. Орфографічні навички набуваєм граючи. Учитель початкової школи, 2014. № 12. С.12–15.
32. Лисенко С. А. Гра як метод активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів початкової школи з математики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2014. № 3. С. 405–412.
33. Лубяна Я. Використання дидактичних ігор під час вивчення частин мови в початковій школі. Актуальні проблеми навчання і виховання молодших школярів. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2023. Вип. 13. С. 36–37.
34. Марко М. М. Особливості та послідовність розробки ігрових технологій навчання учнів початкових класів. Молодь і ринок: щомісячний науково-педагогічний журнал, 2017. № 8 (151). С. 173-178.
35. Марко М. М. Педагогічні можливості навчально-ігрових технологій при застосуванні в освітньому процесі початкової школи. Україна в гуманітарних і соціально-економічних вимірах. Матеріали ІІ Всеукраїнської наукової конференції. Ч. 2/ Дніпро: СПД «Охотнік», 2017. С. 45-47.
36. Марко М. М. Психологічні механізми формування готовності майбутніх учителів початкових класів до використання навчально-ігрових технологій. Ключові аспекти розвитку сучасної науки: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Одеса: Друкарня «Друкарик», 2017. Т. 2. С. 18-20.
37. Мельникова О. Пізнавальна діяльність молодших школярів. Київ, 2013. № 11. С. 34-37.
38. Михайліченко І. Використання дидактичних ігор на уроках української мови в початковій школі. Шлях освіти, 2016. №3, С. 71-75.
39. Моляко В. О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності. URL: http://www.library.udpu.org.ua/library_files/ psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/ 6/visnuk_18.pdf
40. Нова українська школа – все про НУШ у 2022 році. URL: https://odo.com.ua/blog/sovety-pokupatelyam/nova... ush-u-2022-rotsi/
41. Носаченко І. М. Медіаосвіта як напрям навчально-виховного процессу в школі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка, 2013. № 3. С. 102-108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2013_3_22
42. Опаренко А. С. Дидактичні ігри в педагогіці. Наукові пошуки : збірник наукових праць молодих учених. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. Випуск 12. С. 115–119.
43. Оршанський Л. В. Формування професійної компетентності майбутніх учителів технологій у процесі творчої художньо-трудової діяльності. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ, 2014. 186 с.
44. Осаволюк Т. В. Дидактичні ігри на уроках української мови у 1 класі. Вінниця: ММК, 2016. 48 с.
45. Очеретна Н. Д. Особливості застосування ділових ігор у процесі вивчення іноземної мови увищих навчальних закладах. Педагогічна освіта:теорія і практика, 2013. Вип. 14. С. 206–210.
46. Пащенко М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Умань : ПП Жовтий О.О., 2016. 269 с.
47. Підготовка вчителя до використання інноваційних педагогічних технологій у початковій школі: монографія / Коберник О. М., Коберник Г. І., Волошина Г. П. Умань : ВПЦ «Візаві», 2017. 190 с
48. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка. Навчальний посібник Київ. Вища школа, 2004. С. 456.
49. Потапчук М. М. Дидактичні ігри для розвитку зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення. Харків, 2022. С. 136–138.
50. Русин Н. Методика використання дидактичних ігор на уроках української мови в початковій школі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2015. №2(29), С. 184-189.
51. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи. Київ. Генеза, 1999. 389 с.
52. Савченко О. Я. Сучасний урок: суб’єктивність навчання і варіативність структури. Тростянець, 2012. 11 с.
53. Салань Н.В. Застосування ігрових технологій на уроках математики та інформатики у початковій школі. Фізико-математична освіта, 2016. Вип. 4. С. 108–111.
54. Сойко І. М., Лазаришин І. В. Особливості використання дидактичних ігор на уроках в початковій школі. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : збірник наукових праць. № 1(15). Рівне : РВЦ МЕГУ ім. акад. С. Дем'янчука, 2016. С. 142–147.
55. Сопівник Р. В. Система дидактичних ігор як засіб ефективності навчально-виховного процесу у сучасній початковій школі. Психолого-педагогічні науки, 2016. № 4. С. 111–114.
56. Старкова І. В. Гра як метод розкриття та формування творчих здібностей дитячої особистості: З досвіду роботи. Початкове навчання та виховання, 2016. № 34. С. 2–8.
57. Толмачова І. М. Дидактична гра як засіб формування математичної компетентності у молодших школярів. Сучасна педагогіка: теорія, методика, практика. Матеріали ІІ Міжнародної науковопрактичної конференції (м. Хмельницький, 16-17 жовтня 2015 р.). Херсон: Видавничий дом «Гельветика», 2015. С. 81–83.
58. Толмачова І. М. Змістова характеристика дидактичної гри як методу навчання. Молодий вчений, 2016. № 2. С. 344–347.
59. Фідкевич О.Л. Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти. Київ: Генеза, 2019. 61 с.
60. Фіцула М. М. Педагогіка: Навчальний посібник. Видання 2-ге, виправлене, доповнене. Київ. «Академвидав», 2005. 560 с.
61. Хома О. Дидактична гра як один із засобів пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови в початковій школі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. № 7 (61). С. 111–121.
62. Чайка В. М. Ціннісно-цільова спрямованість навчального процесу в підготовці вчителя початкової школи до саморегуляції педагогічної діяльності. Інноваційний потенціал професійної підготовки майбутніх фахівців початкової і дошкільної освіти. Полтава, 2015. Вип. 2. С. 35–46.
63. Чосік Л., Мандзюк С. Використання дидактичних ігор з метою активізації навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів з математики. Науковий вісник СНУ імені Лесі Українки. Серія : Педагогічні науки. Луцьк, 2017. № 2(351). С. 40–44.
64. Щербань П. М. Ігрові технології в освіті: історія і перспективи. Постметодика, 2014. № 2. С. 38-42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2014_2_13
65. Шумейко Т. Ігрові технології навчання на уроках української мови в першому класі. Імідж сучасного педагога, 2014. № 1. С.58-59.
66. Юрченко О. М. Формування готовності вчителів початкової школи до реалізації самозбережувальних технологій у професійній діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Глухівський нац. пед. ун-т ім. Олександра Довженка. Глухів, 2016. 24 с.
67. Ягупов, В. В. «Професійний розвиток особистості фахівця: поняття, зміст та особливості. Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота, 2015. С. 22-28.
68. Ярмаченко М. Д. Макаренко Антон Семенович. Енциклопедія освіти. Київ. Юрінком Інтер, 2008. С. 471–472.
69. Fichte J. G. GrundlagedergesammtenWissenschaftslehre: alsHandschriftfürseineZuhörer. URL: https://archive.org/details/ grundlagedergesa00fich.