ВПЛИВ КАРАТЕ НА ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН СПОРТСМЕНІВ НА ЕТАПІ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ
Автор(ка)
Малишев Олександр Костянтинович
Ступінь
Магістр
Група
ТДм-1-22-1,4д
Спеціальність
017 Фізична культура і спорт
Кафедра
Кафедра спорту та фітнесу
Анотація
Актуальність дослідження. Спортивна діяльність в тренувальному процесі вимагає високого рівня психологічної напруженості, що доведено спеціалістами з різних видів спорту. Особливо динамічне зростання психологічного напруження фіксується в контактних видах єдиноборств, до яких відноситься і карате [20, 29].
Карате – це японське бойове мистецтво, яке поєднує в собі технічну вправність, фізичну силу та психологічну підготовку. В межах карате спортсмени вивчають різні техніки ударів, блокування та захисту, що вимагає від них глибокого фокусу уваги та зосередженості на виконання техніки. Крім того, під час тренувань та змагань спортсмени зазнають фізичного та емоційного напруження, змушені працювати в умовах стресу та змагального середовища [6, 31, 36].
Зважаючи на це, дослідження впливу карате на психологічний стан спортсменів має значний науковий і практичний інтерес. Воно спрямоване на вивчення взаємозв'язку між практикою карате та різними аспектами психологічного благополуччя спортсменів, такими як самодисципліна, самоконтроль, впевненість у собі, зосередженість та здатність до ефективного реагування на стресові ситуації [3, 19].
Тож психологічний стан спортсменів є важливим фактором, який впливає на їхню успішність у спортивній діяльності. Виходячи з цього у контактному карате при підготовці спортсменів особливо актуальною є проблема пошуку найбільш інформативних психологічних критеріїв, що відображають оцінку ефективності засобів і методів в тренувальному процесі та виявляють стан підготовленості каратиста. Розвиток спортивних досягнень вимагає не лише фізичних зусиль, а й стійкості нервової системи, самоконтролю, ментальної концентрації та психологічної стійкості. У цьому контексті дослідження впливу карате на психологічний стан спортсменів є важливим та актуальним [21, 25].
Проблемі забезпечення психологічного стану в період змагальної діяльності присвячується низка публікацій з боксу, рукопашного бою, інших видів спортивних єдиноборств. Проте, аналогічні показники психологічної підготовленості не досліджені у спортсменів з карате.
Попередні дослідження вказують на те, що карате може мати позитивний вплив на психологічний стан спортсменів, допомагаючи їм розвивати ментальну сильність та стресостійкість. Однак важливо розширити знання у цій галузі та проаналізувати детальніше вплив карате на різні психологічні аспекти, щоб надати обґрунтовані рекомендації щодо використання цього бойового мистецтва в спортивній підготовці.
Мета дослідження – вивчення особливостей впливу карате на психологічний стан спортсменів на етапі базової підготовки.
Поставлена мета обумовила виконання наступних завдань:
1. Вивчити за даними літератури специфіку психологічної підготовки каратистів 14-18 років.
2. Визначити особливості емоційних станів спортсменів-каратистів на етапі базової підготовки та оцінити рівень розвитку їх вольових якостей.
3. Вивчити індивідуально-психологічні властивості спортсменів 14-18 років, які займаються карате.
4. Розробити практичні рекомендації для покращення психологічного стану спортсменів-каратистів на етапі базової підготовки.
Об’єкт дослідження – процес психологічної підготовки каратистів 14-18 років.
Предмет дослідження – психологічний стан каратистів на етапі базової підготовки.
При написанні магістерської роботи нами застосовувались наступні методи дослідження: теоретичні методи (аналіз, узагальнення, порівняння, зіставлення, системний аналіз); психодіагностичні методи (методика «Градусник», «Самооцінка вольових якостей спортсменів», «Фрайбургський особистісний опитувальник»); методи статистичної обробки даних.
Наукова новизна. Вперше обґрунтовано високу значущість психологічного компонента у загальній структурі підготовленості каратистів; визначено об'єктивні методики та дієві підходи в організації психологічної підготовки каратистів; встановлено ефективність використання аутогенного тренування у процесі психологічної підготовки каратистів.
Практична значущість дослідження полягає у реалізації підходів психологічної підготовки каратистів, для оптимізації емоційного стану та фізичного розвитку юних спортсменів. Результати дослідження можуть бути використані у тренувальному процесі на базі професійних навчальних закладів та дитячо-юнацьких спортивних шкіл, а також у підготовці інших досліджень, пов’язаних з тематикою магістерської роботи.
Структура роботи. Складається з вступу, чотирьох розділів, висновку, додатків, містить 54 літературних джерела, друкований обсяг роботи складає 65 сторінок та містить 3 рисунки та 3 таблиці.
Карате – це японське бойове мистецтво, яке поєднує в собі технічну вправність, фізичну силу та психологічну підготовку. В межах карате спортсмени вивчають різні техніки ударів, блокування та захисту, що вимагає від них глибокого фокусу уваги та зосередженості на виконання техніки. Крім того, під час тренувань та змагань спортсмени зазнають фізичного та емоційного напруження, змушені працювати в умовах стресу та змагального середовища [6, 31, 36].
Зважаючи на це, дослідження впливу карате на психологічний стан спортсменів має значний науковий і практичний інтерес. Воно спрямоване на вивчення взаємозв'язку між практикою карате та різними аспектами психологічного благополуччя спортсменів, такими як самодисципліна, самоконтроль, впевненість у собі, зосередженість та здатність до ефективного реагування на стресові ситуації [3, 19].
Тож психологічний стан спортсменів є важливим фактором, який впливає на їхню успішність у спортивній діяльності. Виходячи з цього у контактному карате при підготовці спортсменів особливо актуальною є проблема пошуку найбільш інформативних психологічних критеріїв, що відображають оцінку ефективності засобів і методів в тренувальному процесі та виявляють стан підготовленості каратиста. Розвиток спортивних досягнень вимагає не лише фізичних зусиль, а й стійкості нервової системи, самоконтролю, ментальної концентрації та психологічної стійкості. У цьому контексті дослідження впливу карате на психологічний стан спортсменів є важливим та актуальним [21, 25].
Проблемі забезпечення психологічного стану в період змагальної діяльності присвячується низка публікацій з боксу, рукопашного бою, інших видів спортивних єдиноборств. Проте, аналогічні показники психологічної підготовленості не досліджені у спортсменів з карате.
Попередні дослідження вказують на те, що карате може мати позитивний вплив на психологічний стан спортсменів, допомагаючи їм розвивати ментальну сильність та стресостійкість. Однак важливо розширити знання у цій галузі та проаналізувати детальніше вплив карате на різні психологічні аспекти, щоб надати обґрунтовані рекомендації щодо використання цього бойового мистецтва в спортивній підготовці.
Мета дослідження – вивчення особливостей впливу карате на психологічний стан спортсменів на етапі базової підготовки.
Поставлена мета обумовила виконання наступних завдань:
1. Вивчити за даними літератури специфіку психологічної підготовки каратистів 14-18 років.
2. Визначити особливості емоційних станів спортсменів-каратистів на етапі базової підготовки та оцінити рівень розвитку їх вольових якостей.
3. Вивчити індивідуально-психологічні властивості спортсменів 14-18 років, які займаються карате.
4. Розробити практичні рекомендації для покращення психологічного стану спортсменів-каратистів на етапі базової підготовки.
Об’єкт дослідження – процес психологічної підготовки каратистів 14-18 років.
Предмет дослідження – психологічний стан каратистів на етапі базової підготовки.
При написанні магістерської роботи нами застосовувались наступні методи дослідження: теоретичні методи (аналіз, узагальнення, порівняння, зіставлення, системний аналіз); психодіагностичні методи (методика «Градусник», «Самооцінка вольових якостей спортсменів», «Фрайбургський особистісний опитувальник»); методи статистичної обробки даних.
Наукова новизна. Вперше обґрунтовано високу значущість психологічного компонента у загальній структурі підготовленості каратистів; визначено об'єктивні методики та дієві підходи в організації психологічної підготовки каратистів; встановлено ефективність використання аутогенного тренування у процесі психологічної підготовки каратистів.
Практична значущість дослідження полягає у реалізації підходів психологічної підготовки каратистів, для оптимізації емоційного стану та фізичного розвитку юних спортсменів. Результати дослідження можуть бути використані у тренувальному процесі на базі професійних навчальних закладів та дитячо-юнацьких спортивних шкіл, а також у підготовці інших досліджень, пов’язаних з тематикою магістерської роботи.
Структура роботи. Складається з вступу, чотирьох розділів, висновку, додатків, містить 54 літературних джерела, друкований обсяг роботи складає 65 сторінок та містить 3 рисунки та 3 таблиці.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………………......5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ …………………………………………………………..……...8
1.1. Поняття «психологічна підготовка» у спорті та його сутність в науковому дискурсі………………………………………………………...8
1.2. Зв’язок між фізичними та психологічними аспектами спорту……12
1.3. Роль карате у фізичному та психологічному розвитку спортсменів………………………………………………………………..17
Висновок до розділу 1…………………………………………………….24
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ…………..……..26
2.1. Методи дослідження ……………………………………...…………26
2.1.1. Теоретичні методи (аналіз, узагальнення, порівняння,
зіставлення, системний аналіз)…………………………………………..27
2.1.2. Психодіагностичні методи ( методика «Градусник»,
«Самооцінка вольових якостей спортсменів», «Фрайбургський особистісний опитувальник)………………………………………….….27
2.1.3. Методи статистичної обробки даних……………………………..30
2.2. Організація дослідження ……………………………………..……..30
РОЗДІЛ 3. ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ КАРАТЕ НА ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН СПОРТСМЕНІВ НА ЕТАПІ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ …………..….32
3.1. Специфіка психологічної підготовки спортсменів-каратистів
на етапі базової підготовки……………………………………………....32
3.2. Особливості емоційних станів спортсменів-каратистів
на етапі базової підготовки……………………………………………….37
3.3. Особливості розвитку вольових якостей спортсменів-
каратистів на етапі базової підготовки …………………………………..39
3.4. Аналіз індивідуально-психологічних властивостей
спортсменів 14-18 років, які займаються карате…………………….…..42
Висновок до розділу 3…………………………………………………….45
РОЗДІЛ 4. ОБГОВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ……..........…47
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………...54
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….57
ДОДАТКИ …………………………………………………………………….....63
ВСТУП…………………………………………………………………………......5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ …………………………………………………………..……...8
1.1. Поняття «психологічна підготовка» у спорті та його сутність в науковому дискурсі………………………………………………………...8
1.2. Зв’язок між фізичними та психологічними аспектами спорту……12
1.3. Роль карате у фізичному та психологічному розвитку спортсменів………………………………………………………………..17
Висновок до розділу 1…………………………………………………….24
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ…………..……..26
2.1. Методи дослідження ……………………………………...…………26
2.1.1. Теоретичні методи (аналіз, узагальнення, порівняння,
зіставлення, системний аналіз)…………………………………………..27
2.1.2. Психодіагностичні методи ( методика «Градусник»,
«Самооцінка вольових якостей спортсменів», «Фрайбургський особистісний опитувальник)………………………………………….….27
2.1.3. Методи статистичної обробки даних……………………………..30
2.2. Організація дослідження ……………………………………..……..30
РОЗДІЛ 3. ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ КАРАТЕ НА ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН СПОРТСМЕНІВ НА ЕТАПІ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ …………..….32
3.1. Специфіка психологічної підготовки спортсменів-каратистів
на етапі базової підготовки……………………………………………....32
3.2. Особливості емоційних станів спортсменів-каратистів
на етапі базової підготовки……………………………………………….37
3.3. Особливості розвитку вольових якостей спортсменів-
каратистів на етапі базової підготовки …………………………………..39
3.4. Аналіз індивідуально-психологічних властивостей
спортсменів 14-18 років, які займаються карате…………………….…..42
Висновок до розділу 3…………………………………………………….45
РОЗДІЛ 4. ОБГОВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ……..........…47
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………...54
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….57
ДОДАТКИ …………………………………………………………………….....63
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Андрєєва О.В. Соціально-психологічні фактори, що впливають на вибір різних форм і видів рекреації. Спортивний вісник Придніпров’я. Дніпропетровськ, 2004. №6. С. 24.
2. Артюшенко О.Ф. Основи спортивної підготовки: навчальний посібник для тренерів, викладачів і студентів факультетів фізичної культури. Черкаси : Брама-Україна, 2006. 415 с.
3. Ашанін В.С., Пятисоцька С.С. Дослідження фізичної та технічної підготовленості юних каратистів під впливом індивідуальної методики тренування. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах. 2019. Т.1. С. 7-11.
4. Ашанін В.С., Литвиненко А.Н. Індивідуалізація техніко-тактичної підготовки в спортивних єдиноборствах. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 2013. Вип. 107. Т. 2. С. 102-107.
5. Богдан І. О. Карате WKF : навч. програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, К. : Республік. наук.-метод. каб. М-ва молоді та спорту України, 2014. 43 с.
6. Бойченко Н. В. Пашков І. М., Ананченко К. В. Удосконалення комбінаційної техніки каратистів стилю «кіокушинкай». Слобожанський науково-спортивний вiсник. Харків : ХДАФК, 2015. № 1(45). С. 29-33.
7. Бойченко Н. В. Шляхи вдосконалення технічної підготовленості спортсменів-єдиноборців. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : Збірник наукових праць, ХДАДМ (ХХПІ), 2008. №2, С. 19-21.
8. Бочелюк В. Й. Психологія спорту. Центр учбової літератури, Київ. 2017. 343 с.
9. Близнюк С. В. Велич кіокушин карате. Київ: Фенікс, 2009. 312 с.
10. Близнюк С.В. Шлях Кіокушин Карате в Україні. Видавництво «Український пріоритет». Київ, 2012. 432 с.
11. Бойко В.Ф., Данько Г.Т. Фізична підготовка у спортивній боротьбі. К.: Здоров'я, 2004. 287 с.
12. Богуславський В.Г., Кочур А.Г., Гуцевич В.М. Бокс: навч. прогр. для фізкультурних вузів. Київ : Спорт, 1994. 35 с.
13. Бріскін Ю.А., Задорожна О.Р., Хомяк І.І. Проблеми контролю тактичної підготовленості в спортивних єдиноборствах. Український журнал медицини, біології та спорту. 2019. Вип. 4. № 1(17). С. 262-269.
14. Вовканич Л. С. Дунець-Лесько А.В. Факторний аналіз структури спеціальної підготовленості спортсменів-каратистів. Теорія та методика фізичного виховання. 2012. № 3. С. 36-40.
15. Волков Л.В. Основи спортивної підготовки каратистів і підлітків. К.: Вища школа, 1993. 90 с.
16. Волков Л. В. Теорія і методика дитячого та юнацького спорту. Підручник. Вид. 2-е,пер. і доп. К. : Освіта України, 2016. 464 с.
17. Вачев С. М. Динамічні показники поодиноких ударів ліктями й колінами у тайбоксерів масових розрядів. Спортивний вісник Придніпров’я. 2004. № 7. С. 39-41.
18. Галан В.В. Навчальний посібник для інструкторів карате-до. Чернівці: Золоті литаври, 1994. 54 с.
19. Грубар І. Грабик Н. Модельна характеристика каратистів. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. 2017. Вип. 3. С. 20-26.
20. Гринь О. Р. Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів. Київ, Олімпійська література. 2015. 238 с.
21. Гринь О.Р., Гринь А.Р. Особливості прояву агресії та агресивності у спортсменів в різних умовах спортивної діяльності. The 10th International scientific and practical conference «Fundamental and applied research in the modern world» (May 12-14, 2021). BoScience Publisher. Boston: USA, 2021. С. 259-267.
22. Гузар В. М., Савченко-Марущак М. С., Шалар О. Г. Вплив фізичної підготовленості на властивості особистості юних каратистів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Вип. 139. С. 45-48
23. Гаврилюк В.О. Бойові мистецтва як валеотехнологія: Навчальна програма для студентів педагогічних ВНЗ. Житомир : Полісся, 2005. 12 с.
24. Диференціація фізичної підготовки спортсменів : монографія / авт. кол.: Линець М. М., Чичкан О. А., Хіменес Х. Р. [та ін.]. Львів : ЛДУФК, 2017. 304 с.
25. Дунець-Лесько А., Вовканич Л.С, Кіндзер Б.М. Оцінка функціонального стану кваліфікованих спортсменів-каратистів. Молода спортивна наука України. Випуск 13, том 3, 2009. С. 58-69
26. Задорожна О. Р. Концепція тактики у сучасних олімпійських спортивних єдиноборств. Український журнал медицини, біології та спорту. 2021. Том 6. № 2 (30). С. 277-283.
27. Задорожна О.Р., Пітин М.П. Тактична підготовка у професійній підготовці майбутніх тренерів зі спортивних єдиноборств. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 3 К (123). С. 172-175.
28. Коломієць Ю.В., Чередніченко С.В. Карате-до, як засіб розвитку швидкісно-силових якостей дітей 6-8 років. Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту різних груп населення : матеріали ХХ Міжнародної наук. 49 практ. конф. молодих учених : у 2 т. / відповід. ред. М. О. Лянной; наук.кер. О. А. Томенко. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 389 с.
29. Кіндзер Б. Застосування та вплив деяких ката в кіокушинкай карате як засобу фізичного та психічного відновлення висококваліфікованих спортсменів. Молода спортивна наука України. 2014. Вип. 18, т. 1. С. 113-122.
30. Кіндзер Б., Вовканич Л., Дунець-Лесько А. Комплексна характеристика функціональної підготовленості юних каратистів. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2010. № 2. С. 30-38.
31. Ковальчук О.В., Чуб О.М. Особливості застосування техніко-тактичного арсеналу спортсменів на змаганнях в контактних розділах карате-до. Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку. ІІ Міжнар. наук.-практ. інт.-конф. Бердянськ, 2018. Ч. 2. С. 58-59.
32. Ковальчук О.В., Зинов’єв А. Сучасні тенденції карате-до в системі східних єдиноборств. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи»: зб. Матеріалів ХХVIІ Міжнарод. наук. практ. інтернет-конф. Переяслав, 2020. Вип. 28. С. 122-126.
33. Костюкевич В. М. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колект. моногр. Вінниця: Планер, 2018. 418 с.
34. Кравченко К. Стан розвитку та проблеми фінансування карате в Україні на регіональному рівні. SCIENTIFIC COLLECTION «INTERCONF». 2021. № 53. С. 741-750.
35. Кузнецова І. Ю. Модель реалізації педагогічних умов формування готовності майбутніх тренерів зі східних одноборств до професійної діяльності у дитячо-юнацьких спортивних школах. Virtus Scientific Journal. 2018. № 29. С. 42-46.
36. Литвиненко А.М. Індивідуалізація техніко-тактичної підготовки кваліфікованих каратистів на підставі модельних характеристик змагальної діяльності [дисертація]. Харків : ХГАФК, 2011. 235 с.
37. Платонов В.М. Система підготовки спортсменів у олімпійському спорті. Загальна теорія та її практичні додатки. К.: Олімпійська література, 2004. 808 с.
38. Саєнко В.Г. Система кіокушинкай карате: основи наукового пізнання спортивної майстерності, військового ремесла, військового мистецтва: Монографія. Українська асоціація кіокушинкай карате. Луганськ: СПД Резніков В. С., 2010. 300 с.
39. Саєнко В. Г. Морально-етичні засади підготовки спортсменів в кіокушинкай карате : [монографія] Луганськ : СПД Рєзніков В. С., 2011. 356 с.
40. Саєнко В. Г. Побудова і контроль тренувального процесу спортсменів в кіокушинкай карате : [монографія]. Луганськ : СПД Рєзніков В. С., 2012. 404 с.
41. Скрипка І.М., Ратов А.М. Виховання швидкісно-силових здібностей молодших школярів засобами рухливих ігор з елементами одноборств. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка: серія педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Випуск 86. Чернігів, 2011. Т. 3. С.87-90.
42. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. К.: Олімпійська література, 2001. 439 с.
43. Ояма М. Класичне карате. Вид-во Нью Йорк США. 1985. 256 с.
44. Ояма М. Що таке карате. Київ, 1995, 254 с.
45. Остополець І.Ю., Лисенко Л.Л. Психологія фізичного виховання: навчальний посібник з курсу. Слов’янськ: ДДПУ. 2015. 102 с.
46. Філіппов М. М. Психофізіологія людини: Навч. Посіб. К.: Мауп, 2003. 136 с.
47. Федоришин П. Карате-до для всіх. Т., 1991, 210 с.
48. Хаберзетцер Р. Карате для чорних поясів. Таллін, 1994, 250 с.
49. Шалар О. Г., Стрикаленко Є. А., Савченко-Марущак М. С. Психологія тактичного двобою юних каратистів. Єдиноборства. №2 (8), 2018, С. 104-115.
50. Taylor J. Beginner to black belt : authorised kata manual for kyokyshin karate. Melbourne, 2005. 101 s.
51. Jordan FA.Gipoksiya v trenirovke sportsmenov i faktory, povyshayushchiye yeye effektivnost[Hypoxia in the training of athletes and factors that increase its effectiveness]. Monograph. JSC "Soviet Sport" publishing house. M., 2015.160 p. 3. Isuris VB.Podgotovka sportsmenovХХІ veka: nauchnyye osnovy i postroyeniya trenirovk [Preparation of athletes of the XXI century: the scientific basis and the construction of a training]. M.: Sport., 2016. 464 p
52. Kropta R, Khmelnitskaya Y, Hruzevych I et al. Realization the functional preparedness of the ski athletes under the model conditions of competitive distance. Journal of Physical Education and Sport, 2020:20(1);164–169. DOI:10.7752/jpes.2020.01022
53. Stankevych L, Khmelnytska Y, Vdovenko N, Rossokha H, Yefanova V. Peculiarities of adaptive changes of qualified athletesto middle mountain conditions, Slobozhanskyi Herald of Science and Sport. 2022;26(1):3–8.
54. Zemtsova I, Stankevich L, Khmelnitskaya Y, Vdovenko N, Dolgopolova V, Krasnova S, Ludvichenko O. Efficiency of using a range of biologically active additives for middle distance runners. Journal of Physical Education and Sport, 2020;20(1):505–510. DOI:10.7752/jpes.2020.s1075
1. Андрєєва О.В. Соціально-психологічні фактори, що впливають на вибір різних форм і видів рекреації. Спортивний вісник Придніпров’я. Дніпропетровськ, 2004. №6. С. 24.
2. Артюшенко О.Ф. Основи спортивної підготовки: навчальний посібник для тренерів, викладачів і студентів факультетів фізичної культури. Черкаси : Брама-Україна, 2006. 415 с.
3. Ашанін В.С., Пятисоцька С.С. Дослідження фізичної та технічної підготовленості юних каратистів під впливом індивідуальної методики тренування. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах. 2019. Т.1. С. 7-11.
4. Ашанін В.С., Литвиненко А.Н. Індивідуалізація техніко-тактичної підготовки в спортивних єдиноборствах. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 2013. Вип. 107. Т. 2. С. 102-107.
5. Богдан І. О. Карате WKF : навч. програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, К. : Республік. наук.-метод. каб. М-ва молоді та спорту України, 2014. 43 с.
6. Бойченко Н. В. Пашков І. М., Ананченко К. В. Удосконалення комбінаційної техніки каратистів стилю «кіокушинкай». Слобожанський науково-спортивний вiсник. Харків : ХДАФК, 2015. № 1(45). С. 29-33.
7. Бойченко Н. В. Шляхи вдосконалення технічної підготовленості спортсменів-єдиноборців. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : Збірник наукових праць, ХДАДМ (ХХПІ), 2008. №2, С. 19-21.
8. Бочелюк В. Й. Психологія спорту. Центр учбової літератури, Київ. 2017. 343 с.
9. Близнюк С. В. Велич кіокушин карате. Київ: Фенікс, 2009. 312 с.
10. Близнюк С.В. Шлях Кіокушин Карате в Україні. Видавництво «Український пріоритет». Київ, 2012. 432 с.
11. Бойко В.Ф., Данько Г.Т. Фізична підготовка у спортивній боротьбі. К.: Здоров'я, 2004. 287 с.
12. Богуславський В.Г., Кочур А.Г., Гуцевич В.М. Бокс: навч. прогр. для фізкультурних вузів. Київ : Спорт, 1994. 35 с.
13. Бріскін Ю.А., Задорожна О.Р., Хомяк І.І. Проблеми контролю тактичної підготовленості в спортивних єдиноборствах. Український журнал медицини, біології та спорту. 2019. Вип. 4. № 1(17). С. 262-269.
14. Вовканич Л. С. Дунець-Лесько А.В. Факторний аналіз структури спеціальної підготовленості спортсменів-каратистів. Теорія та методика фізичного виховання. 2012. № 3. С. 36-40.
15. Волков Л.В. Основи спортивної підготовки каратистів і підлітків. К.: Вища школа, 1993. 90 с.
16. Волков Л. В. Теорія і методика дитячого та юнацького спорту. Підручник. Вид. 2-е,пер. і доп. К. : Освіта України, 2016. 464 с.
17. Вачев С. М. Динамічні показники поодиноких ударів ліктями й колінами у тайбоксерів масових розрядів. Спортивний вісник Придніпров’я. 2004. № 7. С. 39-41.
18. Галан В.В. Навчальний посібник для інструкторів карате-до. Чернівці: Золоті литаври, 1994. 54 с.
19. Грубар І. Грабик Н. Модельна характеристика каратистів. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. 2017. Вип. 3. С. 20-26.
20. Гринь О. Р. Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів. Київ, Олімпійська література. 2015. 238 с.
21. Гринь О.Р., Гринь А.Р. Особливості прояву агресії та агресивності у спортсменів в різних умовах спортивної діяльності. The 10th International scientific and practical conference «Fundamental and applied research in the modern world» (May 12-14, 2021). BoScience Publisher. Boston: USA, 2021. С. 259-267.
22. Гузар В. М., Савченко-Марущак М. С., Шалар О. Г. Вплив фізичної підготовленості на властивості особистості юних каратистів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Вип. 139. С. 45-48
23. Гаврилюк В.О. Бойові мистецтва як валеотехнологія: Навчальна програма для студентів педагогічних ВНЗ. Житомир : Полісся, 2005. 12 с.
24. Диференціація фізичної підготовки спортсменів : монографія / авт. кол.: Линець М. М., Чичкан О. А., Хіменес Х. Р. [та ін.]. Львів : ЛДУФК, 2017. 304 с.
25. Дунець-Лесько А., Вовканич Л.С, Кіндзер Б.М. Оцінка функціонального стану кваліфікованих спортсменів-каратистів. Молода спортивна наука України. Випуск 13, том 3, 2009. С. 58-69
26. Задорожна О. Р. Концепція тактики у сучасних олімпійських спортивних єдиноборств. Український журнал медицини, біології та спорту. 2021. Том 6. № 2 (30). С. 277-283.
27. Задорожна О.Р., Пітин М.П. Тактична підготовка у професійній підготовці майбутніх тренерів зі спортивних єдиноборств. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 3 К (123). С. 172-175.
28. Коломієць Ю.В., Чередніченко С.В. Карате-до, як засіб розвитку швидкісно-силових якостей дітей 6-8 років. Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту різних груп населення : матеріали ХХ Міжнародної наук. 49 практ. конф. молодих учених : у 2 т. / відповід. ред. М. О. Лянной; наук.кер. О. А. Томенко. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 389 с.
29. Кіндзер Б. Застосування та вплив деяких ката в кіокушинкай карате як засобу фізичного та психічного відновлення висококваліфікованих спортсменів. Молода спортивна наука України. 2014. Вип. 18, т. 1. С. 113-122.
30. Кіндзер Б., Вовканич Л., Дунець-Лесько А. Комплексна характеристика функціональної підготовленості юних каратистів. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2010. № 2. С. 30-38.
31. Ковальчук О.В., Чуб О.М. Особливості застосування техніко-тактичного арсеналу спортсменів на змаганнях в контактних розділах карате-до. Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку. ІІ Міжнар. наук.-практ. інт.-конф. Бердянськ, 2018. Ч. 2. С. 58-59.
32. Ковальчук О.В., Зинов’єв А. Сучасні тенденції карате-до в системі східних єдиноборств. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи»: зб. Матеріалів ХХVIІ Міжнарод. наук. практ. інтернет-конф. Переяслав, 2020. Вип. 28. С. 122-126.
33. Костюкевич В. М. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колект. моногр. Вінниця: Планер, 2018. 418 с.
34. Кравченко К. Стан розвитку та проблеми фінансування карате в Україні на регіональному рівні. SCIENTIFIC COLLECTION «INTERCONF». 2021. № 53. С. 741-750.
35. Кузнецова І. Ю. Модель реалізації педагогічних умов формування готовності майбутніх тренерів зі східних одноборств до професійної діяльності у дитячо-юнацьких спортивних школах. Virtus Scientific Journal. 2018. № 29. С. 42-46.
36. Литвиненко А.М. Індивідуалізація техніко-тактичної підготовки кваліфікованих каратистів на підставі модельних характеристик змагальної діяльності [дисертація]. Харків : ХГАФК, 2011. 235 с.
37. Платонов В.М. Система підготовки спортсменів у олімпійському спорті. Загальна теорія та її практичні додатки. К.: Олімпійська література, 2004. 808 с.
38. Саєнко В.Г. Система кіокушинкай карате: основи наукового пізнання спортивної майстерності, військового ремесла, військового мистецтва: Монографія. Українська асоціація кіокушинкай карате. Луганськ: СПД Резніков В. С., 2010. 300 с.
39. Саєнко В. Г. Морально-етичні засади підготовки спортсменів в кіокушинкай карате : [монографія] Луганськ : СПД Рєзніков В. С., 2011. 356 с.
40. Саєнко В. Г. Побудова і контроль тренувального процесу спортсменів в кіокушинкай карате : [монографія]. Луганськ : СПД Рєзніков В. С., 2012. 404 с.
41. Скрипка І.М., Ратов А.М. Виховання швидкісно-силових здібностей молодших школярів засобами рухливих ігор з елементами одноборств. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка: серія педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Випуск 86. Чернігів, 2011. Т. 3. С.87-90.
42. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. К.: Олімпійська література, 2001. 439 с.
43. Ояма М. Класичне карате. Вид-во Нью Йорк США. 1985. 256 с.
44. Ояма М. Що таке карате. Київ, 1995, 254 с.
45. Остополець І.Ю., Лисенко Л.Л. Психологія фізичного виховання: навчальний посібник з курсу. Слов’янськ: ДДПУ. 2015. 102 с.
46. Філіппов М. М. Психофізіологія людини: Навч. Посіб. К.: Мауп, 2003. 136 с.
47. Федоришин П. Карате-до для всіх. Т., 1991, 210 с.
48. Хаберзетцер Р. Карате для чорних поясів. Таллін, 1994, 250 с.
49. Шалар О. Г., Стрикаленко Є. А., Савченко-Марущак М. С. Психологія тактичного двобою юних каратистів. Єдиноборства. №2 (8), 2018, С. 104-115.
50. Taylor J. Beginner to black belt : authorised kata manual for kyokyshin karate. Melbourne, 2005. 101 s.
51. Jordan FA.Gipoksiya v trenirovke sportsmenov i faktory, povyshayushchiye yeye effektivnost[Hypoxia in the training of athletes and factors that increase its effectiveness]. Monograph. JSC "Soviet Sport" publishing house. M., 2015.160 p. 3. Isuris VB.Podgotovka sportsmenovХХІ veka: nauchnyye osnovy i postroyeniya trenirovk [Preparation of athletes of the XXI century: the scientific basis and the construction of a training]. M.: Sport., 2016. 464 p
52. Kropta R, Khmelnitskaya Y, Hruzevych I et al. Realization the functional preparedness of the ski athletes under the model conditions of competitive distance. Journal of Physical Education and Sport, 2020:20(1);164–169. DOI:10.7752/jpes.2020.01022
53. Stankevych L, Khmelnytska Y, Vdovenko N, Rossokha H, Yefanova V. Peculiarities of adaptive changes of qualified athletesto middle mountain conditions, Slobozhanskyi Herald of Science and Sport. 2022;26(1):3–8.
54. Zemtsova I, Stankevich L, Khmelnitskaya Y, Vdovenko N, Dolgopolova V, Krasnova S, Ludvichenko O. Efficiency of using a range of biologically active additives for middle distance runners. Journal of Physical Education and Sport, 2020;20(1):505–510. DOI:10.7752/jpes.2020.s1075