Методичний супровід вивчення літературних казок сучасних письменників на уроках літературного читання
Автор(ка)
Ткачук Каріна Сергіївна
Ступінь
Магістр
Група
ПОм-1-22-1.4з
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра початкової освіти
Анотація
Сучасні події в суспільно-політичному та економічному житті нашої держави є досить болючими для суспільства. У цих умовах особливо гостро постає питання гуманістичного виховання молодших школярів та взагалі учнів закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО). Одним із пріоритетних завдань дошкільної освіти є формування творчої особистості, котра володіє спектром ключових компетентностей, вміє здобувати знання та знає як їх застосовувати в нестандартних ситуаціях. Однак, не менш важливим є виховання в дітей любові до України, дбайливого ставлення до родинних цінностей, поваги до традицій та звичаїв українського народу, рідної мови, довкілля та зрештою поваги до самого себе.
Саме заклади освіти мають максимально спрямовувати свою діяльність на національне відродження та виховання патріотизму крізь призму демократизації та гуманізації освітнього процесу.
Впровадження концепцій Нової української школи (далі – НУШ) спонукають сучасних вчителів початкової школи до пошуку нових форм, методів, прийомів та засобів впливу на підростаюче покоління для забезпечення розвитку пізнавального інтересу учнів, їх здібностей тощо. Початкова школа – це ранок шкільного життя та водночас складний період кардинальних змін режиму дня першокласника, норм поведінки, прав та обов’язків. На цьому етапі, емоційність є фундаментальною характеристикою особистості, а тому формування емоційної грамотності в початковій школі є важливим завданням сучасного педагога. Метою освітнього процесу є не просто засвоєння низки знань з певної теми, а розвиток та удосконалення творчих здібностей учнів, формування ключових компетентностей, що тісно пов’язані з емоційним розвитком дитини [8, с.166]
Літературна освіта в реалізації описаної місії шкільного навчання посідає провідні позиції. Оскільки засобами вивчення художніх творів відбувається формування мовленнєвої компетентності, розвиваються когнітивні функції дитини та створюються належні умови для виховання позитивних якостей особистості, формування національного світогляду. Базовим у літературних знаннях є читання та вивчення художніх творів. У цілісній системі літературної освіти чинне місце посідає казка як специфічний жанр літературної творчості. Також казка – специфічний вид естетичної творчості, який дозволяє відобразити всі сфери духовного життя людини та має різні підходи до її інтерпретації (від розповіді до інсценування). Враховуючи вищезазначені аспекти, актуальність обраної теми не викликає сумнівів та є обґрунтованою з психолого-педагогічної точки зору. У казці як художньому творі відображається світогляд народу, його моральні та естетичні принципи, традицій та звичаї, досвід численних поколінь тощо.
Саме заклади освіти мають максимально спрямовувати свою діяльність на національне відродження та виховання патріотизму крізь призму демократизації та гуманізації освітнього процесу.
Впровадження концепцій Нової української школи (далі – НУШ) спонукають сучасних вчителів початкової школи до пошуку нових форм, методів, прийомів та засобів впливу на підростаюче покоління для забезпечення розвитку пізнавального інтересу учнів, їх здібностей тощо. Початкова школа – це ранок шкільного життя та водночас складний період кардинальних змін режиму дня першокласника, норм поведінки, прав та обов’язків. На цьому етапі, емоційність є фундаментальною характеристикою особистості, а тому формування емоційної грамотності в початковій школі є важливим завданням сучасного педагога. Метою освітнього процесу є не просто засвоєння низки знань з певної теми, а розвиток та удосконалення творчих здібностей учнів, формування ключових компетентностей, що тісно пов’язані з емоційним розвитком дитини [8, с.166]
Літературна освіта в реалізації описаної місії шкільного навчання посідає провідні позиції. Оскільки засобами вивчення художніх творів відбувається формування мовленнєвої компетентності, розвиваються когнітивні функції дитини та створюються належні умови для виховання позитивних якостей особистості, формування національного світогляду. Базовим у літературних знаннях є читання та вивчення художніх творів. У цілісній системі літературної освіти чинне місце посідає казка як специфічний жанр літературної творчості. Також казка – специфічний вид естетичної творчості, який дозволяє відобразити всі сфери духовного життя людини та має різні підходи до її інтерпретації (від розповіді до інсценування). Враховуючи вищезазначені аспекти, актуальність обраної теми не викликає сумнівів та є обґрунтованою з психолого-педагогічної точки зору. У казці як художньому творі відображається світогляд народу, його моральні та естетичні принципи, традицій та звичаї, досвід численних поколінь тощо.
Зміст
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ВИВЧЕННЯ КАЗОК НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ 6
1.1. З’ясування категоріального апарату поняття «казка», типи казок 6
1.2. Особливості вивчення казок на уроках літературного читання 15
1.3. Методичні підходи вивчення літературних казок на уроках літературного читання 23
Висновки до 1 розділу 34
РОЗДІЛ 2 МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ВИВЧЕННЯ СУЧАСНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ КАЗОК НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ 36
2.1 Психолого-педагогічні особливості реалізації процесу вивчення сучасних літературних казок на уроках літературного читання 36
2.2 Результати дослідження 63
2.3 Рекомендації вчителям щодо вивчення сучасної казки на уроках літературного читання 70
Висновки до 2 розділу 81
ВИСНОВКИ 84
СПИСКИ ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 88
ДОДАТКИ 94
Покликання
1. Бандура О. М. Вивчення елементів теорії літератури в 4-7 класах: посіб. для вчителів. Київ : Рад. шк., 1981 129 с.
2. Биков В. Ю., Литвинова С. Г., Мельник О. М. Ефективність навчання з використанням електронних освітніх ігрових ресурсів у початковій школі. Інформаційні технології і засоби навчання, 2017, Том 62, №6 С.34-46 URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/99895549.pdf (дата звернення 18.09.2023)
3. Будник О., Фомін К., Хайнус А. Дидактичні комікси в початковій школі: методика їх створення та використання. Освітні обрії, 2022. №1/54 С. 37-48 URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/95706134.pdf (дата звернення 12.09.2023)
4. Васютіна В., Коханко О., Золотаренко Т. Методика організації занурень у початковій школі як приклад міждисциплінарної інтеграції в STREAM-освіті. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2020. Вип 34, том 1. С. 242-248 URL: file://C:/Users/Admin/Downloads/105704803.pdf (дата звернення 23.10.2023)
5. Вашуленко О. Типи і структура уроків навчання грамоти (читання). Початкова школа. 2014. № 12. С. 5-10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2014_12_4 (дата звернення 21.09.2023)
6. Вашуленко О., Омельченко І. Урок літературного читання в 2 класі за новим підручником. Початкова школа. 2013. № 11. С. 5-8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2013_11_4 (дата звернення 21.09.2023)
7. Вінтоняк О. В., Степаненко О.К., Чикалова Т. Г. Досвід використання інноваційних технологій у початковій школі. Перспективи та інновації науки, 2021. №4 (4). С.96-105. URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/105571897.pdf (дата звернення 24.10.2023)
8. Вірста С., Жалко Т., Гончарук О. Формування емоційного інтелекту на уроках літературного читання в початковій школі. Інноватика у вихованні, 2022. Випуск 15. С. 164-172 URL: https://doi.org/10.35619/iiu.v1i15.442 (дата звернення 21.09.2023)
9. Гладков Ф. Повість про дитинство. М.: Худож. Лит., 1956. 420 с.
10. Горбач Н., Здіховська Т. Жанр авторської казки в українській дитячій літературі: витоки та перспективи. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2016. № 1 (1). С. 39–44 URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/9703/1/7%20%289%29.PDF (дата звернення 14.10.2023)
11. Греб М., Грона Н. Есе в початковій школі: композиційні особливості, методика написання. Наукові записки БДПУ. Сер. Педагогічні науки, 2019. Вип. 2. С.143-150. URL: DOI 10.31494/2412-9208-2019-1-2-143-150 (дата звернення 29.10.2023)
12. Грищук В. В. Літературна казка: становлення і розвиток жанру. Наукові записки Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Сер. : Літературознавство. 2013. Вип. 1(1). С. 22-27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzl_2013_1%281%29__6 (дата звернення 12.10.2023)
13. Ґудзик І.П. Розвиток навички читання : методичні рекомендації / відповідальна за випуск К. С. Прищепа. К.: Освіта, 1993. 96с.
14. Дунаєвська Л.Ф. Українська народна казка. К. : Вища школа, 1987. 128 с.
15. Євмененко О. В., Тімченко І. В. Формування позитивної мотивації до читання під час вивчення казки. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 30(2). С. 62-66. URL http://nbuv.gov.ua/UJRN/innped_2020_30%282%29__13 (дата звернення 12.09.2023)
16. Єфименко В. А. Сучасна літературна казка з трансформованим класичним сюжетом. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер.: Філологічні науки. 2014. Кн. 2. С. 77-81. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzfn_2014_2_16 (дата звернення 14.10.2023)
17. Інтернет орієнтовані педагогічні технології у шкільному навчальному експерименті : Монографія / [Авт. кол. : Ю. О. Жук, О. М. Соколюк, Н. П. Дементієвська, І. В. Соколова ; За редакцією Ю. О. Жука]; Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. К.: Атіка, 2014. 196 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/7675/1/%D0%96%D1%83%D0%BA_%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F____%D0%B2%D1%8B%D0%B2%D0%BE%D0%B4_2-196.pdf (дата звернення 21.10.2023)
18. Іщенко Ю. Нове слово в структурному вивченні казки : Кирилюк О. С. Універсалії культури і семіотика дискурсу. Казка та обряд. Видання друге, доповнене та виправлене. Одеса: Автограф / ЦГО НАН України. – 2005. – 372 с. / Ю. Іщенко // Вісник Національної академії наук України. 2007. № 7. С. 55-60. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnanu_2007_7_14 (дата звернення 14.10.2023)
19. Кальчук М. І. Дидактична казка на уроках навчання грамоти: з досвіду використання ідей Василя Олександровича Сухомлинського. Педагогічний дискурс. 2011. Вип. 10. С. 198-203. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2011_10_52 (дата звернення 16.10.2023)
20. Карпенко Ореста. Методика роботи з дитячою книжкою та виразне читання : методичні матеріали до семінарських занять та самостійної роботи [для фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 01 «Освіта» спеціальності 012 «Дошкільна освіта»]. Дрогобич : Посвіт, 2023. 88 с.
21. Качак Т. Б. Літературна освіта молодших школярів: Навчально – методичний посібник. Івано-Франківськ, 2017. 44 с.
22. Лепбук. Вікіпедія. 2019. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Лепбук (дата звернення: 11.09.2023)
23. Литвинова С. Модель використання електронних освітніх ресурсів у початковій школі. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2020. Вип 27, том 6. С.101-105 URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/90568225.pdf (дата звернення 23.10.2023)
24. Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. К,: ВЦ «Академія», 2007. 752 с.
25. Методика навчання української мови в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М. С. Вашуленка. К. : Літера ЛТД, 2011. 364 с.
26. Мовно-літературна освіта корінних народів і національних меншин України: стан і перспективи: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої пам’яті відомої вченої Ґудзик Ірини Пилипівни (1940–2009) та з нагоди 95-річчя Інституту педагогіки НАПН України 25 листопада 2021 року / за наук. ред. Н. І. Богданець Білоскаленко; НАПН, Ін-т педагогіки НАПН України, Відділ навчання мов нац. меншин та зарубіж. літератури. – Київ : Педагогічна думка, 2021. 74 c. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/... (дата звернення 23.09.2023)
27. Мокляк Л. І. Казка як джерело формування духовної культури людини. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. 2012. № 1. С. 116-120. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnau_f_2012_1_30 (дата звернення 12.10.2023)
28. Нестайко В. Книга Дивовижні пригоди у лісовій школі. Сонце серед ночі. Пригоди в Павутинії. 2016 Харків, Школа. 208 с.
29. Овіннікова Н. І. Лепбук на уроках мистецтва в початковій школі. Мистецтво та освіта. 2018. № 3. С. 26-29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2018_3_7 (дата звернення 12.02.2023)
30. Полковенко Т. В., Полковенко О. В. Видання для казкотерапії: вихователям, педагогам, психологам, батькам. Психологічні науки. 2016. №6/1(23) С. 44-48
31. Полякова, І., Корсікова, К. Soft skills: універсальні навички на уроках української мови й читання в початковій школі. Acta Paedagogica Volynienses, 2021. 3, 120–125, URL: https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.18 (дата звернення 14.09.2023)
32. Савченко О. Методичний аналіз навчального комплекту з предмета «Літературне читання» для 3 класу. Початкова школа. 2014. № 7. С. 3-8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2014_7_4 (дата звернення 21.10.2023)
33. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. К.: Генеза, 2002. 368 с. URL: https://docplayer.net/66861500-0-ya-savchenko-di... (дата звернення 23.09.2023)
34. Сойко І. М. Літературне читання в системі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2018. Вип. 1. С. 121-128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppog_2018_1_19 (дата звернення 10.10.2023)
35. Українська мова та читання: підруч. для 3 кл. закл.загал.серед.освіти (у2-хч.): Ч.2 / І. О. Большакова, М. С. Пристінська. Харків: вид-во «Ранок», 2020. 112 с.
36. Українська мова та читання: підруч. для 3 кл. закл.загальн. середн. освіти (у 2-х частинах): Частина 1 /М. Захарійчук. Київ: Грамота, 2020 160 с.
37. Українська мова та читання: підруч. для 3 кл. закл.загальн. середн. освіти (у 2-х частинах): Частина 2 / Н. Богданець-Білоскаленко, Ю. Шумейко. Київ: Грамота, 2020 160 с.
38. Українська мова та читання: підруч. для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 1 / М. С. Вашуленко, Н. А. Васильківська, С. Г. Дубовик. Київ: Видавничий дім «Основа», 2020. 160 с.
39. Українська мова та читання: підруч. для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2 / М. С. Вашуленко, Н. А. Васильківська, С. Г. Дубовик. Київ: Видавничий дім «Основа», 2020. 160 с.
40. Українська мова та читання: Підручник для 3 класу ЗЗСО (у 2-х частинах): Частина 2 / О. Я. Савченко. Київ: УОВЦ «Оріон», 2020. 160.
41. Федотова С. О. Методичні прийоми опрацювання казки на уроках літературного читання у початковій школі. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 190. С. 156-162. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2020_190_33 (дата звернення 14.10.2023)
42. Фесенко Л.І. Українська народна казка як засіб розвитку зв’язного монологічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку: дис.канд.пед.наук: 13.00.02. Південноукраїнський педагогічний ун-т ім. К.Д.Ушинського. Одеса, 1994. 176 с.
43. Цалапова О. М. Технології аналізу казки на уроках читання в початковій школі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2017. № 4. С. 89-95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2017_4_15 (дата звернення 15.10.2023)
2. Биков В. Ю., Литвинова С. Г., Мельник О. М. Ефективність навчання з використанням електронних освітніх ігрових ресурсів у початковій школі. Інформаційні технології і засоби навчання, 2017, Том 62, №6 С.34-46 URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/99895549.pdf (дата звернення 18.09.2023)
3. Будник О., Фомін К., Хайнус А. Дидактичні комікси в початковій школі: методика їх створення та використання. Освітні обрії, 2022. №1/54 С. 37-48 URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/95706134.pdf (дата звернення 12.09.2023)
4. Васютіна В., Коханко О., Золотаренко Т. Методика організації занурень у початковій школі як приклад міждисциплінарної інтеграції в STREAM-освіті. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2020. Вип 34, том 1. С. 242-248 URL: file://C:/Users/Admin/Downloads/105704803.pdf (дата звернення 23.10.2023)
5. Вашуленко О. Типи і структура уроків навчання грамоти (читання). Початкова школа. 2014. № 12. С. 5-10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2014_12_4 (дата звернення 21.09.2023)
6. Вашуленко О., Омельченко І. Урок літературного читання в 2 класі за новим підручником. Початкова школа. 2013. № 11. С. 5-8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2013_11_4 (дата звернення 21.09.2023)
7. Вінтоняк О. В., Степаненко О.К., Чикалова Т. Г. Досвід використання інноваційних технологій у початковій школі. Перспективи та інновації науки, 2021. №4 (4). С.96-105. URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/105571897.pdf (дата звернення 24.10.2023)
8. Вірста С., Жалко Т., Гончарук О. Формування емоційного інтелекту на уроках літературного читання в початковій школі. Інноватика у вихованні, 2022. Випуск 15. С. 164-172 URL: https://doi.org/10.35619/iiu.v1i15.442 (дата звернення 21.09.2023)
9. Гладков Ф. Повість про дитинство. М.: Худож. Лит., 1956. 420 с.
10. Горбач Н., Здіховська Т. Жанр авторської казки в українській дитячій літературі: витоки та перспективи. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2016. № 1 (1). С. 39–44 URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/9703/1/7%20%289%29.PDF (дата звернення 14.10.2023)
11. Греб М., Грона Н. Есе в початковій школі: композиційні особливості, методика написання. Наукові записки БДПУ. Сер. Педагогічні науки, 2019. Вип. 2. С.143-150. URL: DOI 10.31494/2412-9208-2019-1-2-143-150 (дата звернення 29.10.2023)
12. Грищук В. В. Літературна казка: становлення і розвиток жанру. Наукові записки Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Сер. : Літературознавство. 2013. Вип. 1(1). С. 22-27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzl_2013_1%281%29__6 (дата звернення 12.10.2023)
13. Ґудзик І.П. Розвиток навички читання : методичні рекомендації / відповідальна за випуск К. С. Прищепа. К.: Освіта, 1993. 96с.
14. Дунаєвська Л.Ф. Українська народна казка. К. : Вища школа, 1987. 128 с.
15. Євмененко О. В., Тімченко І. В. Формування позитивної мотивації до читання під час вивчення казки. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 30(2). С. 62-66. URL http://nbuv.gov.ua/UJRN/innped_2020_30%282%29__13 (дата звернення 12.09.2023)
16. Єфименко В. А. Сучасна літературна казка з трансформованим класичним сюжетом. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер.: Філологічні науки. 2014. Кн. 2. С. 77-81. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzfn_2014_2_16 (дата звернення 14.10.2023)
17. Інтернет орієнтовані педагогічні технології у шкільному навчальному експерименті : Монографія / [Авт. кол. : Ю. О. Жук, О. М. Соколюк, Н. П. Дементієвська, І. В. Соколова ; За редакцією Ю. О. Жука]; Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. К.: Атіка, 2014. 196 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/7675/1/%D0%96%D1%83%D0%BA_%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F____%D0%B2%D1%8B%D0%B2%D0%BE%D0%B4_2-196.pdf (дата звернення 21.10.2023)
18. Іщенко Ю. Нове слово в структурному вивченні казки : Кирилюк О. С. Універсалії культури і семіотика дискурсу. Казка та обряд. Видання друге, доповнене та виправлене. Одеса: Автограф / ЦГО НАН України. – 2005. – 372 с. / Ю. Іщенко // Вісник Національної академії наук України. 2007. № 7. С. 55-60. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnanu_2007_7_14 (дата звернення 14.10.2023)
19. Кальчук М. І. Дидактична казка на уроках навчання грамоти: з досвіду використання ідей Василя Олександровича Сухомлинського. Педагогічний дискурс. 2011. Вип. 10. С. 198-203. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2011_10_52 (дата звернення 16.10.2023)
20. Карпенко Ореста. Методика роботи з дитячою книжкою та виразне читання : методичні матеріали до семінарських занять та самостійної роботи [для фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 01 «Освіта» спеціальності 012 «Дошкільна освіта»]. Дрогобич : Посвіт, 2023. 88 с.
21. Качак Т. Б. Літературна освіта молодших школярів: Навчально – методичний посібник. Івано-Франківськ, 2017. 44 с.
22. Лепбук. Вікіпедія. 2019. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Лепбук (дата звернення: 11.09.2023)
23. Литвинова С. Модель використання електронних освітніх ресурсів у початковій школі. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2020. Вип 27, том 6. С.101-105 URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/90568225.pdf (дата звернення 23.10.2023)
24. Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. К,: ВЦ «Академія», 2007. 752 с.
25. Методика навчання української мови в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М. С. Вашуленка. К. : Літера ЛТД, 2011. 364 с.
26. Мовно-літературна освіта корінних народів і національних меншин України: стан і перспективи: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої пам’яті відомої вченої Ґудзик Ірини Пилипівни (1940–2009) та з нагоди 95-річчя Інституту педагогіки НАПН України 25 листопада 2021 року / за наук. ред. Н. І. Богданець Білоскаленко; НАПН, Ін-т педагогіки НАПН України, Відділ навчання мов нац. меншин та зарубіж. літератури. – Київ : Педагогічна думка, 2021. 74 c. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/... (дата звернення 23.09.2023)
27. Мокляк Л. І. Казка як джерело формування духовної культури людини. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. 2012. № 1. С. 116-120. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnau_f_2012_1_30 (дата звернення 12.10.2023)
28. Нестайко В. Книга Дивовижні пригоди у лісовій школі. Сонце серед ночі. Пригоди в Павутинії. 2016 Харків, Школа. 208 с.
29. Овіннікова Н. І. Лепбук на уроках мистецтва в початковій школі. Мистецтво та освіта. 2018. № 3. С. 26-29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2018_3_7 (дата звернення 12.02.2023)
30. Полковенко Т. В., Полковенко О. В. Видання для казкотерапії: вихователям, педагогам, психологам, батькам. Психологічні науки. 2016. №6/1(23) С. 44-48
31. Полякова, І., Корсікова, К. Soft skills: універсальні навички на уроках української мови й читання в початковій школі. Acta Paedagogica Volynienses, 2021. 3, 120–125, URL: https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.18 (дата звернення 14.09.2023)
32. Савченко О. Методичний аналіз навчального комплекту з предмета «Літературне читання» для 3 класу. Початкова школа. 2014. № 7. С. 3-8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2014_7_4 (дата звернення 21.10.2023)
33. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. К.: Генеза, 2002. 368 с. URL: https://docplayer.net/66861500-0-ya-savchenko-di... (дата звернення 23.09.2023)
34. Сойко І. М. Літературне читання в системі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2018. Вип. 1. С. 121-128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppog_2018_1_19 (дата звернення 10.10.2023)
35. Українська мова та читання: підруч. для 3 кл. закл.загал.серед.освіти (у2-хч.): Ч.2 / І. О. Большакова, М. С. Пристінська. Харків: вид-во «Ранок», 2020. 112 с.
36. Українська мова та читання: підруч. для 3 кл. закл.загальн. середн. освіти (у 2-х частинах): Частина 1 /М. Захарійчук. Київ: Грамота, 2020 160 с.
37. Українська мова та читання: підруч. для 3 кл. закл.загальн. середн. освіти (у 2-х частинах): Частина 2 / Н. Богданець-Білоскаленко, Ю. Шумейко. Київ: Грамота, 2020 160 с.
38. Українська мова та читання: підруч. для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 1 / М. С. Вашуленко, Н. А. Васильківська, С. Г. Дубовик. Київ: Видавничий дім «Основа», 2020. 160 с.
39. Українська мова та читання: підруч. для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2 / М. С. Вашуленко, Н. А. Васильківська, С. Г. Дубовик. Київ: Видавничий дім «Основа», 2020. 160 с.
40. Українська мова та читання: Підручник для 3 класу ЗЗСО (у 2-х частинах): Частина 2 / О. Я. Савченко. Київ: УОВЦ «Оріон», 2020. 160.
41. Федотова С. О. Методичні прийоми опрацювання казки на уроках літературного читання у початковій школі. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 190. С. 156-162. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2020_190_33 (дата звернення 14.10.2023)
42. Фесенко Л.І. Українська народна казка як засіб розвитку зв’язного монологічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку: дис.канд.пед.наук: 13.00.02. Південноукраїнський педагогічний ун-т ім. К.Д.Ушинського. Одеса, 1994. 176 с.
43. Цалапова О. М. Технології аналізу казки на уроках читання в початковій школі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2017. № 4. С. 89-95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2017_4_15 (дата звернення 15.10.2023)