Формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності
Автор(ка)
Остапенко Анастасія Вікторівна
Ступінь
Магістр
Група
ДОм3-22-1,4з
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра дошкільної освіти
Анотація
Вивчення проблеми формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності передбачає визначення ключових понять дослідження. Аналіз наукових праць свідчить, що дослідження міжособистісних стосунків здійснюються для розуміння, як комунікація та взаємодія між людьми впливають на їх емоційний стан, поведінку, благополуччя тощо. Міжособистісні стосунки – це багатоплановий складний процес встановлення контактів між людьми, який виникає під час спільної діяльності [3, с.74]. В свою чергу поняття «стосунки» трактується як причетність, відношення, зв’язки [4, с. 429]; «особисті зв’язки між людьми; зв'язки, взаємини, які виникають між людьми в процесі спілкування, можуть використовуватися у значенні ділові стосунки або дружні стосунки» [5, с.725]. Міжособистісні стосунки передбачають спілкування людей, яке відбувається в процесі міжособистісної взаємодії. Основний акцент поняття «міжособистісні стосунки» – емоційно-чуттєвий аспект взаємодії між людьми [9, с. 246].
Зміст
ВСТУП
І. IНФОРМAЦIЙНИЙ БЛOК. Теоретичні засади формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності
ІІ. ДИДAКТИЧНO-МEТOДИЧНИЙ БЛOК. Діагностика рівнів сформованості міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку
ІІІ. ТEXНOЛOГIЧНИЙ БЛOК. Методичне забезпечення формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності
ІV. КOНТPOЛЬНO-OЦIННИЙ БЛOК. Перевірка ефективності методичного забезпечення формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності
ВИСНОВКИ
СПИСOК ВИКOPИСТAНИX ДЖEPEЛ
ДОДАТКИ
І. IНФОРМAЦIЙНИЙ БЛOК. Теоретичні засади формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності
ІІ. ДИДAКТИЧНO-МEТOДИЧНИЙ БЛOК. Діагностика рівнів сформованості міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку
ІІІ. ТEXНOЛOГIЧНИЙ БЛOК. Методичне забезпечення формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності
ІV. КOНТPOЛЬНO-OЦIННИЙ БЛOК. Перевірка ефективності методичного забезпечення формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності
ВИСНОВКИ
СПИСOК ВИКOPИСТAНИX ДЖEPEЛ
ДОДАТКИ
Покликання
1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/ba... (дата звернення: 07.02.2023)
2. Бєлєнька Г., Васильєва С., Гавриш Н. (2015) Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ: монографія. Харків: «Друкарня Мадрид». 254 с.
3. Бондаровська В. Лідерство: психологічні засади успіху. Завуч. 2003. № 31. С. 9-12.
4. Бочелюк В.Й. Педагогічна психологія: Навч. посіб./ В.Й. Бочелюк, В.В. Зарицька. К.: Центр навч. літ., 2006. 248 с.
5. Бучківська В.В. Взаємини в дитячому колективі – умова особистісно-орієнтованого педагогічного процесу. Педагогіка і психологія. 2000. №1 С. 72-77.
6. Варій М. Психологія. Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 288 с.
7. Веленко А.Г. Як зрозуміти дитину: нотатки психолога / А.Г. Веленко. К.: Шкільний світ, 2011. 104 с.
8. Водолазська О.О., Бандур Ю.К. Співвідношення показників типів сімейних стосунків і батьківського ставлення до дітей. Актуальні проблеми психології особистості: теорія, досвіт, практика: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (28-29 квітня 2022 р.) / відп. ред. О.П. Саннікова; ПНПУ імені К. Д. Ушинського, каф. загальної та диференціальної психології соціально-гуманітарного факультету. Одеса: ФОП Бєлий А.Є., 2022. С. 13-19.
9. Вчимо дітей спілкуватися / Упоряд. Л.В. Шелестова, Н.В. Чиренко, Н.В. Чернякова. К.: Шкільний світ, 2011. 128 с.
10. Гірник А.М. Основи конфліктології. К.: Києво-Могилянська академія, 2010. 222 с.
11. Гончаренко А. М. Граємо разом – з іграшками та без них. Дошкільне виховання. 2014. № 2. С. 10-12.
12. Дуткевич Т. В.Загальна психологія. Теоретичний курс: навчальний посібник. Т.В. Дуткевич. К.: Центр учбової літератури, 2019. 388 с.
13. Ігрова діяльність у дошкільній освіті п’ятирічних дітей (педагогічний супровід до програми «Дитина») : навч.-метод. посіб. / [Г.В. Бєлєнька та ін. ; за заг. ред. Н.В. Кудикіної]; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Пед. ін-т. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 219 с.
14. Ільїна Н.М., Мисник С.О. Загальна психологія: теорія і практикум: навчальний посібник / Н.М. Ільїна, С.О. Мисник. Суми: Університетська книга, 2017. 352 с.
15. Кайдалова Л.Г. Психологія спілкування: навчальний посібник / Л.Г. Кайдалова, Л.В. Пляка, Н.В. Альохіна, В.С. Шаповалова. 2-ге вид., переробл. і доповн. Х.: НФаУ, 2018. 140 с.
16. Карасьова К.А. Як навчити дітей грати. Дошкільне виховання. 2014. № 12. С. 14.-18.
17. Кацавець Р.С. Психологія особистості: навчальний посібник. К.: Алерта. 2021. 134 с.
18. Колобич О.П. Загальна психологія. Навчально-методичний посібник. Львів, 2018. 172 с.
19. Кононко О.Л. Виховуємо соціально компетентного дошкільника: навч. - метод. посібн. Київ: Світич, 2009. 208 с.
20. Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток особистості в дошкільному дитинстві: навч. посібн. Київ: Освіта, 1998. 255 с.
21. Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. Київ: Літера ЛТД., 2006. С. 249-253.
22. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. [ред. Л.М. Проколієнко, упоряд. і авт. комент. В.В. Андрієвська, Г.О. Балл та ін.] Київ : Либідь, 2011. 609 с.
23. Коць М.О. Особливості психологічної корекції емоційно-вольової сфери дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. Психологія: реальність і перспективи. 2018. Вип. 10. С. 85-90. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2018_10_15. (дата звернення: 07.02.2023)
24. Крутій К.Л. Можливості формування мовної особистості у дошкільному віці. Дошкільна освіта. 2003. № 1. С. 32-38.
25. Литвиненко І. Гуртуємо дітей – формуємо команду. «Дошкільне виховання», 2019. № 11. С. 3-8.
26. Максименко С.Д. Загальна психологія: навчальний посібник. вид. 3-є, переробл. і доповн. К.: Центр учбової літератури, 2017. 272 с.
27. Михайленко Н.Я., Короткова Н.А. Гра з правилами у дошкільному віці. Вид : Академічний проєкт, 2012. 160 с.
28. Мікель М.Ю. Як створити комфортну психологічну атмосферу в групі дітей: рекомендації для педагогів. Агресія. Анексія. Конфлікт. Соціально-педагогічна та психологічна відповідь на виклики для дітей: методичні рекомендації для педагогів дошкільних навчальних закладів. Київ, 2014. с. 56-59.
29. Організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку. 2-ге вид., зі зм. та доп. авт.-упор. А. П. Бурова. Тернопіль: Мандрівець, 2013. 296 с.
30. Павелків Р.В. Гра як провідна діяльність дітей дошкільного віку. Дитяча психологія: навч. посіб. Р. В. Павелків, О. П. Цигипало. К.: Академвидав, 2011. 373 c.
31. Павленко В. В. Технологія розвивального навчання Д. Б. Ельконіна – В.В. Давидова. Історичні аспекти, сучасний стан і перспективи розвитку системи дошкільної і початкової шкільної освіти: збірник науково-методичних праць / за заг. ред. О.О. Максимової, М.А. Федорової. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 11-14.
32. Падалка О.С., Нісімчук А.М. Педагогічні технології. Київ: Либідь, 2014. 254 с.
33. Пальчевський С.С. Педагогіка : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2010. 576 с.
34. Патробой І.В. Батькам про цінність сюжетно-рольової гри. Дошкільне виховання. 2014. № 1. С. 15-16.
35. Педагогіка: хрестоматія. Уклад.: А.І. Кузьмінський, В.Л. Омеляненко. Київ : Знання-Прес, 2012. 700 с.
36. Піроженко Т. О. Ігрова діяльність дошкільника. Старший дошкільний вік: навч-метод. посіб. Т. О. Піроженко, К. В. Карасьова. К.: Генеза, 2014. 96 с.
37. Пісоцький В.П. Психічний розвиток та формування особистості в онтогенезі: навчальний посібник / В.П. Пісоцький, А.М. Горянська. К.: КНТ, 2019. 144 с.
38. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка : навч. посіб. для студентів ВНЗ. Київ : «Академвидав», 2004. 456 с.
39. Практична психологія в початковій школі / Упоряд. О.А. Атемасова. Х.: Ранок, 2010. 160 с.
40. Проблеми розвитку та корекція емоційної сфери молодших школярів / Упоряд. О.А. Атемасова. Х.: Ранок, 2010. 176 с.
41. Психологічна енциклопедія. Автор-упор. О.М. Степанов. К. Академвидав, 2006. 424 с.
42. Савченко М. Вплив ігрової діяльності на виховання самостійності в дітей дошкільного віку. Наука і освіта. 2011. № 4. С. 358-361.
43. Савчин М.В. Вікова психологія: навч. посіб. / М.В. Савчин, Л.П. Василенко; ред.: Т.А. Дічевська. 2-ге вид., К.: Академвидав, 2011. 382 c.
44. Савчин М.В. Педагогічна психологія. Київ : Альма-матер, 2012. 424 с.
45. Савчин М.В. Загальна психологія: підручник. 2-ге вид. доповн. К.: ВЦ “Академія”, 2018. 344 с.
46. Саморуєва В.В. Діти без сім’ї: підготовка до життя. К.: Шкільний світ, 2011. 128 с.
47. Сергєєнкова О.П. Вікова психологія. Навч. посібник / О.П. Сергєєнкова, О.А. Столярчук, О.П. Коханова, О.В. Пасєка. К.: Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
48. Сидельникова О. Особистість дитина: роз’яснення до освітньої лінії. Дошкільне виховання. 2010. № 12. С. 7.
49. Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ: монографія / Г. Бєлєнька, С. Васильєва, Н. Гавриш та ін.; за заг. ред. О. Рейпольської. Харків: «Друкарня Мадрид», 2015. 330 с.
50. Шинкар, Тетяна Юріївна та Остапенко, А.В. (2023) Формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності Міжнародний науковий журнал «Грааль науки» (33). с. 373-375.
2. Бєлєнька Г., Васильєва С., Гавриш Н. (2015) Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ: монографія. Харків: «Друкарня Мадрид». 254 с.
3. Бондаровська В. Лідерство: психологічні засади успіху. Завуч. 2003. № 31. С. 9-12.
4. Бочелюк В.Й. Педагогічна психологія: Навч. посіб./ В.Й. Бочелюк, В.В. Зарицька. К.: Центр навч. літ., 2006. 248 с.
5. Бучківська В.В. Взаємини в дитячому колективі – умова особистісно-орієнтованого педагогічного процесу. Педагогіка і психологія. 2000. №1 С. 72-77.
6. Варій М. Психологія. Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 288 с.
7. Веленко А.Г. Як зрозуміти дитину: нотатки психолога / А.Г. Веленко. К.: Шкільний світ, 2011. 104 с.
8. Водолазська О.О., Бандур Ю.К. Співвідношення показників типів сімейних стосунків і батьківського ставлення до дітей. Актуальні проблеми психології особистості: теорія, досвіт, практика: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (28-29 квітня 2022 р.) / відп. ред. О.П. Саннікова; ПНПУ імені К. Д. Ушинського, каф. загальної та диференціальної психології соціально-гуманітарного факультету. Одеса: ФОП Бєлий А.Є., 2022. С. 13-19.
9. Вчимо дітей спілкуватися / Упоряд. Л.В. Шелестова, Н.В. Чиренко, Н.В. Чернякова. К.: Шкільний світ, 2011. 128 с.
10. Гірник А.М. Основи конфліктології. К.: Києво-Могилянська академія, 2010. 222 с.
11. Гончаренко А. М. Граємо разом – з іграшками та без них. Дошкільне виховання. 2014. № 2. С. 10-12.
12. Дуткевич Т. В.Загальна психологія. Теоретичний курс: навчальний посібник. Т.В. Дуткевич. К.: Центр учбової літератури, 2019. 388 с.
13. Ігрова діяльність у дошкільній освіті п’ятирічних дітей (педагогічний супровід до програми «Дитина») : навч.-метод. посіб. / [Г.В. Бєлєнька та ін. ; за заг. ред. Н.В. Кудикіної]; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Пед. ін-т. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 219 с.
14. Ільїна Н.М., Мисник С.О. Загальна психологія: теорія і практикум: навчальний посібник / Н.М. Ільїна, С.О. Мисник. Суми: Університетська книга, 2017. 352 с.
15. Кайдалова Л.Г. Психологія спілкування: навчальний посібник / Л.Г. Кайдалова, Л.В. Пляка, Н.В. Альохіна, В.С. Шаповалова. 2-ге вид., переробл. і доповн. Х.: НФаУ, 2018. 140 с.
16. Карасьова К.А. Як навчити дітей грати. Дошкільне виховання. 2014. № 12. С. 14.-18.
17. Кацавець Р.С. Психологія особистості: навчальний посібник. К.: Алерта. 2021. 134 с.
18. Колобич О.П. Загальна психологія. Навчально-методичний посібник. Львів, 2018. 172 с.
19. Кононко О.Л. Виховуємо соціально компетентного дошкільника: навч. - метод. посібн. Київ: Світич, 2009. 208 с.
20. Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток особистості в дошкільному дитинстві: навч. посібн. Київ: Освіта, 1998. 255 с.
21. Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. Київ: Літера ЛТД., 2006. С. 249-253.
22. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. [ред. Л.М. Проколієнко, упоряд. і авт. комент. В.В. Андрієвська, Г.О. Балл та ін.] Київ : Либідь, 2011. 609 с.
23. Коць М.О. Особливості психологічної корекції емоційно-вольової сфери дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. Психологія: реальність і перспективи. 2018. Вип. 10. С. 85-90. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2018_10_15. (дата звернення: 07.02.2023)
24. Крутій К.Л. Можливості формування мовної особистості у дошкільному віці. Дошкільна освіта. 2003. № 1. С. 32-38.
25. Литвиненко І. Гуртуємо дітей – формуємо команду. «Дошкільне виховання», 2019. № 11. С. 3-8.
26. Максименко С.Д. Загальна психологія: навчальний посібник. вид. 3-є, переробл. і доповн. К.: Центр учбової літератури, 2017. 272 с.
27. Михайленко Н.Я., Короткова Н.А. Гра з правилами у дошкільному віці. Вид : Академічний проєкт, 2012. 160 с.
28. Мікель М.Ю. Як створити комфортну психологічну атмосферу в групі дітей: рекомендації для педагогів. Агресія. Анексія. Конфлікт. Соціально-педагогічна та психологічна відповідь на виклики для дітей: методичні рекомендації для педагогів дошкільних навчальних закладів. Київ, 2014. с. 56-59.
29. Організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку. 2-ге вид., зі зм. та доп. авт.-упор. А. П. Бурова. Тернопіль: Мандрівець, 2013. 296 с.
30. Павелків Р.В. Гра як провідна діяльність дітей дошкільного віку. Дитяча психологія: навч. посіб. Р. В. Павелків, О. П. Цигипало. К.: Академвидав, 2011. 373 c.
31. Павленко В. В. Технологія розвивального навчання Д. Б. Ельконіна – В.В. Давидова. Історичні аспекти, сучасний стан і перспективи розвитку системи дошкільної і початкової шкільної освіти: збірник науково-методичних праць / за заг. ред. О.О. Максимової, М.А. Федорової. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 11-14.
32. Падалка О.С., Нісімчук А.М. Педагогічні технології. Київ: Либідь, 2014. 254 с.
33. Пальчевський С.С. Педагогіка : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2010. 576 с.
34. Патробой І.В. Батькам про цінність сюжетно-рольової гри. Дошкільне виховання. 2014. № 1. С. 15-16.
35. Педагогіка: хрестоматія. Уклад.: А.І. Кузьмінський, В.Л. Омеляненко. Київ : Знання-Прес, 2012. 700 с.
36. Піроженко Т. О. Ігрова діяльність дошкільника. Старший дошкільний вік: навч-метод. посіб. Т. О. Піроженко, К. В. Карасьова. К.: Генеза, 2014. 96 с.
37. Пісоцький В.П. Психічний розвиток та формування особистості в онтогенезі: навчальний посібник / В.П. Пісоцький, А.М. Горянська. К.: КНТ, 2019. 144 с.
38. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка : навч. посіб. для студентів ВНЗ. Київ : «Академвидав», 2004. 456 с.
39. Практична психологія в початковій школі / Упоряд. О.А. Атемасова. Х.: Ранок, 2010. 160 с.
40. Проблеми розвитку та корекція емоційної сфери молодших школярів / Упоряд. О.А. Атемасова. Х.: Ранок, 2010. 176 с.
41. Психологічна енциклопедія. Автор-упор. О.М. Степанов. К. Академвидав, 2006. 424 с.
42. Савченко М. Вплив ігрової діяльності на виховання самостійності в дітей дошкільного віку. Наука і освіта. 2011. № 4. С. 358-361.
43. Савчин М.В. Вікова психологія: навч. посіб. / М.В. Савчин, Л.П. Василенко; ред.: Т.А. Дічевська. 2-ге вид., К.: Академвидав, 2011. 382 c.
44. Савчин М.В. Педагогічна психологія. Київ : Альма-матер, 2012. 424 с.
45. Савчин М.В. Загальна психологія: підручник. 2-ге вид. доповн. К.: ВЦ “Академія”, 2018. 344 с.
46. Саморуєва В.В. Діти без сім’ї: підготовка до життя. К.: Шкільний світ, 2011. 128 с.
47. Сергєєнкова О.П. Вікова психологія. Навч. посібник / О.П. Сергєєнкова, О.А. Столярчук, О.П. Коханова, О.В. Пасєка. К.: Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
48. Сидельникова О. Особистість дитина: роз’яснення до освітньої лінії. Дошкільне виховання. 2010. № 12. С. 7.
49. Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ: монографія / Г. Бєлєнька, С. Васильєва, Н. Гавриш та ін.; за заг. ред. О. Рейпольської. Харків: «Друкарня Мадрид», 2015. 330 с.
50. Шинкар, Тетяна Юріївна та Остапенко, А.В. (2023) Формування міжособистісних стосунків дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності Міжнародний науковий журнал «Грааль науки» (33). с. 373-375.