ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПРОЦЕСІ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ КАРТ


Автор(ка)
Лебейчук Олена Володимирівна

Ступінь
Магістр

Група
ДОм-2-22-1.4.з

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра дошкільної освіти


Анотація

Дошкільна освіта ХХІ століття є невід’ємним складником, першою сходинкою, фундаментальною ланкою освіти України. Саме на вихователеві, першому педагогу для дитини покладена неймовірно складна та відповідальна місія – шукати ефективні шляхи педагогічної взаємодії, що сприяли б гармонійному розвитку маленької особистості. Відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти (редакції 2021 року) результатом дошкільної освіти є сформованість у випускників ЗДО базових компетентностей, якостей, що містять знання, унікальний досвід та емоційно-ціннісне ставлення до світу.
Стратегія сучасної дошкільної освіти має на меті використання в освітньому процесі найдоцільніших, найактуальніших моделей та технологій розвитку дітей дошкільного віку. Н. Гавриш переконана, що такі орієнтири вимагають нового бачення освіти, радикального переходу від традиційних форм взаємодії до інноваційних, сучасних. Державний стандарт містить рухову технологічну, природничо-екологічну, ігрову, соціально-громадянську, мовленнєву, мистецько-творчу компетентності, якими мають володіти дошкільники, але варто виокремити логіко-математичну компетентність, як найбільш інтегруючу.
На жаль, дуже поширеною є проблема недостатнього висвітлення логічної компоненти розвитку дошкільників. Під формуванням елементарних математичних уявлень розумілося лише навчання дітей лічби та математичних дій з цифрами, ознайомлення з величиною, кольором та орієнтування в просторі та часі. Не секрет, що розвиток у дітей дошкільного віку логіки, аналітичного мислення є неодмінною умовою правильного, цілісного орієнтування в сучасному динамічному світі та пристосування до нових умов життя. Саме це стало причиною особливої уваги до цього питання сучасних науковців.
Проблемою формування логіко-математичної компетентності займалися такі вчені: Н. Баглаєва, А. Богуш, А. Бєлошиста, Л. Гайдаржийська, М. Машовець, Г. Раратюк, О. Фунтікова та інші [2]. Науковиця А. Бєлошиста досліджує формування і розвиток математичних здібностей у дітей дошкільного віку як проблему сучасності. У фундаментальних працях Л. Зайцевої розкривається методика формування елементарної математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку. Особливостями засвоєння абстрактних математичних понять опікується М. Машовець. Питанням з реалізації компетентнісного підходу у математичній освіті вищої педагогічної школи та закладів дошкільної освіти присвячені дисертаційна робота С. Ракової.
Сучасні науковці (Н. Гавриш, І. Кіндрат, К. Крутій) досліджують різні засоби формування логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку, зокрема використання інтелектуальних карт. Н. Гавриш чітко детермінує визначення «інтелектуальні карти» та описує основні закономірності та принципи роботи з ними. І. Кіндрат у своєму доробку описує значення інтелектуальних карт та вплив їх на розвиток дитини дошкільного віку [14].
Проте, на практиці спостерігається недостатній рівень обізнаності вихователів ЗДО в темі формування логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку саме новітніми, актуальними та цікавими для дітей технологіями, сучасні вихователі використовують «перевірені» методи та форми взаємодії, мовляв, «і так працює, навіщо щось змінювати». На жаль, ця думка є помилковою, адже теперішні діти – покоління альфа, геть відрізняються від дітей, для яких написані підручники 2000-х років. Саме це і спонукало нас обрати тему «Формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі використання інтелектуальних карт».
Метою нашого дослідження є: теоретичне обґрунтування, діагностичний зріз сучасного стану сформованості логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку та розроблення і впровадження методики (або технології, або системи) використання інтелектуальних карт задля підвищення рівня означеної компетентності.
Завданнями дослідження є:
1. Здійснити теоретичний аналіз проблеми формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку у теорії та практиці.
2. Розкрити сутність та особливості використання інтелектуальних карт в освітньому процесі ЗДО.
3. Здійснити експериментальний зріз рівня сформованості логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
4. Розробити методичні рекомендації для вихователів та здійснити методичний супровід використання інтелектуальних карт у формуванні логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Об’єкт дослідження – формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дослідження – методичний супровід використання інтелектуальних карт у формуванні логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Для вирішення поставлених завдань в роботі використовувалися наступні методи дослідження:
- теоретичні (аналіз психологічної та педагогічної літератури з досліджуваної проблеми; моделювання гіпотез дослідження та проектування результатів і процесів їх досягнення на різних етапах магістерської роботи);
- емпіричні (бесіди з дітьми, діагностичні завдання; констатувальний, формувальний та контрольний етапи експерименту; методи обробки результатів (якісний і кількісний аналіз результатів дослідження, метод наочного подання матеріалів).

Зміст

ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1 Проблема формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку в теорії і практиці
1.2. Особливості формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2 ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Діагностика рівня сформованості логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку
2.2 Методичний супровід використання інтелектуальних карт у формуванні логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку
2.3. Аналіз динаміки рівнів сформованості логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Altibaeva G. M. Processes of formation of intellectual abilities of preschool children by means of innovative technologies. World Bulletin of Social Sciences. 2022. Vol. 7. P. 73–74.
2. Elkind D. W. Some mathematical and logical concepts in children. The Journal of Genetic Psychology. 2012. Vol. 5. P. 219–222.
3. Larkin K. S. The design and use of a digital tool to support the development of preschool children’s logical reasoning. Journal of Research on Technology in Education. 2022. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2107590
4. O’Brien T. N., Shapiro B. S. The development of logical thinking in children. SAGE publications. 2016. Vol. 5, no. 4. P. 531–542.
2. Баглаєва Н. І. Сучасні підходи до логіко-математичного розвитку дошкільників. Дошкільне виховання. 1999. № 7. С. 3–4.
3. Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція. Чинний від 2021-01-12. Вид. офіц. Київ : МОН, 2021. 37 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/...%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.
4. Барна Х. В. Характеристика технології складання інтелектуальних карт в освітньому просторі дошкільного навчального закладу. Педагогічні науки : Зб. наук. пр., м. Херсон. Херсон, 2016. С. 131–136.
5. Брєжнева О. Г. Математичний розвиток дошкільників: теорія і технологія. : монографія. Мелітополь, 2018. 481 с.
6. Вертугіна В. М., Гурманчук Т. М. Формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку шляхом використання логічних блоків З. Дьєнеша. Молодь і ринок. 2021. Т. 10, № 196. С. 124–128.
7. Гавриш Н. В., Лінник О. О. Організовувати, але не обмежувати. Управління розвитком дітей в освітньому середовищі. Дошкільне виховання. 2013. № 31. С. 8-13.
8. Газіна І. О. Розвиток логічного мислення у дітей дошкільного віку: методичний посібник. Кам’янець-Подільський. 2010. С. 172 с.
9. Гайдай Н. О. Інновації у формуванні логіко-математичної компетентності дітей: Методичні рекомендації щодо здійснення логіко-математичної роботи в закладі. Прилуки, 2012. С. 63-69.
10. Голота Н.М. Довкілля як засіб пізнання дитиною дошкільного віку простору та часу. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова: Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання (29), 2018. C. 45–51.
11. Гришко О. І. Математичні ігри та вправи як засіб формування елементарних математичних уявлень у дітей раннього та молодшого дошкільного віку: навч.-методичний посібник. Полтава: ПНПУ. 2013. С. 81.
12. Зайцева Л. І. Формування математичної компетентності старших дошкільників. Методичний посібник. Харків: Ранок. 2008. С. 160.
13. Зайцева Л. І. Формування математичної компетентності старших дошкільників. Методичний посібник. Харків: Ранок. 2008. С. 160.
14. Кіндрат І. Р. Використання інтелектуальних карт у плануванні і організації освітнього процесу. Нова педагогічна думка. 2012. №4. С. 153-156.
15. Коваленко О.В. Індивідуальний підхід до формування логіко-математичної компетентності дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2016. №5. С. 44–47.
16. Козак Л. В. Луцик Т. А. Характеристика педагогічних інновацій у роботі з дітьми дошкільного віку. Інноватика у вихованні. 2019. № 10. С. 67–74.
17. Козак Л. В. Характеристика сучасних форм організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. Інноватика у вихованні. 2020. Т. 1, № 12. С. 49–57.
18. Крутій К. Л. Марковецька Н. Інноваційна діяльність в сучасному ДНЗ: методичний аспект. Дошкільне виховання. 2005. № 5. С. 5-7
19. Крутій К., Грицишина Т. STEAM-освіта дошкільнят: виховуємо культуру інженерного мислення. Дошкільне виховання. 2016. № 1. С. 3-7.
20. Лазарович Н. Б. Логіко-математичний розвиток дітей дошкільного віку: методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2015. С. 90.
21. Логіка. Словник іншомовних слів. URL: https://www.jnsm.com.ua/sis/index.shtml (дата звернення: 30.11.2023).
22. Любченко І. О. Педагогічні засади розвитку логічного мислення в старших дошкільників. Педагогічні науки : Зб. наук. пр., м. Умань. Умань, 2019. С. 5–8.
23. Любченко І. О. Розвиток логічного мислення у старших дошкільників як запорука успішного навчання і виховання. м. Житомир. Умань, 2020. С. 209–214.
24. Ляпунова В.А., Добровольська Л.П., Жейнова С.С., Городнича С.В. Сутність та необхідність математичного розвитку особистості на етапі дошкільного дитинства. Інноваційна педагогіка. 2020. № 26. С. 185- 190.
25. Ляпунова В.А., Добровольська Л.П., Жейнова С.С., Городнича С.В. Сутність та необхідність математичного розвитку особистості на етапі дошкільного дитинства. Інноваційна педагогіка. 2020. № 26. С. 185- 190.
26. Мамон В. Г., Яблонська І. Я., Половець А. Л. Розвиток логіко-математичної компетентності дошкільників за допомогою паличок Кьюзенера та блоків Дьєнеша. Дошкільний навчальний заклад. 2009. №3. С. 21–27.
27. Машовець М. А. Математична скарбничка: методичний посібник для вихователів дошкільного навчального закладу. Сім кольорів. 2014. С. 64.
28. Машовець М. А. Математичні орнаменти. Зошит для розвитку логіко-математичних здібностей дітей старшого дошкільного віку. Київ: Генеза, 2019. С. 56.
29. Машовець М. А., Стеценко І. В. Навіщо дошколярику математика. «Шкільний світ». Київ. 2009. С. 128.
30. Найдьонова А.В. Інтелект-карти як інструмент ефективної роботи з інформацією. Посібник для педагогів та учнів. Дніпро. 2016. С. 53.
31. Науменко А. В. Формування елементарних математичних уявлень у дітей старшого дошкільного віку засобами проблемних ситуацій. Майстерність комунікації у мистецькій і професійній освіті.: Зб. наук. пр., м. Житомир. 2020. С. 86.
32. Підлипняк І. Ю. Логіко-математичний розвиток дітей дошкільного віку: особливості освітньо-виховного процесу. Науковий вісник Ужгородського університету. серія: «Педагогіка. соціальна робота». 2017. № 2 (41). С. 194–196.
33. Піроженко Т.О. Особистість дошкільника: перспективи розвитку. Тернопіль. Мандрівець, 2010. С. 136.
34. Плетеницька Л. С. Крутій К. Л. Логіко-математичний розвиток дошкільників :підручник. Запоріжжя: ЛІПС. 2002. С. 156.
35. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» (авт. кол. Андрієтті О.О., Голубович О.П. та ін.) - http://www.mon.gov.ua/images/files/doshkilnacere...
36. Сидоренко Т. В. Формування логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі: зб. наук. праць. № 3. С. 181-185.
37. Старченко В. Ю. Теоретичні аспекти логіко-математичної компетентності дошкільників. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2008. Т. 1, № 12. С. 230–253.
38. Степанова Т. М. Індивідуалізація і диференціація навчання математики дітей старшого дошкільного віку. Монографія. Видавничий Дім «Слово». 2010. С. 208.
39. Сучасне заняття в дошкільному закладі: навч.-метод. посіб. Луганськ: Альма-матер, 2007. С. 496.
40. Татаринова С. О. Особливості формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного. 2005. № 1 (7). С. 8-15.
41. Цюпак І. М., Денисенко О. І. Форми та засоби логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку. Abstracts of IX International Scientific and Practical Conference, Stockholm, 16 листоп. 2020 р.
42. Щербакова К. Й. Математика для малят: варто пригадати ази. Палітра педагога. 2015. № 2. С. 3-6.
43. Щербакова К. Й., Брежнєва О. Г. Теорія і методика логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку: навчальний посібник. Мелітопольської міської друкарні, 2015. С. 200.
44. Ясенюк С., Котненко А. Блоки Дьєнеша для логіко-математичного розвитку дітей. Виховательметодист дошкільного закладу. 2010. №5. С. 59– 64.
45. Ящук О. М. Роль математики у формуванні логіко-математичного мислення. Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів : матеріали VIII Всеукраїнської Інтернет-конференції, 28 жовтня 2015 р. FOLIA COMENIANA : вісник Польсько-української науково-дослідної лабораторії дидактики імені Я. А. Коменського. Умань. 2015. С. 218.