ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ ДО НАВЧАННЯ В ШКО
Автор(ка)
Шолох Катерина Михайлівна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Педагогічний інститут
Анотація
Актуальність дослідження. Успішність процесу адаптації дитини до навчання в школі залежить від рівня її фізіологічної та психологічної готовності. У структурі останньої традиційно виокремлюються такі компоненти як мотиваційний, інтелектуальний, емоційно-вольовий. На думку вчених (Л.І. Божович, Т.Д.Марцинковська, Н.І.Гуткіна, С.Д. Максименко та ін.) саме мотиваційна готовність дитини до школи є важливим підсумком психічного розвитку дошкільника і вихідною умовою освоєння молодшим школярем навчальної діяльності.
Мотиваційна готовність дитини до навчання в школі є результатом розвитку мотиваційної сфери особистості на попередніх вікових етапах. Л.І.Божович звертає увагу на те, що зрозуміти поведінку дитини можна лише за умови аналізу її потреб і прагнень у поєднанні з об’єктивними можливостями їх задоволення, а також того місця, яке дитина займає в системі доступних їй суспільних відносин, і її власної внутрішньої позиції. З огляду на це варто вивчати рівні мотиваційного розвитку дитини та сформованості внутрішньої позиції школяра.
Педагогічна практика засвідчує, що без мотиваційної готовності дитини до школи жодні розвинуті у неї вміння (читати, писати, рахувати тощо) не зможуть забезпечити її успішної шкільної адаптації. Т.Д.Марцинковська зазначає, що бажання дошкільника йти до школи і його бажання вчитися суттєво різняться, на що варто звертати особливу увагу в роботі з кожною окремою дитиною. Означена проблема не втрачає своєї актуальності, оскільки є комплексною і багатогранною.
Готовність дітей до навчання в школі - це один із найголовніших результатів психічного розвитку індивіда в дошкільний період. Дослідники виокремлюють ознаки готовності дитини до навчання, пов’язані з розвитком певних типів ставлення дітей до оточуючого середовища. Головними показниками є такі як: ставлення до дорослих, ставлення до однолітків, ставлення до себе.
Л. І. Божович наголошує на тому, що готовність до шкільного навчання базується на певному рівні розвитку мисленнєвого функціювання, пізнавального інтересу, готовності до довільного регулювання своїх пізнавальних та соціальних позицій школяра. Подібної думки дотримувався О. Запорожець, наголошуючи на тому, що готовність дитини до шкільного навчання складається з цілісної системи взаємопов’язаних характеристик особистості дитини, беручи до уваги особливості мотиваційного компонента, рівню розвитку пізнавального, аналітико-синтетичного та вольового механізму регулювання дій та ін.
Отже, загальна готовність дитини до школи формується набагато раніше, ніж коли дитина йде навчатися. Не дивлячись на існування значної кількості психолого-педагогічних публікацій з даної проблеми, все ж питання мотиваційного компоненту психологічної готовності дитини до навчання в школі потребує подальшого вивчення у сучасних умовах. Проблема залишається актуальною, що й обумовило вибір теми роботи.
Мотиваційна готовність дитини до навчання в школі є результатом розвитку мотиваційної сфери особистості на попередніх вікових етапах. Л.І.Божович звертає увагу на те, що зрозуміти поведінку дитини можна лише за умови аналізу її потреб і прагнень у поєднанні з об’єктивними можливостями їх задоволення, а також того місця, яке дитина займає в системі доступних їй суспільних відносин, і її власної внутрішньої позиції. З огляду на це варто вивчати рівні мотиваційного розвитку дитини та сформованості внутрішньої позиції школяра.
Педагогічна практика засвідчує, що без мотиваційної готовності дитини до школи жодні розвинуті у неї вміння (читати, писати, рахувати тощо) не зможуть забезпечити її успішної шкільної адаптації. Т.Д.Марцинковська зазначає, що бажання дошкільника йти до школи і його бажання вчитися суттєво різняться, на що варто звертати особливу увагу в роботі з кожною окремою дитиною. Означена проблема не втрачає своєї актуальності, оскільки є комплексною і багатогранною.
Готовність дітей до навчання в школі - це один із найголовніших результатів психічного розвитку індивіда в дошкільний період. Дослідники виокремлюють ознаки готовності дитини до навчання, пов’язані з розвитком певних типів ставлення дітей до оточуючого середовища. Головними показниками є такі як: ставлення до дорослих, ставлення до однолітків, ставлення до себе.
Л. І. Божович наголошує на тому, що готовність до шкільного навчання базується на певному рівні розвитку мисленнєвого функціювання, пізнавального інтересу, готовності до довільного регулювання своїх пізнавальних та соціальних позицій школяра. Подібної думки дотримувався О. Запорожець, наголошуючи на тому, що готовність дитини до шкільного навчання складається з цілісної системи взаємопов’язаних характеристик особистості дитини, беручи до уваги особливості мотиваційного компонента, рівню розвитку пізнавального, аналітико-синтетичного та вольового механізму регулювання дій та ін.
Отже, загальна готовність дитини до школи формується набагато раніше, ніж коли дитина йде навчатися. Не дивлячись на існування значної кількості психолого-педагогічних публікацій з даної проблеми, все ж питання мотиваційного компоненту психологічної готовності дитини до навчання в школі потребує подальшого вивчення у сучасних умовах. Проблема залишається актуальною, що й обумовило вибір теми роботи.
Зміст
ЗМІСТ
Вступ………………………………………………………………………..…….3
Розділ I. мотиваційнА ГОТОВНІСТЬ у структурі психологічної готовності дошкільнИКА до навчання в школі
1.1. Значення і види психологічної готовності дитини дошкільного віку до навчання в школі……………………………………………………………….…..6
1.2. Психологічний аналіз мотиваційного компоненту готовності дитини до навчання в школі…................................................................................................9
1.3. Особливості розвитку мотиваційної готовності дитини до навчання в школі………………………………………………………………........................18
Висновки до розділу I………………………………………………………….....22
Розділ II. Методичне запезпечення емпіричного дослідженНя мотиваційної готовності дитини до навчання в школі
2.1. Методи вивчення психологічної готовності дитини до навчання в школі …………………………………………………………………………………..….24
2.2. Опис методики та процедури дослідження ………………………………..28
Висновки до розділу II……………………………………………………………32
Розділ IIІ. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ 5-6 РІЧНОГО ВІКУ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ
3.1. Психологічна характеристика дітей 6-річного віку в контексті розвитку мотиваційної готовності до навчання в школі ………………………………...34
3.2. Кількісний та якісний аналіз результатів емпіричного дослідження………………………………………………..…………………...…43
3.3. Психолого-педагогічний супровід розвитку мотиваційної готовності дитини 5-6-річного віку до навчання в школі…………………….…………….68
Висновки до розділу III……………………………………………………….….72
Висновки…………………………………………………………………...….74
Список використаних джерел………………………………..…….....77
Додатки…………………………………………………………………….…..84
Вступ………………………………………………………………………..…….3
Розділ I. мотиваційнА ГОТОВНІСТЬ у структурі психологічної готовності дошкільнИКА до навчання в школі
1.1. Значення і види психологічної готовності дитини дошкільного віку до навчання в школі……………………………………………………………….…..6
1.2. Психологічний аналіз мотиваційного компоненту готовності дитини до навчання в школі…................................................................................................9
1.3. Особливості розвитку мотиваційної готовності дитини до навчання в школі………………………………………………………………........................18
Висновки до розділу I………………………………………………………….....22
Розділ II. Методичне запезпечення емпіричного дослідженНя мотиваційної готовності дитини до навчання в школі
2.1. Методи вивчення психологічної готовності дитини до навчання в школі …………………………………………………………………………………..….24
2.2. Опис методики та процедури дослідження ………………………………..28
Висновки до розділу II……………………………………………………………32
Розділ IIІ. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ 5-6 РІЧНОГО ВІКУ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ
3.1. Психологічна характеристика дітей 6-річного віку в контексті розвитку мотиваційної готовності до навчання в школі ………………………………...34
3.2. Кількісний та якісний аналіз результатів емпіричного дослідження………………………………………………..…………………...…43
3.3. Психолого-педагогічний супровід розвитку мотиваційної готовності дитини 5-6-річного віку до навчання в школі…………………….…………….68
Висновки до розділу III……………………………………………………….….72
Висновки…………………………………………………………………...….74
Список використаних джерел………………………………..…….....77
Додатки…………………………………………………………………….…..84
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Аванесова, В.Н. Дидактическая игра как форма организации и обучения в детском саду /В. Н. Аванесова. – М.: Просвещение, 2002. – 138 с.
2.Адаптація дитини до школи / Упоряд. Максименко С.Д., Максименко К.С, Главвик О.П. - К.: Мікрос-СВС, 2003.
3.Актуальні проблеми виховання та навчання дошкільнят: Зб. наук. праць. / Редкол.: М.М. Пед'яков і ін - М, 2005. - 266 с
4.Алешина, Н.В. Ознакомление детей с окружающим и социальной действительностью. Младшая группа. Конспекты занятий /Н.В. Алешина. – М.: Перспектива, 2008. – 96 с.
5.Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирования личности. - М.: Педагогика, 1976. - 314 с.
6.Афанасьева Н.В. Дубиненкова Е.Н. Программа психологической диагностики готовности к обучению в школе./ Н.А. Афанасьева, Е.Н. Дубиненкова – М.: Вологда, 2008. – 39 с.
7.Бабанський Ю.К. Активність і самостійність учнів у навчанні. - М.: Педагогіка, 2003. - 374 с.
8.Безруких М.М. Як допомогти першокласнику добре вчитися - Тула: ТОВ Видавництво "Джерельце", 2003
9.Безруких, М.М. Труднощі навчання в початковій школі: Причини, діагностика, комплексна допомога / М.М. Безруких. - М.: Ексмо, 2009. - 464 с.
10. Бєлова Є. Роздуми перед школою: (Поради батькам) / / Дошкільне виховання, - 2004 р., - № 8, стор.80-83.
11. Бєлкіна В.Н., Васильєва М.М., Йолкіна Н.В. та ін Дошкільник: навчання та розвиток. Вихователям і батькам. - Ярославль: Академія, 2006. - 320 с.
12. Беспалько В.П. Складові педагогічної технології. - М, 2005. - 392 с.
13. Болотина, Л.Р., Дошкольная педагогика: Учебное пособистостіе для студентов высших учебных заведений / Л.Р.Болотина, С.П.Баранов, Т.С.Комарова. – М.: Культура, 2005. – 240 с.
14. Буре, Р.С. Готовим детей к школе: Книга для воспитателя детского сада./ Р.С. Буре – М.: 2003. – 146 с.
15. Божович Л.И. Проблемы формирования личности: Избр. Психол. труды/ Под ред. Д.И. Фельдштейна. – М.: Ин-т практ. психологии; Воронеж: НПО "МОДЭК", 2005. – 349 с.
16. Божович Л.И. О мотивации учения // Возрастная и педагогическая психология: Хрестоматия.- М.: Академия, 2001. - 368 с.
17. Бугайова І.А. Гра як засіб підготовки дитини до школи //Журнал для батьків. - 2001. - №1.- С. 16-18.
18. Буцкіна С.В. Формування мотиваційної готовності дітей 6-7 років до навчання в школі // Практична психологія та соціальна робота.- 2001.-№5.- С.16-19.
19. Бордовская Н., Реан А. Педагогіка. Підручник для студентів Пед. ВНЗ. - Спб.: Пітер, 2000 р. - 304 с.
20. Венгер Л.А., Пилюгіна Е.Г., Венгер Н.Б. Виховання сенсорної культури дитини. - М.: Просвещение, 2005. - 277 с.
21. Венгер, Л.А. Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Л. А. Венгер. – М.: Просвещение, 2001. – 152 с.
22. Венгер Л. Як дошкільник стає школярем? / / Дошкільне виховання, - 2005, - № 8, стор.66-74.
23. Вербицький А.А. Ігрове моделювання: Методологія і практика / За ред. І.С. Ладенко. - Новосибірськ, 2006. - 145 с.
24. Веракса, Н.Е. Развитие ребенка в дошкольном детстве /Н.Е. Веракса, А.Н. Веракса. – М.: Мозаика-Синтез, 2006. – 72 с.
25. Выготский, Л. С. Проблемы общей психологии / Л. С. Выготский // Собр. соч.: В 6 т. – М.:2003. – Т. 2. – 364 с.
26. Воспитание детей в игре: Пособистостіе для педагога./ Сост. А. К. Бондаренко, А. И. Матусик.— 2-е изд. перераб. и доп.— М.: Просвещение, 2003 – 189 с.
27. Статево-психологічний підхід у консультуванні дітей і підлітків: Учеб. посібник для студентів вищ. Учеб. закладів / Г.В. Бурменской, Є.І. Захаров, О.А. Карабанова і ін - М: Академія, 2002. - 416с.
28. Воїнів В.Б. До проблеми психофізіологічної оцінки успішності адаптації дітей до шкільних умов / / Світ психології. - 2002. - № 1.
29. Юнова Н.І., Гайдар К.М., Темнова Л.В. Психологічна готовність дитини до навчання в школі. - М.: Академічний проект, 2003. - С.125.
30. Галешникова, Т. В содружестве с семьёй // Дошкольное воспитание. –2005.– № 2. – С.23–25.
31. Гуткіна Н.І. Психологічна готовність до школи. - СПб. - 2004. - 208 с.;
32. Гословська І.Г., Скворцова С.О. Формування позитивної мотивації навчання в молодших школярів на уроках математики // Наука і освіта. - 2000. - №6. - С.18-24.
33. Готовність дитини до навчання / Упоряд. Максименко С.Д., Максименко К.С, Главник О.II. - К.: Мікрос - СВС. 2003.
34. Гуткина Н.И., Печенков В.В. Динамика учебной мотивации учащихся от первого ко второму классу // Вестник практической психологии образования. 2005. № 4 (5).
35. Глушкова, Г., Предметная среда действительно развивающая? // Дошкольное воспитание. – 2008. – № 2. – С.107
36. Гуревич, К.М. Психологическая диагностика. Учебное пособистостіе /К.М. Гуревич – М.: Питер. 2005 – 652 с.
37. Дневник воспитателя: развитие детей дошкольного возраста / Под ред. О.М.Дьяченко, Т.В. Лаврентьевой. – М.: 2005. – 89 с.
38. Диагностика готовности ребенка к школе / Под ред. Н. Е. Вераксы. – М.: Мозаика-Синтез, 2007 – 215 с.
39. Дубровина, И.В. Рабочая книга школьного психолога / И.В. Дубровина, М.К. Акимова, Е.М. Борисова и др.; Под ред. И.В. Дубровиной.— М.: Просвещение, 2001. – 303 с.
40. Зинченко Т. П. Когнитивная и прикладная психология. /Т.П. Зинченко – М.: МОДЭК, 2005. – 608 с.
41. Каменська В.Г. Дитяча психологія з елементами психофізіології: Навчальний посібник. - М.: ФОРУМ: ИНФРА-М, 2005. - 288 с.
42. Карпова С.Н. Игра и нравственное развитие детей. / С.Н. Карпова, Л.Г. Лысюк – М.: 2005 – 110 с.
43. Козлова С.А. Дошкольная педагогика: Учеб. пособистостіе для студ. сред. пед. учеб. заведений. - 2-е изд., перераб. и доп./ С.А. Козлова, Т.А. Куликова – М.: Издательский центр "Академия", 2004. – 125 с.
44. Конева О.Б. Психологическая готовность детей к школе: Учебное пособистостіе. / О.Б. Конева – М.: Челябинск, ЮУрГУ, 2000.– 32 с.
45. Коломинский, Я.Л. Учителю о психологии детей шестилетнего возраста / Я.Л. Коломинский, Е.А. Панько. – М.: Просвещение, 2008. – 196 с.
46. Кравцова Е.Е. Психологические проблемы готовности детей к обучению в школе. / Е.Е. Кравцова – М.: 2003 – 185 с.
47. Клепцова Є.Д. Вплив індивідуально-типових особливостей педагога на процес адаптації школяра / / Початкова школа. - 2007. - № 4
48. Коломинский Я.Л., Панько Е.А., Ігумнов С.А. Психічний розвиток дітей в нормі та патології. - СПб.: Пітер, 2004. - С.211.
49. Конєва О.Б. Психологічна готовність дітей до школи: Навчальний посібник. - Челябінськ: Вид-во ЮУрГУ, 2000. - 32 с.
50. Коробейников І.А. Порушення розвитку та соціальна адаптація. - М: ПЕР СЕ, 2002 - 192 с.
51. Костюк Н.В. Розвиток позитивної мотивації до навчання учнів початкової професійної освіти: Дис. канд. пед. Наук. - Кемерово, 2004. - 193 c.
52. Кучма В.Р. Як зберегти здоров'я дітей у процесі навчання / / Здоров'я дітей. - 2006 - № 1
53. Матвєєва О. Програма "Сонечко" для соціально-психологічної адаптації дітей у початковій школі / / Шкільний психолог. - 2004. - № 6
54. Мухіна В.С. Вікова психологія. - М.: Академія, 2004. - С.358.
55. Максаков, А.И. Учите, играя /А.И. Максаков, Г.А. Тумакова. – 2-е изд. – М.: Просвещение, 2003. – 123 с.
56. Назаренко В.В. Экспериментальное исследование особенностей мотивационного развития современных дошкольников 5, 6 и 7 лет // Психологическая наука и образование. 2006.№3.
57. Навчання і виховання 6-річних першокласників: Зб. статей / Упоряд. К.С. Прищепа. - К.: Рад. школа, 1990. - 202с.
58. Ніжегородцева Н.В., Шадриков В.Д. Психолого-педагогічна готовність дитини до школи. - М.: Владос, 2001. - 256 с.
59. Обухова Л.Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. - М.: Академия, 1996. - 387 с.
60. Овчарова Р.В. Справочная книга школьного психолога. - М.: МОДЭК, 1993. - 362 с.
61. Овчарова Р.В. Технологии практического психолога образования. - М.: Творческий центр, 2000. - 320 с.
62. Олійник В.Ф., Максименко С.Д. Емоційно-виховний розвиток першокласників // Навчання і виховання шестирічних першокласників. - К., 1990. - С. 42-54.
63. Розвиток пізнавальних процесів дитини / Упоряд. Максименко С.Д., Маценко В.Ф., Главник О.П. - К.: Мікрос-СВС, 2003. Підласий І.П. Педагогіка: Новий курс: Учеб. для студ. вищ. Учеб. закладів: У 2 кн. - М.: Гуманит. вид. центр ВЛАДОС, 2003. - Кн.1: Загальні основи. Процес навчання. - 576 с.
64. Психологічна діагностика: Підручник для вузів / Під ред. М.К. Акімової, К.М. Гуревича. - Спб.: Пітер - 2008. - 652 с.: Іл.
65. Рости першокласник: енциклопедія для батьків / М.М. Безруких, Т.А. Паранічева, Л.А. Леонова та ін, під ред.М. М. Безруких. - М.: Ексмо, 2010. - 640 с.
66. Рахимов А. 3. Роль нравственного воспитания в формировании личности // А.3. Рахимов. Классный руководитель – 2008. – № 2. – С.107
67. Роженко А В. Особливості емоційної, соціальної та особистісніної адаптації до школи дітей, які виховуються у різних соціальних умовах: Дис. канд. психол. наук: 19.00.13 Ростов н / Д, 2006
68. Рубінштейн, С.Л. Основи загальної психології [Текст]. / С. Л. Рубінштейн; - СПб: Питер, 2001. - 502с.
69. Русскова Л.В. Методические рекомендации к программе воспитание и обучение в детском саду. / Л.В. Русскова – М.:2006 – 397 с.
70. Сайбулаева Д.Г. Особливості мотиваційного та емоційного компонентів відношення до школи дітей при переході від дошкільного до молодшого шкільного віку (з урахуванням етнокультурного компонента): Автореф. дис. ... Канд. психол. наук. - М., 2002. - 24 с.
71. Сергеев В.П. Психолого-педагогические теории и технологии начального образования. - М.: Академия, 2002. - 143 с.
72. Скрипник, О.Ю. Моніторинг показників адаптаційних можливостей здорових школярів (на прикладі Красноярського кадетського корпусу): автореф. дис. канд. мед. наук / О.Ю. Скрипник. - Красноярськ, 2005. - 23 с.
73. Солдатов Д.В. Діагностика мотиваційної готовності до шкільного навчання. / Автореферат дис. На соіск. Наукового ступеня
74. Солдатова Є.Л., Лаврова Г.М. Психологія розвитку та вікова психологія. - Ростов-на-Дону: Фенікс, 2004. - С.123.
75. Стародубова Н.Г. Критерії готовності дитини до навчання в школі. - Бійськ - 2001. - С.77-78;
76. Смирнова Е.О. Особенности общения с детьми: Учеб. пособистостіе для студ. сред. пед. учеб. заведений. - М.: Академия, 2006. - 160 с.
77. Степаненкова Э.Я. Подвижные игры как следствие гармоничного развития детей./ Э.Я. Степаненкова // Дошкольное воспитание. – 2005.– № 12. – С.23–25.
78. Талызина Н.Ф. Практикум по педагогической психологии. - М.: ВЛАДОС, 2002. - 203 с.
79. Труднощі, які виникають у першокласників // Журнал для батьків. - 2001. - №3-4. - С. 11-13.
80. Усова А. П. Воспитание общественных качеств у ребенка в игре // Роль игры в воспитании детей / Под ред. А.В. Запорожца. М., 2006. С. 42—57.
81. Урунтаева Г.А. Дошкольная психология: Учеб. пособистостіе для студ. сред. пед. учеб. заведений./Г.А. Урунтаева, 5-е изд., стереотип. – М.: Академия, 2004. – 336 с.
82. Хижняк, Ю.Н. Как прекрасен этот мир / Ю.Н. Хижняк. – М.: Просвещение, 2006. – 159 с.
83. Эльконин Д.Б. Детская психология. / Д.Б. Эльконин. – М.: Просвещение, 2003. – 298 с.
84. Эриксон, Э. Детство и общество / Э. Эриксон. – М.: Владос, 2003. – 125 с.
85. Шилова М.И. Проблема ценностей и цели воспитания // М.И. Шилова. Классный руководитель. – 2005. – № 3. – С.25
86. Шмелева А.Г. Основы психодиагностики. Учебное пособистостіе для студентов педвузов / А.Г. Шмелева – М.: Ростов-на-Дону, "Феникс", 2006. – 544 с.
1.Аванесова, В.Н. Дидактическая игра как форма организации и обучения в детском саду /В. Н. Аванесова. – М.: Просвещение, 2002. – 138 с.
2.Адаптація дитини до школи / Упоряд. Максименко С.Д., Максименко К.С, Главвик О.П. - К.: Мікрос-СВС, 2003.
3.Актуальні проблеми виховання та навчання дошкільнят: Зб. наук. праць. / Редкол.: М.М. Пед'яков і ін - М, 2005. - 266 с
4.Алешина, Н.В. Ознакомление детей с окружающим и социальной действительностью. Младшая группа. Конспекты занятий /Н.В. Алешина. – М.: Перспектива, 2008. – 96 с.
5.Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирования личности. - М.: Педагогика, 1976. - 314 с.
6.Афанасьева Н.В. Дубиненкова Е.Н. Программа психологической диагностики готовности к обучению в школе./ Н.А. Афанасьева, Е.Н. Дубиненкова – М.: Вологда, 2008. – 39 с.
7.Бабанський Ю.К. Активність і самостійність учнів у навчанні. - М.: Педагогіка, 2003. - 374 с.
8.Безруких М.М. Як допомогти першокласнику добре вчитися - Тула: ТОВ Видавництво "Джерельце", 2003
9.Безруких, М.М. Труднощі навчання в початковій школі: Причини, діагностика, комплексна допомога / М.М. Безруких. - М.: Ексмо, 2009. - 464 с.
10. Бєлова Є. Роздуми перед школою: (Поради батькам) / / Дошкільне виховання, - 2004 р., - № 8, стор.80-83.
11. Бєлкіна В.Н., Васильєва М.М., Йолкіна Н.В. та ін Дошкільник: навчання та розвиток. Вихователям і батькам. - Ярославль: Академія, 2006. - 320 с.
12. Беспалько В.П. Складові педагогічної технології. - М, 2005. - 392 с.
13. Болотина, Л.Р., Дошкольная педагогика: Учебное пособистостіе для студентов высших учебных заведений / Л.Р.Болотина, С.П.Баранов, Т.С.Комарова. – М.: Культура, 2005. – 240 с.
14. Буре, Р.С. Готовим детей к школе: Книга для воспитателя детского сада./ Р.С. Буре – М.: 2003. – 146 с.
15. Божович Л.И. Проблемы формирования личности: Избр. Психол. труды/ Под ред. Д.И. Фельдштейна. – М.: Ин-т практ. психологии; Воронеж: НПО "МОДЭК", 2005. – 349 с.
16. Божович Л.И. О мотивации учения // Возрастная и педагогическая психология: Хрестоматия.- М.: Академия, 2001. - 368 с.
17. Бугайова І.А. Гра як засіб підготовки дитини до школи //Журнал для батьків. - 2001. - №1.- С. 16-18.
18. Буцкіна С.В. Формування мотиваційної готовності дітей 6-7 років до навчання в школі // Практична психологія та соціальна робота.- 2001.-№5.- С.16-19.
19. Бордовская Н., Реан А. Педагогіка. Підручник для студентів Пед. ВНЗ. - Спб.: Пітер, 2000 р. - 304 с.
20. Венгер Л.А., Пилюгіна Е.Г., Венгер Н.Б. Виховання сенсорної культури дитини. - М.: Просвещение, 2005. - 277 с.
21. Венгер, Л.А. Развитие познавательных способностей в процессе дошкольного воспитания / Л. А. Венгер. – М.: Просвещение, 2001. – 152 с.
22. Венгер Л. Як дошкільник стає школярем? / / Дошкільне виховання, - 2005, - № 8, стор.66-74.
23. Вербицький А.А. Ігрове моделювання: Методологія і практика / За ред. І.С. Ладенко. - Новосибірськ, 2006. - 145 с.
24. Веракса, Н.Е. Развитие ребенка в дошкольном детстве /Н.Е. Веракса, А.Н. Веракса. – М.: Мозаика-Синтез, 2006. – 72 с.
25. Выготский, Л. С. Проблемы общей психологии / Л. С. Выготский // Собр. соч.: В 6 т. – М.:2003. – Т. 2. – 364 с.
26. Воспитание детей в игре: Пособистостіе для педагога./ Сост. А. К. Бондаренко, А. И. Матусик.— 2-е изд. перераб. и доп.— М.: Просвещение, 2003 – 189 с.
27. Статево-психологічний підхід у консультуванні дітей і підлітків: Учеб. посібник для студентів вищ. Учеб. закладів / Г.В. Бурменской, Є.І. Захаров, О.А. Карабанова і ін - М: Академія, 2002. - 416с.
28. Воїнів В.Б. До проблеми психофізіологічної оцінки успішності адаптації дітей до шкільних умов / / Світ психології. - 2002. - № 1.
29. Юнова Н.І., Гайдар К.М., Темнова Л.В. Психологічна готовність дитини до навчання в школі. - М.: Академічний проект, 2003. - С.125.
30. Галешникова, Т. В содружестве с семьёй // Дошкольное воспитание. –2005.– № 2. – С.23–25.
31. Гуткіна Н.І. Психологічна готовність до школи. - СПб. - 2004. - 208 с.;
32. Гословська І.Г., Скворцова С.О. Формування позитивної мотивації навчання в молодших школярів на уроках математики // Наука і освіта. - 2000. - №6. - С.18-24.
33. Готовність дитини до навчання / Упоряд. Максименко С.Д., Максименко К.С, Главник О.II. - К.: Мікрос - СВС. 2003.
34. Гуткина Н.И., Печенков В.В. Динамика учебной мотивации учащихся от первого ко второму классу // Вестник практической психологии образования. 2005. № 4 (5).
35. Глушкова, Г., Предметная среда действительно развивающая? // Дошкольное воспитание. – 2008. – № 2. – С.107
36. Гуревич, К.М. Психологическая диагностика. Учебное пособистостіе /К.М. Гуревич – М.: Питер. 2005 – 652 с.
37. Дневник воспитателя: развитие детей дошкольного возраста / Под ред. О.М.Дьяченко, Т.В. Лаврентьевой. – М.: 2005. – 89 с.
38. Диагностика готовности ребенка к школе / Под ред. Н. Е. Вераксы. – М.: Мозаика-Синтез, 2007 – 215 с.
39. Дубровина, И.В. Рабочая книга школьного психолога / И.В. Дубровина, М.К. Акимова, Е.М. Борисова и др.; Под ред. И.В. Дубровиной.— М.: Просвещение, 2001. – 303 с.
40. Зинченко Т. П. Когнитивная и прикладная психология. /Т.П. Зинченко – М.: МОДЭК, 2005. – 608 с.
41. Каменська В.Г. Дитяча психологія з елементами психофізіології: Навчальний посібник. - М.: ФОРУМ: ИНФРА-М, 2005. - 288 с.
42. Карпова С.Н. Игра и нравственное развитие детей. / С.Н. Карпова, Л.Г. Лысюк – М.: 2005 – 110 с.
43. Козлова С.А. Дошкольная педагогика: Учеб. пособистостіе для студ. сред. пед. учеб. заведений. - 2-е изд., перераб. и доп./ С.А. Козлова, Т.А. Куликова – М.: Издательский центр "Академия", 2004. – 125 с.
44. Конева О.Б. Психологическая готовность детей к школе: Учебное пособистостіе. / О.Б. Конева – М.: Челябинск, ЮУрГУ, 2000.– 32 с.
45. Коломинский, Я.Л. Учителю о психологии детей шестилетнего возраста / Я.Л. Коломинский, Е.А. Панько. – М.: Просвещение, 2008. – 196 с.
46. Кравцова Е.Е. Психологические проблемы готовности детей к обучению в школе. / Е.Е. Кравцова – М.: 2003 – 185 с.
47. Клепцова Є.Д. Вплив індивідуально-типових особливостей педагога на процес адаптації школяра / / Початкова школа. - 2007. - № 4
48. Коломинский Я.Л., Панько Е.А., Ігумнов С.А. Психічний розвиток дітей в нормі та патології. - СПб.: Пітер, 2004. - С.211.
49. Конєва О.Б. Психологічна готовність дітей до школи: Навчальний посібник. - Челябінськ: Вид-во ЮУрГУ, 2000. - 32 с.
50. Коробейников І.А. Порушення розвитку та соціальна адаптація. - М: ПЕР СЕ, 2002 - 192 с.
51. Костюк Н.В. Розвиток позитивної мотивації до навчання учнів початкової професійної освіти: Дис. канд. пед. Наук. - Кемерово, 2004. - 193 c.
52. Кучма В.Р. Як зберегти здоров'я дітей у процесі навчання / / Здоров'я дітей. - 2006 - № 1
53. Матвєєва О. Програма "Сонечко" для соціально-психологічної адаптації дітей у початковій школі / / Шкільний психолог. - 2004. - № 6
54. Мухіна В.С. Вікова психологія. - М.: Академія, 2004. - С.358.
55. Максаков, А.И. Учите, играя /А.И. Максаков, Г.А. Тумакова. – 2-е изд. – М.: Просвещение, 2003. – 123 с.
56. Назаренко В.В. Экспериментальное исследование особенностей мотивационного развития современных дошкольников 5, 6 и 7 лет // Психологическая наука и образование. 2006.№3.
57. Навчання і виховання 6-річних першокласників: Зб. статей / Упоряд. К.С. Прищепа. - К.: Рад. школа, 1990. - 202с.
58. Ніжегородцева Н.В., Шадриков В.Д. Психолого-педагогічна готовність дитини до школи. - М.: Владос, 2001. - 256 с.
59. Обухова Л.Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. - М.: Академия, 1996. - 387 с.
60. Овчарова Р.В. Справочная книга школьного психолога. - М.: МОДЭК, 1993. - 362 с.
61. Овчарова Р.В. Технологии практического психолога образования. - М.: Творческий центр, 2000. - 320 с.
62. Олійник В.Ф., Максименко С.Д. Емоційно-виховний розвиток першокласників // Навчання і виховання шестирічних першокласників. - К., 1990. - С. 42-54.
63. Розвиток пізнавальних процесів дитини / Упоряд. Максименко С.Д., Маценко В.Ф., Главник О.П. - К.: Мікрос-СВС, 2003. Підласий І.П. Педагогіка: Новий курс: Учеб. для студ. вищ. Учеб. закладів: У 2 кн. - М.: Гуманит. вид. центр ВЛАДОС, 2003. - Кн.1: Загальні основи. Процес навчання. - 576 с.
64. Психологічна діагностика: Підручник для вузів / Під ред. М.К. Акімової, К.М. Гуревича. - Спб.: Пітер - 2008. - 652 с.: Іл.
65. Рости першокласник: енциклопедія для батьків / М.М. Безруких, Т.А. Паранічева, Л.А. Леонова та ін, під ред.М. М. Безруких. - М.: Ексмо, 2010. - 640 с.
66. Рахимов А. 3. Роль нравственного воспитания в формировании личности // А.3. Рахимов. Классный руководитель – 2008. – № 2. – С.107
67. Роженко А В. Особливості емоційної, соціальної та особистісніної адаптації до школи дітей, які виховуються у різних соціальних умовах: Дис. канд. психол. наук: 19.00.13 Ростов н / Д, 2006
68. Рубінштейн, С.Л. Основи загальної психології [Текст]. / С. Л. Рубінштейн; - СПб: Питер, 2001. - 502с.
69. Русскова Л.В. Методические рекомендации к программе воспитание и обучение в детском саду. / Л.В. Русскова – М.:2006 – 397 с.
70. Сайбулаева Д.Г. Особливості мотиваційного та емоційного компонентів відношення до школи дітей при переході від дошкільного до молодшого шкільного віку (з урахуванням етнокультурного компонента): Автореф. дис. ... Канд. психол. наук. - М., 2002. - 24 с.
71. Сергеев В.П. Психолого-педагогические теории и технологии начального образования. - М.: Академия, 2002. - 143 с.
72. Скрипник, О.Ю. Моніторинг показників адаптаційних можливостей здорових школярів (на прикладі Красноярського кадетського корпусу): автореф. дис. канд. мед. наук / О.Ю. Скрипник. - Красноярськ, 2005. - 23 с.
73. Солдатов Д.В. Діагностика мотиваційної готовності до шкільного навчання. / Автореферат дис. На соіск. Наукового ступеня
74. Солдатова Є.Л., Лаврова Г.М. Психологія розвитку та вікова психологія. - Ростов-на-Дону: Фенікс, 2004. - С.123.
75. Стародубова Н.Г. Критерії готовності дитини до навчання в школі. - Бійськ - 2001. - С.77-78;
76. Смирнова Е.О. Особенности общения с детьми: Учеб. пособистостіе для студ. сред. пед. учеб. заведений. - М.: Академия, 2006. - 160 с.
77. Степаненкова Э.Я. Подвижные игры как следствие гармоничного развития детей./ Э.Я. Степаненкова // Дошкольное воспитание. – 2005.– № 12. – С.23–25.
78. Талызина Н.Ф. Практикум по педагогической психологии. - М.: ВЛАДОС, 2002. - 203 с.
79. Труднощі, які виникають у першокласників // Журнал для батьків. - 2001. - №3-4. - С. 11-13.
80. Усова А. П. Воспитание общественных качеств у ребенка в игре // Роль игры в воспитании детей / Под ред. А.В. Запорожца. М., 2006. С. 42—57.
81. Урунтаева Г.А. Дошкольная психология: Учеб. пособистостіе для студ. сред. пед. учеб. заведений./Г.А. Урунтаева, 5-е изд., стереотип. – М.: Академия, 2004. – 336 с.
82. Хижняк, Ю.Н. Как прекрасен этот мир / Ю.Н. Хижняк. – М.: Просвещение, 2006. – 159 с.
83. Эльконин Д.Б. Детская психология. / Д.Б. Эльконин. – М.: Просвещение, 2003. – 298 с.
84. Эриксон, Э. Детство и общество / Э. Эриксон. – М.: Владос, 2003. – 125 с.
85. Шилова М.И. Проблема ценностей и цели воспитания // М.И. Шилова. Классный руководитель. – 2005. – № 3. – С.25
86. Шмелева А.Г. Основы психодиагностики. Учебное пособистостіе для студентов педвузов / А.Г. Шмелева – М.: Ростов-на-Дону, "Феникс", 2006. – 544 с.