ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Автор(ка)
Сидоренко Анастасія
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра початкової освіти та методик природничо-математичних дисциплін
Анотація
Сьогодні освіта розглядається не лише як основа розвитку особистості, а й як основа розвитку суспільства і держави. Відроджуючи і нарощуючи інтелектуальний і духовний потенціал суспільства, освіта стає стратегічним ресурсом, від якого залежать підвищення рівня життя людей, забезпечення національних інтересів.
Традиційна підготовка майбутніх учителів дає широкий і змістовний спектр знань, але недостатньо навчає тому, як перетворити ці знання в практичний інструмент діяльності. Це актуалізує важливість не лише оволодіння майбутнім учителем сукупності теоретичних знань, методики їх запровадження у роботу з учнями уже на рівні початкової школи, а й надання цим знанням і вмінням технологічності. Досягти цієї мети можливо за умов оволодіння інноваційними педагогічними технологіями, покликаними піднести навчально-виховний процес на рівень сучасних вимог і потреб.
Традиційна підготовка майбутніх учителів дає широкий і змістовний спектр знань, але недостатньо навчає тому, як перетворити ці знання в практичний інструмент діяльності. Це актуалізує важливість не лише оволодіння майбутнім учителем сукупності теоретичних знань, методики їх запровадження у роботу з учнями уже на рівні початкової школи, а й надання цим знанням і вмінням технологічності. Досягти цієї мети можливо за умов оволодіння інноваційними педагогічними технологіями, покликаними піднести навчально-виховний процес на рівень сучасних вимог і потреб.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП ……………………………………………………………………… 4
РОЗДІЛ 1. ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА ………………………… 9
1.1. Аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми підготовки майбутнього вчителя початкової школи ………………………………….. 9
1.2. Сутність, характеристика та особливості використання педагогічних технологій у початковій школі .…………………………... 13
Висновки до першого розділу ……………………………………………... 30
РОЗДІЛ 2. СУЧАСНИЙ СТАН ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ……………………………………... 32
2.1. Методика констатувального етапу експерименту ..………………... 32
2.2. Рівні готовності майбутніх учителів початкової школи до впровадження педагогічних технологій .………………………………... 41
Висновки до другого розділу ………………………………………………. 53
РОЗДІЛ 3. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЗМІСТУ, ФОРМ І МЕТОДІВ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ……………………………………………………………. 56
3.1. Характеристика та апробація змісту, форм і методів підготовки майбутнього вчителя початкової школи до впровадження педагогічних технологій ………………………………………………….. 56
3.2. Аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи …………. 60
Висновки до третього розділу ……………………………………………... 77
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………... 79
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………….. 82
ДОДАТКИ ………………………………………………………………….. 90
ВСТУП ……………………………………………………………………… 4
РОЗДІЛ 1. ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА ………………………… 9
1.1. Аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми підготовки майбутнього вчителя початкової школи ………………………………….. 9
1.2. Сутність, характеристика та особливості використання педагогічних технологій у початковій школі .…………………………... 13
Висновки до першого розділу ……………………………………………... 30
РОЗДІЛ 2. СУЧАСНИЙ СТАН ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ……………………………………... 32
2.1. Методика констатувального етапу експерименту ..………………... 32
2.2. Рівні готовності майбутніх учителів початкової школи до впровадження педагогічних технологій .………………………………... 41
Висновки до другого розділу ………………………………………………. 53
РОЗДІЛ 3. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЗМІСТУ, ФОРМ І МЕТОДІВ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ……………………………………………………………. 56
3.1. Характеристика та апробація змісту, форм і методів підготовки майбутнього вчителя початкової школи до впровадження педагогічних технологій ………………………………………………….. 56
3.2. Аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи …………. 60
Висновки до третього розділу ……………………………………………... 77
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………... 79
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………….. 82
ДОДАТКИ ………………………………………………………………….. 90
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Абдуллина О. А. Общепедагогическая подготовка в системе высшего педагогического образования: [для пед. спец. высш. учеб. заведений]. / О. А. Абдуллина. – 2-ге изд. перераб. и доп. – М.:. Просвещение, 1990. – 141 с.
2. Адамчук В. Сучасні педагогічні технології навчання / Валерій Адамчук, Анатолій Дубенчук // Школа: інформ.-метод. журн. – 2013. – №5. – С.42–47.
3. Алексюк А.М., Бех І.Д., Демків Т.Ф., Єрмаков І.Г., Завадський І.О. Перспективні освітні технології: Науково-метод. посібник / Г.С. Сазоненко (заг.ред.). – К. : Гопак, 2000. – 560с.
4. Арнаутов В. В. Опыт инновационно-моделирующей деятельности по проектированию инновационных процессов / В. В. Арнаутов // Педагогика. – 1998. – №1. – С.18–23.
5. Баханов К. О. Організація особистісно-орієнтованого навчання. Порадник молодого вчителя: посібник / К.О. Баханов. – Х.: Вид. група „Основа”, 2008. – 159 с.
6. Беспалько В. П. Складові педагогічної технології / В. П. Беспалько. – М.: Просвещение, 1999. – 195 с.
7. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии / В. П. Беспалько. – М.: Педагогика, 1989. – 190 с.
8. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: наук.-метод. посіб./ І. Д. Бех . – К.: ІЗМН, 1998. – 204 с.
9. Борівський В. Проблеми психолого-педагогічної підготовки вчителя до роботи в сучасній школі / В. Борівський // Рідна школа. 2002. – № 3. – С. 22–23.
10. Борытко Н. М. В пространстве воспитательной деятельности: [монография] / Н. М. Борытко; науч. ред. Н. К. Сергеев. – Волгоград: Перемена, 2001. – 181 с.
11. Витковская И. М. Как организовать групповую учебную работу младших школьников / И. М. Витковская // Начальная школа. – 1997. – №12.
12. Волинець А. Г. Сучасні педагогічні інновації і школа майбутнього / А. Г. Волинець // Рідна школа. – 1993. № 8. – С.30–32.
13. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська. – К., 2004. – 186 с.
14. Дубровська Л. О. Сучасні педагогічні технології: [метод. матеріали до семінарських занять для студентів заочної форми навчання ] / авт. – уклад.: Дубровська Л. О., Дубровський В. Л., Ковнер В. В.– Ніжин: Вид-во НДУ ім. Миколи Гоголя, 2011. – 78 с.
15. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій – «Золота педагогічна скарбниця» / [автор-укладач Н. П. Наволокова]. – Х.: Вид. група „Основа”, 2011. 256 с.
16. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Н.П. Наволокова. — Х.: Вид. група «Основа», 2012. — 176 с.
17. Епишева О. Что такое педагогическая тех¬нология? / О. Епишева // Школьные технологии. – 2004. – № 1. – С. 31–38.
18. Завалевський Ю. Підготовка педагогів до впровадження сучасних технологій навчання та виховання / Юрій Завалевський // Вища школа: наук.-практ. вид. – 2013. – №2. – С.7–21.
19. Загвязинский В. И. Основы дидактики высшей школы: учебн. пособие / В. И. Загвязинский, Л. И. Гриценко. – Тюмень: изд-во Тюмен. Ун-та, 1978. – 91 с.
20. Зверева В. И. Образовательная программа школы: структура, содержание, технология разработки / В. И. Зверева. – М.: Образовательный центр «Педагогический поиск», 1998. – 170 с.
21. Зимульдінова А. Підготовка майбутніх учителів до впровадження педагогічних технологій у школі І ступеня / Алла Зимульдінова // Початкова школа. – 2009. – №10. – С.10–12.
22. Ильясов И. И. Структура процесса учения / И. И. Ильясов. – М.: Педагогика, 1987. – 201 с.
23. Івлієва О. М. Критеріально-орієнтоване тестування в системі формування професійної готовності вчителя початкових класів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец.: 13.00.04 „Теорія та методика професійної освіти” / Івлєва О. М. – Ізмаїл, 2001. – 33 с.
24. Карасик А. Структура і методика інтерактивного уроку в початковій школі / А. Карасик // Початкова освіта. – 2003. – №7. – С. 2–5.
25. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе /
М. В. Кларин. – М.: Знание, 1989. – 67 с.
26. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе: анализ зарубежного опыта / М. В. Кларин. – М.: Знание, 1991. – 78 с.
27. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе / М. В. Кларин. – М.: Знание, 1989. – 80 с.
28. Кларк М. Технология образования или пе¬дагогическая технология? / М. Кларк // Вопросы образования. – 1983. – № 2. – С. 78.
29. Коваль Л. В. Сучасні навчальні технології в початковій школі : навч.-метод. посіб. / Л. В. Коваль. – Донецьк : ТОВ «Юговосток, Лтд», 2006. – 226 с.
30. Комар О. А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій. Теоретико-методичні аспекти. Монографія./ О. А. Комар. – Умань: РВЦ «Софія», 2008. – 332 с.
31. Копиця О. І. Формування вмінь діалогічної взаємодії майбутніх учителів: навч.метод. посіб. / О. І. Копиця. – Кривий Ріг, 2006. – С. 69–71.
32. Кравченко Т. В. Організація дослідження з вивчення готовності майбутніх учителів до використання педагогічних технологій у навчально-виховному процесі початкової школи./ Т.В. Кравченко, А.М. Сидоренко// Перлини наукового пошуку: зб. наук. ст. – Хмельницький: ХмЦНІІ, 2014. – С. 70 – 77.
33. Кузьмина Н. В. Методы исследования педагогической деятельности / Н. В. Кузьмина. – Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1970. – 114 с.
34. Люріна Т. І. Педагогічні технології у початковій школі : підручник / Т. І. Люріна. – К. : Вид-во Київ. ун-ту імені Бориса Грінченка, 2010. – 110 с.
35. Макаренко А. С. Мои педагогические воззре¬ния: сочинение /
А. С. Макаренко. – М., 1958. Т. 5. – 432 с.
36. Макрідіна Л. Сучасні технології навчання (Формування творчої особистості) / Л. Макрідіна // Рідна школа. – 1997. – №6. – С.14–16.
37. Малихін А. Методика підготовки майбутніх педагогів до впровадження сучасних технологій виховання / А. Малихін // Рідна школа. – 2004. – № 11. – С. 27–31.
38. Мартиненко С. М. Діагностична діяльність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика: [монографія] / С. М. Мартиненко. – К.: КМПУ імені Б.Д., 2008. – 434 с.
39. Махмутов М. И. Проблемное обучение (Основные вопросы теории) / М. И. Махмутов. – М.: Педагогика, 1975. – 368 с.
40. Мірошніченко О. В. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження дидактичних технологій у початковій школі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Мірошниченко О. В. – Одеса, 2009. – 20 с.
41. Міщенко Н. І. Місце педагогічних технологій у професійній підготовці майбутнього вчителя / Н. Міщенко // Школа першого ступеня: теорія і практика: зб. наук. пр. Переяслав.-Хмельниц. держ. пед. ун-ту ім. Григорія Сковороди. – Тернопіль: Астон, 2007. – Вип. 22/23. – С.119–121.
42. Найн А. Я. Опыт инновационной деятельности в системе профессионального образования / А. Я. Найн // Педагогика. – 1993. – №3. – С. 25–28.
43. Никандров Н. Д. Понятийный аппарат педагогики и образования: перспективы исследования / Н. Д. Никандров // Педагогика. – 1995. – №3. – С. 112–114.
44. Освітні технології: навч.-метод. посібник. /.О. М. Пехота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти. – К. : АСК., 2001. – 256 с.
45. Падалка О. С. Педагогічні технології / О. С. Падалка [та ін.]. – К.: Укр. енциклопедія, 1995. – 129 с.
46. Падалка О. С. Педагогічні технології: навч. посібник для вузів / О. С. Падалка, А. М. Нісімчук, І. О. Смолюк, О. Г. Шпак. – К. : Укр. енциклопедія ім. М. П. Бажана, 1995. – 254 с.
47. Падалка О. С. Сучасні педагогічні технології: навч. посібник / О. Падалка, О. Шпак. – К.: Просвіта, 2000. – 368 с.
48. Паламарчук В. Від творчої особистості до нових технологій навчання / В. Паламарчук, С. Рудаківська // Рідна школа. – 1998. – №2. – С.9–11.
49. Педагогическая энциклопедия / [гл. редактор Каирова А. И.]. – М.: Сов. Энциклопедия, 1988. Т.3. – 880 с.
50. Педагогические технологии: учеб. пособие / [авт.-сост. Т. П. Сальникова]. – М.: ТЦ Сфера, 2005. – 128 с.
51. Педагогические технологии: учебн. пособ. [для студентов педагогических специальностей] / М. Буланова-Топоркова, А. Духавнева, В.Кукушин, Г. Сучков. – Ростов-н/Д: МарТ, 2002. – 320 с.
52. Педагогический энциклопедический словарь / [гл. ред. Б. М. Бим-Бад; редкол.: М. М. Безруких, В. А. Болотов, Л. С. Глебова и др.]. – М.: Большая Российская Энциклопедия, 2002. – 528 с.
53. Педагогическое мастерство и педагогические технологии: учеб. пособие / [под ред. Гребенкиной Л. К., Байковой Л. А.] – 3-е изд., испр. и доп. –М.: Педагогическое общество России, 2000. – 256 с.
54. Педагогічний словник / [за ред. дійсн. члена АПН України Ярмаченка М. Д.]. – К.: Пед. думка, 2001. – 516 с.
55. Педагогічні технології: теорія та практика: курс лекцій / [за ред. М. В. Гриньової]. – Полтава: АСМІ, 2004. – 179 с.
56. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті: навч. посібник / [за заг. ред. С. П. Бондар]. – Рівне: Редакційно вид. центр „Тетіс” Міжнародного університету „РЕГі” імені академіка Степана Дем’янчука. – 2003. – 200 с.
57. Пєхота О. М. Особистісно орієнтована освіта і технології / О. М. Пєхота. – К. : Корективи, 2000.
58. Пидкасистый П. И. Искусство преподава¬ния: первая книга учителя / П. И. Пидкасистый. – М.: Рос. пед. агенство, 1998. – 184 с.
59. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: навч. посіб. / О. М. Пєхота, В. Д. Будак та ін.; [за ред. І. Я. Зязюна, О. М. Пєхоти]. – К.: Вид-во А.С.К., 2003. – 240 с.
60. Радковська Л. Проблема «педагогічні технології» в історичній ретроспективі / Лариса Радковська // Нова педагогічна думка. – 2010. – № 3. – С. 3–5.
61. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів/ О.Я. Савченко. – К.: Абрис, 1997. - 416 с.
62. Селевко Г. К. Сучасні освітні технології / Г. К. Селевко // Відкритий урок. – 2005. – № 1–20. – С. 23–25.
63. Селевко Г. К. Современнее образовательные технологии: учеб. пособие / Г. К. Селевко. – М.: Народное образование, 1998. – 256 с.
64. Словник іншомовних слів / [уклад.: С. П. Морозов, Л. М. Шкарапута]. – К.: Наук. думка, 2000. – 680 с.
65. Сучасні педагогічні технології в освіті: зб. наук.-метод. пр. / [за ред. О. Г. Романовського, Ю. І. Панфілова]. – Харків: НТУ «ХПІ», 2012. – 222 с.
66. Сучасні педагогічні технології: навч. посіб. / [уклад. І. І. Китичок]. – Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2011. – 241 с.
67. Сучасні технології в освіті: Реком. бібліогр. покажч. Ч. 1. Сучасні технології навчання / [уклад.: І. П. Моісєєва, Н. Д. Грудініна; наук. консультант і автор вступ. ст. І. Г. Єрмаков; передмова Л. О. Пономаренко; наук. ред. Т. Ф. Букшина; бібліогр. ред. Є. К. Бабич]. – К., 2005. – 211 с.
68. Тюников Ю. С. Методика выявления и описания интегративных процессов в учебно-воспитательной работе СПТУ / Ю. С. Тюников. – М.: Изд-во АПН СССР, 1988. – 46 с.
69. Факторович А. А. Сущность педагогических технологий / А. А. Факторович // Педагогика. – 2008. – №2. – С.19–27.
70. Федорчук Е. І. Підготовка студентів до використання сучасних педагогічних технологій / Е. І. Федорчук // Пед. дискурс: зб. наук. пр. Ін-т педагогіки АПН України, Хмельниц. гуманітарно-педагогічна академія. – Хмельницький: ХГПА, 2007. – Вип. 2. – С.175–178.
71. Фіцула М. М. Педагогіка: навчальний посібник [вид. 2-е, виправлене, доповнене] / М. М. Фіцула. – К. : Академвидав, 2005. – 560 с.
72. Хомич Л. О. Професійно-педагогічна підготовка вчителя початкових класів / Хомич Л.О. – К.: Магістр-S, 1998. – 201 с.
73. Чепіль М. М. Педагогічні технології: навч. посібник / М. М. Чепіль, Н. З. Дудник. – К: Академвидав, 2012. – 222 с.
74. Чепіль М. М. Педагогічні технології: навчальний посібник / М. Чепіль, Н. Дудник. – Дрогобич: РВВ Дрогобицького держ. пед. ун-ту ім. Івана Франка, 2011. – 327 с.
75. Шакотько В. В. Методика використання ПСТ у початковій школі: навч.-метод. посіб. / В. В. Шакотько. – К. : ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2008. – 128 с.
76. Шарко В. Д. Нові технології навчання / В. Д. Шарко. – Херсон, 2000. – 92 с.
77. Шевцова Л. А. Формирование готовности учителей к использованию новых информационных технологий в профессиональной деятельности средствами поддерживающего обучения: дисс. … кандидата пед. наук: 13.00.02 / Шевцова Людмила Алексеевна. – Нижний Новгород, 2005. – 253 с.
78. Щукина Г. И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся / Г. И. Щукина. – М.: Педагогика, 1979.
79. Ягупов В. В. Педагогіка / В.В. Ягупов. – К.: Либідь, 2002. – 560 с.
80. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/276/1/25.pdf
81. Вісник психології і педагогіки: зб. наук. праць / Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка. – Випуск 5. – К., 2011. –[Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_5
82. Педагогічні технології як засіб формування професійних компетенцій майбутніх фахівців. – [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2010-1/05-ped-Zaychuk.pdf
1. Абдуллина О. А. Общепедагогическая подготовка в системе высшего педагогического образования: [для пед. спец. высш. учеб. заведений]. / О. А. Абдуллина. – 2-ге изд. перераб. и доп. – М.:. Просвещение, 1990. – 141 с.
2. Адамчук В. Сучасні педагогічні технології навчання / Валерій Адамчук, Анатолій Дубенчук // Школа: інформ.-метод. журн. – 2013. – №5. – С.42–47.
3. Алексюк А.М., Бех І.Д., Демків Т.Ф., Єрмаков І.Г., Завадський І.О. Перспективні освітні технології: Науково-метод. посібник / Г.С. Сазоненко (заг.ред.). – К. : Гопак, 2000. – 560с.
4. Арнаутов В. В. Опыт инновационно-моделирующей деятельности по проектированию инновационных процессов / В. В. Арнаутов // Педагогика. – 1998. – №1. – С.18–23.
5. Баханов К. О. Організація особистісно-орієнтованого навчання. Порадник молодого вчителя: посібник / К.О. Баханов. – Х.: Вид. група „Основа”, 2008. – 159 с.
6. Беспалько В. П. Складові педагогічної технології / В. П. Беспалько. – М.: Просвещение, 1999. – 195 с.
7. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии / В. П. Беспалько. – М.: Педагогика, 1989. – 190 с.
8. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: наук.-метод. посіб./ І. Д. Бех . – К.: ІЗМН, 1998. – 204 с.
9. Борівський В. Проблеми психолого-педагогічної підготовки вчителя до роботи в сучасній школі / В. Борівський // Рідна школа. 2002. – № 3. – С. 22–23.
10. Борытко Н. М. В пространстве воспитательной деятельности: [монография] / Н. М. Борытко; науч. ред. Н. К. Сергеев. – Волгоград: Перемена, 2001. – 181 с.
11. Витковская И. М. Как организовать групповую учебную работу младших школьников / И. М. Витковская // Начальная школа. – 1997. – №12.
12. Волинець А. Г. Сучасні педагогічні інновації і школа майбутнього / А. Г. Волинець // Рідна школа. – 1993. № 8. – С.30–32.
13. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська. – К., 2004. – 186 с.
14. Дубровська Л. О. Сучасні педагогічні технології: [метод. матеріали до семінарських занять для студентів заочної форми навчання ] / авт. – уклад.: Дубровська Л. О., Дубровський В. Л., Ковнер В. В.– Ніжин: Вид-во НДУ ім. Миколи Гоголя, 2011. – 78 с.
15. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій – «Золота педагогічна скарбниця» / [автор-укладач Н. П. Наволокова]. – Х.: Вид. група „Основа”, 2011. 256 с.
16. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Н.П. Наволокова. — Х.: Вид. група «Основа», 2012. — 176 с.
17. Епишева О. Что такое педагогическая тех¬нология? / О. Епишева // Школьные технологии. – 2004. – № 1. – С. 31–38.
18. Завалевський Ю. Підготовка педагогів до впровадження сучасних технологій навчання та виховання / Юрій Завалевський // Вища школа: наук.-практ. вид. – 2013. – №2. – С.7–21.
19. Загвязинский В. И. Основы дидактики высшей школы: учебн. пособие / В. И. Загвязинский, Л. И. Гриценко. – Тюмень: изд-во Тюмен. Ун-та, 1978. – 91 с.
20. Зверева В. И. Образовательная программа школы: структура, содержание, технология разработки / В. И. Зверева. – М.: Образовательный центр «Педагогический поиск», 1998. – 170 с.
21. Зимульдінова А. Підготовка майбутніх учителів до впровадження педагогічних технологій у школі І ступеня / Алла Зимульдінова // Початкова школа. – 2009. – №10. – С.10–12.
22. Ильясов И. И. Структура процесса учения / И. И. Ильясов. – М.: Педагогика, 1987. – 201 с.
23. Івлієва О. М. Критеріально-орієнтоване тестування в системі формування професійної готовності вчителя початкових класів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец.: 13.00.04 „Теорія та методика професійної освіти” / Івлєва О. М. – Ізмаїл, 2001. – 33 с.
24. Карасик А. Структура і методика інтерактивного уроку в початковій школі / А. Карасик // Початкова освіта. – 2003. – №7. – С. 2–5.
25. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе /
М. В. Кларин. – М.: Знание, 1989. – 67 с.
26. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе: анализ зарубежного опыта / М. В. Кларин. – М.: Знание, 1991. – 78 с.
27. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе / М. В. Кларин. – М.: Знание, 1989. – 80 с.
28. Кларк М. Технология образования или пе¬дагогическая технология? / М. Кларк // Вопросы образования. – 1983. – № 2. – С. 78.
29. Коваль Л. В. Сучасні навчальні технології в початковій школі : навч.-метод. посіб. / Л. В. Коваль. – Донецьк : ТОВ «Юговосток, Лтд», 2006. – 226 с.
30. Комар О. А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій. Теоретико-методичні аспекти. Монографія./ О. А. Комар. – Умань: РВЦ «Софія», 2008. – 332 с.
31. Копиця О. І. Формування вмінь діалогічної взаємодії майбутніх учителів: навч.метод. посіб. / О. І. Копиця. – Кривий Ріг, 2006. – С. 69–71.
32. Кравченко Т. В. Організація дослідження з вивчення готовності майбутніх учителів до використання педагогічних технологій у навчально-виховному процесі початкової школи./ Т.В. Кравченко, А.М. Сидоренко// Перлини наукового пошуку: зб. наук. ст. – Хмельницький: ХмЦНІІ, 2014. – С. 70 – 77.
33. Кузьмина Н. В. Методы исследования педагогической деятельности / Н. В. Кузьмина. – Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1970. – 114 с.
34. Люріна Т. І. Педагогічні технології у початковій школі : підручник / Т. І. Люріна. – К. : Вид-во Київ. ун-ту імені Бориса Грінченка, 2010. – 110 с.
35. Макаренко А. С. Мои педагогические воззре¬ния: сочинение /
А. С. Макаренко. – М., 1958. Т. 5. – 432 с.
36. Макрідіна Л. Сучасні технології навчання (Формування творчої особистості) / Л. Макрідіна // Рідна школа. – 1997. – №6. – С.14–16.
37. Малихін А. Методика підготовки майбутніх педагогів до впровадження сучасних технологій виховання / А. Малихін // Рідна школа. – 2004. – № 11. – С. 27–31.
38. Мартиненко С. М. Діагностична діяльність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика: [монографія] / С. М. Мартиненко. – К.: КМПУ імені Б.Д., 2008. – 434 с.
39. Махмутов М. И. Проблемное обучение (Основные вопросы теории) / М. И. Махмутов. – М.: Педагогика, 1975. – 368 с.
40. Мірошніченко О. В. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження дидактичних технологій у початковій школі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Мірошниченко О. В. – Одеса, 2009. – 20 с.
41. Міщенко Н. І. Місце педагогічних технологій у професійній підготовці майбутнього вчителя / Н. Міщенко // Школа першого ступеня: теорія і практика: зб. наук. пр. Переяслав.-Хмельниц. держ. пед. ун-ту ім. Григорія Сковороди. – Тернопіль: Астон, 2007. – Вип. 22/23. – С.119–121.
42. Найн А. Я. Опыт инновационной деятельности в системе профессионального образования / А. Я. Найн // Педагогика. – 1993. – №3. – С. 25–28.
43. Никандров Н. Д. Понятийный аппарат педагогики и образования: перспективы исследования / Н. Д. Никандров // Педагогика. – 1995. – №3. – С. 112–114.
44. Освітні технології: навч.-метод. посібник. /.О. М. Пехота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти. – К. : АСК., 2001. – 256 с.
45. Падалка О. С. Педагогічні технології / О. С. Падалка [та ін.]. – К.: Укр. енциклопедія, 1995. – 129 с.
46. Падалка О. С. Педагогічні технології: навч. посібник для вузів / О. С. Падалка, А. М. Нісімчук, І. О. Смолюк, О. Г. Шпак. – К. : Укр. енциклопедія ім. М. П. Бажана, 1995. – 254 с.
47. Падалка О. С. Сучасні педагогічні технології: навч. посібник / О. Падалка, О. Шпак. – К.: Просвіта, 2000. – 368 с.
48. Паламарчук В. Від творчої особистості до нових технологій навчання / В. Паламарчук, С. Рудаківська // Рідна школа. – 1998. – №2. – С.9–11.
49. Педагогическая энциклопедия / [гл. редактор Каирова А. И.]. – М.: Сов. Энциклопедия, 1988. Т.3. – 880 с.
50. Педагогические технологии: учеб. пособие / [авт.-сост. Т. П. Сальникова]. – М.: ТЦ Сфера, 2005. – 128 с.
51. Педагогические технологии: учебн. пособ. [для студентов педагогических специальностей] / М. Буланова-Топоркова, А. Духавнева, В.Кукушин, Г. Сучков. – Ростов-н/Д: МарТ, 2002. – 320 с.
52. Педагогический энциклопедический словарь / [гл. ред. Б. М. Бим-Бад; редкол.: М. М. Безруких, В. А. Болотов, Л. С. Глебова и др.]. – М.: Большая Российская Энциклопедия, 2002. – 528 с.
53. Педагогическое мастерство и педагогические технологии: учеб. пособие / [под ред. Гребенкиной Л. К., Байковой Л. А.] – 3-е изд., испр. и доп. –М.: Педагогическое общество России, 2000. – 256 с.
54. Педагогічний словник / [за ред. дійсн. члена АПН України Ярмаченка М. Д.]. – К.: Пед. думка, 2001. – 516 с.
55. Педагогічні технології: теорія та практика: курс лекцій / [за ред. М. В. Гриньової]. – Полтава: АСМІ, 2004. – 179 с.
56. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті: навч. посібник / [за заг. ред. С. П. Бондар]. – Рівне: Редакційно вид. центр „Тетіс” Міжнародного університету „РЕГі” імені академіка Степана Дем’янчука. – 2003. – 200 с.
57. Пєхота О. М. Особистісно орієнтована освіта і технології / О. М. Пєхота. – К. : Корективи, 2000.
58. Пидкасистый П. И. Искусство преподава¬ния: первая книга учителя / П. И. Пидкасистый. – М.: Рос. пед. агенство, 1998. – 184 с.
59. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: навч. посіб. / О. М. Пєхота, В. Д. Будак та ін.; [за ред. І. Я. Зязюна, О. М. Пєхоти]. – К.: Вид-во А.С.К., 2003. – 240 с.
60. Радковська Л. Проблема «педагогічні технології» в історичній ретроспективі / Лариса Радковська // Нова педагогічна думка. – 2010. – № 3. – С. 3–5.
61. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів/ О.Я. Савченко. – К.: Абрис, 1997. - 416 с.
62. Селевко Г. К. Сучасні освітні технології / Г. К. Селевко // Відкритий урок. – 2005. – № 1–20. – С. 23–25.
63. Селевко Г. К. Современнее образовательные технологии: учеб. пособие / Г. К. Селевко. – М.: Народное образование, 1998. – 256 с.
64. Словник іншомовних слів / [уклад.: С. П. Морозов, Л. М. Шкарапута]. – К.: Наук. думка, 2000. – 680 с.
65. Сучасні педагогічні технології в освіті: зб. наук.-метод. пр. / [за ред. О. Г. Романовського, Ю. І. Панфілова]. – Харків: НТУ «ХПІ», 2012. – 222 с.
66. Сучасні педагогічні технології: навч. посіб. / [уклад. І. І. Китичок]. – Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2011. – 241 с.
67. Сучасні технології в освіті: Реком. бібліогр. покажч. Ч. 1. Сучасні технології навчання / [уклад.: І. П. Моісєєва, Н. Д. Грудініна; наук. консультант і автор вступ. ст. І. Г. Єрмаков; передмова Л. О. Пономаренко; наук. ред. Т. Ф. Букшина; бібліогр. ред. Є. К. Бабич]. – К., 2005. – 211 с.
68. Тюников Ю. С. Методика выявления и описания интегративных процессов в учебно-воспитательной работе СПТУ / Ю. С. Тюников. – М.: Изд-во АПН СССР, 1988. – 46 с.
69. Факторович А. А. Сущность педагогических технологий / А. А. Факторович // Педагогика. – 2008. – №2. – С.19–27.
70. Федорчук Е. І. Підготовка студентів до використання сучасних педагогічних технологій / Е. І. Федорчук // Пед. дискурс: зб. наук. пр. Ін-т педагогіки АПН України, Хмельниц. гуманітарно-педагогічна академія. – Хмельницький: ХГПА, 2007. – Вип. 2. – С.175–178.
71. Фіцула М. М. Педагогіка: навчальний посібник [вид. 2-е, виправлене, доповнене] / М. М. Фіцула. – К. : Академвидав, 2005. – 560 с.
72. Хомич Л. О. Професійно-педагогічна підготовка вчителя початкових класів / Хомич Л.О. – К.: Магістр-S, 1998. – 201 с.
73. Чепіль М. М. Педагогічні технології: навч. посібник / М. М. Чепіль, Н. З. Дудник. – К: Академвидав, 2012. – 222 с.
74. Чепіль М. М. Педагогічні технології: навчальний посібник / М. Чепіль, Н. Дудник. – Дрогобич: РВВ Дрогобицького держ. пед. ун-ту ім. Івана Франка, 2011. – 327 с.
75. Шакотько В. В. Методика використання ПСТ у початковій школі: навч.-метод. посіб. / В. В. Шакотько. – К. : ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2008. – 128 с.
76. Шарко В. Д. Нові технології навчання / В. Д. Шарко. – Херсон, 2000. – 92 с.
77. Шевцова Л. А. Формирование готовности учителей к использованию новых информационных технологий в профессиональной деятельности средствами поддерживающего обучения: дисс. … кандидата пед. наук: 13.00.02 / Шевцова Людмила Алексеевна. – Нижний Новгород, 2005. – 253 с.
78. Щукина Г. И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся / Г. И. Щукина. – М.: Педагогика, 1979.
79. Ягупов В. В. Педагогіка / В.В. Ягупов. – К.: Либідь, 2002. – 560 с.
80. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/276/1/25.pdf
81. Вісник психології і педагогіки: зб. наук. праць / Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка. – Випуск 5. – К., 2011. –[Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_5
82. Педагогічні технології як засіб формування професійних компетенцій майбутніх фахівців. – [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2010-1/05-ped-Zaychuk.pdf