Імплементація закордонного досвіду щодо гендерного підходу в управлінні закладу загальної середньої освіти України
Автор(ка)
Каменецька Анна Володимирівна
Ступінь
Магістр
Група
УЗОм-1–22 -1.4з
Спеціальність
073 Менеджмент
Кафедра
Кафедра управління
Анотація
Імплементація закордонного досвіду щодо гендерного підходу в управлінні закладу загальної середньої освіти України К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, Факультет економіки та управління, 2023.
Науковий керівник – Поспєлова Тетяна Вадимівна, доктор наук з державного управління, доцент, професор кафедри управління Факультету економіки та управління.
У кваліфікаційній магістерській роботі розглянуто теоретичні аспекти щодо гендерного підходу в управлінні ЗЗСО України. Розкрито сутність поняття гендерний підхід та вивчення імплементації щодо гендерного підходу в управління ЗЗСО України. Здійснено діагностику гендерної спрямованості та стереотипності щодо гендерних ролей у суспільстві працівників, які працюють в середній загальноосвітній школі №230 міста Києва. Розроблено рекомендації імплементації гендерного підходу в управління ЗЗСО.
Ключові слова: гендер, гендерний підхід, гендерні стереотипи.
Структура роботи: робота містить вступ, два розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи – 68 сторінки,19 рисунків, 4 додатків. Кількість використаних джерел – 27.
Науковий керівник – Поспєлова Тетяна Вадимівна, доктор наук з державного управління, доцент, професор кафедри управління Факультету економіки та управління.
У кваліфікаційній магістерській роботі розглянуто теоретичні аспекти щодо гендерного підходу в управлінні ЗЗСО України. Розкрито сутність поняття гендерний підхід та вивчення імплементації щодо гендерного підходу в управління ЗЗСО України. Здійснено діагностику гендерної спрямованості та стереотипності щодо гендерних ролей у суспільстві працівників, які працюють в середній загальноосвітній школі №230 міста Києва. Розроблено рекомендації імплементації гендерного підходу в управління ЗЗСО.
Ключові слова: гендер, гендерний підхід, гендерні стереотипи.
Структура роботи: робота містить вступ, два розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи – 68 сторінки,19 рисунків, 4 додатків. Кількість використаних джерел – 27.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………………5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ЗАКОРДОННОГО ДОСВІДУ ЩОДО ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В УПРАВЛІННІ ЗАКЛАДАМИ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ……………………………………………………………………………..8
Гендерний підхід в управлінні закладом загальної середньої освіти: зміст та значення ….……………………………………………………………....8
Закордонний досвід щодо гендерного підходу в управлінні закладом загальної середньої освіти……………………………………………………....13
1.3 Нормативно-правове забезпечення гендерного підходу в управлінні закладом загальної середньої освіти…………………………………………....16
Висновки до розділу 1…………………………………………….........................21
РОЗДІЛ 2 АНАЛІЗ МОЖЛИВОСТЕЙ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ЗАКОРДОННОГО ДОСВІДУ ЩОДО ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В УПРАВЛІННІ СЗШ № 230……………………………………………………….22
2.1. Оцінка гендерного підходу в управлінні СЗШ № 230…………………….22
2.2. Ресурсні можливості імплементації закордонного досвіду щодо гендерного підходу в управлінні СЗШ №230………….………………………28
2.3. Розробка рекомендацій з імплементації в України закордонного досвіду щодо гендерного підходу в управління СЗШ №230……………………….….38
Висновки до розділу 2……………………………………….……………………43
ВИСНОВКИ…………………………………………………….………………….44
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ……………..…….……………...47
ДОДАТКИ……………………………….………………………..………………..51
ВСТУП………………………………………………………………………………5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ЗАКОРДОННОГО ДОСВІДУ ЩОДО ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В УПРАВЛІННІ ЗАКЛАДАМИ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ……………………………………………………………………………..8
Гендерний підхід в управлінні закладом загальної середньої освіти: зміст та значення ….……………………………………………………………....8
Закордонний досвід щодо гендерного підходу в управлінні закладом загальної середньої освіти……………………………………………………....13
1.3 Нормативно-правове забезпечення гендерного підходу в управлінні закладом загальної середньої освіти…………………………………………....16
Висновки до розділу 1…………………………………………….........................21
РОЗДІЛ 2 АНАЛІЗ МОЖЛИВОСТЕЙ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ЗАКОРДОННОГО ДОСВІДУ ЩОДО ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В УПРАВЛІННІ СЗШ № 230……………………………………………………….22
2.1. Оцінка гендерного підходу в управлінні СЗШ № 230…………………….22
2.2. Ресурсні можливості імплементації закордонного досвіду щодо гендерного підходу в управлінні СЗШ №230………….………………………28
2.3. Розробка рекомендацій з імплементації в України закордонного досвіду щодо гендерного підходу в управління СЗШ №230……………………….….38
Висновки до розділу 2……………………………………….……………………43
ВИСНОВКИ…………………………………………………….………………….44
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ……………..…….……………...47
ДОДАТКИ……………………………….………………………..………………..51
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Вороніна О.А. Міжнародно-правові документи у галузі прав жінок та гендерної рівності. URL: http://pravo-ukraine.org.ua/resyrsi/biblioteka/g... 175 Механізми публічного управління
2. Ганзицька Т.С. Гендерна політика в Україні: теоретико-правова характеристика. Форум права. 2012. № 4. С. 189−193.
3. Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей. / редкол. Маєрчик М. (голова), Плахотнік О., Ярманова Г. 3-тє вид., виправлене та доповн. Київ : Критика, 2017. 217 с.
4. Сучасні стратегії ґендерної освіти в умовах євроінтеграції : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції, 10–11 вересня 2020 р. / Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ; за заг. ред. В. П. Кравця, О. М. Кікінежді. Тернопіль : ТНПУ, 2020. 288 c.
5. Золотарьов В.Ф., Білосорочка С.І. Нормативно-правове та інституційне забезпечення гендерного паритету в публічному управлінні України. Актуальні проблеми державного управління. 2017. № 2 (52). С. 118−124.
6. Кодацька Н.О. Гендерний підхід в управлінні персоналом. Young Scientist. 2016. № 4 (31). С. 475−478
7. Конституція України : Прийнята Верховною Радою України 28.06.1996 р. URL: http://zakon3.rada.gov.ua
8. Лихач Ю.Ю. Забезпечення гендерного паритету в державно-управлінській сфері України в контексті реалізації політики європейської інтеграції. Право та державне управління. 2015. № 2. С. 98−103.
9. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua
10. Ортіна Г.В. Гендерні аспекти лідерства в практиці управління. Економіка та держава. 2012. № 7. С. 31−32.
11. Освітній менеджмент в умовах змін : навч. посібник / Л. Калініна, Л. Карамушка, Т. Сорочан та ін.; за заг. ред. В. Олійника, Н. Протасової. Луганськ : СПД Резніков В.С., 2011. 308 с.
12. Приходькіна Н.О. Перспективи інтеграції ґендерних досліджень в систему вищої освіти України в контексті Болонського процесу. URL: http://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/11756/1/730.doc.
13. Про впровадження принципів гендерної рівності в освіту : Наказ МОН України від 10 вересня 2009 р. № 839. URL: http://old.mon.gov.ua/about-ministry/normative/183
14. Черняхівська В.В. Гендер в організації державного управління демократичних суспільств. Вісник КНУ ім. Т. Шевченка. Державне управління. 2014. № 1. С. 91−94.
15. Шиян О.І., Худоба О.В., Заяць Д.Д. Державна кадрова політика в системі вищої освіти: гендерний аспект (на прикладі Львівської області). Вісник НАДУ. Серія «Державне управління». 2018. № 3. С. 112−116.
16. Перспективи розвитку управлінських систем у соціальній та економічній сферах України: теорія і практика: зб. матеріалів VIІ Всеукр. наук.-практ. інт.-конф., 21 листопада 2023 р. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 463 с.
17.Документи з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків URL: https://minagro.gov.ua/gromadyanam/genderna-rivn...
18. Вихор С. Виховання школярів різної статі та гендерний підхід у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи // Педагогічний пошук. Науково-методичний вісник управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації та Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти. – 2005. – № 1 (45). – С. 6 – 9.
19. Вихор С. Т. Гендерне виховання: паралелі крізь століття // Наука і сучасність. Наука і сучасність: Зб. наук. пр. Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. – К.: Логос, 2003. – Том XLI. – С. 82 – 90.
20. Говорун Т. В., Кікінежді О. М. Гендерна ідеологія у навчально-виховному процесі // Освіта і управління, 2003. – Т. 6. – № 4. – С. 56 – 68.
21. Кравець В. П. Гендерна педагогіка. Навчальний посібник. – Тернопіль: Джура, 2003. – 406 с.
22. Луценко О. А. Навчальна програма «Гендерна педагогіка» // Хрестоматія навчальних програм з проблем ґендерного розвитку. – К.: ПЦ Фоліант, 2004. – С. 45 – 105.
23. Scott J. Gender: a useful category of historical analisis // The American Historical Review. – 1986. – Vol. 91. – № 5. – P. 1067.
24. Токменко О.П. Основні фактори та стратегії реалізації гендерного підходу до навчання у Великої Британії та США / О.П. Токменко // Людинознавчі студії: зб. наук. праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. - 2010. - Вип. 21. Серія Педагогіка. - С. 258-273.
25 Міжнародні зобов’язання України у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків URL: https://ukrainetonato.com.ua/henderna-polityka/m...
26. CEDAW/C/VNM/7-8, Комітет з ліквідації всіх форм дискримінації щодо жінок, Розгляд доповідей, поданих державами-учасницями згідно зі статтею №18 Конвенції. Сьома та восьма періодичні доповіді держав-учасниць у 2011 році. Режим доступу: https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybody...%2fC%2fVNM%2f7-8&Lang=en (станом на 20 листопада 2018 року)
27.https://drive.google.com/drive/folders/1j3qOcC1V...
1. Вороніна О.А. Міжнародно-правові документи у галузі прав жінок та гендерної рівності. URL: http://pravo-ukraine.org.ua/resyrsi/biblioteka/g... 175 Механізми публічного управління
2. Ганзицька Т.С. Гендерна політика в Україні: теоретико-правова характеристика. Форум права. 2012. № 4. С. 189−193.
3. Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей. / редкол. Маєрчик М. (голова), Плахотнік О., Ярманова Г. 3-тє вид., виправлене та доповн. Київ : Критика, 2017. 217 с.
4. Сучасні стратегії ґендерної освіти в умовах євроінтеграції : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції, 10–11 вересня 2020 р. / Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ; за заг. ред. В. П. Кравця, О. М. Кікінежді. Тернопіль : ТНПУ, 2020. 288 c.
5. Золотарьов В.Ф., Білосорочка С.І. Нормативно-правове та інституційне забезпечення гендерного паритету в публічному управлінні України. Актуальні проблеми державного управління. 2017. № 2 (52). С. 118−124.
6. Кодацька Н.О. Гендерний підхід в управлінні персоналом. Young Scientist. 2016. № 4 (31). С. 475−478
7. Конституція України : Прийнята Верховною Радою України 28.06.1996 р. URL: http://zakon3.rada.gov.ua
8. Лихач Ю.Ю. Забезпечення гендерного паритету в державно-управлінській сфері України в контексті реалізації політики європейської інтеграції. Право та державне управління. 2015. № 2. С. 98−103.
9. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua
10. Ортіна Г.В. Гендерні аспекти лідерства в практиці управління. Економіка та держава. 2012. № 7. С. 31−32.
11. Освітній менеджмент в умовах змін : навч. посібник / Л. Калініна, Л. Карамушка, Т. Сорочан та ін.; за заг. ред. В. Олійника, Н. Протасової. Луганськ : СПД Резніков В.С., 2011. 308 с.
12. Приходькіна Н.О. Перспективи інтеграції ґендерних досліджень в систему вищої освіти України в контексті Болонського процесу. URL: http://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/11756/1/730.doc.
13. Про впровадження принципів гендерної рівності в освіту : Наказ МОН України від 10 вересня 2009 р. № 839. URL: http://old.mon.gov.ua/about-ministry/normative/183
14. Черняхівська В.В. Гендер в організації державного управління демократичних суспільств. Вісник КНУ ім. Т. Шевченка. Державне управління. 2014. № 1. С. 91−94.
15. Шиян О.І., Худоба О.В., Заяць Д.Д. Державна кадрова політика в системі вищої освіти: гендерний аспект (на прикладі Львівської області). Вісник НАДУ. Серія «Державне управління». 2018. № 3. С. 112−116.
16. Перспективи розвитку управлінських систем у соціальній та економічній сферах України: теорія і практика: зб. матеріалів VIІ Всеукр. наук.-практ. інт.-конф., 21 листопада 2023 р. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 463 с.
17.Документи з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків URL: https://minagro.gov.ua/gromadyanam/genderna-rivn...
18. Вихор С. Виховання школярів різної статі та гендерний підхід у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи // Педагогічний пошук. Науково-методичний вісник управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації та Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти. – 2005. – № 1 (45). – С. 6 – 9.
19. Вихор С. Т. Гендерне виховання: паралелі крізь століття // Наука і сучасність. Наука і сучасність: Зб. наук. пр. Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. – К.: Логос, 2003. – Том XLI. – С. 82 – 90.
20. Говорун Т. В., Кікінежді О. М. Гендерна ідеологія у навчально-виховному процесі // Освіта і управління, 2003. – Т. 6. – № 4. – С. 56 – 68.
21. Кравець В. П. Гендерна педагогіка. Навчальний посібник. – Тернопіль: Джура, 2003. – 406 с.
22. Луценко О. А. Навчальна програма «Гендерна педагогіка» // Хрестоматія навчальних програм з проблем ґендерного розвитку. – К.: ПЦ Фоліант, 2004. – С. 45 – 105.
23. Scott J. Gender: a useful category of historical analisis // The American Historical Review. – 1986. – Vol. 91. – № 5. – P. 1067.
24. Токменко О.П. Основні фактори та стратегії реалізації гендерного підходу до навчання у Великої Британії та США / О.П. Токменко // Людинознавчі студії: зб. наук. праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. - 2010. - Вип. 21. Серія Педагогіка. - С. 258-273.
25 Міжнародні зобов’язання України у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків URL: https://ukrainetonato.com.ua/henderna-polityka/m...
26. CEDAW/C/VNM/7-8, Комітет з ліквідації всіх форм дискримінації щодо жінок, Розгляд доповідей, поданих державами-учасницями згідно зі статтею №18 Конвенції. Сьома та восьма періодичні доповіді держав-учасниць у 2011 році. Режим доступу: https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybody...%2fC%2fVNM%2f7-8&Lang=en (станом на 20 листопада 2018 року)
27.https://drive.google.com/drive/folders/1j3qOcC1V...