ЯЗИЧНИЦТВО ЯК СИСТЕМА ВІРУВАНЬ ДАВНІХ СЛОВ’ЯН
Автор(ка)
Кошевська Яна Вікторівна
Ступінь
Бакалавр
Група
ФІЛб-1-20-4.0д
Спеціальність
033 Філософія
Кафедра
Кафедра філософії та релігієзнавства
Анотація
Актуальність дослідження. Язичницький світогляд протягом тривалого періоду визначав ціннісні орієнтири наших далеких предків, але під впливом реформаторської діяльності князя Володимира зазнав значного переосмислення. "Язичництво" як термін на сьогоднішній день часто зустрічається на сторінках наукових досліджень, науково-популярних праць, різноманітних «альтернативних досліджень», у виступах політичних, релігійних, суспільних діячів, матеріалах ЗМІ. Цей термін став близьким до понять «традиційна релігія» та «традиційна культура», велику популярність набули масові заходи, в яких може бути «продемонстровано» або навіть «реконструйовано» «язичницьке минуле». Духовні надбання, які зростилися на національному грунті не поглинулися новою вірою, не зникли після офіційного її прийняття, незважаючи на протекторат світської влади, а знайшли сили розвиватися в нових для себе умовах, хоча цей шлях і був достатньо болісним і тернистим. Вплив язичницьких поведінкових форм на життя кожного українця очевидний, вони значною мірою визначають стиль нинішніх стереотипів поведінки, побутують серед населення передаючись із покоління в покоління. Наші пращури живуть в нас, а ми не усвідомлюємо їх присутності. На даний час можна з впевненістю сказати, що нова віра стала значною мірою на позиції духовно-реставраційного заміщення вже існуючої протягом багатьох віків змістовної, завершеної основи та привнесла новий, яскраво виражений елемент зовнішньої естетизації, як в архітектурі так і в обрядовості. Розглянемо цей факт детальніше. Проблеми скінченності життя й осягнення безсмертя в українському дохристиянському соціумі проглядається через зв’язок людини із землеробською культурою, її замкнутими часовими циклами. Початок такої взаємодії закладається в "проводах старого року" і зустрічі "нового". Кожні наступні святкові містерії сприймаються й осмислюються не тільки як засіб збереження встановленого світопорядку чи забезпечення неперервності життя всього живого, а й постулюється як канал прямого спілкування людини з богами, через який вона прилучається вже до особистого безсмертя.
Популярність терміну не могла не викликати інтересу до питання про його походження. Як правило, підкреслювався полісемантичний характер терміну, що описує найрізноманітніші явища релігійного та культурного життя. Язичництво було «строкатою системою вірувань, обрядів, культів та переказів» [13], ще більш узагальнюючий характер воно має у розумінні західних істориків та культорологів, який визначає його як «величезний комплекс первісних вірувань, поглядів та обрядів, що складаються протягом тисячоліть» [3]. Разом з цим ряд дослідників воліли зовсім відмовитися від використання цього терміну. Одним із перших негативне ставлення до понять «язичники» та «ідол» висловив ще Гегель у своїй «Філософії релігії» – він вважав, що цінність релігії полягає вже у її наявності («у володінні релігією»), тому такі слова «застаріли і вважаються поганими через виражене в них презирства »[Гегель, 1977, 372].
Значний внесок у дослідженні язичництва зробили українські вчені, зокрема А. Богород, В. Війтенко, Г. Лозко, А. Колодний, Л. Філіпович, Ю. Писаренко, В. Шаян та інш.
Метою даного дослідження є розкриття язичництва як системи вірувань давніх словян та їх вплив на формування християнства.
1. Розкрити особливості понятійного вираження язичництва.
2.Виокремити язичницькі вірування, традиції та філософські течії древніх предків.
3. Визначити основи утвердження язичницьких вірувань.
4. Розкрити ретрансляцію язичництва в християнстві
5. Визначити вплав язичницького світогляду на утвердження духовних цінностей в культурі українців.
Об’єктом дослідження є система вірувань давніх словян.
Предметом дослідження є язичництво як феномен релігійних вірувань давніх словян.
Методологія дослідження. В цілому, методологічна основа дослідження ґрунтується на принципах історизму, наукової об’єктивності, системності та всебічності.
Теоретичне значення бакалаврського дослідження полягає у комплексному підході до вивчення питання появи та поширення язичництва серед слов’янських народів та його влив на культуру давніх слов’ян.
Практичне значення отриманих результатів. Отримані результати та дослідження даної бакалаврської роботи можна застосовувати для подальшого вивчення питання появи та поширення язичництва серед слов’янських народів та його влив на культуру давніх слов’ян. Досягнення даної мети бакалаврської роботи включає як теоретичні результати, так і практичні.
Апробація результатів бакалаврської роботи. Дипломна робота обговорювалася на засіданні кафедри філософії та релігієзнавства. Основні положення роботи доповідалися на Всеукраїнській науковій конференції «Київські філософські студії - 2024».
Структура бакалаврської роботи. Дана бакалаврська робота складається зі вступу, трьох розділів, списку використаних джерел та додатків..
Ключові терміни: язичництво, культура, слов’яни, вірування.
Популярність терміну не могла не викликати інтересу до питання про його походження. Як правило, підкреслювався полісемантичний характер терміну, що описує найрізноманітніші явища релігійного та культурного життя. Язичництво було «строкатою системою вірувань, обрядів, культів та переказів» [13], ще більш узагальнюючий характер воно має у розумінні західних істориків та культорологів, який визначає його як «величезний комплекс первісних вірувань, поглядів та обрядів, що складаються протягом тисячоліть» [3]. Разом з цим ряд дослідників воліли зовсім відмовитися від використання цього терміну. Одним із перших негативне ставлення до понять «язичники» та «ідол» висловив ще Гегель у своїй «Філософії релігії» – він вважав, що цінність релігії полягає вже у її наявності («у володінні релігією»), тому такі слова «застаріли і вважаються поганими через виражене в них презирства »[Гегель, 1977, 372].
Значний внесок у дослідженні язичництва зробили українські вчені, зокрема А. Богород, В. Війтенко, Г. Лозко, А. Колодний, Л. Філіпович, Ю. Писаренко, В. Шаян та інш.
Метою даного дослідження є розкриття язичництва як системи вірувань давніх словян та їх вплив на формування християнства.
1. Розкрити особливості понятійного вираження язичництва.
2.Виокремити язичницькі вірування, традиції та філософські течії древніх предків.
3. Визначити основи утвердження язичницьких вірувань.
4. Розкрити ретрансляцію язичництва в християнстві
5. Визначити вплав язичницького світогляду на утвердження духовних цінностей в культурі українців.
Об’єктом дослідження є система вірувань давніх словян.
Предметом дослідження є язичництво як феномен релігійних вірувань давніх словян.
Методологія дослідження. В цілому, методологічна основа дослідження ґрунтується на принципах історизму, наукової об’єктивності, системності та всебічності.
Теоретичне значення бакалаврського дослідження полягає у комплексному підході до вивчення питання появи та поширення язичництва серед слов’янських народів та його влив на культуру давніх слов’ян.
Практичне значення отриманих результатів. Отримані результати та дослідження даної бакалаврської роботи можна застосовувати для подальшого вивчення питання появи та поширення язичництва серед слов’янських народів та його влив на культуру давніх слов’ян. Досягнення даної мети бакалаврської роботи включає як теоретичні результати, так і практичні.
Апробація результатів бакалаврської роботи. Дипломна робота обговорювалася на засіданні кафедри філософії та релігієзнавства. Основні положення роботи доповідалися на Всеукраїнській науковій конференції «Київські філософські студії - 2024».
Структура бакалаврської роботи. Дана бакалаврська робота складається зі вступу, трьох розділів, списку використаних джерел та додатків..
Ключові терміни: язичництво, культура, слов’яни, вірування.
Зміст
ВСТУП………………………………………………………………………..……... 3
РОЗДІЛ 1 ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЯЗИЧНИЦТВА ЯК МІФОЛОГІЧНОЇ ТА СВІТОГЛЯДНОЇ СИСТЕМИ…………….......................... 6
1.1 Поняття «язичництво», його основні характеристики……………………… 6
1.2 Генеза розвитку язичницьих вірувань…………………………………………8
Висновки до розділу 1……………………………………………………………14
РОЗДІЛ 2 ОСОБЛИВОСТІ ВІРОВЧЕННЯ ТА КУЛЬТУ СЛОВЯНСЬКОГО ЯЗИЧНИЦТВА………………………………………………………………..……15
2.1 Етнонаціональні виміри лов’янського язичництво………………………….15
2.2 Обряди слов’янського язичництва та ідолопоклонство………………………28
Висновки до розділу 2...……………………………………………………………32
РОЗДІЛ 3. РЕТРАНСЛЯЦІЯ ЯЗИЧНИЦТВА НА СУЧАСНУ КУЛЬТУРУ…….34
3.1. Вплив слов’янського язичництва на християнство…………………………..34
3.2. Світоглядні виміри язичництва………………………………………………..58
3.3. Трансформація язичництва у християнську культуру……………………..60
Висновки до розділу 3…………………………………………………………….66
ВИСНОВКИ…………………………………………………….............................66
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………………70
ДОДАТКИ………………………………………………………………………….78
РОЗДІЛ 1 ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЯЗИЧНИЦТВА ЯК МІФОЛОГІЧНОЇ ТА СВІТОГЛЯДНОЇ СИСТЕМИ…………….......................... 6
1.1 Поняття «язичництво», його основні характеристики……………………… 6
1.2 Генеза розвитку язичницьих вірувань…………………………………………8
Висновки до розділу 1……………………………………………………………14
РОЗДІЛ 2 ОСОБЛИВОСТІ ВІРОВЧЕННЯ ТА КУЛЬТУ СЛОВЯНСЬКОГО ЯЗИЧНИЦТВА………………………………………………………………..……15
2.1 Етнонаціональні виміри лов’янського язичництво………………………….15
2.2 Обряди слов’янського язичництва та ідолопоклонство………………………28
Висновки до розділу 2...……………………………………………………………32
РОЗДІЛ 3. РЕТРАНСЛЯЦІЯ ЯЗИЧНИЦТВА НА СУЧАСНУ КУЛЬТУРУ…….34
3.1. Вплив слов’янського язичництва на християнство…………………………..34
3.2. Світоглядні виміри язичництва………………………………………………..58
3.3. Трансформація язичництва у християнську культуру……………………..60
Висновки до розділу 3…………………………………………………………….66
ВИСНОВКИ…………………………………………………….............................66
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………………70
ДОДАТКИ………………………………………………………………………….78
Покликання
1. Багалій Д. Нарис історії України на соціяльно-економічному ґрунті, т. І. Історіоґрафічний вступ. Харьків, 1928.
2. Бондар С. Філософсько-історичний зміст циклу православних свят у духовній культурі України ХІ–ХІV ст./ С. В. Бондар // Давньоруське любомудріє: Тексти і контексти / Національний університет «Києво-Могилянська академія»; упоряд.: О. Вдовина, Ю. Завгородній. К. : Києво-Могилянська академія, 2006. С. 34–75.
3. Брайчевський М. Ю. Утверждение християнства на Руси / М. Ю. Брайчевський. К.: Наукова думка, 1989. 205 с.
4. Ятченко В. Ф. Про розвиток духовності українського етносу дохристиянської доби. К.: Віпол, 1996. 200 с.
5. Волинець О. Критерії християнського світогляду у стародавніх віруваннях українців // Українське релігієзнавство. 2003. № 27–28. С. 67–76.
6. Горский В. С. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ –начала ХІІ вв. / В. С. Горский. – К.: Наукова думка, 1988. 211 с.
7. Сосенко К. Різдво – Коляда і Щедрий вечір. К.: Український письменник, 1994. 286 с.
8. Поленюк Т.А. Особливості інкорпорації міфологічно-язичницького елементу давніх українців у християнський монотеїзм // Мультиверсум. 2003. № 32. С. 110–12
9. Повість врем'яних літ. Літопис. К.: Рад. письменник, 1990 559 с.
10. Чмыхов И. Истоки язычества Руси. К.: Лыбидь, 1990. 381 с. 3.
11. Українці: народні вірування, повір'я, демонологія. К.: Либідь, 1991. 637 с.
12. Іларіон (митрополит). Дохристиянські вірування українського народу. К.: Обереги, 1994. 424 с.
13. Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. Ескіз української міфології. К.: Обереги, 2003. 143 с.
14. Лобовик Б.О. Вірування давніх українців та їхніх пращурів. К.: Укр. центр духовної культури, 1996. 48 с.
15. Лозко Г. Українське язичництво. К., Український центр духовної культури.1994. 98 с.
16. Лозко Г. Волховник. К., Український центр духовної культури.1994. 16 с.
17. Лозко Г. Правослов. Молитви до Рідних Богів. К., НКТ «Світовид», 1995. 94 с.
18. Лозко Г. Українське народознавство. К., Зодіак-ЕКО, 1995.368 с.;
19. Лозко Г. С. Волховник. Правослов.Серія: «Пам'ятки релігійної думки України-Русі». К., «Сварог», 2001. 144 с.
20. Lozko H. Rodzima Wiara Ukrainska (польською мовою переклад Антоні Вацика). Вроцлав, вид. «Топожел» (Польща), 1997. 125 с.
21. Лозко Г. Іменослов: імена слов'янські, історичні та міфологічні. К., Редакція часопису «Сварог», 1998. 176 с.
22. Лозко Г. Етнологія України. Філософсько-теоретичний та етнорелігієзнавчий аспект. К., АртЕК, 2002. 304 с.[2]
23. Лозко Г. Велесова Книга волховник / Переклад, дослідження, оригінальні тексти та словник на 8500 слів. К., «Такі справи», 2002. 368 с.;
24. Лозко Г. Коло Свароже. Відроджені традиції. — Український письменник. К., 2004. 222 с.
25. Лозко Г. С. Пробуджена Енея. Європейський етнорелігійний ренесанс. Харків: Див, 2006. 468 с.
26. Лозко Г. Коло Свароже. Набір художніх святкових листівок Рідної Віри. Наукова реконструкція Г. Лозко; художники: Віктор Крижанівський, Петро Качалаба, Олена Гайдамака. К.: Такі справи, 2006.
27. Лозко Г. С. Рідна читанка. Для середнього шкільного віку. Вінниця, «Континент-Прим», 2007. 64 с.
28. Лозко Г. Коло Свароже. Відроджені традиції. К.: Український письменник, третє видання виправлене та доповнене Ніжин: Аспект-поліграф, 2009. 224 с.
29. Лозко Г. Правослов: молитви до Рідних Богів. 3-тє вид. оновлене і доповнене. Ніжин: ТОВ "Видавництво"Аспект-поліграф", 2009. 208 с. (Серія «Пам'ятки релігійної думки України-Русі») / (Лозко Г. упорядкування та передмова).ISBN 978-966-340-325-0.
30. Рідні Боги в творчості словянських художників. Художній альбом та енциклопедія. Укладання та коментарі П. В. Тулаєв. Словникові статті: Г.С. Лозко, П. В. Тулаєв. Науковий редактор Г. С. Лозко., 2008. 240 с., ISBN 978-5-90282-509-8.
31. Лозко Г. Дерево Життя: Українська міфологія для середнього шкільного віку. К., 2008.- 48 с. ISBN 978-966-8765-50-6. Рекомендовано Вченою радою Гуманітарного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка. Протокол № 5 від 18.12.2008.
32. Антологія християнства. Хрестоматія з релігієзнавства та культурології. Серія: «Пам'ятки релігійної думки України-Русі». / За загальною ред. докт. філос. наук Г. Лозко (Упорядники: Лозко Г. С., Борисюк І. В., Богород А. В.). К.: КМПУ ім. Б. Грінченка, 2009. 503 с., іл.
33. Лозко Г. Українське народознавство. 4-те видання доповнене та оновлене. Харків: Див, 2010. Рекомендовано Вченою Радою Київського міського педагогічного університету ім. Б.Грінченка як навчальний посібник для студентів педагогічних закладів освіти (Протокол № 5 від 29 травня 2008).
34. Антологія християнства: хрестоматія з релігієзнав. та культурології / за заг. ред. Г. Лозко ; [упоряд.: Лозко Г. С.,Борисюк І. В., Богород А. В.]. 2009. 416 с. (Серія «Пам'ятки релігійної думки України-Русі»).
35. Антологія християнства. Хрестоматія з релігієзнавства та культурології. Серія: «Пам'ятки релігійної думки України-Русі». 3-є доповнене видання / За загальною ред. докт. філос. наук Г.Лозко (Упорядники: Лозко Г. С., Борисюк І. В., Богород А. В.). Тернопіль. Вид. «Мандрівець», 2010.
36. Лозко Г. С. Етнічні архетипи в поетичній спадщині Б. Д. Грінченка // «Мрії, вистраждані життям…».Монографія. До 145-ї річниці з дня народження Б. Д. Грінченка. Колективна монографія (у двох част.). К.: КМПУ ім. Б.Грінченка, 2009. Част. ІІ. С. 56-69.
37. Лозко Г. С. Тексти до альбому: Віктор Крижанівський. Світло Пращурів наших. Альбом творчості. К.: Вид. «Схід — Захід», 2010. 192 с. (українською, російською, англійською мовами).
38. Лозко Г. Філософія науки. Конспект лекцій для аспірантів. — Тернопіль: «Мандрівець». 2011. 32 с.
39. Велесова Книга — волховник / Текстологічне дослідження; літ. пер., релігієзн. комен., підгот. оригінал. текстів, укладання словника та покажчиків Г. Лозко. Вид. 5-те. Тернопіль: Мандрівець, 2011. 520 с. : іл. — (Серія «Пам'ятки релігійної думки України-Русі»).
40. Лозко Г. Рідні імена. Слов'янський іменослов. Тернопіль: Мандрівець, 2011. 364 с.
41. Лозко Г. Етнодержавознавство: філософсько-теоритичний вимір: курс лекцій / Г. Лозко. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 384 с.
42. Лозко Г. Українське народознавство. Видання п'яте, доповнене та перероблене. Гриф МОН України. Тернопіль: Мандрівець, 2014.
43. Лозко Г. C. Галшка: Лозки і Гулевичі в XV—XVII ст. Історичний нарис. Тернопіль: Мандрівець, 2015. 48 с., іл.
44. Лозко Г. С. Боги і народи: етносоціальний вимір. Тернопіль, 2015. 624 с.
45. Лозко Г. С. Орден Бога Сонця: історія та метафізика: [наук. моногр.] / Г. С. Лозко. Тернопіль: Мандрівець, 2018. 328 с. ISBN 978-966-944-071-6.
46. Лозко. Тернопіль: Мандрівець, 2018. 328 с. ISBN 978-966-944-071-6.
47. Релігієзнавчий словник. За ред. проф. А. Колодного, Б. Лобовика. К., 1996.
48. Хрестоматія з української літератури. Укл.: Жебка І., Жебка М. К.: Наукова думка, 1997.
49. Мала енциклопедія етнодержавознавства. Національна академія наук України. Інститутдержави і права ім. В. М. Корецького. Під редакцією академіка УАПН Ю. І. Римаренка. К.: Генеза Довіра, 1996.
50. Світова та вітчизняна етнодержавницька думка (у персоналіях). Національна Академія Наук України. Інститут держави і права ім. В. М. Корецького. Донецький Інститут внутрішніх справ МВС України. Київ Донецьк, 1997.
51. Історія релігії в Україні у 10 т./ Редкол.: А.Колодний (голова) та ін. К.: Укр. центр духовної культури, 1996—1998. Т. 1.
52. Академічне релігієзнавство. За науковою редакцією проф. А.Колодного. К.: Світ знань, 2000. Берегиня України. К.: Мистецтво, 1996.
53. Богород А. Галина Лозко // Енциклопедія Сучасної України. — К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. — 2016. — Т. 17 // або ел. ресурс: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=56239 [Архівовано 7 листопада 2017 у Wayback Machine.]
54. Сморжевська О. Постмодерністські візії релігійності: сучасне язичництво у міській культурі (Україна в загальноєвропейському контексті). — Монографія. К., 2017. 198 с.
55. Горский В. С. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ – начала ХІІ вв. / В. С. Горский. К.: Наукова думка, 1988. 211 с.
56. Іларіон Київський. Слово про закон і благодать / Іларіон Київський // Філософська думка. 1988. № 4. С. 89–101.
57. Мешков В. М. Киево-Печерский монастырь – серце древнерусского духа / В. М. Мешков // Давньоруське любомудріє: Тексти і контексти / Нац. ун-т «Києво-Могилянська акад.»; упоряд.: О. Вдовина, Ю. Завгородній. К.: Києво-Могилянська академія, 2006. С. 292–304.
58. Рыбаков Б. А. Язычество Древней Руси / Б. А. Рыбаков. М.: Наука, 1987.
59. Чубатий М. М. Історія християнства на Русі-Україні : У 2 т. / М. М. Чубатий. Рим, 1965. Т. 1
60. ДорошенкоД, Исторія Русовъ як памятка української політичної думки другої пол. XVIII ст. «Хліборобська Україна», кн. III, Відень, 1921.
61. Грушевський М, Звичайна схема «русскої історії» й справа раціонального укладу історії східнього славянства. «Сборникъ статей по славяновЂдЂнію». т І., Петербурґъ, 1904.
62. D. Dorošenko, Die Namen Ruś, Russalnd, Ukraine in ihrer historischen und gegenwärtigen Bedeutung, «Записки Українського Наукового Інституту в Берліні», т. III, 1931.
63. Грушевський М., Історія України-Руси, т. І., Київ, 1912, екскурс: Найдавнійша літопись.
64. Грушевський М., Історія української літератури, т. III, Львів, 1923.
65. М. Грушевський, Хронольоґія подій Галицько-Волинської літописі, «Записки Наукового Т-ва ім. Шевченка», т. 41. Львів, 1901.
66. Перфецький, Перемишльський Літопис першої редакції, як частина хроніки Яна Длуґоша, «Записки Наукового Т-ва ім. Шевченка», т. 147-149, Львів, 1927-28
67. БагалійД., Нарис української історіоґрафії т. І., Літописи. Київ, 1923.
68. Вовк Ф., Статті про палеолітичні знахідки у Київі в «Матеріялах до української етнології» т. І. Львів, 1899 і т. VI, Львів, 1905;
69. ВовкФ., Палеолітичні знахідки в с. Мізині на Чернигівщині, «Записки Українського Наукового Товариства, т. IV, Київ, 1909.
70. ПастернакЯ., Коротка археолоґія Західно-українських земель, «Богословія», т. І-ІІ, Львів, 1932.
71. Vasmer М., Wikingerspuren in Russland. „Sitzungsberichten der Preussisdien Akademie der Wissenschaften", Phil.-Hist. Klasse, Berlin, 1931, XXIV.
Монографії
1. Čok, B., 2015: Kamnoseško izročilo o znamenjih na portalih in kolonah po Krasu. Nesnovna krajina Krasa (ur. Katja Hrobat Virloget in Petra Kavrečič). Koper: Založba Univerze na Primorskem. Pp. 99–134.
2. Томашівський С, Вол. Антонович; Львів, 1906.
3. Дорошенко В., Наукове Товариство імени Шевченка у Львові. Львів, 1914.
4. Барвінський Б., Звідки пішло імя Україна. Відень, 1916. Ст. Томашівський. Українська історія. І. Старинні віки. Львів, 1919.
5. КлепатськийП., Огляд джерел до історії України. Камянець на Поділлю, 1921.
6. ГрушевськийМ., Виїмки з джерел до історії України-Руси до половини XI віку. Львів, 1895.
7. Лященко, Сага про Олафа Тригвасона й літописне оповідання про Ольгу. «Україна». 1926, кн. 4.
8. ЛотоцькийО., Українські джерела церковного права. Варшава, 1931.
9. ЛащєнкоР., Лекції по історії українського права, ч. І. Княжа доба. Прага, 1923.
10. СпіцинА., Південно-руський неоліт, «Ювілейний збірник в честь Д. Багалія», Київ. 1927. Статті з археолоґії в збірниках: «Київ та його околиця в історії і памятках», Київ, 1926 і «Чернигів і північне Лівобережжя», Київ, 1928.
11. СмірновП., Волзький шлях і стародавні руси. Київ, 1928.
12. ПархоменкоВ., Початок історично-державного життя на Україні, Київ, 1925.
Періодичні видання
13. Brückner, A., 1918: Mitologja słowiańska. Krakow: NAU.
14. IMC, 2000: Ioannis Malalae Chronographia. Rec. I. Thurn. Berolini: Walter de Gruyter.
15. Słupecki, L. P., Zaroff, R., 1999: William of Malmesbury on Pagan Slavic Oracles: New Sources for Slavic Paganism and its two Interpretations. Studia Mythologica Slavica 2. Pp. 9–20.
16. Д. Багалій, Нарис української історіографії, т. І. Літописи. В. І. Київ, 1923. В. II. Джерелознавство. Вип. 2. У Київі, 1925.
Бібліографічні збірники
1. ВовкФ., Магдаленське майстерство на Україні. «Записки Наук. Т-ва імени Шевченка» т. 45, Львів, 1902;
2. ПархоменкоВ., Початок історично-державного життя на Україні, Київ, 1925.
2. Бондар С. Філософсько-історичний зміст циклу православних свят у духовній культурі України ХІ–ХІV ст./ С. В. Бондар // Давньоруське любомудріє: Тексти і контексти / Національний університет «Києво-Могилянська академія»; упоряд.: О. Вдовина, Ю. Завгородній. К. : Києво-Могилянська академія, 2006. С. 34–75.
3. Брайчевський М. Ю. Утверждение християнства на Руси / М. Ю. Брайчевський. К.: Наукова думка, 1989. 205 с.
4. Ятченко В. Ф. Про розвиток духовності українського етносу дохристиянської доби. К.: Віпол, 1996. 200 с.
5. Волинець О. Критерії християнського світогляду у стародавніх віруваннях українців // Українське релігієзнавство. 2003. № 27–28. С. 67–76.
6. Горский В. С. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ –начала ХІІ вв. / В. С. Горский. – К.: Наукова думка, 1988. 211 с.
7. Сосенко К. Різдво – Коляда і Щедрий вечір. К.: Український письменник, 1994. 286 с.
8. Поленюк Т.А. Особливості інкорпорації міфологічно-язичницького елементу давніх українців у християнський монотеїзм // Мультиверсум. 2003. № 32. С. 110–12
9. Повість врем'яних літ. Літопис. К.: Рад. письменник, 1990 559 с.
10. Чмыхов И. Истоки язычества Руси. К.: Лыбидь, 1990. 381 с. 3.
11. Українці: народні вірування, повір'я, демонологія. К.: Либідь, 1991. 637 с.
12. Іларіон (митрополит). Дохристиянські вірування українського народу. К.: Обереги, 1994. 424 с.
13. Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу. Ескіз української міфології. К.: Обереги, 2003. 143 с.
14. Лобовик Б.О. Вірування давніх українців та їхніх пращурів. К.: Укр. центр духовної культури, 1996. 48 с.
15. Лозко Г. Українське язичництво. К., Український центр духовної культури.1994. 98 с.
16. Лозко Г. Волховник. К., Український центр духовної культури.1994. 16 с.
17. Лозко Г. Правослов. Молитви до Рідних Богів. К., НКТ «Світовид», 1995. 94 с.
18. Лозко Г. Українське народознавство. К., Зодіак-ЕКО, 1995.368 с.;
19. Лозко Г. С. Волховник. Правослов.Серія: «Пам'ятки релігійної думки України-Русі». К., «Сварог», 2001. 144 с.
20. Lozko H. Rodzima Wiara Ukrainska (польською мовою переклад Антоні Вацика). Вроцлав, вид. «Топожел» (Польща), 1997. 125 с.
21. Лозко Г. Іменослов: імена слов'янські, історичні та міфологічні. К., Редакція часопису «Сварог», 1998. 176 с.
22. Лозко Г. Етнологія України. Філософсько-теоретичний та етнорелігієзнавчий аспект. К., АртЕК, 2002. 304 с.[2]
23. Лозко Г. Велесова Книга волховник / Переклад, дослідження, оригінальні тексти та словник на 8500 слів. К., «Такі справи», 2002. 368 с.;
24. Лозко Г. Коло Свароже. Відроджені традиції. — Український письменник. К., 2004. 222 с.
25. Лозко Г. С. Пробуджена Енея. Європейський етнорелігійний ренесанс. Харків: Див, 2006. 468 с.
26. Лозко Г. Коло Свароже. Набір художніх святкових листівок Рідної Віри. Наукова реконструкція Г. Лозко; художники: Віктор Крижанівський, Петро Качалаба, Олена Гайдамака. К.: Такі справи, 2006.
27. Лозко Г. С. Рідна читанка. Для середнього шкільного віку. Вінниця, «Континент-Прим», 2007. 64 с.
28. Лозко Г. Коло Свароже. Відроджені традиції. К.: Український письменник, третє видання виправлене та доповнене Ніжин: Аспект-поліграф, 2009. 224 с.
29. Лозко Г. Правослов: молитви до Рідних Богів. 3-тє вид. оновлене і доповнене. Ніжин: ТОВ "Видавництво"Аспект-поліграф", 2009. 208 с. (Серія «Пам'ятки релігійної думки України-Русі») / (Лозко Г. упорядкування та передмова).ISBN 978-966-340-325-0.
30. Рідні Боги в творчості словянських художників. Художній альбом та енциклопедія. Укладання та коментарі П. В. Тулаєв. Словникові статті: Г.С. Лозко, П. В. Тулаєв. Науковий редактор Г. С. Лозко., 2008. 240 с., ISBN 978-5-90282-509-8.
31. Лозко Г. Дерево Життя: Українська міфологія для середнього шкільного віку. К., 2008.- 48 с. ISBN 978-966-8765-50-6. Рекомендовано Вченою радою Гуманітарного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка. Протокол № 5 від 18.12.2008.
32. Антологія християнства. Хрестоматія з релігієзнавства та культурології. Серія: «Пам'ятки релігійної думки України-Русі». / За загальною ред. докт. філос. наук Г. Лозко (Упорядники: Лозко Г. С., Борисюк І. В., Богород А. В.). К.: КМПУ ім. Б. Грінченка, 2009. 503 с., іл.
33. Лозко Г. Українське народознавство. 4-те видання доповнене та оновлене. Харків: Див, 2010. Рекомендовано Вченою Радою Київського міського педагогічного університету ім. Б.Грінченка як навчальний посібник для студентів педагогічних закладів освіти (Протокол № 5 від 29 травня 2008).
34. Антологія християнства: хрестоматія з релігієзнав. та культурології / за заг. ред. Г. Лозко ; [упоряд.: Лозко Г. С.,Борисюк І. В., Богород А. В.]. 2009. 416 с. (Серія «Пам'ятки релігійної думки України-Русі»).
35. Антологія християнства. Хрестоматія з релігієзнавства та культурології. Серія: «Пам'ятки релігійної думки України-Русі». 3-є доповнене видання / За загальною ред. докт. філос. наук Г.Лозко (Упорядники: Лозко Г. С., Борисюк І. В., Богород А. В.). Тернопіль. Вид. «Мандрівець», 2010.
36. Лозко Г. С. Етнічні архетипи в поетичній спадщині Б. Д. Грінченка // «Мрії, вистраждані життям…».Монографія. До 145-ї річниці з дня народження Б. Д. Грінченка. Колективна монографія (у двох част.). К.: КМПУ ім. Б.Грінченка, 2009. Част. ІІ. С. 56-69.
37. Лозко Г. С. Тексти до альбому: Віктор Крижанівський. Світло Пращурів наших. Альбом творчості. К.: Вид. «Схід — Захід», 2010. 192 с. (українською, російською, англійською мовами).
38. Лозко Г. Філософія науки. Конспект лекцій для аспірантів. — Тернопіль: «Мандрівець». 2011. 32 с.
39. Велесова Книга — волховник / Текстологічне дослідження; літ. пер., релігієзн. комен., підгот. оригінал. текстів, укладання словника та покажчиків Г. Лозко. Вид. 5-те. Тернопіль: Мандрівець, 2011. 520 с. : іл. — (Серія «Пам'ятки релігійної думки України-Русі»).
40. Лозко Г. Рідні імена. Слов'янський іменослов. Тернопіль: Мандрівець, 2011. 364 с.
41. Лозко Г. Етнодержавознавство: філософсько-теоритичний вимір: курс лекцій / Г. Лозко. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 384 с.
42. Лозко Г. Українське народознавство. Видання п'яте, доповнене та перероблене. Гриф МОН України. Тернопіль: Мандрівець, 2014.
43. Лозко Г. C. Галшка: Лозки і Гулевичі в XV—XVII ст. Історичний нарис. Тернопіль: Мандрівець, 2015. 48 с., іл.
44. Лозко Г. С. Боги і народи: етносоціальний вимір. Тернопіль, 2015. 624 с.
45. Лозко Г. С. Орден Бога Сонця: історія та метафізика: [наук. моногр.] / Г. С. Лозко. Тернопіль: Мандрівець, 2018. 328 с. ISBN 978-966-944-071-6.
46. Лозко. Тернопіль: Мандрівець, 2018. 328 с. ISBN 978-966-944-071-6.
47. Релігієзнавчий словник. За ред. проф. А. Колодного, Б. Лобовика. К., 1996.
48. Хрестоматія з української літератури. Укл.: Жебка І., Жебка М. К.: Наукова думка, 1997.
49. Мала енциклопедія етнодержавознавства. Національна академія наук України. Інститутдержави і права ім. В. М. Корецького. Під редакцією академіка УАПН Ю. І. Римаренка. К.: Генеза Довіра, 1996.
50. Світова та вітчизняна етнодержавницька думка (у персоналіях). Національна Академія Наук України. Інститут держави і права ім. В. М. Корецького. Донецький Інститут внутрішніх справ МВС України. Київ Донецьк, 1997.
51. Історія релігії в Україні у 10 т./ Редкол.: А.Колодний (голова) та ін. К.: Укр. центр духовної культури, 1996—1998. Т. 1.
52. Академічне релігієзнавство. За науковою редакцією проф. А.Колодного. К.: Світ знань, 2000. Берегиня України. К.: Мистецтво, 1996.
53. Богород А. Галина Лозко // Енциклопедія Сучасної України. — К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. — 2016. — Т. 17 // або ел. ресурс: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=56239 [Архівовано 7 листопада 2017 у Wayback Machine.]
54. Сморжевська О. Постмодерністські візії релігійності: сучасне язичництво у міській культурі (Україна в загальноєвропейському контексті). — Монографія. К., 2017. 198 с.
55. Горский В. С. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ – начала ХІІ вв. / В. С. Горский. К.: Наукова думка, 1988. 211 с.
56. Іларіон Київський. Слово про закон і благодать / Іларіон Київський // Філософська думка. 1988. № 4. С. 89–101.
57. Мешков В. М. Киево-Печерский монастырь – серце древнерусского духа / В. М. Мешков // Давньоруське любомудріє: Тексти і контексти / Нац. ун-т «Києво-Могилянська акад.»; упоряд.: О. Вдовина, Ю. Завгородній. К.: Києво-Могилянська академія, 2006. С. 292–304.
58. Рыбаков Б. А. Язычество Древней Руси / Б. А. Рыбаков. М.: Наука, 1987.
59. Чубатий М. М. Історія християнства на Русі-Україні : У 2 т. / М. М. Чубатий. Рим, 1965. Т. 1
60. ДорошенкоД, Исторія Русовъ як памятка української політичної думки другої пол. XVIII ст. «Хліборобська Україна», кн. III, Відень, 1921.
61. Грушевський М, Звичайна схема «русскої історії» й справа раціонального укладу історії східнього славянства. «Сборникъ статей по славяновЂдЂнію». т І., Петербурґъ, 1904.
62. D. Dorošenko, Die Namen Ruś, Russalnd, Ukraine in ihrer historischen und gegenwärtigen Bedeutung, «Записки Українського Наукового Інституту в Берліні», т. III, 1931.
63. Грушевський М., Історія України-Руси, т. І., Київ, 1912, екскурс: Найдавнійша літопись.
64. Грушевський М., Історія української літератури, т. III, Львів, 1923.
65. М. Грушевський, Хронольоґія подій Галицько-Волинської літописі, «Записки Наукового Т-ва ім. Шевченка», т. 41. Львів, 1901.
66. Перфецький, Перемишльський Літопис першої редакції, як частина хроніки Яна Длуґоша, «Записки Наукового Т-ва ім. Шевченка», т. 147-149, Львів, 1927-28
67. БагалійД., Нарис української історіоґрафії т. І., Літописи. Київ, 1923.
68. Вовк Ф., Статті про палеолітичні знахідки у Київі в «Матеріялах до української етнології» т. І. Львів, 1899 і т. VI, Львів, 1905;
69. ВовкФ., Палеолітичні знахідки в с. Мізині на Чернигівщині, «Записки Українського Наукового Товариства, т. IV, Київ, 1909.
70. ПастернакЯ., Коротка археолоґія Західно-українських земель, «Богословія», т. І-ІІ, Львів, 1932.
71. Vasmer М., Wikingerspuren in Russland. „Sitzungsberichten der Preussisdien Akademie der Wissenschaften", Phil.-Hist. Klasse, Berlin, 1931, XXIV.
Монографії
1. Čok, B., 2015: Kamnoseško izročilo o znamenjih na portalih in kolonah po Krasu. Nesnovna krajina Krasa (ur. Katja Hrobat Virloget in Petra Kavrečič). Koper: Založba Univerze na Primorskem. Pp. 99–134.
2. Томашівський С, Вол. Антонович; Львів, 1906.
3. Дорошенко В., Наукове Товариство імени Шевченка у Львові. Львів, 1914.
4. Барвінський Б., Звідки пішло імя Україна. Відень, 1916. Ст. Томашівський. Українська історія. І. Старинні віки. Львів, 1919.
5. КлепатськийП., Огляд джерел до історії України. Камянець на Поділлю, 1921.
6. ГрушевськийМ., Виїмки з джерел до історії України-Руси до половини XI віку. Львів, 1895.
7. Лященко, Сага про Олафа Тригвасона й літописне оповідання про Ольгу. «Україна». 1926, кн. 4.
8. ЛотоцькийО., Українські джерела церковного права. Варшава, 1931.
9. ЛащєнкоР., Лекції по історії українського права, ч. І. Княжа доба. Прага, 1923.
10. СпіцинА., Південно-руський неоліт, «Ювілейний збірник в честь Д. Багалія», Київ. 1927. Статті з археолоґії в збірниках: «Київ та його околиця в історії і памятках», Київ, 1926 і «Чернигів і північне Лівобережжя», Київ, 1928.
11. СмірновП., Волзький шлях і стародавні руси. Київ, 1928.
12. ПархоменкоВ., Початок історично-державного життя на Україні, Київ, 1925.
Періодичні видання
13. Brückner, A., 1918: Mitologja słowiańska. Krakow: NAU.
14. IMC, 2000: Ioannis Malalae Chronographia. Rec. I. Thurn. Berolini: Walter de Gruyter.
15. Słupecki, L. P., Zaroff, R., 1999: William of Malmesbury on Pagan Slavic Oracles: New Sources for Slavic Paganism and its two Interpretations. Studia Mythologica Slavica 2. Pp. 9–20.
16. Д. Багалій, Нарис української історіографії, т. І. Літописи. В. І. Київ, 1923. В. II. Джерелознавство. Вип. 2. У Київі, 1925.
Бібліографічні збірники
1. ВовкФ., Магдаленське майстерство на Україні. «Записки Наук. Т-ва імени Шевченка» т. 45, Львів, 1902;
2. ПархоменкоВ., Початок історично-державного життя на Україні, Київ, 1925.