ЕРОС ТА МАГІЯ В СЕРЕДНЬОВІЧНО-РЕНЕСАНСНІЙ РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ


Автор(ка)
Палій Даніїл Володимирович

Ступінь
Бакалавр

Група
ФІЛОСм-1-22-2.0д

Спеціальність
033 Філософія

Кафедра
Кафедра філософії та релігієзнавства


Анотація

Актуальність теми дослідження. Дізнатися суть любові – чи не головна зацікавленість мислителів та духовних практиків впродовж всієї історії філософії. Намагання розтлумачити глибині структури любові ставало пріоритетом містично-наукових пошуків, зокрема в доби Античності, Середньовіччя та Відродження. Ерос справедливо ставав науково-дослідним орієнтиром як середньовічних містиків та алхіміків, так і сучасних релігієзнавців та філософів. Ерос як об’єднання життєвих сил, як творчий поступ, як енергія любові увійшла в релігійно-філософський дискурс на правах невирішеної проблеми, бо ж любов без применшення є сенсом і ціллю людського життя. Всеосяжна теорія еросу виявилася здатною встановити досить вичерпне розуміння вічної загадки кохання, яку не в силах розв’язати не тільки наука, а й філософія та релігія, бо життя та досвід кожного є реалізація поняття любові. До того ж, проблеми любові щільно інтегровані в єдиний простір культури, що реально простежується в літературі, мистецтві, містицизмі, навіть в маркетингу, політиці та мас-медіа. Окультний контроль над масами здійснюється за допомогою дієвої магії еросу, що проявляється в пропаганді, трендах, моді та маркетингових хитрощах з метою облюбування об’єкта маніпуляції та зачарування його свідомості. Дослідження впливу еротичного начала на психологічні аспекти людської натури в індивідуальному та соціально-політичному зрізі проводяться на культурно-історичному тлі Середньовіччя та Ренесансу, включно з пристрастю, бажанням, інтимністю, жадобою, спрагою, романтичними стосунками, харизмою, привабливістю, симпатією. Вивчення магічних і таємничих аспектів любовного досвіду в контексті релігійного пошуку, окультних ритуалів, еротичної символіки і містичних практик пов’язані з феноменом еросу, відповідно, його відкриття і аналіз розгортають та примножують духовні та смислові горизонти. Насьогодні інтерес до магічного еротизму збільшується та продовжує розвиватися в контексті сексуальності, гендерних досліджень, альтернативних форм містики, феміністичної повістки та духовно-магічної практики, що робить дискурс навколо еросу та її магічно-містичного виміру відповідним сучасному стану речей, а значить, актуальним та потрібним до наукового розгляду.
В нашій науковій розвідці ми зосередимося на феномені магії еросу та проведемо ревізію його середньовічно-ренесансних перетворень. Однак концепти еросу і магії відображені у різних культурних і філософських традиціях, і кожна містить особливий інтерпретаційний вимір, проте ми обмежимося європейським історико-філософським контекстом. Любов є двигуном життя і джерелом творчої сили всього сущого. Кожен відчуває любов своєрідно, як притаманно певному культурному контексту, просторово-часовому виміру та душевному стану. Тож, для того, щоб вийти на розуміння тих механізмів, якими викликається і примножується любов, слід поглибитись в культурно-міфологічні виміри від Античності до Відродження. Як побачимо, механізм виникнення і функціонування енергії любові та її дія вивчені недостатньо і потребують особливого перегляду та осмислення. Цей механізм діє у кожному з нас, то ж необхідно не тільки володіти ним у собі, а й уміти ним керувати. Ерос – почуття сильне, егоїстичне та власницьке; воно задає імпульс і напрямок усім формам людської активності, з’єднує чуттєвий та розумний світи та магічно охоплює їх; приводить в рух людські прагнення до прекрасного та божественного. Тому для мага сучасності, усвідомлення і використання функціоналу еросу є вирішальною умовою побудови цілісного магічного плану та втілення подальшого маніпулятивного впливу на маси.
Стан дослідження проблеми. Світове наукове суспільство і сьогодні проводить аналітику еротизму, в тому числі з історичного, релігієзнавчого та філософського погляду. Існує інтерес до вивчення ролі, яку еротичні та магічні концепції відігравали в середньовічній та ренесансній філософії, їхнього впливу на суспільну свідомість і культурні практики. Зарубіжними науковцями, що поринули в дослідницький тренд навколо категорії еросу є М. Еліаде та його учень Й. П. Куліану, К. Фараоне, Г. Маркузе; психологи З. Фройд та К. Г. Юнг та ін. Р. Кікхефер та Ф. Клаассен проаналізували принципи середньовічної магії. Потужним дослідником еротичного світу є релігієзнавець Й. П. Куліану, який доводить, що будь-яка магія заснована на еросі та з допомогою якого здійснюється окультний вплив на масову свідомість. Зауважимо що, українські науковці не осторонь фахового огляду явища культури еросу Середньовіччя та доби Відродження. Так, вітчизняною дослідницькою працею навколо представленої теми є «Ерос і Психея» авторства В. Єрмоленка, до якої звертаємося в якості ключового джерела дослідження. До представників українських дослідників магії любові відносяться різнопланові вчені: М. Махній, В. Єрмоленко, В. Туренко, О. Башук, К. Родигін, М. Майстенко, В. Щепанський, О. Шаталович, та ін. Відбувалися захисти дисертацій навколо феномену еросу такими діячами української науки як Башук О. Г. (Ерос як онтологічна основа відкритості істини в особистісному досвіді), В. Туренком (Концептуалізація ідеї любові в античній філософській культурі), К. М. Родигіним (Феномен західної алхімії в соціально-філософському вимірі), О. М. Шаталовичем (Етико-сотеріологічна концепція еросу в православній релігійно-філософській традиції), та ін. Проблема еросу як проблема любові, сім’ї, пізнання, свідомості, соціуму, алхімії та магії стала дослідницьким трендом сучасності.
Метою дослідження є розкриття релігійно-філософської інтерпретації взаємозв’язку еросу та магії в середньовічно-ренесансній релігійно-філософській думці.
Для досягнення поставленої мети дослідження визначено послідовне виконання наступних завдань:
- Проаналізувати джерельну базу дослідження;
- Виявити сутнісні характеристики еросу;
- Висвітлити значення магічних практик для середньовічних та ренесансних дослідників;
- Прослідкувати шлях становлення мага як маніпулятора;
- Виокремити загальні тенденції та визначення основних особливостей взаємодії між поняттями еросу та магії;
- Означити особливості магічної культури Середньовіччя та Ренесансу;
- Синтезувати поняття «ерос» та «магія» в колі історико-релігієзнавчих проблем.
- Дослідити маніпулятивну складову сучасної магії;
- Оформити проблему магії еросу в перспективі релігієзнавчо-філософської думки.
Об’єктом дослідження є релігійно-філософські інтерпретації еросу.
Предметом дослідження є теоретико-практичні інтерпретації магії еросу доби Середньовіччя та епохи Ренесансу у творчості Й.Куліану.
Теоретико-методологічна основа дослідження передбачає застосування:
• Порівняльно-типологічного методу в якості виокремлення різних культурних і соціальних типів еротичного та магічного. Цей метод допомагає виявити загальні тенденції та відмінності в описі й оцінці еротичних станів у культурі, історії та філософії;
• Когнітивного аналізу: що був застосований ще Йоаном Куліану до дослідження категорій еросу та магії, мав на меті розглянути релігійно-філософські уявлення як стійкі когнітивні структури з метою виявлення природних та психічних властивостей людської природи;
• Культурно-філософської ретроспективи, тобто аналізу впливу античної спадщини на середньовічно-ренесансний простір, осмислення його ролі як невіддільної риси західної культури в її художньо-семіотичному та комунікативному розвитку;
• Методи специфікації та конкретизації дефініції еросу з метою його якісного розтлумачення, виявлення особливих аспектів та уточнення їх використання в науковому середовищі;
• Герменевтичний підхід стане у нагоді з метою виокремлення та тлумачення таких текстів, що містять понятійний набір щодо концепту еросу. Відповідно, з такою методологічною допомогою більш реально визначити, що розуміється під «любов’ю» в європейському культурному дискурсі;
• Метод синтезу понять «ерос» та «магія» дає змогу в кількох ракурсах розглянути найважливіший момент дослідження, порушений у цьому матеріалі, а саме сексуальність як глибинну психічну реальність, що знаходить своє вираження в магічних практиках.
Теоретичне значення магістерського дослідження полягає у перевідкритті проблеми еросу в західній історії та культурі, що поглиблює розуміння тогочасних світоглядних зрушень та їхнього системного впливу на культуру й суспільство досьогодні. Проблема еросу зачіпає важливі аспекти людської духовності, соціокультурних практик і впливу чуттєвості та пристрасті на різні аспекти життя, до прикладу, як ерос інтегрований у містичну діяльність, і які були використані духовні практики того часу, в т.ч. для досягнення конкретних магічних результатів. Заявлена тема розкриває різноманітні погляди на роль і значення еротики та магії в житті людини й суспільства, їх прямі взаємозв’язки із духовною і соціальною сферами. Теоретичні знання, отримані під час магістерського дослідження мають можливість бути застосованими у розумінні й аналізу сучасних тенденцій і процесів, пов’язаних із культурою та магією еросу в сучасну добу. Її вирішення стане у нагоді в освітніх і допоміжних програмах, спрямованих на розширення знань і поліпшення розуміння феноменів магічної любові. Розуміння еросу як сакральної сили, пов’язаної з божественним і внутрішнім світом людини є загальною для середньовічного та ренесансного мислення, відповідно, тема потенційно має теоретичне продовження.
Практичне значення одержаних результатів. Практична цінність має значення не лише у вирії філософських досліджень. Зокрема:
• В освіті: включення лекційного матеріалу про категорію еросу в освітні програми сприятиме у слухачів розвитку самосвідомості, емоційного інтелекту та здорового ставлення до кохання і сексуальності;
• В образотворчому мистецтві та літературі: дослідження еросу може надихнути на якісне художнє вираження в літературі, поезії, образотворчому мистецтві та культурному перформансі. Митці використовують еротичне у творах, які викликають пристрасть, тугу і складність людських бажань, фантазмів та образів;
• В бізнесі: розуміння чарівних аспектів еросу полягається в основу маркетингових стратегій, спрямованих на пробудження бажання та емоційного зв’язку з продуктами і брендами. Маркетологи можуть використовувати отримані знання для створення переконливих наративів та досвіду, які резонують зі споживачами на більш глибокому рівні.
Дослідження культури еросу порушує питання про культурне розмаїття та інклюзивність, що дозволить призвести до розвитку більш рівноцінних і репрезентативних підходів у різних сферах життя. Дослідження еросу з міждисциплінарної перспективи проллє світло на культурні норми, динаміку влади і гендерні ролі в структурі суспільства. Не менш важливим для цієї дослідницької стратегії є розгляд соціально-антропологічного аспекту, оскільки питання про магічні маніпуляції, як виявилося, прямо інтегровані в суспільний вимір. Розширюючи культурно-смисловий ракурс дослідження, таке розуміння має шанси стати основою для соціальної політики та ініціатив, спрямованих на механізми просування наративів та образів, що робить дослідження необхідним та практико орієнтовним.
Апробація результатів дослідження Теоретичні напрацювання і результати дослідження було викладено на таких науково-практичних конференціях: Всеукраїнська наукова конференція «Київські філософські студії» – 2023, 2024.
Публікації. Основні положення наукової роботи відображено у 3-х наукових роботах, з них – 1 стаття у фахових наукових виданнях та 2 – тези наукових конференцій.
Структура роботи: відповідає меті дослідження і відображає послідовність вирішення поставлених завдань. Наукова робота складається зі вступу, трьох розділів, дев’яти підрозділів, висновків, списку використаних джерел, що містить 91 позицію. Загальний обсяг роботи сягає 100 сторінок.
Ключові терміни: «ерос», «еротизм», «магія», «магія еросу», «харизма», «любов», «маніпуляція», «фантазм», «образ», «мистецтво пам’яті».
Список публікацій Палія Д.В.
1. Палій Д. В. Древо гнозису: гностичний дуалізм у релігієзнавчих дослідженнях Йоана Куліану : Київські філософські студії-2023 : Матеріали VІ Всеукраїнської наукової конференції (м. Київ, 19 травня 2023 р.) : тези доповідей / за заг. ред. проф. Р.О. Додонова. – Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. С. 323-327.
2. Палій Д. В. Сучасні трансформації наукового аналізу магії еросу в дослідженнях Йоана Куліану: Київські філософські студії-2024 : Матеріали VІІ Всеукраїнської наукової конференції (м. Київ, 17 травня 2024 р.) : тези доповідей / за заг. ред. проф. О.В. Горбаня. – Київ: Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, 2024. С.

Зміст

ВСТУП 3
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕНЬ ЕРОСУ ТА ЕРОТИЗМУ У РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ 10
1.1. Аналітичний огляд літератури 10
1.2. Проблеми еросу та еротизму в філософії доби Середньовіччя та Ренесансу 21
1.3. Психологічні підходи до концепту еросу 32
Висновки до І-го розділу 42
РОЗДІЛ ІІ. ФЕНОМЕН МАГІЧНОГО В РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ ДОБИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ ТА РЕНЕСАНСУ 45
2.1. Формування теорії магії та його релігійно-філософська інтерпретація 45
2.2 Генеза інтерпретацій магічних феноменів від Середньовіччя до Ренесансу 55
2.3. Практичний аспект магічної маніпуляції масами 64
Висновки до ІI-го розділу 69
РОЗДІЛ ІІІ. РЕЛІГІЙНО-ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ ВЗАЄМОДІЇ ЕРОСУ ТА МАГІЇ 71
3.1. Релігійно-філософський пласт поглядів щодо еросу та магії 71
3.2. Магія еросу як маніпуляція любов’ю в рефлексії Фічіно та Бруно 79
3.3. Сучасні трансформації наукового аналізу магії еросу в дослідженнях Йоана Куліану 86
Висновки до ІІI-го розділу 92
ВИСНОВКИ 93
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 101

Покликання