ОСОБЛИВОСТІ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ ЗАСОБАМИ НЕЙРОІГОР


Автор(ка)
Рогова Юлія Миколаївна

Ступінь
Магістр

Група
ЛОГм-1-23-1.4з

Спеціальність
016 Логопедія

Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти


Анотація

ОСОБЛИВОСТІ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО
ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ ЗАСОБАМИ НЕЙРОІГОР
Актуальність дослідження. На сьогодні в Україні прослідковується тенденція до
збільшення кількості дітей з порушенням розвитку, серед яких значна кількість дітей з
мовленнєвими порушеннями. Мовленнєві порушення мають системний характер і
проявляються у повній або частковій несформованості різних складових мовлення.
Дослідження українських науковців у галузі нейропсихології, нейрологопедії,
нейролінгвістики свідчать, що розвиток вищих психічних функцій дітей молодшого
шкільного віку із мовленнєвими труднощами характеризується загальною
неорганізованістю, мимовільністю і недостатньою цілеспрямованістю до навчальної
діяльності (Н. Лопатинська, Є. Соботович). Ці особливості породжують додаткові труднощі
в ході опанування комунікативних та мовленнєвих навичок і зумовлюють необхідність
систематичної роботи з розвитку мовлення, зокрема, проведення нейрологопедичних вправ
як елементів логопедичного заняття.
Застосування нейроігор та нейрологопедичних вправ вважається ефективним засобом
корекції мовленнєвих порушень у дітей молодшого шкільного віку, в якому когнітивні та
рухові методи реалізовуються в комплексі з урахуванням їхнього взаємодоповнюючого
впливу. Прийоми роботи з сенсорними та моторними функціями допомагають
цілеспрямовано коригувати стан мозкових механізмів вищих психічних функцій.
Нейрокорекційний підхід в логопедичній роботі у своїх працях розглядали
Т. Дегтяренко, Н. Лопатинська, Н. Павлова, В. Тарасун, М. Шеремет та ін. Вони зазначали,
що формуванню єдиного функціонування системи мозку сприяє нейрокорекційний вплив,
який забезпечує повноцінний розвиток особистості дитини молодшого шкільного віку з
мовленнєвими труднощами. К. Островська наголошує, що нейрокорекційні вправи дають
змогу значно швидше впоратися із порушеннями мовлення та покращити функціонування
дитини, а саме її мисленнєвих функцій, сприймання, уваги, пам’яті тощо.
Нейроігри, які використовуються у логопедичній практиці, розглядають як додаткові
потужні стимули ефективної мовленнєвої корекції у роботі з дітьми з порушеннями
мовлення. Це сучасні засоби організації взаємодії логопеда з дитиною, ефективні стимули,
що забезпечують створення сприятливого емоційного фону, уможливлюють включення у
роботу збережених та активізацію порушених психічних функцій.
До переваг використання нейроігор у логопедичній практиці можна віднести: ігрову
форму навчання, емоційну привабливість; багатофункціональність; автоматизацію звуків у
Наукові здобутки студентів Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної
освіти. Спецвипуск. Магістерські дослідження.
Тематичний огляд та анотації магістерських робіт за освітнім рівнем «магістр» 2024
163
поєднанні з руховою активністю; формування стійкої мотивації та довільних пізнавальних
інтересів; формування партнерської взаємодії між дитиною та вчителем-логопедом;
активізацію роботи з батьками, що сприяє підвищенню компетентності батьків у корекційнорозвитковому процесі.
Отже, нейроігри та вправи є ефективним засобом логопедичного супроводу дітей
молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами. Систематичні заняття з
використанням нейроігор забезпечують збагачення і розширення лексичного запасу дитини,
зменшення кількості аграматизмів, ефективність постановки та автоматизації порушених
звуків мовлення, покращення фонематичного слуху. Завдяки використанню нейроігор діти
зможуть навчитися граматично правильно, змістовно та послідовно викладати свої думки.
Актуальним питанням також залишається розроблення нейрологопедичних вправ відповідно
до рівня функціонування дитини, оскільки нейрологопедія активно розвивається і вимагає
розширення арсеналу нейрологопедичного інструментарію для роботи з дітьми з
мовленнєвими труднощами. Зважаючи на вищезазначене, було визначено тему дослідження:
«Особливості логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими
труднощами засобами нейроігор».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпірично перевірити ефективність
застосування нейроігор у логопедичному супроводі дітей молодшого шкільного віку з
мовленнєвими труднощами.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукових джерел із питань логопедичного супроводу та
використання нейроігор у роботі з дітьми молодшого шкільного віку з мовленнєвими
труднощами.
2. Розробити діагностичний інструментарій та визначити особливості застосування
нейроігор у логопедичному супроводі дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими
труднощами.
3. Визначити нейрологопедичний статус дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими
труднощами.
4. Запропонувати та апробувати комплекс нейроігор відповідно до визначеного
нейрологопедичного статусу дитини молодшого шкільного віку з мовленнєвими
труднощами.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – аналіз психологопедагогічних, нейропсихологічних, нейролінгвістичних та нейрологопедичних наукових
джерел щодо аспектів мозкової організації вищої психічної діяльності та логопедичного
супроводу дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами; узагальнення
теоретичних даних і результатів констатувального експерименту; емпіричні – опитування
фахівців; нейрологопедична діагностика з метою визначення нейрологопедичного статусу
дитини молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами; статистично-математичні –
методи обробки та інтерпретації даних (кількісний та якісний аналіз), інтерпретація та
систематизація результатів дослідження, формулювання висновків.
Ключові слова: логопедичний супровід, нейроігри, мовленнєві труднощі, діти
молодшого шкільного віку, нейрологопедична діагностика, нейрологопедичний статус.

Зміст


ВСТУП
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ ЗАСОБАМИ НЕЙРОІГОР
1.1. Наукові підходи до проблеми порушень мовленнєвого розвитку у дітей молодшого шкільного віку.
1.2. Логопедичний супровід дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами
1.3. Особливості використання нейроігор у роботі з дітьми молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ
2.1. Методичні засади констатувального етапу експериментального дослідження
2.2. Аналіз результатів констатувального етапу експериментального дослідження
2.3. Методичні рекомендації щодо організації логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами нейроігор.
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ


Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Арендарук, А. О. Логопедичний супровід дітей з ТПМ в умовах інтегративного навчання, як психолого-педагогічна проблема. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова (корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2012. 21, 3-6 с.
2. Бавольська О. Вплив нейропсихологічних методів на фізичний розвиток дитини з особливими освітніми потребами. Інклюзивне навчання. №4(87), 2020. 95-102 с.
3. Бондар В. І. Проблеми корекційного навчання у спеціальній педагогіці : навч. посіб. К. : Наш час, 2005. 176 с.
4. Борисова Л. Кінезіологія як засіб корекційно-розвивальної роботи з дітьми із порушеннями мовлення. Логофест – 2020: матеріали логопедичного фестивалю (м. Суми, 29 січня 2020 р.). Суми: ФОП Цьома С. П., 2020. 8-11с.
5. Брушневська І. М., Сидорук І. І. Формування мовленнєвої діяльності дітей із загальним недорозвиненням мовлення. http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp...
6. Боснюк В. Ф. Експериментальна психологія. Курс лекцій. / Харків. нац. ун-т цивільного захисту України. Кафедра психології діяльності в особливих умовах. Харків, 2016. 182 с.
7. Волосюк А. А. Сучасні методи корекції усного та писемного мовлення молодших школярів під час корекційно-логопедичних занять : тематичний збірник праць. Рівне. РОІППО, 2014. 56 с.
8. Вінокурова О.В., Вінокурова С.М. Вплив мовленнєвих порушень на особистість, поведінку та емоційно-вольову сферу дитини. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія». Вип. 28, 2014. 37–41с.
9. Вітковська Н.В. Нейрологопедія: сучасний підхід до сучасних дітей. Методичні рекомендації. Луцьк, 2022. 61 с.
10. Воробйова, О. В. Особливості використання біоенергопластики у корекції звуковимови дітей дошкільного віку / О. В. Воробйова // Магістерські студії. Альманах. – Херсон : ХДУ, Вип. 22. - 2022. 178-180 с.
11. Вознюк Л. М. Інтеграція логопедичних і нейропсихологічних технологій у діагностиці дошкільників з органічним ураженням ЦНС. Науково-методичний журнал «Логопедія». № 8, 2016. 20 – 24 с.
12. Вайнагій Х. Вплив розвитку дрібної моторики на формування мовленнєвої особистості дитини раннього віку. Сучасне дошкілля: актуальні проблеми, досвід, перспективи розвитку: збірник наукових статей учасників Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції студентів, магістрів та молодих науковців (м. Ніжин, 23 жовтня 2020 р.). Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 51-55 с.
13. Гречишкіна І. А. 1 Критеріально-діагностичний інструментарій оцінки рівнів зв’язного мовлення молодших дошкільників. Інноваційна педагогіка. Вип. 4(1). 2018. 73-75с.
14. Гаврилова Н.С. Класифікації порушень мовлення / Н. Гаврилова // Збірник наукових праць Кам’янець Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. Вип. 19 (1), 2012. 327–349 с.
15. Голубюк Ю. Вплив кінезіологічних вправ на розвиток дитини дошкільного віку. Нова педагогічна думка № 2 (114), 2023. 71-75 с.
16. Головко В.А. Педагогічний супровід як наукова категорія. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Вип. 39 (92), 2014.124-127с.
17. Дерябіна А. К. Активізація мозкової діяльності засобами здоров’язбережувальних технологій на уроках у початковій школі: метод. посібник. Кременчук: [б. в.], 2022. 60 с.
18. Дегтяренко Т. В., Павлова Н. В. Актуальність міждисциплінарного та нейропсихологічного підходів до діагностики тяжких порушень мовлення у дітей раннього віку. Наука і освіта. Одеса, № 8, 2016. 30–37с.
19. Древняк Л. П. Логопедична розминка, як сучасна форма мовленнєвого розвитку дошкільника. Кривий Ріг: [б.в.], 2020. 38с.
20. Дегтяренко Т. В. Нейрологопедичний підхід у дігностиці та корекції тяжких порушень мовлення у дітей дошкільного віку / Т. В. Дегтяренко, Н. В. Павлова // Особлива дитина: навчання i виховання.– Київ : Педагогiчна преса, 2016. 38-46 с.
21. Дегтяренко Т. В. Міждисциплінарний і нейроонтогенетичний підходи до психолого-педагогічного супроводу дітей з дизгенетичним синдромом розвитку / Т. В. Дегтяренко // Інтеграція науки і практики в умовах модернізації корекційної освіти України. – Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2014. 282 с.
22. Дроздова І. В. Проблеми нейропсихології, як методологічного підходу до вивчення вищих психічних функцій / І. В. Дроздова, М. В. Демченко, В. В. Храмцова // Український вісник медико-соціальної експертизи № 4, 2013. 5 с.
23. Дмитрієва І.В. Командна взаємодія фахівців у процесі індивідуального супроводу інклюзивного навчання. Актуальні питання корекційної освіти. Серія: Педагогічні науки. Вип. 7. 2016. URL: https://aqce.com.ua/vypusk-7-t-1-t-2/dmitrijeva-...
24. Дичківська І. М. Інноваційні педа гогічні технології: навчальний посібник / І. М. Дичківська. К. : Академвидав, 2004. 352 с.
Закалик Г. Прояви дисграфії та дислексії у молодших школярів. Львівська політехніка. 2021. 60 с.
25. Закалик Г. Прояви дисграфії та дислексії у молодших школярів. Львівська політехніка. 2021. 60 с.
26. Ільяна М.В. Попередження дислексії у дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку: навчально-методичний посібник. К.: Інститу спеціальної педагогіки НАПН України. 2014. 120 с.
27. Конопляста С.Ю., Сак Т.Б. Логопсихологія : навчальний посібник / за ред. М.К. Шеремет. Київ : Знання, 2010. 293 с.
28. Керик О.Є. Особливості особистісного та соціального розвитку дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2016. Вип. 7(1). 165-175 с. https://aqce.com.ua/download/publications/62/52.pdf/
29. Кабельнікова Н. В. Первинне недорозвинення мовлення у дітей (клінічний, психолінгвістичний та психолого-педагогічний аспекти): навчальний посібник. Херсон: Борисфен-про, 2017. 222с.
30. Калмикова Л. О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей: психологічний та лінгвістичний аспекти. Київ: НМЦВО, 2003. 300 с.
31. Кінезіологічні вправи, як засіб розвитку для дітей з особливими освітніми потребами: збірка / укл.: Я. М. Полупанова та ін. Дніпро: [б.в.], 2022. 28 с.
32. Колодна Н. А., Бистрова Ю. А. Соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру. Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка (педагогічні науки). Луганськ, частина І. № 10 (197), 2010. 80 – 91с.
33. Киcличенко, В. A. (2016). Логопедичний cупровiд ciм’ї в умовaх груп корекцiї мовлення. Збiрник нaукових праць. Aктуaльнi питaння корекцiйної оcвiти (педaгогiчнi нaуки), 7, 176-185 (Kyslychenko, V. A. (2016). Logopedic Support for Families that Bring up a Child with Speech Disorders. Scientific proceedings. Actual problems of the correctional education (pedagogical sciences), 7, 2016. 176-185 с.
34. Кисличенко В.А. Логопедичний супровід сім’ї, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 / В.А. Кисличенко. К., 2011. 20 с.
35. Клопов Р. В., Горшкова Г. В. Методика застосування адаптованих фізичних вправ у професійній діяльності вчителів-логопедів компенсуючих груп для дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах № 76. Т. 1, 2021. 142-147с.
36. Корекційно-розвивальні технології навчання дітей з комплексними порушеннями розвитку /навчально-методичний посібник / Чеботарьова О. В., Блеч Г. О., Гладченко І. В., Бобренко І. В., Мякушко О. І., Сухіна І. В., Трикоз С. В. За наук. ред. О.В. Чеботарьової, О. І. Мякушко. – К.: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. 558 с.
37. Кочерга О. В. Використання балансувальної дошки доктора Френка Белгау в навчально-корекційній роботі з учнями 1-4 класів із порушеннями психофізичного розвитку. Київ: Видавничий дім «Слово», 2015. 64 с.
38. Лопатинська Н. Нейростимуляційні технології у логопедичній практиці з дітьми дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. №3(24), 2020. 6-11с.
39. Лопатинська, Н.А. Нейроонтогенетичні фактори становлення функціональної системи мови та мовлення. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 13., 2017. 387-399 с.
40. Логопедія : підручник / М. К. Шеремет та ін. ; за ред. д-ра пед. наук, проф. М. К. Шеремет. 2-ге вид., перероб. та допов. К. : Слово, 2010. 665 с
41. Мартинюк, Г. Грибань. Інститут спеціальної педагогіки і психології НАПН України, 2022. 847 с
42. Мартинюк О., Лісовець О. Особливості організації супроводу освітнього процесу учнів з порушенням опорно-рухового апарата у закладі освіти. Sientia. № 15. Рр., 2021. 104-115 с.
43. Мовчан, Н. Логопедична символіка [Текст] : практичні поради. Дефектолог. № 7., 2014. 1–36 с.
44. Милацько В.В. Психолого-педагогічний супровід в умовах модернізації освітнього середовища. Молодий вчений. № 4.1 (56.1), 2018. 52-55с.
45. Максименко С. Д., Носенко Е. Л. Експериментальна психологія: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2008. 360 с.
46. Методичні рекомендації до дисципліни «Експериментальна психологія» для студентів освітньо-професійної програми «психологія» /за ред. І.Е. Штученко, Я.О. Мовчан. Харків: НТУ «ХПІ», 2019. 44 с.
47. Міжнародна класифікація хвороб. https://vood.com.ua/mkx
48. Нейробіологія розвитку та навчання: навчальний посібник / А.А. Ковальова, О.В. Ковальова, О.В. Ковальова, О.М. Бурка, О.А. Присяжнюк. – Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2022. – 325 с.
49. Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах нової української школи: навчально-методичний посібник / Укл. Л.І. Чопик. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2019. 39 с.
50. Особливості психолого-педагогічний супроводу дітей з помірною розумовою відсталістю в системі корекційно-розвивального навчання спеціального загальноосвітнього закладу / навчально-методичний посібник / авт.: О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, І.В. Гладченко, С.В. Трикоз, А.В. Міненко та ін.: За наук. ред. О.В. Чеботарьової, І.В. Гладченко. – К., ІСП НАПН України, 2016. 148 с.
51. Павлова Н.В. Формування комунікативної активності у немовленнєвих дітей молодшого дошкільного віку засобами інноваційних технологій: дис...канд. пед. наук: 13.00.03. Одеса, 2017. 209 с.
52. Павлова Н. В. Доцільність використання звукових нейромодуляцій в практиці ранньої корекції тяжких порушень мовлення у дошкільнят. Збірник наукових праць «Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки)». Кам’янець-Подільський: «ПП Медобори-2006», Вип. 7. T.1., 2016. 302–316 с.
53. Павлова Н. В. Акустичні нейромодуляції – орієнтований засіб інноваційних технологій логопедичної корекції у дітей з тяжкими порушеннями мовлення / Н. В. Павлова, Т. В. Дегтяренко // Global Challenges of Pedagogical Education in Academic Space : матеріали III Міжнародного конгресу (18-21 травня 2017). – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2017. 418-419 с.
54. Полещук С.В. Нейропсихологічне дослідження дітей зі складною структурою дефекту. Актуальні проблеми спеціальної педагогіки та психології: зб. наук.праць. Херсон : ПП Вишемирський В.С. 2010. 159 -161с.
55. Пєтухова, І. Діагностики і корекція навчальних труднощів: нейропсихологічний підхід. Київ. 2021. 116 с.
56. Психологічний та соціально-педагогічний супровід навчання і виховання «особливої дитини» у школі : метод. посібник / за ред. Д.Д. Романовської, С. І. Собкової. Чернівці : Технодрук, 2009. 196 с.
57. Психолінгвістичні дидактичні технології діагностики і подолання мовленнєвих порушень у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : навчально-методичний посібник / Е. Данілавічютє, Л. Трофименко, В. Ільяна, Ю. Рібцун, З. Романчук Б.А. Соціально-психологічний супровід навчально-виховного процесу. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/2018/05/8.pdf" class="hcphp-link">https://pedscience.sspu.edu.ua/2018/05/8.pdf
58. Рібцун Ю.В. Учні початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення: навчання та розвиток: навч.-метод. посіб. Львів: Світ, 2020. 264 с.
59. Рібцун Ю. Шкільна логопсиходіагностика: теоретико-методологічні аспекти. Publishing House «Baltija Publishing». 2020. 126 с.
60. Рібцун Ю. В. Формування міжпівкульної взаємодії у дітей із заїканням // Interdisciplinary research: scientific horizons and perspectives: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the III International Scientific and Theoretical Conference (Vol. 2), May 6, 2022. Vilnius, Republic of Lithuania: European Scientific Platform, 2022. 121-125 с.
61. Рібцун Ю. В. Використання логопсихосинергетичного підходу у задоволенні особливих мовленнєвих потреб // Věda a perspektivy. − № 1(8) – 2022. 164-175 с.
62. Рібцун, Ю. В. Вивчення праксичних функцій молодших школярів з особливими мовленнєвими потребами // Особлива дитина: навчання і виховання. № 3 (103), 2021. 49-55 с.; № 4 (104), 2021. 28−45с. (продовження).
63. Родненок М.Є. Науково-теоретичне обгрунтування методики нейропсихологічної корекції порушень пізнавальної діяльності дошкільників з дитячим церебральним паралічем засобами Монтессорі-терапії. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Вип. 28, 2014. 193-203 с.
64. Романчук Б.А. Соціально-психологічний супровід навчально-виховного процесу. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/2018/05/8.pdf" class="hcphp-link">https://pedscience.sspu.edu.ua/2018/05/8.pdf
65. Синьов В. М. Коберник Г. М. Основи дефектології: навч. посіб. для студентів пед. ін-тів. Київ, 1994. 57 с.
66. Тищенко В. В. Загальний недорозвиток мовлення: перспективи подальших досліджень Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Вип. XХІІІ, 2013. 260-268 с.
67. Холодько Н.В. Команда психолого-педагогічного супроводу в закладі освіти: посібник. Сварицевичі, 2021. 52 с.
68. Шеремет М. К., Тарасун В. В., Конопляста С. Ю. та ін. Логопедія: підручник / за ред. М. К. Шеремет. Київ: Слово, 2010. 376 с.
69. Шеремет М.К., Коломієць Ю.В. Нейропсихологічні засади формування мовлення у дітей із ТПМ. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) зб. наук. праць. № 3, 2012.
70. Шевченко Ю., Свириденко Г. Кінезіологічні вправи в корекції психомовного й моторного розвитку учнів початкової школи. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізаці: XIV Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф.: зб. наук. праць 2016. 283-285 с.
71. Шеремет М. К. Нейрофiзiологiчнi особливостi розвитку мовлення дiтей раннього вiку / М. К. Шеремет // Науковий часопис НПУ iменi М. П. Драгоманова. Серiя 19. Корекцiйна педагогiка та психологiя: зб. наук. пр. Матерiали Мiжнародної наукової конференцiї «Тенденцiї розвитку корекцiйної освiти в Українi». – К. : НПУ iменi М. П. Драгоманова, № 11. 2008. 8-13 с.
72. Шеремет М.К., Макухова Т.В. Міждисциплінарний синтез теоретичних досліджень у збагачення методологічної бази логопедії. Освіта та педагогічна наука. Київ. Вип. 4. 2012. 58–62 с.
73. Яцків О. С. Нейропсихологічний підхід у діяльності практичного психолога дошкільного навчального закладу / О. С. Яцків // Проблеми сучасної психології. Вип. 31., 2016. 594-606 с.
74. Bystrova Y. Psychological and pedagogical support of integrated education of persons with special needs in the institution for high education. Aktualne problemy nowoczesnych nauk.,2012: materiały VIII Międzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji. Vol. 26. Psychologia i socjologia : Przemyśl. Nauka i studia,2012.73-77 с.
75. Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-5. Fifth edition. Washington: American Psychiatric Association, 2013. 970 p
76. Gałkowski T. Podstawy neurologopedii Podr.akademicki. Wydawnictwo: Wyd.Uniwersytetu Opolskiego. 2005. 1061 l.
77. Studia z logopedii i neurologopedii. Pedagogika. Pedagogika - Logopedia – Glottodydaktyka. 2012. 436 l.
78. Rizzolatti G. Neurophysiological mechanisms underlying the understanding and imitation of action. / G. Rizzolatti, L. Fogassi, V. Gallese. // Nature Reviews Neuroscience. № 2., 2001. 661-670с.