ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Автор(ка)
Сінько Катерина Олегівна
Ступінь
Магістр
Група
Логм-1-23-1.4д
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
Актуальність дослідження. Актуальність дослідження розвитку мовлення дітей дошкільного віку є очевидною: кількість учнів з різними мовленнєвими труднощами зростає, все частіше зустрічаються комплексні порушення, які потребують більш тривалої роботи з дітьми. У старшому дошкільному віці проблема розвитку зв'язного мовлення є найбільш нагальною. Це пов'язано з майбутнім переходом дитини до систематичного навчання у закладі освіти. І від того, наскільки буде розвиватися мовлення дитини, залежить успіх її подальшого навчання. Розвиток мовлення є одним із показників сформованих когнітивних процесів, таких як: увага, пам'ять, логічне мислення, уява.
Проблема формування зв’язного мовлення дітей дошкільного віку перебуває у центрі уваги багатьох вітчизняних та зарубіжних науковців, таких як А. Богуш, Н. Гавриш, А. Герасимова, К. Крутій, Т. Піроженко, Ю. Рібцун, Т. Ткаченко, E. Barent, W. Buchbinder, E. Sapir, J. Sedvai.
На сучасному етапі розвитку мовлення дітей дошкільного віку широко використовують ігрові технології. Такий вибір не випадковий, оскільки гра є провідним видом діяльності дітей дошкільного віку (М. Замелюк, І. Деснова, К. Крутій). У роботі з розвитку мовлення використання ігрових технологій оптимізує корекційний вплив, робить заняття більш цікавими та захоплюючими для дитини.
«Ігрова діяльність – це дидактичний засіб, який активізує здатність дітей самостійно мислити і діяти, створює атмосферу свободи, творчості в колективі та умови для саморозвитку» (М. Вашуленко, О. Савченко). Ігрова діяльність виконує ряд важливих функцій: розважальну, креативну, комунікативну, діагностичну, ігротерапевтичну, функцію самореалізації.
Поняття «ігрові технології» включає в себе групу методів та прийомів організації освітнього процесу у формі різних педагогічних ігор: дидактична гра, театралізовані ігри, пальчикові ігри, ігрові прийоми при заучуванні віршів. Одним із найбільш дієвих засобів розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку є використання дидактичних ігор (І. Тарасова, К. Щербакова).
Дидактична гра – вид ігрової діяльності, який сприяє збагаченню пізнавального досвіду дітей, розвитку мислення, мовлення, уяви, точності рухів, витривалості.
Ефективність використання дидактичної гри у навчанні дітей дошкільного віку доведена в роботах вітчизняних та зарубіжних вчених – А. Богуш, Г. Ващенка, Н. Гавриш, О. Духнович, О. Савченка, І. Стешенка, M. Montessori, J. Piaget, M. Tayban, F. Frebel.
Василь Сухомлинський писав: «У грі розкривається перед дітьми світ, розкриваються творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку…»
Отож, дидактична гра відіграє надзвичайно важливу роль у розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Вона впливає на розвиток зв’язного, граматично правильного діалогічного та монологічного мовлення, розвиває звукову та інтонаційну культуру мовлення, фонематичний слух, збагачує словниковий запас, формує звукову аналітико-синтетичну активність.
Саме тому в цій роботі ми пропонуємо формувати зв’язне мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами дидактичної гри.
Актуальність, соціальна значимість даної теми в теорії і практиці визначили вибір теми нашого магістерського дослідження: «Особливості розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами ігрових технологій».
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність використання комплексу дидактичних ігор для розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами.
Об’єктом дослідження є процес формування зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами.
Предмет дослідження – комплекс дидактичних ігор, як засіб розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку 6-7 років.
У магістерській роботі передбачалося розв’язання низки основних завдань дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз літератури з проблеми розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
2. Розкрити значення дидактичних ігор у розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
3. Виявити стан сформованості зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами.
4. Розробити комплекс дидактичних ігор для розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами та експериментально перевірити його ефективність.
5. Розробити методичні рекомендації з розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами дидактичної гри.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – аналіз педагогічної та методичної літератури, узагальнення; емпіричні методи – педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний, контрольний).
Основні результати дослідження: розроблені комплекс дидактичних ігор для розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами та методичні рекомендації з розвитку зв’язного мовлення у дітей зазначеної категорії засобами дидактичної гри.
Ключові слова: мовлення, зв’язне мовлення, мовленнєві труднощі, старший дошкільний вік, ігрові технології, дидактична гра.
Проблема формування зв’язного мовлення дітей дошкільного віку перебуває у центрі уваги багатьох вітчизняних та зарубіжних науковців, таких як А. Богуш, Н. Гавриш, А. Герасимова, К. Крутій, Т. Піроженко, Ю. Рібцун, Т. Ткаченко, E. Barent, W. Buchbinder, E. Sapir, J. Sedvai.
На сучасному етапі розвитку мовлення дітей дошкільного віку широко використовують ігрові технології. Такий вибір не випадковий, оскільки гра є провідним видом діяльності дітей дошкільного віку (М. Замелюк, І. Деснова, К. Крутій). У роботі з розвитку мовлення використання ігрових технологій оптимізує корекційний вплив, робить заняття більш цікавими та захоплюючими для дитини.
«Ігрова діяльність – це дидактичний засіб, який активізує здатність дітей самостійно мислити і діяти, створює атмосферу свободи, творчості в колективі та умови для саморозвитку» (М. Вашуленко, О. Савченко). Ігрова діяльність виконує ряд важливих функцій: розважальну, креативну, комунікативну, діагностичну, ігротерапевтичну, функцію самореалізації.
Поняття «ігрові технології» включає в себе групу методів та прийомів організації освітнього процесу у формі різних педагогічних ігор: дидактична гра, театралізовані ігри, пальчикові ігри, ігрові прийоми при заучуванні віршів. Одним із найбільш дієвих засобів розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку є використання дидактичних ігор (І. Тарасова, К. Щербакова).
Дидактична гра – вид ігрової діяльності, який сприяє збагаченню пізнавального досвіду дітей, розвитку мислення, мовлення, уяви, точності рухів, витривалості.
Ефективність використання дидактичної гри у навчанні дітей дошкільного віку доведена в роботах вітчизняних та зарубіжних вчених – А. Богуш, Г. Ващенка, Н. Гавриш, О. Духнович, О. Савченка, І. Стешенка, M. Montessori, J. Piaget, M. Tayban, F. Frebel.
Василь Сухомлинський писав: «У грі розкривається перед дітьми світ, розкриваються творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку…»
Отож, дидактична гра відіграє надзвичайно важливу роль у розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Вона впливає на розвиток зв’язного, граматично правильного діалогічного та монологічного мовлення, розвиває звукову та інтонаційну культуру мовлення, фонематичний слух, збагачує словниковий запас, формує звукову аналітико-синтетичну активність.
Саме тому в цій роботі ми пропонуємо формувати зв’язне мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами дидактичної гри.
Актуальність, соціальна значимість даної теми в теорії і практиці визначили вибір теми нашого магістерського дослідження: «Особливості розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами ігрових технологій».
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність використання комплексу дидактичних ігор для розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами.
Об’єктом дослідження є процес формування зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами.
Предмет дослідження – комплекс дидактичних ігор, як засіб розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку 6-7 років.
У магістерській роботі передбачалося розв’язання низки основних завдань дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз літератури з проблеми розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
2. Розкрити значення дидактичних ігор у розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку.
3. Виявити стан сформованості зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами.
4. Розробити комплекс дидактичних ігор для розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами та експериментально перевірити його ефективність.
5. Розробити методичні рекомендації з розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами дидактичної гри.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – аналіз педагогічної та методичної літератури, узагальнення; емпіричні методи – педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний, контрольний).
Основні результати дослідження: розроблені комплекс дидактичних ігор для розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами та методичні рекомендації з розвитку зв’язного мовлення у дітей зазначеної категорії засобами дидактичної гри.
Ключові слова: мовлення, зв’язне мовлення, мовленнєві труднощі, старший дошкільний вік, ігрові технології, дидактична гра.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………………………….
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ В ІГРОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ…………………………………….
1.1. Аналіз проблеми розвитку усного мовлення дітей старшого дошкільного віку в роботах зарубіжних та вітчизняних вчених……………………………………….
1.2. Засоби розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами…………………………………………………………..
1.3. Значення дидактичних ігор у розвитку зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку………………………………………………………………………
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ……………………………………………………………………..
2.1. Методика дослідження рівня розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами…………………………………….
2.2. Розробка та апробація комплексу дидактичних ігор, спрямованих на розвиток зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами……………………………………………………………………………
2.3. Результати апробації комплексу дидактичних ігор та виявлення динаміки рівня розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку…………….
2.4. Методичні рекомендації з розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами ігрових технологій…
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………..
ДОДАТКИ…………………………………………
ВСТУП……………………………………………………………………………….
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ В ІГРОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ…………………………………….
1.1. Аналіз проблеми розвитку усного мовлення дітей старшого дошкільного віку в роботах зарубіжних та вітчизняних вчених……………………………………….
1.2. Засоби розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами…………………………………………………………..
1.3. Значення дидактичних ігор у розвитку зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку………………………………………………………………………
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ……………………………………………………………………..
2.1. Методика дослідження рівня розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами…………………………………….
2.2. Розробка та апробація комплексу дидактичних ігор, спрямованих на розвиток зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами……………………………………………………………………………
2.3. Результати апробації комплексу дидактичних ігор та виявлення динаміки рівня розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку…………….
2.4. Методичні рекомендації з розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами ігрових технологій…
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………..
ДОДАТКИ…………………………………………
Покликання
1. Аніщук А. М. Інклюзивна освіта: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів спеціальності «Дошкільна освіта». Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 150-155 с.
2. Артемова Л. В. «Театр і гра». Вдома, у дитячому садку, в школі. Київ: Томірс, 2020. 291 с.
3. Бабенко, О. М., Кольцова, І. В. Застосування ігрових технологій у розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення. Віче: психологія і комп'ютери, 2016. 66-72 с.
4. Богуш А. М. Методика навчання дітей української мови в дошкільних навчальних закладах: підручник. Київ: Видавничий дім «Слово», 2008. 440 с.
5. Богуш А. М. Дошкільна лігводидактика: теорія і методика. Запоріжжя: Просвіта, 2007. 210-212 с.
6. Богуш А. М., Савінова Н. Н. Педагогічне коригування мовлення дітей дошкільного віку в ігровій діяльності. Миколаїв: Атол, 2007. 50-56с.
7. Бойчук С. М., Купрієнко А. В. Корекційна робота зі зв'язним мовленням у дітей з ЗНМ. Київ: Вид. дім «Слово», 2019. 116-118 с.
8. Бородич А. М. Методика розвитку мовлення дітей: навчальний посібник для студ. пед. ін-тів. Київ, 2017, 165 с.
9. Ботвінова Т. В. Розробка та апробація програми педагогічного супроводу розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення засобами ігрової діяльності: збірник наук. пр.: Педагогіка і психологія, 2017. 41-45 с.
10. Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». Тернопіль: Мандрівець, 2021. 256 с.
11. Брушневська І. М. Формування фонетичного компоненту мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку в онтогенезі. Київ, 2016. 11-15 с.
12. Васильева О. В. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: методи та прийоми роботи: методичні рекомендації. Київ, 2015. 55-59 с.
13. Водолага Н. В. Огляд вітчизняних та зарубіжних досліджень щодо навчання дітей розповідання. Одеса, 2014. 68-71 с.
14. Водолага Н.В. Навчання розповіді дітей старшого дошкільного віку в мовленнєво-ігровій діяльності: навч. - метод. посібник. Київ, 2017. 218 с.
15. Войчак, О. В. Розвиток зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення за допомогою ігрової діяльності: методичні рекомендації. Київ, 2009. 86-90 с.
16. Валеса І. А. Проблеми розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Житомир, 2009. 47-49 с.
17. Гавриш Н. О. Розвиток зв'язного мовлення дошкільнят: навч.метод. посіб. Київ: Вид. дім «Шкільний світ», 2006. 119 с.
18. Гальченко, М. Машканова. Основи корекційної психології мовлення: навч. посібник. Київ: КДЛП «Генеза», 2015. 96-99 с.
19. Гаркуша Ю. Ф. Як навчити дитину переказувати художні твори: сімейні уроки читання: навч. посібник. Київ: Вид. дім «Л. Галіціна», 2015. 8-9 с.
20. Гузєєва Н. А. Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: монографія. Запоріжжя: ЛІПС, 2005. 206 с.
21. Данілавічютє Е. А. Діагностика стану сформованості складових мовленнєвої діяльності, що зумовлюють оволодіння навичок читання. Теорія і практика сучасної логопедії. Київ: Актуальна освіта, 2006. 176 с.
22. Іщенко Л. В. Навчання дітей дошкільного віку рідної мови: навчальний посібник. Умань: ПП «Жовтий», 2013. 138 с.
23. Захарченко В. В. Особливості розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення засобами ігрової діяльності. Київ: Науковий вісник, 2016. 5-9 с.
24. Ковшар О. Організація мовленнєво-творчої діяльності як засіб розвитку особистості дошкільника .Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. Кривий Ріг, 2011. 493–497 с.
25. Коменський Я. А. «Материнська школа» та її значення для становлення соціально-педагогічної підтримки материнства і дитинства в Україні: збірник наук. праць. Умань, 2012. 288-295 с.
26. Королюк Т. О. Характеристика стану зв’язного мовлення дітей 4-5 років із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня. 28-ме видання, вісник «Львів», 2012. 20-23с.
27. Косарєва Г. М. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення через ігрову діяльність: наук. вісник. Кам'янець-Подільський національний університет, 2014. 84-89 с.
28. Ковальова Т. А. Психолого-педагогічні аспекти розвитку зв'язного мовлення у дітей з загальним недорозвинення мовлення: вісник практичної психології та соціальної роботи. Київ, 2014. 42-44 с.
29. Калмикова JI.О. Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку: діагностико-розвивальна програма: монографія Хмельницький: ПП «СКД», 2010. 110-112 с.
30. Кононко О. Л. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Київ: Світич, 2019. 430 с.
31. Крутій K. М. Формування граматично правильного мовлення в дітей дошкільного віку: монографія. Запоріжжя: «ЛІПС», 2004. 74-75с.
32. Лесів А. А. Особливості розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення засобами ігрової діяльності. Київ, 2018. 103-110 с.
33. Лисенко В. О. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: пед. посібник. Запоріжжя, 2013. 394-399 с.
34. Лубимова Т. О. Мовленнєвий розвиток дітей з недорозвиненням мовлення: особливості та корекційні технології: навч. посібник. Київ: ВЦ «Освіта», 2012. 109-111 с.
35. Шеремет М.К. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2014. 672 с.
36. Луцан Н. І. Розвиток зв’язного мовлення дошкільника в мовленнєвоігровій діяльності: лінгводидактичнй аспект. Кам'янець Подільський: Наука і освіта, 2014. 119-122 с.
37. Мартиненко І. В. Проблема комунікативно-мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку з системними мовленнєвими порушеннями: наук. час. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. 342-348 с.
38. Мельник І. В. Застосування ігрової діяльності у педагогічному процесі розвитку зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: наук. запис.. Острог: Національний університет «Острозька академія», 2018. 73-78 с.
39. Мельник О. А Руденко Л. І Александрова Н. С. Розвиток зв'язного мовлення у дітей з недорозвиненням мовлення на заняттях логопеда: посібник. Київ: Пед. освіта: теорія і практика, 2016. 128-133 с.
40. Монтессорі М. Метод наукової педагогіки та практика його в Будинках дитини; з італ. мови переклав В. Щербаненко. Київ: Держ. вид-во, 2011, 154 с.
41. Монтессорі М. Метод наукової педагогіки, застосований до дитячого виховання в «Будинках дитини». Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2014, 104-120 с.
42. Омел’яненко А. В. Роль мовленнєвої дидактичної гри у процесі навчання старших дошкільників складати розповіді-роздуми: наукові записки. Ніжин, Ніжинський університет ім. Миколи Гоголя, 2015. 172-177 с.
43. Песталоцці Й. Г. Початкова освіта: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закладів. Київ: Вища школа, 2008. 41-42 с.
44. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: підручник. Київ: «Академвидав», 2015. 448 с.
45. Рібцун Ю. В. Звукові намистинки. Формування мовленнєвої полікомпетентності дошкільників. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: навч. посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2020. 88-130 с.
46. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення: посіьник. Тернопіль: Мандрівець, 2015. 80-100 с.
47. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення: програмно методичний комплекс. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 255-258 с.
48. Русова С. Ф. Вибрані педагогічні твори. Київ: Освіта, 2015. 304 с.
49. Савінова Н. В. Коригування мовлення дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності: навч-метод. посібник. Одеса, 2005. 21-.28 с.
50. Сайко Х. Я. Особливості застосування гри в системі формування лексичної компетентності дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення: посібник. Київ, 2017. 466-470 с.
51. Соботович Є. Ф. Концепція стандарту спеціальної освіти дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку: дефектологія. Ніжин, 2002. 2‐7 с.
52. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: Рідне слово, Київ: Видавництво «Радянська школа», 1977. 669 с.
53. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: Як добитися, щоб слово вихователя доходило до серця вихованця. Київ: Видавництво «Радянська школа», 1976. 669 с.
54. Трофименко Н. М., Головкіна Н. В. Розвиток зв'язного мовлення дітей дошкільного віку з недорозвиненням мовлення за допомогою ігор: метод. посібник. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2019. 48-53 с.
55. Трофименко Л. І. Шляхи подолання загального недорозвитку мовлення у дітей дошкільного віку: монографія. Кіровоград: «Імекс-ЛТД», 2014.104 с.
56. Фребель Ф. Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2004. 67-103 с.
57. Шиліна Н. Є. Формування мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі: навч. посібник. Одеса, 2003. 321 с.
58. Шеремет М. К. Логопедія. Підручник. К.: ВД «Слово», 2014. 675с.
59. Щербаченко І. В. Наукові праці Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського: навч. посібник. Вінниця, 2019. 228-234 с.
60. Яремчук О. Я, Кравченко К. Л. Загальне недорозвинення мовлення у дошкільників: особливості вияву та психокорекційна робота: вісн. практ. психології та соц. Роботи. Кам'янець-Подільськ, 2019. 219-227 с.
61. Яковенко А. О. Загальнодидактичні аспекти дослідження мовленнєвої готовності до навчання у школі старших дошкільників: наук. час. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. 273-277 с.
62. Ядешко В. І. Мовленнєвий розвиток дошкільників. Київ: Академія, 2000. 159 с.
63. Brown J. D. & Hilferty A. The effectiveness of teaching reduced forms of listening comprehension: RELC Journal, 2011. 70 p.
64. Joyce P. Componentialitty in L2 listening: theory and practice.: London, 2011. 93 p.
65. Ellis R. Individual differences in second language learning; Blackwell, Oxford, 2021. 94 p.
66. J. D. Brown & K. Kondo-Brown Introducing connected speech. theory and practice, 2023. 15 p.
2. Артемова Л. В. «Театр і гра». Вдома, у дитячому садку, в школі. Київ: Томірс, 2020. 291 с.
3. Бабенко, О. М., Кольцова, І. В. Застосування ігрових технологій у розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення. Віче: психологія і комп'ютери, 2016. 66-72 с.
4. Богуш А. М. Методика навчання дітей української мови в дошкільних навчальних закладах: підручник. Київ: Видавничий дім «Слово», 2008. 440 с.
5. Богуш А. М. Дошкільна лігводидактика: теорія і методика. Запоріжжя: Просвіта, 2007. 210-212 с.
6. Богуш А. М., Савінова Н. Н. Педагогічне коригування мовлення дітей дошкільного віку в ігровій діяльності. Миколаїв: Атол, 2007. 50-56с.
7. Бойчук С. М., Купрієнко А. В. Корекційна робота зі зв'язним мовленням у дітей з ЗНМ. Київ: Вид. дім «Слово», 2019. 116-118 с.
8. Бородич А. М. Методика розвитку мовлення дітей: навчальний посібник для студ. пед. ін-тів. Київ, 2017, 165 с.
9. Ботвінова Т. В. Розробка та апробація програми педагогічного супроводу розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення засобами ігрової діяльності: збірник наук. пр.: Педагогіка і психологія, 2017. 41-45 с.
10. Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». Тернопіль: Мандрівець, 2021. 256 с.
11. Брушневська І. М. Формування фонетичного компоненту мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку в онтогенезі. Київ, 2016. 11-15 с.
12. Васильева О. В. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: методи та прийоми роботи: методичні рекомендації. Київ, 2015. 55-59 с.
13. Водолага Н. В. Огляд вітчизняних та зарубіжних досліджень щодо навчання дітей розповідання. Одеса, 2014. 68-71 с.
14. Водолага Н.В. Навчання розповіді дітей старшого дошкільного віку в мовленнєво-ігровій діяльності: навч. - метод. посібник. Київ, 2017. 218 с.
15. Войчак, О. В. Розвиток зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення за допомогою ігрової діяльності: методичні рекомендації. Київ, 2009. 86-90 с.
16. Валеса І. А. Проблеми розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку. Житомир, 2009. 47-49 с.
17. Гавриш Н. О. Розвиток зв'язного мовлення дошкільнят: навч.метод. посіб. Київ: Вид. дім «Шкільний світ», 2006. 119 с.
18. Гальченко, М. Машканова. Основи корекційної психології мовлення: навч. посібник. Київ: КДЛП «Генеза», 2015. 96-99 с.
19. Гаркуша Ю. Ф. Як навчити дитину переказувати художні твори: сімейні уроки читання: навч. посібник. Київ: Вид. дім «Л. Галіціна», 2015. 8-9 с.
20. Гузєєва Н. А. Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: монографія. Запоріжжя: ЛІПС, 2005. 206 с.
21. Данілавічютє Е. А. Діагностика стану сформованості складових мовленнєвої діяльності, що зумовлюють оволодіння навичок читання. Теорія і практика сучасної логопедії. Київ: Актуальна освіта, 2006. 176 с.
22. Іщенко Л. В. Навчання дітей дошкільного віку рідної мови: навчальний посібник. Умань: ПП «Жовтий», 2013. 138 с.
23. Захарченко В. В. Особливості розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення засобами ігрової діяльності. Київ: Науковий вісник, 2016. 5-9 с.
24. Ковшар О. Організація мовленнєво-творчої діяльності як засіб розвитку особистості дошкільника .Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. Кривий Ріг, 2011. 493–497 с.
25. Коменський Я. А. «Материнська школа» та її значення для становлення соціально-педагогічної підтримки материнства і дитинства в Україні: збірник наук. праць. Умань, 2012. 288-295 с.
26. Королюк Т. О. Характеристика стану зв’язного мовлення дітей 4-5 років із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня. 28-ме видання, вісник «Львів», 2012. 20-23с.
27. Косарєва Г. М. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення через ігрову діяльність: наук. вісник. Кам'янець-Подільський національний університет, 2014. 84-89 с.
28. Ковальова Т. А. Психолого-педагогічні аспекти розвитку зв'язного мовлення у дітей з загальним недорозвинення мовлення: вісник практичної психології та соціальної роботи. Київ, 2014. 42-44 с.
29. Калмикова JI.О. Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку: діагностико-розвивальна програма: монографія Хмельницький: ПП «СКД», 2010. 110-112 с.
30. Кононко О. Л. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Київ: Світич, 2019. 430 с.
31. Крутій K. М. Формування граматично правильного мовлення в дітей дошкільного віку: монографія. Запоріжжя: «ЛІПС», 2004. 74-75с.
32. Лесів А. А. Особливості розвитку зв'язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення засобами ігрової діяльності. Київ, 2018. 103-110 с.
33. Лисенко В. О. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: пед. посібник. Запоріжжя, 2013. 394-399 с.
34. Лубимова Т. О. Мовленнєвий розвиток дітей з недорозвиненням мовлення: особливості та корекційні технології: навч. посібник. Київ: ВЦ «Освіта», 2012. 109-111 с.
35. Шеремет М.К. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2014. 672 с.
36. Луцан Н. І. Розвиток зв’язного мовлення дошкільника в мовленнєвоігровій діяльності: лінгводидактичнй аспект. Кам'янець Подільський: Наука і освіта, 2014. 119-122 с.
37. Мартиненко І. В. Проблема комунікативно-мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку з системними мовленнєвими порушеннями: наук. час. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. 342-348 с.
38. Мельник І. В. Застосування ігрової діяльності у педагогічному процесі розвитку зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: наук. запис.. Острог: Національний університет «Острозька академія», 2018. 73-78 с.
39. Мельник О. А Руденко Л. І Александрова Н. С. Розвиток зв'язного мовлення у дітей з недорозвиненням мовлення на заняттях логопеда: посібник. Київ: Пед. освіта: теорія і практика, 2016. 128-133 с.
40. Монтессорі М. Метод наукової педагогіки та практика його в Будинках дитини; з італ. мови переклав В. Щербаненко. Київ: Держ. вид-во, 2011, 154 с.
41. Монтессорі М. Метод наукової педагогіки, застосований до дитячого виховання в «Будинках дитини». Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2014, 104-120 с.
42. Омел’яненко А. В. Роль мовленнєвої дидактичної гри у процесі навчання старших дошкільників складати розповіді-роздуми: наукові записки. Ніжин, Ніжинський університет ім. Миколи Гоголя, 2015. 172-177 с.
43. Песталоцці Й. Г. Початкова освіта: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закладів. Київ: Вища школа, 2008. 41-42 с.
44. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: підручник. Київ: «Академвидав», 2015. 448 с.
45. Рібцун Ю. В. Звукові намистинки. Формування мовленнєвої полікомпетентності дошкільників. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: навч. посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2020. 88-130 с.
46. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення: посіьник. Тернопіль: Мандрівець, 2015. 80-100 с.
47. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення: програмно методичний комплекс. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 255-258 с.
48. Русова С. Ф. Вибрані педагогічні твори. Київ: Освіта, 2015. 304 с.
49. Савінова Н. В. Коригування мовлення дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності: навч-метод. посібник. Одеса, 2005. 21-.28 с.
50. Сайко Х. Я. Особливості застосування гри в системі формування лексичної компетентності дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення: посібник. Київ, 2017. 466-470 с.
51. Соботович Є. Ф. Концепція стандарту спеціальної освіти дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку: дефектологія. Ніжин, 2002. 2‐7 с.
52. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: Рідне слово, Київ: Видавництво «Радянська школа», 1977. 669 с.
53. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: Як добитися, щоб слово вихователя доходило до серця вихованця. Київ: Видавництво «Радянська школа», 1976. 669 с.
54. Трофименко Н. М., Головкіна Н. В. Розвиток зв'язного мовлення дітей дошкільного віку з недорозвиненням мовлення за допомогою ігор: метод. посібник. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2019. 48-53 с.
55. Трофименко Л. І. Шляхи подолання загального недорозвитку мовлення у дітей дошкільного віку: монографія. Кіровоград: «Імекс-ЛТД», 2014.104 с.
56. Фребель Ф. Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2004. 67-103 с.
57. Шиліна Н. Є. Формування мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі: навч. посібник. Одеса, 2003. 321 с.
58. Шеремет М. К. Логопедія. Підручник. К.: ВД «Слово», 2014. 675с.
59. Щербаченко І. В. Наукові праці Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського: навч. посібник. Вінниця, 2019. 228-234 с.
60. Яремчук О. Я, Кравченко К. Л. Загальне недорозвинення мовлення у дошкільників: особливості вияву та психокорекційна робота: вісн. практ. психології та соц. Роботи. Кам'янець-Подільськ, 2019. 219-227 с.
61. Яковенко А. О. Загальнодидактичні аспекти дослідження мовленнєвої готовності до навчання у школі старших дошкільників: наук. час. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. 273-277 с.
62. Ядешко В. І. Мовленнєвий розвиток дошкільників. Київ: Академія, 2000. 159 с.
63. Brown J. D. & Hilferty A. The effectiveness of teaching reduced forms of listening comprehension: RELC Journal, 2011. 70 p.
64. Joyce P. Componentialitty in L2 listening: theory and practice.: London, 2011. 93 p.
65. Ellis R. Individual differences in second language learning; Blackwell, Oxford, 2021. 94 p.
66. J. D. Brown & K. Kondo-Brown Introducing connected speech. theory and practice, 2023. 15 p.