Особливості переживання криз професійного самовизначення студентами
Автор(ка)
Томашенко Анастасія Павлівна
Ступінь
Магістр
Група
ЕКПм-1-23-1.4д
Спеціальність
053 Психологія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
Актуальність дослідження. Сучасні здобувачі вищої освіти прагнуть вчитися не тільки для того, щоб у перспективі успішно працевлаштуватись, а для них не менш важливо реалізувати свої особисті та професійні цілі. Швидкий розвиток технологій і поява нових професій роблять вибір майбутньої кар’єри складнішим. Нестабільність економіки та висока конкуренція на ринку праці створюють додатковий тиск на молодь. Вже під час фахового навчання студенти неодноразово аналізують успішність вибору професії, співставляючи власний особистісний потенціал із фаховими вимогами. Виявлення гострих невідповідностей між бажаннями, можливостями студента та запитами суспільства щодо професійної самореалізації породжує переживання здобувачем вищої освіти кризи фахового самовизначення. Дослідження змісту фахового самовизначення збагачують психологічну науку та практику розумінням того, як молоді люди обирають професію, як формується їхня фахова спрямованість, компетентність і самосвідомість, які труднощі, зокрема і кризи, можуть стати на заваді успішному професійному становленню особистості.
Вивченням проблеми життєвого, в тому числі професійного самовизначення юнацтва займались ряд українських науковців, як-от: А. Бахтій, О. Зазимко, А. Зібровський, С. Ковалів, В. Рибалка, Н. Побірченко, О. Посацький, Л. Федоренко, Т. Яновська та ін., завдяки яким розкрито чинники, зміст та умови успішності вибору професії молодими людьми. Специфіку переживання студентами особистісних криз викладено у працях вітчизняних психологів Т. Афанасьєвої, А. Воскресенської, М. Дмитренка, С. Макушевої, І. Моначина, Л. Подоляк, О. Сергєєнкової, О. Столярчук, В. Шевченка, В. Юрченка тощо.
Однак потребує уточнення питання особливостей переживання кризи професійного самовизначення українськими студентами в реаліях ускладненого війною соціального буття, що і стало предметом нашого дослідження. Вивчення цієї проблематики дозволить удосконалити систему вітчизняної профорієнтації та психологічного супроводу професійного становлення особистості на етапі її фахового навчання. Таким чином, дослідження чинників і ознак переживання студентами криз професійного самовизначення має вагоме як теоретичне, так і практичне значення, позаяк його результати стануть в нагоді практичним психологам, педагогам, керівництву закладів освіти.
Об’єкт дослідження: криза професійного становлення.
Предмет дослідження: особливості переживання криз професійного самовизначення студентами.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати й емпірично дослідити особливості переживання криз професійного самовизначення студентами, розробити й апробувати методи профілактики та подолання цих криз.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити аналіз наукових джерел щодо проблематики криз професійного самовизначення.
2. Емпірично дослідити детермінацію й ознаки переживання кризи професійного самовизначення студентами.
3. Розробити й апробувати профілактично-корекційну програму конструктивного переживання криз професійного самовизначення здобувачами вищої освіти.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичний аналіз наукових джерел з проблематики професійного самовизначення особистості; порівняння, узагальнення, систематизація теоретичних даних; дослідження детермінації та ознак переживання студентами криз професійного самовизначення за допомогою анкетування, тестування; розробка й апробація профілактично-корекційної програми; кількісний та якісний аналіз отриманих даних засобами математично-статистичної обробки результатів дослідження.
Ключові слова: криза, студент, фахове навчання, криза фахового навчання, криза професійного самовизначення, невизначеність.
Вивченням проблеми життєвого, в тому числі професійного самовизначення юнацтва займались ряд українських науковців, як-от: А. Бахтій, О. Зазимко, А. Зібровський, С. Ковалів, В. Рибалка, Н. Побірченко, О. Посацький, Л. Федоренко, Т. Яновська та ін., завдяки яким розкрито чинники, зміст та умови успішності вибору професії молодими людьми. Специфіку переживання студентами особистісних криз викладено у працях вітчизняних психологів Т. Афанасьєвої, А. Воскресенської, М. Дмитренка, С. Макушевої, І. Моначина, Л. Подоляк, О. Сергєєнкової, О. Столярчук, В. Шевченка, В. Юрченка тощо.
Однак потребує уточнення питання особливостей переживання кризи професійного самовизначення українськими студентами в реаліях ускладненого війною соціального буття, що і стало предметом нашого дослідження. Вивчення цієї проблематики дозволить удосконалити систему вітчизняної профорієнтації та психологічного супроводу професійного становлення особистості на етапі її фахового навчання. Таким чином, дослідження чинників і ознак переживання студентами криз професійного самовизначення має вагоме як теоретичне, так і практичне значення, позаяк його результати стануть в нагоді практичним психологам, педагогам, керівництву закладів освіти.
Об’єкт дослідження: криза професійного становлення.
Предмет дослідження: особливості переживання криз професійного самовизначення студентами.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати й емпірично дослідити особливості переживання криз професійного самовизначення студентами, розробити й апробувати методи профілактики та подолання цих криз.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити аналіз наукових джерел щодо проблематики криз професійного самовизначення.
2. Емпірично дослідити детермінацію й ознаки переживання кризи професійного самовизначення студентами.
3. Розробити й апробувати профілактично-корекційну програму конструктивного переживання криз професійного самовизначення здобувачами вищої освіти.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичний аналіз наукових джерел з проблематики професійного самовизначення особистості; порівняння, узагальнення, систематизація теоретичних даних; дослідження детермінації та ознак переживання студентами криз професійного самовизначення за допомогою анкетування, тестування; розробка й апробація профілактично-корекційної програми; кількісний та якісний аналіз отриманих даних засобами математично-статистичної обробки результатів дослідження.
Ключові слова: криза, студент, фахове навчання, криза фахового навчання, криза професійного самовизначення, невизначеність.
Зміст
ВСТУП 2
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПЕРЕЖИВАННЯ КРИЗИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТУДЕНТАМИ 5
1.1 . Психологічні особливості студентства 5
1.2. Кризи фахового навчання 9
1.3. Криза професійного самовизначення як психологічний феномен 15
Висновки до розділу 1 20
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПЕРЕЖИВАННЯ КРИЗИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТУДЕНТАМИ 22
2.1. Організація та методика емпіричного дослідження 22
2.2. Опис та результати апробації прикладного результату дослідження 32
Висновки до другого розділу 39
ВИСНОВКИ 42
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 44
ДОДАТКИ 46
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПЕРЕЖИВАННЯ КРИЗИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТУДЕНТАМИ 5
1.1 . Психологічні особливості студентства 5
1.2. Кризи фахового навчання 9
1.3. Криза професійного самовизначення як психологічний феномен 15
Висновки до розділу 1 20
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПЕРЕЖИВАННЯ КРИЗИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТУДЕНТАМИ 22
2.1. Організація та методика емпіричного дослідження 22
2.2. Опис та результати апробації прикладного результату дослідження 32
Висновки до другого розділу 39
ВИСНОВКИ 42
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 44
ДОДАТКИ 46
Покликання
1. Власенко Л.В. Соціально-психологічна компетентність як провідний чинник становлення професіонала у ВНЗ // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ, 2004. С. 48 - 52.
2. Зайчикова Т.В. Попередження «професійного вигорання» як аспект гуманізації відносин у педагогічних колективах закладів середньої освіти // Наукові праці МАУП. Редкол.: М.Ф. Головатий (голов. ред.) та ін. Київ, 2003. С. 90–93.
3. Зайчикова Т.В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.05 / Т.В. Зайчикова. Київ, 2015. 20 с.
4. Кириченко В. В. Кризи професійної адаптації: Суб’єктно-ціннісний підхід до вивчення // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ : Видавництво «Фенікс», 2015. С. 101.
5. Корень Т. О. Модель професійного розвитку майбутнього психолога у вищому навчальному закладі // Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Запоріжжя, 2011. С.114.
6. Максименко С. Д. Актуальні проблеми розвитку психології в Україні / С. Д. Максименко, Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер // Актуальні проблеми психології. Том 1 : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Київ, 2020. С. 31.
7. Основи практичної психології : [підруч. для студ. вищ. навч. закл.] / В.Панок, Т.Титаренко, Н.Чепелєва. Київ, 2016. С. 155 – 167.
8. Психологічні особливості ставлення студентської молоді до грошей : монографія / Л. М. Карамушка, О. Г. Ходакевич. Київ : КНЕУ, 2017. 200 с.
9. Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам. Вип. 3. [укладачі : Л. М. Яворовська, Р. Ф. Камишнікова, О. Є. Поліванова, С. Г. Яновська, С. М. Куделко]. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. 88 с.
10. ПСИХОЛОГІЯ І ВІЙНА: Збірник матеріалів ХІV Міжнародної науково-практичної конференції 23 – 24 квітня 2024 року. // Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. 2024. С. 48
11. Середницька І.Я. Психологічний аналіз кризи ідентичності у студентської молоді: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т ім. К.Д.Ушинського. 2015. 17 с.
12. Столярчук О. А. Опис та психометричні характеристики психодіагностичної методики «Рівень і тип професійного становлення студентів» // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» 37, IV (72), 2016, С. 237-251.
13. Столярчук О.А. Психологічні особливості формування самооцінки майбутніх учителів в умовах криз професійного навчання : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 / О.А. Столярчук. Київ, 2012. 20 с.
14. Столярчук О.А. Специфіка переживання кризи професійної ідентифікації майбутніми вчителями / О.А. Столярчук // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки» : зб. наук. пр. Херсон, 2015. С. 34–38.
15. Jacobson E. The Physiological Conception and Treatment of Certain Common «Psychoneuroses» / E. Jacobson // American Journal of Psychiatry. 1941. Pp. 219–226.
2. Зайчикова Т.В. Попередження «професійного вигорання» як аспект гуманізації відносин у педагогічних колективах закладів середньої освіти // Наукові праці МАУП. Редкол.: М.Ф. Головатий (голов. ред.) та ін. Київ, 2003. С. 90–93.
3. Зайчикова Т.В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.05 / Т.В. Зайчикова. Київ, 2015. 20 с.
4. Кириченко В. В. Кризи професійної адаптації: Суб’єктно-ціннісний підхід до вивчення // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ : Видавництво «Фенікс», 2015. С. 101.
5. Корень Т. О. Модель професійного розвитку майбутнього психолога у вищому навчальному закладі // Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Запоріжжя, 2011. С.114.
6. Максименко С. Д. Актуальні проблеми розвитку психології в Україні / С. Д. Максименко, Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер // Актуальні проблеми психології. Том 1 : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Київ, 2020. С. 31.
7. Основи практичної психології : [підруч. для студ. вищ. навч. закл.] / В.Панок, Т.Титаренко, Н.Чепелєва. Київ, 2016. С. 155 – 167.
8. Психологічні особливості ставлення студентської молоді до грошей : монографія / Л. М. Карамушка, О. Г. Ходакевич. Київ : КНЕУ, 2017. 200 с.
9. Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам. Вип. 3. [укладачі : Л. М. Яворовська, Р. Ф. Камишнікова, О. Є. Поліванова, С. Г. Яновська, С. М. Куделко]. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. 88 с.
10. ПСИХОЛОГІЯ І ВІЙНА: Збірник матеріалів ХІV Міжнародної науково-практичної конференції 23 – 24 квітня 2024 року. // Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. 2024. С. 48
11. Середницька І.Я. Психологічний аналіз кризи ідентичності у студентської молоді: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т ім. К.Д.Ушинського. 2015. 17 с.
12. Столярчук О. А. Опис та психометричні характеристики психодіагностичної методики «Рівень і тип професійного становлення студентів» // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» 37, IV (72), 2016, С. 237-251.
13. Столярчук О.А. Психологічні особливості формування самооцінки майбутніх учителів в умовах криз професійного навчання : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 / О.А. Столярчук. Київ, 2012. 20 с.
14. Столярчук О.А. Специфіка переживання кризи професійної ідентифікації майбутніми вчителями / О.А. Столярчук // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки» : зб. наук. пр. Херсон, 2015. С. 34–38.
15. Jacobson E. The Physiological Conception and Treatment of Certain Common «Psychoneuroses» / E. Jacobson // American Journal of Psychiatry. 1941. Pp. 219–226.