ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИСНАЖЕННЯ У ЖІНОК СЕРЕДНЬОГО ДОРОСЛОГО ВІКУ
Автор(ка)
Ільховська Марина Юріївна
Ступінь
Магістр
Група
ЕКПм-1-23-1.4з
Спеціальність
053 Психологія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
Актуальність дослідження. Емоційне виснаження особистості розглядається як складний процес реакція захисту на стрес в умовах підвищеного психічного навантаження та проявляється в зменшенні внутрішніх ресурсів та емоційних проявів людини, в її бажанні обмежити взаємодію з соціумом. Особливо вразливими у контексті емоційного виснаження є жінки, що обумовлюється сучасним ритмом їхнього життя, множинністю ролей, поєднанням кар'єрних викликів з виконанням сімейних обов’язків та очікуваннями від соціуму.
Сьогодні проблема емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку набуває особливої актуальності та потребує знаходження шляхів її вирішення. Адже пандемія, війна в Україні, ситуація невизначеності призвели до збільшення психоемоційного навантаження жінок, зростання рівня їхньої тривожності та страхів, що, в свою чергу, призводять до емоційного виснаження, яке негативно впливає на якість життя та загрожує психічному та фізичному здоров'ю жінок.
Проблема емоційного виснаження досліджується вже більше 50 років такими дослідниками і психологами як К. Маслач, Г. Фрейденбергер, О.В. Батюх, О.О. Вельдбрехт, В.М. Городовіченко, А.Р. Дроздова, О.К. Колоскова, М.М. Павлюк та іншими. Дослідження емоційного виснаження сфокусовані переважно на професійній сфері та стосуються професійного вигорання, охоплюють різні вікові та гендерні групи населення. Однак, мало досліджень і розробок зосереджено саме на жінках дорослого середнього віку з врахуванням чинників пандемії на війни в України. Отже, дослідження проблеми емоційного виснаження цієї категорії населення є актуальним завданням сьогодення, особливо в Україні. Актуальність та своєчасність теми обумовлена необхідністю розуміння причин цього явища та пошуку шляхів ефективного подолання емоційного виснаження у жінок, оскільки жінка є важливою фігурою в сім'ї і має значний вплив на гармонію та стабільність родинного оточення і, як наслідок, соціального оточення.
Мета дослідження: на основі теоретичного та емпіричного дослідження феномену емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку, розробити гру-тренінг для його ефективного подолання.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз сучасних наукових підходів до проблеми емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку та методів його подолання.
2. Емпірично дослідити основні причини виникнення емоційного вигорання у сучасних жінок дорослого середнього віку.
3. Обґрунтувати, розробити та апробувати гру-тренінг ефективного подолання емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку.
Шляхи реалізації мети та завдань дослідження: аналіз теоретичного матеріалу та психологічних праць, пов'язаних з темою емоційного виснаження; використання методів опитування та анкетування для діагностики та емпіричного дослідження причин емоційного виснаження, кількісний та якісний аналіз отриманих даних і їх врахування в процесі розробки гри-тренінгу для ефективного подолання емоційного виснаження.
Ключові слова: емоційне виснаження, жінки середнього дорослого віку, стрес, тривожність, депресія, психоемоційний стан, ресурси для подолання стресу, психологічна підтримка, подолання емоційного виснаження.
Сьогодні проблема емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку набуває особливої актуальності та потребує знаходження шляхів її вирішення. Адже пандемія, війна в Україні, ситуація невизначеності призвели до збільшення психоемоційного навантаження жінок, зростання рівня їхньої тривожності та страхів, що, в свою чергу, призводять до емоційного виснаження, яке негативно впливає на якість життя та загрожує психічному та фізичному здоров'ю жінок.
Проблема емоційного виснаження досліджується вже більше 50 років такими дослідниками і психологами як К. Маслач, Г. Фрейденбергер, О.В. Батюх, О.О. Вельдбрехт, В.М. Городовіченко, А.Р. Дроздова, О.К. Колоскова, М.М. Павлюк та іншими. Дослідження емоційного виснаження сфокусовані переважно на професійній сфері та стосуються професійного вигорання, охоплюють різні вікові та гендерні групи населення. Однак, мало досліджень і розробок зосереджено саме на жінках дорослого середнього віку з врахуванням чинників пандемії на війни в України. Отже, дослідження проблеми емоційного виснаження цієї категорії населення є актуальним завданням сьогодення, особливо в Україні. Актуальність та своєчасність теми обумовлена необхідністю розуміння причин цього явища та пошуку шляхів ефективного подолання емоційного виснаження у жінок, оскільки жінка є важливою фігурою в сім'ї і має значний вплив на гармонію та стабільність родинного оточення і, як наслідок, соціального оточення.
Мета дослідження: на основі теоретичного та емпіричного дослідження феномену емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку, розробити гру-тренінг для його ефективного подолання.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз сучасних наукових підходів до проблеми емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку та методів його подолання.
2. Емпірично дослідити основні причини виникнення емоційного вигорання у сучасних жінок дорослого середнього віку.
3. Обґрунтувати, розробити та апробувати гру-тренінг ефективного подолання емоційного виснаження у жінок дорослого середнього віку.
Шляхи реалізації мети та завдань дослідження: аналіз теоретичного матеріалу та психологічних праць, пов'язаних з темою емоційного виснаження; використання методів опитування та анкетування для діагностики та емпіричного дослідження причин емоційного виснаження, кількісний та якісний аналіз отриманих даних і їх врахування в процесі розробки гри-тренінгу для ефективного подолання емоційного виснаження.
Ключові слова: емоційне виснаження, жінки середнього дорослого віку, стрес, тривожність, депресія, психоемоційний стан, ресурси для подолання стресу, психологічна підтримка, подолання емоційного виснаження.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИСНАЖЕННЯ У ЖІНОК СЕРЕДНЬОГО ДОРОСЛОГО ВІКУ
1.1. Теоретичні підходи до проблеми емоційного виснаження у психологічній літературі
1.2. Особливості емоційного виснаження у жінок середнього дорослого віку
1.3. Психологічні аспекти подолання емоційного виснаження у жінок середнього дорослого віку
Висновки до розділу 1
РОЗДІЛ 2. ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ЖІНОК СЕРЕДНЬОГО ДОРОСЛОГО ВІКУ
2.1. Емпіричне дослідження особливостей емоційного виснаження у жінок середнього дорослого віку
2.2. Організаційні та змістові аспекти програми психологічної підтримки жінок середнього дорослого віку
2.3. Тренінг формування у жінок середнього дорослого віку навичок подолання емоційного виснаження
Висновки до розділу 2
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
ЛІТЕРАТУРА
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИСНАЖЕННЯ У ЖІНОК СЕРЕДНЬОГО ДОРОСЛОГО ВІКУ
1.1. Теоретичні підходи до проблеми емоційного виснаження у психологічній літературі
1.2. Особливості емоційного виснаження у жінок середнього дорослого віку
1.3. Психологічні аспекти подолання емоційного виснаження у жінок середнього дорослого віку
Висновки до розділу 1
РОЗДІЛ 2. ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ЖІНОК СЕРЕДНЬОГО ДОРОСЛОГО ВІКУ
2.1. Емпіричне дослідження особливостей емоційного виснаження у жінок середнього дорослого віку
2.2. Організаційні та змістові аспекти програми психологічної підтримки жінок середнього дорослого віку
2.3. Тренінг формування у жінок середнього дорослого віку навичок подолання емоційного виснаження
Висновки до розділу 2
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
ЛІТЕРАТУРА
ДОДАТКИ
Покликання
1.Батюх О. В. Синдром емоційного вигорання у медичних сестер. Медсестринство. 2011. № 1. С.11–13.
2.Бєлякова С.М., Злотнікова І. Г. Особливості емоційних переживань жінок середнього дорослого віку. Перспективи та інновації науки. 2022. № 9 (14). с. 504-516.
3.Бовдир О.С., Вельдбрехт О.О., Самкова О.М. Психопрофілактика та подолання синдрому емоційного вигоряння. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2021.Том 32 (71) № 6. с. 32-38
4.Борщ К.К., Ляшко М.М. Гендерні стереотипи як соціальна проблема сучасних жінок. Науковий вісник ужгородського Університету. Педагогіка, соціальна робота. 2017. Випуск 1 (40). с. 31-34.
5.Ващенко І.В. Конфлікт. Посттравматичний стрес: шляхи їх подолання: навч. посіб. / І. В. Ващенко, О. Г. Антонова ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ: Знання, 1998. 289 с.
6.Вельдбрехт О.О., Тавровецька Н.І.. Шкала сприйнятого стресу (PPS-10): адаптація та апробація в умовах війни. Проблеми сучасної психології. 2022. № 2. с.16-27
7.Городовіченко В. М. Емоційне вигорання – плата за співчуття. Медсестринство. 2013. № 3. с. 30–34.
8.Дзюба Т.М., Коваленко О.Г. Психологія дорослості з основами геронтопсихології. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів; за ред. проф. В.Ф. Моргуна. Київ, 2013. 172 с.
9.Дроздова А.Р. Формування синдрому "емоційного вигорання" та втрата сенсу життя у безробітних та у представників різних професій. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2011. № 40. с. 48-56.
10.Іванцев Л.І., Іванцев Н.І. Профілактика емоційного вигорання як спосіб збереження психологічного здоров’я студентської молоді. Габітус. Психологія Особистості. 2020. Випуск 12. Том 2. с. 133-138.
11.Колоскова О. К. Синдром емоційного вигорання у лікарів-педіатрів, які працюють на різному рівні надання медичної допомоги дітям. Буковинський медичний вісник. 2013. Т. 17, № 4 (68). с. 79–82.
12.Леженіна Л.М. Проблема стресу в психологічній науці. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2012. 42(1). с.135-142
13.Литвинюк В.В., Лотоцька В.В. Синдром емоційного вигорання - один із чинників негативного впливу на здоров'я медичної сестри. Медсестринство. 2016. Випуск 2. с. 49-53.
14.Літвякова І.А. Ханецька Н.В. Дослідження впливу емоцій на стан особистості. Молодий вчений. 2017. №11. с. 806-809.
15.Льошенко О., Кондратьєва В. Діагностика, профілактика, корекція синдрому «емоційного вигорання». Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 10. с.105-112.
16.Маннапова К.Р. Життєздатність як індивідуальна здатність керувати власними ресурсами в контексті умов середовища. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2011. № 40. с. 17-23.
17.Меднікова Г.І. Особистісна зрілість: сутність та критерії. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2012. № 43 (2). с. 22-26.
18.Міщенко М.С. Особливості синдрому емоційного вигорання. Репозитарій Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Факультет соціальної та психологічної освіти. 2013. УДК 159.98. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/415
19.Моргун В.Ф. Превентивно-профілактичний супровід професійної орієнтації на основі багатовимірної теорії особистості. Психологічні перспективи. 2010. Випуск 16. с.205-216.
20.Павлюк М.М. Психологічні чинники емоційного вигорання у професійній діяльності. Актуальні проблеми психології. Київ, 2018. Т. ХІ. Вип, 18. с.226-244.
21.Помилуйко В.Ю. Характеристика вікових стадій дорослості з урахуванням можливостей розвитку ключових компетентностей особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. Випуск 5. Том 2. с. 50-55.
22.Сергеєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П, Пасєка О.В. Вікова психологія: навч.посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2020. 376 с.
23.Сидоренко О., Яновська Е. Психологічні особливості синдрому емоційного вигорання у менеджерів комерційних організацій. Науковий часопис НПУ ім. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. 2020. Випуск 9
(54). с. 143-153.
24.Сукуватий В.А. Бізнес-леді: Міфи та реальність. Соціологічні дослідження. 2002. №11. с.69-77.
25.Столярчук О.А. Життєві кризи особистості: психологічний путівник. Навч.посіб. Кременчук: Видавництво "Новабук", 2023. 125 с.
26.Титаренко Т.М., Кляпець О.Я. Запобігання емоційному вигоранню в сім’ї як фактор гармонізації сімейних взаємин: науково-методичний посібник. Київ, 2007. 144 с.
27.Фальова О.Є. Асертивність як фактор самореалізації особистості жінки. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія.2015. № 50. с.258-267.
28.Шевчук В.В. Сучасні підходи до визначення категорії “емоційне вигорання”. Габітус: Психологія особистості. 2020. Випуск 17. с. 141-145.
2.Бєлякова С.М., Злотнікова І. Г. Особливості емоційних переживань жінок середнього дорослого віку. Перспективи та інновації науки. 2022. № 9 (14). с. 504-516.
3.Бовдир О.С., Вельдбрехт О.О., Самкова О.М. Психопрофілактика та подолання синдрому емоційного вигоряння. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2021.Том 32 (71) № 6. с. 32-38
4.Борщ К.К., Ляшко М.М. Гендерні стереотипи як соціальна проблема сучасних жінок. Науковий вісник ужгородського Університету. Педагогіка, соціальна робота. 2017. Випуск 1 (40). с. 31-34.
5.Ващенко І.В. Конфлікт. Посттравматичний стрес: шляхи їх подолання: навч. посіб. / І. В. Ващенко, О. Г. Антонова ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ: Знання, 1998. 289 с.
6.Вельдбрехт О.О., Тавровецька Н.І.. Шкала сприйнятого стресу (PPS-10): адаптація та апробація в умовах війни. Проблеми сучасної психології. 2022. № 2. с.16-27
7.Городовіченко В. М. Емоційне вигорання – плата за співчуття. Медсестринство. 2013. № 3. с. 30–34.
8.Дзюба Т.М., Коваленко О.Г. Психологія дорослості з основами геронтопсихології. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів; за ред. проф. В.Ф. Моргуна. Київ, 2013. 172 с.
9.Дроздова А.Р. Формування синдрому "емоційного вигорання" та втрата сенсу життя у безробітних та у представників різних професій. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2011. № 40. с. 48-56.
10.Іванцев Л.І., Іванцев Н.І. Профілактика емоційного вигорання як спосіб збереження психологічного здоров’я студентської молоді. Габітус. Психологія Особистості. 2020. Випуск 12. Том 2. с. 133-138.
11.Колоскова О. К. Синдром емоційного вигорання у лікарів-педіатрів, які працюють на різному рівні надання медичної допомоги дітям. Буковинський медичний вісник. 2013. Т. 17, № 4 (68). с. 79–82.
12.Леженіна Л.М. Проблема стресу в психологічній науці. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2012. 42(1). с.135-142
13.Литвинюк В.В., Лотоцька В.В. Синдром емоційного вигорання - один із чинників негативного впливу на здоров'я медичної сестри. Медсестринство. 2016. Випуск 2. с. 49-53.
14.Літвякова І.А. Ханецька Н.В. Дослідження впливу емоцій на стан особистості. Молодий вчений. 2017. №11. с. 806-809.
15.Льошенко О., Кондратьєва В. Діагностика, профілактика, корекція синдрому «емоційного вигорання». Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 10. с.105-112.
16.Маннапова К.Р. Життєздатність як індивідуальна здатність керувати власними ресурсами в контексті умов середовища. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2011. № 40. с. 17-23.
17.Меднікова Г.І. Особистісна зрілість: сутність та критерії. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2012. № 43 (2). с. 22-26.
18.Міщенко М.С. Особливості синдрому емоційного вигорання. Репозитарій Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Факультет соціальної та психологічної освіти. 2013. УДК 159.98. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/415
19.Моргун В.Ф. Превентивно-профілактичний супровід професійної орієнтації на основі багатовимірної теорії особистості. Психологічні перспективи. 2010. Випуск 16. с.205-216.
20.Павлюк М.М. Психологічні чинники емоційного вигорання у професійній діяльності. Актуальні проблеми психології. Київ, 2018. Т. ХІ. Вип, 18. с.226-244.
21.Помилуйко В.Ю. Характеристика вікових стадій дорослості з урахуванням можливостей розвитку ключових компетентностей особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. Випуск 5. Том 2. с. 50-55.
22.Сергеєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П, Пасєка О.В. Вікова психологія: навч.посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2020. 376 с.
23.Сидоренко О., Яновська Е. Психологічні особливості синдрому емоційного вигорання у менеджерів комерційних організацій. Науковий часопис НПУ ім. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. 2020. Випуск 9
(54). с. 143-153.
24.Сукуватий В.А. Бізнес-леді: Міфи та реальність. Соціологічні дослідження. 2002. №11. с.69-77.
25.Столярчук О.А. Життєві кризи особистості: психологічний путівник. Навч.посіб. Кременчук: Видавництво "Новабук", 2023. 125 с.
26.Титаренко Т.М., Кляпець О.Я. Запобігання емоційному вигоранню в сім’ї як фактор гармонізації сімейних взаємин: науково-методичний посібник. Київ, 2007. 144 с.
27.Фальова О.Є. Асертивність як фактор самореалізації особистості жінки. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія.2015. № 50. с.258-267.
28.Шевчук В.В. Сучасні підходи до визначення категорії “емоційне вигорання”. Габітус: Психологія особистості. 2020. Випуск 17. с. 141-145.