ОСОБЛИВОСТІ САМООЦІНКИ ПРАЦІВНИКІВ IT-СФЕРИ
Автор(ка)
Болдирєва Наталія Олегівна
Ступінь
Магістр
Група
ППм-1-23-1.4з
Спеціальність
053 Практична психологія
Кафедра
Кафедра практичної психології
Анотація
Магістерська робота на тему «Особливості самооцінки працівників IT-сфери» присвячена вивченню специфіки формування та функціонування самооцінки серед фахівців IT-галузі.
У роботі аналізуються теоретичні підходи до поняття самооцінки, її види та чинники формування. Виявлено, що унікальні умови праці в IT-сфері, постійна необхідність адаптації до нових технологій та високі вимоги роботодавців суттєво впливають на рівень і стабільність самооцінки працівників, створюючи специфічний психологічний контекст.
Емпірична частина дослідження, проведена на базі IT-компанії «Futurra Group», включає кількісний та якісний аналіз рівнів самооцінки, а також ідентифікацію психологічних чинників, що впливають на її формування. Використано стандартизовані методики оцінки самооцінки (шкала Розенберга, методика Т. Дембо тощо).
Практична значущість дослідження полягає у розробці рекомендацій для підтримки та корекції самооцінки працівників IT-сфери, що можуть бути використані HR-фахівцями, психологами та керівниками компаній для підвищення психологічного благополуччя працівників і їх професійної ефективності.
Результати дослідження мають теоретичну та практичну цінність, сприяючи глибшому розумінню впливу психологічних чинників на самооцінку в умовах високої професійної конкуренції.
У роботі аналізуються теоретичні підходи до поняття самооцінки, її види та чинники формування. Виявлено, що унікальні умови праці в IT-сфері, постійна необхідність адаптації до нових технологій та високі вимоги роботодавців суттєво впливають на рівень і стабільність самооцінки працівників, створюючи специфічний психологічний контекст.
Емпірична частина дослідження, проведена на базі IT-компанії «Futurra Group», включає кількісний та якісний аналіз рівнів самооцінки, а також ідентифікацію психологічних чинників, що впливають на її формування. Використано стандартизовані методики оцінки самооцінки (шкала Розенберга, методика Т. Дембо тощо).
Практична значущість дослідження полягає у розробці рекомендацій для підтримки та корекції самооцінки працівників IT-сфери, що можуть бути використані HR-фахівцями, психологами та керівниками компаній для підвищення психологічного благополуччя працівників і їх професійної ефективності.
Результати дослідження мають теоретичну та практичну цінність, сприяючи глибшому розумінню впливу психологічних чинників на самооцінку в умовах високої професійної конкуренції.
Зміст
Вступ
Розділ 1. Теоретико-методологічне дослідження проблеми самооцінки
1.1. Теоретичні підходи до визначення поняття самооцінки. Види самооцінки
1.2. Чинники формування самооцінк
Висновки до Розділу 1.
Розділ 2. Емпіричне дослідження особливостей самооцінки працівників IT-сфери
2.1. Програма та методика емпіричного дослідження
2.2. Кількісний та якісний аналіз результатів емпіричного дослідження
2.3. Практичні рекомендації з підвищення самооцінки працівників IT-сфери
Висновки до Розділу 2.
Висновки
Список використаних джерел
Додатки
Розділ 1. Теоретико-методологічне дослідження проблеми самооцінки
1.1. Теоретичні підходи до визначення поняття самооцінки. Види самооцінки
1.2. Чинники формування самооцінк
Висновки до Розділу 1.
Розділ 2. Емпіричне дослідження особливостей самооцінки працівників IT-сфери
2.1. Програма та методика емпіричного дослідження
2.2. Кількісний та якісний аналіз результатів емпіричного дослідження
2.3. Практичні рекомендації з підвищення самооцінки працівників IT-сфери
Висновки до Розділу 2.
Висновки
Список використаних джерел
Додатки
Покликання
1. James, W. (2018). The Principles of Psychology. Volume 1 (of 2) edition unavailable. Retrieved from https://www.perlego.com/book/1717702/the-princip... (Original work published 2018)
2. Дядюкіна, Є.В. (2011). Самооцінка як міждисциплінарне поняття. Науковий вісник Донбасу, 1. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2011_1_21
3. Еріх Фромм, (2020). Мистецтво любові. Харків: Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 192.
4. Гончаренко, С.У. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 376.
5. Фіцула, М.М. (2006). Педагогіка : навч. посібник. Київ : Академвидав, 559.
6. Боришевський, М.Й. (2012). Особистість у вимірах самосвідомості. Суми: Еллада, 608.
7. Панфілов, Ю.І., Токарєв, В.М., Поліщук, Д.К. (2021). Самооцінка особистості і лідерство. Лідери XXI століття. Формування особистості харизматичного лідера на основі гуманітарних технологій для управління соціальними системами : матеріали 5-ї міжнар. наук.-практ. конф., Харків: Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". Режим доступу: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/58159
8. Дячук, П.В. (2016) Формування самооцінки молодших школярів у навчальній діяльності (Монографія). Умань. Режим доступу: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/6444/1/монографія.PDF
9. Чайка, Г.В. (2017) Психологічні особливості я-концепції комп’ютерних гравців (Дис. канд. психол. наук). Київ. Режим доступу: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/di...
10. Дудник, О.А. (2020) Безпорадність у структурі я-концепції особистості (Автореф. дис. канд. психол. наук). Луцьк. Режим доступу: https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/08...
11. Лебедєва, Н.А. (2018). Основні підходи до поняття самооцінки: класичні зарубіжні теорії. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 53, 233-237. Режим доступу: http://repository.vsau.org/getfile.php/16922.pdf
12. Дубінка, М.М. (2022). «Я-концепція» як фактор професійного самовизначення особистості з позицій Р. Бернса. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (205), 94-100. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-205-94-100
13. Гуменюк, О.Є. (2004). Психологія Я-концепції: Навчальний посібник. Тернопіль: Економічна думка, 310.
14. Карен Хорні (2023). Наші внутрішні конфлікти. Конструктивна теорія неврозу. Київ: Центр учбової літератури, 245.
15. Столяренко, О. Б. (2012). Психологія особистості. Навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 280.
16. Прокопенко, Т. (2022). Теоретичні підходи до визначення поняття «самооцінка» в психолого-педагогічних дослідженнях. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 38, 70-73. Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25942
17. Войцихова, А.І. (2006). Характеристика індивідуально-типологічних особливостей та їх вплив на взаємостосунки з оточуючими. Психологічна газета, 14, 18–26.
18. Головська, І.Г. (2023). Гендерні особливості самооцінки як детермінанта вербальної агресії. Психологія особистості, 52, 119-123. https://doi.org/10.32782/2663-5208" class="hcphp-link">https://doi.org/10.32782/2663-5208.
19. Козерук, Ю.В., Євсейчик, Я.О. (2015). Самооцінка як фактор становлення особистості студента. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 124, 163-165. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_124_43
20. Папітченко, Л.В. (2020). Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Психологічні науки, 12, 79–89. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.12(57).07
21. Злочевська, Л.С. (2007). Психологічні передумови розвитку самооцінки особистісних якостей у сучасного фахівця. Педагогіка і психологія професійної освіти, 3, 118-125. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/4384/1/Ст._...
22. Олійник, О.О. (2018). Самооцінка як передумова професійного становлення студентів. Теорія і практика сучасної психології, 1, 97-101.
23. Злочевська, Л.С. (2006). Cамооцінка особистісних якостей - як чинник професійного становлення. Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України 1 (1), 221-226. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/4389/
24. Сергєєнкова, О. П., Столярчук, О. А., Коханова, О. П. & Пасєка, О. В. (2012). Загальна психологія. Навч. посіб. Київ.: Центр учбової літератури, 296.
25. Главацька, О.Л. (2008). Основи самовиховання особистості. Навчально-методичний посібник. Тернопіль, 206.
26. Грищенко, С.В. (2011). Самовдосконалення майбутніх фахівців соціальної сфери. (Монографія). Чернігів: ЧНПУ.
27. Швень, Ю.Р. (2021). Соціально-психологічні чинники формування самооцінки особистості. Київ: НАУ, Т. 1, 106-107. Режим доступу: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/52236
28. Столярчук, О.А. (2012). Вплив сім’ї на формування самооцінки дитини. Розвиток особистості в умовах трансформаційного суспільства: матер. міжнар. наук.-практ. конф.: Київ, 423-426. Режим доступу: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1068
29. Спринська, З.В., Сорочич, Н. (2023). Соціально-психологічні чинники формування самооцінки у підлітковому віці. Габітус, 48, 87-91. https://doi.org/10.32782/2663-5208" class="hcphp-link">https://doi.org/10.32782/2663-5208.
30. Чамата, П.Р. (1965). Самосвідомість та її розвиток у дітей. Київ: Т-во «Знання», 8, 45.
31. Онуфрієва, Л.А. (2013). Самооцінка як складова Я-концепції майбутніх фахівців соціономічних професій. Проблеми сучасної психології, 22, 396-412. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2013_22_35
32. Пирлик, М.А. (2013). Структурно-динамічна модель самооцінки. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, 5. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_5_44
33. Бех, І.Д. (2018). Особистість на шляху до духовних цінностей. (Монографія). Київ – Чернівці: «Букрек».
34. Грищенко, С.В. (2019). Самовдосконалення особистості. (Монографія). Чернігів: НУЧК імені Т.Г. Шевченка.
35. Канівець, Т.М., Матейчук, Н.Г., Фесун, Г.С. (2019). Психологія. Теоретичний та практичний аспекти : Навчальний посібник для студентів ВНЗ. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 260.
36. Сергєєнкова, О.П., Столярчук, О.А., Коханова, О.П. & Пасєка, О.В. (2012). Загальна психологія. Навч. Посіб. Київ: Центр учбової літератури, 296.
37. Шматок, І.О. (2022). Рівень домагань і самооцінка у підлітковому та юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти, 3, 58–65. https://doi.org/10.31812/psychology.v3i.7475
38. Hoppe F. (1930). Erfolg und Misserfilg. Psychol. – Forsch., Bd. 14, 162.
39. Шибрук, О.В. (2015). Самооцінка та рівень домагань у структурі Я -концепції курсантів. Science and Education a New Dimension. 111(19), 38. Режим длступу: http://hdl.handle.net/123456789/1329
40. Кадлубович, Т.І. (2021) Рівень домагань особистості як основа досягнення успіху. Освіта України в роки незалежності та її подальший розвиток в умовах інформаційного суспільства : зб. наук. пр. за підсумками дискусій на міжкафедральному науковому семінарі. Київ : КНУТД, 96-98. Режим доступу: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/20071
41. Оніпко, З.С. (2022). Самооцінка як чинник професійного становлення особистості. Перспективи та інновації науки, 8(13), 409-419. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-8(13)-409-419
42. Міщенко, М.С. (2016). Вплив самооцінки на рівень успішності професійної діяльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки, 6(1), 78-82. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2016_6%281%29__16
43. Мушкевич, М. І., Чагарна, С. Є. (2017). Основи психотерапії : Навч. Посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 420.
44. Вестбрук Д., Кеннерлі Г, Кірк Дж. (2014). Вступ у когнітивно-поведінкову терапію. Львів: Свічадо, 420.
45. Мотрук, Т.О. (2023). Практика майндфулнес у психотерапевтичній практиці. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія, 2, 44. https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.2
46. Хей Луїза (2022) Життя любить тебе. 7 духовних практик для зцілення. Київ: Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 180.
47. Равікант Камаль (2021). Полюби себе. Київ: Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 240.
2. Дядюкіна, Є.В. (2011). Самооцінка як міждисциплінарне поняття. Науковий вісник Донбасу, 1. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2011_1_21
3. Еріх Фромм, (2020). Мистецтво любові. Харків: Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 192.
4. Гончаренко, С.У. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 376.
5. Фіцула, М.М. (2006). Педагогіка : навч. посібник. Київ : Академвидав, 559.
6. Боришевський, М.Й. (2012). Особистість у вимірах самосвідомості. Суми: Еллада, 608.
7. Панфілов, Ю.І., Токарєв, В.М., Поліщук, Д.К. (2021). Самооцінка особистості і лідерство. Лідери XXI століття. Формування особистості харизматичного лідера на основі гуманітарних технологій для управління соціальними системами : матеріали 5-ї міжнар. наук.-практ. конф., Харків: Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". Режим доступу: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/58159
8. Дячук, П.В. (2016) Формування самооцінки молодших школярів у навчальній діяльності (Монографія). Умань. Режим доступу: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/6444/1/монографія.PDF
9. Чайка, Г.В. (2017) Психологічні особливості я-концепції комп’ютерних гравців (Дис. канд. психол. наук). Київ. Режим доступу: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/di...
10. Дудник, О.А. (2020) Безпорадність у структурі я-концепції особистості (Автореф. дис. канд. психол. наук). Луцьк. Режим доступу: https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/08...
11. Лебедєва, Н.А. (2018). Основні підходи до поняття самооцінки: класичні зарубіжні теорії. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 53, 233-237. Режим доступу: http://repository.vsau.org/getfile.php/16922.pdf
12. Дубінка, М.М. (2022). «Я-концепція» як фактор професійного самовизначення особистості з позицій Р. Бернса. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (205), 94-100. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-205-94-100
13. Гуменюк, О.Є. (2004). Психологія Я-концепції: Навчальний посібник. Тернопіль: Економічна думка, 310.
14. Карен Хорні (2023). Наші внутрішні конфлікти. Конструктивна теорія неврозу. Київ: Центр учбової літератури, 245.
15. Столяренко, О. Б. (2012). Психологія особистості. Навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 280.
16. Прокопенко, Т. (2022). Теоретичні підходи до визначення поняття «самооцінка» в психолого-педагогічних дослідженнях. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 38, 70-73. Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25942
17. Войцихова, А.І. (2006). Характеристика індивідуально-типологічних особливостей та їх вплив на взаємостосунки з оточуючими. Психологічна газета, 14, 18–26.
18. Головська, І.Г. (2023). Гендерні особливості самооцінки як детермінанта вербальної агресії. Психологія особистості, 52, 119-123. https://doi.org/10.32782/2663-5208" class="hcphp-link">https://doi.org/10.32782/2663-5208.
19. Козерук, Ю.В., Євсейчик, Я.О. (2015). Самооцінка як фактор становлення особистості студента. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, 124, 163-165. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_124_43
20. Папітченко, Л.В. (2020). Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Психологічні науки, 12, 79–89. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.12(57).07
21. Злочевська, Л.С. (2007). Психологічні передумови розвитку самооцінки особистісних якостей у сучасного фахівця. Педагогіка і психологія професійної освіти, 3, 118-125. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/4384/1/Ст._...
22. Олійник, О.О. (2018). Самооцінка як передумова професійного становлення студентів. Теорія і практика сучасної психології, 1, 97-101.
23. Злочевська, Л.С. (2006). Cамооцінка особистісних якостей - як чинник професійного становлення. Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України 1 (1), 221-226. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/4389/
24. Сергєєнкова, О. П., Столярчук, О. А., Коханова, О. П. & Пасєка, О. В. (2012). Загальна психологія. Навч. посіб. Київ.: Центр учбової літератури, 296.
25. Главацька, О.Л. (2008). Основи самовиховання особистості. Навчально-методичний посібник. Тернопіль, 206.
26. Грищенко, С.В. (2011). Самовдосконалення майбутніх фахівців соціальної сфери. (Монографія). Чернігів: ЧНПУ.
27. Швень, Ю.Р. (2021). Соціально-психологічні чинники формування самооцінки особистості. Київ: НАУ, Т. 1, 106-107. Режим доступу: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/52236
28. Столярчук, О.А. (2012). Вплив сім’ї на формування самооцінки дитини. Розвиток особистості в умовах трансформаційного суспільства: матер. міжнар. наук.-практ. конф.: Київ, 423-426. Режим доступу: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1068
29. Спринська, З.В., Сорочич, Н. (2023). Соціально-психологічні чинники формування самооцінки у підлітковому віці. Габітус, 48, 87-91. https://doi.org/10.32782/2663-5208" class="hcphp-link">https://doi.org/10.32782/2663-5208.
30. Чамата, П.Р. (1965). Самосвідомість та її розвиток у дітей. Київ: Т-во «Знання», 8, 45.
31. Онуфрієва, Л.А. (2013). Самооцінка як складова Я-концепції майбутніх фахівців соціономічних професій. Проблеми сучасної психології, 22, 396-412. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2013_22_35
32. Пирлик, М.А. (2013). Структурно-динамічна модель самооцінки. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, 5. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_5_44
33. Бех, І.Д. (2018). Особистість на шляху до духовних цінностей. (Монографія). Київ – Чернівці: «Букрек».
34. Грищенко, С.В. (2019). Самовдосконалення особистості. (Монографія). Чернігів: НУЧК імені Т.Г. Шевченка.
35. Канівець, Т.М., Матейчук, Н.Г., Фесун, Г.С. (2019). Психологія. Теоретичний та практичний аспекти : Навчальний посібник для студентів ВНЗ. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 260.
36. Сергєєнкова, О.П., Столярчук, О.А., Коханова, О.П. & Пасєка, О.В. (2012). Загальна психологія. Навч. Посіб. Київ: Центр учбової літератури, 296.
37. Шматок, І.О. (2022). Рівень домагань і самооцінка у підлітковому та юнацькому віці. Актуальні проблеми психології в закладах освіти, 3, 58–65. https://doi.org/10.31812/psychology.v3i.7475
38. Hoppe F. (1930). Erfolg und Misserfilg. Psychol. – Forsch., Bd. 14, 162.
39. Шибрук, О.В. (2015). Самооцінка та рівень домагань у структурі Я -концепції курсантів. Science and Education a New Dimension. 111(19), 38. Режим длступу: http://hdl.handle.net/123456789/1329
40. Кадлубович, Т.І. (2021) Рівень домагань особистості як основа досягнення успіху. Освіта України в роки незалежності та її подальший розвиток в умовах інформаційного суспільства : зб. наук. пр. за підсумками дискусій на міжкафедральному науковому семінарі. Київ : КНУТД, 96-98. Режим доступу: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/20071
41. Оніпко, З.С. (2022). Самооцінка як чинник професійного становлення особистості. Перспективи та інновації науки, 8(13), 409-419. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-8(13)-409-419
42. Міщенко, М.С. (2016). Вплив самооцінки на рівень успішності професійної діяльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки, 6(1), 78-82. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2016_6%281%29__16
43. Мушкевич, М. І., Чагарна, С. Є. (2017). Основи психотерапії : Навч. Посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 420.
44. Вестбрук Д., Кеннерлі Г, Кірк Дж. (2014). Вступ у когнітивно-поведінкову терапію. Львів: Свічадо, 420.
45. Мотрук, Т.О. (2023). Практика майндфулнес у психотерапевтичній практиці. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія, 2, 44. https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.2
46. Хей Луїза (2022) Життя любить тебе. 7 духовних практик для зцілення. Київ: Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 180.
47. Равікант Камаль (2021). Полюби себе. Київ: Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 240.