ОСОБЛИВОСТІ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ


Автор(ка)
Шевчук Катерина Анатоліївна

Ступінь
Магістр

Група
Логм.1.23.1.4з

Спеціальність
016 Логопедія

Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти


Анотація

Шевчук Катерина Анатоліївна

Науковий керівник:
Мартинчук Олена Валеріївна,
доктор педагогічних наук, доцент

ОСОБЛИВОСТІ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ

Актуальність дослідження. Гра – важливий вид діяльності для дитини дошкільного віку, що забезпечує їй відчуття свободи, підвладність речей, дій, відносин та дозволяє найбільш повно реалізувати та досягти стану повного емоційного комфорту. Дитяча гра – це діяльність, спрямована на орієнтування в предметній і соціальній дійсності, в якій дитина відображає враження від пізнання. Ігрова діяльність є підґрунтям для розвитку дітей будь якого віку, особливо дошкільного, для яких вона є основним видом діяльності, в процесі якої найбільш ефективно розвиваються всі сторони пізнавальної діяльності, психічні процеси, відбувається оволодіння соціальним простором через спілкування з дорослими та однолітками.
Проблема розвитку ігрової діяльності дітей докладно розглядається у дошкільній педагогіці. Сучасні науковці: Л. Василенко, Н. Кудикіна, М. Савчин досліджують формування соціальної спрямованості дитини дошкільного віку у грі за нормативного мовленнєвого розвитку; В. Кондратенко, С. Конопляста, І. Марченко, М. Шеремет та ін. – за порушеного мовленнєвого розвитку. Питання розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку у грі з педагогічної точки зору розглядали такі дослідники, як: А. Богуш, Н. Гавриш та ін.
Усі дослідники зазначають, що гра є найбільш вільною та невимушеною діяльністю, що базується на бажанні дитини і приносить їй максимальне задоволення. У процесі гри дитина отримує великі можливості для самовираження, дослідження власних почуттів і переживань. Саме в процесі сюжетно-рольової гри, як провідного виду діяльності, виникають основні психічні новоутворення у дітей дошкільного віку. Проте, ігрова діяльність дітей з особливими освітніми потребами в умовах спонтанного розвитку не досягає потрібного рівня, адже на відміну від дітей з типовим розвитком, в яких у процесі спілкування з дорослими та іншими дітьми формується ігрова діяльність, у дітей з порушеннями мовлення спостерігається відставання у її розвитку. Відтак, її формування відбувається тільки за безпосереднього впливу та керівництва педагога (В. Кондратенко, К. Луцько, О. Мартинчук та ін.).
Отже, недостатній рівень сформованості ігрової компетентності дітей з порушеннями мовлення ускладнює процес соціальної інтеграції, спричиняє суттєве обмеження активності в спілкуванні, сприяє виникненню психологічних особливостей, призводить до соціальної дезадаптації дітей. Відтак, окреслене соціальне значення визначеної проблеми зумовили вибір теми дослідження: «Особливості ігрової діяльності дітей середнього дошкільного віку з порушеннями мовлення».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити особливості ігрової діяльності дітей середнього дошкільного віку з порушенням мовлення.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Проаналізувати загальну та спеціальну психолого-педагогічну літературу щодо розкриття сутності поняття «ігрова діяльність» та визначення її впливу на розвиток дітей середнього дошкільного віку з порушеннями мовлення;
2. На основі емпіричного дослідження визначити особливості ігрової діяльності дітей середнього дошкільного віку з порушенням мовлення;
3. Розробити систему занять та методичні рекомендації щодо підсилення впливу ігрової діяльності на загальний та мовленнєвий розвиток дітей середнього дошкільного віку з мовленнєвими освітніми труднощами.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні: теоретичний аналіз наукової та навчально-методичної літератури з проблеми дослідження з метою накопичення науково-теоретичного підґрунтя розвитку ігрової діяльності у дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами; зіставлення, узагальнення та систематизація результатів наукових досліджень з метою розроблення методики дослідження особливостей ігрової діяльності дітей з мовленнєвими труднощами та методичних рекомендацій щодо підсилення її впливу на розвиток дітей з мовленнєвими труднощами; емпіричні: констатувальний експеримент (спостереження за ігровою діяльністю дітей, анкетування педагогів і батьків); методи математичної статистики з метою кількісної обробки даних, отриманих під час експериментального дослідження.
Ключові слова: гра, ігрова діяльність, діти середнього дошкільного віку, мовленнєві труднощі.

Зміст

ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 7
1.1. Поняття про ігрову діяльність та її значення для загального та мовленнєвого розвитку дитини …………………………………………….............7
1.2. Аналіз методичної літератури з проблеми формування ігрової діяльності у дітей дошкільного віку 18
Висновки до першого розділу 32
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ 33
2.1. Методика дослідження ігрової діяльності дітей середнього дошкільного віку з порушеннями мовлення 33
2.2. Особливості ігрової діяльності дітей середнього дошкільного віку з порушеннями мовлення 40
Висновки до другого розділу 56
РОЗДІЛ 3. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З РОЗВИТКУ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ 58
3.1. Методика розвитку ігрової діяльності дітей середнього дошкільного віку з порушеннями мовлення 58
3.2. Результати формувального етапу дослідження 60
3.3. Методичні рекомендації для педагогів закладів дошкільної освіти щодо розвитку ігрової діяльності дітей середнього дошкільного віку з порушеннями мовлення 78
Висновки до третього розділу 83
ВИСНОВКИ 85
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 87
ДОДАТКИ 92

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Агіляр Туклер В. Сюжетно-рольова гра як засіб виховання ініціативності. Вихователь-методист дошкільного закладу : щоміс. спеціаліз. журн. 2018. № 2. С. 17–22.
2. Артемова Л. В. Моделі структур дидактичної гри та ігрових стосунків. Дошкільне виховання. 2005. № 4. C. 33
3. Базовий компонент дошкільної освіти : нова редакція та поради для організації освітнього процесу. Практика управління закладом освіти. 2021. № 1. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876 (дата звернення: 07.11.2024)
4. Беленька Г. В. Богініч О. Л., Богданець-Білоскаленко Н. І. «Дитини» Освітня програма для дітей від 2 до 7 років, Київ, 2016. URL: https://f.osvita.city/file/35/osvitnya-programa-ditina-nmc.pdf (дата звернення: 07.11.2024)
5. Богуш А. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Науково-дослідний центр з проблем соціальної педагогіки та соціальної роботи АПН України, Луганський над. пед. Університет їм. Т. Шевченка. Луганськ: Альма-матер. 2006. - 808 с.
6. Бурова А. Гра – ефективний засіб, виховання самостійності дітей дошкільного віку. Вихователь – методист дошкільного закладу. 2010. №5. С 17.-27.
7. Бурова А. П. Організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 256 с.
8. Важова О. Дидактична гра в системі засобів навчання й розвитку учнів. Початкова освіта. 2015. № 12(756). С. 21.
9. Вихователю найменших (система роботи з дітьми третього року життя), авт.- укл. Л. М. Олійник, І. А. Романюк. Харків : вид. група «Основа», 2013. 336 с.
10. Вільчковський Е. С., Курок О. І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку. Суми : ВТД «Університетська книга», 2008.
11. Владимирська Г. О., Владимирський П. О. Мистецтво ігрового виховання. Тернопіль : Богдан, 2006. 10 с.
12. Впевнений старт: книга вихователя: методичний посібник. В 3-х частинах. Ч. 3. заг. ред. О. Ю. Хартман. Київ : Українська академія дитинства, 2018. 184 с.
13. Гавриш Н. В. Соціо-ігрова педагогіка як особливе перехрестя поколінь, або Роздуми напередодні нового навчального року. Вихователь- методист дошкільного закладу. 2016. № 8. С. 7−11.
14. Гавриш Н. В., Панасюк Т. В., Піроженко Т. О., Рогозянський О. С., Хартман О. Ю. та ін. Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку Київ : Українська академія дитинства, 2017. 80 с.
15. Горобець Т. В. Рухливі ігри та забави. Ів. Франківськ, 1992. 160 с.
16. Гроос К. Душевне життя дитини. Київ.1916. С. 70-85.
17. Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
18. Жеребцова Н. М. «Предметно-ігрове розвивальне середовище як компонент освітнього простору дошкільного закладу», педагогічні обрії. № 1-2. С. 103.
19. Закон України «Про дошкільну освіту» (зі змінами) №2849-ІХ від 13.12.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 07.11.2024)
20. Її величність гра: теорія і методика організації дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: збірник статей / за ред. Г. С. Тарасенко. Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2009.
21. Коваль І. Ю. Розвивальні ігри та завдання в навчально-виховному процесі молодшого школяра : посібник для вч. поч. кл. Хмельницький, 2016. 32, 4-37.
22. Кондратець І. Дитячі ігри очима дорослих, або навчаємо педагогів бути активними учасниками дитячої гри. Вихователь-методист дошкільного закладу : щоміс. спеціаліз. журн. 2017. № 2. С. 12–18.
23. Конопляста С. Ю. Логопсихологія: навч. посіб. К. : Знання, 2010. 293 с.
24. Концепція дошкільного виховання в Україні. К. : Освіта, 1993. 16с.
25. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Національна академія педагогічних наук України. Київ : ФОП Ференець В. Б., 2020. 44 с.
26. Копачинська Т., Іванова Т. Ігри з молодшими школярами. Початкова освіта. 2018. № 12. С. 23–27.
27. Корнєєва О. Вихователі, які вміють грати, виграють. Вихователь- методист дошкільного закладу : щомісячний спеціалізований журнал. Київ : ТОВ «Міжнародний центр фінансово-економічного розвитку Україна», 2009. С. 22–27.
28. Кудикіна Н. В. Психологія та педагогіка гри. Відкритий урок : Розробки. Технології. Досвід. 2006. № 5-6. С. 27–50.
29. Кудикіна Н. В. Теоретико-методичні засади організації ігрової діяльності дітей. Організація дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної і початкової освіти : навчально-методичний посібник. Київ : ВД «Слово», 2010. С. 11–25.
30. Лесгафт I.Ф. Посібник з фізичної освіти дітей дошкільного віцку.1952. С. 120- 121.
31. Лохвицька Л. В. Збірник ігор «Моралинки для Миколки і Маринки» до програми з морального виховання дітей дошкільного віку «Скарбниця моралі». Тернопіль : Мандрівець, 2016. 200 с.
32. Луцан Н.І. Народні ігри дітям. Івано-Франківськ. 1992.
33. Лущик І. В. Рухливі ігри в дитячому садку. Харків : Вид. Група «Основа» : «Тріада+», 2008.
34. Любченко О. Дидактичні ігри в навчально-виховному процесі. Початкова освіта. 2015. № 8(752). с. 14-17.
35. Макаренко А. С. Книга для батьків. Київ : Рад. школа, 1978. 327 с.
36. Маценко Т. М., Віткова Н. О., Мельникова А. Г., Завірюха Т. С. Ігротека вихователя ДНЗ. Система розвивальних ігор для дітей 5-6 років (старша група). Харків : Вид. група «Основа», 2017. 140 с.
37. Маценко Т. М., Віткова Н. О., Мельникова А. Г., Завірюха Т. С. Ігротека вихователя ДНЗ. Система розвивальних ігор для дітей 4-5 років (середня група). Харків : Вид. група «Основа», 2017. 144 с.
38. Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти: методичний посібник Тернопіль : Мандрівець, 2016. 272 с.
39. Моніторинг якості дошкільної освіти. 2-ге вид. Харків : Харківська академія неперервної освіти, 2014. 148 с.
40. Навчаємо дітей, граючись : методичний посібник. Хмельницький, 2015. 33 с.
41. Народні ігри. Для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку упоряд. Ю .Є. Бардакова. Харків : вид. група «Основа», 2007. 96 с.
42. Петрочко Ж. Технологія розвитку духовності особистості засобами мистецтва слова. Технологія соціально-педагогічної роботи / за заг. ред. Й. Капської. Київ : 2000. С. 302–319.
43. Писарчук О. Т. Особливості формування предметно-розвивального середовища дошкільного навчального закладу. Наукові записки. Серія : Педагогіка. 2014. № 4. - С. 9
44. Піроженко Т. О та ін. Ігрова діяльність дошкільника: молодший дошкільний вік. Київ : Ґенеза, 2016. 88 с.
45. Піроженко Т.О., Звязун Т. В., Карабаєва І.І., Соловйова Л.І., Сахно О.О. Ігрова діяльність дошкільника : дошкільний вік. Київ : Генеза 88 с. Серія «Настільна книжка вихователя».
46. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: нав. Посіб. К. : Академвидав, 2004. 455 с.
47. Психологія. Теорія дитячих ігор. Теорія К. Гарвей. URL: https://vseosvita.ua/library/psihologia-teoria-d.... (дата звернення: 07.11.2024)
48. Савчин М. В., Василенко Л. П. Вікова психологія: навч. посіб. К.: Академвидав, 2005. – 30с
49. Український педагогічний словник. гол. ред. С. Головко. Київ : Либідь, 1997. – 373 с.
50. Фребель Ф. Педагогічні твори.1913. 359 с.
51. Чеботарьова О.В., Блеч Г.О., Гладченко І.В., Бобренко І.В., Трикоз С.В.. Програма «Розвитку дітей раннього та дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями». Київ: ІСПП імені Миколи Ярмченка НАПН України, 2023. URL: https://ispukr.org.ua/?p=11295 (дата звернення 07.11.2024)
52. Uaytbred, D., i O'Sallivan, L. (2020). Uyavni ihry u malenʹkykh ditey i poyava tvorchykh zdibnostey. U DD Press, D. Cosmelli, & JC Kaufman (Eds.), Creativity and the wandering mind: Spontaneous and controlled cognition (stor. 205–230). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-816400-6.00009-2 (дата звернення: 07.11.2024)