ПОДОЛАННЯ ДИСГРАФІЙ В УЧНІВ 3-4 КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Автор(ка)
Вішковська Олександра Євгенівна
Ступінь
Магістр
Група
ЛОГм12314з
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Актуальність дослідження обумовлюється законодавчими та нормативними актами про початкову освіту та ґрунтується на вимогах Державного стандарту початкової освіти у розділі «Мовленнєва компетенція». Грамотне письмо, чітко й образно сформульовані думки — показник рівня культури людини. Безграмотно складені документи, ділові листи, інші папери часто стають на заваді кар’єри людей, ламають їх долю, тоді як грамотне писемне мовлення завжди є запорукою успішного просування в житті. За Н. Чередніченко від 2 % до 10 % учнів загальноосвітньої школи й 50% учнів спеціальної школи мають порушення письма, що викликає у школярів різке зниження навчальної мотивації у засвоєнні інших предметів, в основі яких лежить навичка письма, труднощі в поведінці, нервові розлади.
За М. Шеремет, «дисграфія − це стійка вибіркова нездатність оволодіти навичкою письма за правилами графіки, тобто керуючись фонетичним принципом, не дивлячись на достатній рівень інтелектуального та мовленнєвого розвитку, відсутність грубих порушень слухового та зорового аналізаторів, а також оптимальні умови навчання».
Причиною уповільненого опанування читання та письма, численних стійких дисграфічних помилок нерідко виступає недостатня мовленнєва готовність дітей до шкільного навчання, особливо до різних видів мовного аналізу та синтезу.
Висвітлення питань симптоматики, механізмів дисграфії, структури писемних мовленнєвих порушень, загальних методологічних підходів, змісту та диференційованих методів корекції різних видів дисграфії стали предметом дослідження вітчизняних науковців: Г.Блінова, Н. Голуб, Е. Данілавічюте, Т.Пічугіна, Н. Чередніченко, М. Шеремет та ін.
Натомість і до теперішнього часу ефективність логопедичної роботи з корекції дисграфії недостатньо висока. За даними досліджень Н. Чередніченко, кількість дітей з дисграфією в початкових класах досягає 30 %. Це свідчить не лише про неймовірно велику поширеність дисграфії серед учнів, але й про труднощі її подолання.
Тому тема дисграфії потребує подальшого дослідження та науково обґрунтованої методичної реалізації.
Мета дослідження: обґрунтувати, розробити та перевірити ефективність дидактичних вправ для подолання дисграфій в учнів 3-4 класів закладів загальної середньої освіти.
Відповідно до мети визначено такі завдання:
1.На основі аналізу та узагальнення науково-теоретичних та методологічних джерел з проблеми дослідження, з’ясувати психофізіологічні засади письма, поняття «дисграфія», її види, механізми та причини.
2.Провести оцінювання писемної продукції учнів 3-4 класів для визначення виду дисграфії.
3.Розробити індивідуальні траєкторії корекції дисграфії в учнів 3-4 класів та перевірити їх ефективність.
Шляхи реалізації мети та завдань дослідження. теоретичні – вивчення, аналіз та узагальнення психолого-педагогічної та методичної літератури з питання визначення сучасних науково-теоретичних підходів до вивчення і корекції дисграфії у молодших школярів; емпіричні – психолого-педагогічний експеримент констатувального та формувального характеру, який проводиться з метою оцінювання писемної продукції учнів 3-4 класів для визначення виду дисграфії та перевірки ефективності розроблених індивідуальних траєкторій корекції дисграфії в учнів 3-4 класів; статистичні – якісний аналіз та кількісна обробка результатів експерименту за допомогою методів статистики.
Ключові слова: писемне мовлення, письмо, молодші школярі, дисграфія, корекція дисграфії, логопедичні заняття.
За М. Шеремет, «дисграфія − це стійка вибіркова нездатність оволодіти навичкою письма за правилами графіки, тобто керуючись фонетичним принципом, не дивлячись на достатній рівень інтелектуального та мовленнєвого розвитку, відсутність грубих порушень слухового та зорового аналізаторів, а також оптимальні умови навчання».
Причиною уповільненого опанування читання та письма, численних стійких дисграфічних помилок нерідко виступає недостатня мовленнєва готовність дітей до шкільного навчання, особливо до різних видів мовного аналізу та синтезу.
Висвітлення питань симптоматики, механізмів дисграфії, структури писемних мовленнєвих порушень, загальних методологічних підходів, змісту та диференційованих методів корекції різних видів дисграфії стали предметом дослідження вітчизняних науковців: Г.Блінова, Н. Голуб, Е. Данілавічюте, Т.Пічугіна, Н. Чередніченко, М. Шеремет та ін.
Натомість і до теперішнього часу ефективність логопедичної роботи з корекції дисграфії недостатньо висока. За даними досліджень Н. Чередніченко, кількість дітей з дисграфією в початкових класах досягає 30 %. Це свідчить не лише про неймовірно велику поширеність дисграфії серед учнів, але й про труднощі її подолання.
Тому тема дисграфії потребує подальшого дослідження та науково обґрунтованої методичної реалізації.
Мета дослідження: обґрунтувати, розробити та перевірити ефективність дидактичних вправ для подолання дисграфій в учнів 3-4 класів закладів загальної середньої освіти.
Відповідно до мети визначено такі завдання:
1.На основі аналізу та узагальнення науково-теоретичних та методологічних джерел з проблеми дослідження, з’ясувати психофізіологічні засади письма, поняття «дисграфія», її види, механізми та причини.
2.Провести оцінювання писемної продукції учнів 3-4 класів для визначення виду дисграфії.
3.Розробити індивідуальні траєкторії корекції дисграфії в учнів 3-4 класів та перевірити їх ефективність.
Шляхи реалізації мети та завдань дослідження. теоретичні – вивчення, аналіз та узагальнення психолого-педагогічної та методичної літератури з питання визначення сучасних науково-теоретичних підходів до вивчення і корекції дисграфії у молодших школярів; емпіричні – психолого-педагогічний експеримент констатувального та формувального характеру, який проводиться з метою оцінювання писемної продукції учнів 3-4 класів для визначення виду дисграфії та перевірки ефективності розроблених індивідуальних траєкторій корекції дисграфії в учнів 3-4 класів; статистичні – якісний аналіз та кількісна обробка результатів експерименту за допомогою методів статистики.
Ключові слова: писемне мовлення, письмо, молодші школярі, дисграфія, корекція дисграфії, логопедичні заняття.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ПОРУШЕННЯ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
1.1. Психологічна структура писемного мовлення
1.2. Порушення писемного мовлення: види, причини, механізми
1.3. Особливості оволодіння писемним мовленням молодшими школярами з типовим розвитком
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ НАВИЧКИ ПИСЬМА в учнів 3-4 класів Загальноосвітніх навчальних закладах
2.1. Обґрунтування методики констатувального експерименту
2.2. Методика констатувального експерименту
2.3. Аналіз результатів констатувального експерименту
Висновки до другого розділу
РОЗДІЛ 3. ЗМІСТ МЕТОДИЧНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ ЩОДО ПОДОЛАННЯ ОПТИЧНОЇ ДИСГРАФІЇ в учнів 3-4 класів Загальноосвітніх навчальних закладах
3.1. Стратегія розробки методичних рекомендацій щодо подолання оптичної дисграфії в учнів 3-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
3.2. Зміст методичних рекомендацій щодо подолання оптичної дисграфії в учнів 3-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Висновки до третього розділу
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. ПОРУШЕННЯ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
1.1. Психологічна структура писемного мовлення
1.2. Порушення писемного мовлення: види, причини, механізми
1.3. Особливості оволодіння писемним мовленням молодшими школярами з типовим розвитком
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ НАВИЧКИ ПИСЬМА в учнів 3-4 класів Загальноосвітніх навчальних закладах
2.1. Обґрунтування методики констатувального експерименту
2.2. Методика констатувального експерименту
2.3. Аналіз результатів констатувального експерименту
Висновки до другого розділу
РОЗДІЛ 3. ЗМІСТ МЕТОДИЧНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ ЩОДО ПОДОЛАННЯ ОПТИЧНОЇ ДИСГРАФІЇ в учнів 3-4 класів Загальноосвітніх навчальних закладах
3.1. Стратегія розробки методичних рекомендацій щодо подолання оптичної дисграфії в учнів 3-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
3.2. Зміст методичних рекомендацій щодо подолання оптичної дисграфії в учнів 3-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Висновки до третього розділу
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Андросова В. Дисграфія та механізми її виникнення у дітей молодшого шкільного віку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації. Суми: СумДПУ ім. АС Макаренка. 2014. С.63-66.
2.Аль-Мраят О. Б. Формування графомоторних навичок у дітей з аутизмом: теоретичні засади і шляхи реалізації. Актуальні питання корекційної освіти : зб. Наук. Праць. 2019. №14. С. 8-9
3.Бартєнєва Л. І. Потенціальна готовність старших дошкільників з порушеним мовленнєвим розвитком до оволодіння писемним мовленням. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. №5. С.73-82.
4.Боднар Н. М. Корекційна робота із запобігання дисграфії в дітей молодшого шкільного віку / Н. М. Боднар // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. - 2015. - Вип. 33. - С. 6-11
5.Боряк О. В. Теорія і практика формування мовленнєвої діяльності розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. … докт. пед. наук : 13.00.03 Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2019. 40 с.
6.Вавіна Л. С. Оптична дисграфія у дітей з порушенням зору: прояви, запобігання. Український логопедичний вісник. Київ, 2012. Вип.1. С. 67–71.
7.Волосюк А. А. Сучасні методи корекції усного та писемного мовлення молодших школярів під час корекційно-логопедичних занять : тематичний збірник праць. Рівне, 2014. 56 с.
8.Голуб Н. М. Методи та прийоми навчальної та корекційно-розвивальної роботи з молодшими школярами з порушеннями формування писемного мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 66-72.
9.Голуб Н. М. Особливості формування мовної компетентності молодших школярів при корекції в них порушень писемного мовлення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський, 2020. Вип. 15. С. 68–81.
10.Голуб Н. М. Науково-теоретичні засади досліджень писемного мовлення та його порушень. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. Вип. 21, С. 54-62.
11.Гріненко О.В. Подолання дислексії та дисграфії в учнів початкових класів: Навч. посібник / О.В. Гріненко, М.М. Покотильська, Т.Я. Філоненко. – Городище, 2010. – 32с.
12.Демченко Н. О. Методика навчання писемного мовлення в компетентнісному підході. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 10/ за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова.– Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2017. – 432 с.
13.Журавльова Л. С. Комплексна діагностика та корекція мовленнєвого розвитку молодших школярів із дисграфією : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.03 – корекційна педагогіка. Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 706 с.
14.Журавльова Л. С. Система комплексної корекційно-розвивальної роботи з мовленнєвого розвитку молодших школярів із дисграфією: основні характеристики. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2020. №2(25). С. 44-55.
15.Журавльова Л. С. Сучасний стан логопедичної практики корекційної роботи з молодшими школярами з дисграфією. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. Вип. 34. С. 24-32.
16.Журавльова Л. С. Технологія роботи з батьками молодших школярів із дисграфією в контексті корекційно-педагогічного процесу. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка. 2019. №2(23). С. 53-62.
17.Журавльова Л. С. Теоретико-методологічні засади експериментального дослідження мовленнєвого розвитку молодших школярів із дисграфією. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2019. №1(22). С. 73-79.
18.Іванова Г. В. Психологічні засоби корекції тривожності у дітей молодшого шкільного віку. : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 053 «Психологія» / наук. керівник О. В. Юдіна. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 68 с.
19.Ільяна В. М. Дислексія: підтримка дитини з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі: навч.-метод. посіб. Київ, 2023 (рукопис), С.157
20.Ільяна В. М. Дослідження рецептивної діяльності різної модальності у контексті читання. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. 2016. С. 62-69
21.Карпенко В. В., Зелінська-Любченко К. О. Напрями логопедичної роботи з корекції дисграфії у молодших школярів. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : збірник наукових статей. Суми, 2019. С. 71-73.
22.Кірик М., Маргітич К., Данилова Л. Нова українська школа: методика навчання української мови. Львів: Світ, 2020. 160 с.
23.Коваль Л. В. Значення фонематичного компоненту в системі передумов формування писемних навичок у дітей з ДЦП. Український логопедичний вісник : збірник наукових праць. Київ : Актуальна освіта, 2010. Вип. 1. С. 39–42.
24.Кожевнікова Т. Важкий матеріал – цікаво та доступно. Дошкільне виховання. 2017. № 9. С. 14–17.
25.Коломієць Ю., Ніжинська О. Особливості порушень писемного мовлення у молодших школярів загальноосвітніх шкіл. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. №21. С. 119-123.
26.Конопляста С. Ю., Сак Т.Б. Логопсихологія : навч. посіб. К. : Знання, 2010. 293 с.
27.Кондратенко Л. О., Прищепа О. Ю. Технологія попередження дисграфії. -К.: Главник, 2005.- 96 с. ( Серія “Психологічний інструментарій”)
28.Колупаєва, А. А., Таранченко. О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Навч.-метод. посібник / — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 304 с
29.Коробко С, Коробко О. Робота психолога з молодшими школярами : методичний посібник. К.: Літера ЛТД, 2014. 416 с.
30.Кузьмінська Є. О. Проблема підготовки розумово відсталих дітей до опанування грамоти в загальній та спеціальній психолого-педагогічній літературі. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. №23. С. 137-140.
31.Логопедія : підручник / За ред. проф. М. К. Шеремет. Вид. 5-те, доповн. та переробл. Київ, 2019. 856 с.
32.Луців С. Лінгвістичні основи формування монологічного мовлення учнів початкової школи. Перспективи та інновації науки. 2023. №10(28). С.267-275
33.Маслова Т., Найдьонова Н. Полодання дисграфії та дислексії в мінімальний термін на шкільному логопедичному пункті. Таврійський вісник освіти. 2014. №2. С. 155-163.
34.Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення : монографія / І. В. Мартиненко. — К.: ДІА, 2016. — 304 с.
35.Марченко І. С., Кобилякова Т. В. Профілактика оптичної дисграфії : навч.-метод. посіб. : Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 101 с.
36.Мельніченко Т. В. Особливості засвоєння учнями із тяжкими мовленнєвими розладами знань з української мови. Корекційно-реабілітаційна діяльність : стратегія розвитку у національному та світовому вимірі : матеріали Міжнар. конгресу зі спеціальної, психології та реабілітації, 15-16 жовтня 2015 р., м. Суми. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. Ч. І. С. 67-69.
37.Мельніченко Т. В. Стан сформованості знань з української мови в учнів із тяжкими мовленнєвими розладами. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2015. №3 (50). С. 189-195
38.Новак О. М. Психологічні аспекти писемного мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2011. №2. С. 184-193.
39.Пахомова Н. Г., Лук’яненко А. В. Комплексний підхід до діагностики мовленнєвих порушень органічного генезу. Науковий журнал Хортицької національної академії.(Серія: Педагогіка. Соціальна робота): наук. журн.2021. С. 112-113
40.Пентилюк М., Попова О. Граматично правильне мовлення як основа запобігання комунікативній девіантності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Філологія». 2017. №68. С. 124-131.
41.Пінчук Ю. В. Зміст спільної діяльності логопеда і психолога при подоланні дисграфії в учнів молодших класів загальноосвітньої школи. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія 2011. №18. С. 195-199.
42.Прохоренко Л. І. Психологія когнітивних порушень у дітей. Монографія. Бориспіль : ФОП «Вигнан О.С.», 2023. 130 с.
43.Психолінгвістичні дидактичні технології діагностики і подолання мовленнєвих порушень у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : навчально-методичний посібник / Е. Данілавічютє, Л. Трофименко, В. Ільяна, Ю. Рібцун, З. Мартинюк, Г. Грибань. Інститут спеціальної педагогіки і психології НАПН України, 2022. 847 c.
44.Сірик О. В. Розвиток зв’язного мовлення молодших школярів на основі технології критичного мислення. Репозитарій ЧУ “Чернігівський колегіум” ім. Т.Г. Шевченка , 2022. с. 32-24
45.Смовська Л. К. Науково-теоретичні засади проблеми порушення читання. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали VІІІ Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції. Суми. 2019. С. 101-102
46.Тарасун В. В. Писемне мовлення: запобігання і корекція порушень : навч. посіб. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. 150 с.
47.Тенцер Л. В. Організація та зміст корекційної логопедичної роботи з молодшими школярами із порушеннями писемного мовлення. Логопедія. № 3. 2013. С. 80-90.
48.Тенцер Л. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів : автореф. дис. ...канд. пед. наук : [спец.] 13.00.03 "Корекційна педагогіка". Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 22 с.
49.Ткачук, Г. І. "Корекція дисграфії у дошкільників." Актуальні проблеми сучасної психологічної науки: виклики сучасності. Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської студентської інтернет-конференції. Житомир 10 жовтня 2022
50.Трофименко Л. І. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція мовлення» для 1-4 класів закладів загальної середньої освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Київ: Ранок, 2018 с.58-61
51.Тихонова К. С. Труднощі навчання: дислексія, дисграфія, диспраксія, дискалькулія/ Тихонова К. С.-Харків: Ранок, 2020.-152 с.
52.Хомик Т В. Шляхи подолання фонологічних труднощів у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення.ХІV Міжнародна науково-практична конференція "Спеціальна і інклюзивна освіта: проблеми та перспективи" (2021): 161-163.
53.Чередніченко Н. В. Комплексна діагностика дисграфічних та дизорфографічних помилок у письмі молодших школярів із порушеннями писемного мовлення. Логопедія. 2015. № 5. С. 73-84.
54.Чередніченко Н. В. Початковий курс навчання української мови молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ). Навчально-методичний посібник (курс лекцій). Київ: Видавничий дім «Слово». 2012. С.208
55.Чередніченко Н. В. Проблема надання допомоги дітям із порушенням писемного мовлення. Вісник: зб. наук. пр. Нац. пед. ун-ту ім. МП Драгоманова. 2003. С. 172-173.
56.Чередніченко Н. В., Тенцер Л. В. Зміст та організація логопедичної роботи з подолання дисграфії молодших школярів в умовах корекційного та інклюзивного навчання. Актуальні питання корекційної освіти: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янець Подільск: вид-во КПНУ ім. І. Огієнка, 2019. Вип. 13 С. 312-324.
57.Якимчук Г. В. Структура порушення при дисграфії в обранні корекційного маршруту.Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2017. №13. С. 442-451.
58.Coping with dyslexia, dysgraphia and ADHD. A global perspective. Catherine McBride London: Routledge, 2019. Routledge, London New York. -242 С.
59.Dyslexia: a practitioner's handbook / Gavin Reid. Publication details: Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell, 2016 -С.136
60.Gialluisi A., Andlauer T., Mirza-Schreiber N., Moll K. Genome-wide association study reveals new insights into the heritability and genetic correlates of developmental dyslexia. Molecular Psychiatry, 2021. №26(7'), Р. 3004-3017.
61.Razmireț V., Branişte G. The Contribution of Physical Education in the Correction of Primary School Students’ Dysgraphia. ACROSS. 2024. №2.8. С. 54-62.
62. Ronsivalle, G. B., A. Boldi, and C. Bazzi. EDUCATIONAL TECHNOLOGIES FOR SPECIFIC LEARNING DISORDERS (SLD) IN PRIMARY SCHOOL: A LECTURE OF CODING DESIGNED WITH A COMPENSATING WRITING SOFTWARE. ICERI2017 Proceedings. IATED, 2017. с. 10
1.Андросова В. Дисграфія та механізми її виникнення у дітей молодшого шкільного віку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації. Суми: СумДПУ ім. АС Макаренка. 2014. С.63-66.
2.Аль-Мраят О. Б. Формування графомоторних навичок у дітей з аутизмом: теоретичні засади і шляхи реалізації. Актуальні питання корекційної освіти : зб. Наук. Праць. 2019. №14. С. 8-9
3.Бартєнєва Л. І. Потенціальна готовність старших дошкільників з порушеним мовленнєвим розвитком до оволодіння писемним мовленням. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. №5. С.73-82.
4.Боднар Н. М. Корекційна робота із запобігання дисграфії в дітей молодшого шкільного віку / Н. М. Боднар // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. - 2015. - Вип. 33. - С. 6-11
5.Боряк О. В. Теорія і практика формування мовленнєвої діяльності розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. … докт. пед. наук : 13.00.03 Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2019. 40 с.
6.Вавіна Л. С. Оптична дисграфія у дітей з порушенням зору: прояви, запобігання. Український логопедичний вісник. Київ, 2012. Вип.1. С. 67–71.
7.Волосюк А. А. Сучасні методи корекції усного та писемного мовлення молодших школярів під час корекційно-логопедичних занять : тематичний збірник праць. Рівне, 2014. 56 с.
8.Голуб Н. М. Методи та прийоми навчальної та корекційно-розвивальної роботи з молодшими школярами з порушеннями формування писемного мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 66-72.
9.Голуб Н. М. Особливості формування мовної компетентності молодших школярів при корекції в них порушень писемного мовлення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський, 2020. Вип. 15. С. 68–81.
10.Голуб Н. М. Науково-теоретичні засади досліджень писемного мовлення та його порушень. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. Вип. 21, С. 54-62.
11.Гріненко О.В. Подолання дислексії та дисграфії в учнів початкових класів: Навч. посібник / О.В. Гріненко, М.М. Покотильська, Т.Я. Філоненко. – Городище, 2010. – 32с.
12.Демченко Н. О. Методика навчання писемного мовлення в компетентнісному підході. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 10/ за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова.– Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2017. – 432 с.
13.Журавльова Л. С. Комплексна діагностика та корекція мовленнєвого розвитку молодших школярів із дисграфією : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.03 – корекційна педагогіка. Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 706 с.
14.Журавльова Л. С. Система комплексної корекційно-розвивальної роботи з мовленнєвого розвитку молодших школярів із дисграфією: основні характеристики. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2020. №2(25). С. 44-55.
15.Журавльова Л. С. Сучасний стан логопедичної практики корекційної роботи з молодшими школярами з дисграфією. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. Вип. 34. С. 24-32.
16.Журавльова Л. С. Технологія роботи з батьками молодших школярів із дисграфією в контексті корекційно-педагогічного процесу. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка. 2019. №2(23). С. 53-62.
17.Журавльова Л. С. Теоретико-методологічні засади експериментального дослідження мовленнєвого розвитку молодших школярів із дисграфією. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2019. №1(22). С. 73-79.
18.Іванова Г. В. Психологічні засоби корекції тривожності у дітей молодшого шкільного віку. : кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 053 «Психологія» / наук. керівник О. В. Юдіна. Запоріжжя : ЗНУ, 2024. 68 с.
19.Ільяна В. М. Дислексія: підтримка дитини з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі: навч.-метод. посіб. Київ, 2023 (рукопис), С.157
20.Ільяна В. М. Дослідження рецептивної діяльності різної модальності у контексті читання. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. 2016. С. 62-69
21.Карпенко В. В., Зелінська-Любченко К. О. Напрями логопедичної роботи з корекції дисграфії у молодших школярів. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : збірник наукових статей. Суми, 2019. С. 71-73.
22.Кірик М., Маргітич К., Данилова Л. Нова українська школа: методика навчання української мови. Львів: Світ, 2020. 160 с.
23.Коваль Л. В. Значення фонематичного компоненту в системі передумов формування писемних навичок у дітей з ДЦП. Український логопедичний вісник : збірник наукових праць. Київ : Актуальна освіта, 2010. Вип. 1. С. 39–42.
24.Кожевнікова Т. Важкий матеріал – цікаво та доступно. Дошкільне виховання. 2017. № 9. С. 14–17.
25.Коломієць Ю., Ніжинська О. Особливості порушень писемного мовлення у молодших школярів загальноосвітніх шкіл. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. №21. С. 119-123.
26.Конопляста С. Ю., Сак Т.Б. Логопсихологія : навч. посіб. К. : Знання, 2010. 293 с.
27.Кондратенко Л. О., Прищепа О. Ю. Технологія попередження дисграфії. -К.: Главник, 2005.- 96 с. ( Серія “Психологічний інструментарій”)
28.Колупаєва, А. А., Таранченко. О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Навч.-метод. посібник / — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 304 с
29.Коробко С, Коробко О. Робота психолога з молодшими школярами : методичний посібник. К.: Літера ЛТД, 2014. 416 с.
30.Кузьмінська Є. О. Проблема підготовки розумово відсталих дітей до опанування грамоти в загальній та спеціальній психолого-педагогічній літературі. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. №23. С. 137-140.
31.Логопедія : підручник / За ред. проф. М. К. Шеремет. Вид. 5-те, доповн. та переробл. Київ, 2019. 856 с.
32.Луців С. Лінгвістичні основи формування монологічного мовлення учнів початкової школи. Перспективи та інновації науки. 2023. №10(28). С.267-275
33.Маслова Т., Найдьонова Н. Полодання дисграфії та дислексії в мінімальний термін на шкільному логопедичному пункті. Таврійський вісник освіти. 2014. №2. С. 155-163.
34.Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення : монографія / І. В. Мартиненко. — К.: ДІА, 2016. — 304 с.
35.Марченко І. С., Кобилякова Т. В. Профілактика оптичної дисграфії : навч.-метод. посіб. : Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 101 с.
36.Мельніченко Т. В. Особливості засвоєння учнями із тяжкими мовленнєвими розладами знань з української мови. Корекційно-реабілітаційна діяльність : стратегія розвитку у національному та світовому вимірі : матеріали Міжнар. конгресу зі спеціальної, психології та реабілітації, 15-16 жовтня 2015 р., м. Суми. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. Ч. І. С. 67-69.
37.Мельніченко Т. В. Стан сформованості знань з української мови в учнів із тяжкими мовленнєвими розладами. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2015. №3 (50). С. 189-195
38.Новак О. М. Психологічні аспекти писемного мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2011. №2. С. 184-193.
39.Пахомова Н. Г., Лук’яненко А. В. Комплексний підхід до діагностики мовленнєвих порушень органічного генезу. Науковий журнал Хортицької національної академії.(Серія: Педагогіка. Соціальна робота): наук. журн.2021. С. 112-113
40.Пентилюк М., Попова О. Граматично правильне мовлення як основа запобігання комунікативній девіантності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Філологія». 2017. №68. С. 124-131.
41.Пінчук Ю. В. Зміст спільної діяльності логопеда і психолога при подоланні дисграфії в учнів молодших класів загальноосвітньої школи. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія 2011. №18. С. 195-199.
42.Прохоренко Л. І. Психологія когнітивних порушень у дітей. Монографія. Бориспіль : ФОП «Вигнан О.С.», 2023. 130 с.
43.Психолінгвістичні дидактичні технології діагностики і подолання мовленнєвих порушень у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : навчально-методичний посібник / Е. Данілавічютє, Л. Трофименко, В. Ільяна, Ю. Рібцун, З. Мартинюк, Г. Грибань. Інститут спеціальної педагогіки і психології НАПН України, 2022. 847 c.
44.Сірик О. В. Розвиток зв’язного мовлення молодших школярів на основі технології критичного мислення. Репозитарій ЧУ “Чернігівський колегіум” ім. Т.Г. Шевченка , 2022. с. 32-24
45.Смовська Л. К. Науково-теоретичні засади проблеми порушення читання. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали VІІІ Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції. Суми. 2019. С. 101-102
46.Тарасун В. В. Писемне мовлення: запобігання і корекція порушень : навч. посіб. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. 150 с.
47.Тенцер Л. В. Організація та зміст корекційної логопедичної роботи з молодшими школярами із порушеннями писемного мовлення. Логопедія. № 3. 2013. С. 80-90.
48.Тенцер Л. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів : автореф. дис. ...канд. пед. наук : [спец.] 13.00.03 "Корекційна педагогіка". Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 22 с.
49.Ткачук, Г. І. "Корекція дисграфії у дошкільників." Актуальні проблеми сучасної психологічної науки: виклики сучасності. Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської студентської інтернет-конференції. Житомир 10 жовтня 2022
50.Трофименко Л. І. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція мовлення» для 1-4 класів закладів загальної середньої освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Київ: Ранок, 2018 с.58-61
51.Тихонова К. С. Труднощі навчання: дислексія, дисграфія, диспраксія, дискалькулія/ Тихонова К. С.-Харків: Ранок, 2020.-152 с.
52.Хомик Т В. Шляхи подолання фонологічних труднощів у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення.ХІV Міжнародна науково-практична конференція "Спеціальна і інклюзивна освіта: проблеми та перспективи" (2021): 161-163.
53.Чередніченко Н. В. Комплексна діагностика дисграфічних та дизорфографічних помилок у письмі молодших школярів із порушеннями писемного мовлення. Логопедія. 2015. № 5. С. 73-84.
54.Чередніченко Н. В. Початковий курс навчання української мови молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ). Навчально-методичний посібник (курс лекцій). Київ: Видавничий дім «Слово». 2012. С.208
55.Чередніченко Н. В. Проблема надання допомоги дітям із порушенням писемного мовлення. Вісник: зб. наук. пр. Нац. пед. ун-ту ім. МП Драгоманова. 2003. С. 172-173.
56.Чередніченко Н. В., Тенцер Л. В. Зміст та організація логопедичної роботи з подолання дисграфії молодших школярів в умовах корекційного та інклюзивного навчання. Актуальні питання корекційної освіти: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янець Подільск: вид-во КПНУ ім. І. Огієнка, 2019. Вип. 13 С. 312-324.
57.Якимчук Г. В. Структура порушення при дисграфії в обранні корекційного маршруту.Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2017. №13. С. 442-451.
58.Coping with dyslexia, dysgraphia and ADHD. A global perspective. Catherine McBride London: Routledge, 2019. Routledge, London New York. -242 С.
59.Dyslexia: a practitioner's handbook / Gavin Reid. Publication details: Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell, 2016 -С.136
60.Gialluisi A., Andlauer T., Mirza-Schreiber N., Moll K. Genome-wide association study reveals new insights into the heritability and genetic correlates of developmental dyslexia. Molecular Psychiatry, 2021. №26(7'), Р. 3004-3017.
61.Razmireț V., Branişte G. The Contribution of Physical Education in the Correction of Primary School Students’ Dysgraphia. ACROSS. 2024. №2.8. С. 54-62.
62. Ronsivalle, G. B., A. Boldi, and C. Bazzi. EDUCATIONAL TECHNOLOGIES FOR SPECIFIC LEARNING DISORDERS (SLD) IN PRIMARY SCHOOL: A LECTURE OF CODING DESIGNED WITH A COMPENSATING WRITING SOFTWARE. ICERI2017 Proceedings. IATED, 2017. с. 10