ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУЗАСОБАМИ НЕЙРОІГОР


Автор(ка)
Фещенко Світлана Віталіївна

Ступінь
Магістр

Група
ЛОГм-1-23-1.4.з

Спеціальність
016 Логопедія

Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти


Анотація

Актуальність дослідження. Одним із розповсюджених порушень мовлення серед дітей дошкільного віку є фонетико-фонематичний недорозвиток мовлення, що характеризується порушенням фізичних, фізіологічних і психологічних механізмів утворення фонем при збереженні нормального слуху та інтелекту (І. Брушневська, М. Дергач, Н. Гаврилова, С. Конопляста, І. Марченко, Ю. Рібцун, В. Тищенко, М. Шеремет, А. Яковенко та ін.). Основними причинами та проявами є недиференційована вимова пар або груп звуків, заміна одних звуків іншими, простішими за артикуляцією і менш складними для вимови дитиною та змішення звуків. Необхідність корекційної роботи над труднощами у функціонуванні фонетико-фонематичних аспектів мовлення підкреслює низка науковців та логопедів практиків (Х. Барна, Є. Беденко, І. Брушневська, М. Дергач, Н. Гаврилова, С. Звєрєва, С. Конопляста, І. Мальцева, І. Марченко, Н. Опанасець, А. Яковенко та ін.). Як зазначають Ю. Рібцун, В. Тарасун, В. Тищенко, М. Шеремет та ін., необхідно переглянути форми та методи в роботі логопеда, проаналізувати дослідження, що присвячуються проблемам мовленнєвих порушень. Адже лише п'ята частина дітей старшого дошкільного віку виділяє окремі звуки у слові. А без помилок лише 20% дітей шестирічного віку можуть правильно визначати звуковий склад слова.
Фахівці зазначають, що сприйняття звуків ˗ мовлення дитиною та їх відтворення ˗ це два взаємопов’язані процеси. Мовлення таких дітей характеризується наявністю неправильної вимови однієї або декількох груп звуків, змішуванням та заміною фонем. В окремих випадках несформованість звуковимови поєднується з невмінням розрізняти фонеми на слух та труднощами аналізу та синтезу звуків, що відображається на оволодінні письмом і читанням, а також на оволодінні іншими навчальними предметами (А. Богуш, І. Брушневська, Н. Гавриш, Ю. Рібцун, В. Тарасун, М. Шеремет та ін.).
Вірно сформоване мовлення є одним із показників готовності дітей старшого дошкільного віку до школи, та є запорукою успішного опанування навичками грамоти та читання. Оскільки уміння й навички писемної продукції формуються на основі достатньо сформованого усного мовлення, то діти з фонетико-фонематичними труднощами мають більше ризиків у розвитку дисграфій, дислексій та дизорфографій.
Відповідно, сучасна практична логопедія потребує використання нових технік й підходів задля реалізації успішного корекційно-розвиткового процесу з дітьми старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення. Одним із варіантів нових технік є використання нейроігор в процесі планування логопедичного впливу на мовленнєвий розвиток дошкільника. Як зазначає О. Севастянова, нейроігри це відповідний комплекс багатофункціональних вправ, що спрямовані на різностороннє тренування та розвиток мозку. Важливо під час логопедичного заняття не перетворювати нейроігри в ціль заняття, слід пам’ятати, що це є лише засіб для досягнення корекційної мети (О. Севастьянова, Ю. Рібцун, А. Юдіна та ін.).
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити особливості розвитку фонетико-фонематичних процесів у дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення засобами нейроігор.
Відповідно до мети визначено такі завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукових джерел щодо розробленості теми дослідження.
2. Емпірично дослідити стан сформованості фонетико-фонематичних процесів у дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення.
3. Розробити та експериментально перевірити методику розвитку фонетико-фонематичних процесів у означеної категорії дошкільників засобами нейроігор.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є використання: теоретичних методів: аналіз науково-методичної літератури щодо особливостей формування фонетико-фонематичних процесів та подолання труднощів, пов'язаних з їх розвитком та функціонування у дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення; емпіричних методів: проведення констатувального, формувального та контрольного експериментів з метою визначення стану розвитку фонетико-фонематичних процесів у дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення засобами нейроігор; статистичних методів: кількісний і якісний аналіз отриманих експериментальних даних; формулювання загальних висновків.
Ключові слова: фонетико-фонематичні процеси, розвиток, старші дошкільники, фонетико-фонематичний недорозвиток мовлення, нейроігри, звуковимова, фонеми.

Зміст

ВСТУП ....................................................................................................................
РОЗДІЛ 1.НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОБЛЕМИ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ………
1.1.Сутність поняття фонетико-фонематичні процесів актуальній логопедичній науці.…………………………………………………………...…
1.2. Формування фонетико-фонематичних процесів у дітей старшого дошкільного віку за умови типового розвитку...................................................
1.3. Особливості формування фонетико-фонематичних процесів у дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення.................................................................................................................
1.4. Особливості використанні нейроігор в сучасній логопедичній практиці …………………………………………………………………………..
Висновки до першого розділу …………………………………………….
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ……………………………………………
2.1. Опис експериментальної методики емпіричного етапу дослідження стану сформованості фонетико-фонематичних процесів у дітей старшого дошкільного віку …………………………………………………………………
2.2. Аналіз результатів емпіричного дослідження ……………………….
2.3. Методичні рекомендації щодо розвитку фонетико-фонематичних процесів у дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення засобами нейроігор …………………………………
Висновки до другого розділу ………………………………………………
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………………......
ДОДАТКИ ………………………………………………………………………...

Покликання

1. Андрусишина Л. Є. Особливості інтелектуального роз- витку дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення : дис. … канд. психол. наук : 19.00.08. Київ, 2012. 283 с.
2. Артюх М.А. Логопедична допомога дітям з фонетико-фонематичними вадами мови: Методичні рекомендації. Ч.П. Звуки «л» і «р» / М. А. Артюх. К.: ІЗМН, 1996. 100 с.
3. Барна Х. В. Використання ігрових вправ в корекції просодичної сторони мовлення у дітей дошкільного віку. Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. праць. Полтава, 2018. Вип. 22. С. 17–21.
4. Богуш А. М. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років:монографія. К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. 376 с.
5. Богуш А. М. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників:мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навч. посібник. К.: Видавничий Дім «Слово»,2012. 304 с.
6. Брушневська І. М. Використання асоціативних методів в методиці формування комунікативного компонента мовленнєвої діяльності дітей п’ятого року життя із за- гальним недорозвитком мовлення. Психологія та педагогіка: методика та проблеми практичного застосування : матеріали міжнар. наук.- практ. конф., м. Львів, 22–23 грудня 2017 р. Львів, 2017. С. 39–42.
7. Брушневська І. М. Корекційно-дидактичні умови фор- мування комунікативного компонента мовленнєвої діяльності дітей п’ятого року життя із загальним недорозвитком мовлення. Сучасні проблеми та перспективи розвитку психології і педагогіки : матеріали міжнар. наук. конф., м. Київ, 1–2 грудня 2017 р. Київ, 2017. С. 152–155.
8. Брушневська І. М. Корекційно-комунікативне розвивальне середовище як умова формування комунікативного компонента мовленнєвої діяльності дітей п’ятого року життя із ЗНМ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2017. Вип. 13. С. 62–71.
9. Брушневська І. М. Педагогічне моделювання комунікативного компонента мовленнєвої діяльності дітей п’ятого року життя із загальним недорозвитком мовлення. Луцьк : Терен, 2017. 44 с.
10. Гаврилова Н.С. Порушення фонетичного боку мовлення у дітей:монографія К.: Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друк-Сервіс», 2011. 200 с.
11. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь,1997. 376 с.
12. Гаврилова Н. С. Система порушень фонетичною боку мовлення / Н. C. Гаврилова // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія : зб. наук. праць. Вип. 27. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. 37–44 с.
13. Гаврилова Н. С. Порівняльна характеристика особливостей недорозвитку фонематичних процесів у першокласників з порушеннями мовлення та у розумово відсталих дітей / Н. С. Гаврилова, Г. В. Верхогляд // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. пр. / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. Вип. ІІ Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 2011. 25–33 с.
14. Гаврилова Н. С. Класифікації порушень мовлення. Збірник науковихпраць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.Серія : Соціально-педагогічна. 2012. Вип. 20(1). С. 293–315.
15. Гаврилова Н. С. Обстеження особливостей розвитку фонематичних процесів у дітей з порушеннями мовлення / Н. С. Гаврилова // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : зб. наук. пр. Вип. 15. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. – № 15. 57–63. 55 с.
16. Данілавічютє Е. А. Теорія і практика сучасної логопедії: Збірник наукових праць: Вип. Том 1, Київ: Актуальна освіта, 2014. 99-134 с.
17. Данілавічютє Е. Діагностика стану сформованості складових мовленнєвої діяльності, що зумовлюють оволодіння навичок читання / Е. Данілавічютє // Теорія і практика сучасної логопедії: Збірник наукових праць: Вип. 3. Київ: Актуальна освіта, 2006. 119–136 с.
18.Ільяна В. М. Корекція дислексій в учнів молодших класів спеціальних шкіл для дітей з тяжкими порушеннями мовлення: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2010. 20 c.
19.Кабельнікова Н. В. Первинне недорозвинення мовлення у дітей(клінічний, психолінгвістичний та психолого-педагогічний аспекти) :навчальний посібник. Херсон: Борисфен-про, 2017. 222 с.
20. Конопляста С. Ю. Логопсихологія: навч. посіб. К.: Знання, 2010. 293с.
21. Кудикіна Н. В. Гра: феноменологічна та педагогічна характеристики. Освітологічний дискурс. 2010. № 1. С. 20–31.
22. Кудикіна Н. В. Ігрова діяльність дітей: теоретичні основи й методика педагогічного керівництва. Її величність ГРА: теорія і методика організації дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: зб. статей. Вінниця: ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського, 2009. С. 8.
23. Марченко І. С. Спеціальна методика початкового навчання української мови (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників) : навч. посіб. Київ : Слово, 2010. 285 с.
24. Малярчук А. Я. Розвиток усного та писемного мовлення молодших школярів за ред. А. Я. Малярчук. Київ : Літера ЛТД, 2008. 336 с.
25. Малярчук А. Я. Обстеження мовлення дітей : дидактичний матеріал за ред. Малярчук А. Я. Київ : Літера ЛТД, 2003. 104 с.
26. Макаренко А. С. Гра : твори в 7 т. К., 1954. Т. 4. С. 367.
27. Мартинчук О. В. Особливості забезпечення педагогічного супроводу ігрової діяльності дітей з порушеннями слуху в освітньому просторі спеціального дошкільного навчального закладу. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2012. Вип. 19 (2). С. 348–357.
28. Меліченко В. М. До питання вивчення механізмів читаннямолодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення. Теорія і практика сучасної логопедії : зб. наук. праць. К. : Актуальна освіта, 2007. Вип. 4. С. 88-91.
29. Момот Т. Книга корекцій дислексій. Дидактичний матеріал. Київ: Навчальна книга «Богдан», 2021. 16 с.
30. Тищенко В. В. Ієрархія фонематичних процесів в онтогенезі дитячого мовлення / Теорія і практика сучасної логопедії / В. В. Тищенко // Зб. наук. праць. Вип. 4. Київ : Актуальна освіта, 2007. 3-18 с.
31. Тарасун В. В. Логодидактика : навч. посіб. для ВНЗ. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. 348 с.
32.Тарасун В. В. Концепція державного стандарту освіти учнів із порушеним мовленнєвим розвитком / В.В. Тарасун // Дефектологія. Вип. 2, 2–10 с. - 2000р.
33. Трофименко Л. І. Формування лексико-граматичної сто- рони мовлення у дітей п’ятого року життя із загальним недорозвитком мовлення : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Ін-т спец. педагогіки АПН України. Київ, 2004. 20 c.
34. Пінчук Ю. В. Ігри та вправи з розвитку фонематичного сприймання у дітей дошкільного віку за ред. Ю. В. Пінчук, І. В. Сіра. Логопедія, 2011. 57–63 с.
35. Пінчук Ю.В. Сіра І.В. Ігри та вправи з розвитку фонематичногосприймання у дітей дошкільного віку. Логопедія. №1 2011. С.57-63.
36. Пінчук Ю.В., Циба Л.Л. Логопедична скарбничка. Збірка мовленнєвих вправ для виховання у дітей правильної вимови звуків р, рь, л, ль: навчально-методичний посібник. К.: КНИГА ПЛЮС, 2019. 116 с.
37. Рібцун Ю. В. Дошкільнятко: корекційно-розвивальна та навчально-виховна робота з дітьми з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення: навч.-метод. посіб. / Ю. В. Рібцун. – К., 2014. – 238 с.
38. Рібцун Ю. В. Формування фонологічного компоненту мовленнєвої діяльності у дітей за умов нормального та порушеного онтогенезу / Ю. В. Рібцун // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова : зб. наук. пр. Вып. 22. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. 219–222 с.
39. Рібцун Ю. В. Обстеження фонетико-фонематичної сторони мовлення молодших дошкільників із ЗНМ / Ю. В. Рібцун // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі : наук.-метод. зб. Вип. 8. Запоріжжя, 2006. 250–254 с.
40. Рібцун Ю. В. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із ЗНМ : програмно-методичний комплекс за ред. Ю. В. Рібцун. Київ : Освіта України, 2011. 292 с.
41. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення : програмно методичний комплекс за ред. Ю. В. Рібцун. Київ, 2012. 258 с.
42. Радецька В. Й. Формування фонематичних навичок у дітей з мовленнєвими вадами / В. Й. Радецька // Логопед : наук.-метод. журн. Харків : Основа, 2010. 23–29 с.
43.Савченко М. А. Методика виправлення вад вимови фонем. 3-є вид., доп. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. 160 с.
44. Савінова Н. В. Гра як засіб корекції та формування нормативного мовлення у дітей. Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського, Миколаїв, 2014. С. 263–268.
45. Соботович Є. Ф. Психолінгвістична періодизація мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку / Є. Ф. Соботович // Теорія і практика сучасної логопедії: Зб. наук. праць : Вип. 1. Київ: ʺАктуальна освітаʺ, 2004. 7–35 с.
46. Соботович Є. Ф. Нормативні показники та критерії оцінювання мовленнєвого розвитку) дітей дошкільного віку / Є. Соботович // Дефектологія. № 2, 54с, 2002р.
47. Соботович Є. Ф. Вибрані праці з логопедії. – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2015. – 308 с.
48. Стрілецька С. В. Сучасні наукові підходи до вивчення дитячої дисграфії та класифікації її видів / С. В. Стрілецька. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2010. № 42. С. 197-200.
49. Тарасун В. В. Писемне мовлення: запобігання і корекція порушень, К., 2007. 151 с.
50. Фурман Н. В. Використання ігрових прийомів у подоланні тяжких порушень мовлення у дітей дошкільного віку : методичний посібник длявчителів-логопедів. Кам’янець-Подільський: 2017. 94 с.
51. Прядко Л. О. Фурман О.О. Дидактичні основи навчання дітей з порушенням інтелектуального розвитку/ Методичний посібник.- Суми: РВВ СОІППО.-2015.- 114с.
52. Чередніченко Н. В. Ряшенцева Д. М. Корекція та формування звукової сторони мовлення в системі навчання рідної мови дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова Логопедія. 2011. № 1. С. 87-91
53. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика: теорія іметодика навчаня дітей рідної мови: підручник / за ред. А. М. Богуш. К.: Вищашкола, 2007. 542 с.
54. Брушневська І. М., Рібцун Ю. В.Психолого-педагогічна підтримка дітей п’ятого року життя із лексико-граматичними труднощами : навч.-метод. посіб. для роботи з дітьми із порушеннями мовлення / І. М. Брушневська, Ю. В. Рібцун. Луцьк 2023. 240 с.
55. Синьов В. М., Кобернік Г. М. Основи дефектології : навч. посіб. / В.М. Синьов, Г. М. Кобернік. К.: Вища освіта, 1994. 143 с.

56. Сергійчук О. М., Багно Ю. М., Плужник О. В. Основи корекційної педагогіки: навчально-методичний посібник. Переяслав: Видавництво, 2020. 224 с.
57. Julia Rodrigaz How to Improve Kids Speech Using Easy Neuro Games: PhD in New York University, Millbrook School (Graduated 2012)Jan5 https://noorspeechtherapy.com/get-started/
58. Assessment in Speech and Language Therapy1st EditionEdited By John R. Beech, Leonora Harding 290 Pages Published November 23, 2020 by Routledge
59. Speech and VoiceTheir Evolution, Pathology and TherapyBy Leopold Stein 1st Edition 248 PagesPublished November 23, 2020 by Routledge.84.
60. Phonological Disorders in ChildrenTheory, Research and PracticeEdited 1st Edition By Mehmet S. Yavas 192 Pages Published November 23, 2020 by Routledge
61. The Infancy of Speech and the Speech of Infancy1st EditionBy Leopold Stein234 Pages Published November 23, 2020 by Routledge
62. O’Brien L. M. America’s Next Top Model : Parent Behaviors That Promote Reading. Childhood Educa- tion : Infancy though early adolescence. 2008. Vol. 84, № 2. P. 105–106.
63. Ільяна В.М. Дослідження рецептивної діяльності різної модальності у контексті читання Освіта осіб з особливими потребами: шляхиро збудови: наук.-метод. зб. / за ред. В.В. Засенка,А.А. Колупаєвої. 2016. С. 56-62.
64.Загальна психологія / упоряд.: О. В. Скрипченко, Л. В. Доменська,З. В. Огороднійчук. К.: Либідь, 2005. 463 с.
65. Логопедія: підручник / За ред. М. К. Шеремет. – Шеремет М.К. Хрестоматія з логопедії. Навчальний посібник. Київ: Видавництво «Книга-плюс», 2019. 496 с.
66. Дефектологічний словник : навч. посіб. за ред. В. І. Бондаря, В. М. Синьова. Київ : МП Леся, 2011. 528 с.
67. Ігри в логопедичній роботі : навчально-методичний посібник / укл. О. В. Чепка Умань : ВПЦ «Візаві», 2015. 180 с.
68. Стаття. Стахова Л. Л. Рухлива гра як засіб корекції порушень мовлення налогопедичних заняттях. [Електронний ресурс] URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23844
69. Савінова Н. В. Сучасні проблеми і тенденції розвитку ло- гопедії як науки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 27. С. 184–188.
70. Стаття - Москаленко Ю. Є. Дидактичні ігри як засіб формування вимовної сторони мовлення у дітей дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням сторінка 474. Збірник наукових праць/ Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної та інклюзивної освіти/ Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С.Сковороди / Харків 2023р
71. Стаття. Рібцун Ю. В. Характеристика фонетико-фонематичної складової мовлення дітей п’ятого року життя із ФФНМ / Ю. В. Рібцун // Український логопедичний вісник : зб. наук. пр. – Вип. 2. – 2011. – С. 36–53.
72. Стаття- . Рібцун Ю.В. Особливості фонематичної складової мовлення дітей середнього дошкільного віку із ФФНМ / Ю.В. Рібцун // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. – К., 2011. – № 18. – С. 208 – 212.
73. Стаття. Цюпак І.М., Колісніченко Т.В. Обґрунтування специфіки мовленнєвого розвитку дитини дошкільного віку у процесі гри Minecraft. Science, innovations and education: problems and prospects. Proceedings of the 4th International scientific and practical conference, Tokyo, Japan, 10-12 November 2021. Tokyo: CPN Publishing Group, 2021. 2021. Pp. 346-350.
74. Класифікації порушень мовленнєвого розвитку: сучасний стан, протиріччя та шляхи їх усунення / В. В. Тищенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. - 2016. - Вип. 32(2). - С. 165-169.Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu
75. Стаття. Чередніченко Н. Діагностика лінгвістичних здібностей у молодших школярів із порушеннями мовлення при опануванні ними фонетикографічних умінь та навичок за ред. Н. Чередніченко, О. Пелешенко // Логопедія : наук. метод. журнал. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2013. с.75–86
76. Стаття. Клочкова Ю.В. Особливості мовленнєвої корекції логопеда та вихователя для дітей старшого дошкільного віку з ФФНМ в умовах ДЗН. Науковий журнал "Молодий вчений" №4(56) квітень(2018) Педагогічні науки. с. 500-502
77. Стаття.НЕТЬОСОВ С.І(завідувач кафедри педагогіки та спеціальної освіти Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара) КУРИЦЬКА Г.А., (студентка Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара) Технології корекції фонетико - фонематичного недорозвинення мовлення у дошкільників Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «ПЕДАГОГІКА І ПСИХОЛОГІЯ». Педагогічні науки. 2018. № 1 (15) с.87 -89
78. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). 2012 р. [Електроннийресурс]. – URL: http://osvita.ua/ legislation/doshkilna-osvita/30154.
79. Матеріали для педагогів. Нейроігри для дітей з порушенням мовлення. О. Севастьянова.[Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу https://paginec.rv.ua/6779/
https://ifk.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/...
80. Про затвердження Положення про логопедичні пункти системи освіти https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0059-93#Text
81. Пасько В. В., Зелінська-Любченко К.О. Корекція фонетико- фонематичного недорозвинення мовлення у дітей дошкільного віку. URL:https://repository.sspu.sumy.ua/bitstream/123456...