ОСОБЛИВОСТІ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Автор(ка)
Радченко Інна Олександрівна
Ступінь
Магістр
Група
ЛОГм12314з
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Радченко Інна Олександрівна
Науковий керівник
Тищенко Владислав Володимирович
кандидат педагогічних наук,
старший науковий співробітник
ОСОБЛИВОСТІ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО
ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО
ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Актуальність дослідження. Мовлення є найбільш універсальним засобом комунікації та успішного навчання молодшого школяра. Порушення мовленнєвого розвитку можуть негативно впливати на навчальну успішність дитини, її соціальну адаптацію та особистісний розвиток. Логопедичний супровід дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в
інклюзивному освітньому середовищі є важливим аспектом, оскільки впливає на їхні
можливості в навчанні та соціальній адаптації. Актуальність дослідження проявляється у
кількох аспектах, перш за все це інклюзія та різноманіття учнів. Зростання кількості дітей із
мовленнєвими труднощами в інклюзивних класах обумовлює здійснення логопедичного
супроводу для різних груп дітей.
Логопедичний супровід молодшого школяра сприяє подоланню мовленнєвих
труднощів і формуванню мовленнєвої компетентності. Забезпечення індивідуалізованого
логопедичного підходу допомагає учням з порушенням мовлення розвивати мовленнєві
навички та покращувати комунікативні вміння. Супровід спонукає до взаємодії з іншими
спеціалістами, адже інклюзивна модель вимагає тісної співпраці логопеда з іншими
спеціалістами (вчителями, психологами, соціальними працівниками), щоб створити
сприятливе середовище для розвитку кожного учня, для комплексного розв'язання проблем
дитини, зменшення її соціальної ізоляції та налагодження позитивного взаємозв'язку з
однолітками. Логопедичний супровід впливає на оптимізацію освітнього процесу для дітей із
порушенням мовлення, забезпечуючи їм можливість здобувати знання нарівні з іншими
учнями. І, врешті-решт, логопедичний супровід сприяє розвитку інклюзивної практики.
Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить, що особливостям логопедичного
супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивної освіти приділяється достатньо багато уваги. Науковці, психологи та логопеди розглядають тему особливостей логопедичного супроводу у дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища.
Концепція супроводу як нового напряму у наданні допомоги дітям та їх оточенню
почала активно розроблятися з середини 90-х років минулого століття. Теоретичні й
практичні аспекти психолого-педагогічного супроводу відображені в роботах сучасних
дослідників. Особлива увага у дослідженнях спрямована на механізми, види, способи й
умови надання психологічної підтримки, логопедичного супроводу та допомоги дітям у
процесі навчання в закладі освіти. Ряд проблем, які вже досліджені, стосуються
особливостей мовленнєвого розвитку дітей молодшого шкільного віку з порушенням
мовлення, психолого-педагогічних особливостей дітей з порушенням мовлення, специфіки
та ефективності логопедичної роботи з дітьми з порушенням мовлення в умовах
інклюзивного освітнього середовища.
Важливо зазначити, що логопедичний супровід дітей з порушенням мовлення в умовах
інклюзивного освітнього середовища є складним і багатогранним завданням, яке потребує
постійного вивчення та вдосконалення. Тому існує ще багато актуальних проблем, які
потребують вивчення та уточнення. Це такі як: розробка комплексної програми
логопедичного супроводу дітей з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього
середовища, підготовка та перепідготовка вчителів-логопедів до роботи з дітьми з
порушенням мовлення, розробка методичних рекомендацій для вчителів-логопедів з
організації логопедичної роботи з дітьми з порушенням мовлення в умовах інклюзивного
освітнього середовища, створення інклюзивного мовленнєвого середовища в освітніх
закладах, вивчення впливу інклюзивного освітнього середовища на мовленнєвий розвиток
дітей з порушенням мовлення, розробка методів раннього виявлення та діагностики
порушень мовлення у дітей, створення системи психолого-педагогічної підтримки дітей з
порушенням мовлення та їхніх сімей.
Таким чином, означене вище аргументує вибір нами теми магістерської роботи
«Особливості логопедичного супроводу у дітей молодшого шкільного віку з порушенням
мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та розробити методичні рекомендації
щодо логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в
умовах інклюзивного освітнього середовища.
Відповідно до мети визначено такі завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукових джерел з питання організації та здійснення
логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в
умовах інклюзивного освітнього середовища.
2. Дібрати діагностичний інструментарій та вивчити особливості логопедичного
супроводу дітей з порушеннями мовлення в умовах інклюзивного освітнього
середовища.
3. Розробити методичні рекомендації щодо здійснення логопедичного супроводу дітей з
порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – проаналізувати
нормативно-правові документи, що регламентують організацію логопедичного супроводу
дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього
середовища; вивчити досвід організації логопедичного супроводу дітей молодшого
шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища в
інших країнах; емпіричні – провести анкетування педагогів, батьків та дітей з порушенням
мовлення, щоб визначити їхні потреби та побажання щодо організації логопедичного
супроводу в умовах інклюзивного освітнього середовища; методи обробки даних –
кількісний та якісний аналіз результатів дослідження, узагальнення, формулювання
висновків.
Ключові слова: логопедичний супровід, діти молодшого шкільного віку, порушення
мовлення, інклюзивне освітнє середовище.
Науковий керівник
Тищенко Владислав Володимирович
кандидат педагогічних наук,
старший науковий співробітник
ОСОБЛИВОСТІ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО
ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО
ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Актуальність дослідження. Мовлення є найбільш універсальним засобом комунікації та успішного навчання молодшого школяра. Порушення мовленнєвого розвитку можуть негативно впливати на навчальну успішність дитини, її соціальну адаптацію та особистісний розвиток. Логопедичний супровід дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в
інклюзивному освітньому середовищі є важливим аспектом, оскільки впливає на їхні
можливості в навчанні та соціальній адаптації. Актуальність дослідження проявляється у
кількох аспектах, перш за все це інклюзія та різноманіття учнів. Зростання кількості дітей із
мовленнєвими труднощами в інклюзивних класах обумовлює здійснення логопедичного
супроводу для різних груп дітей.
Логопедичний супровід молодшого школяра сприяє подоланню мовленнєвих
труднощів і формуванню мовленнєвої компетентності. Забезпечення індивідуалізованого
логопедичного підходу допомагає учням з порушенням мовлення розвивати мовленнєві
навички та покращувати комунікативні вміння. Супровід спонукає до взаємодії з іншими
спеціалістами, адже інклюзивна модель вимагає тісної співпраці логопеда з іншими
спеціалістами (вчителями, психологами, соціальними працівниками), щоб створити
сприятливе середовище для розвитку кожного учня, для комплексного розв'язання проблем
дитини, зменшення її соціальної ізоляції та налагодження позитивного взаємозв'язку з
однолітками. Логопедичний супровід впливає на оптимізацію освітнього процесу для дітей із
порушенням мовлення, забезпечуючи їм можливість здобувати знання нарівні з іншими
учнями. І, врешті-решт, логопедичний супровід сприяє розвитку інклюзивної практики.
Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить, що особливостям логопедичного
супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивної освіти приділяється достатньо багато уваги. Науковці, психологи та логопеди розглядають тему особливостей логопедичного супроводу у дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища.
Концепція супроводу як нового напряму у наданні допомоги дітям та їх оточенню
почала активно розроблятися з середини 90-х років минулого століття. Теоретичні й
практичні аспекти психолого-педагогічного супроводу відображені в роботах сучасних
дослідників. Особлива увага у дослідженнях спрямована на механізми, види, способи й
умови надання психологічної підтримки, логопедичного супроводу та допомоги дітям у
процесі навчання в закладі освіти. Ряд проблем, які вже досліджені, стосуються
особливостей мовленнєвого розвитку дітей молодшого шкільного віку з порушенням
мовлення, психолого-педагогічних особливостей дітей з порушенням мовлення, специфіки
та ефективності логопедичної роботи з дітьми з порушенням мовлення в умовах
інклюзивного освітнього середовища.
Важливо зазначити, що логопедичний супровід дітей з порушенням мовлення в умовах
інклюзивного освітнього середовища є складним і багатогранним завданням, яке потребує
постійного вивчення та вдосконалення. Тому існує ще багато актуальних проблем, які
потребують вивчення та уточнення. Це такі як: розробка комплексної програми
логопедичного супроводу дітей з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього
середовища, підготовка та перепідготовка вчителів-логопедів до роботи з дітьми з
порушенням мовлення, розробка методичних рекомендацій для вчителів-логопедів з
організації логопедичної роботи з дітьми з порушенням мовлення в умовах інклюзивного
освітнього середовища, створення інклюзивного мовленнєвого середовища в освітніх
закладах, вивчення впливу інклюзивного освітнього середовища на мовленнєвий розвиток
дітей з порушенням мовлення, розробка методів раннього виявлення та діагностики
порушень мовлення у дітей, створення системи психолого-педагогічної підтримки дітей з
порушенням мовлення та їхніх сімей.
Таким чином, означене вище аргументує вибір нами теми магістерської роботи
«Особливості логопедичного супроводу у дітей молодшого шкільного віку з порушенням
мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та розробити методичні рекомендації
щодо логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в
умовах інклюзивного освітнього середовища.
Відповідно до мети визначено такі завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукових джерел з питання організації та здійснення
логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в
умовах інклюзивного освітнього середовища.
2. Дібрати діагностичний інструментарій та вивчити особливості логопедичного
супроводу дітей з порушеннями мовлення в умовах інклюзивного освітнього
середовища.
3. Розробити методичні рекомендації щодо здійснення логопедичного супроводу дітей з
порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – проаналізувати
нормативно-правові документи, що регламентують організацію логопедичного супроводу
дітей молодшого шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього
середовища; вивчити досвід організації логопедичного супроводу дітей молодшого
шкільного віку з порушенням мовлення в умовах інклюзивного освітнього середовища в
інших країнах; емпіричні – провести анкетування педагогів, батьків та дітей з порушенням
мовлення, щоб визначити їхні потреби та побажання щодо організації логопедичного
супроводу в умовах інклюзивного освітнього середовища; методи обробки даних –
кількісний та якісний аналіз результатів дослідження, узагальнення, формулювання
висновків.
Ключові слова: логопедичний супровід, діти молодшого шкільного віку, порушення
мовлення, інклюзивне освітнє середовище.
Зміст
ЗМІСТ
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ ……………………………………….. 4
ВСТУП …………………………………………………………………………... 5
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ У ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ …………………………….................... 11
1.1. Діти з порушеннями мовлення в контексті психолого-педагогічних досліджень ...……………………………………………………………………... 11
1.2. Особливості психолого-педагогічного супроводу дітей з порушеннями мовлення ………………………………………………………… 19
1.3. Логопедичний супровід дітей з порушеннями мовлення в сучасній психолого-педагогічній науці та практиці ......................................................... 30
Висновки до першого розділу ……………………………………………. 43
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ УСНОГО МОВЛЕННЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ ……………………….…..
2.1. Обґрунтування методики емпіричного експерименту ……….……..
2.2. Діагностичний інструментарій емпіричного дослідження …………
2.3. Аналіз результатів емпіричного дослідження …………………….…
Висновки до другого розділу ………………………………………………
РОЗДІЛ 3. КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ ЩОДО ОПТИМІЗАЦІЇ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ……………………...
3.1. Теоретичне обґрунтування розробленого комплексу заходів ………
3.2. Зміст комплексу заходів щодо оптимізації логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушеннями мовлення в інклюзивному освітньому середовищі …………………………………………
3.3. Результати впровадження розробленого комплексу заходів ………..
Висновки до розділу 3 ……………………………………………………...
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………….....
ДОДАТКИ ………………………………………………………………….........
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ ……………………………………….. 4
ВСТУП …………………………………………………………………………... 5
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ У ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ …………………………….................... 11
1.1. Діти з порушеннями мовлення в контексті психолого-педагогічних досліджень ...……………………………………………………………………... 11
1.2. Особливості психолого-педагогічного супроводу дітей з порушеннями мовлення ………………………………………………………… 19
1.3. Логопедичний супровід дітей з порушеннями мовлення в сучасній психолого-педагогічній науці та практиці ......................................................... 30
Висновки до першого розділу ……………………………………………. 43
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ УСНОГО МОВЛЕННЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ ……………………….…..
2.1. Обґрунтування методики емпіричного експерименту ……….……..
2.2. Діагностичний інструментарій емпіричного дослідження …………
2.3. Аналіз результатів емпіричного дослідження …………………….…
Висновки до другого розділу ………………………………………………
РОЗДІЛ 3. КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ ЩОДО ОПТИМІЗАЦІЇ ЛОГОПЕДИЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ……………………...
3.1. Теоретичне обґрунтування розробленого комплексу заходів ………
3.2. Зміст комплексу заходів щодо оптимізації логопедичного супроводу дітей молодшого шкільного віку з порушеннями мовлення в інклюзивному освітньому середовищі …………………………………………
3.3. Результати впровадження розробленого комплексу заходів ………..
Висновки до розділу 3 ……………………………………………………...
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………….....
ДОДАТКИ ………………………………………………………………….........
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Артеменко Р. Д. Логопедичний супровід учнів з особливими освітніми потребами. Соціальна робота в Україні : теорія і практика. 2011. № 3-4. С. 125-131.
2. Байда Л. Ю. Школа для кожного: посібник. К., 2015. 60 с.
3. Брушневська І. М. Корекційно-педагогічні проекти в роботі з дітьми з особливими потребами. Науково-методичний журнал «Логопед». 2015. Вип. 8. С. 34–40.
4. Буковська О. О. Напрямки психологічної допомоги сім’ям, які виховують дитину з особливими потребами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Психологічні науки. 2013. Вип. 114. С. 12–16.
5. Гаяш О. В. Співпраця фахівців у інклюзивному навчанні як необхідна передумова забезпечення корекційної спрямованості педагогічної роботи. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. пр. 2015. Вип. 12 (14). С. 99–109.
6. Гаяш О. В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку : наук.-метод. посіб. Ужгород : Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2016. 120 с.
7. Гевко І. В. Значення інноваційних технологій при здійсненні інклюзивної освіти. Педагогічний альманах. Херсон, 2018. № 37. С. 236-240.
8. Глушенко О. В., Глушенко К. О. Логопедичний супровід дітей з порушеннями психофізичного розвитку під час підготовки до школи. Соціально-психологічні проблеми тифлопедагогіки. 2015. Вип. 11-12. С. 18-34.
9. Гоцко Г. І. Особливості організації освітнього процесі в умовах реалізації основних засад інклюзивного навчання. Інклюзивне навчання в Новій українській школі: Матеріали міжнародної науково- практичної конференції «Інклюзивне навчання в Новій українській школі» (26-27 березня 2018 р., м. Теребовля): у 2 ч. Київ: Інтерсервіс, 2018. С. 28–30.
10. Гуменюк О. С., Пацула І. Н., Павлюк А. С. Психолого-педагогічні характеристики дітей із загальним недорозвиненням мовлення та роль психолого-педагогічної характеристики в організації корекційно-розвиткового процесу з дітьми. Перспективи та інновації науки (серія «Педагогіка», «Психологія», «Медицина»). 2022. № 9(14). С. 113–126.
11. Данілавічютє Е. А., Чулинда О. Б. Логопедичні стратегії подолання графічних та оптико-просторових помилок в учнів початкової школи. The 11th International scientific and practical conference «Actual problems of learning and teaching methods». Vienna, Austria. 2022. С. 317-324
12. Двіжона В. М. Модель психолого-педагогічного супроводу учнів початкових класів із мовленнєвими порушеннями в загальноосвітній школі міста Києва з інклюзивною формою навчання. Молодий вчений. 2020. № 10 (86). С. 117-124.
13. Двіжона В. М. Формування позитивної мотивації до вивчення математики у молодших школярів із мовленнєвими порушеннями в умовах інклюзивного навчання. Науковий часопис. 2019. № 37. С. 50–56.
14. Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2013 р. № 607 (документ 607-2013-п, чинний, поточна редакція від 21.08.2013). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/607-2013-п.
15. Дефектологічний словник: навчальний посібник / За ред. В. І. Бондаря, В. М. Синьова. Київ : МП Леся, 2011. 528 с.
16. Древняк Л. Комплексний підхід у вивченні проблеми порушень мовлення в дітей. Proceedings of II International Scientific and Practical Conference. Madrid, Spain. Madrid, 2021. С. 259-264.
17. Дрозд Л. В., Пшенична Н. С., Ляска О. П. Інклюзивна освіта: реалії сьогодення та перспективи розвитку. Перспективи та інновації науки. Херсон, 2022. № 2. С. 853-863.
18. Думінець Н. С. Оптимізація логопедичної роботи із сім’ями, в яких виховуються діти з порушеннями мовлення. Магістерські студії : альманах. Херсон : ХДУ, 2021. Вип. 21. С. 224-226.
19. Журавльова Л. С. Діти молодшого шкільного віку з мовленнєвими порушеннями у системі освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 19 : Корекційна педагогіка та психологія: зб. наук. праць. 2016. Вип. 32. Ч 1. С. 101-107.
20. Журавльова Л. С. Інклюзивна освіта – шлях до повноцінної соціалізації учнів з особливими освітніми потребами. Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали Всеукраїнської науково–практичної онлайн–конференції. Бердянськ, 2017. С. 319–323.
21. Завадська О. А. Умови психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзії. Актуальні питання корекційної та інклюзивної освіти. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2020. С. 121-126.
22. Заверико Н. В., Соловйова Т. Г. Соціально-педагогічна робота з батьками, що виховують дітей з особливими потребами : навч.-метод. посібник. Запоріжжя: ПП «Тандем», 2008. 53 с.
23. Заєркова Н. В., Трейтяк А. О. Інклюзивна освіта від «А» до «Я». Київ, 2016. 68 с.
24. Закон України «Про освіту» (документ 2145-VIII, чинний, поточна редакція від 24.03.2024, підстава – 3482-ІХ). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
25. Закон України «Про охорону дитинства» (документ 2402-III, чинний, поточна редакція від 05.10.2023, підстава – 3265-ІХ). Відомості верховної ради України. 2018. № 11. С. 59. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text.
26. Закон України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» (документ 2961-IV, чинний, поточна редакція від 01.01.2024, підстава – 3460-IX.) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text.
27. Ілляшенко Т, Г. Бісікало. Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній заклад. Соціальний педагог. 2009. №5. С. 26–35.
28. Ілющенко І. О., Хоменко Н. В. Логопедичний супровід в інклюзивній освіті для дітей із тяжкими вадами мовлення. Вісник Освітньо-наукового центру сімейно-центрованих практик. 2023. Вип. 2. С. 176-178.
29. Кабельнікова Н. В. Первинне недорозвинення мовлення у дітей (клінічний, психолінгвістичний та психолого-педагогічний аспекти): навч. посіб. Херсон: Борисфен-про, 2017. 222 с.
30. Каліневич М. А. Роль асистента вчителя в педагогічному супроводі дитини з особливими освітніми потребами. Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (10-11 квітня 2020 р.). Умань: ВПЦ «Візаві», 2020 р. Вип. VІ. С. 184-186.
31. Кисличенко В. А. Інтерактивна взаємодія логопеда з батьками у програмі логопедичного супроводу. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2020. Вип. 16(1). С. 113-121.
32. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї дитини із затримкою психічного розвитку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2017. Вип. 33. С. 26-31.
33. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї як системна логопедична допомога родині, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. Логопедія. 2015. № 6. С. 24-30.
34. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї як сучасний підхід до роботи з батьками. Проблеми сучасної педагогічної освіти. 2015. № 48-4. С. 85-92.
35. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім'ї в умовах груп корекції мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2016. Вип. 7 (1). С. 176-185
36. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. К., 2011. 20 с.
37. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім'ї дитини з дизартричними розладами. Актуальні питання корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 5. С. 142-152.
38. Кобильченко В. В. Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 4. С. 14-23.
39. Коломєєць Л. М. Логопедичний супровід дітей з порушеннями зору. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Корекційна педагогіка і психологія. Вип. 5. Кам’янець-Подільський: ПП Медобори 2006, 2014. С. 179–185.
40. Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 2. С. 7–18.
41. Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання: наук.-метод. посіб. Київ: Вид. група «АТОПОЛ», 2011. 274 с.
42. Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 304 с.
43. Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики»: монографія. К. : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
44. Компанець Н. М., Луценко І. В., Коваль Л. В. Організаційно-методичний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах ДНЗ: навч.-метод. посіб. К.: Вид. група «Атопол», 2018. 100 с.
45. Король А. В. Дистанційно-інтерактивні форми взаємодії логопеда з педагогами та батьками як умова підвищення результативності корекційно-розвиткового процесу. «Молодий вчений». 2018. № 5.2 (57.2). С. 54-57.
46. Король А. В. Логопедичний супровід сімей засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Актуальні питання корекційної освіти. 2019. Вип. 13. С. 92-100.
47. Король А., Блашкова О. До питання аналізу нормативно-законодавчого підґрунтя співпраці вчителя-логопеда з батьками дітей з особливими мовленнєвим потребами. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2023. Вип. 1(18). С. 60-74.
48. Коць М. О. Вікові особливості професійного самовизначення як компоненту соціалізації дітей з вадами психофізичного розвитку. Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Запоріжжя, 2015. № 1 (7) С. 117–122.
49. Куцолапська А. М. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (10-11 квітня 2020 р.). Умань: ВПЦ «Візаві», 2020. Вип. VІ. С. 46-49.
50. Лепетченко М. В. Логопедія. Дизартрія: навч.-метод. посіб. 2015. 36 с.
51. Лещій Н. П., Лук’янченко К. О. Корекція мовлення в учнів з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 51. Том 1. С. 110-114.
52. Лисенкова І. П., Волошина В. О., Політікова К. О. Розвиток мовленнєвої компетентності дітей. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2017. Т. 1. № 75. С. 133–136.
53. Логопедичні практикуми: навч.-метод. посіб. / За ред. Л. Д. Бегас. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2016. 123 с.
54. Логопедично-реабілітаційний супровід дітей із порушеннями психофізичного розвитку : монографія / А. І. Кравченко, Л. В. Мороз, Л. Л. Стахова, О. В. Ласточкіна, К. О. Зелінська-Любченко, І. В. Кравченко; за ред. А. І. Кравченка. Суми : ФОП Цьома С.П., 2021. 288 с.
55. Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Л. Як порозумітися зі своїми дітьми (Конфліктологія для батьків) : методичні розробки. К., 2004. 220 с.
56. Малярчук А. Я. Обстеження мовлення дітей: дидактичний матеріал. К.: Літера ЛТД, 2003, 104 с.
57. Мартинчук О. В., Маруненко І. М., Луцько К. В., Таран О. П., Мельніченко Т. В., Єжова Т. Є. Спеціальна педагогіка: навч. посіб. для студ. вищих навчальних закладів. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2017. 363 с.
58. Марченко І. С. Особливості логопедичної роботи з дітьми дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Логопедія. 2013. № 3. С. 52-56.
59. Марченко І. С. Спеціальна методика початкового навчання української мови (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників) : навч. посіб. для студ. вищ. пед. навч. закладів, 1-е вид. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2010. 288 с.
60. Мороз Л. В., Рудих А. Б. Супровід розвитку усного мовлення в дітей передшкільного віку зі зниженим слухом в умовах сімейного виховання. Актуальні питання корекційної освіти. 2019. Вип. 13. С. 176-186.
61. Мороз Л., Стахова Л., Кравченко І. Логопедичний супровід як складова комплексного супроводу дітей із порушенням психофізичного розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 8 (92). С. 401-411.
62. Наказ МОН України від 1.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання» (від 01 жовтня 2010 р. № 912). URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kon.... #Text.
63. Обухівська А. Г., Ілляшенко Т. Д., Андрусишина Л. Є. Методичні рекомендації з окремих аспектів діяльності практичних психологів і консультантів ПМПК. Київ: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013. 56 с.
64. Олефір О. І. Алгоритм формування лексичної складової мовлення у молодших школярів із тяжкими мовленнєвими вадами на уроках читання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2017. Вип. 33. С. 47–53.
65. Олійникова Н. Д., Дудченко Л. О., Кудлай С. В. Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми із особливими потребами: посіб. для практичних психологів, соціальних педагогів, педагогів, батьків. Первомайськ, 2011. 136 с.
66. Ольховська І. П. Використання інноваційних технологій в формуванні зв’язного мовлення у дітей із тяжкими порушеннями мовлення. International scientific conference. Кривий Ріг, 2021. № 12. С. 204-208.
67. Падалка О. І. Взаємини дітей дошкільного віку з різними освітніми можливостями у процесі спільного навчання. Наукові записки РДГУ. Секція «Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти». 2016. Вип. 13(56). Ч. І. С. 107–110.
68. Порошенко М. А. Інклюзивна освіта : навч. посіб. Київ : ТОВ Агенство «Україна», 2019. 300 с.
69. Практика взаємодії з батьками дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному просторі : метод. посіб. / уклад.: О. В. Коган та ін. Лисичанськ : ТОВ «ФОКСПРИНТ», 2021. 80 с.
70. Прокопова І. П. Робота вчителя-логопеда з розвитку слухової уваги у дітей-шестирічок з фонетико-фонематичним недорозвитком. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Корекційна педагогіка і психологія. Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2015. Вип. 6. С. 79–85.
71. Психологічний супровід інклюзивної освіти / кол. авт.: Бісікало Л. Г. та ін.; Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с.
72. Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції : кол. монографія / наук. ред. А. Г. Обухівська, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2020. 113 с.
73. Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції: кол. монографія / [авт. кол.: Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко, Т. Д. Каменщук, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук]; наук. ред. А. Г. Обухівська, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2020. 113с.
74. Рібцун Ю. В. Запобігти, захистити, допомогти. Діти з особливими мовленнєвими потребами в умовах воєнного стану. Вісник науки та освіти. 2022. № 2. С. 201–212.
75. Соціально-реабілітаційні і навчальні програми в роботі інклюзивно-ресурсних центрів із сім’єю : метод. реком. / за ред. А. Г. Обухівської. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2018. 208 с.
76. Сяба М. О. Співпраця батьків дітей з особливими потребами та вчителів в американській освітній системі. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2015. Вип. 4 (67). С. 160–168.
77. Тищенко В. В. Класифікація порушень мовленнєвого розвитку : сучасний стан, протиріччя та шляхи їх усунення. Науковий часопис. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2016. Вип. 32 (Ч. 2.). С. 165-169.
78. Тищенко В. В., Рібцун Ю. В. Як навчити дитину правильно розмовляти: від народження до 5 років. Поради батькам, К. : Літера ЛТД, 2009. С. 128.
79. План заходів «Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в новій українській школі на 2024 рік. Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text.
80. Указ Президента України від 16.12.2012 року №163/2011 «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163/2011#Text.
81. Форостян О. І., Рот В. О. Логопедичний супровід дітей із тяжкими порушеннями мовлення в умовах логопедичного пункту. Проблеми реабілітації: збірник наукових праць. Одеса, 2023. С. 215-219.
82. Хворова Г. М. Зміст та рівні батьківської компетентності у корекційно- педагогічному аспекті. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). Кам’янець-Подільський: Медобори-2006. 2015. Вип. 5. Том 2. ст. 335-335.
83. Цвігун Д., Олійник Г. Особливості логопедичної роботи з дітьми дошкільного віку при дизартрії. Стратегії наукового пошуку в соціальній роботі, соціальній педагогіці та соціальній освіті: поліфункціональність ідей : збірник тез доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти та молодих учених (Тернопіль, 4-5 травня 2023 р.). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. С. 180-183.
84. Цегельник Т., Поліщук В. Роль вчителя-логопеда у психолого-педагогічному супроводі дітей дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Том 11, № 10. С. 50-55.
85. Чепка О. Ігрові технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023. №2(10). С. 57–66.
86. Черніченко Л. А. Рання логопедична корекція: навч.-метод. посіб. Умань: Візаві, 2020, 150 с.
87. Чмеленко В. О. Корекційна робота з дітьми зі стертою формою дизартрії. Науково-методичний журнал. Логопед. 2019. №1. С. 6-7.
88. Шевців З. М. Основи інклюзивної педагогіки. Львів : Новий світ-200, 2019. 264 с.
89. Шевченко В. Включення дітей з особливими потребами в соціально- освітнє середовище. Гірська школа Українських Карпат. 2018. № 19. С. 51-55.
90. Шеремет М. К. Логопедія : підручник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2015. 776 с.
91. Якимчук Г. В. Логопед онлайн: з досвіду роботи. Дошкільне виховання. 2020. № 8. С. 13–15.
92. Якимчук Г. В. Логопедичний супровід дітей з особливими мовленнєвими потребами в період воєнного стану: дистанційний формат. Габітус. 2022. Вип. 4. С. 136-141.
93. Якимчук Г. В. Організаційні засади дистанційної роботи з дитиною з особливими мовленнєвими потребами в період воєнного стану. Трансформаційні процеси соціально-гуманітарної сфери сучасної України в умовах війни: виклики, проблеми та перспективи : зб. мат. міжнар. наук.-практ. конференції, м. Тернопіль, 2–3 червня 2022 р. Тернопіль : Університетська думка, 2022. С. 214–216.
94. Якимчук Г. В. Робота логопеда з батьками дитини з тяжкими порушеннями мовлення. Логопед. 2018. № 13. С. 87-94.
95. Kam Pun Wong D. Do contacts make a difference? The effects of mainstreaming on student attitudes toward people with disabilities. Research In Developmental Disabilities. 2008. Vol. 29. Р. 56–68.
96. Victoria Volonino, Naomi Zigmond. Promoting Research-Based Practices Through Inclusion? Theory Into Practice, 2007. 46:4, P. 291-300
97. Liubarets V., Vasilieva G., Verovckina Ja. Differentiated approach in inclusive education/ Education of persons with special needs: ways of development: collection. Science. works for ed. VV Zasenko, AA Kolupaeva. Kyiv: Nasha Drukarnia LLC. 2017. Vip. 13. Р. 150-156.
98. Alicia Broderick, Heeral Mehta-Parekh, D. Kim Reid. Differentiating Instruction for Disabled Students in Inclusive Classrooms. Theory Into Practice, 44:3, P. 194-202.
99. Por. N. J., Maciejewska, Durda M. Psychologia pracy i organizacji, Samoocena pracy nauczyciela, czy warto podejm ow ać diagnozy. «Nowe w szkole» 2002, nr 4. Gdańsk, 2003.110 s.
1. Артеменко Р. Д. Логопедичний супровід учнів з особливими освітніми потребами. Соціальна робота в Україні : теорія і практика. 2011. № 3-4. С. 125-131.
2. Байда Л. Ю. Школа для кожного: посібник. К., 2015. 60 с.
3. Брушневська І. М. Корекційно-педагогічні проекти в роботі з дітьми з особливими потребами. Науково-методичний журнал «Логопед». 2015. Вип. 8. С. 34–40.
4. Буковська О. О. Напрямки психологічної допомоги сім’ям, які виховують дитину з особливими потребами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Психологічні науки. 2013. Вип. 114. С. 12–16.
5. Гаяш О. В. Співпраця фахівців у інклюзивному навчанні як необхідна передумова забезпечення корекційної спрямованості педагогічної роботи. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. пр. 2015. Вип. 12 (14). С. 99–109.
6. Гаяш О. В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку : наук.-метод. посіб. Ужгород : Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2016. 120 с.
7. Гевко І. В. Значення інноваційних технологій при здійсненні інклюзивної освіти. Педагогічний альманах. Херсон, 2018. № 37. С. 236-240.
8. Глушенко О. В., Глушенко К. О. Логопедичний супровід дітей з порушеннями психофізичного розвитку під час підготовки до школи. Соціально-психологічні проблеми тифлопедагогіки. 2015. Вип. 11-12. С. 18-34.
9. Гоцко Г. І. Особливості організації освітнього процесі в умовах реалізації основних засад інклюзивного навчання. Інклюзивне навчання в Новій українській школі: Матеріали міжнародної науково- практичної конференції «Інклюзивне навчання в Новій українській школі» (26-27 березня 2018 р., м. Теребовля): у 2 ч. Київ: Інтерсервіс, 2018. С. 28–30.
10. Гуменюк О. С., Пацула І. Н., Павлюк А. С. Психолого-педагогічні характеристики дітей із загальним недорозвиненням мовлення та роль психолого-педагогічної характеристики в організації корекційно-розвиткового процесу з дітьми. Перспективи та інновації науки (серія «Педагогіка», «Психологія», «Медицина»). 2022. № 9(14). С. 113–126.
11. Данілавічютє Е. А., Чулинда О. Б. Логопедичні стратегії подолання графічних та оптико-просторових помилок в учнів початкової школи. The 11th International scientific and practical conference «Actual problems of learning and teaching methods». Vienna, Austria. 2022. С. 317-324
12. Двіжона В. М. Модель психолого-педагогічного супроводу учнів початкових класів із мовленнєвими порушеннями в загальноосвітній школі міста Києва з інклюзивною формою навчання. Молодий вчений. 2020. № 10 (86). С. 117-124.
13. Двіжона В. М. Формування позитивної мотивації до вивчення математики у молодших школярів із мовленнєвими порушеннями в умовах інклюзивного навчання. Науковий часопис. 2019. № 37. С. 50–56.
14. Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2013 р. № 607 (документ 607-2013-п, чинний, поточна редакція від 21.08.2013). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/607-2013-п.
15. Дефектологічний словник: навчальний посібник / За ред. В. І. Бондаря, В. М. Синьова. Київ : МП Леся, 2011. 528 с.
16. Древняк Л. Комплексний підхід у вивченні проблеми порушень мовлення в дітей. Proceedings of II International Scientific and Practical Conference. Madrid, Spain. Madrid, 2021. С. 259-264.
17. Дрозд Л. В., Пшенична Н. С., Ляска О. П. Інклюзивна освіта: реалії сьогодення та перспективи розвитку. Перспективи та інновації науки. Херсон, 2022. № 2. С. 853-863.
18. Думінець Н. С. Оптимізація логопедичної роботи із сім’ями, в яких виховуються діти з порушеннями мовлення. Магістерські студії : альманах. Херсон : ХДУ, 2021. Вип. 21. С. 224-226.
19. Журавльова Л. С. Діти молодшого шкільного віку з мовленнєвими порушеннями у системі освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 19 : Корекційна педагогіка та психологія: зб. наук. праць. 2016. Вип. 32. Ч 1. С. 101-107.
20. Журавльова Л. С. Інклюзивна освіта – шлях до повноцінної соціалізації учнів з особливими освітніми потребами. Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали Всеукраїнської науково–практичної онлайн–конференції. Бердянськ, 2017. С. 319–323.
21. Завадська О. А. Умови психолого-педагогічного супроводу дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзії. Актуальні питання корекційної та інклюзивної освіти. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2020. С. 121-126.
22. Заверико Н. В., Соловйова Т. Г. Соціально-педагогічна робота з батьками, що виховують дітей з особливими потребами : навч.-метод. посібник. Запоріжжя: ПП «Тандем», 2008. 53 с.
23. Заєркова Н. В., Трейтяк А. О. Інклюзивна освіта від «А» до «Я». Київ, 2016. 68 с.
24. Закон України «Про освіту» (документ 2145-VIII, чинний, поточна редакція від 24.03.2024, підстава – 3482-ІХ). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
25. Закон України «Про охорону дитинства» (документ 2402-III, чинний, поточна редакція від 05.10.2023, підстава – 3265-ІХ). Відомості верховної ради України. 2018. № 11. С. 59. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text.
26. Закон України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» (документ 2961-IV, чинний, поточна редакція від 01.01.2024, підстава – 3460-IX.) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text.
27. Ілляшенко Т, Г. Бісікало. Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній заклад. Соціальний педагог. 2009. №5. С. 26–35.
28. Ілющенко І. О., Хоменко Н. В. Логопедичний супровід в інклюзивній освіті для дітей із тяжкими вадами мовлення. Вісник Освітньо-наукового центру сімейно-центрованих практик. 2023. Вип. 2. С. 176-178.
29. Кабельнікова Н. В. Первинне недорозвинення мовлення у дітей (клінічний, психолінгвістичний та психолого-педагогічний аспекти): навч. посіб. Херсон: Борисфен-про, 2017. 222 с.
30. Каліневич М. А. Роль асистента вчителя в педагогічному супроводі дитини з особливими освітніми потребами. Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (10-11 квітня 2020 р.). Умань: ВПЦ «Візаві», 2020 р. Вип. VІ. С. 184-186.
31. Кисличенко В. А. Інтерактивна взаємодія логопеда з батьками у програмі логопедичного супроводу. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2020. Вип. 16(1). С. 113-121.
32. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї дитини із затримкою психічного розвитку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2017. Вип. 33. С. 26-31.
33. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї як системна логопедична допомога родині, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. Логопедія. 2015. № 6. С. 24-30.
34. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї як сучасний підхід до роботи з батьками. Проблеми сучасної педагогічної освіти. 2015. № 48-4. С. 85-92.
35. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім'ї в умовах груп корекції мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2016. Вип. 7 (1). С. 176-185
36. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. К., 2011. 20 с.
37. Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім'ї дитини з дизартричними розладами. Актуальні питання корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 5. С. 142-152.
38. Кобильченко В. В. Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 4. С. 14-23.
39. Коломєєць Л. М. Логопедичний супровід дітей з порушеннями зору. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Корекційна педагогіка і психологія. Вип. 5. Кам’янець-Подільський: ПП Медобори 2006, 2014. С. 179–185.
40. Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 2. С. 7–18.
41. Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання: наук.-метод. посіб. Київ: Вид. група «АТОПОЛ», 2011. 274 с.
42. Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 304 с.
43. Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики»: монографія. К. : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
44. Компанець Н. М., Луценко І. В., Коваль Л. В. Організаційно-методичний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах ДНЗ: навч.-метод. посіб. К.: Вид. група «Атопол», 2018. 100 с.
45. Король А. В. Дистанційно-інтерактивні форми взаємодії логопеда з педагогами та батьками як умова підвищення результативності корекційно-розвиткового процесу. «Молодий вчений». 2018. № 5.2 (57.2). С. 54-57.
46. Король А. В. Логопедичний супровід сімей засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Актуальні питання корекційної освіти. 2019. Вип. 13. С. 92-100.
47. Король А., Блашкова О. До питання аналізу нормативно-законодавчого підґрунтя співпраці вчителя-логопеда з батьками дітей з особливими мовленнєвим потребами. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2023. Вип. 1(18). С. 60-74.
48. Коць М. О. Вікові особливості професійного самовизначення як компоненту соціалізації дітей з вадами психофізичного розвитку. Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Запоріжжя, 2015. № 1 (7) С. 117–122.
49. Куцолапська А. М. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю: «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (10-11 квітня 2020 р.). Умань: ВПЦ «Візаві», 2020. Вип. VІ. С. 46-49.
50. Лепетченко М. В. Логопедія. Дизартрія: навч.-метод. посіб. 2015. 36 с.
51. Лещій Н. П., Лук’янченко К. О. Корекція мовлення в учнів з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 51. Том 1. С. 110-114.
52. Лисенкова І. П., Волошина В. О., Політікова К. О. Розвиток мовленнєвої компетентності дітей. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2017. Т. 1. № 75. С. 133–136.
53. Логопедичні практикуми: навч.-метод. посіб. / За ред. Л. Д. Бегас. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2016. 123 с.
54. Логопедично-реабілітаційний супровід дітей із порушеннями психофізичного розвитку : монографія / А. І. Кравченко, Л. В. Мороз, Л. Л. Стахова, О. В. Ласточкіна, К. О. Зелінська-Любченко, І. В. Кравченко; за ред. А. І. Кравченка. Суми : ФОП Цьома С.П., 2021. 288 с.
55. Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Л. Як порозумітися зі своїми дітьми (Конфліктологія для батьків) : методичні розробки. К., 2004. 220 с.
56. Малярчук А. Я. Обстеження мовлення дітей: дидактичний матеріал. К.: Літера ЛТД, 2003, 104 с.
57. Мартинчук О. В., Маруненко І. М., Луцько К. В., Таран О. П., Мельніченко Т. В., Єжова Т. Є. Спеціальна педагогіка: навч. посіб. для студ. вищих навчальних закладів. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2017. 363 с.
58. Марченко І. С. Особливості логопедичної роботи з дітьми дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Логопедія. 2013. № 3. С. 52-56.
59. Марченко І. С. Спеціальна методика початкового навчання української мови (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників) : навч. посіб. для студ. вищ. пед. навч. закладів, 1-е вид. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2010. 288 с.
60. Мороз Л. В., Рудих А. Б. Супровід розвитку усного мовлення в дітей передшкільного віку зі зниженим слухом в умовах сімейного виховання. Актуальні питання корекційної освіти. 2019. Вип. 13. С. 176-186.
61. Мороз Л., Стахова Л., Кравченко І. Логопедичний супровід як складова комплексного супроводу дітей із порушенням психофізичного розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 8 (92). С. 401-411.
62. Наказ МОН України від 1.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання» (від 01 жовтня 2010 р. № 912). URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kon.... #Text.
63. Обухівська А. Г., Ілляшенко Т. Д., Андрусишина Л. Є. Методичні рекомендації з окремих аспектів діяльності практичних психологів і консультантів ПМПК. Київ: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013. 56 с.
64. Олефір О. І. Алгоритм формування лексичної складової мовлення у молодших школярів із тяжкими мовленнєвими вадами на уроках читання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2017. Вип. 33. С. 47–53.
65. Олійникова Н. Д., Дудченко Л. О., Кудлай С. В. Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми із особливими потребами: посіб. для практичних психологів, соціальних педагогів, педагогів, батьків. Первомайськ, 2011. 136 с.
66. Ольховська І. П. Використання інноваційних технологій в формуванні зв’язного мовлення у дітей із тяжкими порушеннями мовлення. International scientific conference. Кривий Ріг, 2021. № 12. С. 204-208.
67. Падалка О. І. Взаємини дітей дошкільного віку з різними освітніми можливостями у процесі спільного навчання. Наукові записки РДГУ. Секція «Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти». 2016. Вип. 13(56). Ч. І. С. 107–110.
68. Порошенко М. А. Інклюзивна освіта : навч. посіб. Київ : ТОВ Агенство «Україна», 2019. 300 с.
69. Практика взаємодії з батьками дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному просторі : метод. посіб. / уклад.: О. В. Коган та ін. Лисичанськ : ТОВ «ФОКСПРИНТ», 2021. 80 с.
70. Прокопова І. П. Робота вчителя-логопеда з розвитку слухової уваги у дітей-шестирічок з фонетико-фонематичним недорозвитком. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Корекційна педагогіка і психологія. Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2015. Вип. 6. С. 79–85.
71. Психологічний супровід інклюзивної освіти / кол. авт.: Бісікало Л. Г. та ін.; Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с.
72. Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції : кол. монографія / наук. ред. А. Г. Обухівська, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2020. 113 с.
73. Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції: кол. монографія / [авт. кол.: Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко, Т. Д. Каменщук, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук]; наук. ред. А. Г. Обухівська, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2020. 113с.
74. Рібцун Ю. В. Запобігти, захистити, допомогти. Діти з особливими мовленнєвими потребами в умовах воєнного стану. Вісник науки та освіти. 2022. № 2. С. 201–212.
75. Соціально-реабілітаційні і навчальні програми в роботі інклюзивно-ресурсних центрів із сім’єю : метод. реком. / за ред. А. Г. Обухівської. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2018. 208 с.
76. Сяба М. О. Співпраця батьків дітей з особливими потребами та вчителів в американській освітній системі. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2015. Вип. 4 (67). С. 160–168.
77. Тищенко В. В. Класифікація порушень мовленнєвого розвитку : сучасний стан, протиріччя та шляхи їх усунення. Науковий часопис. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2016. Вип. 32 (Ч. 2.). С. 165-169.
78. Тищенко В. В., Рібцун Ю. В. Як навчити дитину правильно розмовляти: від народження до 5 років. Поради батькам, К. : Літера ЛТД, 2009. С. 128.
79. План заходів «Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в новій українській школі на 2024 рік. Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text.
80. Указ Президента України від 16.12.2012 року №163/2011 «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163/2011#Text.
81. Форостян О. І., Рот В. О. Логопедичний супровід дітей із тяжкими порушеннями мовлення в умовах логопедичного пункту. Проблеми реабілітації: збірник наукових праць. Одеса, 2023. С. 215-219.
82. Хворова Г. М. Зміст та рівні батьківської компетентності у корекційно- педагогічному аспекті. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). Кам’янець-Подільський: Медобори-2006. 2015. Вип. 5. Том 2. ст. 335-335.
83. Цвігун Д., Олійник Г. Особливості логопедичної роботи з дітьми дошкільного віку при дизартрії. Стратегії наукового пошуку в соціальній роботі, соціальній педагогіці та соціальній освіті: поліфункціональність ідей : збірник тез доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти та молодих учених (Тернопіль, 4-5 травня 2023 р.). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. С. 180-183.
84. Цегельник Т., Поліщук В. Роль вчителя-логопеда у психолого-педагогічному супроводі дітей дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Том 11, № 10. С. 50-55.
85. Чепка О. Ігрові технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023. №2(10). С. 57–66.
86. Черніченко Л. А. Рання логопедична корекція: навч.-метод. посіб. Умань: Візаві, 2020, 150 с.
87. Чмеленко В. О. Корекційна робота з дітьми зі стертою формою дизартрії. Науково-методичний журнал. Логопед. 2019. №1. С. 6-7.
88. Шевців З. М. Основи інклюзивної педагогіки. Львів : Новий світ-200, 2019. 264 с.
89. Шевченко В. Включення дітей з особливими потребами в соціально- освітнє середовище. Гірська школа Українських Карпат. 2018. № 19. С. 51-55.
90. Шеремет М. К. Логопедія : підручник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2015. 776 с.
91. Якимчук Г. В. Логопед онлайн: з досвіду роботи. Дошкільне виховання. 2020. № 8. С. 13–15.
92. Якимчук Г. В. Логопедичний супровід дітей з особливими мовленнєвими потребами в період воєнного стану: дистанційний формат. Габітус. 2022. Вип. 4. С. 136-141.
93. Якимчук Г. В. Організаційні засади дистанційної роботи з дитиною з особливими мовленнєвими потребами в період воєнного стану. Трансформаційні процеси соціально-гуманітарної сфери сучасної України в умовах війни: виклики, проблеми та перспективи : зб. мат. міжнар. наук.-практ. конференції, м. Тернопіль, 2–3 червня 2022 р. Тернопіль : Університетська думка, 2022. С. 214–216.
94. Якимчук Г. В. Робота логопеда з батьками дитини з тяжкими порушеннями мовлення. Логопед. 2018. № 13. С. 87-94.
95. Kam Pun Wong D. Do contacts make a difference? The effects of mainstreaming on student attitudes toward people with disabilities. Research In Developmental Disabilities. 2008. Vol. 29. Р. 56–68.
96. Victoria Volonino, Naomi Zigmond. Promoting Research-Based Practices Through Inclusion? Theory Into Practice, 2007. 46:4, P. 291-300
97. Liubarets V., Vasilieva G., Verovckina Ja. Differentiated approach in inclusive education/ Education of persons with special needs: ways of development: collection. Science. works for ed. VV Zasenko, AA Kolupaeva. Kyiv: Nasha Drukarnia LLC. 2017. Vip. 13. Р. 150-156.
98. Alicia Broderick, Heeral Mehta-Parekh, D. Kim Reid. Differentiating Instruction for Disabled Students in Inclusive Classrooms. Theory Into Practice, 44:3, P. 194-202.
99. Por. N. J., Maciejewska, Durda M. Psychologia pracy i organizacji, Samoocena pracy nauczyciela, czy warto podejm ow ać diagnozy. «Nowe w szkole» 2002, nr 4. Gdańsk, 2003.110 s.