Психопрофілактика суїцидальної поведінки підлітків
Автор(ка)
Кушнір Олександра Миколаївна
Ступінь
Магістр
Група
ЕКПм1-23-1.4з
Спеціальність
053 Психологія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
ПСИХОПРОФІЛАКТИКА СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ
Актуальність дослідження. Значущість проблеми психопрофілактики суїцидальної
поведінки у підлітків визначається широким розповсюдженням цього негативного явища та
його впливом на суспільство. Сучасна підліткова епоха стикається з різноманітними тисками
та стресами, які можуть стати катастрофічними для психічного здоров’я молоді.
Для України проблема суїцидів — більш ніж актуальна. Статистичні дані дають нам
жахливі числа про прояви суїцидальної поведінки саме серед дітей, підлітків і молоді. В
Україні майже 85% підлітків хоч раз у житті думали про самогубство. За даними Єдиного
державного реєстру досудових розслідувань, у 2017 році вчинили самогубство 166 підлітків,
у 2018-му – 97, у 2019-му – 111, а у 2020 році – 123 неповнолітніх. Це означає, що на 150
випадків фактичних самогубств серед підлітків випадає принаймні кілька тисяч
незавершених спроб. Дослідження в галузі психопрофілактики суїцидальної поведінки стає
важливим, оскільки воно дозволяє розглядати проблему в комплексі і розробляти ефективні
стратегії запобігання. Враховуючи, що підлітки є майбутнім суспільством, їхнє психічне
здоров’я має вирішальне значення для сучасного розвитку.
Підлітковий період визначається інтенсивним фізичним, психологічним, емоційним та
соціальним розвитком, що може призводити до значної психічної напруги. Поєднання
багатьох факторів, таких як стресогенні ситуації, конфлікти у взаємовідносинах, наявність
вікової підліткової кризи, створюють сприятливе середовище для розвитку суїцидальних
тенденцій.
Науковці розглядали такі фактори впливу на формування суїцидальних тенденцій у
підлітків та важливість розробки психопрофілактичних заходів: cильні потрясіння, такі як
зґвалтування, смерть близької людини, війна тощо (К. Розбицька); низка вікових
особливостей підлітків, які створюють їх внутрішню готовність до небезпечної поведінки (Л.
Кашкарьова); відчуття самотності, як один із чинників підліткового суїциду (І. Редчук);
просвітництво батьків та педагогів для запобігання суїциду та безпосередня робота з дітьми
(І. Бойко).
Дослідження в області психопрофілактики суїцидальної поведінки дозволить виявити
ключові фактори впливу та розробити психопрофілактичні заходи для зниження ризику
суїцидальної поведінки.
Об’єкт: суїцидальна поведінка підлітків.
Предмет: психопрофілактика суїцидальної поведінки підлітків в закладах загальної середньої освіти.
Мета дослідження: теоретично виявити та емпірично дослідити фактори, які впливають на формування суїцидальних тенденцій серед підлітків та розробити програму профілактики суїцидальної поведінки.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз сучасного стану проблеми суїцидальної поведінки у
підлітків.
2. Теоретично та емпірично дослідити фактори, які мають вплив на формування
суїцидальної поведінки серед підлітків.
3. Розробити програму психопрофілактичного тренінгу суїцидальної поведінки підлітків в закладах загальної середньої освіти.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: аналіз наукових джерел, що
стосуються факторів суїцидальної поведінки серед підлітків та її психопрофілактики;
проведення психологічного дослідження з метою дослідження факторів, які мають вплив на
формування суїцидальної поведінки; розробка та апробація психопрофілактичної програми для підлітків щодо профілактики суїцидальної поведінки в закладах загальної середньої освіти.
Ключові слова: суїцидальна поведінка, підлітки, психопрофілактика, ризик суїциду, депресія, акцентуація.
Актуальність дослідження. Значущість проблеми психопрофілактики суїцидальної
поведінки у підлітків визначається широким розповсюдженням цього негативного явища та
його впливом на суспільство. Сучасна підліткова епоха стикається з різноманітними тисками
та стресами, які можуть стати катастрофічними для психічного здоров’я молоді.
Для України проблема суїцидів — більш ніж актуальна. Статистичні дані дають нам
жахливі числа про прояви суїцидальної поведінки саме серед дітей, підлітків і молоді. В
Україні майже 85% підлітків хоч раз у житті думали про самогубство. За даними Єдиного
державного реєстру досудових розслідувань, у 2017 році вчинили самогубство 166 підлітків,
у 2018-му – 97, у 2019-му – 111, а у 2020 році – 123 неповнолітніх. Це означає, що на 150
випадків фактичних самогубств серед підлітків випадає принаймні кілька тисяч
незавершених спроб. Дослідження в галузі психопрофілактики суїцидальної поведінки стає
важливим, оскільки воно дозволяє розглядати проблему в комплексі і розробляти ефективні
стратегії запобігання. Враховуючи, що підлітки є майбутнім суспільством, їхнє психічне
здоров’я має вирішальне значення для сучасного розвитку.
Підлітковий період визначається інтенсивним фізичним, психологічним, емоційним та
соціальним розвитком, що може призводити до значної психічної напруги. Поєднання
багатьох факторів, таких як стресогенні ситуації, конфлікти у взаємовідносинах, наявність
вікової підліткової кризи, створюють сприятливе середовище для розвитку суїцидальних
тенденцій.
Науковці розглядали такі фактори впливу на формування суїцидальних тенденцій у
підлітків та важливість розробки психопрофілактичних заходів: cильні потрясіння, такі як
зґвалтування, смерть близької людини, війна тощо (К. Розбицька); низка вікових
особливостей підлітків, які створюють їх внутрішню готовність до небезпечної поведінки (Л.
Кашкарьова); відчуття самотності, як один із чинників підліткового суїциду (І. Редчук);
просвітництво батьків та педагогів для запобігання суїциду та безпосередня робота з дітьми
(І. Бойко).
Дослідження в області психопрофілактики суїцидальної поведінки дозволить виявити
ключові фактори впливу та розробити психопрофілактичні заходи для зниження ризику
суїцидальної поведінки.
Об’єкт: суїцидальна поведінка підлітків.
Предмет: психопрофілактика суїцидальної поведінки підлітків в закладах загальної середньої освіти.
Мета дослідження: теоретично виявити та емпірично дослідити фактори, які впливають на формування суїцидальних тенденцій серед підлітків та розробити програму профілактики суїцидальної поведінки.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз сучасного стану проблеми суїцидальної поведінки у
підлітків.
2. Теоретично та емпірично дослідити фактори, які мають вплив на формування
суїцидальної поведінки серед підлітків.
3. Розробити програму психопрофілактичного тренінгу суїцидальної поведінки підлітків в закладах загальної середньої освіти.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: аналіз наукових джерел, що
стосуються факторів суїцидальної поведінки серед підлітків та її психопрофілактики;
проведення психологічного дослідження з метою дослідження факторів, які мають вплив на
формування суїцидальної поведінки; розробка та апробація психопрофілактичної програми для підлітків щодо профілактики суїцидальної поведінки в закладах загальної середньої освіти.
Ключові слова: суїцидальна поведінка, підлітки, психопрофілактика, ризик суїциду, депресія, акцентуація.
Зміст
Тема «Психопрофілактика суїцидальної поведінки підлітків»
ВСТУП…………………………………………………………………………….4
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ ОГЛЯД ЯВИЩА СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ ……………………………………………7
1.1 Історичні та сучасні аспекти самогубства: культурний, релігійний та соціальний контексти……………………………………………………………..7
1.2 Загальні характеристики та класифікація суїцидальної поведінки………10
1.3 Теоретичний аналіз чинників суїцидальної поведінки підлітків………....16
1.4 Підлітковий вік як фактор ризику суїцидальної поведінки………………21
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...27
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЧИННИКІВ СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ…………………….28
2.1 Методологія дослідження…………………………………………………...28
2.2 Аналіз отриманих результатів емпіричного дослідження………………...34
Висновки до розділу 2…………………………………………………………...43
РОЗДІЛ 3. РОЗРОБКА ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ТРЕНІНГОВОЇ ПРОГРАМИ ДЛЯ ПСИХОПРОФІЛАКТИКИ СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ У ПІДЛІТКІВ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ……………………...…………………………………………………..44
3.1 Мета та завдання тренінгової програми……………………………………45
3.2 Організація та умови проведення тренінгової програми………………….46
3.3 Структура тренінгових занять………………………………………………48
3.4 Рекомендації щодо подальшого застосування та вдосконалення програми………………………………………………………………………….59
Висновки до розділу 3…………………………………………………………...61
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ………………………………………………………63
СПИСОК ОПРАЦЬОВАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….65
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….68
ВСТУП…………………………………………………………………………….4
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ ОГЛЯД ЯВИЩА СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ ……………………………………………7
1.1 Історичні та сучасні аспекти самогубства: культурний, релігійний та соціальний контексти……………………………………………………………..7
1.2 Загальні характеристики та класифікація суїцидальної поведінки………10
1.3 Теоретичний аналіз чинників суїцидальної поведінки підлітків………....16
1.4 Підлітковий вік як фактор ризику суїцидальної поведінки………………21
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...27
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЧИННИКІВ СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ…………………….28
2.1 Методологія дослідження…………………………………………………...28
2.2 Аналіз отриманих результатів емпіричного дослідження………………...34
Висновки до розділу 2…………………………………………………………...43
РОЗДІЛ 3. РОЗРОБКА ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ТРЕНІНГОВОЇ ПРОГРАМИ ДЛЯ ПСИХОПРОФІЛАКТИКИ СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ У ПІДЛІТКІВ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ……………………...…………………………………………………..44
3.1 Мета та завдання тренінгової програми……………………………………45
3.2 Організація та умови проведення тренінгової програми………………….46
3.3 Структура тренінгових занять………………………………………………48
3.4 Рекомендації щодо подальшого застосування та вдосконалення програми………………………………………………………………………….59
Висновки до розділу 3…………………………………………………………...61
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ………………………………………………………63
СПИСОК ОПРАЦЬОВАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….65
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….68
Покликання
Список опрацьованих джерел
1. Адамська З. Соціально -психологічні чинники суїцидальної поведінки підлітків в умовах війни : Збірник тез ІV Міжнародної наукової конференції "Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки," 18-19 квітня 2024 р. / упоряд. А.А. Криськов, М.Я. Блавіцький, Н.В. Габрусєва. Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2024. С. 16-19.
2. Анищенко Л., Молочко Т. Первенція суїцидальної поведінки підлітків. Методичні рекомендації. Чернігів, 2021. 87 с.
3. Бєлякова С., Шовкова К. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ПІДЛІТКА. Молодий вчений. 2018. No 5 (57). С. 454–458.
4. Вакуленко О. Особливості соціального розвитку особистості у підлітковому віці. Український соціум. 2004. С. 95–99.
5. Войтко В. Характерні особливості суїциду та суїцидальної поведінки: навчально-методичний посібник. Кропивн.: КЗ «КОІППО ім. Василя Сухомл.», 2016. 44 с.
6. Горностай П. КРИЗА ЯК ЗМІНА ЖИТТЄВИХ РОЛЕЙ ОСОБИСТОСТІ. Психологія життєвої кризи / ред. Т. Титаренко. Київ, 1998. С. 69–96.
7. Каневський В. Суїцидологія в соціальній роботі : навчальний посібник. Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, 2014. 348 с.
8. Краєва О. А. Проблема кризи ідентичності в період нормативної кризи підліткового віку / О. А. Краєва // Педагогічний процес: теорія і практика. - 2016. - Вип. 1. - С. 46-50.
9. Кубрак О. Самогубство в історії, філософії та релігіях світу. Збірник наукових праць. 2016. № 11. С. 119–130.
10. Марухина І., Сагайдак О. Суїцидальна поведінка неповнолітніх: сутність, причини, профілактика. Суми : Нота Бене, 2009. 40 с.
11. Медведєв В., Шевченко О. Юридично-психологічна характеристика сучасних проблем української молоді: проблема суїциду. Юридична психологія та педагогіка. 2011. № 2 (10). С. 35–46.
12. Несторук Н. А., Верцанова Н. Є. Підліткова криза як психолого-педагогічне явище та її вплив на особистісний розвиток. The 7th International scientific and practical conference “Global science: prospects and innovations”, м. Liverpool, United Kingdom, 1–3 берез. 2024 р. 2024. С. 398–402.
13. Поліщук В. Вікові кризи в підлітковому і юнацькому віці: базові симптомокомплекси : [монографія] / Валерій Поліщук. – Суми : Університетська книга, 2019. – 478 с.
14. Попова О., Фесун С. Підлітковий суїцид. Види профілактики. Київ : Ред. загальнопед. газ., 2014. 104 с.
15. Прудка Л. М. Значення впливу мереж інтернету на суїцидальну поведінку підлітків. Всеукраїнський круглий стіл «Вплив інтернет-мережі на психіку дітей та молоді – виклик сьогодення». 2017. С. 51–52.
16. Ромашко Н. Вплив акцентуації характеру на конфліктну поведінку підлітків. Наукові пошуки: збірник наукових праць молодих учених. 2012. № 6. С. 172–176.
17. Саржевський С. Н. Суїцидологія : навчальний посібник для лікарів інтернів з спеціалізації «Психіатрія» . / Сергій Никодимович Саржевський. – Запоріжжя, 2020. – 87 с.
18. Скрипченко О.В. Вікова та педагогічна психологія: навч.посіб. для студ. вищ. навч. закл / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та інш. – 2-ге вид. – К.: Каравела, 2007. – 400 с.
19. Столярчук О.А. Життєві кризи особистості : психологічний путівник : навчальний посібник / О.А. Столярчук. – Кременчук : Видавництво «НОВАБУК», 2023. – 126 с.
20. Тарновська О. С. Девіантна поведінка підлітків з акцентуйованими характерами / О. С. Тарновська // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами / О. С. Тарновська. – Київ, 2007. – (Випуск 3 (5)). – С. 71–76.
21. Теслюк В., Куль О. Дослідження поширеності булінгу серед підлітків. ScientificWorldJournal. 2022. С. 126–130. URL: https://www.worldjournal.com/index.php/swj/artic....
22. Федоренко Р. П. Психологія суїциду : навчальний посібник. - Вид. 2-ге, змін. та доп. - Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 492 с.
23. Фесун С. Є. Профілактика суїцидальної поведінки підлітків / Світлана Євгенівна Фесун. – Черкаси, 2011. – 136 с.
24. Хохлова Т. О. Соціально-психологічні чинники суїцидальної поведінки в підлітковому віці та її профілактика / Т. О. Хохлова ; наук. керівник – канд. пед. наук О. Є. Остапчук. – Кривий Ріг : КДПУ, 2023. – 45 с.
25. Черезова І.О. Психологія життєвих криз особистості : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.О. Черезова. – Бердянськ, БДПУ, 2016. – 193 с.
26. Pigors P. Types of men; the psychology and ethics of personality by Eduard Spranger. AUTHORIZED TRANSLATION OF THE FIFTH GERMAN EDITION. New York : Hafner publishing company, 1928. 426 p.
27. World Health Organization. Suicide worldwide in 2019: Global Health Estimates. World Health Organization, 2021. 35 p.
1. Адамська З. Соціально -психологічні чинники суїцидальної поведінки підлітків в умовах війни : Збірник тез ІV Міжнародної наукової конференції "Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки," 18-19 квітня 2024 р. / упоряд. А.А. Криськов, М.Я. Блавіцький, Н.В. Габрусєва. Тернопіль: ФОП Паляниця В. А., 2024. С. 16-19.
2. Анищенко Л., Молочко Т. Первенція суїцидальної поведінки підлітків. Методичні рекомендації. Чернігів, 2021. 87 с.
3. Бєлякова С., Шовкова К. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ПІДЛІТКА. Молодий вчений. 2018. No 5 (57). С. 454–458.
4. Вакуленко О. Особливості соціального розвитку особистості у підлітковому віці. Український соціум. 2004. С. 95–99.
5. Войтко В. Характерні особливості суїциду та суїцидальної поведінки: навчально-методичний посібник. Кропивн.: КЗ «КОІППО ім. Василя Сухомл.», 2016. 44 с.
6. Горностай П. КРИЗА ЯК ЗМІНА ЖИТТЄВИХ РОЛЕЙ ОСОБИСТОСТІ. Психологія життєвої кризи / ред. Т. Титаренко. Київ, 1998. С. 69–96.
7. Каневський В. Суїцидологія в соціальній роботі : навчальний посібник. Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, 2014. 348 с.
8. Краєва О. А. Проблема кризи ідентичності в період нормативної кризи підліткового віку / О. А. Краєва // Педагогічний процес: теорія і практика. - 2016. - Вип. 1. - С. 46-50.
9. Кубрак О. Самогубство в історії, філософії та релігіях світу. Збірник наукових праць. 2016. № 11. С. 119–130.
10. Марухина І., Сагайдак О. Суїцидальна поведінка неповнолітніх: сутність, причини, профілактика. Суми : Нота Бене, 2009. 40 с.
11. Медведєв В., Шевченко О. Юридично-психологічна характеристика сучасних проблем української молоді: проблема суїциду. Юридична психологія та педагогіка. 2011. № 2 (10). С. 35–46.
12. Несторук Н. А., Верцанова Н. Є. Підліткова криза як психолого-педагогічне явище та її вплив на особистісний розвиток. The 7th International scientific and practical conference “Global science: prospects and innovations”, м. Liverpool, United Kingdom, 1–3 берез. 2024 р. 2024. С. 398–402.
13. Поліщук В. Вікові кризи в підлітковому і юнацькому віці: базові симптомокомплекси : [монографія] / Валерій Поліщук. – Суми : Університетська книга, 2019. – 478 с.
14. Попова О., Фесун С. Підлітковий суїцид. Види профілактики. Київ : Ред. загальнопед. газ., 2014. 104 с.
15. Прудка Л. М. Значення впливу мереж інтернету на суїцидальну поведінку підлітків. Всеукраїнський круглий стіл «Вплив інтернет-мережі на психіку дітей та молоді – виклик сьогодення». 2017. С. 51–52.
16. Ромашко Н. Вплив акцентуації характеру на конфліктну поведінку підлітків. Наукові пошуки: збірник наукових праць молодих учених. 2012. № 6. С. 172–176.
17. Саржевський С. Н. Суїцидологія : навчальний посібник для лікарів інтернів з спеціалізації «Психіатрія» . / Сергій Никодимович Саржевський. – Запоріжжя, 2020. – 87 с.
18. Скрипченко О.В. Вікова та педагогічна психологія: навч.посіб. для студ. вищ. навч. закл / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та інш. – 2-ге вид. – К.: Каравела, 2007. – 400 с.
19. Столярчук О.А. Життєві кризи особистості : психологічний путівник : навчальний посібник / О.А. Столярчук. – Кременчук : Видавництво «НОВАБУК», 2023. – 126 с.
20. Тарновська О. С. Девіантна поведінка підлітків з акцентуйованими характерами / О. С. Тарновська // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами / О. С. Тарновська. – Київ, 2007. – (Випуск 3 (5)). – С. 71–76.
21. Теслюк В., Куль О. Дослідження поширеності булінгу серед підлітків. ScientificWorldJournal. 2022. С. 126–130. URL: https://www.worldjournal.com/index.php/swj/artic....
22. Федоренко Р. П. Психологія суїциду : навчальний посібник. - Вид. 2-ге, змін. та доп. - Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 492 с.
23. Фесун С. Є. Профілактика суїцидальної поведінки підлітків / Світлана Євгенівна Фесун. – Черкаси, 2011. – 136 с.
24. Хохлова Т. О. Соціально-психологічні чинники суїцидальної поведінки в підлітковому віці та її профілактика / Т. О. Хохлова ; наук. керівник – канд. пед. наук О. Є. Остапчук. – Кривий Ріг : КДПУ, 2023. – 45 с.
25. Черезова І.О. Психологія життєвих криз особистості : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.О. Черезова. – Бердянськ, БДПУ, 2016. – 193 с.
26. Pigors P. Types of men; the psychology and ethics of personality by Eduard Spranger. AUTHORIZED TRANSLATION OF THE FIFTH GERMAN EDITION. New York : Hafner publishing company, 1928. 426 p.
27. World Health Organization. Suicide worldwide in 2019: Global Health Estimates. World Health Organization, 2021. 35 p.