Психологічні практики подолання життєвої кризи вимушених мігрантів


Автор(ка)
Яворська Тетяна Костянтинівна

Ступінь
Магістр

Група
ЕКПм-1-23-1.4з

Спеціальність
053 Психологія

Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик


Анотація

Актуальність дослідження. Згідно з даними Українського представництва Міжнародної Організації з Міграції (МОМ) 6,2 мільйони українців стали біженцями (вимушеними мігрантами) через війну з РФ. Обсяги міграції перевищують усі показники за період незалежності України. На думку багатьох дослідників міграції, наявність великої кількості біженців з України є тривожним явищем для держави – значна частина суспільства не буде себе реалізовувати на своїй батьківщині і вимушена її залишити, що призводить до суттєвих суспільних утрат – економічних і політичних, які є більш очевидними, а також соціальних, культурних, психологічних і моральних.
Здебільшого вимушені мігрантки - це жінки середнього віку. Навіть в умовах добровільної міграції люди проходять через великий стрес та кризу адаптації, яка може супроводжуватись інтенсивними негативними емоціями: почуттям невизначеності, занепокоєнням, тривогою. В новій країні все є новим та невідомим, а невідоме природно викликає тривогу. Люди, що виїхали з країни, переглядають ставлення до себе та світу, заново оцінюють свої навички та вміння, свої внутрішні та зовнішні опори, переглядають своє місце в цьому світі, співвідносять свої очікування від переїзду з реальністю. Багато людей стикаються з дифузією ідентичності, коли їм потрібно наново відбудовувати своє уявлення про себе.
В ситуації з українськими вимушеними мігрантками проходження кризи ускладнюється вимушеністю, тим, що вони насправді не обирали цей шлях для себе. Навіть якщо вони і розглядали еміграцію як бажаний варіант для себе, вони не обирали, що це відбудеться саме в цей час і саме в такий спосіб. Вимушений переїзд до іншої країни через війну – це ненормативна життєва криза, в якій українці втратили багато опор та сенсів, а в умовах надмірного стресу не мали ресурсу віднайти нові.
Ненормативна життєва криза вирізняється раптовістю, неочікуваністю. За визначенням Т.Титаренко, причиною ненормативної життєвої кризи є такі життєві обставини, що потребують від людини дій, що перевершують її адаптивні можливості та енергетичні ресурси.
Процес міграції та адаптація в новій країні містить правові, соціальні, організаційні, культурні, психологічні аспекти. Науковці розглядали проблеми міграції з різних сторін, але нас найбільше цікавлять дослідження щодо психологічних проблем та психологічних аспектів пов’язаних з міграційними процесами. Соціально-психологічну адаптацію мігрантів досліджували О.О.Поджинська, А.А,Ятищук, психологічні стани вимушених мігрантів розглядали О.О.Вельдбрехт, Н.І.Тавровецька, О.Є Блинова, психологічні проблеми вимушених трудових мігрантів описували Р. М. Паращик, О. П. Венгер.
Хоча психологічні проблем вимушених мігрантів вже розглядались науковцями, психологічні аспекти життєвої кризи вимушених мігрантів та шляхи її подолання є недостатньо вивченими, що і зумовило вибір теми нашого дослідження.
Чим довше триває війна, тим більше українців не бачать сенсу адаптуватися в країні, яку вони не обирали, але й не знаходять в собі сили, щоб повернутися. Це може підсилювати переживання кризи через депресивні та тривожні симптоми.
Хоча війна триває вже досить довго, ще досі багато українських вимушених мігрантів потребують психологічної допомоги для послаблення депресивних та тривожних симптомів розширення діапазону своїх адаптивних резервів задля подолання життєвої кризи. Звідси визначено мету дослідження: теоретично вивчити та емпірично дослідити особливості переживання життєвої кризи вимушених мігрантів, розробити та апробувати програму психологічного тренінгу, спрямованого на конструктивне подолання проявів життєвої кризи вимушених мігрантів.
Визначена мета передбачає розв’язання низки ключових завдань:
1. Провести теоретичний аналіз наукових джерел про життєву кризу вимушених мігрантів і психологічні практики її подолання.
2. Емпірично дослідити психологічний стан вимушених мігрантів та особливості переживання ними життєвої кризи вимушених мігрантів.
3. Розробити та апробувати програму психологічного тренінгу, спрямованого на конструктивне подолання життєвої кризи вимушених мігрантів.
Для реалізації вказаних завдань нами буде використано такі методи дослідження: теоретичні (аналіз, систематизація, узагальнення наукової літератури); емпіричні (опитувальники «Шкала ІТН» (IUS-12) Н. Карлетона (в адаптації Г. Громової), методика «Вивчення фундаментальних припущень Янов-Бульман» переклад Чайки Г.В., авторське опитування про наявність та прояви життєвої кризи вимушених мігрантів) ; методи аналізу та обробки отриманих даних.
Ключові поняття: вимушена міграція, життєва криза, конструктивне подолання кризи, психологічні практики.
Апробація магістерської роботи. Результати дослідження було апробовано на ІІI Всеукраїнському міжвідомчому психологічному форумі «Забезпечення психологічної допомоги в секторі безпеки і оборони України», Київ, 30 травня 2024 року та на Міжнародній науково-практичній конференції «Соціально-психологічна підтримка особистості в умовах суспільних трансформацій», Київ, 8 жовтня 2024 р .

Зміст

Вступ ………………………………………………………………………….....3
Розділ 1. Теоретичний аналіз психологічної літератури про життєву кризу вимушених мігрантів
1.1. Поняття та суть, прояви життєвої кризи вимушених мігрантів….6
1.2. Психологічні практики подолання життєвої кризи вимушених мігрантів…………………………………………………………….16
Висновки до розділу……………………………………………………………..25
Розділ 2. Емпіричне дослідження специфіки переживання життєвої кризи вимушених мігрантів
2.1. Організація та методи емпіричного дослідження………………………...27
2.2. Аналіз результатів дослідження переживання життєвої кризи вимушених мігрантів…………………………………………………………………………..29
Висновки до розділу 2……………………………………………………………36
Розділ 3. Опис тренінгу, спрямованого на подолання проявів життєвої кризи вимушених мігрантів, та його апробування
3.1. Мета, завдання, методологічні засади тренінгу.............................................38
3.2. Опис тренінгової програми та результати її апробування…………………42
Висновки до розділу 3……………………………………………………………..53
Висновки……………………………………………………………………………54
Список літератури………………………………………………………………….56

Покликання


1. Блинова О. Психологічне здоров’я мігрантів: результати емпіричного дослідження. Освіта регіону політологія психологія комунікації. № 22023
2. Дж., Скот К.- Основи травмофокусованої психотерапії. Львів. Манускрипт. 2023 р.- 440 с.
3. Вельдбрехт О. О., Тавровецька Н. І. Стрес, життєстійкість та емоційні стани жінок у вимушеній міграції. Актуальні проблеми психології малих груп в умовах війни та повоєнного часу: матеріали наукової конференції (Київ, 16 травня, 2023р.) [Електронний ресурс] / за наук. ред. П. П. Горностая, Л. Г. Чорної; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології, Асоціація політичних психологів України, ПВНЗ Європейський університет. – Київ: Талком, 2023. − 106 с.
4. Власенко І.А. (2021) ПСИХОЛОГІЧНІ ПРАКТИКИ РОЗВИТКУ КОНФЛІКТОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Габітус (26). pp. 58-64.
5. Герман Дж.- Психологічна травма та шлях до видужання: наслідки насильства – від знущань у сім’ї до політичного терору. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2015. – 416 с
6. Громова Г.М. Інструменти вимірювання толерантності до невизначенності. Адаптація тесту «Шкала інтолерантності до невизначеності» Н. Карлетона. 2021 Соціально-психологічні проблеми трансформаційних процесів в українському суспільстві. Вип. 47 (50). 130 с.
7. Гузенко С.М. Життєві кризи в концепціях Л.С.Виготського та Е.Г.Еріксона. Інституту психології імені Г.С.Костюка АПН України, 2007. Режим доступу: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/8539/1/13.pdf
8. Каліщук С.М. Психотехніки кризового консультування: моделі, алгоритми, вправи, приклади. Навчальний посібник. Київ, 2023- 367 с.
9. Карпенко Є. Основи психотренінгу : навч. посібник. – Дрогобич, 2015.78 – с
10. Кризова психологія: Навчальний посібник /За заг. ред. проф. О.В. Тімченка. – Х.: НУЦЗУ, 2010. - 401 с.
11. Медянова О., Дворніченко Л., Любіна Л., Шкраб’юк В., Кононенко О. Психологічна резильєнтність особистості в умовах війни. Перспективи та інновації науки. No 10(28) 2023. С. 601-611.
12. Мельник І. М. Туризм та трудова міграція населення в контексті міжнародної інтеграції України / І. М. Мельник // Український журнал прикладної економіки. - 2021. - Т. 6, № 1. - С. 203-209. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ujae_2021_6_1_26
13. Мотрук Т. О. Практика майндфулнес у психотерапевтичній практиці. Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія, випуск 2, 2023. Режим доступу: https://journals.spu.sumy.ua/index.php/psy/article/view/64/57
14. Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи. Навчальний посібник. Том 1. – Київ, 2018. – 208 с.
15. Паращик М., Венгер О.П. Психологічні проблеми вимушених трудових мігрантів. Медсестринство. Тернопіль, 2012. Режим доступу: https://core.ac.uk/download/pdf/276628579.pdf
16. Пищуліна О., Марцінковська Т. Та авт. Дослідження гендерної специфіки вимушеної міграції з України до ЄС в умовах військового конфлікут. Український центр економічних та політичних досліджень ім. Олександра Разумкова.- Київ, 2024.
17. Поджинська О.О, Ятищук А.А. Психологічна адаптація вимушених переселенців за кордоном. Габітус 2023. № 53. С. 192–196.
18. Представництво МОМ в Україні.- Режим доступу: https://ukraine.iom.int/uk/mom-v-ukrayini
19. Психологія життєвої кризи / Відп. ред. Т.М.Титаренко. — К.: Агропромвидав України, 1998. — 348 с.
20. Пшук, Н. Г., Стукан Л.В., Сігнаєвська О.В. Використання майндфулнес-технік при тривожних розладах. Український вісник психоневрології 25, вип. 1 (2017): 151-151.
21. Романчук О. Психологічна стійкість в умовах війни. Режим доступу: https://i-cbt.org.ua/resilience_ukraine/
22. Синопсис діагностичних критеріїв DSM-V та протоколів NICE для діагностики та лікування основ них психічних розладів у дітей та підлітків / перекл. з англійської; упор. та наук. ред. Леся Підлісецька. (Серія «Психологія. Психіатрія. Психотерапія»). Львів: Видавництво Українського католицького університету, 2014. 112 с.
23. Слюсаренко М.М., Блинова О.Є. – Психологія Міграції Навчальний посібник. Кіровоград, 2013.- 244 с.
24. Тавровецька Н. Емпіричне дослідження базисних переконань особистості в контексті подолання життєвих криз. Problems of modern psychology. - 2019. - Вип. 45. - С. 358-380. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2019_45_19.
25. Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості. У межах і за межами буденності. Київ, 2002.- 340 с.
26. Титаренко Т.М. Криза життєва // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-963
27. Титаренко Т.М., Кочубейник, Черемних К.О. ПСИХОЛОГІЧНІ ПРАКТИКИ КОНСТРУЮВАННЯ ЖИТТЯ В УМОВАХ ПОСТМОДЕРНОЇ СОЦІАЛЬНОСТІ. НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ ІНСТИТУТ СОЦІАЛЬНОЇ ТА ПОЛІТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ. Монографія. Київ. 2014.
28. Трухан Г. В. Специфіка застосування метафоричних асоціативних карт в кризовому консультуванні / Г.В.Трухан // Харківський осінній марафон психотехнологій : матеріали наук.-практ. конф. (м. Харків, 27 жовтня 2020 р.). – Харків, 2020. – Ч. 2. – С. 195–197.
29. Царенко Людмила Григорівна, Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Особливості переживання психотравми під час воєнного конфлікту.
30. Чайка Г.В. Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. УКРАЇНСЬКИЙ ПЕРЕКЛАД МЕТОДИКИ ВИВЧЕННЯ ФУНДАМЕНТАЛЬНИХ ПРИПУЩЕНЬ Р. ЯНОВ-БУЛЬМАН. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. Режим доступу: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/2_2024/6.pdf
31. Черезова І.О., Панченко В.О., Пасько К.М. та інші. Життєва криза особистості внаслідок травматизації спричиненою військовими діями. Перспективи та інновації науки. Режим доступу: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/6930/6970

32. A-Tjak J.G., Davis M.L., Morina N., Powers M.B., Smits J.A., Emmelkamp P.M. (2015). A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychother Psychosom. Issue 84(1):30-6. doi: 10.1159/000365764.
33. Biesheuvel-Leliefeld K., D. Kok G., Bockting C., Cuijpers P., Hollon S., Harm van Marwijk W.J., Smit F. (2015). Effectiveness of psychological interventions in preventing recurrence of depressive disorder: Meta-analysis and meta-regression, Journal of Affective Disorders, Volume 174, 2015, Pages 400-410, SSN 0165-0327, https://doi.org/10.1016/j.jad.2014.12.016.
34. Brunnet A.E., Dos Santos Lobo N., Silveira T., Kristensen C.H., Derivois D. (2020). Migrations, trauma and mental health: A literature update on psychological assessment, L'Encéphale, Volume 46, Issue 5, Pages 364-371. Режим доступу: https://www.sciencedirect.com/science/article/ab...
35. Erikson E., Erikson J. The life cycle completed (1997). W. W. Norton & Company. London. 132 p.
36. Forman E. M., Herbert J. D., Moitra, E., Yeomans P. D., Geller P. A. (2007). A Randomized Controlled Effectiveness Trial of Acceptance and Commitment Therapy and Cognitive Therapy for Anxiety and Depression. Behavior Modification, Issue 31(6), Pages 772-799. Режим доступу: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0145445507302202
37. Hanoch Yerushalmi, Ph.D. (2010). Whose Crisis Is It? A Relational Psychoanalytic Perspective. Psychotherapy 2010. Режим доступу: https://psychotherapy.psychiatryonline.org/doi/p...
38. Harris R. ACT Made Simple: An Easy-To-Read Primer on Acceptance and Commitment Therapy. (2019) New Harbinger Publications, 216 p.
39. Hofmann Stefan G., Gómez A. (2017) Mindfulness-Based Interventions for Anxiety and Depression. Psychiatric Clinics of North America. Volume 40, Issue 4, December 2017, Pages 739-749 Режим доступу: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5679245/
40. Karamushka L., Kredentser O., Tereshchenko K., Delton Y., Svitlana V. Arefniya S., Paskevska I. (2022). STUDY ON SUBJECTIVE WELL-BEING OF DIFFERENT GROUPS OF POPULATION DURING THE 2022 WAR IN UKRAINE Wiadomości Lekarskie, VOLUME LXXV, ISSUE 8 PART 1, AUGUST 2022 DOI: 10.36740/WLek202208107
41. Moreno-Peral P, Conejo-Cerón S, Rubio-Valera M. (2017). Effectiveness of Psychological and/or Educational Interventions in the Prevention of Anxiety: A Systematic Review, Meta-analysis, and Meta-regression. JAMA Psychiatry. 2017;74(10):1021–1029. Режим доступу: https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/...
42. Roberts L., Achotegui H. and authors. (2022) Understanding the Ulysses Syndrome, Effective Engagement and Ways to Heal. Exodus & Entr.Vol. 4 No. 2 (2022): Режим доступу : https://journals.indianapolis.iu.edu/index.php/E...
43. Steven C. Hayes & Heather Pierson. (2015). Encyclopedia of Cognitive Behavior Therapy . Sprienger Science, 451 p.
44. Steven C. Hayes. Kirk.D. Strossahi. Kelly G.Wilson. (2012). Acceptance and Commitment therapy. The process and practice of Mindful Change. The Guilford Press, 417 p.
45. Virgili M. (2015). Mindfulness-Based Interventions Reduce Psychological Distress in Working Adults: a Meta-Analysis of Intervention Studies. Mindfulness Volume 6, 326–337 p.