Соціально-психологічні чинники вживання психотроптих речовин студентською молоддю


Автор(ка)
Одінцова Юлія Віталіївна

Ступінь
Магістр

Група
ППм-1-23-1.4з

Спеціальність
053 Практична психологія

Кафедра
Кафедра практичної психології


Анотація

Актуальність дослідження. Сучасна молодь знаходиться під впливом комплексу соціальних, психологічних, економічних та політичних турбулентностей. Визначення соціально-психологічних чинників вживання психотропних речовин дозволяє розробити ефективні стратегії профілактики та інтервенції для забезпечення психосоціального благополуччя студентської молоді в сучасних умовах. Студентські роки – це період інтенсивної внутрішньої та зовнішньої трансформації, під час якого ключовими питаннями є самовизначеність, формування ідентичності та соціальна інтеграція. Невизначені перспективи, життя в умовах війни, економічна нестабільність та високий рівень конкуренції породжують стресові ситуації, які стають підґрунтям для вживання наркотиків як спроби знайти вихід з невизначеного життєвого шляху.

Роль соціальних чинників на вживання студентами психотропних речовин вивчали: (В.В. Беспалько, Т.В. Журавель, Л.М. Литвинчук, С.І. Болтівець, О.П. Пурік). Дослідженням впливу сім’ї та однолітків, як чинника що формує залежність від ПАР займались: (Г. П. Андрух, В.І. Литвиненко, І.О. Орлова, Н.Є. Хабібова, Г. І. Постолюк, Ю.Ю. Лисенко, О.Й. Бакалюк).

Психологічні умови виникнення залежності від наркотичних речовин серед студентської молоді досліджували: (Н.Ю. Максимова, О.В. Кривоногова, О. В. Друзь, Н.М. Капталан). На формування залежності у студентів впливають багато різних факторів, та особливу роль відіграють соціально-психологічні чинники.

Об’єкт дослідження – залежність як психологічний феномен.
Предмет дослідження – соціально-психологічні чинники вживання психотропних речовин студентською молоддю.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити соціально-психологічні чинники вживання психотропних речовин студентською молоддю.

Визначення теми і мети магістерського дослідження зумовило необхідність вирішення таких завдань:
1.Здійснити психологічний аналіз поняття “психотропні речовини”.
2.Визначити соціальне середовище формування залежності від ПАР у студентів.
3.З’ясувати психологічні особливості вживання психотропних речовин серед студентської молоді.
4.Здійснити емпіричне дослідження соціально-психологічних чинників вживання психотропних речовин студентською молоддю та виявити ступінь схильності студентів до вживання ПАР.
5.Розробити практичні рекомендації щодо запобігання вживанню психоактивних речовин студентами.

Методи дослідження:
Для вирішення завдань дослідження розроблено програму емпіричного аналізу, реалізація якої передбачає використання комплексу взаємопов'язаних методів, зокрема:
теоретичних: методи аналізу та синтезу, узагальнення, систематизації;
емпіричних: методи опитування та тестування, обробки та аналізу даних дослідження.

У ході емпіричного дослідження використано такі методики: “Діагностика потреб пошуку відчуттів” ( М. Цукермана), методика діагностики схильності до різних видів залежності (адап. Н.В. Гаркавенко, С.І.Собковою), тест-опитувальник «Схильність до залежності від вживання психоактивних речовин» (адап. Н.В. Гаркавенко, С.І.Собковою). База дослідження: емпіричне дослідження проводилось на базі Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. У дослідженні взяли участь 38 досліджуваних.
Структура та обсяг дипломної роботи: дипломна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаних джерел та додатків. Обсяг магістерської роботи складає 95 сторінокАктуальність дослідження.

Зміст


Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Андрух, П. Г. (2011). Відносини сімейної співзалежності як мішень психо-соціальної реабілітації осіб із наркоманіями. Вісник проблем біології і меди-цини, 2(3), 68–72.
2.Бакалюк, О. (2011). Молодь і психоактивні речовини: фактори ризику і захи-сту. Психологія і суспільство: науковий журнал, 3, 70–95.
3.Беспалько, В. В. (2003). Профілактика опійної наркоманії серед учнів навчаль-них закладів. Кам’янець-Подільський: АбеткаНОВА, 31.
4.Бєлавіна, Т. І. (2004). Соціальна дезадаптація молоді: чинники та умови. Київ, 113.
5.Бітенський, В. С. (2007). Клініко-патогенетичні аспекти алкоголізму й нарко-маній. Вісник психіатрії та психофармакотерапії, 1(11), 7–11.
6.Біттнер, О. (2012). Наркотики... з-під шкільної парти. Урядовий кур'єр, 4.
7.Болтівець, С. І. (2004). Соціально-педагогічні причинити поширення пияцтва серед молоді. Практична психологія та соціальна робота, 10, 4–6.
8.Болтівець, С. І. (2004). Психологічне обґрунтування заходів профілактичної роботи в навчальних закладах з метою профілактики наркоманії, токсикоманії, алкоголізму. Практична психологія та соціальна робота, 12, 56–59.
9.Варава, Л. А. (2009). Особливості переживання особистістю почуття самот-ності у стані соціальної депривації (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ.
10.Варій, М. Й. (2007). Загальна психологія (2-ге вид.). Київ: Центр учбової літе-ратури.
11.Вербицька, Т. (2013). Вживання наркотиків: заняття з елементами тренінгу. Соціальний педагог, 11, 45–47.
12.Вінда, О. В., Коструб, О. П., Сомова, І. Г., Березіна, Н. О., Галябарник, Кири-ленко, С. В. (2003). Формування навичок здорового способу життя у дітей і підлітків (за проектом “Діалог”) (3-тє вид., переробл. і доповн.). Київ.
13.Власова, О. І. (2011). Основи психології та педагогіки. Київ: Знання.
14.Воднік, В. Д. (2007). Особливості формування особистості неповнолітнього правопорушника в умовах сімейного неблагополуччя. Наукова стаття. Харків.
15.Вороник, Б. М., & Коломієць, В. П. (2008). Комунікативні техніки зміни по-ведінки підлітків та молоді. Київ.
16.Гавенко, В. Л., Бітенський, В. С., Абрамов, В. А., та ін. (2015). Психіатрія і наркологія (2-ге вид., переробл. і доповн.) / За ред. В. Л. Гавенка, В. С. Бітен-ського. Київ: ВСВ «Медицина».
17.Гапонов, К. Д. (2019). Особливості аддиктивних і афективних станів, асоційо-ваних з розладами, пов’язаними із вживанням алкоголю, у хворих з різним рів-нем психосоціального стресу. Здобутки клінічної і експериментальної меди-цини, 1, 40–52.
18.Гаркавенко, Н. В., & Собкова, С. І. (2019). Соціальна психологія адиктивної поведінки. Чернівці.
19.Гриньова, Н. В. (2013). Основи глибинної психології. Умань.
20.Гроф, С. (2002). Базові пренатальні матриці БПМ-ІІ, БПМ-ІІІ, БПМ-IV. Київ.
21.Гуменюк, О. Є. (2004). Психологія Я-концепції. Тернопіль: Економічна думка.
22.Гусак, П. М. (2013). Профілактика вживання психоактивних речовин підлітками (монографія). Луцьк.
23.Друзь, О. В., Сосін, І. К., Чуєв, Ю. Ф. (2002). Кризисні стани психіки у осіб молодого віку: програма наукових досліджень. Український вісник психонев-рології, 10(1), (додаток), 254–255.
24.Дубич, К. В. (2015). Вступ до соціальної допомоги (навч. посібник). Київ.75
25.Жарікова, С. (2013). Особливості ставлення підлітків до здорового способу життя. Освіта регіону, 2, 216–219.
26.Журавель, Т. В. (2014). Профілактика вживання наркотиків серед учнівської та студентської молоді. Київ: Видавництво ФОП Буря О. Д.
27.Золотова, Г. Д. (2006). Соціально-педагогічна профілактика адитивної по-ведінки студентів (на прикладі навчальних закладів І–ІІ рівня акредитації) (ав-тореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ: Луганський нац. пед. ун-т ім. Тараса Шевченка.
28.Капталан, Н. М. (2020). Залежна поведінка особистості як проблема сучасної психології. Психологія та соціальна робота, 1, 102–112.
29.Каспрік, Н. М. (2005). Психологічні засоби діагностики та профілактики схильності до наркотичної залежності в учнів професійно–технічних навчаль-них закладів (метод. посіб.). Хмельницький: ХНУ.
30.Клименко, В. В. (2005). Методологічний аналіз поняття «психічний розвиток» людини. Практична психологія та соціальна робота, 7, 1–7.
31.Ковальчук, Ю. І. (2002). Розвиток особистості неповнолітнього правопоруш-ника. Вісник Луганської академії внутрішніх справ МВС, 3, 169–174.
32.Костюк, Г. С. (1989). Навчально-виховний процес і психічний розвиток особи-стості (За ред. Л. М. Проколієнко; Уклад. В. В. Андрієвська, Г. Г. О. Балл, Т. О. Губко, О. В. Проскура). Київ.
33.Кривоногова, О. В. (2010). Психологічні чинники виникнення у підлітків опійної наркоманії та її корекція (автореф. дис. канд. психол. наук). Одеса: Південноукраїнський нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського.
34.Кузікова, С. Б. (2008). Теорія і практика вікової психокорекції: навч. посіб. Суми: ВТД «Університетська книга».76
35.Лисенко, Ю. Ю. (2007). Вплив дорослих на формування молодіжної субкуль-тури: соціально-педагогічний аспект. Вісник Харківської державної академії культури, (2), 95–99.
36.Литвиненко, В. І. (2009). Залежна сім'я. Полтава.
37.Литвинчук, Л. М. (2014). Визначення причин виникнення наркозалежності в сучасному соціокультурному середовищі як індивідуалізація методів профілактики. Вісник Національного університету оборони України, (5), 274–279.
38.Литвинчук, Л. М. (2016). До проблеми психологічних механізмів адиктивного процесу. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 9(8), 296–305.
39.Литвинчук, Л. М. (2016). Проблема анозогнозії наркологічних хворих як фак-тор виявлення закономірностей процесів їх реабілітації та ресоціалізації. Ак-туальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 11(14), 38–50.
40.Литвинчук, Л. М. (2017). Сучасні погляди на проблему психологічної залеж-ності наркоманів. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Ін-ституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 7(43), 84–94.
41.Лінський, І. В., Мінко, О. І., Первомайський, Е. Б. (2004). Актуальні тенденції поширення залежності від психоактивних речовин в Україні. Аналітичний огляд, (1), 26.
42.Лінський, І. В., Мінко, О. І., Самойлов, О. С. (2004). Структура афективних розладів у хворих із залежністю від опіатів та хворих із залежністю від психо-стимуляторів за результатами багатовимірного психодіагностичного до-слідження. Архів психіатрії, 10(4), 89–91.
43.М’ясоїд, П. А. (Ред.). (2001). Загальна психологія. Київ: Вища школа.
44.Максименко, С. Д. (2007). Психологія особистості. Київ: Вид-во ТОВ КММ.77
45.Максимова, Н. Ю. (2011). Психологія девіантної поведінки: навчальний посіб-ник для студентів вищих навчальних закладів. Київ.
46.Максимова, Н. Ю., & Толстоухова, С. В. (2000). Соціально-психологічний ас-пект профілактики адиктивної поведінки підлітків та молоді. Київ.
47.Максимова, Н. Ю. (2006). Безпека життєдіяльності: соціально-психологічні аспекти алкоголізму та наркоманії. Київ.
48.Малихіна, Т. П. (2014). Аморальні вчинки підлітків: сутність, характерні особ-ливості, шляхи запобігання. Практична психологія та соціальна робота: наук.-практ. осв.-метод. журн., (5), 12–22.
49.Мурашкевич, О. (2011). Профілактика психоактивних впливів. Соціальний пе-дагог, (11), 128.
50.Мусієко, Г. О. (2014). Вплив спадкових та середовищних детермінант на пере-біг різноманітних розладів наркологічного профілю та на можливості «реабілі-таційного потенціалу» і ресоціалізації осіб із проявами залежності. Харків.
51.Національна програма протидії зловживанню споживання наркотичних ре-човин та їх незаконного обігу на 1994-1997 р., прийнята Кабінетом Міністрів України 14 грудня 1993 р. за № 1034.
52.Овчаренко, М. О., & Сквіра, І. М. (2014). Наркологія: національний підручник для лікарів-наркологів. Харків: Колегіум. ISBN 978-966-8604-95-9.
53.Олійник, П. В. (2006). Наркотичні та психотропні засоби і речовини. Наутілус.
54.Орлова, І. О. (2009). Роль сім’ї та школи у профілактиці підліткової нарко-манії. Вісник КДУ імені Н. А. Некрасова, (2), 434–438.
55.Панок, В. Г. (2005). Організація антинаркотичної профілактичної роботи в навчальних закладах. Київ, (2), 19–33.
56.Папуча, М. В. (2001). Психологія ранньої юності: навч.-метод. посіб. Ніжин: РВВ НДПУ.78
57.Петрунько, О. В. (2011). Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіа середо-вищі: [монографія]. Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф». (2-ге ви-дання).
58.Пріданнікова, О. М. (2012). Актуальність соціально-педагогічної профілак-тики хімічної залежності серед підлітків. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Соціально-педагогічна, 18, 222–229.
59.Про затвердження Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів: Постанова КМ України від 06.05.2000 р. № 770.
60.Рибалка, В. В. (2003). Методологічні питання наукової психології. Київ.
61.Савчин, М. В. (2007). Педагогічна психологія: навч. посіб. Київ: Академвидав.
62.Савчин, М. (2009). Методологічні та практичні проблеми психотерапії у кон-тексті духовної парадигми психології. Психологія і суспільство, (4), 229–241.
63.Самошкіна, Л. М. (2006). Вікова психологія: навчальний наочний посібник з мультимедійним курсом (Ред. Е. Л. Носенко). Дніпро: Вид-во ДНУ.
64.Сафонов, Д. М. (2019). Психічні та поведінкові розлади внаслідок вживання психоактивних речовин: навчальний посібник. Запоріжжя.
65.Селезньова, О. О. (2013). Здоров’я молоді та формування здорового способу життя. Народна освіта, (3), 17–20.
66.Сірко, Р. І. (2002). Психічне здоров’я у старшому юнацькому віці як предмет психологічного аналізу. Київ: Видавництво.
67.Собкова, С. І., & Гаркавенко, Н. В. (2019). Соціальна психологія адиктивної поведінки: Практичні завдання до курсу: навч.-метод. посібник. С. 140-143.
68.Сосин, І. К. (2010). Про наркологічну ситуацію в Україні. Український вісник психоневрології, 18(3), 174.
69.Сосин, І. К., & Чуєв, Ю. Ф. (2014). Аналітичний огляд наркологічної ситуації в Україні станом на 2012-2013 рр. У Матеріали ХV Української науково-прак-тичної конференції з міжнародною участю: Довженківські читання: Про-блеми прихильності хворих наркологічного профілю до терапії (с. 246-251). Харків: Видавництво.
70.Столяренко, О. Б. (2012). Психологія особистості: навчальний посібник. Київ: Видавництво. (Юнг, Адлер, Фрейд).
71.Суворова, Н. (2013). Які батьки – такі й діти?: дослідження проблеми жорсто-кості та насильства в сім’ї. Соціальний педагог, 11, 34-44.
72.Хабібова, Н. Є. (2012). Інститут сім’ї в системі профілактики наркоманії. Вісник економії, права та соціології, 1, 365-367.
73.Яременко, О. О. (кер. авт. кол.), Балакірєва, О. М., Стойко, О. О., та ін. (2004). Тютюн, алкоголь, наркотики в молодіжному середовищі: вживання, залеж-ність, ефективна профілактика. Київ: Державний інститут проблем сім’ї та молоді, Український інститут соціальних досліджень. Кн. 7.
74.Яценко, Т. С. (2004). Теорія і практика групової психокорекції: активне соціально-психологічне навчання: навчальний посібник для психологічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Київ: Вища школа.
75.Andreassi, K. (2013, November 22). The most boring article you'll read today. National Geographic. National Geographic Society. Retrieved November 2, 2015, from https://www.nationalgeographic.com
76.Asieieva, Y. (2020). Комп’ютерна залежність, інтернет залежність та кібер-адикції (історичний огляд дефініції). Психологічний часопис, 6(6), 57-65. https://doi.org/10.31108/1.2020.6.6.6
77.Krupelnytska, L., & Zagumenov, A. (2021). Tendency to addictive behaviors and its link with life-purpose orientations and personal traits. Psychological Journal, 7(6), 74-88. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.6.7
78.Lazarus, R. S., Perrez, M., & Reicherts, M. (1992). Coping and health: A situation-behavior approach: Theory, methods, application. Hogrefe & Huber Publishers.
79.Popovych, I. S., & Blynova, O. Ye. (2019). The structure, variables and interdependence of the factors of mental states of expectations in students’ academic and professional activities. The New Educational Review, 55(1), 293-306. https://doi.org/10.15804/tner.2019.55.1.24
80.Zuckerman, M. (2008). Personality and sensation seeking. In G. J. Boyle, G. Matthews, & D. H. Saklofske (Eds.), The SAGE handbook of personality theory and assessment (Vol. 1, pp. 379-399). SAGE Publications Ltd.