Фрустрація вихователів як чинник психоемоційного напруження в педагогічних колективах закладів дошкільної освіти
Автор(ка)
Бабенко Віта Володимирівна
Ступінь
Магістр
Група
ЕКПм-1-23-1.4з
Спеціальність
053 Психологія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
Актуальність дослідження. Серед багатьох різновидів професій праця педагога
розглядається як один із найбільш напружених у психологічному відношенні видів
соціальної діяльності, специфікою якої є насиченість різного роду стресогенними факторами.
Основною характеристикою професійної діяльності вихователів закладів дошкільної освіти
(ЗДО) є постійна взаємодія з вихованцями, батьками та колегами. Вихователь у ЗДО,
використовуючи різноманітні форми роботи, закладає основи комунікації та навчає
поняттям міжособистісної та колективної взаємодії; долучає до різних видів діяльності;
сприяє розвитку когнітивних процесів дитини, розвитку вольових та етичних якостей; сприяє
усвідомленню таких понять, як колектив, друзі, допомога та інше; готує до шкільного
навчання. Водночас вихователь несе величезну моральну і юридичну відповідальність за
життя та здоров’я дитини в період її перебування в дитячому закладі. Взаємодія з батьками і
колегами теж вимагає від вихователя постійного і тривалого спілкування.
Тобто, весь спектр професійних обов’язків вихователів проходить у постійному
психоемоційному напруженні. Вихователі перебувають в стані знервованості, швидко
стомлюються, роздратовуються і не отримують задоволення від своєї діяльності загалом.
Отже, наявним є весь асортимент факторів, які викликають на фрустрацію. Все це
призводить до виникнення психоемоційного напруження в педагогічних колективах.
Дана проблематика успішно висвітлена у низці досліджень науковців. Проблематику
фрустрації висвітлили: З. Фрейд, У. Мак-Дуголл, Д. Доллард, А. Бандура та інші.
Проблему впливу психічно напружених ситуацій, емоційних чинників на формування
особистісних характеристик, а також на продуктивність діяльності суб'єкта розробляли такі
психологи, як В. Моляко, Л. Мітіна, Н. Наєнко, Т. Немчин, Е. Носенко, В. Семиченко, В.
Чернобровкін та ін.
Недостатня висвітленість аспектів, що стосуються саме фрустрації як чинника
порушення психоемоційного комфорту педагогічного колективу, процес виникнення і
розвиток професійних фрустрацій вихователів зумовило вибір теми нашого дослідження:
«Фрустрація вихователів як чинник психоемоційного напруження в педагогічних колективах
закладів дошкільної освіти».
Мета роботи: полягає у дослідженні особливостей виникнення і розвитку фрустрації
вихователя як чинника психоемоційного напруження в педагогічних колективах закладів
дошкільної освіти.
Об’єкт дослідження: стан фрустрації як психологічна проблема педагога.
Предмет дослідження: психологічні особливості виникнення і розвитку фрустрації
вихователя як чинника психоемоційного напруження в педагогічних колективах закладів
дошкільної освіти.
Завдання роботи:
1. Дослідити наукові джерела щодо проблеми фрустрації та визначити її
психологічні особливості в професійній діяльності вихователя;
2. Виявити чинники, які впливають на виникнення і розвиток фрустрації
вихователів і дослідити їх взаємозв’язки з психоемоційним напруженням в педагогічних
колективах закладів дошкільної освіти.
3. Розробити програму психокорекційної роботи по подоланню фрустрації,
підвищенню продуктивності професійної діяльності та покращенню психоемоційного
клімату колективу.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: проведення аналізу наукової
вітчизняної та зарубіжної психолого-педагогічної літератури, порівняльний аналіз,
узагальнення; збір емпіричних даних, що складається з використання комплексу методик, які
дають можливість експериментально дослідити особливості виникнення та розвитку
професійних фрустрацій вихователів; обробка та інтерпретація отриманих даних, що поєднує
кількісний та якісний порівняльний аналізи, включаючи методи математичної статистики і
дає можливість експериментально дослідити професійні фрустрації вихователя.
Експериментальна база дослідження: Заклад дошкільної освіти (ясла-садок)
комбінованого типу м. Києва №654
Ключові слова: фрустрація, професійні фрустрації, фрустраційні ситуації, фрустраційна
реакція, вихователь закладу дошкільної освіти, психоемоційне напруження.
розглядається як один із найбільш напружених у психологічному відношенні видів
соціальної діяльності, специфікою якої є насиченість різного роду стресогенними факторами.
Основною характеристикою професійної діяльності вихователів закладів дошкільної освіти
(ЗДО) є постійна взаємодія з вихованцями, батьками та колегами. Вихователь у ЗДО,
використовуючи різноманітні форми роботи, закладає основи комунікації та навчає
поняттям міжособистісної та колективної взаємодії; долучає до різних видів діяльності;
сприяє розвитку когнітивних процесів дитини, розвитку вольових та етичних якостей; сприяє
усвідомленню таких понять, як колектив, друзі, допомога та інше; готує до шкільного
навчання. Водночас вихователь несе величезну моральну і юридичну відповідальність за
життя та здоров’я дитини в період її перебування в дитячому закладі. Взаємодія з батьками і
колегами теж вимагає від вихователя постійного і тривалого спілкування.
Тобто, весь спектр професійних обов’язків вихователів проходить у постійному
психоемоційному напруженні. Вихователі перебувають в стані знервованості, швидко
стомлюються, роздратовуються і не отримують задоволення від своєї діяльності загалом.
Отже, наявним є весь асортимент факторів, які викликають на фрустрацію. Все це
призводить до виникнення психоемоційного напруження в педагогічних колективах.
Дана проблематика успішно висвітлена у низці досліджень науковців. Проблематику
фрустрації висвітлили: З. Фрейд, У. Мак-Дуголл, Д. Доллард, А. Бандура та інші.
Проблему впливу психічно напружених ситуацій, емоційних чинників на формування
особистісних характеристик, а також на продуктивність діяльності суб'єкта розробляли такі
психологи, як В. Моляко, Л. Мітіна, Н. Наєнко, Т. Немчин, Е. Носенко, В. Семиченко, В.
Чернобровкін та ін.
Недостатня висвітленість аспектів, що стосуються саме фрустрації як чинника
порушення психоемоційного комфорту педагогічного колективу, процес виникнення і
розвиток професійних фрустрацій вихователів зумовило вибір теми нашого дослідження:
«Фрустрація вихователів як чинник психоемоційного напруження в педагогічних колективах
закладів дошкільної освіти».
Мета роботи: полягає у дослідженні особливостей виникнення і розвитку фрустрації
вихователя як чинника психоемоційного напруження в педагогічних колективах закладів
дошкільної освіти.
Об’єкт дослідження: стан фрустрації як психологічна проблема педагога.
Предмет дослідження: психологічні особливості виникнення і розвитку фрустрації
вихователя як чинника психоемоційного напруження в педагогічних колективах закладів
дошкільної освіти.
Завдання роботи:
1. Дослідити наукові джерела щодо проблеми фрустрації та визначити її
психологічні особливості в професійній діяльності вихователя;
2. Виявити чинники, які впливають на виникнення і розвиток фрустрації
вихователів і дослідити їх взаємозв’язки з психоемоційним напруженням в педагогічних
колективах закладів дошкільної освіти.
3. Розробити програму психокорекційної роботи по подоланню фрустрації,
підвищенню продуктивності професійної діяльності та покращенню психоемоційного
клімату колективу.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: проведення аналізу наукової
вітчизняної та зарубіжної психолого-педагогічної літератури, порівняльний аналіз,
узагальнення; збір емпіричних даних, що складається з використання комплексу методик, які
дають можливість експериментально дослідити особливості виникнення та розвитку
професійних фрустрацій вихователів; обробка та інтерпретація отриманих даних, що поєднує
кількісний та якісний порівняльний аналізи, включаючи методи математичної статистики і
дає можливість експериментально дослідити професійні фрустрації вихователя.
Експериментальна база дослідження: Заклад дошкільної освіти (ясла-садок)
комбінованого типу м. Києва №654
Ключові слова: фрустрація, професійні фрустрації, фрустраційні ситуації, фрустраційна
реакція, вихователь закладу дошкільної освіти, психоемоційне напруження.
Зміст
ВСТУП 2
РОЗДІЛ 1. ФРУСТРАЦІЯ ВИХОВАТЕЛІВ ЯК ЧИННИК ПСИХОЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ В ПЕДАГОГІЧНИХ КОЛЕКТИВАХ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 5
1.1 Поняття фрустрації як предмету психологічного дослідження 5
1.2. Психологічні особливості емоційного напруження в педагогічних колективах 13
1.3. Особливості проявів фрустрації в професійної діяльності вихователів 21
Висновки до розділу 1 30
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ФРУСТРАЦІЙНИХ СТАНІВ ВИХОВАТЕЛІВ ТА ПСИХОЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ КОЛЕКТИВУ 31
2.1 Методологічна організація дослідження 31
2.2 Аналіз результатів дослідження взаємозв’язку фрустраційних станів вихователів та психоемоційного напруження колективу 37
Висновки до розділу 2 46
РОЗДІЛ 3. ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ФРУСТРАЦІЙНИХ СТАНІВ У ВИХОВАТЕЛІВ 47
3.1 Програма психологічної корекції 47
3.2 Результати комплексної психологічної корекції у напрямку подолання фрустраційних станів у вихователів 53
3.3 Рекомендації педагогам, що потребують психологічної корекції 58
Висновки до розділу 3 67
ВИСНОВОК 67
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 71
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. ФРУСТРАЦІЯ ВИХОВАТЕЛІВ ЯК ЧИННИК ПСИХОЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ В ПЕДАГОГІЧНИХ КОЛЕКТИВАХ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 5
1.1 Поняття фрустрації як предмету психологічного дослідження 5
1.2. Психологічні особливості емоційного напруження в педагогічних колективах 13
1.3. Особливості проявів фрустрації в професійної діяльності вихователів 21
Висновки до розділу 1 30
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ФРУСТРАЦІЙНИХ СТАНІВ ВИХОВАТЕЛІВ ТА ПСИХОЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ КОЛЕКТИВУ 31
2.1 Методологічна організація дослідження 31
2.2 Аналіз результатів дослідження взаємозв’язку фрустраційних станів вихователів та психоемоційного напруження колективу 37
Висновки до розділу 2 46
РОЗДІЛ 3. ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ФРУСТРАЦІЙНИХ СТАНІВ У ВИХОВАТЕЛІВ 47
3.1 Програма психологічної корекції 47
3.2 Результати комплексної психологічної корекції у напрямку подолання фрустраційних станів у вихователів 53
3.3 Рекомендації педагогам, що потребують психологічної корекції 58
Висновки до розділу 3 67
ВИСНОВОК 67
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 71
ДОДАТКИ
Покликання
1. Андреєв О.С. Фасилітація особистісного зростання. Практична психологія та соціальна робота. 2013. №2. С. 1–13.
2. Бабаш В.В. Вплив соціально-психологічного клімату в колективі на самовідчуття співробітників. Соціально-гуманітарний вісник. 2023. Вип. 41. С. 24-26.
3. Бардин Н. М., Жидецький Ю. Ц., Кіржецький Ю. І. та ін. Стресостійкість: навчальний посібник / за ред. Я. М. Когута. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 204 с.
4. Большакова А. М. Екзістенційна фрустрація та суб’єктивна картина життєвого шляху особистості. Вісник Харківського нац. пед. ун-ту ім. Г.С. Сковороди. Серія: Психологія : зб. наук. пр. Харківський нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, 2008. Вип. 28. С. 11-23.
5. Вавринів О.С., Христук О.Л. Дослідження психоемоційних станів особистості під впливом стресогенних факторів: зб.наук.праць. Львів: ЛьвДУВС, 2023. Вип.2. С.11-15 DOI: https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-2
6. Вдовіченко О., Остополець І., Фалько Н. Діагностика професійних фрустрацій сучасного вчителя в контексті збереження психологічного здоров’я. National Health as Determinant of Sustainable Development of Society. Editors: Nadiya DUBROVINA & Stanislav FILIP. Monograph. School of Economics and Management in Public Administration in Bratislava, 2021, pp. 788. P. 308–320.
7. Власова О. І., Никоненко Ю. В. Соціальна психологія організацій та управління. Київ: ЦУЛ, 2020. 398 с.
8. Войтович М. В., Завадська Т. В. Аналіз професійної життєстійкості вихователів дитячих навчальних закладів Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. 2020. Вип. 20. С. 8–17
9. Грицук О. В. Когнітивна активність та регуляція емоційних станів особистості. Проектування позитивного життєвого простору особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 18 – 19 квітня 2019 р. Полтава: ТОВ «АСМІ», 2019. С. 94 – 97.
10. Долинська Л. В., Новак А. А Психологічні особливості фрустраційної толерантності особистості. Збірник наукових праць «Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету». Київ. 2021. С. 44-49.
11. Журавльова Л.П., Хильченко Л. Г. Психічні стани українців в умовах військового часу. I науково-практична конференція молодих вчених «Психологічна безпека особистості в умовах сучасних суспільних викликів» Поліський національний університет, 16 – 17 листопада 2022 року, Житомир, С 3–5.
12. Журавська Н., Ящук С., Олещенко О. Соціально-психологічний клімат педагогічного колективу: ocoбливocтi cтилiв керівництва. Імідж сучасного педагога. 2019. №4. С. 15-18.
13. Заграй, Л. Д. (2021). Особистісна криза: динаміка базових переживань. Журнал Прикарпатського університету імені Василя Стефаника, 8, 2, 100-107.
14. Заіка І. В. Взаємозв’язок соціальної фрустрованості освітнього персоналу з організаційно-професійними та соціально-демографічними чинниками. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України та УАОППП / [за наук за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки]. 2016. №4(7). 92 с.
15. Зливков В. Л., Лукомська С. О., Федан О. В. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ : Педагогічна думка, 2016. 219 с.
16. Зливкова, В.Л., Кузікова, С.Б. Психологічні технології ефективного функціонування та розвитку особистості: монографія / за ред. С.Д. Максименка. Суми. СумДПУ імені А.С. Макаренка. 2019.540 с.
17. Карамушка Л. М. Психологічні тренінги для підготовки менеджерів та персоналу освітніх організацій (реалізація технологічного підходу). Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 144 с.
18. Карамушка Л. М. Соціальна напруженість в організації: сутність, підходи до вивчення, методики дослідження. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України) : збірник наукових праць. – К. : Видавничий дім «Сам», 2017. С. 119–126.
19. Карамушка Л.М. Соціальна фрустрованість освітнього персоналу: зв’язок зі складовими організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів / Л.М. Карамушка, І.В. Заіка // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – 2016. – Том І : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. – Вип. 45. – C. 40-48.
20. Кириленко Т. С. Психологія: емоційна сфера особистості: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.. Київ: Либідь, 2007. 256с.
21. Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) : монографія / Н. Л. Коломінський. – Київ : МАУП, 2000. – 286 с.
22. Корольчук М. С. Психофізіологія діяльності: підручник для студентів вищих навчальних закладів.Київ: Ельга, Ніка Центр, 2003.400 с.
23. Корольчук М. С. Соціально–психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах: навчальний посібник для студентів вищих навальних закладів. Київ: Ніка-Центр, 2006. 580 с.
24. Кузнєцова Л.М. Особливості фрустрації у підлітків з різними акцентуаціями характеру: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2013. – 262 с.
25. Максименко С. Д. Психологія особистості. Підручн. К. : ТОВ «КММ», 2007. 295 с.
26. Максименко, С. Д. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій. К. : Міленіум. 2004. 264 с.
27. Мул С. Фрустрація як проблема психічного стану особистості. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: психологічні науки. № 1(12), 2019. с.193-202
28. Наугольник Л. Б. Психологія стресу. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
29. Остополець І.Ю. До проблеми вивчення стану фрустрації у педагогів в їх професійній діяльності //Психологія. Збірник наукових праць. Випуск 2(9), Частина 11. Київ, 2000. С.287-292.
30. Постоян Т.Г., Cкобла Ю.І. Дослідження стану соціально-психологічного клімату науково-педагогічного колективу: практичний аспект. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18(2). С. 77-83.
31. Прахова С. А. Порівняльний аналіз етапів становлення теорії фрустрації: історична ретроспектива. Вісник Одеського національного університету. Серія: Психологія, 2015. Вип. 3 (1). С. 82-91.
32. Прахова С. А. Психологічна природа, зміст та структура феномену фрустрації. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2015. Т. 11. С. 207-216.
33. Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник: Навч. посіб., 4-те вид., випр. і доп. – К.: Каравела, 2020. – 418 c.
34. Психодіагностика. Навчальний посібник для студентів соціологів / уклад. Ю.В. Кушнір; відпов. ред. В. П. Кушнір. Донецьк: КиЦ, 2012. 346 с.
35. Стеценко А. І. Розвиток толерантності до особистісної та соціальної фрустрації у майбутніх психологів. Габітус. Одеса. 2020. Випуск 12. С. 213-218
36. Томчук С.М., Томчук М.І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі : монографія. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с. URL:https://umo.edu.ua/images/content/depozitar/mono... .
37. Турбан В.В. Самоактуалізація особистісті як засіб подолання деструктивних наслідків пов’язаних із фрустраційним станом, тривогою та страхом. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. 2020. Том. IХ. Вип. 13.С. 381-396
38. Федорчук В.М. Тренінг особистісного зростання : навчальний посібник. Київ: «Центр учбової літератури», 2014. 250 с.
39. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу [переклад з англ. В. Кучменко]. Харків: КСД, 2020. 144 с.
40. Фромм Е. Мистецтво любові [переклад з англ. В. Кучменко]. Харків: КСД, 2017. 194 с.
41. Холодова О. О. Загальні й особливі прояви фрустрації. Психологія: зб. наук. праць. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2003. Вип. 20. С. 88-94.
42. Чала Ю. М. Психодіагностика: навчальний посібник. Харків: НТУ «ХПІ», 2018. 246 с.
43. Чижиченко Н. М. Фрустраційна толерантність особистості як ефективний компонент оптимізму. Психологія і особистість. 2016. № 2 (10). Ч. 2. С. 149.
44. Юрченко В. М. Психічні стани людини: системний опис: монографія. Рівне: Оперативна поліграфія ПП Самборський І. О., 2006. 574 с.
2. Бабаш В.В. Вплив соціально-психологічного клімату в колективі на самовідчуття співробітників. Соціально-гуманітарний вісник. 2023. Вип. 41. С. 24-26.
3. Бардин Н. М., Жидецький Ю. Ц., Кіржецький Ю. І. та ін. Стресостійкість: навчальний посібник / за ред. Я. М. Когута. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 204 с.
4. Большакова А. М. Екзістенційна фрустрація та суб’єктивна картина життєвого шляху особистості. Вісник Харківського нац. пед. ун-ту ім. Г.С. Сковороди. Серія: Психологія : зб. наук. пр. Харківський нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, 2008. Вип. 28. С. 11-23.
5. Вавринів О.С., Христук О.Л. Дослідження психоемоційних станів особистості під впливом стресогенних факторів: зб.наук.праць. Львів: ЛьвДУВС, 2023. Вип.2. С.11-15 DOI: https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-2
6. Вдовіченко О., Остополець І., Фалько Н. Діагностика професійних фрустрацій сучасного вчителя в контексті збереження психологічного здоров’я. National Health as Determinant of Sustainable Development of Society. Editors: Nadiya DUBROVINA & Stanislav FILIP. Monograph. School of Economics and Management in Public Administration in Bratislava, 2021, pp. 788. P. 308–320.
7. Власова О. І., Никоненко Ю. В. Соціальна психологія організацій та управління. Київ: ЦУЛ, 2020. 398 с.
8. Войтович М. В., Завадська Т. В. Аналіз професійної життєстійкості вихователів дитячих навчальних закладів Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. 2020. Вип. 20. С. 8–17
9. Грицук О. В. Когнітивна активність та регуляція емоційних станів особистості. Проектування позитивного життєвого простору особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 18 – 19 квітня 2019 р. Полтава: ТОВ «АСМІ», 2019. С. 94 – 97.
10. Долинська Л. В., Новак А. А Психологічні особливості фрустраційної толерантності особистості. Збірник наукових праць «Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету». Київ. 2021. С. 44-49.
11. Журавльова Л.П., Хильченко Л. Г. Психічні стани українців в умовах військового часу. I науково-практична конференція молодих вчених «Психологічна безпека особистості в умовах сучасних суспільних викликів» Поліський національний університет, 16 – 17 листопада 2022 року, Житомир, С 3–5.
12. Журавська Н., Ящук С., Олещенко О. Соціально-психологічний клімат педагогічного колективу: ocoбливocтi cтилiв керівництва. Імідж сучасного педагога. 2019. №4. С. 15-18.
13. Заграй, Л. Д. (2021). Особистісна криза: динаміка базових переживань. Журнал Прикарпатського університету імені Василя Стефаника, 8, 2, 100-107.
14. Заіка І. В. Взаємозв’язок соціальної фрустрованості освітнього персоналу з організаційно-професійними та соціально-демографічними чинниками. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України та УАОППП / [за наук за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки]. 2016. №4(7). 92 с.
15. Зливков В. Л., Лукомська С. О., Федан О. В. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ : Педагогічна думка, 2016. 219 с.
16. Зливкова, В.Л., Кузікова, С.Б. Психологічні технології ефективного функціонування та розвитку особистості: монографія / за ред. С.Д. Максименка. Суми. СумДПУ імені А.С. Макаренка. 2019.540 с.
17. Карамушка Л. М. Психологічні тренінги для підготовки менеджерів та персоналу освітніх організацій (реалізація технологічного підходу). Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 144 с.
18. Карамушка Л. М. Соціальна напруженість в організації: сутність, підходи до вивчення, методики дослідження. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України) : збірник наукових праць. – К. : Видавничий дім «Сам», 2017. С. 119–126.
19. Карамушка Л.М. Соціальна фрустрованість освітнього персоналу: зв’язок зі складовими організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів / Л.М. Карамушка, І.В. Заіка // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – 2016. – Том І : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. – Вип. 45. – C. 40-48.
20. Кириленко Т. С. Психологія: емоційна сфера особистості: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.. Київ: Либідь, 2007. 256с.
21. Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) : монографія / Н. Л. Коломінський. – Київ : МАУП, 2000. – 286 с.
22. Корольчук М. С. Психофізіологія діяльності: підручник для студентів вищих навчальних закладів.Київ: Ельга, Ніка Центр, 2003.400 с.
23. Корольчук М. С. Соціально–психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах: навчальний посібник для студентів вищих навальних закладів. Київ: Ніка-Центр, 2006. 580 с.
24. Кузнєцова Л.М. Особливості фрустрації у підлітків з різними акцентуаціями характеру: дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2013. – 262 с.
25. Максименко С. Д. Психологія особистості. Підручн. К. : ТОВ «КММ», 2007. 295 с.
26. Максименко, С. Д. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій. К. : Міленіум. 2004. 264 с.
27. Мул С. Фрустрація як проблема психічного стану особистості. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: психологічні науки. № 1(12), 2019. с.193-202
28. Наугольник Л. Б. Психологія стресу. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
29. Остополець І.Ю. До проблеми вивчення стану фрустрації у педагогів в їх професійній діяльності //Психологія. Збірник наукових праць. Випуск 2(9), Частина 11. Київ, 2000. С.287-292.
30. Постоян Т.Г., Cкобла Ю.І. Дослідження стану соціально-психологічного клімату науково-педагогічного колективу: практичний аспект. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18(2). С. 77-83.
31. Прахова С. А. Порівняльний аналіз етапів становлення теорії фрустрації: історична ретроспектива. Вісник Одеського національного університету. Серія: Психологія, 2015. Вип. 3 (1). С. 82-91.
32. Прахова С. А. Психологічна природа, зміст та структура феномену фрустрації. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2015. Т. 11. С. 207-216.
33. Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник: Навч. посіб., 4-те вид., випр. і доп. – К.: Каравела, 2020. – 418 c.
34. Психодіагностика. Навчальний посібник для студентів соціологів / уклад. Ю.В. Кушнір; відпов. ред. В. П. Кушнір. Донецьк: КиЦ, 2012. 346 с.
35. Стеценко А. І. Розвиток толерантності до особистісної та соціальної фрустрації у майбутніх психологів. Габітус. Одеса. 2020. Випуск 12. С. 213-218
36. Томчук С.М., Томчук М.І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі : монографія. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с. URL:https://umo.edu.ua/images/content/depozitar/mono... .
37. Турбан В.В. Самоактуалізація особистісті як засіб подолання деструктивних наслідків пов’язаних із фрустраційним станом, тривогою та страхом. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. 2020. Том. IХ. Вип. 13.С. 381-396
38. Федорчук В.М. Тренінг особистісного зростання : навчальний посібник. Київ: «Центр учбової літератури», 2014. 250 с.
39. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу [переклад з англ. В. Кучменко]. Харків: КСД, 2020. 144 с.
40. Фромм Е. Мистецтво любові [переклад з англ. В. Кучменко]. Харків: КСД, 2017. 194 с.
41. Холодова О. О. Загальні й особливі прояви фрустрації. Психологія: зб. наук. праць. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2003. Вип. 20. С. 88-94.
42. Чала Ю. М. Психодіагностика: навчальний посібник. Харків: НТУ «ХПІ», 2018. 246 с.
43. Чижиченко Н. М. Фрустраційна толерантність особистості як ефективний компонент оптимізму. Психологія і особистість. 2016. № 2 (10). Ч. 2. С. 149.
44. Юрченко В. М. Психічні стани людини: системний опис: монографія. Рівне: Оперативна поліграфія ПП Самборський І. О., 2006. 574 с.