АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНІ ПРАКТИКИ В РОБОТІ З ОСОБАМИ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Автор(ка)
Контар Ірина Сергіївна
Ступінь
Магістр
Група
ЕКПм12314з
Спеціальність
053 Практична психологія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
Контар Ірина Сергіївна
Науковий керівник:
Ткачишина Оксана Романівна,
кандидат психологічних наук,
старший викладач
АРТ ТЕРАПЕВТИЧНІ ПРАКТИКИ В РОБОТІ З ОСОБАМИ
ЮНАЦЬКОГО ВІКУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Актуальність дослідження. Умови загальної нестабільності та щоденна небезпека для життя в країні в умовах воєнного стану призводять до того, що не всі особи юнацького віку мають достатні психологічні ресурси для активного та продуктивного життя і навчання. Навіть ті, хто знаходиться у відносно безпечних умовах в України, відчувають значні стресові реакції. Резильєнтність балансує між пригніченням і збільшенням, а деякі підлітки переживають почуття безсилля на тлі хронічної втоми. Після годин в укритті під час численних тривог з'являється втрата мотивації до високої результативності навчальної діяльності, навчання відходить на другий план. Спостерігається виснаження, емоційне вигорання та депресивні стани.
Все це накладається на переживання нормативних вікових криз. У нашої групи досліджуваних (15-18 років) завершується пубертатний період з його емоційними гойдалками і нестабільним настроєм і починається криза дебюту. Багато учнів також пережили ненормативні кризи до війни – втрата рідних, деструктивна поведінка батьків, що робить їх менш стресостійкими під час військового стану.
Щоб адаптуватися до стресових ситуацій та відновитися після негативних подій чи впливів потрібна дієва психологічна допомога. Останнім часом в Україні активно використовуються арт-терапевтичні практики, які дають можливість досягати високих терапевтичних результатів, є універсальними і можуть застосовуватися при вирішенні майже всіх психологічних проблем.
Арт-терапія не має вікових обмежень у використанні, не вимагає великих здібностей до образотворчої діяльності або художніх навичок, не має протипоказань. Арт-терапія задіює переважно засоби невербального спілкування, дозволяє людині більш точно висловити свої переживання, по-новому побачити конкретну життєву ситуацію, усвідомити свої життєві проблеми і знайти шлях до їх вирішення. Арт-терапія має «інсайт-орієнтований» характер, передбачає високу терпимість і увагу до внутрішнього світу людини. Образотворча діяльність у багатьох випадках дозволяє обходити «цензуру свідомості», тому представляє унікальну можливість для дослідження несвідомих процесів, які знаходяться у «витісненому» вигляді, або слабо проявлені в повсякденному житті. Арт-терапевтична робота в більшості випадків викликає у людей позитивні емоції, допомагає подолати апатію і безініціативність, сформувати більш активну життєву позицію, мобілізувати творчій потенціал людини, внутрішні механізми саморегуляції і зцілення.
Вивченням психології осіб юнацького віку в Україні займаються О. Ічанська, О. Коханова О. Пасєка, О. Сергєєнкова, О. Столярчук, Р. Хавула. Розробку методів і теорію застосування арт терапевтичних практик знаходимо в працях багатьох дослідників (О. Вознесенська, Н. Калька, З. Ковальчук, Л. Магдисюк, Г. Одинцова, І. Олійник, М. Сидоркіна, В. Станішевська, О. Тарарина, О. Тохтамиш, А. Шевцов, U. Baer).
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити особливості використання арт-терапевтичних практик в роботі з особами юнацького віку, розробити й апробувати програму арт-терапії для покращення їхнього психоемоційного стану.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз психологічних особливостей осіб юнацького віку, впливу воєнного стану на них.
2. Дослідити особливості застосування арт-терапії для покращення психоемоційного стану осіб юнацького віку.
3. Розробити й апробувати програму групової арт-терапії з особами юнацького віку для покращення їх психоемоційного стану.
Практичне значення дослідження.
Діагностика психологічного стану дозволяє глибше зрозуміти психологічні особливості осіб юнацького віку, їх переживання та емоційний стан. Виявлення психоемоційних проблеми, які потребують корекції або підтримки, на ранніх етапах, дозволяє вчасно застосувати превентивні заходи і програму підтримки. Розробка та апробація авторської програми групової арт-терапії створює нові ефективні інструменти для роботи з молоддю. Проходження програми сприяє покращенню психоемоційного стану у осіб юнацького віку (зниження рівня стресу і тривоги, опанування комунікаційних навичок, підняття самооцінки, підвищення стресостійкості). Робота в групах допомагає розвитку соціальних зв'язків та взаєморозуміння серед осіб юнацького віку, що є важливим для їхнього емоційного і психологічного благополуччя.
Таким чином, наше дослідження може позитивно вплинути на практику психологічної підтримки осіб юнацького віку, підвищуючи ефективність терапевтичних інтервенцій.
Ключові слова: арт-терапія, психічний стан, юнацький вік, воєнний стан.
Науковий керівник:
Ткачишина Оксана Романівна,
кандидат психологічних наук,
старший викладач
АРТ ТЕРАПЕВТИЧНІ ПРАКТИКИ В РОБОТІ З ОСОБАМИ
ЮНАЦЬКОГО ВІКУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Актуальність дослідження. Умови загальної нестабільності та щоденна небезпека для життя в країні в умовах воєнного стану призводять до того, що не всі особи юнацького віку мають достатні психологічні ресурси для активного та продуктивного життя і навчання. Навіть ті, хто знаходиться у відносно безпечних умовах в України, відчувають значні стресові реакції. Резильєнтність балансує між пригніченням і збільшенням, а деякі підлітки переживають почуття безсилля на тлі хронічної втоми. Після годин в укритті під час численних тривог з'являється втрата мотивації до високої результативності навчальної діяльності, навчання відходить на другий план. Спостерігається виснаження, емоційне вигорання та депресивні стани.
Все це накладається на переживання нормативних вікових криз. У нашої групи досліджуваних (15-18 років) завершується пубертатний період з його емоційними гойдалками і нестабільним настроєм і починається криза дебюту. Багато учнів також пережили ненормативні кризи до війни – втрата рідних, деструктивна поведінка батьків, що робить їх менш стресостійкими під час військового стану.
Щоб адаптуватися до стресових ситуацій та відновитися після негативних подій чи впливів потрібна дієва психологічна допомога. Останнім часом в Україні активно використовуються арт-терапевтичні практики, які дають можливість досягати високих терапевтичних результатів, є універсальними і можуть застосовуватися при вирішенні майже всіх психологічних проблем.
Арт-терапія не має вікових обмежень у використанні, не вимагає великих здібностей до образотворчої діяльності або художніх навичок, не має протипоказань. Арт-терапія задіює переважно засоби невербального спілкування, дозволяє людині більш точно висловити свої переживання, по-новому побачити конкретну життєву ситуацію, усвідомити свої життєві проблеми і знайти шлях до їх вирішення. Арт-терапія має «інсайт-орієнтований» характер, передбачає високу терпимість і увагу до внутрішнього світу людини. Образотворча діяльність у багатьох випадках дозволяє обходити «цензуру свідомості», тому представляє унікальну можливість для дослідження несвідомих процесів, які знаходяться у «витісненому» вигляді, або слабо проявлені в повсякденному житті. Арт-терапевтична робота в більшості випадків викликає у людей позитивні емоції, допомагає подолати апатію і безініціативність, сформувати більш активну життєву позицію, мобілізувати творчій потенціал людини, внутрішні механізми саморегуляції і зцілення.
Вивченням психології осіб юнацького віку в Україні займаються О. Ічанська, О. Коханова О. Пасєка, О. Сергєєнкова, О. Столярчук, Р. Хавула. Розробку методів і теорію застосування арт терапевтичних практик знаходимо в працях багатьох дослідників (О. Вознесенська, Н. Калька, З. Ковальчук, Л. Магдисюк, Г. Одинцова, І. Олійник, М. Сидоркіна, В. Станішевська, О. Тарарина, О. Тохтамиш, А. Шевцов, U. Baer).
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити особливості використання арт-терапевтичних практик в роботі з особами юнацького віку, розробити й апробувати програму арт-терапії для покращення їхнього психоемоційного стану.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз психологічних особливостей осіб юнацького віку, впливу воєнного стану на них.
2. Дослідити особливості застосування арт-терапії для покращення психоемоційного стану осіб юнацького віку.
3. Розробити й апробувати програму групової арт-терапії з особами юнацького віку для покращення їх психоемоційного стану.
Практичне значення дослідження.
Діагностика психологічного стану дозволяє глибше зрозуміти психологічні особливості осіб юнацького віку, їх переживання та емоційний стан. Виявлення психоемоційних проблеми, які потребують корекції або підтримки, на ранніх етапах, дозволяє вчасно застосувати превентивні заходи і програму підтримки. Розробка та апробація авторської програми групової арт-терапії створює нові ефективні інструменти для роботи з молоддю. Проходження програми сприяє покращенню психоемоційного стану у осіб юнацького віку (зниження рівня стресу і тривоги, опанування комунікаційних навичок, підняття самооцінки, підвищення стресостійкості). Робота в групах допомагає розвитку соціальних зв'язків та взаєморозуміння серед осіб юнацького віку, що є важливим для їхнього емоційного і психологічного благополуччя.
Таким чином, наше дослідження може позитивно вплинути на практику психологічної підтримки осіб юнацького віку, підвищуючи ефективність терапевтичних інтервенцій.
Ключові слова: арт-терапія, психічний стан, юнацький вік, воєнний стан.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………..…………3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПЛИВУ ВОЄННОГО СТАНУ НА
ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ………….……….……7
1.1. Психологічні особливості юнацького віку………………………………….7
1.2. Вплив воєнного стану та ситуації невизначеності на психоемоційний
стан осіб юнацького віку……………………………………………………….13
1.3. Сутність арт-терапії та можливість застосування в роботі з особами
юнацького віку в умовах воєнного стану ……………………………………..23
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...29
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ
ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ……………...30
2.1. Методика дослідження психологічного стану осіб юнацького віку……..30
2.2. Оцінка результатів проведеного дослідження психологічного стану
осіб юнацького віку …………………………………………………………….34
2.3. Авторська програма групової арт-терапії для покращення
психоемоційного стану осіб юнацького віку………………………………… 50
Висновки до розділу 2………………………………………………..………….55
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ………………………………………..……………….56
ЛІТЕРАТУРНІ ДЖЕРЕЛА……………………………………………………... 58
Додаток А. Опитувальник прояву базових і вторинних емоцій ……………...62
Додаток Б. Програма арт-терапії для групової роботи з особами юнацького віку …………………………….…………………………………………………63
Додаток В. Анкета з оцінки програми …………………………………………95
ВСТУП…………………………………………………………………..…………3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПЛИВУ ВОЄННОГО СТАНУ НА
ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ………….……….……7
1.1. Психологічні особливості юнацького віку………………………………….7
1.2. Вплив воєнного стану та ситуації невизначеності на психоемоційний
стан осіб юнацького віку……………………………………………………….13
1.3. Сутність арт-терапії та можливість застосування в роботі з особами
юнацького віку в умовах воєнного стану ……………………………………..23
Висновки до розділу 1…………………………………………………………...29
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ
ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ……………...30
2.1. Методика дослідження психологічного стану осіб юнацького віку……..30
2.2. Оцінка результатів проведеного дослідження психологічного стану
осіб юнацького віку …………………………………………………………….34
2.3. Авторська програма групової арт-терапії для покращення
психоемоційного стану осіб юнацького віку………………………………… 50
Висновки до розділу 2………………………………………………..………….55
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ………………………………………..……………….56
ЛІТЕРАТУРНІ ДЖЕРЕЛА……………………………………………………... 58
Додаток А. Опитувальник прояву базових і вторинних емоцій ……………...62
Додаток Б. Програма арт-терапії для групової роботи з особами юнацького віку …………………………….…………………………………………………63
Додаток В. Анкета з оцінки програми …………………………………………95
Покликання
ЛІТЕРАТУРНІ ДЖЕРЕЛА
Астремська І. В. Прикладні методики та основи супер vision в соціальній роботі. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2021. 58 с.
Від виживання до бажання жити: матеріали конференції. 2022. URL: https://romnyvpu.com.ua/images/2022/traven/%D0%92%D1%96%D0%B4%20%D0%B2%D0%B8%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%B1%D0%B0%D0%B6%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%B8.pdf (дата звернення: 05.09.2024).
Вознесенська О. Л., Сидоркіна М. Ю. Арт-терапія у подоланні психічної травми: Практичний посібник. К.: Золоті ворота, 2016. 202 с.
Вознесеньська О. Л., Мова Л. В. Арт-терапія у роботі практичного психолога: використання арт-технологій в освіті. К.: Шкільний світ, 2007. 120 с.
Зелінська Т. М. Амбівалентність особистості: Теорія, діагностика і психокорекція: Навч. посібн. К.: Каравела, 2010. 256 с.
Ічанська О. М. Становлення особистісної ідентичності в ранньому юнацькому віці: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. К., 2002. 230 с.
Калька Н. М., Ковальчук З. Я. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
Кокун О. М., Агаєв Н. А., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Корня Л. В. Психологічна оцінка суїцидального ризику у військовослужбовців. Методичний посібник. К.: НДЦ ГП ЗСУ, 2019. 206 с
Краєва О. А. Криза ідентичності підліткового віку та її роль у становленні зрілої особистості. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип. 7. С. 85–92.
Краєва О. А. Подолання кризи ідентичності підлітків: тренінговий курс : навчально-методичний посібник. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021. 111 с.
Магдисюк Л. І., Рубцова І. О. Арт-терапія як засіб корекції тривожності у клієнтів. Інноваційні арт-терапевтичні технології: матеріали І Всеукр. наук. інтернет конф., 12 березня 2019 р., м. Переяслав-Хмельницький / [за заг. ред.: В. А. Вінс, Т. М. Кузьменко, І. М. Зозуля]. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2019. С. 94–97
Нікітчук У. І., Федун В. П. Операціоналізація поняття "психоемоційне благополуччя особистості". Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. Вип. 3. С. 20–25.
ООН: у світі вперше зафіксували понад 100 мільйонів біженців. Deutsche Welle. 2022. URL:https://www.dw.com/uk/oon-u-sviti-vpershe-zafiks... (дата звернення: 20.06.2023).
Простір арт-терапії: ресурси зцілення: матеріали ХІ міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції/ за наук. ред. А. П. Чуприкова, Л. А. Найдьонової, О. А. Бреусенка-Кузнєцова, О. Л. Вознесенської, О. М. Скнар. Київ: Золоті ворота, 2014. 198 с.
Психологічна допомога в умовах воєнних дій. Психологічний бюлетень № 3. Київ : Науково-методичний центр ВФПО, 2023. 202 с.
Савчин М. В., Василенко Л. П. Вікова психологія. К.: Академвидав, 2006. 360 с.
Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
Станішевська В. І. Можливості арт-терапії в подолані внутрішньоособистісного конфлікту у підлітків. Психологічний журнал, 2020. № 4, С. 47 -54.
Столярчук О. А. Детермінанти переживання студентською молоддю кризи втрати почуття безпеки. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія Психологія. 2023. Вип. 1. С. 45–55.
Столярчук О. А. Життєві кризи особистості: психологічний путівник. Кременчук: Видавництво «НОВАБУК», 2023.126 с.
Столярчук О. А. Навчання та психоемоційний стан українських підлітків в умовах війни в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. Вип. 1. С. 115–120.
Столярчук О. А. Специфіка переживання криз професійного навчання майбутніми психологами. Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2014. Вип. 13. Т. 11. С. 488–494.
Тарарина О. В. Глибинна арт-терапія: практика трансформації: навч.посіб. Київ: Астамір-В, 2017. 240 с.
Тараріна О. В. Практикум з арт-терапії: скринька майстра. Київ: Східно-українська асоціація арт-терапії, 2018. 250 с.
Тарарина О. В. Практикум по арт-терапії в роботі з дітьми: навч.посіб. Київ: Астамір-В, 2018. 256 с.
Титаренко Т. М. Способи підвищення психологічного благополуччя особистості, що пережила травму. Психологія: теорія і практика. 2018. № 1 (1). С. 112–119.
Три чверті українців повідомили про втрату доходу через війну. РБК-Україна. 2024. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/tri-chverti-ukrayint... (дата звернення: 28.08.2024).
Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі. Харків: КСД, 2021. 160с.
Хавула Р. В. Психологічні аспекти самоствердження старшокласників. Проблеми гуманітарних наук: Психологія. 2016. Вип. 39. С. 73–81.
Хавула Р. В. Психологічні особливості становлення самоефективності в юнацькому віці. Актуальні питання гуманітарних наук. 2017. Вип. 17. С. 348-355.
Хавула Р. В. Психологічні особливості готовності старшокласників до прийняття стратегічних життєвих рішень. Науковий журнал. 2021. № 218. С. 218-223.
Шевчук Л. П., Федоришина Л. В., Шевчук І. В. Збереження психічного здоров’я населення в умовах воєн і військових конфліктів: соціально-економічні аспекти. Академічні візії. 2022. Вип. 8-9. 69 с.
Яблонська Т. М. Ідентичність як предмет психологічного аналізу. Наукові записки Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України /за ред. акад. С.Д.Максименка. К.: Ніка-Центр, 2010. №38. С. 378-387.
Яцина О. Ф. Вплив війни на психічне здоров’я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. №7(25). С. 554–557.
Baer U. Basic Principles of Art Therapy: Art as Therapy. New York: Springer Publishing, 2013. 568 p.
Burns R. C., Kaufman, S. H. Kinetic Family Drawings (K-F-D): An Introduction to Understanding Children through Kinetic Drawings. New York: Brunner/Mazel, 1970. 160 pages.
Erikson, E. H. Identity: Youth and Crisis. New York: W. W. Norton., 1968. 336 р.
Hammer E. F. The Clinical Application of Projective Drawings. Springfield: Charles C. Thomas, 1958. 663 p.
Hofer G., Langmann L., Burkart R., Neubauer A. C. Who knows what we are good at? Unique insights of the self, knowledgeable informants, and strangers into a person’s abilities. Journal of Research in Personality. 2021. №95. Р. 104-115.
Mental health: What is doomscrolling and how can we stop it? World Economic Forum. 2024.
URL:https://www.weforum.org/agenda/2024/01/mental-he... (дата звернення: 05.09.2024).
Астремська І. В. Прикладні методики та основи супер vision в соціальній роботі. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2021. 58 с.
Від виживання до бажання жити: матеріали конференції. 2022. URL: https://romnyvpu.com.ua/images/2022/traven/%D0%92%D1%96%D0%B4%20%D0%B2%D0%B8%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%B1%D0%B0%D0%B6%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%B8.pdf (дата звернення: 05.09.2024).
Вознесенська О. Л., Сидоркіна М. Ю. Арт-терапія у подоланні психічної травми: Практичний посібник. К.: Золоті ворота, 2016. 202 с.
Вознесеньська О. Л., Мова Л. В. Арт-терапія у роботі практичного психолога: використання арт-технологій в освіті. К.: Шкільний світ, 2007. 120 с.
Зелінська Т. М. Амбівалентність особистості: Теорія, діагностика і психокорекція: Навч. посібн. К.: Каравела, 2010. 256 с.
Ічанська О. М. Становлення особистісної ідентичності в ранньому юнацькому віці: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. К., 2002. 230 с.
Калька Н. М., Ковальчук З. Я. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
Кокун О. М., Агаєв Н. А., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Корня Л. В. Психологічна оцінка суїцидального ризику у військовослужбовців. Методичний посібник. К.: НДЦ ГП ЗСУ, 2019. 206 с
Краєва О. А. Криза ідентичності підліткового віку та її роль у становленні зрілої особистості. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип. 7. С. 85–92.
Краєва О. А. Подолання кризи ідентичності підлітків: тренінговий курс : навчально-методичний посібник. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021. 111 с.
Магдисюк Л. І., Рубцова І. О. Арт-терапія як засіб корекції тривожності у клієнтів. Інноваційні арт-терапевтичні технології: матеріали І Всеукр. наук. інтернет конф., 12 березня 2019 р., м. Переяслав-Хмельницький / [за заг. ред.: В. А. Вінс, Т. М. Кузьменко, І. М. Зозуля]. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2019. С. 94–97
Нікітчук У. І., Федун В. П. Операціоналізація поняття "психоемоційне благополуччя особистості". Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. Вип. 3. С. 20–25.
ООН: у світі вперше зафіксували понад 100 мільйонів біженців. Deutsche Welle. 2022. URL:https://www.dw.com/uk/oon-u-sviti-vpershe-zafiks... (дата звернення: 20.06.2023).
Простір арт-терапії: ресурси зцілення: матеріали ХІ міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції/ за наук. ред. А. П. Чуприкова, Л. А. Найдьонової, О. А. Бреусенка-Кузнєцова, О. Л. Вознесенської, О. М. Скнар. Київ: Золоті ворота, 2014. 198 с.
Психологічна допомога в умовах воєнних дій. Психологічний бюлетень № 3. Київ : Науково-методичний центр ВФПО, 2023. 202 с.
Савчин М. В., Василенко Л. П. Вікова психологія. К.: Академвидав, 2006. 360 с.
Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
Станішевська В. І. Можливості арт-терапії в подолані внутрішньоособистісного конфлікту у підлітків. Психологічний журнал, 2020. № 4, С. 47 -54.
Столярчук О. А. Детермінанти переживання студентською молоддю кризи втрати почуття безпеки. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія Психологія. 2023. Вип. 1. С. 45–55.
Столярчук О. А. Життєві кризи особистості: психологічний путівник. Кременчук: Видавництво «НОВАБУК», 2023.126 с.
Столярчук О. А. Навчання та психоемоційний стан українських підлітків в умовах війни в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. Вип. 1. С. 115–120.
Столярчук О. А. Специфіка переживання криз професійного навчання майбутніми психологами. Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2014. Вип. 13. Т. 11. С. 488–494.
Тарарина О. В. Глибинна арт-терапія: практика трансформації: навч.посіб. Київ: Астамір-В, 2017. 240 с.
Тараріна О. В. Практикум з арт-терапії: скринька майстра. Київ: Східно-українська асоціація арт-терапії, 2018. 250 с.
Тарарина О. В. Практикум по арт-терапії в роботі з дітьми: навч.посіб. Київ: Астамір-В, 2018. 256 с.
Титаренко Т. М. Способи підвищення психологічного благополуччя особистості, що пережила травму. Психологія: теорія і практика. 2018. № 1 (1). С. 112–119.
Три чверті українців повідомили про втрату доходу через війну. РБК-Україна. 2024. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/tri-chverti-ukrayint... (дата звернення: 28.08.2024).
Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі. Харків: КСД, 2021. 160с.
Хавула Р. В. Психологічні аспекти самоствердження старшокласників. Проблеми гуманітарних наук: Психологія. 2016. Вип. 39. С. 73–81.
Хавула Р. В. Психологічні особливості становлення самоефективності в юнацькому віці. Актуальні питання гуманітарних наук. 2017. Вип. 17. С. 348-355.
Хавула Р. В. Психологічні особливості готовності старшокласників до прийняття стратегічних життєвих рішень. Науковий журнал. 2021. № 218. С. 218-223.
Шевчук Л. П., Федоришина Л. В., Шевчук І. В. Збереження психічного здоров’я населення в умовах воєн і військових конфліктів: соціально-економічні аспекти. Академічні візії. 2022. Вип. 8-9. 69 с.
Яблонська Т. М. Ідентичність як предмет психологічного аналізу. Наукові записки Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України /за ред. акад. С.Д.Максименка. К.: Ніка-Центр, 2010. №38. С. 378-387.
Яцина О. Ф. Вплив війни на психічне здоров’я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. №7(25). С. 554–557.
Baer U. Basic Principles of Art Therapy: Art as Therapy. New York: Springer Publishing, 2013. 568 p.
Burns R. C., Kaufman, S. H. Kinetic Family Drawings (K-F-D): An Introduction to Understanding Children through Kinetic Drawings. New York: Brunner/Mazel, 1970. 160 pages.
Erikson, E. H. Identity: Youth and Crisis. New York: W. W. Norton., 1968. 336 р.
Hammer E. F. The Clinical Application of Projective Drawings. Springfield: Charles C. Thomas, 1958. 663 p.
Hofer G., Langmann L., Burkart R., Neubauer A. C. Who knows what we are good at? Unique insights of the self, knowledgeable informants, and strangers into a person’s abilities. Journal of Research in Personality. 2021. №95. Р. 104-115.
Mental health: What is doomscrolling and how can we stop it? World Economic Forum. 2024.
URL:https://www.weforum.org/agenda/2024/01/mental-he... (дата звернення: 05.09.2024).