Особливості формування комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами арт-терапії
Автор(ка)
Апанасенко Надія Олексіївна
Ступінь
Магістр
Група
016 Логопедія
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Особливості формування комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами арт-терапії
Зміст
ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ
1.1. Історико-педагогічний аналіз джерел із використання варіативних видів мистецтва для допомоги особам з різними порушеннями розвитку.
1.2. Особливості комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами.
1.3. Арт-терапія у системі логопедичної роботи з дітьми молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами.
Висновки до першого розділу.
РОЗДІЛ 2. ВИВЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ
2.1. Методика виявлення стану сформованості комунікативних навичок у дітей молодшого шкільного віку.
2.2. Аналіз результатів емпіричного етапу дослідження.
Висновки до другого розділу.
РОЗДІЛ 3. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМПЛЕКСУ ЗАНЯТЬ З ВКОРИСТАННЯМ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНИХ ЗАСОБІВ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ
3.1. Обґрунтування та впровадження комплексу занять для формування комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку мовленнєвими труднощами з використанням арт-терапевтичних засобів.
3.2. Аналіз результатів вивчення стану сформованості комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами після проведення комплексу занять.
Висновки до третього розділу.
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ
1.1. Історико-педагогічний аналіз джерел із використання варіативних видів мистецтва для допомоги особам з різними порушеннями розвитку.
1.2. Особливості комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами.
1.3. Арт-терапія у системі логопедичної роботи з дітьми молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами.
Висновки до першого розділу.
РОЗДІЛ 2. ВИВЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ
2.1. Методика виявлення стану сформованості комунікативних навичок у дітей молодшого шкільного віку.
2.2. Аналіз результатів емпіричного етапу дослідження.
Висновки до другого розділу.
РОЗДІЛ 3. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМПЛЕКСУ ЗАНЯТЬ З ВКОРИСТАННЯМ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНИХ ЗАСОБІВ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ
3.1. Обґрунтування та впровадження комплексу занять для формування комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку мовленнєвими труднощами з використанням арт-терапевтичних засобів.
3.2. Аналіз результатів вивчення стану сформованості комунікативних навичок дітей молодшого шкільного віку з мовленнєвими труднощами після проведення комплексу занять.
Висновки до третього розділу.
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Актуальні питання корекційної та інклюзивної освіти / За загальною редакцією Бойчука Ю.Д. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2020. 376 с.
2. Арт-терапія у системі засобів виховання ціннісного ставлення до життя у дітей та молоді з функціональними обмеженнями: Методичні матеріали. Частина перша / А.В. Хіля. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. 252 с .
3. Базилевська О. Використання елементів арт-терапії в корекційно-розвитковій роботі з дітьми. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти «Філософія. Педагогіка» № 1 (2), 2022. С. 62-65.
4. Богданцева І. П. Станолення арт-терапії як засобу вплив на людину. «Педагогіка». Наукові праці. 2011. Випуск 141. Том 153. С. 75-79.
5. Бугера Ю. Ю., Дідик Н.М. Арттерапевтичні методи у роботі корекційного педагога. Актуальні питання корекційної освіти, 2022. С. 36-44.
6. Власенко Л. В., Тригуб І. П. Комунікативні навички та вміння для ефективного вивчення англійської мови самостійно. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2019 № 40 том 2. С. 137-140.
7. Вознесенська О. Особливості арт-терапії як методу. Психолог. 2005. № 39. С. 5.
8. Вознесенська О. Лялькотерапія: особливості та ризики використання ляльки в терапії. Простір арт-терапії. 2018. Вип. 1 (23). С. 12–25.
9. Вороніна С. О. Формування комунікативних навичок молодших школярів засобами гри у контексті духовно-морального розвитку особистості. URL: https://ol.world-ontology.org/wp-content/uploads...-%D0%92%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B0-%D0%A1.-%D0%9E.pdf
10. Гріньова О.М. Особливості використання музикотерапії в роботі з дошкільниками. Практичний психолог: Дитячий садок. 2015. №10. С. 25–31
11. Данилюк І.В., Буркало Н.І. Особливості застосування арт-терапії в роботі з дітьми. Psychological Journal. 2021. № 9. С. 85–98.
12. Державний стандарт початкової загальної освіти. URL:http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%2 0освіти.pdf
13. Димитрова Л.М. Арт-терапія як сучасний метод інтеграції дітей з фізичними обмеженнями у суспільство. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/47219191.pdf
14. Енциклопедія освіти / [мета ред. В.Г. Кремень]. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
15. Єрьоміна Л., Забела Я. Включення дітей з особливими освітніми потребами у систему соціальних відносин засобами арт-терапії. Молодь і ринок. 2021. № 3 (189). С. 107-112.
16. Замашкіна О.Д. Потенційні можливості розвитку арт-терапії в Україні. Практика соціальної роботи. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/12345...
17. Іванова В.Л Арт-терапія: проблеми становлення і розвитку. «Педагогіка» Наукові праці. Випуск 95. Том 108, 2009. С. 43-46.
18. Ільченко І.С. Арт-терапія: навчальний посібник для студентів. Умань: Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2013. 150 с.
19. Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. Посібник. Ч. 1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
20. Карапетрова О. В. Використання методів арт-терапії у роботі психолога з корекції тривожних станів особистості. Вісник університету Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка І Психологія». Педагогічні науки, 2020. № 2 (20) С. 34-39.
21. Квітка К. Методичний посібник з музикотерапії для дітей дошкільного віку зі складними порушеннями психофізичного розвитку / Укладач Н. Квітка. К.: 2013. 82 с.
22. Кіпріянов І. Ю. Ковальчук Т. І. Використання арт-терапії у роботі з дітьми з особливими потребами. Науковий часопис. Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2014. Випуск 5(48). С. 77-81.
23. Концептуальні засади реформування середньої освіти. Львів, 2016. С. 34.
24. Ладижинська О. В. Поняття « арт-терапія» в освітньому процесі. Ізотерапія, як складова арт-терапії в корекційній роботі з дошкільниками. URL:file:///C:/Users/Admin/Downloads/%D0%9B%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B6%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E.%20%D0%92..pdf
25. Литвиненко В. А. Застосування арттерапї в логопедичній роботі з дошкільниками та молодшими школярами навч.-метод. посібник. для студ. вищ. навч. закл. Суми: Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2011. 112 с.
26. Логопедія. Підручник / за ред. М. К. Шеремет. Київ : Слово, 2015. 376 с.
27. Маннапова К.Р. Особливості методу лялькотерапії в роботі з дітьми. Особистість, суспільство, закон. Харків, 2020. С. 71-74.
28. Мартиненко І.В. До проблеми порушень комунікації у дітей із тяжкими порушеннями мовлення. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/12345...
29. Мартиненко І. В. Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: монографія/ І. В. Мартиненко. К.: ДІА, 2016. 304 с.
30. Мірошніченко Т. Запровадження арт-терапії у освітньо-ви ховний простір початкової школи: історико-методичний аспект / Т. Мірошніченко URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/1023/1/ Miroshn.pdf.
31. Мішкулинець О. О. Використання арт-терапевтичних методик в умовах інклюзивного освітнього середовища. Психологія: теорія і практика. Випуск 2 (2), 2018. С. 76-87.
32. Нікішина Л. Т. Федоткіна Л. А., Вадрус Л. М., Некряч Н. С., Образцова О. М. Адаптована програма з арт-терапії для дітей з обмеженими можливостями. URL : https://www.krok.org.ua/files/File/Rehabcentre/ Progr9.htm
33. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. Львів, 2016. С. 64.
34. Пономарьова К. Т. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови . Київ, 2019. 131 с.
35. П’ятницька-Позднякова І. С. Арт-терапевтичні можливості видів мистецтва. Педагогіка : Наукові праці. Вип. 95. Т. 108, 2009. С. 36‒42
36. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручн. Київ : Грамота, 2012. 504 с.
37. Садова І. Казкотерапія – сучасний метод роботи з дітьми, які мають особливі потреби. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 11, 2015. С. 293-298.
38. Середа І.В. Використання технології арт-терапії і корекційно-виховній роботі. Інноваційна педагогіка. Випуск 10. Т. 1, 2019. С. 63-66.
39. Слинько М. Формування комунікативної компетентності учнів початкової школи в умовах нової української школи. URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/Ped_nauka_XXXVIII_XXXIX-78-83.pdf
40. Столярчук Н. Становлення та розвиток арт-терапії в історико-культурному контексті. Fine Art and Culture Studies, 3, 2023. С. 204–212.
41. Сорока О. В. Категоріальне розмежування понять «арт-терапія» і «арт-педагогіка». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип.35, 2013. С. 459-465.
42. Співак Л.В. Арт-терапія як метод психокорекції. Психологія особистості. Випуск 53, 2023. С. 142-145.
43. Терлецька Л .Г. Психологія здоров'я: арт-терапевтичні технології: навч. пос. / Л.Г. Терлецька. Київ: Видавничий дім «Слово», 2016. 128 с.
44. Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс / Уклад. І.В. Бабій. Умань, Алмі, 2014. 75 с.
45. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1 - 2 клас. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
46. Федорович Л.О. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку. Київ, 2015. 188 с.
47. Шевеякова В. О. Використання музикотерапії у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. URL: https://vpysarivka.irc.org.ua/news/10-49-00-25-01-2023/
48. Creative arts and play therapy for attachment problems/edited by A. Cathy, Malchiodi, A. David, Crenshaw. New York London: The Guilford press, 2013. 305 р.
49. Handbook of art therapy / edited by Cathy A. Malchiodi. New York London: The Guilford press, 2012. 495 p.
50. Handbook of Arts-based research / edited by P. Leavy. New York London: The Guilford press, 2019. 737 p.
51. Introduction to Art Therapy/ edited by Judith A. Rubin. New York, 2009. 366 р.
52. The Wiley Handbook of Art Therapy / edited by E. David, Gussak, Marcia L. Rosal. John Wiley & Sons, 2015. 912 p.