ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ
Автор(ка)
Гуріна Тетяна Миколаївна
Ступінь
Магістр
Група
ЛОГм-1-23-1.4з
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Актуальність дослідження. Проблема вивчення самооцінки займає чільне місце серед найбільш актуальних питань у галузі спеціальної психології та корекційної педагогіки. Вона актуалізується в загальній психології, де зібраний великий теоретичний та експериментальний матеріал, що розкриває феноменологію цього конструкта. Термін «самооцінка» інтерпретується по-різному, але найпоширенішим є її тлумачення як сукупності всіх уявлень людини про себе, ставлення до себе.
Процес всебічного розвитку особистості дитини дошкільного віку із порушенням мовлення потребує цілісної, системної соціально-педагогічної та корекційно-психологічної роботи. Реальним фактором останнього десятиріччя є збільшення кількості дітей із порушенням мовлення, зумовленого ураженнями центральних і периферійних відділів мовленнєвого аналізатора.
Період від народження до семи років характеризується бурхливим розвитком самосвідомості, яка справляє величезний вплив на соціальний розвиток дитини, на оволодіння нею різноманітними видами діяльності. Дослідження самооцінки як структурного компонента самосвідомості має суттєве значення для розробки проблем онтогенезу людської психіки, що включає як інтелектуальний, так і особистісний розвиток. Дошкільне дитинство – період, коли формується особистість дитини, її самосвідомість і світовідчуття. У старшому дошкільному віці самооцінка у дітей стає не загальною, диференційованою. Діти реально оцінюють свої можливості та недоліки, досягнення своїх однолітків. Відомо, що мовленнєвий дефект сприяє формуванню неадекватної самооцінки почуттю своєї малоцінності, сором’язливості, невпевненості у своїх можливостях.
На сучасному етапі самооцінка є насамперед продуктом самосвідомості, її інтегрального утворення «Я-концепції». Вона інтенсивно розвивається в дошкільному віці та формується у процесі спілкування дошкільника з дорослими й однолітками, а також під час власної предметно-практичної або розумової діяльності. Залежно від характеру життєвого досвіду дитини (позитивного чи негативного) в неї формуються різні уявлення про реальне «Я» (який я порівняно з іншими), ідеальне «Я» (яким я прагну бути), дзеркальне «Я» (яким мене бачать інші люди). Надто великий розрив між реальним та ідеальним «Я» негативно впливає на самоповагу, переживання власної значущості.
Однією з проблем, з якою зіштовхуються діти та педагоги, є здатність до самооцінки, самовираження. У процесі дослідження розвитку особистості дошкільників із порушенням мовлення такі дослідники як І. Левченко, І. Марченко, Г. Юсунова виявили низку особливостей, що полягають у заниженій самооцінці дошкільника. Формування особистості дитини з тяжкими порушеннями мовлення в колективі однолітків вивчали О. Усанова, О. Слинько та ін. Дослідники з’ясували, що для дітей з порушеннями мовлення стан дитини в колективі повністю залежить від оцінки педагога. Діти нечітко усвідомлюють своє ставлення один до одного. На початку навчання діти не можуть обґрунтувати, чому вони симпатизують тому або іншому однолітку. У цьому віці провідним чинником формування критеріїв позитивного або негативного ставлення дітей один до одного є вимоги, що висуває педагог у процесі навчально-виховної роботи, його оцінювання діяльності дитини. Дослідження науковців показує, що самооцінка та взаємооцінка партнерами одне одного пов’язані між собою тісним зв’язком.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати й експериментально дослідити особливості формування самооцінки старших дошкільників та перевірити ефективність формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Проаналізувати загальну та спеціальну психолого-педагогічну літературу та означити структурні компоненти самооцінки як продукту самосвідомості людини й особливості її становлення в онтогенезі.
2. Обґрунтувати методику експериментального дослідження, вивчити самооцінку у старших дошкільників з порушенням мовлення та визначити особливості формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення.
3. Перевірити ефективність формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення.
4. Розробити методичні рекомендації щодо формування самооцінки в означеної категорії дітей.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – аналіз науково-методичної літератури з метою вивчення проблем формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення; емпіричні – діагностика дітей з порушеннями мовлення з метою визначення особливостей сформованості самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення; статистичні – кількісна та якісна обробка даних результатів дослідження.
Ключові слова: самооцінка, формування самооцінки, порушення мовлення, особистісний розвиток, соціальний розвиток, діти старшого дошкільного віку.
Процес всебічного розвитку особистості дитини дошкільного віку із порушенням мовлення потребує цілісної, системної соціально-педагогічної та корекційно-психологічної роботи. Реальним фактором останнього десятиріччя є збільшення кількості дітей із порушенням мовлення, зумовленого ураженнями центральних і периферійних відділів мовленнєвого аналізатора.
Період від народження до семи років характеризується бурхливим розвитком самосвідомості, яка справляє величезний вплив на соціальний розвиток дитини, на оволодіння нею різноманітними видами діяльності. Дослідження самооцінки як структурного компонента самосвідомості має суттєве значення для розробки проблем онтогенезу людської психіки, що включає як інтелектуальний, так і особистісний розвиток. Дошкільне дитинство – період, коли формується особистість дитини, її самосвідомість і світовідчуття. У старшому дошкільному віці самооцінка у дітей стає не загальною, диференційованою. Діти реально оцінюють свої можливості та недоліки, досягнення своїх однолітків. Відомо, що мовленнєвий дефект сприяє формуванню неадекватної самооцінки почуттю своєї малоцінності, сором’язливості, невпевненості у своїх можливостях.
На сучасному етапі самооцінка є насамперед продуктом самосвідомості, її інтегрального утворення «Я-концепції». Вона інтенсивно розвивається в дошкільному віці та формується у процесі спілкування дошкільника з дорослими й однолітками, а також під час власної предметно-практичної або розумової діяльності. Залежно від характеру життєвого досвіду дитини (позитивного чи негативного) в неї формуються різні уявлення про реальне «Я» (який я порівняно з іншими), ідеальне «Я» (яким я прагну бути), дзеркальне «Я» (яким мене бачать інші люди). Надто великий розрив між реальним та ідеальним «Я» негативно впливає на самоповагу, переживання власної значущості.
Однією з проблем, з якою зіштовхуються діти та педагоги, є здатність до самооцінки, самовираження. У процесі дослідження розвитку особистості дошкільників із порушенням мовлення такі дослідники як І. Левченко, І. Марченко, Г. Юсунова виявили низку особливостей, що полягають у заниженій самооцінці дошкільника. Формування особистості дитини з тяжкими порушеннями мовлення в колективі однолітків вивчали О. Усанова, О. Слинько та ін. Дослідники з’ясували, що для дітей з порушеннями мовлення стан дитини в колективі повністю залежить від оцінки педагога. Діти нечітко усвідомлюють своє ставлення один до одного. На початку навчання діти не можуть обґрунтувати, чому вони симпатизують тому або іншому однолітку. У цьому віці провідним чинником формування критеріїв позитивного або негативного ставлення дітей один до одного є вимоги, що висуває педагог у процесі навчально-виховної роботи, його оцінювання діяльності дитини. Дослідження науковців показує, що самооцінка та взаємооцінка партнерами одне одного пов’язані між собою тісним зв’язком.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати й експериментально дослідити особливості формування самооцінки старших дошкільників та перевірити ефективність формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Проаналізувати загальну та спеціальну психолого-педагогічну літературу та означити структурні компоненти самооцінки як продукту самосвідомості людини й особливості її становлення в онтогенезі.
2. Обґрунтувати методику експериментального дослідження, вивчити самооцінку у старших дошкільників з порушенням мовлення та визначити особливості формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення.
3. Перевірити ефективність формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення.
4. Розробити методичні рекомендації щодо формування самооцінки в означеної категорії дітей.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: теоретичні – аналіз науково-методичної літератури з метою вивчення проблем формування самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення; емпіричні – діагностика дітей з порушеннями мовлення з метою визначення особливостей сформованості самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення; статистичні – кількісна та якісна обробка даних результатів дослідження.
Ключові слова: самооцінка, формування самооцінки, порушення мовлення, особистісний розвиток, соціальний розвиток, діти старшого дошкільного віку.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ САМООЦІНКИ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
1.1. Дослідження самооцінки дітей дошкільного віку в наукових джерелах
1.2. Розвиток самооцінки у дітей старшого дошкільного віку із порушенням мовлення
1.3. Особливості формування адекватної самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ
2.1. Обґрунтування методів і методики експериментального дослідження самооцінки у дітей старшого дошкільного віку із порушенням мовлення
2.2. Результати емпіричного етапу дослідження
Висновки до другого розділу
РОЗДІЛ 3. КОМПЛЕКС ЗАНЯТЬ З ФОРМУВАННЯ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ
3.1. Розроблення комплексу занять з формування адекватної самооцінки дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими порушеннями
3.2. Результати вивчення ефективності проведення комплексу занять та методичні рекомендації педагогам, психологам, логопедам, батькам з оптимізації самооцінки старших дошкільників з порушенням мовлення
Висновки до третього розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ САМООЦІНКИ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
1.1. Дослідження самооцінки дітей дошкільного віку в наукових джерелах
1.2. Розвиток самооцінки у дітей старшого дошкільного віку із порушенням мовлення
1.3. Особливості формування адекватної самооцінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ
2.1. Обґрунтування методів і методики експериментального дослідження самооцінки у дітей старшого дошкільного віку із порушенням мовлення
2.2. Результати емпіричного етапу дослідження
Висновки до другого розділу
РОЗДІЛ 3. КОМПЛЕКС ЗАНЯТЬ З ФОРМУВАННЯ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ
3.1. Розроблення комплексу занять з формування адекватної самооцінки дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими порушеннями
3.2. Результати вивчення ефективності проведення комплексу занять та методичні рекомендації педагогам, психологам, логопедам, батькам з оптимізації самооцінки старших дошкільників з порушенням мовлення
Висновки до третього розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
1. Андрейко Б. Дмитрів Ю. Психологічні особливості соціалізації та спілкування дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненим мовленням III рівня. Психологічний часопис. Київ, 2019. № 2. С. 213-226.
2. Аніщук А. М. Індивідуалізація освітнього простору в ДНЗ : навч. посіб. для студентів вищих навч. закл. спеціальності «Дошкільна освіта». Ніжин : НДУ. ім. М. Гоголя, 2017. 202с.
3. Артемова Л. Методи педагогічної взаємодії з дітьми : короткий огляд, довгі роздуми. Дошкільне виховання. Київ, 2023. №12. 10 с.
4. Бабійчук В. Передовий педагогічний досвід. Формування соціальної компетентності дошкільників засобами сюжетно-рольової гри. Київ, 2011. 115 с.
5. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. кер. О. Кононко. Київ : Світич, 2009. 430 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти / наук. кер. А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук ; авт. кол-в : А. М. Богуш, Г. В.Бєлєнька, О. Л. Богініч та ін. Київ : Видавництво, 2012. 26 с.
7. Бегеза Л.Є. Соціально-психологічні концепти самооцінки особистості. Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції розвитку. 2022. С. 170-174.
8. Белехова У. В. Психолого-педагогічна характеристика молодших школярів з порушенням мовлення. Досягнення та перспективи сучасних наукових досліджень. Buenos Aires, 2020. С. 233–238.
9. Берегова Н. Кушнір І. Степанюк О. Експериментальне дослідження самооцінки дітей старшого дошкільного віку. Педагогічна та вікова психологія. 2020. № 2. С. 101-104.
10. Бех І. Д. Зростити моральну особистість – головна турбота. Дошкільне виховання. 2015. №4. С. 6-8.
11. Бех І. Плекаємо особистість. Дошкільне виховання. 2018. №8. 6 с.
12. Бєлєнька Г. В. Особистість випускника дитсадка : базові якості. Дошкільне виховання. 2015. №7. С. 11-15.
13. Бєлова О. Психологічні особливості самосприйняття дітей дошкільного віку з нормальним та порушеним мовленнєвим розвитком. Збірник наук. праць Кам’янець-Подільського державного університету. Серія Соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський : ПП Мошинський В., 2006. Вип.VI. С. 241–243.
14. Богуш А. М. Комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів «Світ дитинства». Тернопіль: Мандрівець, 2014. 201 с.; Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / О. І. Білан, Л. М. Возна, О. Л. Максименко та ін. Тернопіль: Мандрівець, 2017. 264 с.
15. Богуш А. М. Формування оцінно-етичних суджень у дітей старшого дошкільного віку. ПНЦ АПН України, 2002. 239 с.
16. Боришевський М. Й. Особистість у вимірах самосвідомості : монографія. Суми : Видавничий будинок «Еллада», 2012. 608 с.
17. Василенко Л. П. Психологічні умови засвоєння моральних норм дітьми дошкільного віку. Моральна свідомість та самосвідомість особистості : монографія / за ред. проф. М. В. Савчина, доц. І. М. Галяна. Дрогобич, 2009. С. 76–93.
18. Вікова психологія / за ред. Г. С. Костюка. Київ : Радянська школа, 1976. 269 с.
19. Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / авт. : О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. Київ : Просвіта, 2001. 416 с.
20. Всеукраїнська програма ментального здоров’я за ініціативою Олени Зеленської «Ти як?» https://howareu.com/materials/samootsinka-ta-fak...
21. Галян І. Аналіз особливостей розвитку моральних якостей дітей дошкільного віку. Матеріали звітної наукової конференції кафедри психології ДДПУ ім. І. Франка / ред. кол. М. Савчин, І. Галян. Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ імені І. Франка, 2007. Вип. 1. С. 23-29.
22. Горбатих В. Психолого-педагогічні умови гармонізації становлення самоставлення старших дошкільників. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2019. № 2 (49). С. 90-104.
23. Гордєєва Ж. В. Розвиток самооцінки у дітей дошкільного і молодшого шкільного віку : дисертація. Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2007. 45 с.
24. Горні Карен // Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук (гол. редкол.) та ін. Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України : Абрис, 2002. 742 с.
25. Гурковська Т. Проблеми в поведінці дитини. Дошкільне виховання. 2023. №2. 20 с.
26. Державний Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. URL : http://www.twirpx.com/file/862962/ (дата звернення: 10.09.2024)
27. Дитина : освітня програма від двох до семи років / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; авт. кол. : Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. І. Богданець-Білоскаленко та ін. ; наук. ред. : Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець : Мін-во освіти і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. К. : Київ, 2016. 304 с.
28. Дитина у сучасному соціопросторі : навчальний посібник / Т. О. Піроженко, С. О. Ладивір, К. В. Карасьова та ін. ; за ред. Т. О. Піроженко. К. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 272 с.
29. Дмитерко-Карабин Х. М., Королик Н. В. Психологічна допомога тривожній дитині : теорія, діагностика, корекція. Навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : Гостинець, 2007. С. 129-162.
30. Дороніна М. А. Роль рухливих ігор в розвитку дітей дошкільного віку. Дошкільна педагогіка. 2007. №4. С. 10-14.
31. Доценко Л. В., Безугла В. Ю., Козлова А. О. Особливості розвитку самооцінки у дітей молодшого шкільного віку засобами малюнкової терапії. Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2020. № 2. С. 110–114.
32. Дуткевич Т. В. Дитяча психологія / навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
33. Дядюкіна Є. В. Самооцінка як міждисциплінарне поняття. Науковий вісник Донбасу. 2011. № 1. URL : http://nbuv.gov.ua /UJRN/ nvd_2011_1_21
34. Євдокімова О. О. Історія психології : навч. посіб. МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. 2-ге вид. допов. Харків, 2020. 320 с.
35. Жук Н. В. Психологічний аналіз самооцінки дітей з мовленнєвими порушеннями. Актуальні проблеми корекційної педагогіки, психології та реабілітації. Суми, 2019. С. 219-220.
36. Загурська І. С. Розвиток рефлексії як передумова розвитку самооцінки творчих здібностей. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки : Збірник наукових праць. К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2005. №6 (30). Ч. 1. С. 267-277.
37. Карасьова К. А. Гра – справа серйозна. Дошкільне виховання. 2014. №2. С. 20-21.
38. Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості : монографія / 2-е вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
39. Карпенко З. С. Ціннісні виміри індивідуальної свідомості. Збірник наукових праць : філософія, соціологія, психологія. Част. 2. Івано-Франківськ : вид-во «Плай» Прикарпатського університету, 1996. С. 42-48.
40. Ковиліна В. Г. Профілактика порушень мовного розвитку у дітей молодшого дошкільного віку за допомогою комплексної взаємодії фахівців ЗДО. Габітус. 2021. Вип. 21. С. 140-145.
41. Ковиліна В., Кипер Д. Формування самооцінки у старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення. Корекційна педагогіка. Випуск 34. 2021. С. 127-130.
42. Козіна Л. Я вчуся керувати собою. Психолог. 2006. № 21. С. 3-12.
43. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: Науково-методичний посібник / Науковий редактор О.Л.Кононко. Київ: Редакція журналу «Дошкільне виховання», 2003. 243с.
44. Кононко О. Л. Особистісна орієнтація – пріоритет сьогодення. Дошкільне виховання. 2007. № 5. С. 3-6.
45. Кононко О. Л. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція). У 2-х ч. Ч.II. Від трьох до шести (семи) років. Київ: ТОВ МЦФЕР-Україна, 2019. 452 с.
46. Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (Системний підхід). К. : Стилос, 2002. 336 с.
47. Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві): Навчальний посібник для вищих навчальних закладів. Київ: Освіта, 1998. 255с. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: наук. метод. посібник / наук. ред. О. Кононко. К.: Ред. журн. «Дошкільне виховання», 2003. 243 с.
48. Кононко О.Л. Ціннісне ставлення до себе. Мистецтво життєтворчості особистості. Київ: ІЗМН, 1997. С. 96-126.
49. Конопляста С. Ю., Сак Т. В. Логопсихологія : навчальний посібник. Київ : Знання, 2010. 293 с.
50. Короленко А., Калачікова О. «Час на дітей» : ресурсні можливості сучасних батьків. Соціальний простір. 2019. № 5. 22 с.
51. Коршунова Ю. А. Формування адекватної самооцінки в процесі ігрової діяльності. Питання додаткової професійної освіти. Науково-практичний журнал. 2016. №2. С. 6-10.
52. Косенчук О. Соціально-громадянська компетентність дошкільника : сучасний освітній вектор. Дошкільне виховання. 2023. №5. 8 с.
53. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К. : Рад. школа, 1989. 608 с.
54. Кравець Г. Емоції та спілкування. Дошкільне виховання. 2004. №2. С. 21-23.
55. Левченко Л. Особливості сімейного виховання у формуванні особистісних якостей дошкільників / Л. Левченко // Вісник Інституту розвитку дитини. Сер. : Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 32. С. 80-84. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2014_32_15
56. Ліпковська Ю. Формування адекватної самооцінки у школярів. Психологічні виміри культури, економіки, управління. 2016. № 9. С. 61-69.
57. Лопатинська Н. А. Неврологічні основи логопедії. Курс лекцій: навчальний посібник. Київ : Слово, 2017. С. 149–152.
58. Максименко С. Д. Психологічні механізми розвитку і саморозвитку особистості. Психолого-педагогічні засади розвитку особистості в освітньому просторі : матеріали методолог. семінару АПН України, 19 березня 2008 р., м. Київ. К. : АПН України, 2008. С. 28-37.
59. Максименко С. Д. Розвиток особистості : проблема психологічних механізмів. Педагогічна і психологічна науки в Україні. Т. 3. Психологія, вікова фізіологія та дефектологія. АПН України. К. : Пед. думка, 2007. С. 11-20.
60. Максимова Н. Ю. Сімейне консультування. К. : ДП «Видавничий дім Персонал», 2011. 304 с.
61. Марінушкіна О. Є., Замазій Ю. О. Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ. Xарків : Основа, 2008.
62. Мартинчук О. В., Маруненко І. М., Луцько К. В. Спеціальна педагогіка: навчальний посібник. Київ : університет ім. Бориса Грінченка, 2017. 364 с.
63. Мартиненко І.В. Характеристика особистісного профілю старшого дошкільника з системними порушеннями мовлення. Науковий часопис. Спеціальна психологія. 2015. С.202-207.
64. Мартинюк Н. Розвиваємо емоційний інтелект дітей. Дошкільне виховання. 2024. №2. 20 с.
65. Мацько Л. І. та ін. Стилістика української мови: Підручник / Л. І. Мацько, О. М. Сидоренко, О. М. Мацько; За ред. Л. І. Мацько. Київ : Вища шк., 2003. 462 с.
66. Меднікова Г. І. Самооцінка та рівень домагань особистості як динамічна система: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00. 01. / Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2002. 194 арк.
67. Михайлишин У. Б. Вплив самооцінки на конфліктну поведінку підлітків. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2021. №3. С. 86-92.
68. Москалець В. П. Основний психологічний зміст та розвивально-особистісний потенціал ігрової діяльності. Практична психологія та соціальна робота : науково-практичний освітньо-методичний журнал. 2009. № 10. С. 1-8.
69. Москалець В. П. Структурно-функціональна організація особистості. Психологія і суспільство : наук. журнал / гол. ред. А. В. Фурман. 2010. №2. С. 20-25.
70. Найда Р. Г. Педагогічне проектування становлення самооцінки дошкільника в умовах освітнього середовища дошкільного закладу. Наукові 64 записки РДГУ. 2017. Вип. 17(60). С. 129-132.
71. Нечай С. І. Учити співробітництва змалку. Дошкільне виховання. 2014. №9. С. 15-18.
72. Нижник Г. Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку. Психолог. 2007. № 31-32. С. 5-30.
73. Нова українська школа : офіційний сайт. URL : http://nus.org.ua (дата звернення 25.08.2024).
74. Олійник О. О. Особливості психокорекційної роботи у формуванні самооцінки старших дошкільників. Проблеми емпіричних досліджень у психології. Київ : Гнозис, 2008. Вип. 1. С. 347-352.
75. Олійник О.О. Дослідження особливостей онтогенезу самооцінки та її вплив на інтелектуальний розвиток особистості / О.О. Олійник. Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. пр. Київ : Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2005. Т. VІІ, вип. 1. С. 221-228.
76. Павелків Р. В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості у дитячому віці : монографія. Рівне : Волинські обереги, 2004. 248 с.
77. Павелків Р. В. Феноменологія морального розвитку особистості : детермінація, механізми, генезис : монографія. Рівне : Альмаматер, 2009. 368 с.
78. Папітченко Л.В. Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості. / Папітченко Л.В. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Психологічні науки. 2020. №12. С. 79-89.
79. Патробой І. В. Батькам про цінність сюжетно-рольової гри. Дошкільне виховання. 2014. №1. С. 15-16.
80. Піроженко Т. Особистість дитини. Впроваджуємо оновлений Базовий компонент дошкільної освіти. Дошкільне виховання. 2021. № 8. С. 3-6.
81. Половіна О., Бутенко Л. Про що мовчить картина, або комунікація за творами живопису для дошкільнят. Дошкільне виховання. 2022. №5. 12 с.
82. Помиткін Е. О. Психологія духовного розвитку особистості. монографія. Київ : Наш час, 2005. 280 с.
83. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція) : у 2 ч. / О. П. Аксьонова, А. М. Аніщук, Л. В. Артемова; наук. кер. О. Л. Кононко. Київ : ТОВ «МЦФЕР» Україна, 2014.
84. Психологічний словник / За ред. В. І. Войтка. Київ: Вища школа, 2002. 215 с.
85. Психологічні заняття з дошкільнятами / упоряд. Т. Червонна. Київ : Шк. світ, 2008. С. 100-117.
86. Психологічні основи аксіогенезу особистості : дис. доктора психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / З. С. Карпенко. К., 1999. 443 с.
87. Психологічні умови розвитку моральних форм поведінки у навчально-ігровій діяльності дошкільників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / С. І. Заболоцька. Острог, 2013. 203 с.
88. Психолого-педагогічний інструментарій діагностики дітей дошкільного віку : навч.-метод. посібник / за заг. ред. М. В. Роганової. Харків : ФОП Філімянов, 2018. 322 с.
89. Рейпольська О. Теоретико-методичні засади формування у дошкільників ціннісного самоставлення : монографія. Мелітополь : Видавничий будинок 17 Мелітопольської міської друкарні, 2020. 380 с.
90. Рібцун Ю. Збагачуємо словниковий запас малят. Дошкільне виховання. 2019. №2. 14 с.
91. Рібцун Ю. Психомовленнєвий розвиток дітей раннього віку : теорія і практика. Дошкільне виховання. 2024. №1. 3 с.
92. Савчин М. В. Вікова психологія : навч. посіб. / ред. М. В. Савчин, Л. П. Василенко. К. : Академвидав, 2005. 360 с.
93. Савчин М. В. Духовний потенціал людини. Івано-Франківськ : «Плай» Прикарпатського ун-ту, 2001. 203 с.
94. Савчин М. В. Психологія відповідальної поведінки : монографія. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2008. 280 с.
95. Савчин М. В. Християнське духовне виховання і самовиховання. Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А.Онуфрієвої. Вип. 10. Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2010. С. 689-699.
96. Самойлова А.О., Музичко Л.Т. Особливості формування самооцінки у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями мовлення. Молодий вчений. Одеса, 2022. № 6 (106). С. 18-22.
97. Сарапулова Є. Г. Формування оптимальної самооцінки як передумова становлення активної життєвої позиції особистості. Інноваційна система виховної роботи на основі продукування соціального розвитку особистості : матеріали Всеукр. наук.практ. конф., 1–2 березня 2001 р. Луцьк, 2001. С. 116-122.
98. Світич С. Розвиваємо емоційний інтелект. Дошкільне виховання. 2022. №2. 12 с.
99. Сидоров К. Р. Самооцінка в психології. Світ психології. 2006. № 2. С. 224-234.
100. Слінько О.А. До вивчення проблеми міжособистісних стосунків дошкільників з порушеннями мови. Дефектологія. 1992. №1. С. 62-63.
101. Смольникова Г., Врочинська М. Партнерство заради дітей. Дошкільне виховання. 2023. №12. 3 с.
102. Спеціальна методика виховання дітей з тяжкими порушеннями мовлення : Навчально-методичний посібник / О. М. Вержиховська, Н. М. Гончарук, І. Л. Рудзевич. 2-е вид., перероб. і доп. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2017. 205 с.
103. Співак Л.М. Діагностика і корекція «Я-концепції» молодших школярів з низьким рівнем навчальних досягнень навч. посібник. 2-ге вид. Київ Каравела, 2011. 224 с.
104. Сучасна логопедія : інноваційні технології. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції / за ред. Н. Савінової. Миколаїв : Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського, 2021. 214 с.
105. Татенко В. О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології // Людина. Суб’єкт. Вчинок : Філософсько-психологічні студії / за заг. ред. В. О. Татенка. Київ : Либідь, 2006. С. 316-358.
106. Теоретико-методологічні засади оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами у вітчизняній спеціальній психології : колективна монографія / авт. кол. : Т.В. Жук, Т.Д. Ілляшенко, Т.Д. Каменщук, А.Г. Обухівська, Г.В. Якимчук; за ред. А.Г. Обухівської, Т.Д. Ілляшенко. Київ : Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2023. 105 с.
107. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості : у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. К. : Либідь, 2003. 376 с.
108. Тищенко С. П. Емоційно-ціннісне ставлення до себе як структурний компонент «образу Я». В зб. : Психологія. Вип. 22. К. : Радянська школа, 1983. С. 3-19.
109. Трофименко Л. І. Особливості розвитку особистості дошкільників з мовленнєвими порушеннями / Л. І. Трофименко // Теоретичне і методичне забезпечення навчання та виховання осіб із особливими освітніми потребами : зб. наук. праць. Вип. 8. Слов’янськ : ДДПУ, 2018. С. 224-229.
110. Українське дошкілля : програма розвитку дитини дошкільного віку / авт. кол. О. І. Білан, Л. М. Возна, О. Л. Максименко. Мін-во освіти і науки України. Київ, 2011. 263 с.
111. Уманець Л. І. Від самооцінки в грі – до пізнання себе. Дошкільне виховання. 1983. № 4. С. 20-21.
112. Уманець Л. І. Формування самооцінки старших дошкільників в ігровій діяльності : автореф. дис. кандидата психологічних наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 1984. 24 с.
113. Федорчук В. М. Тренінг особистісного зростання особистості. Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010. Вип. 9. С. 690-700.
114. Харченко Т.Г., Чуйкова Т.П. До питання становлення емоційної сфери дошкільників з тяжкими порушеннями мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2018 року, м. Суми)
115. Чамата П. Р. Самосвідомість та її розвиток у дітей. Київ : Знання, 1995. 48 с.
116. Чорна А.С. Взаємозв'язок структури мотивації та розвитку структури самооцінки. А.С. Чорна. 2021. С. 11-13.
117. Butler, R. (1990). Conditions on self-assessment at different ages. Child De-velopment, 61, 201–210.
118. Cooley Ch. H. social organization: a study of the larger mind. - N. Y. : Charles Scribner's sons, 1929. - p. 313-341.
119. Erik Homburger Erikson Childhood and Society; New York 1950; Kindheit und Gesellschaft; Zürich 1957. – p. 389.
120. Nora Newcombe, Child Development: Change over Time, 8th Edition, ISBN-13: 978-0673993113, ISBN-10: 0673993116.
121. Urban, M., Vandenbroek, M., Lazzari, A., Peeters, J., & Van Laere, K. (2011). Competence requirements in early childhood education and care (CoRe). European Commission. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED534599.pdf
122. Vorschule für eine Experimentaltheologie. Betrachtungen über Wirklichkeit und Sein. Steiner, Stuttgart 1987, ISBN 3-515-04772-7. Adler, H. G.. - Leipzig : Deutsche Nationalbibliothek, 2024, [Teilnachlass Gabriele Tergit]
123. Ying Hu, B., Chen, L., & Fan, X. (2017). Profiles of teacher-child interaction quality in preschool classrooms and teachers’ professional competence features. Educational Psychology, 38(3), 1-22. DOI:10.1080/01443410.2017.1328488
2. Аніщук А. М. Індивідуалізація освітнього простору в ДНЗ : навч. посіб. для студентів вищих навч. закл. спеціальності «Дошкільна освіта». Ніжин : НДУ. ім. М. Гоголя, 2017. 202с.
3. Артемова Л. Методи педагогічної взаємодії з дітьми : короткий огляд, довгі роздуми. Дошкільне виховання. Київ, 2023. №12. 10 с.
4. Бабійчук В. Передовий педагогічний досвід. Формування соціальної компетентності дошкільників засобами сюжетно-рольової гри. Київ, 2011. 115 с.
5. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. кер. О. Кононко. Київ : Світич, 2009. 430 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти / наук. кер. А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук ; авт. кол-в : А. М. Богуш, Г. В.Бєлєнька, О. Л. Богініч та ін. Київ : Видавництво, 2012. 26 с.
7. Бегеза Л.Є. Соціально-психологічні концепти самооцінки особистості. Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції розвитку. 2022. С. 170-174.
8. Белехова У. В. Психолого-педагогічна характеристика молодших школярів з порушенням мовлення. Досягнення та перспективи сучасних наукових досліджень. Buenos Aires, 2020. С. 233–238.
9. Берегова Н. Кушнір І. Степанюк О. Експериментальне дослідження самооцінки дітей старшого дошкільного віку. Педагогічна та вікова психологія. 2020. № 2. С. 101-104.
10. Бех І. Д. Зростити моральну особистість – головна турбота. Дошкільне виховання. 2015. №4. С. 6-8.
11. Бех І. Плекаємо особистість. Дошкільне виховання. 2018. №8. 6 с.
12. Бєлєнька Г. В. Особистість випускника дитсадка : базові якості. Дошкільне виховання. 2015. №7. С. 11-15.
13. Бєлова О. Психологічні особливості самосприйняття дітей дошкільного віку з нормальним та порушеним мовленнєвим розвитком. Збірник наук. праць Кам’янець-Подільського державного університету. Серія Соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський : ПП Мошинський В., 2006. Вип.VI. С. 241–243.
14. Богуш А. М. Комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів «Світ дитинства». Тернопіль: Мандрівець, 2014. 201 с.; Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / О. І. Білан, Л. М. Возна, О. Л. Максименко та ін. Тернопіль: Мандрівець, 2017. 264 с.
15. Богуш А. М. Формування оцінно-етичних суджень у дітей старшого дошкільного віку. ПНЦ АПН України, 2002. 239 с.
16. Боришевський М. Й. Особистість у вимірах самосвідомості : монографія. Суми : Видавничий будинок «Еллада», 2012. 608 с.
17. Василенко Л. П. Психологічні умови засвоєння моральних норм дітьми дошкільного віку. Моральна свідомість та самосвідомість особистості : монографія / за ред. проф. М. В. Савчина, доц. І. М. Галяна. Дрогобич, 2009. С. 76–93.
18. Вікова психологія / за ред. Г. С. Костюка. Київ : Радянська школа, 1976. 269 с.
19. Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / авт. : О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. Київ : Просвіта, 2001. 416 с.
20. Всеукраїнська програма ментального здоров’я за ініціативою Олени Зеленської «Ти як?» https://howareu.com/materials/samootsinka-ta-fak...
21. Галян І. Аналіз особливостей розвитку моральних якостей дітей дошкільного віку. Матеріали звітної наукової конференції кафедри психології ДДПУ ім. І. Франка / ред. кол. М. Савчин, І. Галян. Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ імені І. Франка, 2007. Вип. 1. С. 23-29.
22. Горбатих В. Психолого-педагогічні умови гармонізації становлення самоставлення старших дошкільників. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2019. № 2 (49). С. 90-104.
23. Гордєєва Ж. В. Розвиток самооцінки у дітей дошкільного і молодшого шкільного віку : дисертація. Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2007. 45 с.
24. Горні Карен // Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук (гол. редкол.) та ін. Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України : Абрис, 2002. 742 с.
25. Гурковська Т. Проблеми в поведінці дитини. Дошкільне виховання. 2023. №2. 20 с.
26. Державний Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. URL : http://www.twirpx.com/file/862962/ (дата звернення: 10.09.2024)
27. Дитина : освітня програма від двох до семи років / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; авт. кол. : Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. І. Богданець-Білоскаленко та ін. ; наук. ред. : Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець : Мін-во освіти і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. К. : Київ, 2016. 304 с.
28. Дитина у сучасному соціопросторі : навчальний посібник / Т. О. Піроженко, С. О. Ладивір, К. В. Карасьова та ін. ; за ред. Т. О. Піроженко. К. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 272 с.
29. Дмитерко-Карабин Х. М., Королик Н. В. Психологічна допомога тривожній дитині : теорія, діагностика, корекція. Навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : Гостинець, 2007. С. 129-162.
30. Дороніна М. А. Роль рухливих ігор в розвитку дітей дошкільного віку. Дошкільна педагогіка. 2007. №4. С. 10-14.
31. Доценко Л. В., Безугла В. Ю., Козлова А. О. Особливості розвитку самооцінки у дітей молодшого шкільного віку засобами малюнкової терапії. Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2020. № 2. С. 110–114.
32. Дуткевич Т. В. Дитяча психологія / навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
33. Дядюкіна Є. В. Самооцінка як міждисциплінарне поняття. Науковий вісник Донбасу. 2011. № 1. URL : http://nbuv.gov.ua /UJRN/ nvd_2011_1_21
34. Євдокімова О. О. Історія психології : навч. посіб. МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. 2-ге вид. допов. Харків, 2020. 320 с.
35. Жук Н. В. Психологічний аналіз самооцінки дітей з мовленнєвими порушеннями. Актуальні проблеми корекційної педагогіки, психології та реабілітації. Суми, 2019. С. 219-220.
36. Загурська І. С. Розвиток рефлексії як передумова розвитку самооцінки творчих здібностей. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки : Збірник наукових праць. К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2005. №6 (30). Ч. 1. С. 267-277.
37. Карасьова К. А. Гра – справа серйозна. Дошкільне виховання. 2014. №2. С. 20-21.
38. Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості : монографія / 2-е вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
39. Карпенко З. С. Ціннісні виміри індивідуальної свідомості. Збірник наукових праць : філософія, соціологія, психологія. Част. 2. Івано-Франківськ : вид-во «Плай» Прикарпатського університету, 1996. С. 42-48.
40. Ковиліна В. Г. Профілактика порушень мовного розвитку у дітей молодшого дошкільного віку за допомогою комплексної взаємодії фахівців ЗДО. Габітус. 2021. Вип. 21. С. 140-145.
41. Ковиліна В., Кипер Д. Формування самооцінки у старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення. Корекційна педагогіка. Випуск 34. 2021. С. 127-130.
42. Козіна Л. Я вчуся керувати собою. Психолог. 2006. № 21. С. 3-12.
43. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: Науково-методичний посібник / Науковий редактор О.Л.Кононко. Київ: Редакція журналу «Дошкільне виховання», 2003. 243с.
44. Кононко О. Л. Особистісна орієнтація – пріоритет сьогодення. Дошкільне виховання. 2007. № 5. С. 3-6.
45. Кононко О. Л. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція). У 2-х ч. Ч.II. Від трьох до шести (семи) років. Київ: ТОВ МЦФЕР-Україна, 2019. 452 с.
46. Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (Системний підхід). К. : Стилос, 2002. 336 с.
47. Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві): Навчальний посібник для вищих навчальних закладів. Київ: Освіта, 1998. 255с. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: наук. метод. посібник / наук. ред. О. Кононко. К.: Ред. журн. «Дошкільне виховання», 2003. 243 с.
48. Кононко О.Л. Ціннісне ставлення до себе. Мистецтво життєтворчості особистості. Київ: ІЗМН, 1997. С. 96-126.
49. Конопляста С. Ю., Сак Т. В. Логопсихологія : навчальний посібник. Київ : Знання, 2010. 293 с.
50. Короленко А., Калачікова О. «Час на дітей» : ресурсні можливості сучасних батьків. Соціальний простір. 2019. № 5. 22 с.
51. Коршунова Ю. А. Формування адекватної самооцінки в процесі ігрової діяльності. Питання додаткової професійної освіти. Науково-практичний журнал. 2016. №2. С. 6-10.
52. Косенчук О. Соціально-громадянська компетентність дошкільника : сучасний освітній вектор. Дошкільне виховання. 2023. №5. 8 с.
53. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К. : Рад. школа, 1989. 608 с.
54. Кравець Г. Емоції та спілкування. Дошкільне виховання. 2004. №2. С. 21-23.
55. Левченко Л. Особливості сімейного виховання у формуванні особистісних якостей дошкільників / Л. Левченко // Вісник Інституту розвитку дитини. Сер. : Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 32. С. 80-84. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2014_32_15
56. Ліпковська Ю. Формування адекватної самооцінки у школярів. Психологічні виміри культури, економіки, управління. 2016. № 9. С. 61-69.
57. Лопатинська Н. А. Неврологічні основи логопедії. Курс лекцій: навчальний посібник. Київ : Слово, 2017. С. 149–152.
58. Максименко С. Д. Психологічні механізми розвитку і саморозвитку особистості. Психолого-педагогічні засади розвитку особистості в освітньому просторі : матеріали методолог. семінару АПН України, 19 березня 2008 р., м. Київ. К. : АПН України, 2008. С. 28-37.
59. Максименко С. Д. Розвиток особистості : проблема психологічних механізмів. Педагогічна і психологічна науки в Україні. Т. 3. Психологія, вікова фізіологія та дефектологія. АПН України. К. : Пед. думка, 2007. С. 11-20.
60. Максимова Н. Ю. Сімейне консультування. К. : ДП «Видавничий дім Персонал», 2011. 304 с.
61. Марінушкіна О. Є., Замазій Ю. О. Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ. Xарків : Основа, 2008.
62. Мартинчук О. В., Маруненко І. М., Луцько К. В. Спеціальна педагогіка: навчальний посібник. Київ : університет ім. Бориса Грінченка, 2017. 364 с.
63. Мартиненко І.В. Характеристика особистісного профілю старшого дошкільника з системними порушеннями мовлення. Науковий часопис. Спеціальна психологія. 2015. С.202-207.
64. Мартинюк Н. Розвиваємо емоційний інтелект дітей. Дошкільне виховання. 2024. №2. 20 с.
65. Мацько Л. І. та ін. Стилістика української мови: Підручник / Л. І. Мацько, О. М. Сидоренко, О. М. Мацько; За ред. Л. І. Мацько. Київ : Вища шк., 2003. 462 с.
66. Меднікова Г. І. Самооцінка та рівень домагань особистості як динамічна система: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00. 01. / Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2002. 194 арк.
67. Михайлишин У. Б. Вплив самооцінки на конфліктну поведінку підлітків. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2021. №3. С. 86-92.
68. Москалець В. П. Основний психологічний зміст та розвивально-особистісний потенціал ігрової діяльності. Практична психологія та соціальна робота : науково-практичний освітньо-методичний журнал. 2009. № 10. С. 1-8.
69. Москалець В. П. Структурно-функціональна організація особистості. Психологія і суспільство : наук. журнал / гол. ред. А. В. Фурман. 2010. №2. С. 20-25.
70. Найда Р. Г. Педагогічне проектування становлення самооцінки дошкільника в умовах освітнього середовища дошкільного закладу. Наукові 64 записки РДГУ. 2017. Вип. 17(60). С. 129-132.
71. Нечай С. І. Учити співробітництва змалку. Дошкільне виховання. 2014. №9. С. 15-18.
72. Нижник Г. Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку. Психолог. 2007. № 31-32. С. 5-30.
73. Нова українська школа : офіційний сайт. URL : http://nus.org.ua (дата звернення 25.08.2024).
74. Олійник О. О. Особливості психокорекційної роботи у формуванні самооцінки старших дошкільників. Проблеми емпіричних досліджень у психології. Київ : Гнозис, 2008. Вип. 1. С. 347-352.
75. Олійник О.О. Дослідження особливостей онтогенезу самооцінки та її вплив на інтелектуальний розвиток особистості / О.О. Олійник. Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. пр. Київ : Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2005. Т. VІІ, вип. 1. С. 221-228.
76. Павелків Р. В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості у дитячому віці : монографія. Рівне : Волинські обереги, 2004. 248 с.
77. Павелків Р. В. Феноменологія морального розвитку особистості : детермінація, механізми, генезис : монографія. Рівне : Альмаматер, 2009. 368 с.
78. Папітченко Л.В. Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості. / Папітченко Л.В. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Психологічні науки. 2020. №12. С. 79-89.
79. Патробой І. В. Батькам про цінність сюжетно-рольової гри. Дошкільне виховання. 2014. №1. С. 15-16.
80. Піроженко Т. Особистість дитини. Впроваджуємо оновлений Базовий компонент дошкільної освіти. Дошкільне виховання. 2021. № 8. С. 3-6.
81. Половіна О., Бутенко Л. Про що мовчить картина, або комунікація за творами живопису для дошкільнят. Дошкільне виховання. 2022. №5. 12 с.
82. Помиткін Е. О. Психологія духовного розвитку особистості. монографія. Київ : Наш час, 2005. 280 с.
83. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція) : у 2 ч. / О. П. Аксьонова, А. М. Аніщук, Л. В. Артемова; наук. кер. О. Л. Кононко. Київ : ТОВ «МЦФЕР» Україна, 2014.
84. Психологічний словник / За ред. В. І. Войтка. Київ: Вища школа, 2002. 215 с.
85. Психологічні заняття з дошкільнятами / упоряд. Т. Червонна. Київ : Шк. світ, 2008. С. 100-117.
86. Психологічні основи аксіогенезу особистості : дис. доктора психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / З. С. Карпенко. К., 1999. 443 с.
87. Психологічні умови розвитку моральних форм поведінки у навчально-ігровій діяльності дошкільників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / С. І. Заболоцька. Острог, 2013. 203 с.
88. Психолого-педагогічний інструментарій діагностики дітей дошкільного віку : навч.-метод. посібник / за заг. ред. М. В. Роганової. Харків : ФОП Філімянов, 2018. 322 с.
89. Рейпольська О. Теоретико-методичні засади формування у дошкільників ціннісного самоставлення : монографія. Мелітополь : Видавничий будинок 17 Мелітопольської міської друкарні, 2020. 380 с.
90. Рібцун Ю. Збагачуємо словниковий запас малят. Дошкільне виховання. 2019. №2. 14 с.
91. Рібцун Ю. Психомовленнєвий розвиток дітей раннього віку : теорія і практика. Дошкільне виховання. 2024. №1. 3 с.
92. Савчин М. В. Вікова психологія : навч. посіб. / ред. М. В. Савчин, Л. П. Василенко. К. : Академвидав, 2005. 360 с.
93. Савчин М. В. Духовний потенціал людини. Івано-Франківськ : «Плай» Прикарпатського ун-ту, 2001. 203 с.
94. Савчин М. В. Психологія відповідальної поведінки : монографія. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2008. 280 с.
95. Савчин М. В. Християнське духовне виховання і самовиховання. Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А.Онуфрієвої. Вип. 10. Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2010. С. 689-699.
96. Самойлова А.О., Музичко Л.Т. Особливості формування самооцінки у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями мовлення. Молодий вчений. Одеса, 2022. № 6 (106). С. 18-22.
97. Сарапулова Є. Г. Формування оптимальної самооцінки як передумова становлення активної життєвої позиції особистості. Інноваційна система виховної роботи на основі продукування соціального розвитку особистості : матеріали Всеукр. наук.практ. конф., 1–2 березня 2001 р. Луцьк, 2001. С. 116-122.
98. Світич С. Розвиваємо емоційний інтелект. Дошкільне виховання. 2022. №2. 12 с.
99. Сидоров К. Р. Самооцінка в психології. Світ психології. 2006. № 2. С. 224-234.
100. Слінько О.А. До вивчення проблеми міжособистісних стосунків дошкільників з порушеннями мови. Дефектологія. 1992. №1. С. 62-63.
101. Смольникова Г., Врочинська М. Партнерство заради дітей. Дошкільне виховання. 2023. №12. 3 с.
102. Спеціальна методика виховання дітей з тяжкими порушеннями мовлення : Навчально-методичний посібник / О. М. Вержиховська, Н. М. Гончарук, І. Л. Рудзевич. 2-е вид., перероб. і доп. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2017. 205 с.
103. Співак Л.М. Діагностика і корекція «Я-концепції» молодших школярів з низьким рівнем навчальних досягнень навч. посібник. 2-ге вид. Київ Каравела, 2011. 224 с.
104. Сучасна логопедія : інноваційні технології. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції / за ред. Н. Савінової. Миколаїв : Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського, 2021. 214 с.
105. Татенко В. О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології // Людина. Суб’єкт. Вчинок : Філософсько-психологічні студії / за заг. ред. В. О. Татенка. Київ : Либідь, 2006. С. 316-358.
106. Теоретико-методологічні засади оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами у вітчизняній спеціальній психології : колективна монографія / авт. кол. : Т.В. Жук, Т.Д. Ілляшенко, Т.Д. Каменщук, А.Г. Обухівська, Г.В. Якимчук; за ред. А.Г. Обухівської, Т.Д. Ілляшенко. Київ : Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2023. 105 с.
107. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості : у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. К. : Либідь, 2003. 376 с.
108. Тищенко С. П. Емоційно-ціннісне ставлення до себе як структурний компонент «образу Я». В зб. : Психологія. Вип. 22. К. : Радянська школа, 1983. С. 3-19.
109. Трофименко Л. І. Особливості розвитку особистості дошкільників з мовленнєвими порушеннями / Л. І. Трофименко // Теоретичне і методичне забезпечення навчання та виховання осіб із особливими освітніми потребами : зб. наук. праць. Вип. 8. Слов’янськ : ДДПУ, 2018. С. 224-229.
110. Українське дошкілля : програма розвитку дитини дошкільного віку / авт. кол. О. І. Білан, Л. М. Возна, О. Л. Максименко. Мін-во освіти і науки України. Київ, 2011. 263 с.
111. Уманець Л. І. Від самооцінки в грі – до пізнання себе. Дошкільне виховання. 1983. № 4. С. 20-21.
112. Уманець Л. І. Формування самооцінки старших дошкільників в ігровій діяльності : автореф. дис. кандидата психологічних наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 1984. 24 с.
113. Федорчук В. М. Тренінг особистісного зростання особистості. Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010. Вип. 9. С. 690-700.
114. Харченко Т.Г., Чуйкова Т.П. До питання становлення емоційної сфери дошкільників з тяжкими порушеннями мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2018 року, м. Суми)
115. Чамата П. Р. Самосвідомість та її розвиток у дітей. Київ : Знання, 1995. 48 с.
116. Чорна А.С. Взаємозв'язок структури мотивації та розвитку структури самооцінки. А.С. Чорна. 2021. С. 11-13.
117. Butler, R. (1990). Conditions on self-assessment at different ages. Child De-velopment, 61, 201–210.
118. Cooley Ch. H. social organization: a study of the larger mind. - N. Y. : Charles Scribner's sons, 1929. - p. 313-341.
119. Erik Homburger Erikson Childhood and Society; New York 1950; Kindheit und Gesellschaft; Zürich 1957. – p. 389.
120. Nora Newcombe, Child Development: Change over Time, 8th Edition, ISBN-13: 978-0673993113, ISBN-10: 0673993116.
121. Urban, M., Vandenbroek, M., Lazzari, A., Peeters, J., & Van Laere, K. (2011). Competence requirements in early childhood education and care (CoRe). European Commission. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED534599.pdf
122. Vorschule für eine Experimentaltheologie. Betrachtungen über Wirklichkeit und Sein. Steiner, Stuttgart 1987, ISBN 3-515-04772-7. Adler, H. G.. - Leipzig : Deutsche Nationalbibliothek, 2024, [Teilnachlass Gabriele Tergit]
123. Ying Hu, B., Chen, L., & Fan, X. (2017). Profiles of teacher-child interaction quality in preschool classrooms and teachers’ professional competence features. Educational Psychology, 38(3), 1-22. DOI:10.1080/01443410.2017.1328488