Особливості формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
Автор(ка)
Тюфякіна Олена Василівна
Ступінь
Магістр
Група
ЛОГм1-23-1.4з
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Актуальність дослідження. Діти молодшого шкільного віку проходять дуже складний період соціалізації у своєму житті. Соціальна адаптація є однією з головних ланок, що дозволяє дитині повноцінно включитися в соціальне середовище і брати участь у суспільному житті як особистість. Головною складовою соціалізації є розвиток мовлення, саме від словникового запасу, рівня володіння мовою залежить формування світосприйняття, життєвих принципів особистості та її реалізації в майбутньому.
Розуміння дитиною інформації, що надходить з довкілля, допомагає їй у соціально-побутовому орієнтуванні. Головним завданням початкової школи є підготовка кожної дитини до незалежного, самостійного життя.
Початкова школа кардинально змінює звичний для дитини ритм і спосіб життя, до якого вона вже адаптувалася в дошкільному навчальному закладі. Це безумовно велике навантаження і стрес для дитини, що можуть викликати труднощі у навчанні. Більшість дітей проходить адаптаційний період і без особливих потреб стають дієвими учасниками освітнього процесу. Проте є діти, в яких виникають труднощі у навчанні, на жаль, не завжди їх можна скоригувати. Такі діти потребують корекційної допомоги, яка полягає у спеціальній індивідуальній навчальній програмі, роботі з батьками, відвідуванні спеціальних логопедичних закладів (корекційної допомоги). Труднощі у навчанні можуть проявлятися у вивченні алфавіту, під час читання, під час бесіди, переказу, висловлювання думок, дитина може неправильно тримати ручку, не розуміти першочерговості виконання дій, мати складнощі в оволодінні мовленням, у побудові розповіді, опису, міркування. Подолання більшості труднощів у навчанні віднесено до завдань початкової школи. Саме мовленнєва компетентність є провідною у вирішенні нагальних проблем, зумовлених труднощами у навчанні.
Формування зв’язного мовлення починається ще в дошкільному періоді, проте саме молодший шкільний вік є домінуючим у цьому процесі. На початкову школу покладено таке важливе завдання, як розвиток усного мовлення, яке є підґрунтям будь-якої комунікації, і як наслідок, розумової діяльності, формування творчої особистості, самореалізації, розкриття вмінь і дарувань дітей.
До форм монологічного мовлення віднесено розповідь, усне повідомлення, доповідь, опис, міркування. Особливістю монологу є те, що це розповідь однієї людини, оточуючі не знають її думок, сюжету і як буде побудовано виклад думок. Навіть дорослій людині буває важко донести свою думку до оточуючих, а дитині молодшого шкільного віку ‒ це вкрай складно.
Формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку розвиває в них здібності до спостереження, зосередження уваги на певних подіях, фактах, обставинах, допомагає правильно оцінювати ситуацію та виокремлювати головне і другорядне, будувати послідовний виклад думок, розвивати творчу уяву, що є базовим у подоланні труднощів у навчанні.
Саме уміння дитини викладати власні думки, робити висновки, пояснювати оточуючим, у чому виникають труднощі, є ключовим у розробці та формуванні індивідуальної навчальної програми для дітей з особливими освітніми потребами. Якісна комунікація є базисною складовою в спільній корекційній роботі викладача і учня; батьків і дитини; викладача, батьків і дитини.
Питання комунікації дітей молодшого шкільного віку досліджувалося науковцями в різних аспектах: психологічному (І. Барташнікова, О. Барташніков, Н. Гончарук, Т. Дуткевич, Т. Ілляшенко, О. Мякушко, Т. Скрипник,); педагогічному (О. Анохіна, Г. Білавич, Л. Кардаш, В. Ляшенко, К. Тороп, О. Чеботарьова; C. Elma, Y. Ergen, E. Kalliontzi, E. Kazali, A. Ralli); логопедичному (Н. Бабич, С. Конопляста, Н. Лопатинська, Ю. Рібцун, М. Шеремет та ін.).
Підсумовуючи зазначене вище, доходимо висновку, що формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні є актуальною і вкрай важливою складовою становлення дитини як повноцінної, дієздатної, творчої особистості в соціумі.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально дослідити особливості формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукової літератури з питань формування монологічного мовлення в дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами.
2. Визначити стан сформованості монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
3. Емпірично дослідити особливості формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
4. Розробити методичні рекомендації формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
Шляхи реалізації мети та завдань дослідження: здійснити теоретичний аналіз наукової літератури, узагальнення, порівняння та систематизацію отриманих результатів, з метою формування теоретичного та методологічного базисного підґрунтя дослідження; виокремити та дослідити труднощі у навчанні, з якими стикаються діти; виявити особливості формування монологічного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні; охарактеризувати виявлені особливості формування монологічного мовлення; розробити методичні рекомендації щодо формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
Ключові слова: монологічне мовлення, діти молодшого шкільного віку, навчальні труднощі, соціально-побутове орієнтування, соціалізація, початкова школа.
Розуміння дитиною інформації, що надходить з довкілля, допомагає їй у соціально-побутовому орієнтуванні. Головним завданням початкової школи є підготовка кожної дитини до незалежного, самостійного життя.
Початкова школа кардинально змінює звичний для дитини ритм і спосіб життя, до якого вона вже адаптувалася в дошкільному навчальному закладі. Це безумовно велике навантаження і стрес для дитини, що можуть викликати труднощі у навчанні. Більшість дітей проходить адаптаційний період і без особливих потреб стають дієвими учасниками освітнього процесу. Проте є діти, в яких виникають труднощі у навчанні, на жаль, не завжди їх можна скоригувати. Такі діти потребують корекційної допомоги, яка полягає у спеціальній індивідуальній навчальній програмі, роботі з батьками, відвідуванні спеціальних логопедичних закладів (корекційної допомоги). Труднощі у навчанні можуть проявлятися у вивченні алфавіту, під час читання, під час бесіди, переказу, висловлювання думок, дитина може неправильно тримати ручку, не розуміти першочерговості виконання дій, мати складнощі в оволодінні мовленням, у побудові розповіді, опису, міркування. Подолання більшості труднощів у навчанні віднесено до завдань початкової школи. Саме мовленнєва компетентність є провідною у вирішенні нагальних проблем, зумовлених труднощами у навчанні.
Формування зв’язного мовлення починається ще в дошкільному періоді, проте саме молодший шкільний вік є домінуючим у цьому процесі. На початкову школу покладено таке важливе завдання, як розвиток усного мовлення, яке є підґрунтям будь-якої комунікації, і як наслідок, розумової діяльності, формування творчої особистості, самореалізації, розкриття вмінь і дарувань дітей.
До форм монологічного мовлення віднесено розповідь, усне повідомлення, доповідь, опис, міркування. Особливістю монологу є те, що це розповідь однієї людини, оточуючі не знають її думок, сюжету і як буде побудовано виклад думок. Навіть дорослій людині буває важко донести свою думку до оточуючих, а дитині молодшого шкільного віку ‒ це вкрай складно.
Формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку розвиває в них здібності до спостереження, зосередження уваги на певних подіях, фактах, обставинах, допомагає правильно оцінювати ситуацію та виокремлювати головне і другорядне, будувати послідовний виклад думок, розвивати творчу уяву, що є базовим у подоланні труднощів у навчанні.
Саме уміння дитини викладати власні думки, робити висновки, пояснювати оточуючим, у чому виникають труднощі, є ключовим у розробці та формуванні індивідуальної навчальної програми для дітей з особливими освітніми потребами. Якісна комунікація є базисною складовою в спільній корекційній роботі викладача і учня; батьків і дитини; викладача, батьків і дитини.
Питання комунікації дітей молодшого шкільного віку досліджувалося науковцями в різних аспектах: психологічному (І. Барташнікова, О. Барташніков, Н. Гончарук, Т. Дуткевич, Т. Ілляшенко, О. Мякушко, Т. Скрипник,); педагогічному (О. Анохіна, Г. Білавич, Л. Кардаш, В. Ляшенко, К. Тороп, О. Чеботарьова; C. Elma, Y. Ergen, E. Kalliontzi, E. Kazali, A. Ralli); логопедичному (Н. Бабич, С. Конопляста, Н. Лопатинська, Ю. Рібцун, М. Шеремет та ін.).
Підсумовуючи зазначене вище, доходимо висновку, що формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні є актуальною і вкрай важливою складовою становлення дитини як повноцінної, дієздатної, творчої особистості в соціумі.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально дослідити особливості формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз наукової літератури з питань формування монологічного мовлення в дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами.
2. Визначити стан сформованості монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
3. Емпірично дослідити особливості формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
4. Розробити методичні рекомендації формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
Шляхи реалізації мети та завдань дослідження: здійснити теоретичний аналіз наукової літератури, узагальнення, порівняння та систематизацію отриманих результатів, з метою формування теоретичного та методологічного базисного підґрунтя дослідження; виокремити та дослідити труднощі у навчанні, з якими стикаються діти; виявити особливості формування монологічного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні; охарактеризувати виявлені особливості формування монологічного мовлення; розробити методичні рекомендації щодо формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами у соціально-побутовому орієнтуванні.
Ключові слова: монологічне мовлення, діти молодшого шкільного віку, навчальні труднощі, соціально-побутове орієнтування, соціалізація, початкова школа.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З НАВЧАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ
1.1. Сутність монологічного мовлення
1.2. Психолого-педагогічні особливості формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
1.3. Нормативно-правове та науково-методичне забезпечення питань формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
РОЗДІЛ 2. ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З НАВЧАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ
2.1. Організація та методика дослідження стану сформованості монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
2.2. Аналіз результатів експериментального дослідження стану сформованості монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
РОЗДІЛ 3. КОМПЛЕКС КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТЬ З ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З НАВЧАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ
3.1. Розроблення комплексу корекційно-розвиткових занять з формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
3.2. Аналіз результатів впровадження комплексу корекційно-розвиткових занять з формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З НАВЧАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ
1.1. Сутність монологічного мовлення
1.2. Психолого-педагогічні особливості формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
1.3. Нормативно-правове та науково-методичне забезпечення питань формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
РОЗДІЛ 2. ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З НАВЧАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ
2.1. Організація та методика дослідження стану сформованості монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
2.2. Аналіз результатів експериментального дослідження стану сформованості монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
РОЗДІЛ 3. КОМПЛЕКС КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТЬ З ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З НАВЧАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ
3.1. Розроблення комплексу корекційно-розвиткових занять з формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
3.2. Аналіз результатів впровадження комплексу корекційно-розвиткових занять з формування монологічного мовлення дітей молодшого шкільного віку з навчальними труднощами
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Антонова Л.А. Швидкочитаночка. 2 кас. Сучасні оповідання та вправи для вдосконалення навички швидкого читання / Л.А. Антонова, С.В. Крупчан. ‒ Київ: Літера ЛТД, 2024. 48 с.
2. Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика. Теорія і методика навчання дітей рідної мови: Підручник / А. М. Богуш, Н. В. Гавриш. ‒ К.: Вища школа, 2007. ‒ 542 с
3. Варзацька Л. О. В 18 Українська мова та читання : підручник для 2 кл. закладів загальн. серед. освіти : у 2 ч. Ч. 1 / Л. О. Варзацька, Т. О. Трохименко. ‒ Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. 160 с. : іл
4. Варій М. Й. Загальна психологія Навчальний посібник / 2-ге видан., випр. і доп. ‒ К.: «Центр учбової літератури», 2007. 968 c.
5. Вашуленко О. В. Формування у молодших школярів умінь створювати власні висловлювання на уроках літературного читання / [Електронне видання]: методичні рекомендації / Вашуленко О. В. ‒ Київ: Педагогічна думка, 2020. 71 с.
6. Гіренко Н. А., Ю. С. Юрченко. Формування соціально-побутових навичок у учнів з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання // Електронний ресурс // Режим доступу
7. Грицюк І. М., Сащук Ю. В. Значення сімейного клімату для успішного навчання дитини з діагнозом ЗПР (молодший шкільний вік). Наукові перспективи (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Медицина», Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»). Київ, 2022. Вип. № 4(22). С. 346-355. URL : https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-4(22)-346-356.
8. Дубовик С. Г. Формування монологічних вмінь у молодших школярів на уроках вивчення граматики // Науковий журнал «Молодий вчений» С. 574 // Електронний ресурс // Режим доступу: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31513/1/S...
9. Дяченко К. Г. Інновації в корекції писемного мовлення молодших школярів. —. Тернопіль: Навчальна книга ‒ Богдан, 2013. ‒ 320 с.: іл.
10. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-III.
11. Індивідуальний підхід до формування і розвитку навички читання молодших школярів: методичний посібник. / Мартиненко В. О. - Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 104 с.
12. Інструментарій оцінювання результатів компетентнісно орієнтованого навчання молодших школярів: методичний посібник/Онопрієнко О. В. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 72 с.
13. Кайдалова Л. Г. Психологія спілкування : навчальний посібник / Л. Г. Кайдалова, Л. В. Пляка, Н. В. Альохіна, В. С. Шаповалова. ‒ 2-ге вид., перероб. і допов. ‒ Х. : НФаУ, 2018. 140 с.
14. Кардаш Л. В. Специфіка монологічного мовлення: психологічний та лінгвістичний аспекти // Наукові записки Національного університету «Острозька академія» с. 57-58
15. Конопляста С. Ю., Сак Т. Б. Логопсихологія : навч. посіб. / С. Ю. Конопляста, Т. В. Сак ; за ред. М. К. Шеремет. ‒ К. : Знання, 2010. 293 с.
16. Копосов П. Г. К65 Нова українська школа: дидактичні особливості організації навчально-ігрової діяльності учнів 1-2 класів : навч.-метод. посіб. / П. Г. Копосов. ‒ Харків : Вид-во «Фабула», 2021. 160 с.
17. Кравцова Н. Українська мова та читання: підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти. У 2 ч. Ч. 2 / Н. Кравцова, В. Романова, А. Савчук. ‒ Тернопіль: Підручники і посібники, 2019. 112 с.
18. Мельник О. М. Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 73. 238 с. Т. 1. // URL: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.73-1.24
19. Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М. С. Вашуленка. ‒ К.: Літера ЛТД, 2010. ‒ 364 с.
20. Методика навчання української мови. Термінологічний словник» / Кол. авторів за ред. Олени Горошкіної. Словник-довідник. [Електронне видання]. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2024.
21. Наказ МОН України «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» від 21.08.2013 р. № 122
22. Нова українська школа: інноваційна система оцінювання результатів навчання учнів початкової школи : навч.-метод. посіб. / Онопрієнко О. В. Харків, 2021. 208 с.
23. Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Українська мова» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник / Вашуленко М. С.‒ К.: Видавничій дім "Освіта", 2019. 192 с.
24. Нова українська школа: організація діяльності учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти: навчально-методичний посібник / Кірик М. Ю., Данилова Л. І. Львів : Світ, 2019. 136 с.
25. Нова українська школа: порадник для вчителя (навчально-методичний посібник) / Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, 2018. 126 с.
26. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2019. 208 с.
27. Нова українська школа: психолого-педагогічна підтримка молодших школярів із труднощами в навчанні: навч.-метод. посіб. / Лоліта Малініна. ‒ Київ : Грамота, 2021. ‒ 64 с.
28. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 73. 238 с. Т. 1. С. 129
29. Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови: методичний посібник/ Пономарьова К. І. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 88 с.
30. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти» від 21.02.2018 р. № 87.
31. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12.07.2017 р. № 545.
32. Пруняк В. В. Розвиток монологічного мовлення молодших школярів з позицій функціонального підходу як умова реалізації комунікативної компетентності / В. В. Пруняк, М. О. Овсієнко // Формування ключових і предметних компетентностей засобами сучасних освітніх технологій : матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції [Кривий Ріг, 21 листопада 2019 р.] / Міністерство освіти і науки України ; Криворізький державний педагогічний університет. – Кривий Ріг, 2019. – С. 96-100.].
33. Психологія спілкування : навч. посіб. / [Л. О. Савенкова, В. В. Сгадова, Л. Л. Борисенко та ін.] ; за ред. Л. О. Савенкової ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ : КНЕУ, 2015. 309 с.
34. Рібцун Ю. В. Учні початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення: навчання та розвиток : навч.-метод. посіб. / Юлія Рібцун. – Львів : Світ, 2020. – 264 с. : іл. С. 114
35. Скрипник Н. І. Формування монологічного й діалогічного мовлення майбутніх учителів української мови випуск 74’2020 Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи УДК 37.011.3-51:81.161.2]:81’24 DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.74.31
36. Скрипник Т. В., Мартинчук О. В., Супрун Г. В., Криваковська Р.В. Особливості партнерства між фахівцями закладу освіти та батьками дитини з особливими освітніми потребами. - Наукові перспективи: журнал. - № 6(24) 2022. – С 514-528. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/41603/1/T...
37. Стригунова А. І. Соціально-побутове орієнтування як засіб формування комунікативних умінь у дітей з порушеннями розумового розвитку // Актуальні питання корекційної освіти // Збірник наукових праць Випуск № 9 (2017)].
38. Струк А. В., Дубляк О. О. Теоретичні засади формування монологічного мовлення молодших школярів Актуальні питання у сучасній науці № 10 (16) (2023). - С. 766-768. // Електронний ресурс // http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/6816/6855
39. Сущенко Л. О. Нейропсихологічний підхід у навчанні і креативній діяльності дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами // Електронний ресурс // Режим доступу // http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/20...
40. Технології оцінювання особистісних і навчальних досягнень учнів початкової школи. Методичний кейс: метод. посіб. / О. Онопрієнко, О. Петрук, Т. Павлова ; Ін-т педагогіки НАПН України. Відділ початкової освіти ім. О. Я. Савченко. Київ : Педагогічна думка, 2023. 247 с.
41. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22
42. Чепурний Г. А. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти: навчально-методичний посібник / Г.А. Чепурний, 2017. 208 с (Серія «Освіта мнемотехніка»).
43. Чипурко В. П. Українська мова та читання : підручник для 2 кл. закладів загальн. серед. освіти : у 2 ч. Ч. 2 / В.П. Чипурко ‒ Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. ‒ 160 с. : іл
44. Ярош Т. Подолання дисграфії в учнів початкових класів: посібник / Т. О. Ярош. ‒ Мандрівець, 2013. 192 с.
1. Антонова Л.А. Швидкочитаночка. 2 кас. Сучасні оповідання та вправи для вдосконалення навички швидкого читання / Л.А. Антонова, С.В. Крупчан. ‒ Київ: Літера ЛТД, 2024. 48 с.
2. Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика. Теорія і методика навчання дітей рідної мови: Підручник / А. М. Богуш, Н. В. Гавриш. ‒ К.: Вища школа, 2007. ‒ 542 с
3. Варзацька Л. О. В 18 Українська мова та читання : підручник для 2 кл. закладів загальн. серед. освіти : у 2 ч. Ч. 1 / Л. О. Варзацька, Т. О. Трохименко. ‒ Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. 160 с. : іл
4. Варій М. Й. Загальна психологія Навчальний посібник / 2-ге видан., випр. і доп. ‒ К.: «Центр учбової літератури», 2007. 968 c.
5. Вашуленко О. В. Формування у молодших школярів умінь створювати власні висловлювання на уроках літературного читання / [Електронне видання]: методичні рекомендації / Вашуленко О. В. ‒ Київ: Педагогічна думка, 2020. 71 с.
6. Гіренко Н. А., Ю. С. Юрченко. Формування соціально-побутових навичок у учнів з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання // Електронний ресурс // Режим доступу
7. Грицюк І. М., Сащук Ю. В. Значення сімейного клімату для успішного навчання дитини з діагнозом ЗПР (молодший шкільний вік). Наукові перспективи (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Медицина», Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»). Київ, 2022. Вип. № 4(22). С. 346-355. URL : https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-4(22)-346-356.
8. Дубовик С. Г. Формування монологічних вмінь у молодших школярів на уроках вивчення граматики // Науковий журнал «Молодий вчений» С. 574 // Електронний ресурс // Режим доступу: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31513/1/S...
9. Дяченко К. Г. Інновації в корекції писемного мовлення молодших школярів. —. Тернопіль: Навчальна книга ‒ Богдан, 2013. ‒ 320 с.: іл.
10. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-III.
11. Індивідуальний підхід до формування і розвитку навички читання молодших школярів: методичний посібник. / Мартиненко В. О. - Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 104 с.
12. Інструментарій оцінювання результатів компетентнісно орієнтованого навчання молодших школярів: методичний посібник/Онопрієнко О. В. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 72 с.
13. Кайдалова Л. Г. Психологія спілкування : навчальний посібник / Л. Г. Кайдалова, Л. В. Пляка, Н. В. Альохіна, В. С. Шаповалова. ‒ 2-ге вид., перероб. і допов. ‒ Х. : НФаУ, 2018. 140 с.
14. Кардаш Л. В. Специфіка монологічного мовлення: психологічний та лінгвістичний аспекти // Наукові записки Національного університету «Острозька академія» с. 57-58
15. Конопляста С. Ю., Сак Т. Б. Логопсихологія : навч. посіб. / С. Ю. Конопляста, Т. В. Сак ; за ред. М. К. Шеремет. ‒ К. : Знання, 2010. 293 с.
16. Копосов П. Г. К65 Нова українська школа: дидактичні особливості організації навчально-ігрової діяльності учнів 1-2 класів : навч.-метод. посіб. / П. Г. Копосов. ‒ Харків : Вид-во «Фабула», 2021. 160 с.
17. Кравцова Н. Українська мова та читання: підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти. У 2 ч. Ч. 2 / Н. Кравцова, В. Романова, А. Савчук. ‒ Тернопіль: Підручники і посібники, 2019. 112 с.
18. Мельник О. М. Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 73. 238 с. Т. 1. // URL: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.73-1.24
19. Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М. С. Вашуленка. ‒ К.: Літера ЛТД, 2010. ‒ 364 с.
20. Методика навчання української мови. Термінологічний словник» / Кол. авторів за ред. Олени Горошкіної. Словник-довідник. [Електронне видання]. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2024.
21. Наказ МОН України «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» від 21.08.2013 р. № 122
22. Нова українська школа: інноваційна система оцінювання результатів навчання учнів початкової школи : навч.-метод. посіб. / Онопрієнко О. В. Харків, 2021. 208 с.
23. Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Українська мова» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник / Вашуленко М. С.‒ К.: Видавничій дім "Освіта", 2019. 192 с.
24. Нова українська школа: організація діяльності учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти: навчально-методичний посібник / Кірик М. Ю., Данилова Л. І. Львів : Світ, 2019. 136 с.
25. Нова українська школа: порадник для вчителя (навчально-методичний посібник) / Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, 2018. 126 с.
26. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2019. 208 с.
27. Нова українська школа: психолого-педагогічна підтримка молодших школярів із труднощами в навчанні: навч.-метод. посіб. / Лоліта Малініна. ‒ Київ : Грамота, 2021. ‒ 64 с.
28. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 73. 238 с. Т. 1. С. 129
29. Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови: методичний посібник/ Пономарьова К. І. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 88 с.
30. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти» від 21.02.2018 р. № 87.
31. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12.07.2017 р. № 545.
32. Пруняк В. В. Розвиток монологічного мовлення молодших школярів з позицій функціонального підходу як умова реалізації комунікативної компетентності / В. В. Пруняк, М. О. Овсієнко // Формування ключових і предметних компетентностей засобами сучасних освітніх технологій : матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції [Кривий Ріг, 21 листопада 2019 р.] / Міністерство освіти і науки України ; Криворізький державний педагогічний університет. – Кривий Ріг, 2019. – С. 96-100.].
33. Психологія спілкування : навч. посіб. / [Л. О. Савенкова, В. В. Сгадова, Л. Л. Борисенко та ін.] ; за ред. Л. О. Савенкової ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ : КНЕУ, 2015. 309 с.
34. Рібцун Ю. В. Учні початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення: навчання та розвиток : навч.-метод. посіб. / Юлія Рібцун. – Львів : Світ, 2020. – 264 с. : іл. С. 114
35. Скрипник Н. І. Формування монологічного й діалогічного мовлення майбутніх учителів української мови випуск 74’2020 Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи УДК 37.011.3-51:81.161.2]:81’24 DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.74.31
36. Скрипник Т. В., Мартинчук О. В., Супрун Г. В., Криваковська Р.В. Особливості партнерства між фахівцями закладу освіти та батьками дитини з особливими освітніми потребами. - Наукові перспективи: журнал. - № 6(24) 2022. – С 514-528. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/41603/1/T...
37. Стригунова А. І. Соціально-побутове орієнтування як засіб формування комунікативних умінь у дітей з порушеннями розумового розвитку // Актуальні питання корекційної освіти // Збірник наукових праць Випуск № 9 (2017)].
38. Струк А. В., Дубляк О. О. Теоретичні засади формування монологічного мовлення молодших школярів Актуальні питання у сучасній науці № 10 (16) (2023). - С. 766-768. // Електронний ресурс // http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/6816/6855
39. Сущенко Л. О. Нейропсихологічний підхід у навчанні і креативній діяльності дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами // Електронний ресурс // Режим доступу // http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/20...
40. Технології оцінювання особистісних і навчальних досягнень учнів початкової школи. Методичний кейс: метод. посіб. / О. Онопрієнко, О. Петрук, Т. Павлова ; Ін-т педагогіки НАПН України. Відділ початкової освіти ім. О. Я. Савченко. Київ : Педагогічна думка, 2023. 247 с.
41. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22
42. Чепурний Г. А. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти: навчально-методичний посібник / Г.А. Чепурний, 2017. 208 с (Серія «Освіта мнемотехніка»).
43. Чипурко В. П. Українська мова та читання : підручник для 2 кл. закладів загальн. серед. освіти : у 2 ч. Ч. 2 / В.П. Чипурко ‒ Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. ‒ 160 с. : іл
44. Ярош Т. Подолання дисграфії в учнів початкових класів: посібник / Т. О. Ярош. ‒ Мандрівець, 2013. 192 с.