ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ


Автор(ка)
Якубович Олександра Сергіївна

Ступінь
Магістр

Група
ПОм-1-23-1.4д

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра початкової освіти


Анотація

В рамках Концепції Нової української школи (2016) [22] та Закону України «Про освіту» (2017) [11] існує дискусія щодо визначення та стандартизації поняття «читацька компетентність». Формування учнями навичок уважного та продуктивного читання є важливим елементом успішного навчання у школі з різних предметів. Це ставить читацьку компетентність у центрі уваги як ключовий аспект усіх навчальних дисциплін, особливо в контексті мовно-літературної освіти.
У Державному стандарті початкової освіти вказано, що однією з ключових цілей сучасної української освіти є формування особистості з гнучким розумом, здатною швидко реагувати на новітні виклики, обладнаною повноцінними потребами у подальшому вивченні та самостійному діяльності, а також оснащеною добре розвинутими навичками орієнтації і творчим потенціалом [8].
У наш час, коли технології швидко розвиваються, важливо вміти привертати увагу дітей до читання. Важливо вдало використовувати різноманітні методи та форми роботи, які роблять процес читання цікавим і неповторним для кожного учня. Такий урок стає не лише часом для отримання нових знань, а й своєрідним подорожжю у світ фантазії та відкриття.
Незважаючи на збільшення обсягу наукових досліджень, що присвячені формуванню читацького інтересу у молодших школярів, проблема все ще потребує подальших розглядів. Виділимо вітчизняних науковців, які займалися дослідженням даної теми: Т. М. Білявська [2], Т. В. Демченко [6], Н. К. Демчук [7], С. В. Довгалюк [10], О. З. Іванова [12], Т. Б. Качак [14-17], О. М. Кизименко [19], Г. І. Ковалева [20], О. В. Компаній [21], Л. Круль [23], Г. Підлужна [30], М. Б. Сидоренко [36], Н. С. Смолярчук [37], І. П .Федоренко [43] та ін.
Запровадження методики, спрямованої на розвиток читацької компетентності у молодших школярів, вимагає вивчення та аналізу найефективніших методик та підходів та перевірки готовності вчителів до її формування.

Зміст

ВСТУП…………………………………………………………………………….
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ………………………........
1.1. Сутність поняття «читацька компетентність» у контексті готовності вчителів до формування читацької компетентності дітей молодшого шкільного віку………………………………………………………
1.2. Складові читацької компетенції молодших школярів……………...
1.3. Психолого-педагогічні фактори організації уроків читання в початковій школі……………………………………………………………….
1.4. Роль позакласного читання в системі літературного розвитку молодших школярів в методичній та шкільній практиці………………….
Висновки до розділу 1………………………………………….………….
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКИХ ІНТЕРЕСІВ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА……………………...
2.1. Аналіз стану готовності вчителів до формування читацької компетентності в молодших школярів на уроках літературного читання…..
2.2. Визначення рівнів сформованості читацької компетентності молодших школярів……………………………………………………………..
2.3. Експериментальна методика підготовки вчителів до формування читацької компетентності молодших школярів у початкових класах…........
2.4. Результати дослідно-експериментальної роботи…………………..
Висновки до розділу 2……………………………………………………..
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………..
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………………
ДОДАТКИ………………………………………………………………………..

Покликання


1. Бiлик Т. Розвиток творчих здiбностей молодших школярiв зaсобaми iгрових технологiй. Aктуaльнi проблеми формувaння творчої особистостi педaгогa в контекстi нaступностi дошкiльної тa почaткової освiти: мaтерiaли мiжнaрод. нaук.-прaкт. конф., м. Вiнниця, 10-11 лист. 2015 р. Вiнниця, 2015. 133-136 с.
2. Білявська Т.М. Методика навчання літературного читання: Навчально-методичний посібник. Миколаїв: СПД Румянцева, 2017. 109 с.
3. Вашуленко О. В. Варіативність уроків літературного читання. Учитель початкової школи. 2015. № 4. С. 27–31. URL: .https://core.ac.uk/download/ pdf/32308857.pdf. (дата звернення: 01.04.2024).
4. Вашуленко О.В. Читацька компетентність молодшого школяра: теоретичний аспект. Початкова школа. 2011 № 1. С. 48-50. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/186336554.pdf
5. Ветрова І. Г., Вербунко В. А. Використання комп’ютера у навчанні молодших школярів і його вплив на формування їхньої психіки. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2001. № 2. С.22−25
6. Демченко Т. В. Психолого-педагогічні аспекти формування читацької компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2015. № 1. С. 43-49.
7. Демчук Н. К. Роль позакласного читання в розвитку літературної компетентності молодших школярів. Київ: Видавництво «Освіта».2019. 430 с.
8. Державний стандарт початкової освіти. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1-2 класи. К.: ТД ОСВІТА-ЦЕНТР+. 2018. С. 92-121.
9. Дика Н. М. Формування читацької компетентності учнів: міжнародний методичний досвід. Науковий журнал «Інноваційна педагогіка». 2019. № 12). С. 27-31.
10. Довгалюк С. В. Твори сучасної дитячої літератури на уроках позакласного читання. Таврійський вісник освіти. 2017. № 1. С. 200-207.
11. Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380. Із змінами, внесеними згідно із Законами № 3505-IX від 08.12.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 29.03.2024).
12. Іванова О. З. Використання методів позакласного читання на уроках літератури». Педагогічний журнал .2019. №3(15). С. 45-52.
13. Іщенко Н. Технології та особливості розвитку творчих здібностей молодших школярів у процесі вивчення української мови та літератури. Пед. альман. : зб. праць молод. наук. Ніжин, 2018. С. 97−102
14. Качак Т. Б. Українська література для дітей: підручник. Київ: ВЦ «Академія», 2016. 352 с.
15. Качак Т. Б., Круль Л. М. Дитяча література. Навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: Тіповіт, 2014. 236 с.
16. Качак Т. Б., Круль Л. М. Зарубіжна література для дітей: підручник. Київ: Академвидав, 2014. 416 с.
17. Качак Т. Дитяча література та методика навчання літературного читання. Методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2020. 62 с.
18. Кизилова В. В. Українська література для дітей та юнацтва: новітній дискурс: навч-метод. посібник для студ. вищих навч. закл. Старобільськ: Вид-во ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2015. 236 с.
19. Кизименко О. М. Уроки позакласного читання в системі шкільної літературної освіти як шлях формування загальнокультурної компетенції інноваційної особистості. URL: https://genezum.org/library/uroky-pozaklasnogo-c... (дата звернення: 29.03.2024).
20. Ковалева Г. І. Особливості психічного розвитку молодших школярів та їх вплив на організацію уроків читання. Наукові записки Київського педагогічного університету імені Бориса Грінченка. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 144. С. 95-101.
21. Компаній О. В. Формування читацьких інтересів в учнів 3 класу на уроках класного та позакласного читання в інформаційно-навчальному середовищі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2012. № 22(3). С. 95-103.
22. Концепція Нової української школи (2016). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 29.03.2024).
23. Круль Л. Дитяча література. Навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2010. 132 с.
24. Луценко Т. І. Психолого-педагогічні аспекти удосконалення уроків читання в початковій школі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2018. № 43. С. 67-72.
25. Майборода В. Організація уроків позакласного читання у 2 класі. Початкова школа. 2015. № 10. С. 16-17.
26. Мартиненко В. О. Врахування особливостей художніх текстів у процесі моделювання уроків літературного читання у 2−4 класах. Початкова школа. 2015. № 11(2). С. 34−39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Psh_2015_11_13. (дата звернення: 01.04.2024).
27. Мартиненко В. О. Структура і зміст читацької компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 15. С. 145−151. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2013_15_29 (дата звернення: 01.04.2024).
28. Мартиненко В.О. Психологічні аспекти формування читацької компетентності молодших школярів. Збірник наукових праць: Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. XV. Кам’янець-Подільський. 2019. С. 22-29.
29. Методичний порадник. Урок позакласного читання. URL: http://steginkamaysternosti.blogspot.com/p/blog-page_84.html (дата звернення: 29.03.2024).
30. Нова українська школа: розвиток читацької компетентності в учнів початкової школи в системі інтегрованого навчання: навч.- метод. посіб. / І. П. Старагіна, В. М. Терещенко, А. О. Панченков. Харків: Соняшник, 2020. 176 с.
31. Прилєпська Н. В. Нетрадиційні уроки позакласного читання в початковій школі. Таврійський вісник освіти. 2013. № 2. С. 229-234.
32. Програма: Початкова школа. 2 клас: методичні рекомендації щодо організації навч.- виховного процесу в 2017 – 2018 навчальному році / уклад. А. В. Лотоцька. Харків: Вид-во «Ранок», 2017. 240 с.
33. Програми навчальні для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. Київ: Вид.дім «Освіта», 2012. С. 71-98.
34. Савченко О. Я. Літературне читання: інтерактивні методи і прийоми. Початкова школа. 2017. № 4. С. 34–39. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/84274016.pdf
35. Савченко О. Я. Метод проектів на уроках літературного читання. Початкова школа. 2015. № 11. С. 26–31. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2015_11_11. (дата звернення: 01.04.2024).
36. Сидоренко М. Б. Вплив позакласного читання на формування літературної культури молодших школярів. Таврійський вісник освіти. 2018. № 135. С. 66-69.
37. Смолярчук Н. С. Психологічні аспекти формування читацьких вмінь учнів початкової школи. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. № 2. С. 81-88.
38. Сойко І. М. Літературне читання в системі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2018. Вип. 1. С. 121-128.
39. Титаренко Т. В. Особливості психічного розвитку молодших школярів і методи їх врахування при організації уроків читання. Педагогічний альманах. 2020. № 29. С. 112-120.
40. Трунова В. А. Формування читацької самостійності на уроках позакласного читання в початковій школі. Педагогічний альманах. 2019. Вип. 41. С. 56-64.
41. Трунова В. Види уроків позакласного читання в 3–4 класах і методика їх проведення. Початкова школа. 2013. № 12. С. 7-10.
42. Уроки читання та позакласне читання. URL: https://www.lycem-do-dytyny.com/chytannia-1-4-klas/ (дата звернення: 29.03.2024).
43. Федоренко І. П. Психологічні аспекти формування читацької компетентності молодших школярів. Наукові записки Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2021. № 2. С. 45-51.
44. Фенцик О.М. Формування читацької компетентності молодших школярів у контексті сучасних освітніх реформ. Актуальні проблеми навчання і виховання в умовах інтеграційних процесів в освітньому та науковому просторі: збірник тез доповідей ІІІ Всеукраїнської науковопрактичної Інтернет-конференції, 6 листопада 2020 р., Мукачево / Ред.кол.: Т.І.Бондар (гол.ред.) та ін. Мукачево: МДУ, 2020. С. 48-49.
45. Цінько С. В. Читацька компетентність як основа формування медіаграмотної особистості/ Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2021. № 8(1). С. 224-232.
46. Читацька компетентність: як покращити в дітей молодшого віку розуміння прочитаних текстів. URL: https://znayshov.com/News/Details/ chytatska_kompetentnist_Yak_pokrashchyty_v_ditei_molodshoho_viku_rozuminnia_prochytanykh_tekstiv#google_vignette (дата звернення: 29.03.2024).
47. Яричук В.А. Уроки позакласного читання в системі шкільної літературної освіти. Вивчаємо українську мову та літературу. 2018. № 27. С. 2-8.
48. Яценко Т. О. Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти/ Вісник Луганського національного університету імені Т. Шевченка: зб. наук. пр. Старобільськ, 2019. Вип. 3 (326). Педагогічні науки. С. 183-190.
49. PISA: читацька грамотність / Уклад. Т.С. Вакуленко, С.В. Ломакович, В.М. Терещенко. Київ, 2017. URL: http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/ uploads/2018/01/PISA_Reading.pdf (дата звернення: 01.04.2024).