Управлінський аспект у процесі проведення атестації та сертифікації педагогічних працівників
Автор(ка)
Пашкова Олена Іванівна
Ступінь
Магістр
Група
УЗОм-1-23-1.4з
Спеціальність
073 Менеджмент
Кафедра
Кафедра управління
Анотація
АННОТАЦІЯ
Пашкова Олена Іванівна
Управлінський аспект у процесі проведення атестації та сертифікації педагогічних працівників. К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, Факультет економіки та управління, 2024.
Науковий керівник – Юрійчук Іван Ярославович, старший викладач кафедри управління Факультету економіки та управління.
У магістерській роботі розглядаються управлінські аспекти процесу атестації та сертифікації педагогічних працівників як інструмент підвищення професійного рівня та якості освітніх послуг. Проведено дослідження особливостей організації та методичного супроводу атестації й сертифікації у Спеціалізованій школі №216 Оболонського району м. Києва. Розроблено рекомендації щодо удосконалення управлінської діяльності адміністрації закладу під час проведення атестації, а також підвищення ефективності залучення до процесу сертифікації.
Ключові слова: атестація, сертифікація, управління, педагогічні працівники, оцінювання кваліфікації.
Структура роботи: робота містить вступ, два розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи – 80 сторінок, 13 рисунків, 17 таблиць, 4 додатків (на 7 сторінках). Кількість використаних джерел – 52 на 6 сторінках.
SUMMARY
Pashkova Olena Ivanivna
Title: Management Aspect in the Process of Attestation and Certification of Teaching Staff. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, Faculty of Economics and Management, 2024.
Scientific Supervisor: Yuriychuk Ivan Yaroslavovych, Senior Lecturer of the Department of Management, Faculty of Economics and Management.
Summary: The master's thesis examines the management aspects of the process of attestation and certification of teaching staff as a tool for improving professional standards and the quality of educational services. The research explores the peculiarities of organizing and methodologically supporting the attestation and certification processes in Specialized School No. 216 of the Obolonskyi District in Kyiv. Recommendations have been developed to enhance the administrative management of the institution during attestation and to increase the efficiency of involvement in the certification process.
Keywords: attestation, certification, management, teaching staff, qualification assessment.
Structure of the work: The work contains an introduction, two sections, conclusions, a list of references, and appendices. The total volume is 80 pages, including 13 figures, 17 tables, and 4 appendices (spanning 7 pages). The number of sources used is 52 on 6 pages
Пашкова Олена Іванівна
Управлінський аспект у процесі проведення атестації та сертифікації педагогічних працівників. К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, Факультет економіки та управління, 2024.
Науковий керівник – Юрійчук Іван Ярославович, старший викладач кафедри управління Факультету економіки та управління.
У магістерській роботі розглядаються управлінські аспекти процесу атестації та сертифікації педагогічних працівників як інструмент підвищення професійного рівня та якості освітніх послуг. Проведено дослідження особливостей організації та методичного супроводу атестації й сертифікації у Спеціалізованій школі №216 Оболонського району м. Києва. Розроблено рекомендації щодо удосконалення управлінської діяльності адміністрації закладу під час проведення атестації, а також підвищення ефективності залучення до процесу сертифікації.
Ключові слова: атестація, сертифікація, управління, педагогічні працівники, оцінювання кваліфікації.
Структура роботи: робота містить вступ, два розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи – 80 сторінок, 13 рисунків, 17 таблиць, 4 додатків (на 7 сторінках). Кількість використаних джерел – 52 на 6 сторінках.
SUMMARY
Pashkova Olena Ivanivna
Title: Management Aspect in the Process of Attestation and Certification of Teaching Staff. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, Faculty of Economics and Management, 2024.
Scientific Supervisor: Yuriychuk Ivan Yaroslavovych, Senior Lecturer of the Department of Management, Faculty of Economics and Management.
Summary: The master's thesis examines the management aspects of the process of attestation and certification of teaching staff as a tool for improving professional standards and the quality of educational services. The research explores the peculiarities of organizing and methodologically supporting the attestation and certification processes in Specialized School No. 216 of the Obolonskyi District in Kyiv. Recommendations have been developed to enhance the administrative management of the institution during attestation and to increase the efficiency of involvement in the certification process.
Keywords: attestation, certification, management, teaching staff, qualification assessment.
Structure of the work: The work contains an introduction, two sections, conclusions, a list of references, and appendices. The total volume is 80 pages, including 13 figures, 17 tables, and 4 appendices (spanning 7 pages). The number of sources used is 52 on 6 pages
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП 5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ АТЕСТАЦІЇ ТА СЕРТИФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У СФЕРІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 5
1.1.Теоретичні аспекти ключових понять за темою дослідження 8
1.2.Нормативно-правове забезпечення атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 15
1.3.Управлінські аспекти атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 24
Висновки до розділу 1 32
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОВЕДЕННЯМ АТЕСТАЦІЇ ТА СЕРТИФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 35
2.1.Аналіз зарубіжного та українського досвіду проведення атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 35
2.2.Особливості проведення атестації педагогічних працівників у Спеціалізованій школі №216 Оболонського району м.Києва 45
2.3.Розроблення рекомендацій щодо вдосконалення атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 51
Висновки до розділу 2 61
ВИСНОВКИ 64
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 68
ДОДАТКИ 74
ВСТУП 5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ АТЕСТАЦІЇ ТА СЕРТИФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У СФЕРІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 5
1.1.Теоретичні аспекти ключових понять за темою дослідження 8
1.2.Нормативно-правове забезпечення атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 15
1.3.Управлінські аспекти атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 24
Висновки до розділу 1 32
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОВЕДЕННЯМ АТЕСТАЦІЇ ТА СЕРТИФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 35
2.1.Аналіз зарубіжного та українського досвіду проведення атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 35
2.2.Особливості проведення атестації педагогічних працівників у Спеціалізованій школі №216 Оболонського району м.Києва 45
2.3.Розроблення рекомендацій щодо вдосконалення атестації та сертифікації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти 51
Висновки до розділу 2 61
ВИСНОВКИ 64
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 68
ДОДАТКИ 74
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Атестація педагогічних працівників під час війни: що варто знати. https://vseosvita.ua/c/news/post/99655
2. Бондар О.В., Стемковська І.В. Стандартизація і сертифікація як засіб забезпечення якості. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки). Том 1. № 46(2022). С. 8–13.
3. Браславська О. Передовий педагогічний досвід – основа формування професійного потенціалу педагога. О. Браславська. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 1. С. 15-22.
4. Вакуленко Т. Сертифікація вчителів: незалежне тестування. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/202...
5. Василенко Н. В. Підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів до інноваційної діяльності: моногр. Вінниця : ПП «ТД «Едельвейс і К», 2020. 224 с.
6. Волков В.Ю. Адміністративно-правове регулювання в галузі стандартизації та сертифікації : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Нац. ун.-т «Одеська юридична академія». Одеса, 2013. 20 с
7. Горчакова О.А. Середовищний підхід до управління навчальним закладом в умовах полікультурності. О.А. Горчакова. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». Черкаси : ЧНУ, 2014. Вип. 209, ч. 1. С. 13
8. Гриб К. Є. Оскарження рішень атестаційних комісій. Legea Si Viata Publicate stiintifico-practica. 2016. №2/2 (290). С. 23-27.
9. Гриб К. Є. Про відмінність атестації від сертифікації працівників освіти. Visegrad journal on human rights. 2021. №1. С. 101-105.
10. Губанова Т.О. Адміністративно-правові засади організації та функціонування коледжів: порівняльно-правове дослідження : дис. … доктора ю. наук : 12.00. 07. Запоріжжя, 2018. 415 с.
11. Даниленко Л.І. Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти. Т. Шоутен, Л.І. Даниленко, О.І. Зайченко, Н.З. Софій, за заг. ред. Даниленко; Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». К.: СПД-ФО К.С. Парашин, 2009. 112 с.
12. Ільєнко А.В., Ільєнко C.C., Куліш Т.М. Підхід щодо перевірки цифрових сертифікатів з використанням blockchain. Вісник університету «Україна». Серія : Інформатика, обчислювальна техніка та кібернетика. 2020. № 1. С. 198–209.
13. Кононенко О.Є. Атестація педагогічних працівників. 2-е видання, перероблене. Харків: Вид. група «Основа», 2013. 224 с.
14. Кононенко Л.В., Оришака О.В., Селіщева Є.В. Формування цифрової компетентності як основа трансформації вищої освіти в умовах глобалізаційних процесів. Вісник науки та освіти. 2022. № 1(1). С. 169–180
15. Кононенко С., Савченко В., Кононенко Л.. Професійна сертифікація вчителів в Україні: проблеми та перспективи. Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2023. №2. С.26-31
16. Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти. Банашко Л.В., Севастьянова О.М., Крищук Б.С., Тафінцева С.І.. Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. URL: http://www.kgpa.km.ua/?q=node/233
17. Кравченко С.М. Тенденції розвитку освіти в країнах ЄС та Україні. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін: Міжнарод. наук.-практ. конф., 20-21 квітня 2021 р. Суми, 2020. С. 45–50
18. Лунячек В. Е. Педагогічний менеджмент : навчальний посібник/ В. Е. Лунячек. 2-е вид., випр. Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2015. 512 с
19. Манойленко Н.В., Кононенко С.О., Крамаренко Н.М. Цифровізація освітнього процесу в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С. 108–112
20. Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника. Х. : Основа, 2007. 448 с. 59.
21. Мартинець Л.А. Управлінська діяльність керівника навчального закладу: навч. посібник. Вінниця, 2018. 196 с.
22. Маслов В. І. Наукові основи та функції процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами: навч. посіб. Тернопіль : Астон, 2007. 150 с.
23. Найдьонов І. М. Основи освітянського менеджменту: навч. посіб. І. М. Найдьонов. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2019. Ч. 2. 270 с
24. Освітній менеджмент: теорія і практика : зб. наук. праць / за заг. ред. І.В. Соколової, О.Б. Проценко. – Маріуполь : МДУ, 2013. – 216 с.
25. Павленко В. І. Атестація педагогічних працівників і розвиток професійної майстерності. В. І. Павленко. Постметодика. 2011. № 2. С. 43-45.
26. Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. Голос України. 2017. № 178–179. C. 10–22.
27. Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
28. Про професійний розвиток працівників: Закон України від 12 січня 2012 року № 4312-VI URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17#Text
29. Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників: Наказ Міністерства освіти та науки України № 805 від 09.09.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1649-22#Text
30. Про деякі питання проведення сертифікації педагогічних працівників у 2024 році: Наказом МОН №1464 від 01.12.2023 р. https://mon.gov.ua/npa/pro-deyaki-pitannya-provedennya-sertifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-u-2024-roci" class="hcphp-link">https://mon.gov.ua/npa/pro-deyaki-pitannya-prove...
31. Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1190 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1190-2018-%D0%BF#Text
32. Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 14 червня 2022 р. №963. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/963-2000-%D0%BF#Text
33. Сас Н. М. Інноваційне управління навчальними закладами як наукова проблема. URL : http://конференция.com.ua/pages/view/268
34. Сертифікація. Державна служба якості освіти України : офіційний сайт. URL: https://sqe.gov.ua/diyalnist/sertifikaciya/
35. Сивак Л.А., Михайлів Т.А. Управлінська діяльність та методичний супровід процесу атестації педагогічних працівників: Методичний посібник. Хмельницький: Технологічний багатопрофільний ліцей з загальноосвітніми класами м. Хмельницького імені Артема Мазура, 2015. 108 с.
36. Стародубцева К. В. Сертифікація педагогічних працівників: регіональний аспект упровадження. К. В. Стародубцева. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 85. С. 191-196.
37. Стражнікова І.В. Сертифікація науково-педагогічних працівників як метод моніторингу сучасної вищої освіти України. Інноваційний потенціал сучасної освіти та науки: Міжнарод. наук.-практ. конф., 29 травня 2020 р. Київ, 2020. С. 243–245.
38. Стягунова О. Атестація педагогічних працівників: інформаційний порадник. Київ. УІРО. 2023. 57 с.
39. Тимошко Г. М. Теоретико-практичні засади управління розвитком творчого потенціалу педагогічного колективу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 142. С. 175-181.
40. Управління закладом освіти: Підручник для здобувачів другого рівня вищої освіти педагогічних університетів. С.Г. Немченко, В.В. Крижко, О.С. Боднар, В.В. Радул, О.М. Старокожко, Ю.І. Кондратенко. 2-е вид. перероб. і допов. Бердянськ: БДПУ, 2022. 506 c
41. Управління закладами освіти: теорія, історія, практика: колективна монографія [Безлюдна Н. В., Бойченко В. В., Бялик О. В., Гагарін М. І. та ін.] за заг. ред. О. Л. Кірдан. Умань : Візаві, 2020. 290 с.
42. Хриков. М. Управління навчальним закладом: [Навч. посіб.]
Є. М. Хриков. К. : Знання, 2006. 365 с.
43. Шинкар Т. Напрями вдосконалення методичної роботи в закладах дошкільної освіти. Збірник наукових праць. ΛΌГOΣ. 2021. URL: https://doi.org/10.36074/logos-12.11.2021.v3.01
44. Шоутен Т. Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти. Т. Шоутен, Л.І. Даниленко, О.І. Зайченко, Н.З. Софій ; за заг. ред. Даниленко; Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». К.: СПД-ФО К.С. Парашин, 2009. 112 с.
45. Society 5.0. A people centric super - smart society Hitachi – U Tokyo Laboratory. Singapore: Springer, 2020. 177 p. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-15-2989-4
46. A Flying Start: Improving Initial Teacher Preparation Systems, OECD Publishing, Paris. OECD (2019) https://doi.org/10.1787/cf74e549-en
47. Офіційний сайт Міністерства освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua
48. Офіційний сайт Українського центру оцінювання якості освіти. URL: https://testportal.gov.ua/zagagalna-informatsiya-pedahog/
49. Офіційний сайт Спеціалізованої школи №216 Оболонського району м.Києва. URL: https://school216-kyiv.eddy.school/
50. Офіційний сайт Ліцею №194 Оболонського району м.Києва. URL: http://www.school194.edukit.kiev.ua
51. Офіційний сайт Ліцею №29 Оболонського району м.Києва. URL: https://www.school29.com.ua/
52. Офіційний сайт Ліцею №256 «Смарт» Оболонського району м.Києва. URL: http://school256.kiev.sch.in.ua/
1. Атестація педагогічних працівників під час війни: що варто знати. https://vseosvita.ua/c/news/post/99655
2. Бондар О.В., Стемковська І.В. Стандартизація і сертифікація як засіб забезпечення якості. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки). Том 1. № 46(2022). С. 8–13.
3. Браславська О. Передовий педагогічний досвід – основа формування професійного потенціалу педагога. О. Браславська. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 1. С. 15-22.
4. Вакуленко Т. Сертифікація вчителів: незалежне тестування. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/202...
5. Василенко Н. В. Підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів до інноваційної діяльності: моногр. Вінниця : ПП «ТД «Едельвейс і К», 2020. 224 с.
6. Волков В.Ю. Адміністративно-правове регулювання в галузі стандартизації та сертифікації : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Нац. ун.-т «Одеська юридична академія». Одеса, 2013. 20 с
7. Горчакова О.А. Середовищний підхід до управління навчальним закладом в умовах полікультурності. О.А. Горчакова. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». Черкаси : ЧНУ, 2014. Вип. 209, ч. 1. С. 13
8. Гриб К. Є. Оскарження рішень атестаційних комісій. Legea Si Viata Publicate stiintifico-practica. 2016. №2/2 (290). С. 23-27.
9. Гриб К. Є. Про відмінність атестації від сертифікації працівників освіти. Visegrad journal on human rights. 2021. №1. С. 101-105.
10. Губанова Т.О. Адміністративно-правові засади організації та функціонування коледжів: порівняльно-правове дослідження : дис. … доктора ю. наук : 12.00. 07. Запоріжжя, 2018. 415 с.
11. Даниленко Л.І. Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти. Т. Шоутен, Л.І. Даниленко, О.І. Зайченко, Н.З. Софій, за заг. ред. Даниленко; Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». К.: СПД-ФО К.С. Парашин, 2009. 112 с.
12. Ільєнко А.В., Ільєнко C.C., Куліш Т.М. Підхід щодо перевірки цифрових сертифікатів з використанням blockchain. Вісник університету «Україна». Серія : Інформатика, обчислювальна техніка та кібернетика. 2020. № 1. С. 198–209.
13. Кононенко О.Є. Атестація педагогічних працівників. 2-е видання, перероблене. Харків: Вид. група «Основа», 2013. 224 с.
14. Кононенко Л.В., Оришака О.В., Селіщева Є.В. Формування цифрової компетентності як основа трансформації вищої освіти в умовах глобалізаційних процесів. Вісник науки та освіти. 2022. № 1(1). С. 169–180
15. Кононенко С., Савченко В., Кононенко Л.. Професійна сертифікація вчителів в Україні: проблеми та перспективи. Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2023. №2. С.26-31
16. Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти. Банашко Л.В., Севастьянова О.М., Крищук Б.С., Тафінцева С.І.. Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. URL: http://www.kgpa.km.ua/?q=node/233
17. Кравченко С.М. Тенденції розвитку освіти в країнах ЄС та Україні. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін: Міжнарод. наук.-практ. конф., 20-21 квітня 2021 р. Суми, 2020. С. 45–50
18. Лунячек В. Е. Педагогічний менеджмент : навчальний посібник/ В. Е. Лунячек. 2-е вид., випр. Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2015. 512 с
19. Манойленко Н.В., Кононенко С.О., Крамаренко Н.М. Цифровізація освітнього процесу в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С. 108–112
20. Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника. Х. : Основа, 2007. 448 с. 59.
21. Мартинець Л.А. Управлінська діяльність керівника навчального закладу: навч. посібник. Вінниця, 2018. 196 с.
22. Маслов В. І. Наукові основи та функції процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами: навч. посіб. Тернопіль : Астон, 2007. 150 с.
23. Найдьонов І. М. Основи освітянського менеджменту: навч. посіб. І. М. Найдьонов. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2019. Ч. 2. 270 с
24. Освітній менеджмент: теорія і практика : зб. наук. праць / за заг. ред. І.В. Соколової, О.Б. Проценко. – Маріуполь : МДУ, 2013. – 216 с.
25. Павленко В. І. Атестація педагогічних працівників і розвиток професійної майстерності. В. І. Павленко. Постметодика. 2011. № 2. С. 43-45.
26. Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. Голос України. 2017. № 178–179. C. 10–22.
27. Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
28. Про професійний розвиток працівників: Закон України від 12 січня 2012 року № 4312-VI URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17#Text
29. Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників: Наказ Міністерства освіти та науки України № 805 від 09.09.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1649-22#Text
30. Про деякі питання проведення сертифікації педагогічних працівників у 2024 році: Наказом МОН №1464 від 01.12.2023 р. https://mon.gov.ua/npa/pro-deyaki-pitannya-provedennya-sertifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-u-2024-roci" class="hcphp-link">https://mon.gov.ua/npa/pro-deyaki-pitannya-prove...
31. Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1190 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1190-2018-%D0%BF#Text
32. Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 14 червня 2022 р. №963. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/963-2000-%D0%BF#Text
33. Сас Н. М. Інноваційне управління навчальними закладами як наукова проблема. URL : http://конференция.com.ua/pages/view/268
34. Сертифікація. Державна служба якості освіти України : офіційний сайт. URL: https://sqe.gov.ua/diyalnist/sertifikaciya/
35. Сивак Л.А., Михайлів Т.А. Управлінська діяльність та методичний супровід процесу атестації педагогічних працівників: Методичний посібник. Хмельницький: Технологічний багатопрофільний ліцей з загальноосвітніми класами м. Хмельницького імені Артема Мазура, 2015. 108 с.
36. Стародубцева К. В. Сертифікація педагогічних працівників: регіональний аспект упровадження. К. В. Стародубцева. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 85. С. 191-196.
37. Стражнікова І.В. Сертифікація науково-педагогічних працівників як метод моніторингу сучасної вищої освіти України. Інноваційний потенціал сучасної освіти та науки: Міжнарод. наук.-практ. конф., 29 травня 2020 р. Київ, 2020. С. 243–245.
38. Стягунова О. Атестація педагогічних працівників: інформаційний порадник. Київ. УІРО. 2023. 57 с.
39. Тимошко Г. М. Теоретико-практичні засади управління розвитком творчого потенціалу педагогічного колективу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 142. С. 175-181.
40. Управління закладом освіти: Підручник для здобувачів другого рівня вищої освіти педагогічних університетів. С.Г. Немченко, В.В. Крижко, О.С. Боднар, В.В. Радул, О.М. Старокожко, Ю.І. Кондратенко. 2-е вид. перероб. і допов. Бердянськ: БДПУ, 2022. 506 c
41. Управління закладами освіти: теорія, історія, практика: колективна монографія [Безлюдна Н. В., Бойченко В. В., Бялик О. В., Гагарін М. І. та ін.] за заг. ред. О. Л. Кірдан. Умань : Візаві, 2020. 290 с.
42. Хриков. М. Управління навчальним закладом: [Навч. посіб.]
Є. М. Хриков. К. : Знання, 2006. 365 с.
43. Шинкар Т. Напрями вдосконалення методичної роботи в закладах дошкільної освіти. Збірник наукових праць. ΛΌГOΣ. 2021. URL: https://doi.org/10.36074/logos-12.11.2021.v3.01
44. Шоутен Т. Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти. Т. Шоутен, Л.І. Даниленко, О.І. Зайченко, Н.З. Софій ; за заг. ред. Даниленко; Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». К.: СПД-ФО К.С. Парашин, 2009. 112 с.
45. Society 5.0. A people centric super - smart society Hitachi – U Tokyo Laboratory. Singapore: Springer, 2020. 177 p. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-15-2989-4
46. A Flying Start: Improving Initial Teacher Preparation Systems, OECD Publishing, Paris. OECD (2019) https://doi.org/10.1787/cf74e549-en
47. Офіційний сайт Міністерства освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua
48. Офіційний сайт Українського центру оцінювання якості освіти. URL: https://testportal.gov.ua/zagagalna-informatsiya-pedahog/
49. Офіційний сайт Спеціалізованої школи №216 Оболонського району м.Києва. URL: https://school216-kyiv.eddy.school/
50. Офіційний сайт Ліцею №194 Оболонського району м.Києва. URL: http://www.school194.edukit.kiev.ua
51. Офіційний сайт Ліцею №29 Оболонського району м.Києва. URL: https://www.school29.com.ua/
52. Офіційний сайт Ліцею №256 «Смарт» Оболонського району м.Києва. URL: http://school256.kiev.sch.in.ua/