РОЗВИТОК ІМПРОВІЗАЦІЙНИХ УМІНЬ МАЙБУТНЬОГО БАКАЛАВРА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА НА ЗАНЯТТЯХ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОГО ІНСТРУМЕНТА


Автор(ка)
Ковальчук Владислав Богданович

Ступінь
Бакалавр

Група
ММм-1-23-1.4д

Спеціальність
025 Музичне мистецтво

Кафедра
Кафедра інструментально-виконавської майстерності


Анотація

Фахова підготовка майбутнього бакалавра музичного мистецтва у закладі вищої мистецької освіти.

Методи розвитку імпровізаційних умінь майбутнього бакалавра музичного мистецтва на заняттях зі спеціального інструмента.

Мета дослідження – обґрунтувати доцільність та запропонувати методи розвитку імпровізаційних умінь майбутніх бакалаврів музичного мистецтва на заняттях зі спеціального інструмента.

Зміст

ВСТУП …………………………………………………………………...………. 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ІМПРОВІЗАЦІЙНИХ УМІНЬ МАЙБУТНЬОГО БАКАЛАВРА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА …………………………...…………………………………...…. 7
1.1. Розвиток імпровізаційних умінь майбутнього бакалавра музичного мистецтва на заняттях зі спеціального інструмента як психолого-педагогічна проблема ..……….……………………………………………………………..…7
1.2. Імпровізація як засіб творчого розвитку майбутнього бакалавра музичного мистецтва ............................................................................................22
1.3. Особливості розвитку імпровізаційних умінь майбутнього бакалавра музичного мистецтва на заняттях зі спеціального інструмента ...…………...34
Висновки до першого розділу ………………………………………...………..46
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ІМПРОВІЗАЦІЙНИХ УМІНЬ МАЙБУТНЬОГО БАКАЛАВРА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА НА ЗАНЯТТЯХ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОГО ІНСТРУМЕНТА …………………………………………..………………..….49
2.1. Дослідження стану розвиненості імпровізаційних умінь майбутнього бакалавра музичного мистецтва на заняттях зі спеціального інструмента .…...……………………………………………………………...…49
2.2. Форми та методи розвитку імпровізаційних умінь майбутнього бакалавра музичного мистецтва на заняттях зі спеціального інструмента …64
Висновки до другого розділу .…….………………………………...………….80
ВИСНОВКИ …………………………………………..………….……………..83
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………..…….………….87
ДОДАТКИ ……………………………………………………..………..…...….96

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Акомпанемент та імпровізація : робоча програма навчальної дисципліни. ОР – бакалавр. Галузь знань: 01 – Педагогічна освіта, 02 – Культура і мистецтво. Спец.: 014 – Середня освіта (Музичне мистецтво), 025 – Музичне мистецтво / розроб Різник О. О., Бєдна Ю. О. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2019. URL : https://fm.udu.edu.ua/navchalni-prohramy/kafedra... (дата звернення: 05.12.2023).
2. Апатський В. М. Імпровізація в сучасному духовому виконавстві. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України : зб. матеріал. Всеукр. наук.-практ. конф. Вип. 2. Рівне : Волинські обереги, 2007. С. 13–15.
3. Ареф’єва А. Ю. Фестивальні імпрези мистецтва України як феномен культури повсякдення. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2015. Вип. І (4). С. 138–142.
4. Болдирєва І. Д. Імпровізація на фортепіано в комплексній професійній підготовці студентів музично-педагогічних фахів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2022. Вип. 13. С. 87–89.
5. Бондаренко Л. А. Методи аксіологічного аналізу в інструментально-виконавській підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Духовність особистості в системі мистецької освіти. Київ : Київ. ун т ім. Б. Грінченка, 2015. С. 143–152.
6. Бурська О. П. Методичні основи розвитку музично-виконавського мислення студентів у процесі фортепіанної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2005. 20 с.
7. Василевич Ю. Саксофон у джазовій музиці: основи імпровізаційної техніки виконання. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Вип. 91: Виконавське музикознавство: методологія, теорія майстерності, інтерпретаційні аспекти. Київ, 2010. С. 290–299.
8. Гаркуша Л., Економова О. Професійний розвиток студентів університету у класі спеціального інструмента (фортепіано). Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич, 2023. Вип. 66. Т. 1. С. 220–225.
9. Горват І., Вассербергер І. Основи джазової інтерпретації. Київ : Музична Україна, 1980. 120 с.
10. Громченко В. В. Імпровізація як художня основа жанру музики для інструмента соло (на прикладі духового музично-виконавського мистецтва). Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. Серія : Мистецтвознавство. Вип. 2. Харків, 2014. С. 17–21.
11. Гургула Р. І., Марач О. М., Войнаровський А. Ю. Основи джазової імпровізації в професійній підготовці педагога-музиканта. Академічні студії. Серія: Педагогіка. 2021. Вип. 4, Ч. 1. С. 71–78.
12. Денисюк І. С. Музична імпровізація: від учителя музики до учня. Мистецтво та освіта. 2016. № 2. С. 18–21.
13. Денисюк І. С. Формування навичок імпровізації майбутніх учителів музики у процесі інструментально-виконавської підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун т імені М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 256 с.
14. Дряпіка В. І. Розвиваюче навчання і поліфункціональна підготовка педагога-музиканта засобами джазового виконавства. Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету імені М. Гоголя. 2002. № 1. С. 12–14.
15. Дряпіка В. І. Розкриваючи світ джазу, рок і поп-музики : кн. для вчителя. Київ – Кіровоград : «Трелакс», 1997. 184 с.
16. Інструментальний ансамбль : робоча програма навчальної дисципліни для студентів спеціальності 025 «Музичне мистецтво», першого (бакалаврського) освітнього рівня, освітньої програми 025.00.04 «Інструментальне виконавство (оркестрові струнні, народні, духові та ударні інструменти)» / розроб. Цимбал С. В. Київський університет імені Бориса Грінченка. 2022. 15 с.
17. Інструментально-виконавський практикум: робоча програма навчальної дисципліни для студентів другого (магістерського) освітнього рівня спеціальності 025 «Музичне мистецтво», вибіркової спеціалізації «Інструментальне виконавство» / розроб. Гумінюк С. П. Київський університет імені Бориса Грінченка. 2023. 17 с.
18. Карл Орф. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Карл_Орф (дата звернення: 15.12.2023).
19. Колосовська О. Імпровізація як розвиток творчої фантазії (через призму джазового виконавства). Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич, 2014. Вип. 8. С. 129–132.
20. Концертмейстерський клас : програма навчальної дисципліни для студентів спеціальності 025 «Музичне мистецтво», освітнього рівня – першого (бакалаврського), освітньої програми 025.00.03 «Інструментальне виконавство (фортепіано) / розроб. Гаркуша Л. І, Економова О. С. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2022. 16 с.
21. Костеньов О. Л. Підготовлена та непідготовлена техніки імпровізації в зарубіжній джазовій інструментальній музиці другої половини ХХ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2022. № 4. С. 130–135.
22. Лагодюк Н. Г. Школа джазового виконавства на фортепіано : підручник. Київ, 2003. 204 с.
23. Ляшенко О., Бутенко Т. Формування творчої особистості майбутнього інструменталіста-виконавця у вищій школі. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип. 200. Кропивницький. 2022. С. 213–218.
24. Ляшенко О. Професійний досвід як складова фахової компетентності майбутнього інструменталіста-виконавця. Scientific Collection «InterConf» : 8th ISPC «Science, Education, Innovation: Topical Issues and Modern Aspects» (February 16–18, 2023; Tallinn, Estonia). 2023. No. 142. P. 168–171.
25. Максименко Г. Філософія імпровізації у виконавчому мистецтві. Художня культура. Актуальні проблеми. 2009. Вип. 6. С. 141–156.
26. Методичні рекомендації до практичних занять та самостійної роботи другого змістового модуля «Основи музичної імпровізації» з дисципліни «Виконавська інтерпретація та імпровізація» для бакалаврів спеціальності 025 Музичне мистецтво / укладач Ю. М. Грицун. Чернігів : НУЧК імені Т. Г. Шевченка, 2023. 40 с.
27. Методичні рекомендації до практичних занять та самостійної роботи з дисципліни «Акомпанемент та імпровізація» для студентів спеціальності «Середня освіта (Музичне мистецтво)» / укл. Дорошенко Т. В., Грицун Ю. М. Чернігів : НУЧК імені Т. Г. Шевченка, 2018. 44 с.
28. Моісєєва М. А. Теоретико-методичні основи викладання фахових музично-виконавських дисциплін. Мистецька освіта: проблеми і перспективи розвитку в контексті європейської інтеграції : зб. наук. праць. Житомир, 2017. С. 101–105.
29. Музична імпровізація: основні положення та базові підходи / Den Vlitsenko; Monkey Music Blog (06.05.2023). URL : https://blog.monkeymusic.ua/ua/muzichna-improviz... (дата звернення: 02.12.2023).
30. Музична імпровізація. URL : http://www.musicfancy.net/uk/music-creativity-ua... (дата звернення: 25.11.2023).
31. Олексюк О. М., Бондаренко Л. А. Методика викладання музичних дисциплін у вищій школі : навчальний посібник. Київ : Київ. ун т ім. Б. Грінченка, 2019. 111 с.
32. Олексюк О. М. Музична педагогіка : навчальний посібник. Київ : КНУКіМ, 2006. 188 с.
33. Олійник С. В. До проблеми розвитку імпровізаційних умінь у майбутніх учителів музики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2006. № 3 (8). С. 45–48.
34. Освітньо-професійна програма 025.00.03 «Інструментальне виконавство (фортепіано)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за галуззю знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 025 «Музичне мистецтво» / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2021. 24 с.
35. Освітньо-професійна програма 025.00.04 «Інструментальне виконавство (оркестрові струнні, народні, духові та ударні інструменти)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за галуззю знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 025 «Музичне мистецтво» / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2021. 23 с.
36. Основи імпровізації : робоча програма навчальної дисципліни для студентів спец. 025 «Музичне мистецтво», ОР – бакалавр, освітньої програми 025.00.03 «Інструментальне виконавство (фортепіано)» / розроб. Полянський Т. В. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2022. 13 с.
37. Павленко О. М. Методика формування вмінь джазової імпровізації майбутнього вчителя музики у процесі інструментально-виконавської підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2012. 22 с.
38. Павленко О. М. Методичні особливості навчання джазу майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Молодий вчений. 2018. № 9 (61). С. 414–418.
39. Павленко О. М. Особливості навчання джазового мистецтва майбутнього вчителя музики у професійній підготовці. Духовність особистості в системі мистецької освіти. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. С. 153–159.
40. Павленко О. М. Принципи виконання естрадно-джазових творів. Духовність особистості в системі мистецької освіти. 2017. Вип. 3. С. 71–77.
41. Педагогічна імпровізація. URL : https://pidru4niki.com/79988/psihologiya/pedagog... (дата звернення: 01.12.2023).
42. Пляченко Т. М. Наукові засади викладання основного музичного інструмента в умовах університетської освіти. Ars musicae: музично-освітологічний дискурс. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. № 1. С. 9–13.
43. Пляченко Т. М. Підготовка майбутнього вчителя музики до роботи з учнівськими оркестрами та інструментальними ансамблями : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2010. 428 с.
44. Показ А. Джазова імпровізація як об’єкт сучасного музикознавчого та виконавського зацікавлень. Українська музика. 2016. № 4 (22). С. 84–91.
45. Полубоярина І. І. Музична імпровізація як метод професійної підготовки обдарованих студентів. URL : http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua (дата звернення: 15.12.2023).
46. Полянський В. Королі джазу. Київ, 2012, 192 с.
47. Полянський В. А., Полянський Т. В. Доба регтайму : навчальний посібник для студ. вищ. навч. закл. Вінниця : Нова Книга, 2014. 208 с.
48. Полянський В. Стилістика раннього джазу. Київ, 2004. 116 с.
49. Полянський Т. В. Традиційний джаз. Київ : Музина Україна, 2015. 336 с.
50. Програма виробничої (концертно-виконавської) практики для студентів спец. 025 «Музичне мистецтво». ОР – перший (бакалаврський), освітня програма – 025.00.03 «Інструментальне виконавство (фортепіано)» та 025.00.04 «Інструментальне виконавство (оркестрові струнні, народні, духові та ударні інструменти)» / розроб. Романенко А. Р., Балюра К. О. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2023. 27 с.
51. П’явка К. М, Коцюрба Б. Б., П’явка І. М. Методичні особливості формування імпровізаційних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі інструментально-виконавської підготовки. Академічні студії. Серія: Педагогіка. 2022. Вип. 4. С. 149–155.
52. Рунін Б. М. Про психологію імпровізації. URL : http://ni.biz.ua/9/9_15/9_151371_o-psihologii-improvizatsii.html (дата звернення: 26.11.2023).
53. Семешко А. Виконавська майстерність баяніста. Методичні основи : навч. посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2009. 144 с.
54. Симоненко В. Лексикон джазу. Київ : Музична Україна, 1981. 111 с.
55. Симоненко В. Мелодії джазу. Антологія. Київ : Музична Україна, 1984. 320 с.
56. Славіна О. О. Аспекти наукового дослідження джазової імпровізації. Трансформаційні процеси в освіті і культурі : матеріали Міжнародної науково-творчої конференції. Одеса – Київ – Варшава, 2013. С. 230–231.
57. Смиренський В. М. Педагогічна імпровізація вчителя музики як важливий компонент його професіоналізму. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2017. Вип. 5 (1). С. 265–273.
58. Сологуб В. Д. Специфіка опанування дисципліни «Основи імпровізації». Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 3. Ч. 2. С. 122–126.
59. Соціолого-педагогічний словник / за ред. В. В. Радула. Київ : ЕксОб, 2004. 304 с.
60. Спеціальний інструмент. Духові інструменти : робоча програма для студентів спеціальності 025 «Музичне мистецтво», першого (бакалаврського) освітнього рівня, освітньої програми 025.00.04 «Інструментальне виконавство (оркестрові струнні, народні, духові та ударні інструменти)» / розроб. Цимбал С. В. ; Київський університет імені Бориса Грінченка. 2022. 15 с.
61. Степанова А. О. Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Основний музичний інструмент (саксофон)» для здобувачів вищої освіти за першим (бакалаврським) рівнем зі спеціальності 014 «Середня освіта (музичне мистецтво)». Одеса, 2020. 53 с.
62. Стецюк Б. О. Види музичної імпровізації: класифікаційний дискурс. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2020. Вип. 57. С. 178–196.
63. Стецюк Б. О. Джазова фортепіанна імпровізація як полістилістичний феномен (на прикладі творчості Ч. Коріа) : дис. … канд. мистецтвознавства. Харків : Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. 2019. 208 с.
64. Стрельченко К. М Синергія складових метроритму в процесі сольного виконання естрадно-джазових творів на баяні й акордеоні. Арт-платФорма : альманах. 2022. 2 (6). С. 82–103.
65. Стрельченко К. М. Сучасні аранжування та перекладення п’єс для баяна й акордеона. Частина ІІ. Джаз : навчально-репертуарний збірник. Київ : КУБГ, 2021. 118 с.
66. Теребун Д. С. Джазова імпровізація як духовне спілкування. Естрадне та джазове мистецтво в контексті сучасної освіти : Матеріали І Всеукраїнської науково-творчої конференції пам’яті Євгена Дергунова. Київ, 21 лютого 2013 р. / Нац. академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2013. С. 57–59.
67. Філософія : підручник для вищої школи / за заг. ред. В. Г. Кременя, М. І. Горлача. Харків : Прапор, 2004. 736 с.
68. Філософія : словник термінів та персоналій / автори-укладачі В. С. Бліхар, М. А. Козловець, Л. В. Горохова, В. В. Федоренко, В. О. Федоренко. Київ : КВІЦ, 2020. 275 с.
69. Філософський енциклопедичний словник / голов. ред. В. І. Шинкарук. Київ : Абрис, 2002. 744 с.
70. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посібник. Київ : «Академвидав», 2006. 352 с.
71. Цимбал С. В., Цимбал К. О. Артикуляція штрихів і мелізматики та специфічні прийоми гри у джазовому виконавстві. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації. 2023. (96). С. 14–19.
72. Цимбал С. В., Опанащук М. В. Саксофон у джазовій музиці: артикуляція, штрихи, специфічні прийоми звуковидобування. The XVII International Scientific and Practical Conference «Science, theory and ways to improve methods». 2023. С. 28–33.
73. Цимбал С., Цимбал К. 12 імпровізацій на теми джазових стандартів : методично-репертуарний посібник для студентів вищих музичних навчальних закладів. Київ : Інтерсервіс, 2021. 186 с.
74. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2007. 640 с.
75. Шрамко О. І. Основний музичний інструмент: алгоритми методики : навч.-метод. посібник. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2008. 219 с.
76. Юцевич Ю.Є. Музика : словник-довідник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2003. 352 с.
77. Baker D. Jazz Improvization. A Comprehensive Method for All Musicians. 1999. 128 p.
78. Dalkroze E. J. Rhythm, Music and Education. Arno Press, 1976. 334 p.
79. Ferand E. Improvisition. Die Musik in Geshichte und Gegenwart. Bd. 6. Kassel, 1957. P. 1093–1135.
80. Hodeir A. Jazz: its evolution and essence. New York : Grove Press, 1958. 296 p.
81. Maslow A. Motivation and personality. 3 rd ed. New York : Harper and Row, 1987. 123 р.
82. Zheng Yu., Leung B-W. Cultivating music students’ creativity in piano performance: a multiple-case study in China. Music Education Research (England). 2021. Volume 23. Issue 5. P. 594–608.