Формування професійної траєкторії розвитку керівника закладу дошкільної освіти.
Автор(ка)
Бабенко Катерина Сергіївна
Ступінь
Магістр
Група
УЗОм-1-23-1.4з
Спеціальність
073 Управління навчальним закладом (з.ф.н.)
Кафедра
Кафедра управління
Анотація
Бабенко Катерина Сергіївна
Формування професійної траєкторія розвитку керівника закладу дошкільної освіти. Києва. К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, Факультет економіки та управління, 2024.
Науковий керівник – Панченко Алла Гнатівна кандидатка наук з державного управління, доцентка кафедри управління Факультету економіки управління.
У магістерській роботі розглянуто теоретичні основи професійного розвитку керівника закладу дошкільної освіти. Досліджено сучасний стан професійного розвитку керівників ЗДО. Вивчено досвід країн з розвиненою системою дошкільної освіти щодо підготовки та розвитку керівників ЗДО. Розроблено програму формування професійної траєкторії розвитку керівника ЗДО. Надано рекомендації щодо впровадження розробленої моделі.
Ключові слова: професійний розвиток, керівник закладу дошкільної освіти, професійна траєкторія, теоретичні основи, сучасний стан, підготовка керівників ЗДО, досвід країн, система дошкільної освіти, модель професійного розвитку, методичні рекомендації, інноваційні підходи, управлінські компетентності, реформа дошкільної освіти..
Структура роботи: робота містить вступ, три розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи 82 сторінки, 1 рисунок, 3 таблиці, 1 додаток. Кількість використаних джерел 65 на 6 сторінках.
Формування професійної траєкторія розвитку керівника закладу дошкільної освіти. Києва. К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, Факультет економіки та управління, 2024.
Науковий керівник – Панченко Алла Гнатівна кандидатка наук з державного управління, доцентка кафедри управління Факультету економіки управління.
У магістерській роботі розглянуто теоретичні основи професійного розвитку керівника закладу дошкільної освіти. Досліджено сучасний стан професійного розвитку керівників ЗДО. Вивчено досвід країн з розвиненою системою дошкільної освіти щодо підготовки та розвитку керівників ЗДО. Розроблено програму формування професійної траєкторії розвитку керівника ЗДО. Надано рекомендації щодо впровадження розробленої моделі.
Ключові слова: професійний розвиток, керівник закладу дошкільної освіти, професійна траєкторія, теоретичні основи, сучасний стан, підготовка керівників ЗДО, досвід країн, система дошкільної освіти, модель професійного розвитку, методичні рекомендації, інноваційні підходи, управлінські компетентності, реформа дошкільної освіти..
Структура роботи: робота містить вступ, три розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи 82 сторінки, 1 рисунок, 3 таблиці, 1 додаток. Кількість використаних джерел 65 на 6 сторінках.
Зміст
ВСТУП 5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 7
1.1. Сутність та особливості професійної діяльності керівника закладу
дошкільної освіти 7
1.2. Компетентнісний підхід у професійному розвитку керівника ЗДО 15
1.3. Нормативно-правове забезпечення професійного розвитку керівників
закладів дошкільної освіти 20
Висновки до розділу 26
РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 28
2.1. Діагностика рівня професійної компетентності керівників ЗДО 28
2.2. Аналіз існуючих програм та форм підвищення кваліфікації керівників ЗДО
32
2.3. Виявлення проблем та перспектив професійного розвитку керівників
закладів дошкільної освіти 36
2.4. Вивчення досвіду країн з розвиненою системою дошкільної освіти щодо
підготовки та розвитку керівників ЗДО 38
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 42
РОЗДІЛ 3. РОЗРОБКА ПРОГРАМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ТРАЄКТОРІЇ РОЗВИТКУ
КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 43
3.1. Концептуальні засади формування індивідуальної траєкторії професійного
розвитку керівника ЗДО 43
3.2. Структурні компоненти моделі професійної траєкторії розвитку керівника
ЗДО 56
3.3. Рекомендації щодо впровадження програми професійної траєкторії
розвитку керівника ЗДО 60
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 64
ВИСНОВКИ 65
Додатки
Тренінг: Формулювання SMART-цілей
Мета тренінгу: Ознайомити учасників з концепцією SMART-цілей та
навчити їх формулювати цілі, що відповідають цим критеріям.
Вступ
Ведучий: Доброго дня, шановні учасники! Я радий вас бачити на нашому
тренінгу, присвяченому формулюванню SMART-цілей. Сьогодні ми будемо
говорити про одну з найважливіших складових успіху в професійному розвитку
— цілі.
Огляд теми: Значення цілей у професійному розвитку
Ведучий: Давайте розпочнемо з основ. Чому ж важливо ставити цілі? Цілі
є основою нашої роботи. Вони допомагають нам:
Зосередитися на важливому: коли у нас є чітко визначена мета, ми
знаємо, на що спрямовувати свої зусилля. Це особливо важливо у професійній
сфері, де ми маємо безліч завдань і обов’язків. Зосередженість на конкретній
цілі дозволяє уникнути розпорошення уваги.
Оцінювати прогрес: чітко визначені цілі дають можливість оцінити,
наскільки ми просуваємося у своїй діяльності. Це важливо для нашого
професійного зростання, адже ми можемо побачити, які результати ми досягли і
що потрібно вдосконалити.
Мотивація: коли ми знаємо, чого прагнемо досягти, це підвищує нашу
мотивацію. Відчуття прогресу та досягнень надихає нас на нові звершення.
Прийняття рішень: чітко сформульовані цілі допомагають приймати
рішення, орієнтуючи нас на те, що є важливим у конкретний момент.
Значення SMART-цілей: Чому важливо формулювати цілі за критеріями
SMART
Ведучий: Тепер, коли ми розуміємо важливість цілей, давайте поговоримо
про те, як їх формулювати. Тут на допомогу приходить концепція SMART.
SMART — це акронім, що означає
o S (Specific) — Конкретність
o M (Measurable) — Вимірюваність
o A (Achievable) — Досяжність
o R (Relevant) — Відповідність
o T (Time-bound) — Обмеженість у часі
Чому саме ці критерії? Формулюючи цілі за критеріями SMART, ми
досягаємо кількох важливих переваг:
1. Чіткість: конкретні цілі зменшують імовірність непорозумінь і
дозволяють уникнути двозначностей. Вони надають нам чітке уявлення про те,
чого саме ми прагнемо досягти.
2. Оцінка прогресу: вимірювані цілі дозволяють оцінити, наскільки ми
просунулися в досягненні мети. Це допомагає своєчасно вносити корективи в
наші дії.
3. Реальність: цілі, які є досяжними, дають нам шанс їх реалізувати.
Нереалістичні цілі можуть викликати розчарування та зниження мотивації.
4. Актуальність: цілі, що відповідають нашим пріоритетам і потребам,
допомагають нам залишатися сфокусованими на важливих завданнях, що
сприяють нашому розвитку.
5. Терміновість: чітке визначення термінів виконання цілей спонукає
нас діяти, а не відкладати справи на потім.
Ведучий: У процесі нашого тренінгу ми не лише розглянемо ці принципи,
але й навчимося формулювати свої власні SMART-цілі. Я сподіваюся, що після
сьогоднішнього заняття ви зможете застосувати ці знання у своїй професійній
діяльності та досягти нових висот!
Давайте перейдемо до наступної частини, де ми детально розглянемо
кожен з компонентів SMART.
2. Що таке SMART?
Ведучий: Тепер, коли ми розглянули важливість формулювання цілей,
давайте детальніше зупинимося на кожному з компонентів SMART, щоб ви
могли зрозуміти, як їх застосовувати на практиці.
S (Specific): Конкретність
Конкретність — це перший і найважливіший аспект формулювання цілей.
Ваша ціль повинна бути чіткою і конкретною, без двозначностей. Це допоможе
уникнути плутанини та надасть ясність у тому, чого саме ви прагнете досягти.
Приклад: "Збільшити кількість дітей, які беруть участь у гуртках, на 20%."
o Обговорення: Яка саме кількість дітей вас цікавить? Які гуртки?
Цей приклад демонструє, що ціль не тільки чітка, але й конкретна, оскільки
вказує на вимірюваний результат.
M (Measurable): Вимірюваність
Вимірюваність дозволяє оцінити прогрес у досягненні мети. Це означає,
що ви повинні мати можливість зібрати дані або використовувати інші методи
для моніторингу вашого прогресу.
Приклад: "Провести опитування серед батьків для оцінки задоволеності
роботою закладу."
o Обговорення: Визначаючи, що саме ви будете вимірювати
(задоволеність батьків), ви створюєте можливість для об’єктивної оцінки, що
робить цю ціль вимірювальною.
A (Achievable): Досяжність
Досяжність — це впевненість у тому, що ваша ціль реальна і досяжна.
Варто пам’ятати про наявні ресурси, обмеження та можливості вашої команди
або організації.
Приклад: "Забезпечити участь 50% вихователів у професійних курсах
протягом року."
o Обговорення: Це означає, що ви оцінюєте наявні ресурси, графіки
та інші фактори, які впливають на можливість реалізації даної цілі.
R (Relevant): Відповідність
Відповідність стосується того, чи має ваша ціль актуальність у контексті
загальної стратегії розвитку. Ціль повинна відповідати потребам організації або
особистим цілям.
Приклад: "Розвивати інклюзивну освіту відповідно до нових стандартів."
o Обговорення: Ця ціль є актуальною, якщо вона відповідає
загальним напрямкам розвитку вашого закладу або програми.
T (Time-bound): Обмеженість у часі
Обмеженість у часі вказує на те, що ви повинні визначити терміни
виконання цілей. Це допомагає створити відчуття терміновості та дисципліни.
Приклад: "Завершити підготовку плану розвитку до кінця червня."
o Обговорення: Установлення терміни виконання дає зрозуміти, коли
саме потрібно завершити роботу, що мотивує до активних дій.
3. Переваги SMART-цілей
1. Чітке розуміння цілей
Пояснення: SMART-цілі забезпечують ясність у визначенні того, чого
саме ви прагнете досягти. Це означає, що ви не витрачаєте час на роздуми про
те, що повинно бути зроблено, оскільки цілі формулюються конкретно і
зрозуміло.
Приклад: Замість загального "покращити якість освіти", ви формулюєте:
"провести навчання для 75% вихователів щодо нових методик".
2. Зосередження на важливих аспектах роботи
Пояснення: Визначаючи цілі за критеріями SMART, ви можете
зосередитися на ключових аспектах вашої роботи. Це допомагає відокремити
важливі завдання від менш значущих, що дозволяє ефективніше планувати свої
зусилля.
Приклад: Замість того, щоб розпорошуватися на багато завдань, ви
можете зосередитися на найважливішому, наприклад, "забезпечити участь
100% вихователів у тренінгу з інклюзивної освіти".
3. Легкість в оцінці прогресу та досягнень
Пояснення: Формулювання цілей за критеріями SMART дозволяє легко
відстежувати ваш прогрес. Ви можете регулярно перевіряти, на якому етапі
знаходитеся щодо досягнення поставлених цілей.
Приклад: Якщо ваша ціль — "провести опитування серед батьків до кінця
березня", ви можете оцінювати, чи завершили ви це завдання вчасно і які
результати отримали.
4. Мотивація до досягнення результатів
Пояснення: Коли ви маєте чіткі, вимірювальні цілі, це підвищує вашу
мотивацію. Ви бачите, що ваші зусилля призводять до конкретних результатів,
що стимулює вас рухатися далі.
Приклад: Визначення конкретної мети, як-от "збільшити залученість
дітей у гуртках на 20%", допомагає вам відчувати задоволення від досягнень,
коли ви бачите реальний прогрес.
Ведучий: Як ви можете бачити, SMART-цілі не лише спрощують процес
планування, але й надають вам інструменти для оцінки вашої роботи. На
наступному етапі ми перейдемо до практичних вправ, де ви зможете
застосувати ці знання на практиці. Готові?
4. Практична частина
Ведучий: Тепер, коли ми обговорили основні принципи SMART-цілей та їх
переваги, перейдемо до практичної частини нашого тренінгу. Це дозволить вам
застосувати знання на практиці та розробити власні цілі.
Завдання 1: Розробка власних SMART-цілей
1. Інструкція:
o Візьміть аркуш паперу та ручку. Вам потрібно визначити одну або
декілька цілей, які відповідають вашим професійним потребам.
o Застосуйте критерії SMART: ваші цілі повинні бути специфічними,
вимірювальними, досяжними, релевантними та обмеженими в часі.
2. Приклад:
o "Збільшити кількість дітей, які беруть участь у гуртках, на 20% до
кінця навчального року."
3. Час: 15-20 хвилин.
Завдання 2: Групова дискусія
1. Інструкція:
o Поділіться своїми цілями з сусідніми учасниками. Обговоріть, які
елементи SMART-цілей були використані, та чи є можливості для покращення
формулювання.
o Ваша мета — дати конструктивний зворотний зв'язок один одному
та підказати, як можна вдосконалити цілі.
2. Час: 20-25 хвилин.
Завдання 3: Презентація цілей у малих групах
1. Інструкція:
o У невеликих групах (по 3-4 учасника) оберіть одну або дві цілі, які
ви розробили, та презентуйте їх.
o Кожна група має 5-7 хвилин на презентацію, після чого учасники
можуть задавати питання та надавати зворотний зв'язок.
2. Час: 30 хвилин (плюс час для запитань).
Ведучий: Давайте намагатися зосередитися на конструктивному
зворотному зв'язку та підтримці один одного в процесі формулювання цілей.
Пам'ятайте, що це чудова можливість для розвитку та вдосконалення вашої
професійної діяльності. Після завершення всіх завдань ми обговоримо, які
висновки ви зробили та які цілі хочете реалізувати в майбутньому.
Підсумки тренінгу
Ведучий: Дякую вам за активну участь у нашому тренінгу про
формулювання SMART-цілей. Перед тим як закінчити, давайте підведемо
підсумки та обговоримо, як ви плануєте застосовувати отримані знання у своїй
професійній діяльності.
Оцінка тренінгу
1. Обговорення:
o Які основні висновки ви зробили з нашого тренінгу?
o Як ви плануєте впровадити принципи SMART у своїй щоденній
роботі?
o Чи виникли у вас нові ідеї для професійного розвитку?
2. Збір зворотного зв'язку:
o Задайте учасникам кілька запитань для обговорення:
Яка частина тренінгу була для вас найкориснішою?
Чи були моменти, які ви вважаєте можуть бути покращені у
майбутньому?
Які цілі ви плануєте сформулювати за принципами SMART
найближчим часом?
3. Час: 15-20 хвилин.
Заключення
Ведучий:
1. Формулювання SMART-цілей є важливим етапом у професійному
розвитку. Цей підхід допомагає зосередитися на конкретних, вимірювальних та
досяжних цілях, що сприяє підвищенню ефективності управлінської діяльності.
2. Заохочую вас до регулярного використання принципів SMART для
встановлення та досягнення своїх професійних цілей. Це дозволить вам не лише
покращити вашу роботу, але й допоможе вашим колегам та команді досягати
нових висот.
3. Дякую вам за участь! Бажаю успіху в реалізації ваших цілей. Якщо
у вас будуть запитання чи потреба в додаткових матеріалах, не соромтеся
звертатися. На все добре!
Очікувані результати програми
Підвищення рівня професійної компетентності керівника ЗДО.
Зростання якості управлінської діяльності та загальної ефективності
закладу.
Забезпечення безперервного професійного зростання і
самовдосконалення.
Позитивний вплив на якість освітніх послуг та задоволеність батьків і
працівників ЗДО.
Критерії оцінки ефективності програми
Досягнення встановлених цілей (зміни в рівні компетентності, здатність
до інноваційного підходу).
Оцінка зростання задоволеності та лояльності персоналу та батьків.
Аналіз впровадження інноваційних підходів та їх вплив на діяльність закладу.
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 7
1.1. Сутність та особливості професійної діяльності керівника закладу
дошкільної освіти 7
1.2. Компетентнісний підхід у професійному розвитку керівника ЗДО 15
1.3. Нормативно-правове забезпечення професійного розвитку керівників
закладів дошкільної освіти 20
Висновки до розділу 26
РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 28
2.1. Діагностика рівня професійної компетентності керівників ЗДО 28
2.2. Аналіз існуючих програм та форм підвищення кваліфікації керівників ЗДО
32
2.3. Виявлення проблем та перспектив професійного розвитку керівників
закладів дошкільної освіти 36
2.4. Вивчення досвіду країн з розвиненою системою дошкільної освіти щодо
підготовки та розвитку керівників ЗДО 38
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 42
РОЗДІЛ 3. РОЗРОБКА ПРОГРАМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ТРАЄКТОРІЇ РОЗВИТКУ
КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 43
3.1. Концептуальні засади формування індивідуальної траєкторії професійного
розвитку керівника ЗДО 43
3.2. Структурні компоненти моделі професійної траєкторії розвитку керівника
ЗДО 56
3.3. Рекомендації щодо впровадження програми професійної траєкторії
розвитку керівника ЗДО 60
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 64
ВИСНОВКИ 65
Додатки
Тренінг: Формулювання SMART-цілей
Мета тренінгу: Ознайомити учасників з концепцією SMART-цілей та
навчити їх формулювати цілі, що відповідають цим критеріям.
Вступ
Ведучий: Доброго дня, шановні учасники! Я радий вас бачити на нашому
тренінгу, присвяченому формулюванню SMART-цілей. Сьогодні ми будемо
говорити про одну з найважливіших складових успіху в професійному розвитку
— цілі.
Огляд теми: Значення цілей у професійному розвитку
Ведучий: Давайте розпочнемо з основ. Чому ж важливо ставити цілі? Цілі
є основою нашої роботи. Вони допомагають нам:
Зосередитися на важливому: коли у нас є чітко визначена мета, ми
знаємо, на що спрямовувати свої зусилля. Це особливо важливо у професійній
сфері, де ми маємо безліч завдань і обов’язків. Зосередженість на конкретній
цілі дозволяє уникнути розпорошення уваги.
Оцінювати прогрес: чітко визначені цілі дають можливість оцінити,
наскільки ми просуваємося у своїй діяльності. Це важливо для нашого
професійного зростання, адже ми можемо побачити, які результати ми досягли і
що потрібно вдосконалити.
Мотивація: коли ми знаємо, чого прагнемо досягти, це підвищує нашу
мотивацію. Відчуття прогресу та досягнень надихає нас на нові звершення.
Прийняття рішень: чітко сформульовані цілі допомагають приймати
рішення, орієнтуючи нас на те, що є важливим у конкретний момент.
Значення SMART-цілей: Чому важливо формулювати цілі за критеріями
SMART
Ведучий: Тепер, коли ми розуміємо важливість цілей, давайте поговоримо
про те, як їх формулювати. Тут на допомогу приходить концепція SMART.
SMART — це акронім, що означає
o S (Specific) — Конкретність
o M (Measurable) — Вимірюваність
o A (Achievable) — Досяжність
o R (Relevant) — Відповідність
o T (Time-bound) — Обмеженість у часі
Чому саме ці критерії? Формулюючи цілі за критеріями SMART, ми
досягаємо кількох важливих переваг:
1. Чіткість: конкретні цілі зменшують імовірність непорозумінь і
дозволяють уникнути двозначностей. Вони надають нам чітке уявлення про те,
чого саме ми прагнемо досягти.
2. Оцінка прогресу: вимірювані цілі дозволяють оцінити, наскільки ми
просунулися в досягненні мети. Це допомагає своєчасно вносити корективи в
наші дії.
3. Реальність: цілі, які є досяжними, дають нам шанс їх реалізувати.
Нереалістичні цілі можуть викликати розчарування та зниження мотивації.
4. Актуальність: цілі, що відповідають нашим пріоритетам і потребам,
допомагають нам залишатися сфокусованими на важливих завданнях, що
сприяють нашому розвитку.
5. Терміновість: чітке визначення термінів виконання цілей спонукає
нас діяти, а не відкладати справи на потім.
Ведучий: У процесі нашого тренінгу ми не лише розглянемо ці принципи,
але й навчимося формулювати свої власні SMART-цілі. Я сподіваюся, що після
сьогоднішнього заняття ви зможете застосувати ці знання у своїй професійній
діяльності та досягти нових висот!
Давайте перейдемо до наступної частини, де ми детально розглянемо
кожен з компонентів SMART.
2. Що таке SMART?
Ведучий: Тепер, коли ми розглянули важливість формулювання цілей,
давайте детальніше зупинимося на кожному з компонентів SMART, щоб ви
могли зрозуміти, як їх застосовувати на практиці.
S (Specific): Конкретність
Конкретність — це перший і найважливіший аспект формулювання цілей.
Ваша ціль повинна бути чіткою і конкретною, без двозначностей. Це допоможе
уникнути плутанини та надасть ясність у тому, чого саме ви прагнете досягти.
Приклад: "Збільшити кількість дітей, які беруть участь у гуртках, на 20%."
o Обговорення: Яка саме кількість дітей вас цікавить? Які гуртки?
Цей приклад демонструє, що ціль не тільки чітка, але й конкретна, оскільки
вказує на вимірюваний результат.
M (Measurable): Вимірюваність
Вимірюваність дозволяє оцінити прогрес у досягненні мети. Це означає,
що ви повинні мати можливість зібрати дані або використовувати інші методи
для моніторингу вашого прогресу.
Приклад: "Провести опитування серед батьків для оцінки задоволеності
роботою закладу."
o Обговорення: Визначаючи, що саме ви будете вимірювати
(задоволеність батьків), ви створюєте можливість для об’єктивної оцінки, що
робить цю ціль вимірювальною.
A (Achievable): Досяжність
Досяжність — це впевненість у тому, що ваша ціль реальна і досяжна.
Варто пам’ятати про наявні ресурси, обмеження та можливості вашої команди
або організації.
Приклад: "Забезпечити участь 50% вихователів у професійних курсах
протягом року."
o Обговорення: Це означає, що ви оцінюєте наявні ресурси, графіки
та інші фактори, які впливають на можливість реалізації даної цілі.
R (Relevant): Відповідність
Відповідність стосується того, чи має ваша ціль актуальність у контексті
загальної стратегії розвитку. Ціль повинна відповідати потребам організації або
особистим цілям.
Приклад: "Розвивати інклюзивну освіту відповідно до нових стандартів."
o Обговорення: Ця ціль є актуальною, якщо вона відповідає
загальним напрямкам розвитку вашого закладу або програми.
T (Time-bound): Обмеженість у часі
Обмеженість у часі вказує на те, що ви повинні визначити терміни
виконання цілей. Це допомагає створити відчуття терміновості та дисципліни.
Приклад: "Завершити підготовку плану розвитку до кінця червня."
o Обговорення: Установлення терміни виконання дає зрозуміти, коли
саме потрібно завершити роботу, що мотивує до активних дій.
3. Переваги SMART-цілей
1. Чітке розуміння цілей
Пояснення: SMART-цілі забезпечують ясність у визначенні того, чого
саме ви прагнете досягти. Це означає, що ви не витрачаєте час на роздуми про
те, що повинно бути зроблено, оскільки цілі формулюються конкретно і
зрозуміло.
Приклад: Замість загального "покращити якість освіти", ви формулюєте:
"провести навчання для 75% вихователів щодо нових методик".
2. Зосередження на важливих аспектах роботи
Пояснення: Визначаючи цілі за критеріями SMART, ви можете
зосередитися на ключових аспектах вашої роботи. Це допомагає відокремити
важливі завдання від менш значущих, що дозволяє ефективніше планувати свої
зусилля.
Приклад: Замість того, щоб розпорошуватися на багато завдань, ви
можете зосередитися на найважливішому, наприклад, "забезпечити участь
100% вихователів у тренінгу з інклюзивної освіти".
3. Легкість в оцінці прогресу та досягнень
Пояснення: Формулювання цілей за критеріями SMART дозволяє легко
відстежувати ваш прогрес. Ви можете регулярно перевіряти, на якому етапі
знаходитеся щодо досягнення поставлених цілей.
Приклад: Якщо ваша ціль — "провести опитування серед батьків до кінця
березня", ви можете оцінювати, чи завершили ви це завдання вчасно і які
результати отримали.
4. Мотивація до досягнення результатів
Пояснення: Коли ви маєте чіткі, вимірювальні цілі, це підвищує вашу
мотивацію. Ви бачите, що ваші зусилля призводять до конкретних результатів,
що стимулює вас рухатися далі.
Приклад: Визначення конкретної мети, як-от "збільшити залученість
дітей у гуртках на 20%", допомагає вам відчувати задоволення від досягнень,
коли ви бачите реальний прогрес.
Ведучий: Як ви можете бачити, SMART-цілі не лише спрощують процес
планування, але й надають вам інструменти для оцінки вашої роботи. На
наступному етапі ми перейдемо до практичних вправ, де ви зможете
застосувати ці знання на практиці. Готові?
4. Практична частина
Ведучий: Тепер, коли ми обговорили основні принципи SMART-цілей та їх
переваги, перейдемо до практичної частини нашого тренінгу. Це дозволить вам
застосувати знання на практиці та розробити власні цілі.
Завдання 1: Розробка власних SMART-цілей
1. Інструкція:
o Візьміть аркуш паперу та ручку. Вам потрібно визначити одну або
декілька цілей, які відповідають вашим професійним потребам.
o Застосуйте критерії SMART: ваші цілі повинні бути специфічними,
вимірювальними, досяжними, релевантними та обмеженими в часі.
2. Приклад:
o "Збільшити кількість дітей, які беруть участь у гуртках, на 20% до
кінця навчального року."
3. Час: 15-20 хвилин.
Завдання 2: Групова дискусія
1. Інструкція:
o Поділіться своїми цілями з сусідніми учасниками. Обговоріть, які
елементи SMART-цілей були використані, та чи є можливості для покращення
формулювання.
o Ваша мета — дати конструктивний зворотний зв'язок один одному
та підказати, як можна вдосконалити цілі.
2. Час: 20-25 хвилин.
Завдання 3: Презентація цілей у малих групах
1. Інструкція:
o У невеликих групах (по 3-4 учасника) оберіть одну або дві цілі, які
ви розробили, та презентуйте їх.
o Кожна група має 5-7 хвилин на презентацію, після чого учасники
можуть задавати питання та надавати зворотний зв'язок.
2. Час: 30 хвилин (плюс час для запитань).
Ведучий: Давайте намагатися зосередитися на конструктивному
зворотному зв'язку та підтримці один одного в процесі формулювання цілей.
Пам'ятайте, що це чудова можливість для розвитку та вдосконалення вашої
професійної діяльності. Після завершення всіх завдань ми обговоримо, які
висновки ви зробили та які цілі хочете реалізувати в майбутньому.
Підсумки тренінгу
Ведучий: Дякую вам за активну участь у нашому тренінгу про
формулювання SMART-цілей. Перед тим як закінчити, давайте підведемо
підсумки та обговоримо, як ви плануєте застосовувати отримані знання у своїй
професійній діяльності.
Оцінка тренінгу
1. Обговорення:
o Які основні висновки ви зробили з нашого тренінгу?
o Як ви плануєте впровадити принципи SMART у своїй щоденній
роботі?
o Чи виникли у вас нові ідеї для професійного розвитку?
2. Збір зворотного зв'язку:
o Задайте учасникам кілька запитань для обговорення:
Яка частина тренінгу була для вас найкориснішою?
Чи були моменти, які ви вважаєте можуть бути покращені у
майбутньому?
Які цілі ви плануєте сформулювати за принципами SMART
найближчим часом?
3. Час: 15-20 хвилин.
Заключення
Ведучий:
1. Формулювання SMART-цілей є важливим етапом у професійному
розвитку. Цей підхід допомагає зосередитися на конкретних, вимірювальних та
досяжних цілях, що сприяє підвищенню ефективності управлінської діяльності.
2. Заохочую вас до регулярного використання принципів SMART для
встановлення та досягнення своїх професійних цілей. Це дозволить вам не лише
покращити вашу роботу, але й допоможе вашим колегам та команді досягати
нових висот.
3. Дякую вам за участь! Бажаю успіху в реалізації ваших цілей. Якщо
у вас будуть запитання чи потреба в додаткових матеріалах, не соромтеся
звертатися. На все добре!
Очікувані результати програми
Підвищення рівня професійної компетентності керівника ЗДО.
Зростання якості управлінської діяльності та загальної ефективності
закладу.
Забезпечення безперервного професійного зростання і
самовдосконалення.
Позитивний вплив на якість освітніх послуг та задоволеність батьків і
працівників ЗДО.
Критерії оцінки ефективності програми
Досягнення встановлених цілей (зміни в рівні компетентності, здатність
до інноваційного підходу).
Оцінка зростання задоволеності та лояльності персоналу та батьків.
Аналіз впровадження інноваційних підходів та їх вплив на діяльність закладу.
Покликання
1. Аніщук А. М. Управлінська діяльність в системі дошкільної освіти:
навчальний посібник для магістрів спеціальності 012 Дошкільна освіта. Ніжин:
НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 319 с.
2. Базовий компонент дошкільної освіти
URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/...
yu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення:
18.05.2024)
3. Бобир В. Г. Професійний розвиток керівника дошкільного
навчального закладу // Науковий вісник УМО «Педагогіка». № 2 (2016). URL:
http://umo.edu.ua/images/content/institutes/imp/...
_2016/%D0%91%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%80.pdf (дата звернення:
18.05.2024)
4. Бондар О. В. Створення індивідуальної траєкторії розвитку
педагога засобами самоосвіти. Актуальні проблеми педагогічної науки в ХХІ
столітті: зб. тез доп. наук.-практ. конф., м. Одеса, 24 бер. 2021 р. Одеса, 2021. С.
93-95.
5. Братаніч Б. В. Маркетинг в освіті як предмет філософського аналізу
: автореф. дис. … д-ра філософ. наук: 09.00.10. Київ, 2006. 35 с.
6. Бухлова Н. В. Мотивація до самоосвіти вчителя й учня. Управління
освітою : Часопис для керівників освітньої галузі. 2010. № 18. С. 24-27.
7. Воронова С. В. Самоосвіта керівника загальноосвітнього
навчального закладу : навч.-метод. посіб. Харків : Вид. група «Основа», 2017.
128 с.
8. Воронова С. В. Самоосвіта керівника загальноосвітнього
навчального закладу: реалії часу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2015.
Вип. 19. С. 51-57.
9. Власюк А. Д. Управлінська компетентність як складова професійної
кваліфікації керівника закладу дошкільної освіти. URL:
http://eprints.zu.edu.ua/27083/1/%D0%92%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%8E%
D0%BA.pdf (дата звернення: 18.05.2024)
10. Галяпа М. Атестація педагогічних працівників. Виховательметодист
дошкільного навчального закладу. 2019. № 10. С. 65–68.
11. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь,
2017. 376 с.
12. Григоренко Л. О. Самостійна робота як фактор підвищення
ефективності підготовки майбутніх педагогів до професійної діяльності. Рідна
школа. 2015. № 8. С. 22-24.
13. Гринько В. Основні критерії передового педагогічного досвіду,
Рідна школа. 2007. № 3. С. 13–15.
14. Ензельт О. П., Боднар О. С. Підвищення ефективності навчання
педагогів засобами тренінгових технологій на засадах андрагогічного підходу.
Science Review. 2020. Т. 3. Вип. 6. С. 19-22.
15. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г.
Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
16. Загальні відомості про післядипломну освіту : офіційний сайт
Міністерства освіти та науки України. URL: http://www.mon.gov.ua/ education/
higher/topic/pdosv/zgv/ (дата звернення: 18.05.2024).
17. Закон України «Про освіту» URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text" class="hcphp-link">https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 18.05.2024)
18. Закон України «Про дошкільну освіту» URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text" class="hcphp-link">https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 18.05.2024)
19. Збірник законодавчих і нормативних актів про дошкільну освіт /
упоряд.: К. Л. Крутій, Н. В. Погрібняк. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС», 2015. 33 с.
20. Інструктивно-методичні рекомендації щодо забезпечення
наступності дошкільної та початкової освіти /Додаток до листа МОН України
від 19.04.2018 №1/9-249 URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-
osvita/nastupnist-mizh-doshkilnoyu-ta-pochatkovoy u-osvitoyu. (дата звернення:
18.05.2024)
21. Керівництво організацією: навч. посіб. / О. Кузьмін, Н. Мала, О.
Мельник, І. Процик. Львів: Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2018. 50
с
22. Конвенція ООН про права дитини URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text" class="hcphp-link">https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text
23. Конвенція про права дитини. 1989. URL: https://zakon.rada.gov.ua
/laws/show/995 021 #Тext. (дата звернення: 18.05.2024)
24. Конституція України URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
(дата звернення: 18.05.2024)
25. Королюк С. Розвиток управлінської культури керівника
загальноосвітнього навчального закладу: монографія. Полтава, 2017. 168 с.
26. Крутій К. Проектування освітнього простору дошкільного
навчального закладу як умова розвитку здібностей дітей. Дошкільна освіта.
2017. № 2. С. 10–23.
27. Мантак Т. Школа молодого вихователя. Система роботи з
молодими спеціалістами у дошкільному закладі з формування професійної
компетентності (з досвіду роботи). URL: http://mantaktatyana. blogspot.com/
p/blog-page.html (дата звернення: 18.05.2024)
28. Менеджмент в освіті: навч. посіб. / А. А. Семез; Кіровогр. держ.
пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кіровоград, 2019. 167 с.
29. Мішин С. Теоретичне обґрунтування поняття «самоосвіта» в
процесі професійної педагогічної діяльності майбутнього фахівця. Фізичне
виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць
2012. № 2 (18). С. 35-41.
30. Наказ МОН України від 22.01.2016 р. №46 «Щодо впровадження
основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку». URL:
http://oblosvita.com/ engine/download.php?id=l 1637. (дата звернення: 18.05.2024)
31. Національна доктрина розвитку освіти: Указ Президента України
від 17.04.2002 р. № 347/2002. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення: 18.05.2024).
32. Окорський В. П. Основи менеджменту: навч. посіб. Рівне: НУВГП,
2019. 400 с. 73.
33. Олійник В. В. Безперервний професійний розвиток педагога в
умовах реалізації Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021
роки : доповідь на Всеукр. наук.-практ. семінару в рамках Всеукр. школи
новаторства кер., наук.-пед. і пед. працівників післядиплом. пед. освіти /
упоряд.: Н.В. Любченко та ін.; за заг. ред. В.В. Олійника. Рівне : ПП Лапсюк,
2012. С. 3-13.
34. Олійник В. В. Тенденції розвитку післядипломної педагогічної
освіти в умовах трансформації суспільства. Теорія і практика управління
соціальними системами. 2013. № 1. С. 56-66.
35. Опитувальник А. Реана «Мотивація успіху та страх невдачі». URL:
http://iqholding.com.ua/blogs/motivatsiya-uspikh... (дата
звернення: 18.05.2024).
36. Організація харчування дітей в ДНЗ. Практика управління
дошкільним закладом. 2013. № 2. Спецвипуск.
37. Педагогічна діагностика: метод. рекомендації / укл. В. І. Уруський.
Тернопіль, 2012. 129 с.
38. Петечук В. М. Особливості управління інноваційною діяльністю в
закладах освіти районними/міськими методичними кабінетами, 2020. URL:
http://www.zakinppo.org.ua (дата звернення: 15.05.2024)
39. Положення про заклад дошкільної освіти (в редакції постанови
КМУ від 27.01.2021 №86). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/86-2021-
%D0%BF#Text. (дата звернення: 18.05.2024)
40. Прищепа С. М. Змістова характеристика основних управлінських
стилів керівника навчального закладу. Вісник Українськотуркменського
культурно-освітнього центру: міждисциплінарний науковий збірник. Умань:
ВПЦ «Візаві», 2017. Вип. 1. Ч. 1. С. 131–137.
41. Розвиток професіоналізму управлінської діяльності керівників
загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної
освіти : автореф.дис ... д-ра пед.наук: 13.00.04 / Тамара Михайлівна Сорочан .
Луганськ : Б.в., 2015 . 43 с.
42. Романюк І. Перспективне планування освітньої роботи вихователя.
Дошкільне виховання. 2013. № 5. С. 10–14.
43. Романюк І. Річний план роботи дошкільного закладу: структура та
етапи розроблення. Дошкільне виховання. 2016. № 7 . С. 12–15.
44. Семиченко В.А. Соціально-психологічні чинники мотивації
професійного вдосконалення особистості керівних кадрів освіти: Монографія /
за заг.ред. В.А. Семиченко. К., 2012. 135 с.
45. Семенова Н., Сільчук А. Взаємодія сім’ї та дошкільного
навчального закладу: теоретичний аспект. Молодь і ринок. 2015. № 11 (130). С.
102–106.
46. Система контролю в ДНЗ / упоряд Т. Т. Чала. Харків: Вид. група
«Основа», 2019. 160 с.
47. ТИПОВА ПРОГРАМА підвищення кваліфікації керівників
(директорів) закладів дошкільної освіти щодо впровадження професійного
стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти»
URL:https://osvita.ua/doc/files/news/879/87901/63885... (дата
звернення: 18.05.2024)
48. Управління професійним розвитком учителів: навч.-метод. посіб. /
Л. А. Мартинець. Вінниця: ДонНУ, 2016. 87 с.
49. Урбанович А. А. Психологія управління: навч. посіб. Минск:
Харвест, 2017. 640 с.
50. Хриков Є. Управління навчальним закладом. Київ: Знання, 2016.
365 с.
51. Шанскова Т. І. Професійний розвиток педагогічних працівників
закладів дошкільної освіти у процесі методичної роботи // Педагогіка
формування творчої особистості у вищих і загальноосвітніх школах.
Запоріжжя, 2020. Вип. 70, т. 4. С. 45-50.
52. Шаповал Р. В. Адміністративно-правове регулювання освітньої
діяльності в Україні: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.07. Харків, 2011. 372 с.
53. Шаповал Р.В. Формування управлінської компетентності керівника
дошкільного навчального закладу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня
канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Р.В.
Шаповал . – Х., 2019. – 20 с.
54. Швайка Л. А. Методична робота в ДНЗ. Харків: Вид. група
«Основа», 2017. 304 с.
55. Хрипун В. І. Професійний саморозвиток педагогічного працівника
дошкільного навчального закладу у схемах і таблицях / для педагогічних
працівників дошкільних навчальних закладів. Черкаси: ЧОІПОПП, 2018. 25 с.
URL: http://ippro.com.ua/library/ attachments/article/273/ (дата звернення:
14.05.2024)
56. Fullan M. Leading in a Culture of Change. San Francisco: Jossey-Bass,
2011. 220 p.
57. Leithwood K., Seashore Louis K., Anderson S., Wahlstrom K. How
Leadership Influences Student Learning. New York: The Wallace Foundation, 2014.
91 p.
58. Rodd J. Leadership in Early Childhood: The Pathway to Professionalism.
3rd ed. Maidenhead: Open University Press, 2016. 196 p.
59. Heikka J., Waniganayake M. Pedagogical Leadership from a Distributed
Perspective within the Context of Early Childhood Education. International Journal
of Leadership in Education, 2021. Vol. 14, No. 4. P. 499–512.
60. Bush T., Glover D. Leadership and Management Development in
Education. London: SAGE Publications, 2014. 204 p.
61. Aubrey C. Leading and Managing in the Early Years. 2nd ed. London:
SAGE Publications, 2021. 240 p.
62. Bloom P. J., Bella J. M. Quality Leadership in Early Childhood
Programs: A Qualitative Study. Early Childhood Research & Practice, 2015. Vol. 7,
No. 1. P. 34–41.
63. Muijs D., Harris A. Teacher Leadership in (In)Action: Three Case
Studies of Contrasting Schools. Educational Management Administration &
Leadership, 2016. Vol. 34, No. 1. P. 111–134.
64. Kagan S. L., Bowman B. T. Leadership in Early Care and Education:
Issues and Challenges. Washington, D.C.: National Association for the Education of
Young Children, 2007. 192 p.
65. Siraj-Blatchford I., Manni L. Effective Leadership in the Early Years
Sector (ELEYS) Study. London: Institute of Education, University of London, 2017.
навчальний посібник для магістрів спеціальності 012 Дошкільна освіта. Ніжин:
НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 319 с.
2. Базовий компонент дошкільної освіти
URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/...
yu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення:
18.05.2024)
3. Бобир В. Г. Професійний розвиток керівника дошкільного
навчального закладу // Науковий вісник УМО «Педагогіка». № 2 (2016). URL:
http://umo.edu.ua/images/content/institutes/imp/...
_2016/%D0%91%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%80.pdf (дата звернення:
18.05.2024)
4. Бондар О. В. Створення індивідуальної траєкторії розвитку
педагога засобами самоосвіти. Актуальні проблеми педагогічної науки в ХХІ
столітті: зб. тез доп. наук.-практ. конф., м. Одеса, 24 бер. 2021 р. Одеса, 2021. С.
93-95.
5. Братаніч Б. В. Маркетинг в освіті як предмет філософського аналізу
: автореф. дис. … д-ра філософ. наук: 09.00.10. Київ, 2006. 35 с.
6. Бухлова Н. В. Мотивація до самоосвіти вчителя й учня. Управління
освітою : Часопис для керівників освітньої галузі. 2010. № 18. С. 24-27.
7. Воронова С. В. Самоосвіта керівника загальноосвітнього
навчального закладу : навч.-метод. посіб. Харків : Вид. група «Основа», 2017.
128 с.
8. Воронова С. В. Самоосвіта керівника загальноосвітнього
навчального закладу: реалії часу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2015.
Вип. 19. С. 51-57.
9. Власюк А. Д. Управлінська компетентність як складова професійної
кваліфікації керівника закладу дошкільної освіти. URL:
http://eprints.zu.edu.ua/27083/1/%D0%92%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%8E%
D0%BA.pdf (дата звернення: 18.05.2024)
10. Галяпа М. Атестація педагогічних працівників. Виховательметодист
дошкільного навчального закладу. 2019. № 10. С. 65–68.
11. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь,
2017. 376 с.
12. Григоренко Л. О. Самостійна робота як фактор підвищення
ефективності підготовки майбутніх педагогів до професійної діяльності. Рідна
школа. 2015. № 8. С. 22-24.
13. Гринько В. Основні критерії передового педагогічного досвіду,
Рідна школа. 2007. № 3. С. 13–15.
14. Ензельт О. П., Боднар О. С. Підвищення ефективності навчання
педагогів засобами тренінгових технологій на засадах андрагогічного підходу.
Science Review. 2020. Т. 3. Вип. 6. С. 19-22.
15. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г.
Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
16. Загальні відомості про післядипломну освіту : офіційний сайт
Міністерства освіти та науки України. URL: http://www.mon.gov.ua/ education/
higher/topic/pdosv/zgv/ (дата звернення: 18.05.2024).
17. Закон України «Про освіту» URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text" class="hcphp-link">https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 18.05.2024)
18. Закон України «Про дошкільну освіту» URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text" class="hcphp-link">https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 18.05.2024)
19. Збірник законодавчих і нормативних актів про дошкільну освіт /
упоряд.: К. Л. Крутій, Н. В. Погрібняк. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС», 2015. 33 с.
20. Інструктивно-методичні рекомендації щодо забезпечення
наступності дошкільної та початкової освіти /Додаток до листа МОН України
від 19.04.2018 №1/9-249 URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-
osvita/nastupnist-mizh-doshkilnoyu-ta-pochatkovoy u-osvitoyu. (дата звернення:
18.05.2024)
21. Керівництво організацією: навч. посіб. / О. Кузьмін, Н. Мала, О.
Мельник, І. Процик. Львів: Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2018. 50
с
22. Конвенція ООН про права дитини URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text" class="hcphp-link">https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text
23. Конвенція про права дитини. 1989. URL: https://zakon.rada.gov.ua
/laws/show/995 021 #Тext. (дата звернення: 18.05.2024)
24. Конституція України URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
(дата звернення: 18.05.2024)
25. Королюк С. Розвиток управлінської культури керівника
загальноосвітнього навчального закладу: монографія. Полтава, 2017. 168 с.
26. Крутій К. Проектування освітнього простору дошкільного
навчального закладу як умова розвитку здібностей дітей. Дошкільна освіта.
2017. № 2. С. 10–23.
27. Мантак Т. Школа молодого вихователя. Система роботи з
молодими спеціалістами у дошкільному закладі з формування професійної
компетентності (з досвіду роботи). URL: http://mantaktatyana. blogspot.com/
p/blog-page.html (дата звернення: 18.05.2024)
28. Менеджмент в освіті: навч. посіб. / А. А. Семез; Кіровогр. держ.
пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кіровоград, 2019. 167 с.
29. Мішин С. Теоретичне обґрунтування поняття «самоосвіта» в
процесі професійної педагогічної діяльності майбутнього фахівця. Фізичне
виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць
2012. № 2 (18). С. 35-41.
30. Наказ МОН України від 22.01.2016 р. №46 «Щодо впровадження
основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку». URL:
http://oblosvita.com/ engine/download.php?id=l 1637. (дата звернення: 18.05.2024)
31. Національна доктрина розвитку освіти: Указ Президента України
від 17.04.2002 р. № 347/2002. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення: 18.05.2024).
32. Окорський В. П. Основи менеджменту: навч. посіб. Рівне: НУВГП,
2019. 400 с. 73.
33. Олійник В. В. Безперервний професійний розвиток педагога в
умовах реалізації Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021
роки : доповідь на Всеукр. наук.-практ. семінару в рамках Всеукр. школи
новаторства кер., наук.-пед. і пед. працівників післядиплом. пед. освіти /
упоряд.: Н.В. Любченко та ін.; за заг. ред. В.В. Олійника. Рівне : ПП Лапсюк,
2012. С. 3-13.
34. Олійник В. В. Тенденції розвитку післядипломної педагогічної
освіти в умовах трансформації суспільства. Теорія і практика управління
соціальними системами. 2013. № 1. С. 56-66.
35. Опитувальник А. Реана «Мотивація успіху та страх невдачі». URL:
http://iqholding.com.ua/blogs/motivatsiya-uspikh... (дата
звернення: 18.05.2024).
36. Організація харчування дітей в ДНЗ. Практика управління
дошкільним закладом. 2013. № 2. Спецвипуск.
37. Педагогічна діагностика: метод. рекомендації / укл. В. І. Уруський.
Тернопіль, 2012. 129 с.
38. Петечук В. М. Особливості управління інноваційною діяльністю в
закладах освіти районними/міськими методичними кабінетами, 2020. URL:
http://www.zakinppo.org.ua (дата звернення: 15.05.2024)
39. Положення про заклад дошкільної освіти (в редакції постанови
КМУ від 27.01.2021 №86). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/86-2021-
%D0%BF#Text. (дата звернення: 18.05.2024)
40. Прищепа С. М. Змістова характеристика основних управлінських
стилів керівника навчального закладу. Вісник Українськотуркменського
культурно-освітнього центру: міждисциплінарний науковий збірник. Умань:
ВПЦ «Візаві», 2017. Вип. 1. Ч. 1. С. 131–137.
41. Розвиток професіоналізму управлінської діяльності керівників
загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної
освіти : автореф.дис ... д-ра пед.наук: 13.00.04 / Тамара Михайлівна Сорочан .
Луганськ : Б.в., 2015 . 43 с.
42. Романюк І. Перспективне планування освітньої роботи вихователя.
Дошкільне виховання. 2013. № 5. С. 10–14.
43. Романюк І. Річний план роботи дошкільного закладу: структура та
етапи розроблення. Дошкільне виховання. 2016. № 7 . С. 12–15.
44. Семиченко В.А. Соціально-психологічні чинники мотивації
професійного вдосконалення особистості керівних кадрів освіти: Монографія /
за заг.ред. В.А. Семиченко. К., 2012. 135 с.
45. Семенова Н., Сільчук А. Взаємодія сім’ї та дошкільного
навчального закладу: теоретичний аспект. Молодь і ринок. 2015. № 11 (130). С.
102–106.
46. Система контролю в ДНЗ / упоряд Т. Т. Чала. Харків: Вид. група
«Основа», 2019. 160 с.
47. ТИПОВА ПРОГРАМА підвищення кваліфікації керівників
(директорів) закладів дошкільної освіти щодо впровадження професійного
стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти»
URL:https://osvita.ua/doc/files/news/879/87901/63885... (дата
звернення: 18.05.2024)
48. Управління професійним розвитком учителів: навч.-метод. посіб. /
Л. А. Мартинець. Вінниця: ДонНУ, 2016. 87 с.
49. Урбанович А. А. Психологія управління: навч. посіб. Минск:
Харвест, 2017. 640 с.
50. Хриков Є. Управління навчальним закладом. Київ: Знання, 2016.
365 с.
51. Шанскова Т. І. Професійний розвиток педагогічних працівників
закладів дошкільної освіти у процесі методичної роботи // Педагогіка
формування творчої особистості у вищих і загальноосвітніх школах.
Запоріжжя, 2020. Вип. 70, т. 4. С. 45-50.
52. Шаповал Р. В. Адміністративно-правове регулювання освітньої
діяльності в Україні: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.07. Харків, 2011. 372 с.
53. Шаповал Р.В. Формування управлінської компетентності керівника
дошкільного навчального закладу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня
канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Р.В.
Шаповал . – Х., 2019. – 20 с.
54. Швайка Л. А. Методична робота в ДНЗ. Харків: Вид. група
«Основа», 2017. 304 с.
55. Хрипун В. І. Професійний саморозвиток педагогічного працівника
дошкільного навчального закладу у схемах і таблицях / для педагогічних
працівників дошкільних навчальних закладів. Черкаси: ЧОІПОПП, 2018. 25 с.
URL: http://ippro.com.ua/library/ attachments/article/273/ (дата звернення:
14.05.2024)
56. Fullan M. Leading in a Culture of Change. San Francisco: Jossey-Bass,
2011. 220 p.
57. Leithwood K., Seashore Louis K., Anderson S., Wahlstrom K. How
Leadership Influences Student Learning. New York: The Wallace Foundation, 2014.
91 p.
58. Rodd J. Leadership in Early Childhood: The Pathway to Professionalism.
3rd ed. Maidenhead: Open University Press, 2016. 196 p.
59. Heikka J., Waniganayake M. Pedagogical Leadership from a Distributed
Perspective within the Context of Early Childhood Education. International Journal
of Leadership in Education, 2021. Vol. 14, No. 4. P. 499–512.
60. Bush T., Glover D. Leadership and Management Development in
Education. London: SAGE Publications, 2014. 204 p.
61. Aubrey C. Leading and Managing in the Early Years. 2nd ed. London:
SAGE Publications, 2021. 240 p.
62. Bloom P. J., Bella J. M. Quality Leadership in Early Childhood
Programs: A Qualitative Study. Early Childhood Research & Practice, 2015. Vol. 7,
No. 1. P. 34–41.
63. Muijs D., Harris A. Teacher Leadership in (In)Action: Three Case
Studies of Contrasting Schools. Educational Management Administration &
Leadership, 2016. Vol. 34, No. 1. P. 111–134.
64. Kagan S. L., Bowman B. T. Leadership in Early Care and Education:
Issues and Challenges. Washington, D.C.: National Association for the Education of
Young Children, 2007. 192 p.
65. Siraj-Blatchford I., Manni L. Effective Leadership in the Early Years
Sector (ELEYS) Study. London: Institute of Education, University of London, 2017.