Музика українських композиторів для театру і кіно: персоналії, образно драматичні концепції, стильова специфіка


Автор(ка)
Супрун Ілля Миколайович

Ступінь
Магістр

Група
ММм-1-23-1.4д

Спеціальність
025 Музичне мистецтво

Кафедра
Кафедра музикознавства та музичної освіти


Анотація

Музика українських композиторів у театрі та кіно відіграє вирішальну роль у формуванні емоційного резонансу та глибини перцепції аудиторії. Це не просто елемент супроводу; музика є частиною художньої виразності, що сприяє розкриттю драматургічних нюансів і збагачує візуальне сприйняття сценічних і кінематографічних творів. Важливість музики в таких медіа полягає в її здатності трансформувати звичайний наратив у багатовимірний аудіовізуальний досвід. Аналіз того, як українські композитори використовують музику для створення та підкреслення національної ідентичності у театральних та кінематографічних творах, є важливим для розуміння культурних та соціальних процесів в Україні.
Тема має значний академічний та культурний інтерес, оскільки музика у фільмах та театрі не тільки відображає художній задум авторів та режисерів, але й відіграє ключову роль у формуванні суспільної свідомості і національної самобутності. Дослідження впливу музики на сценічне мистецтво і кінематограф дозволяє краще зрозуміти механізми емоційного впливу на глядача, а також способи вираження культурних ідентичностей через мистецькі форми.
Серед видатних особистостей, чиє творчий внесок у цю сферу є незаперечним, можна виокремити таких майстрів, як Мирослав Скорик та Євген Станкович. Їхні твори відіграють значущу роль у розвитку української музичної культури і є прикладом використання музики як засобу національного самовираження. Ці композитори, кожен у своєму жанрі, внесли величезний вклад у те, як музика може впливати на глибинні враження та емоційний зв’язок між твором і глядачем, роблячи їх творчість актуальною для аналізу в контексті української культурної спадщини.

Зміст

ВСТУП……………………………………………………………………......…...3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИЧНОГО СУПРОВОДУ В ТЕАТРІ ТА КІНО………………………………………………………………........................5
1.1. Історія музики у театрі та кіно в Україні та світі………………..……...5
1.2. Основні течії та стилі музики в кіно та театрі…………………….........9
1.3. Роль музики у створенні драматургічної концепції…………….........14
Висновок до 1 розділу…………………………………………………..….......23
РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ТВОРЧОСТІ ОБРАНИХ КОМПОЗИТОРІВ (1940-1990 РР.)…………………………………………………………………......................24
2.1. Мирослав Скорик: життєпис та ключові твори…………………….....24
2.2. Євген Станкович: стильові особливості та образно-драматична специфіка………………………………………………………………………….31
Висновок до 2 розділу…………………………………………………….........38
РОЗДІЛ 3. СТИЛІСТИЧНІ ТА ОБРАЗНО-ДРАМАТИЧНІ ІННОВАЦІЇ В МУЗИЦІ
ОБРАНИХ КОМПОЗИТОРІВ…………………………………….....................39
3.1. Порівняльний аналіз стильових засобів………………………..……..39
3.2. Вплив музичних інновацій на розвиток кіно та театру………….......44
3.3. Роль музики в загальній структурі кінематографічного та театрального мистецтва………………………………………………………...................…..49
Висновок до 3 розділу…………………………………………………….........56
ВИСНОВКИ………………………………………………………………............57
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………….............59

Покликання

1. Андрієвська В. Деякі музично-стильові особливості камерно-інструментальних ансамблів Василя Барвінського (до проблеми розвитку жанру) // Сторінки камерно-інструментального виконавства: українська та світова парадигма: тези Міжнар. наук.-практ. конф., 14 грудня 2017 р. – Львів: ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2017. – С. 46–47.
2. Андрієвська В. Камерно-інструментальний ансамбль у творчості львівських композиторів ХХ століття: дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. – Львів, 2002. – 207 с.
3. Андрієвська О. Сюїта для фортепіанного тріо Василя Витвицького у контексті розвитку жанру західноукраїнського камерно-інструментального ансамблю ХХ століття // Сторінки камерно-інструментального виконавства: українська та світова парадигма: тези Міжнар. наук.-практ. конф., 14 грудня 2017 р. – Львів: ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2017. – С. 58–60.
4. Андросова Д. Мінімалізм в музиці: напрямок і принцип мислення: дис. … канд. мистецтвознав: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. – Київ, 2005. – 190 с.
5. Анотований каталог фільмів, вироблених на Одеській кіностудії художніх фільмів та на інших студіях і творчих об’єднаннях в Одесі у 1917–2004 рр. / авт.-упор. В. Костроменко, Є. Рудих; наук. ред. С. Тримбач. Одеса, 2004. 609 с.
6. Антонюк Л. Музика і театр: взаємодія мистецтв. Київ: Ніка-Центр, 2017. 295 с.
7. Архимович Л., Каришева Т., Шеффер Т., Шреєр-Ткаченко О. Нариси з історії української музики: в 2 т. Київ, 1964. 311 с.
8. Афоніна О. Коди культури і «подвійне кодування» в мистецтві: монографія. Київ: НАКККіМ, 2017. 314 с.
9. Афоніна О. Сучасна українська музика у вимірах європоцентризму: монографія. Київ: НАКККіМ, 2012. 164 с.
10. Афоніна О. Художні прийоми «подвійного кодування» в синтезі мистецтв // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. – 2017. Вип. 38. С. 118–128.
11. Бойко О. Українські композитори: життя і творчість. Київ: Либідь, 2016. 540 с.
12. Брюховецька Л. Історія українського кіно. П’ять років із ста / Лариса Брюховецька // Мистецтвознавство України: зб. наук. пр. – Київ: Кий, 2001. – Вип. 1. – С. 255–268.
13. Буряк І. Образна музика у кіно України. – Черкаси: Брама, 2009. 148 с.
14. Гончаренко Л. Вплив музики на театральне мистецтво України. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2017. 170 с.
15. Григоренко В. Музика і драматургія: український досвід. – Київ: АртЕк, 2018. 210 с.
16. Довженко О. Музика для кіно: еволюція стилів. – Одеса: Астропринт, 2016. 147 с.
17. Захарченко О. Музична драматургія в українському кіно. – Полтава: Полтавський університет, 2021. 168 с.
18. Зінченко О. Композитори України в кінематографі. – Донецьк: ДонНУ, 2016. 275 с.
19. Іванченко Т. Образно-драматичні концепції в українській кіномузиці. – Одеса: Чорноморський видавничий дім, 2020. 280 с.
20. Ковальчук Ю. Музичні образи в українському кінематографі. – Дніпро: Дніпропетровський університет, 2021. 210 с.
21. Кравченко М. Театральна музика: стилі та напрямки. – Одеса: Маяк, 2019. 298 с.
22. Мельник І. Роль музики у створенні кінодрами. – Харків: Фоліо, 2020. 428 с.
23. Нечипоренко М. Музичні концепції у театральних постановках. – Запоріжжя: Прем’єра, 2021. 198 с.
24. Олійник Н. Персоналії українських композиторів у театральному мистецтві. – Чернівці: Букрек, 2019. 468 с.
25. Панько С. Українська кіномузика: історія та сучасність. – Харків: Видавництво Каразінського університету, 2018. 340 с.
26. Петров А. Музика для театру: від класики до сучасності. – Київ: Музична Україна, 2016. 215 с.
27. Радченко С. Композитори і театр: від бароко до модерну. – Харків: Прапор, 2017. 288 с.
28. Савченко М. Театральна музика України: теоретичні аспекти. – Луцьк: Волинь, 2019. 156 с.
29. Сидоренко П. Музичний супровід у драматичних постановках. – Київ: Академія, 2018. 568 с.
30. Ткачук Ю. Музичні стилі в українському театрі. – Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2020. 60 с.
31. Шевченко В. Музика у драматичному театрі: аналіз та критика. – Львів: Піраміда, 2020. 355 с.