Роль мас-медіа у зовнішній політиці США


Автор(ка)
Борисюк Олександра Андріївна

Ступінь
Бакалавр

Група
Скб-1-21-4.0.д

Спеціальність
291 Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії

Кафедра
Кафедра міжнародних відносин


Анотація

У бакалаврській роботі досліджується роль мас-медіа як одного з ключових інструментів реалізації зовнішньої політики Сполучених Штатів Америки. Проаналізовано теоретико-методологічні засади взаємодії ЗМІ та державної політики на міжнародній арені, а також вплив медіа на формування зовнішньополітичної стратегії, іміджу країни та громадської думки. Розглянуто приклади інформаційного впливу в історичних і сучасних контекстах – від періоду Холодної війни до доби цифрових технологій і соціальних мереж. Значну увагу приділено аналізу методів маніпуляції, публічної дипломатії та використанню м’якої сили США через медіаплатформи. Робота ґрунтується на міждисциплінарному підході, що поєднує політичну комунікацію, міжнародні відносини та інформаційну безпеку. Встановлено, що у XXI столітті мас-медіа не лише відображають зовнішньополітичні процеси, а й активно впливають на їх зміст, динаміку та міжнародну легітимність.

Зміст

ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ СКОРОЧЕНЬ 3
ВСТУП 4
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
ДОСЛІДЖЕННЯ РОЛІ МАС-МЕДІА У ЗОВНІШНІЙ ПОЛІТИЦІ
США 6
1.1. Стан наукової розробки проблеми та джерельна база дослідження 6
1.2. Понятійно-категоріальний апарат та методи дослідження 11
РОЗДІЛ 2. ВЗАЄМОДІЯ МАС-МЕДІА І ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА
США 17
2.1. Вплив мас-медіа на формування зовнішньополітичної стратегії США 17
2.2. Роль медіа у просуванні зовнішньополітичних ініціатив та іміджу
США 20
2.3. Використання мас-медіа в управлінні кризами та міжнародними
конфліктами 23
РОЗДІЛ 3. ПРАКТИЧНІ ПРИКЛАДИ ВПЛИВУ МАС-МЕДІА НА
ЗОВНІШНЮ ПОЛІТИКУ США 32
3.1. Мас-медіа та роль у американській зовнішній політиці в період
Холодної війни 32
3.2. Значення соціальних мереж у сучасній зовнішній політиці США
37
3.3. Критика та маніпуляції у висвітленні зовнішньої політики США:
внутрішні та міжнародні аспекти 48
ВИСНОВКИ 53
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. «Активні заходи» СРСР проти США: пролог до гібридної війни:
аналіт. доп. / Д. В. Дубов, А. В. Баровська, Т. О. Ісакова, І. О. Коваль, В. П.
Горбулін; за заг. ред. Д. В. Дубова. 2-ге вид. Київ : НІСД, 2017. 52 с
2. Антонюк О. В. Cучасний стан стратегії просування бренда держави
в Україні. Економiка та держава. 2011. № 8. С. 64–67.
3. Бутенко Н. Ю. Соціальна психологія в рекламі: навч. посіб. Київ :
КНЕУ, 2006. 384 с.
4. Бондаренко В. Д. Сучасний огляд на геополітичний трикутник
Китай-Іран-Росія у контексті контрбалансу сили США у регіоні Близького
Сходу. Політикус. 2023. № 4. С. 113-120.
5. Гавриленко І. І. Геополітичний вимір публічної дипломатії США.
Міжнародні відносини. Серія «Політичні науки». 2014. № 3. С. 21-27.
6. Газін В. П., Копилов С. А. Новітня історія країн Європи та Америки
(1945-2002 роки) : навч. посіб. Київ : Либідь, 2004. 624 с.
7. Гладка Є. Р. Зовнішня політика Дональда Трампа. Європейський
вектор. Editorial Board, 2021. 517 с.
8. Годлевський М. «М’яка сила» як засіб зовнішньої політики США за
адміністрації Барака Обами. Вісник Київського національного університету імені
Т. Шевченка. Серія «Історія». 2014. Вип. 2. (120). С.14 - 17.
9. Гончар Б. М. Концепція американського світового лідерства у
зовнішній політиці Б. Обами. США і світ: ХХІ століття. Колективна
монографія пам’яті Є. Камінського. Київ : «Центр вільної преси», 2012.
10. Городня Н. Еволюція політики США в Південно-Східній Азії в
постбіполярний період. Проблеми міжнародних відносин. 2011. № 2. С. 89–105.
11. Дністрянський М. Зовнішня геополітика великих держав:
порівняльний аналіз інтересів, векторів та конкретних результатів. Вісник
Львівського університету. Серія : Географічна. 2013. №. 42. С. 112-120.
56
12. Дубов Д. В. Публічна дипломатія США в добу Холодної війни. Як
США завойовували «серця і розум людей» (у дзеркалі розсекречених документів
ЦРУ) : аналіт. доп. Київ : НІСД, 2020. 164 с.
13. Дудко І. Д. Інституційне й управлінське забезпечення
зовнішньополітичної стратегії США в умовах постбіполярності. Київ : КНЕУ,
2007. 144 с.
14. Зернецька О. В. З історії глобальної комунікації. Глобальна
комунікація: монографія. Київ. Наукова думка. 2017. С. 9-33.
15. Калініченко Б. М. Роль громадянського суспільства у процесі
демократичного транзиту в Україні і Польщі. Вісник Донецького національного
університету імені Василя Стуса. Серія політичні науки. 2024. № 9. С. 40-44.
16. Камінський Є. Є. Світ переможців і переможених. Міжнародні
відносини і українська перспектива на початку ХХІ століття. Київ : Центр
вільної преси, 2008. 336 с.
17. Камінський Є. Є. Україна в зовнішньополітичних доктринах США.
Українська державність. Київ : Політична думка, 1996. № 6. С. 253–270.
18. Качинська Н. А. Формування та реалiзацiя iмiджевої cтратегiї держав
в умовах глобалiзацiйних змiн. Політичний менеджмент. 2010. № 1. С. 163–169.
URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc
_gum/Sup/2010_21/Rozdil_2/10_
Kachynska.pdf.
19. Качинська Н. О. Політичний імідж держави: структурні та
комунікаційні компоненти феномену. Віче. 2009. URL:
https://veche.kiev.ua/journal/1738
20. Козир М. А. Роль міжнародних організацій у системі забезпечення
міжнародної інформаційної безпеки. Полтава : Національний університет імені
Юрія Кондратюка, 2024. 124 с. URL:
https://reposit.nupp.edu.ua/handle/PoltNTU/15131
21. Комунікація як основа соціальних перетворень (у контексті
становлення постмодерного суспільства) : монографія. Дніпро : Інновація, 2009.
316 c.
57
22. Конспект лекцій з дисципліни «Зовнішня політика США» для
здобувачів вищої освіти спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні
комунікації та регіональні студії» ІV курсу VIІ семестру денної форми навчання
/ укл.: Чістякова І. М., Білоусов О. С., Яковлєв І. В., Татакі Д. Д. Одеса: ДУ ОП,
2021. 107 с.
23. Коцюба В. В. Медіа дипломатія в зовнішньополітичних стратегіях
держави. Луцьк, 2024. 272 с.
24. Курандо О. С. Велика стратегія США у архітектурі міжнародної
безпеки на початку ХХІ ст. Modern scientific research. Proceeding of XVII
International scientific conference (March 23, 2018. Morrisville, USA). Morrisville:
Universum (2018): 192-194.
25. Маркус А. О. Мас-медіа як фактор формування культурних
пріоритетів суспільства. Bachelor’s Thesis. Луцьк: Волинський національний
університет імені Лесі Українки. 2024. 46 с.
26. Матвійчук Н. В., Макарчук Б. Р. Діджиталізація публічної дипломатії
Сполучених Штатів Америки за президентства Дональда Трампа. Політичне
життя. Політичні проблеми міжнародних систем та глобального розвитку.
2021. № 2. С. 130.
27. Мединська Т. І. У статусі світового лідера. США в сучасних
процесах глобалізації: виклики та наслідки. Політика і час. 2005. № 3. С. 67–74.
28. Мицик Л. М., Кузьменко Ю. В. Новітня історія країн Європи та
Америки (1918-2007): навч. посіб. Kиїв : Академвидав, 2008. 544 c.
29. Міжнародні відносини та світова політика : підручник / В. А.
Манжола, В. Ю. Крушинський, С. П. Галака та ін. Київ : Знання, 2014. 662 с.
30. Москвич О. Медіа-реальність як сучасний соціокультурний простір.
Соціологічні студії. 2014. № 2 (5). С. 52–56.
31. Москвич О. Феноменологія сучасної медіареальності: експлікація
понять. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені
Лесі Українки. Серія «Філос. науки», 2014. №18 (295). С. 68–73.
58
32. Пастернак А. В. Державна політика у сфері інформаційної безпеки.
Івано-Франківськ, 2024. 91 с.
33. Піпченко Н. О. Соціальний конструкт міжнародних відносин та
зовнішньополітичної діяльності. Регіональні стратегії США і Європи:
зовнішньополітичний і безпековий вимір. Київ : Центр вільної преси, 2016. С. 56-
80.
34. Погоріла Н. Концептуальний вимір зовнішньої політики США.
Вісник Київського національного університету імені Т. Шевченка. Серія
«Міжнародні відносини». 2016. Вип. 1 (44/45). С.33 - 36.
35. Політична наука. Словник. Категорії, поняття і терміни / [за ред. Б.
Кухти]. Львів: Вид-во «Кальварія», 2003. 500 с.
36. Почепцов Г. Г. Стратегічні комунікації: стратегічні комунікації в
політиці, бізнесі та державному управлінні. Київ : Альтерпрес, 2008. 216 с.
37. Регіональні стратегії США і Європи: зовнішньополітичний і
безпековий вимір. Монографія. Київ : Центр вільної преси, 2016. 528 с.
38. Ржевська Н. Ф. Нові вимоги до зовнішньополітичної стратегії Барака
Обами: точки зору експертів. Нова парадигма. 2013. Вип. 115. С. 142-150.
39. Ржевська Н. Ф. Стратегічне прогнозування зовнішньої політики:
теоретичний дискурс. Регіональні стратегії США і Європи:
зовнішньополітичний і безпековий вимір. Київ : Центр вільної преси, 2016. С. 14-
33.
40. Рибченко Т. О. Послідовність зовнішньої політики Б. Обами в
умовах глобальної економічної кризи. Актуальні проблеми міжнародних
відносин. 2010. Вип. 93 (1). С. 150-157.
41. Рижков. М. М. Стратегії зовнішньої політики США: від стримування
до глобальної демократизації. Зовнішня та безпекова політика США: аналітичні
дослідження. Київ : Центр вільної преси, 2016. С. 9-118.
42. Розумна О. Культурна дипломатія України: стан, проблеми,
перспективи (аналітична доповідь). Політика культурної дипломатії:
59
стратегічні пріоритети для України: зб. наук.-експерт. матеріалів / за заг. ред.
О.П. Розумної, Т.В. Черненко. Київ : НІСД, 2016. 92 c
43. Сидоркевич А. Д. Інформаційна політика США в сучасних
міжнародних відносинах. Національний авіаційний університет. Київ, 2023. 77
с.
44. Смолянюк В. Ф. Незамінний елемент державно могутності.
Військовополітичні орієнтири 43-го президента США. Політика і час. 2001. №
4. С. 16–24.
45. Сполучені Штати Америки у сучасному світі: політика, економіка,
право, суспільство. Збірник матеріалів ІІ міжнародної науково-практичної
конференції (15 травня 2015 р., м. Львів). Ч. 2. Львів, 2015. 833 с.
46. Тищенко-Тишковець О. М. Публічна дипломатія у системі
зовнішньої політики : автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.03 / Київ. нац. ун-
т ім. Т. Шевченка. К., 2011. 20 с.
47. Ткаченко О. Г., Сидоренко О. П., Дудченко Л. М. Регіональний
сегмент у новинному контенті центрального телебачення України. Образ. 2021.
Вип. 1 (35). С. 114-121. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2021.1(35)-114-121
48. Федорів Т. «Репутація країни» та «державний брендінг» як категорії
науки державного управління. Державне управління та місцеве самоврядування:
зб. нак. пр. / Дніпр. ін-т держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові
України. Дніпро, 2011. Вип. 2(9). С. 6.
49. Шевчук О. В. Зовнішньополітичні пріоритети адміністрації Б.
Обами. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра
Могили]. Сер. : Політологія. 2013. Т. 212, Вип. 200. С. 9–13.
50. Шевчук О. В. Зовнішньополітичні пріоритети США напередодні
президентських виборів 2016 р., Американська історія та політика. 2016.
Вип. 1. С. 192-198.
51. Шевчук О. В. Позиціонування США на міжнародній арені за
президентства Д. Трампа: глобальний та регіональний виміри. Американська
історія та політика. 2017. Вип. 4. С. 76-84.
60
52. Шерман О. М. Політичний стереотип: місце в політичному процесі
та технології формування засобами масової інформації. Львів: Сполом, 2008. 228
с.
53. Юрченко С.В. На шляху до світового лідерства: геостратегія США
1941- 1963 рр. Севастополь: Вид-во «Флот України», 2000. 295 с.
54. Яковенко Н. Пріоритети міжнародно-політичної діяльності CША в
стратегіях національної безпеки. Американська історія та політика. 2016. Вип.
2. С. 38-47. URL: http: nbuv.gov.ua/UJRN/ahp_2016_2_7.
55. Borys D., Materynska, O. Poreionymic backronyms: Ambit, formation,
and diversity. Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of
University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava : University of SS Cyril and
Methodius in Trnava. 2020. Vol. 5. Issue 2. Р. 2–52. URL: https://lartis.sk/wp-
content/uploads/2020/11/BorysMaterynska_Issue-2_2020.pdf
56. Fawzi N., Steindl N., Obermaier M., Prochazka F., Arlt D., Blöbaum B.
[та ін.] Concepts, causes and consequences of trust in news media – a literature review
and framework. Annals of the International Communication Association. 2021. Vol.
45, № 2. P. 154–174.
57. Kubin E., Von Sikorski C. The role of (social) media in political
polarization: a systematic review. Annals of the International Communication
Association. 2021. Vol. 45, № 3. P. 188–206.
58. Manor I., Huang Z. A. Digitalization of public diplomacy: Concepts,
trends, and challenges. Communication and the Public. 2022. Vol. 7, № 4. P. 167–175.
59. Materynska O. Das anthropomorphe Bild des Krieges in den Deutschen
und Ukrainischen Massenmedien. Lingua Montenegrina. 2019. Vol. 24. P. 153–167.
URL: http://www.fcjk.me/lingua-montenegrina
60. Woolhandler S., Himmelstein D. U., Ahmed S., Bailey Z., Bassett M. T.,
Bird M. [та ін.] Public policy and health in the Trump era. The Lancet. 2021. Vol. 397,
№ 10275. P. 705–753.