ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ В РОБОТІ З ДІТЬМИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДНЗ
Автор(ка)
Шоломіцька Альона Олександрівна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра педагогіки та психології
Анотація
Проблема розвитку дошкільників у їх індивідуальній неповторності стає дедалі вагомішою й актуальнішою у зв’язку з реалізацією педагогічними колективами наукових ідей, спрямованих на індивідуалізацію, гуманізацію та демократизацію педагогічного процесу в дошкільному навчальному закладі. Характерною рисою сьогодення є перегляд традиційних поглядів на витоки дитячого розвитку. Все ширше розповсюджується в дошкільних закладах тенденція до індивідуалізації освітньої роботи, яка передбачає здійснення педагогами індивідуального підходу до дітей, створення найсприятливіших умов для розвитку кожної конкретної дитини як своєрідної, неповторної, унікальної індивідуальності.
Однією із основних засад Базового компонента дошкільної освіти України є особистісно-орієнтована модель дошкільної освіти. Впровадження даної моделі має гуманістичну спрямованість, вона визначає право зростаючої особистості на реалізацію власних потенцій та вільний вибір, спрямована на збалансованість внутрішнього і зовнішнього, природного і соціального, інтелектуального і морального, колективного та індивідуального [34, с. 234].
У Законі України «Про дошкільну освіту» зазначено, що «вона забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, ... забезпечує різнобічний розвиток дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб» [26]. Слід зазначити, що принцип індивідуалізації виховання дитини не є абсолютно новим, оскільки має свою багату історію. Ще Й.Г. Песталоцці застерігав від будь-яких спроб «стригти всіх дітей під один гребінець» [48, с. 5]. Цю ідею в різних формах і варіантах сповідували, розробляли й реалізовували відомі педагоги минулого (К.Ушинський, Я.Корчак, М.Монтессорі, С.Русова, В.Сухомлинський та ін.).
Питання індивідуального підходу до особистості у психолого-педагогічній науці в різних напрямах розглядались у працях Б. Ананьєва, І. Беха, Л. Божович, В. Ковальова, Г. Костюка, О. Леонтьєва, Н. Лейтеса, В.Мясіщева, В. Небиліцина, К. Платонова, С. Рубінштейна та інших, в яких зверталась увага на психологію особистості, її індивідуальні відмінності та типологічні особливості, давалась цілісна психологічна діагностика.
Індивідуальний підхід є важливим принципом педагогіки, згідно з яким у навчально-виховній роботі з колективом дітей досягається вплив на кожного, враховуються множинність і різноманітність характеристик кожної конкретної дитини – статевих особливостей, темпераменту, характеру, здібностей тощо. Індивідуальний підхід є запорукою ефективності педагогічного процесу, базується на тому, що будь-який освітній вплив заломлюється крізь призму індивідуальних особливостей конкретної дитини. Отже, при реалізації індивідуального підходу необхідно брати до уваги індивідуальну своєрідність, неповторність кожної окремої дитини як особистості. Це підхід дорослого до дитини та її особливої сутності [34, с.80].
У сучасних концепціях дошкільного виховання відзначається важливість диференціації й індивідуалізації навчально-виховного процесу відповідно до індивідуальних здiбностей, нахилів, інтересів і потреб кожної дитини. Окремі аспекти цієї проблеми були розкриті в працях українських вчених у галузі дошкільної педагогіки й дитячої психології (Н. Баглаєва, А. Богуш, О. Вовчик-Блакитна, В.Котирло, О. Кононко, В. Кузьменко, С. Кулачківська, С. Ладивір, Т. Піроженко, О. Проскура, та ін.).
Проте аналіз реального життя дитини в дитячому колективі свідчить про те, що принцип індивідуального підходу ще не усталився в дошкільній практиці, хоча система життєдіяльності дитини в дитячому садку створює чудові можливості для прояву і розвитку її індивідуальності, неповторності. За даними науковців (С.Кулачківська, Г. Гуменюк, С. Ладивір, І. Карабаєва, Т. Піроженко, О. Писарєва, К. Карасьова), ці можливості не реалізуються у дошкільних навчальних закладоах повною мірою: «…в ДНЗ ще панує когнітивний диктат, оскільки й досі основна увага приділяється інтелектуальному збагаченню дитини. З поля зору педагогів випадає її емоційне життя, розвиток довільної поведінки, комунікативних умінь тощо. Тобто за такого підходу відбувається деформація особистісного розвитку дитини» [30, с.5].
Зважаючи на те, демократизація нашого суспільства зумовила зміни і в освітньому процесі дошкільного навчального закладу, зокрема у ставленні до дитини як до індивідульності, яка має власний суб’єктивний досвід та недостатньою розробкою відповідного методичного забезпечення щодо реалізації вихователями індивідуального підходу до дітей, вважаємо тему дослідження «Педагогічні умови реалізації індивідуального підходу в роботі з дітьми в освітньому процесі ДНЗ» актуальною.
Однією із основних засад Базового компонента дошкільної освіти України є особистісно-орієнтована модель дошкільної освіти. Впровадження даної моделі має гуманістичну спрямованість, вона визначає право зростаючої особистості на реалізацію власних потенцій та вільний вибір, спрямована на збалансованість внутрішнього і зовнішнього, природного і соціального, інтелектуального і морального, колективного та індивідуального [34, с. 234].
У Законі України «Про дошкільну освіту» зазначено, що «вона забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, ... забезпечує різнобічний розвиток дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб» [26]. Слід зазначити, що принцип індивідуалізації виховання дитини не є абсолютно новим, оскільки має свою багату історію. Ще Й.Г. Песталоцці застерігав від будь-яких спроб «стригти всіх дітей під один гребінець» [48, с. 5]. Цю ідею в різних формах і варіантах сповідували, розробляли й реалізовували відомі педагоги минулого (К.Ушинський, Я.Корчак, М.Монтессорі, С.Русова, В.Сухомлинський та ін.).
Питання індивідуального підходу до особистості у психолого-педагогічній науці в різних напрямах розглядались у працях Б. Ананьєва, І. Беха, Л. Божович, В. Ковальова, Г. Костюка, О. Леонтьєва, Н. Лейтеса, В.Мясіщева, В. Небиліцина, К. Платонова, С. Рубінштейна та інших, в яких зверталась увага на психологію особистості, її індивідуальні відмінності та типологічні особливості, давалась цілісна психологічна діагностика.
Індивідуальний підхід є важливим принципом педагогіки, згідно з яким у навчально-виховній роботі з колективом дітей досягається вплив на кожного, враховуються множинність і різноманітність характеристик кожної конкретної дитини – статевих особливостей, темпераменту, характеру, здібностей тощо. Індивідуальний підхід є запорукою ефективності педагогічного процесу, базується на тому, що будь-який освітній вплив заломлюється крізь призму індивідуальних особливостей конкретної дитини. Отже, при реалізації індивідуального підходу необхідно брати до уваги індивідуальну своєрідність, неповторність кожної окремої дитини як особистості. Це підхід дорослого до дитини та її особливої сутності [34, с.80].
У сучасних концепціях дошкільного виховання відзначається важливість диференціації й індивідуалізації навчально-виховного процесу відповідно до індивідуальних здiбностей, нахилів, інтересів і потреб кожної дитини. Окремі аспекти цієї проблеми були розкриті в працях українських вчених у галузі дошкільної педагогіки й дитячої психології (Н. Баглаєва, А. Богуш, О. Вовчик-Блакитна, В.Котирло, О. Кононко, В. Кузьменко, С. Кулачківська, С. Ладивір, Т. Піроженко, О. Проскура, та ін.).
Проте аналіз реального життя дитини в дитячому колективі свідчить про те, що принцип індивідуального підходу ще не усталився в дошкільній практиці, хоча система життєдіяльності дитини в дитячому садку створює чудові можливості для прояву і розвитку її індивідуальності, неповторності. За даними науковців (С.Кулачківська, Г. Гуменюк, С. Ладивір, І. Карабаєва, Т. Піроженко, О. Писарєва, К. Карасьова), ці можливості не реалізуються у дошкільних навчальних закладоах повною мірою: «…в ДНЗ ще панує когнітивний диктат, оскільки й досі основна увага приділяється інтелектуальному збагаченню дитини. З поля зору педагогів випадає її емоційне життя, розвиток довільної поведінки, комунікативних умінь тощо. Тобто за такого підходу відбувається деформація особистісного розвитку дитини» [30, с.5].
Зважаючи на те, демократизація нашого суспільства зумовила зміни і в освітньому процесі дошкільного навчального закладу, зокрема у ставленні до дитини як до індивідульності, яка має власний суб’єктивний досвід та недостатньою розробкою відповідного методичного забезпечення щодо реалізації вихователями індивідуального підходу до дітей, вважаємо тему дослідження «Педагогічні умови реалізації індивідуального підходу в роботі з дітьми в освітньому процесі ДНЗ» актуальною.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП .............................................................................................................
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Теоретичний аналіз наукових поглядів на індивідуальний підхід в роботі з дітьми………………………………………………………….
1.2. Сутність індивідуального підходу в роботі з дітьми дошкільного віку ……………………………………………………………………….
1.3. Особливості реалізації індивідуального підходу до дітей дошкільного віку ………………………………………………………...
Висновки до першого розділу……………………………………………….
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДНЗ
2.1. Стан досліджуваної проблеми у практиці дошкільних навчальних закладів …………………………………………………………………
2.2. Педагогічні умови реалізації індивідуального підходу в роботі з дошкільниками…………………………………………………………….
Висновки до другого розділу ……………………………………………….
РОЗДІЛ ІІІ. МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС ДЛЯ ВИХОВАТЕЛЯ З РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДНЗ …………………………………………..
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………………
ДОДАТКИ ………………………………………………………………… …
ВСТУП .............................................................................................................
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Теоретичний аналіз наукових поглядів на індивідуальний підхід в роботі з дітьми………………………………………………………….
1.2. Сутність індивідуального підходу в роботі з дітьми дошкільного віку ……………………………………………………………………….
1.3. Особливості реалізації індивідуального підходу до дітей дошкільного віку ………………………………………………………...
Висновки до першого розділу……………………………………………….
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДНЗ
2.1. Стан досліджуваної проблеми у практиці дошкільних навчальних закладів …………………………………………………………………
2.2. Педагогічні умови реалізації індивідуального підходу в роботі з дошкільниками…………………………………………………………….
Висновки до другого розділу ……………………………………………….
РОЗДІЛ ІІІ. МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС ДЛЯ ВИХОВАТЕЛЯ З РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДНЗ …………………………………………..
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………………
ДОДАТКИ ………………………………………………………………… …
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Артемова Л. Задоволення особливих потреб дитини у спілкуванні з однолітками [Електронний ресурс] / Любов Артемова // Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство: науково-методичний збірник / Ред. кол. Н.Софій (голова), І.Єрмаков (керівник авторського колективу і науковий редактор), та ін. – К. : Контекст, 2000. – 336 С. – Режим доступу : http://library.rehab.org.ua/ukrainian/specpsiho/art/.
2. Артемова Л. В. Історія педагогіки україни : підруч. для студентів вищ. пед. навч. закл. / Любов Вікторівна Артемова. – К. : Либідь, 2006. – 424 с
3. Амонашвили Ш. А. Каждому ребенку – индивидуальный поход / Шалва Александрович Амонашвили // Воспитание школьников, 1988. – №5. – С. 47-49.
4. Ананьев Б. Г. Индивидуальное развитие человека и константность восприятия / Борис Герасимович Ананьев. – М. : Просвещение, 1968. – 334с.
5. Аркин Е. А. Ребенок в дошкольные годы / Ефим Аронович Аркин ; под ред. А. В. Запорожца, В. В. Давыдова. – М. : Просвещение, 1967. – 445 с.
6. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку “Я у Світі» / М-во освіти і науки України, Акад.пед.наук України; [наук.ред.та упоряд. О.Л. Кононко]. – К.: Світич, 2008. - 430с.
7. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : наук.-метод. посіб. / Іван Дмитрович Бех. – К. : Рад. школа, 1998. – 127 с.
8. Бражнич О.Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи: автореф. Дис.. канд.. пед.. наук / О.Г. Бражнич. – Кривий ріг, 2001. – 20 с.
9. Бударний Бударный А. А. Индивидуальный подход в обучении / А. А. Бударный // Советская педагогика. – 1965. – №7. – С. 27-29.
10. Богуславський М.В. Тридцять лет по методу Монтессори / Богуславський М.В., Сороков Д.Т., Фаусек Ю. – М., 1994. – 213с.
11. Богопольский А. О. Індивідуалізувати навчальний процес / А. О. Богопольский // Радянська школа. – 1991. – №7. – С. 75-77.
12. Вікова психологія / За ред. дійсного члена АПН СРСР Г. С. Костюка. – К.: Рад. школа, 1976. – 269 с.
13. Воспитание и обучение в детском саду. / Под ред.. А.В. Запорожца, Т.А.Марковой. –М., 1986. – 89 с.
14. Войтенко В.І. Індивідуальний підхід до особистості у шкільній практиці другої половини ХІХ ст. // Педагогіка і психологія. – Збірник наукових праць. – Випуск 16. – Харків. – 2000. – С. 102-108.
15. Выготский Л. С. Детская психология / Лев Семенович Выготский // Собрание починений : в 6-ти т. – М., 1984. – Т. 4. – С. 244-268.
16. Галузинский В. М. Индивидуальный подход в воспитании / Владимир Михайлович Галузинский. – К. : Рад. школа, 1982. – 133 с.
17. Гончаренко С. Український педагогiчний словник. / С. Гончаренко. - Київ: Либiдь, 1997. - 376с
18. Гончаренко А. М. Особистісно-орієнтована модель освіти: підготовка педагога / А. М. Гончаренко // Дошкільне виховання. — 2008. — № 1. — С 11 —12.
19. Голованова Н. Осуществлять индивидуальный подход к детям / Н. Голованова // Воспитание школьников. – 1984. – №3. – С. 79-81.
20. Гріневич І.І. Індивідуальний підхід як історико-педагогічна проблема // Педагогіка і психологія: Збірник наукових праць. – Вип. VIII. – Харків: ХДПУ. - 1998. – С. 94-104.
21. Дитина : методичні рекомендації до програми виховання і навчання дітей від 3 до 7 років / Наук. кер. О. В.Проскура, В. У. Кузьменко. – К.: Богдана, 2004. – 232 с.
22. Дичківська І. М. Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку в педагогічній спадщині М. Монтессорі : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / І. М. Дичківська. – Одеса, 1996. – 24 с.
23. Доронова Т. О взаимодействии дошкольного образовательного учреждения с семьей / Т.О. Дронова // Дошкольное образование. - 2000. - №3. – С.87-91.
24. Дубровська Л.О. Вивчення дітей як основа індивідуального підходу в педагогічній спадщині І.Г.Песталоцці та А.Дістервега // Педагогіка і психологія: Збірник наукових праць. – Вип. 15. – Київ-Запоріжжя. – 1999. – С. 163-165.
25. Дьяченко О. М. Проблема индивидуальных различий в интеллектуальном развитии ребенка /О.М. Дьяченко // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. – С. 138-145.
26. Закон України «Про дошкільну освіту» // Відомості Верховної Ради. – 2001. – № 49. – Ст. 259.
27. Єфименко М. Хлопці — козаки, а дівчатка — квіточки... Статева культура у фізичному вихованні дошкільнят / М. Єфіменко // Дошкільне виховання. — 2000. — № 9. – С. 13-16.
28. Енциклопедія освіти / Акад.пед.наук. України; голов. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
29. Индивидуальный подход к детям в воспитательно-образовательном процессе детского сада / [под ред. В. К. Котырло, С. Е. Кулачковской]. – К. : Рад. школа, 1989. – 85 с.
30. Індивідуалізація виховання в дитячому садку: Методичні рекомендації / [С.Є. Кулачківська, Г.В. Гуменюк, О.О. Вовчик-Блакитна, С.О. Ладивір, І.І. Карабаєва, Т.О. Піроженко, О.В. Писарєва, К.В. Карасьова, Л.І. Соловйова] – К.: Міленіум, 2005. – 126 с.
31. Індивідуальний підхід: його суть і шляхи реалізації у вихованні дошкільників / Упорядник О. Л. Кононко. – К.: Освітянин,1996. – 131 с.
32. Історія української школи і педагогіки: Хрестоматія. / за ред. докт.філос.наук, академіка АПН України, академіка НАН України В.Г. Кременя, [укл. О.О. Любар]. –К.:Знання, 2005. – 767 с.
33. Ковальчук Я.И. Индивидуальный подход в воспитании ребенка / Я.И. Ковальчук. – М.: Просвещение, 1981. – 127 с.
34. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: Наук.-метод.посіб. / Наук. Ред. О. Л. Кононко. – К.: Ред. Журн. “Дошкільне виховання”, 2003. – 243 с.
35. Кононко О.Л. Про Базову програму розвитку дошкільника „Я у Світі” / О.Л. Кононко // Дошкільне виховання. – 2008. – № 1. – С. 3–7.
36. Кононко О.Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (системний підхід) / О.Л. Кононко. – К.: Стилос, 2002. -144 с.
37. Кононко О. Перехідний період: самовизначення, зміна орієнтирів і пріоритетів / Олена Кононко // Дошкільне виховання. – 2010. – № 1. – С. 2-6.
38. Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (системний підхід) / Олена Леонтіївна Кононко ; Ін-т проблем виховання АПН України, Ін-т психології ім. Г. С.Костюка АПН України. – К. : Стилос, 2000. – 336 с.
39. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві) : навч. посіб. для вищ. навч. закладів / Олена Леонтіївна Кононко. – К. : Освіта, 1998. – 255 с.
40. Концепція Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1721-2010-р. – Назва з екрана.
41. Косарева О. Батьки і діти: психологічні моделі міжособистісної взаємодії // Дошкільне виховання. – 2005. – № 5. – С. 11-13.
42. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк. – К.: Радянська школа, 1989. – 608 с.
43. Котырло В.К. Детский сад и семья / Котырло В.К., Ладывир С.А. – К., 1984. – 98с.
44. Куземко Л.В. Сутність індивідуального підходу у вихованні дітей дошкільного віку / Л.В. Куземко // Імідж сучасного педагога (розвиток системи дошкільної освіти). – 2010. - №6-7 (105-106). – С. 111-113.
45. Куземко Л. Професійна підготовка педагога дошкільної освіти до індивідуальної роботи з дітьми / Леся Куземко // Освітологічний дискурс : Електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] – К. : КУ імені Бориса Грінченка, 2010. – №1. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/osdys/2010_1/10klvird.pdf.
46. Куземко Л. В. Індивідуальний підхід у вихованні дітей дошкільного віку: методичний аспект / Л. В. Куземко // Педагогічні науки та освіта : збірн. наук. праць Запорізького обл. інституту після. освіти. – Вип. Х. : Дошкільна освіта. – Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд, 2012. – С. 83-92.
47. Куземко Л. В. Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку: технологічний підхід / Л. В. Куземко // Наукові записки. Серія : Психолого-педагогічні науки (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) [/за заг.ред.проф. Є. І. Коваленко.] – Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2011. – №4. – С.55-60.
48. Кузьменко В. Індивідуалізація виховання і навчання в дошкільних закладах [методичні рекомендації для дошкільних працівників] / Віра Кузьменко. –К.: КМІУВ імені Б.Грінченка, 2002. – 44 с.
49. Кузьменко В. У. Індивідуальність дошкільника в освітньому процесі: концептуальні принципи та умови їх реалізації / В.У. Кузьменко // Дошкільне виховання.– 2005. – № 8.– С.5-7.
50. Кузьменко В. Індивідуальний підхід: десять кроків / Віра Кузьменко //Дошкільне виховання. – 2007. - №8. – С. 5-8.
51. Кузьменко В. Індивідуальний підхід: практичний аспект / Віра Кузьменко // Дошкільне виховання. - 2007. - № 9. – С. 12-17.
52. Кулачківська С.Є. Я – дошкільник (вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку) / С.Є. Кулачківська, С.О. Ладивір. – К.: Нора-прінт, 1996. – 108с.
53. Ладивір С. Індивідуалізація виховання дитини в дитячому садку / С. Ладивір // Дошкільне виховання. – 2002. - №1.
54. Лисенко Н.В., Кирста Н.Р. Педагогіка українського дошкілля. – Івано-Франківськ: Плай, 2002. - С. 101-116.
55. Литвин Л. Увага до особистості дитини // Дошкільне виховання. -− 2001. − № 5. − С. 18-19.
56. Литвиненко І. С. Формування пізнавальної активності як засіб розвитку індивідуальності дошкільників : дис. канд... психол. наук: 19.00.07 / Ірина Сергіївна Литвиненко / Миколаївський держ. педагогічний ун-т. – Миколаїв, 2002. – 191арк. – Бібліогр.: арк. 167-184.
57. Любар О.О. Історія української школи і педагогіки: Навчальний посібник / О.О. Любар, М.Г. Стельмахович, Д.Т. Федоренко. – К.:Знання, 2006. – 447с.
58. Максименко С. Д. Індивідуальні особливості мислення дитини / С. Д. Максименко. – К. : Знання, 1977. – 48 с.
59. Машовець М. А. Підготовка студентів до співпраці з батьками дітей дошкільного віку : навч.- метод. посіб. / Марина Анатоліївна Машовець ; Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. – К. : [б.в.], 2000. – 128 с.
60. Метелюк В.І. Розвиток особистості дошкільника // Зб. наук. праць «Актуальні проблеми психології» Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. Вип. 16 «Екологічна психологія». - 2008 р. - № 7. – С.113-116.
61. Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника: Метод. посіб. для педагогів, практ. психологів, студ. серед. і вищ. пед. закл. / [С.Є. Кулачківська (наук.ред.), Т.О. Піроженко, Л.Г. Подоляк та ін.]. – К.: Світич, 2003. – 40 с.: іл. – (Б-чка журн. «Дошк. Виховання»). – Бібліогр.: с.33.
62. Миценко В. І. Індивідуальний підхід до виховання дітей у педагогічній спадщині Г. Спенсера (1820-1903 pp.).: Автореф. дис... канд.пед. наук: 13.00.01 /Валерій Іванович Миценко. - Кіровоград, 2002. -18 с.
63. Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / М-во освіти і науки України, Акад.пед.наук України / [О.Л. Кононко, З.П. Плохій, А.М. Гончаренко та ін.]. – К.: Світич, 2009. - 208с.
64. Монтессори М. Дом ребенка. Метод научной педагогики [Електронний ресурс] / Мария Монтессори; [пер.з итал. С. Г. Зпймовского]; введ. Г. Гольмса. – М.: Задруга, 1913. – 339 с. – Режим доступа : http://pedlib.ru/Books/5/0105/index.shtml?form_page=155.
65. Мухина В. С. Психология дошкольника / Под ред Л. А. Венгера. – М.: Просвещение, 1975. – 239 с.
66. Нечай С. П. Гендерный подход в дошкольном воспитании : теория и практика : программа и метод. рек. / Светлана Петровна Нечай [и др.] ; Крым. гос. инженер.-пед. ун-т. – Симферополь : Крым. учеб.-пед. гос. изд-во, 2004. – 24 с.
67. Нурєєва О.С. Невгамовні чомучки. Психологічні особливості дітей дошкільного віку. 4-5 роки життя. / О.С. Нурєєва, З.І. Шейнфельд.; [худ.-оформ. М.В. Журавльова]. – Харків: Вид.група «Основа»; [Тріада+»], 2008. – 253, [3] с. : іл. – (серія «Дошкільний навчальний заклад. Психологія виховання).
68. Павелків Р. В. Дитяча психологія : Навч. посіб. / Роман Володимирович Павелків, Олена Петрівна Цигипкало. – К. : Академвидав, 2008. – 432 с. (Альма-матер).
69. Педагогічні новації в роботі дошкільних закладів /Упор. Віра Кузьменко. –К.: «Навчальні посібники», 1999.
70. Педагогічний словник / за ред. Дійсного члена АПН Ураїни М. Д. Ярмаченка. – К. : Пед. думка, 2001. – 514с .
71. Підготовка вихователів до розвитку особистості дитини в дошкільному віці : монографія / Г. В. Бєлєнька [та ін.] ; ред. І. І. Загарницька ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. Ін-т розвитку дитини. – К. : НПУ ім.М.П.Драгоманова, 2009. – 310 с.
72. Поліщук В. М. Психологічні особливості дітей перехідного періоду від дошкільного до молодшого шкільного віку : автореф. дис. ...канд. психол. наук: 19.00.07 / В. М. Поліщук. – К., 1995. – 25 с.
73. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: [Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів] / Т.І. Поніманська. – К.: Академвидав, 2006. – 456с.
74. Поніманська Т.І. Моральне виховання дошкільників / Т.І. Поніманська. –К., 1993. – 112 с.
75. Поніманська Т.І. Основи дошкільної педагогіки / Т.І. Поніманська. - К.: Знання 1998.
76. Протасова Е. США: проблемы дошкольного воспитания / Е. Протасов // Дошкольное воспитание. – 1998. - № 1 - С.18 – 21.
77. Психология детей дошкольного возраста. / Под ред. А.В. Запорожца и Д.Б. Эльконина. –М.: Просвещение, 1964.
78. Психологічний розвиток дитини-дошкільника : Навчальний посібник для педагогів, практичних психологів, студентів педагогічних навчальних закладів, батьків [ / С.Є. Кулачківська (наук.ред.), С.О. Ладивір, Т.О. Піроженко та ін.. – К.: Світич, 2004. – 75 с. – (Б-чка журн. «Дошкільне виховання»). – Бібліогр.: с.74.
79. Психологический словарь / Под ред. В. В. Давыдова, А. В. Запорожца, Б. Ф. Ломова и др.; Науч.-исслед. ин-т общей и педагогической психологии Акад. пед. наук СССР. – М. : Педагогика, 1983. – 448 с.
80. Рабунский Е. С. Индивидуальный подход в процессе обучения школьников (на основе анализа их самостоятельной деятельности) : Монография / Е. С. Рабунский. – М. : Педагогика, 1975. – 184 с.
81. Русова С. Ф. Дошкільне виховання / Софія Федорівна Русова. – Катеринослав, 1818. –126 с.
82. Савченко Ю. Ю. Статево-рольові уявлення дітей дошкільного віку // Психологія сім’ї : Монографія / Поліщук В.М., Ільїна Н.М., Поліщук С.А. та ін., За заг.ред. В.М.Поліщука. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. – 239 с.
83. Смольникова Г. В. Психологічні особливості спілкування дітей в різновікових групах дошкільного навчального закладу : автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / Г. В. Смольникова. – К., 2008. – 20 с.
84. Сорокова М.Г. Система М.Монтессори: Теория и практика. – М.: Академия, 2003.
85. Спичак М. Курс – на співпрацю з батьками // Дошкільне виховання. – 2007. – № 3. – С. 14-16.
86. Сухарєєва Л. С. Піклуємось разом. Робота з батьками дошкільників. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+». (Серія «ДНЗ. Вихователю»), 2008. – 128с.
87. Сухомлинський В. О. Людина неповторна / В.О. Сухомлинський. – К.: Молодь, 1969. – 212 с.
88. Тихонов А. Педагогическая теорія и практика Монтессори //Дошк.воспитание. – 1989. - №10. – С. 4-6.
89. Українська освіта. Чому Марія Монтессорі? / за заг.ред. Б.М. Жебровського; [упор. і літ.ред.: Н.П. Марченко]. – К.: КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2003. – 123с.
90. Усова А.П. Обучение в детском саду: 3-е изд. / Под ред. А. В. Запорожца. – М.: Просвещение, 1981. – 176 с.
91. Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения / Инге Эриховна Унт. – М. : Педагогика, 1990. –192 с.
92. Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки : навч. посіб. / вступ. нариси та упорядкув. З. Н. Борисової, В. У. Кузьменко ; за заг. ред. З. Н. Борисової. – К. : Вища шк., 2004. – 511 с.
93. Чижевський Б.Г. організаційно-педагогічні умови становлення ліцеїв в Україні / Б.Г. Чижевський. – К. : Інститут педагогіки АПН України, 1996. – 249 с.
1. Артемова Л. Задоволення особливих потреб дитини у спілкуванні з однолітками [Електронний ресурс] / Любов Артемова // Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство: науково-методичний збірник / Ред. кол. Н.Софій (голова), І.Єрмаков (керівник авторського колективу і науковий редактор), та ін. – К. : Контекст, 2000. – 336 С. – Режим доступу : http://library.rehab.org.ua/ukrainian/specpsiho/art/.
2. Артемова Л. В. Історія педагогіки україни : підруч. для студентів вищ. пед. навч. закл. / Любов Вікторівна Артемова. – К. : Либідь, 2006. – 424 с
3. Амонашвили Ш. А. Каждому ребенку – индивидуальный поход / Шалва Александрович Амонашвили // Воспитание школьников, 1988. – №5. – С. 47-49.
4. Ананьев Б. Г. Индивидуальное развитие человека и константность восприятия / Борис Герасимович Ананьев. – М. : Просвещение, 1968. – 334с.
5. Аркин Е. А. Ребенок в дошкольные годы / Ефим Аронович Аркин ; под ред. А. В. Запорожца, В. В. Давыдова. – М. : Просвещение, 1967. – 445 с.
6. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку “Я у Світі» / М-во освіти і науки України, Акад.пед.наук України; [наук.ред.та упоряд. О.Л. Кононко]. – К.: Світич, 2008. - 430с.
7. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : наук.-метод. посіб. / Іван Дмитрович Бех. – К. : Рад. школа, 1998. – 127 с.
8. Бражнич О.Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи: автореф. Дис.. канд.. пед.. наук / О.Г. Бражнич. – Кривий ріг, 2001. – 20 с.
9. Бударний Бударный А. А. Индивидуальный подход в обучении / А. А. Бударный // Советская педагогика. – 1965. – №7. – С. 27-29.
10. Богуславський М.В. Тридцять лет по методу Монтессори / Богуславський М.В., Сороков Д.Т., Фаусек Ю. – М., 1994. – 213с.
11. Богопольский А. О. Індивідуалізувати навчальний процес / А. О. Богопольский // Радянська школа. – 1991. – №7. – С. 75-77.
12. Вікова психологія / За ред. дійсного члена АПН СРСР Г. С. Костюка. – К.: Рад. школа, 1976. – 269 с.
13. Воспитание и обучение в детском саду. / Под ред.. А.В. Запорожца, Т.А.Марковой. –М., 1986. – 89 с.
14. Войтенко В.І. Індивідуальний підхід до особистості у шкільній практиці другої половини ХІХ ст. // Педагогіка і психологія. – Збірник наукових праць. – Випуск 16. – Харків. – 2000. – С. 102-108.
15. Выготский Л. С. Детская психология / Лев Семенович Выготский // Собрание починений : в 6-ти т. – М., 1984. – Т. 4. – С. 244-268.
16. Галузинский В. М. Индивидуальный подход в воспитании / Владимир Михайлович Галузинский. – К. : Рад. школа, 1982. – 133 с.
17. Гончаренко С. Український педагогiчний словник. / С. Гончаренко. - Київ: Либiдь, 1997. - 376с
18. Гончаренко А. М. Особистісно-орієнтована модель освіти: підготовка педагога / А. М. Гончаренко // Дошкільне виховання. — 2008. — № 1. — С 11 —12.
19. Голованова Н. Осуществлять индивидуальный подход к детям / Н. Голованова // Воспитание школьников. – 1984. – №3. – С. 79-81.
20. Гріневич І.І. Індивідуальний підхід як історико-педагогічна проблема // Педагогіка і психологія: Збірник наукових праць. – Вип. VIII. – Харків: ХДПУ. - 1998. – С. 94-104.
21. Дитина : методичні рекомендації до програми виховання і навчання дітей від 3 до 7 років / Наук. кер. О. В.Проскура, В. У. Кузьменко. – К.: Богдана, 2004. – 232 с.
22. Дичківська І. М. Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку в педагогічній спадщині М. Монтессорі : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / І. М. Дичківська. – Одеса, 1996. – 24 с.
23. Доронова Т. О взаимодействии дошкольного образовательного учреждения с семьей / Т.О. Дронова // Дошкольное образование. - 2000. - №3. – С.87-91.
24. Дубровська Л.О. Вивчення дітей як основа індивідуального підходу в педагогічній спадщині І.Г.Песталоцці та А.Дістервега // Педагогіка і психологія: Збірник наукових праць. – Вип. 15. – Київ-Запоріжжя. – 1999. – С. 163-165.
25. Дьяченко О. М. Проблема индивидуальных различий в интеллектуальном развитии ребенка /О.М. Дьяченко // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. – С. 138-145.
26. Закон України «Про дошкільну освіту» // Відомості Верховної Ради. – 2001. – № 49. – Ст. 259.
27. Єфименко М. Хлопці — козаки, а дівчатка — квіточки... Статева культура у фізичному вихованні дошкільнят / М. Єфіменко // Дошкільне виховання. — 2000. — № 9. – С. 13-16.
28. Енциклопедія освіти / Акад.пед.наук. України; голов. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
29. Индивидуальный подход к детям в воспитательно-образовательном процессе детского сада / [под ред. В. К. Котырло, С. Е. Кулачковской]. – К. : Рад. школа, 1989. – 85 с.
30. Індивідуалізація виховання в дитячому садку: Методичні рекомендації / [С.Є. Кулачківська, Г.В. Гуменюк, О.О. Вовчик-Блакитна, С.О. Ладивір, І.І. Карабаєва, Т.О. Піроженко, О.В. Писарєва, К.В. Карасьова, Л.І. Соловйова] – К.: Міленіум, 2005. – 126 с.
31. Індивідуальний підхід: його суть і шляхи реалізації у вихованні дошкільників / Упорядник О. Л. Кононко. – К.: Освітянин,1996. – 131 с.
32. Історія української школи і педагогіки: Хрестоматія. / за ред. докт.філос.наук, академіка АПН України, академіка НАН України В.Г. Кременя, [укл. О.О. Любар]. –К.:Знання, 2005. – 767 с.
33. Ковальчук Я.И. Индивидуальный подход в воспитании ребенка / Я.И. Ковальчук. – М.: Просвещение, 1981. – 127 с.
34. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: Наук.-метод.посіб. / Наук. Ред. О. Л. Кононко. – К.: Ред. Журн. “Дошкільне виховання”, 2003. – 243 с.
35. Кононко О.Л. Про Базову програму розвитку дошкільника „Я у Світі” / О.Л. Кононко // Дошкільне виховання. – 2008. – № 1. – С. 3–7.
36. Кононко О.Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (системний підхід) / О.Л. Кононко. – К.: Стилос, 2002. -144 с.
37. Кононко О. Перехідний період: самовизначення, зміна орієнтирів і пріоритетів / Олена Кононко // Дошкільне виховання. – 2010. – № 1. – С. 2-6.
38. Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (системний підхід) / Олена Леонтіївна Кононко ; Ін-т проблем виховання АПН України, Ін-т психології ім. Г. С.Костюка АПН України. – К. : Стилос, 2000. – 336 с.
39. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві) : навч. посіб. для вищ. навч. закладів / Олена Леонтіївна Кононко. – К. : Освіта, 1998. – 255 с.
40. Концепція Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1721-2010-р. – Назва з екрана.
41. Косарева О. Батьки і діти: психологічні моделі міжособистісної взаємодії // Дошкільне виховання. – 2005. – № 5. – С. 11-13.
42. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк. – К.: Радянська школа, 1989. – 608 с.
43. Котырло В.К. Детский сад и семья / Котырло В.К., Ладывир С.А. – К., 1984. – 98с.
44. Куземко Л.В. Сутність індивідуального підходу у вихованні дітей дошкільного віку / Л.В. Куземко // Імідж сучасного педагога (розвиток системи дошкільної освіти). – 2010. - №6-7 (105-106). – С. 111-113.
45. Куземко Л. Професійна підготовка педагога дошкільної освіти до індивідуальної роботи з дітьми / Леся Куземко // Освітологічний дискурс : Електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] – К. : КУ імені Бориса Грінченка, 2010. – №1. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/osdys/2010_1/10klvird.pdf.
46. Куземко Л. В. Індивідуальний підхід у вихованні дітей дошкільного віку: методичний аспект / Л. В. Куземко // Педагогічні науки та освіта : збірн. наук. праць Запорізького обл. інституту після. освіти. – Вип. Х. : Дошкільна освіта. – Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд, 2012. – С. 83-92.
47. Куземко Л. В. Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку: технологічний підхід / Л. В. Куземко // Наукові записки. Серія : Психолого-педагогічні науки (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) [/за заг.ред.проф. Є. І. Коваленко.] – Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2011. – №4. – С.55-60.
48. Кузьменко В. Індивідуалізація виховання і навчання в дошкільних закладах [методичні рекомендації для дошкільних працівників] / Віра Кузьменко. –К.: КМІУВ імені Б.Грінченка, 2002. – 44 с.
49. Кузьменко В. У. Індивідуальність дошкільника в освітньому процесі: концептуальні принципи та умови їх реалізації / В.У. Кузьменко // Дошкільне виховання.– 2005. – № 8.– С.5-7.
50. Кузьменко В. Індивідуальний підхід: десять кроків / Віра Кузьменко //Дошкільне виховання. – 2007. - №8. – С. 5-8.
51. Кузьменко В. Індивідуальний підхід: практичний аспект / Віра Кузьменко // Дошкільне виховання. - 2007. - № 9. – С. 12-17.
52. Кулачківська С.Є. Я – дошкільник (вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку) / С.Є. Кулачківська, С.О. Ладивір. – К.: Нора-прінт, 1996. – 108с.
53. Ладивір С. Індивідуалізація виховання дитини в дитячому садку / С. Ладивір // Дошкільне виховання. – 2002. - №1.
54. Лисенко Н.В., Кирста Н.Р. Педагогіка українського дошкілля. – Івано-Франківськ: Плай, 2002. - С. 101-116.
55. Литвин Л. Увага до особистості дитини // Дошкільне виховання. -− 2001. − № 5. − С. 18-19.
56. Литвиненко І. С. Формування пізнавальної активності як засіб розвитку індивідуальності дошкільників : дис. канд... психол. наук: 19.00.07 / Ірина Сергіївна Литвиненко / Миколаївський держ. педагогічний ун-т. – Миколаїв, 2002. – 191арк. – Бібліогр.: арк. 167-184.
57. Любар О.О. Історія української школи і педагогіки: Навчальний посібник / О.О. Любар, М.Г. Стельмахович, Д.Т. Федоренко. – К.:Знання, 2006. – 447с.
58. Максименко С. Д. Індивідуальні особливості мислення дитини / С. Д. Максименко. – К. : Знання, 1977. – 48 с.
59. Машовець М. А. Підготовка студентів до співпраці з батьками дітей дошкільного віку : навч.- метод. посіб. / Марина Анатоліївна Машовець ; Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. – К. : [б.в.], 2000. – 128 с.
60. Метелюк В.І. Розвиток особистості дошкільника // Зб. наук. праць «Актуальні проблеми психології» Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. Вип. 16 «Екологічна психологія». - 2008 р. - № 7. – С.113-116.
61. Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника: Метод. посіб. для педагогів, практ. психологів, студ. серед. і вищ. пед. закл. / [С.Є. Кулачківська (наук.ред.), Т.О. Піроженко, Л.Г. Подоляк та ін.]. – К.: Світич, 2003. – 40 с.: іл. – (Б-чка журн. «Дошк. Виховання»). – Бібліогр.: с.33.
62. Миценко В. І. Індивідуальний підхід до виховання дітей у педагогічній спадщині Г. Спенсера (1820-1903 pp.).: Автореф. дис... канд.пед. наук: 13.00.01 /Валерій Іванович Миценко. - Кіровоград, 2002. -18 с.
63. Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / М-во освіти і науки України, Акад.пед.наук України / [О.Л. Кононко, З.П. Плохій, А.М. Гончаренко та ін.]. – К.: Світич, 2009. - 208с.
64. Монтессори М. Дом ребенка. Метод научной педагогики [Електронний ресурс] / Мария Монтессори; [пер.з итал. С. Г. Зпймовского]; введ. Г. Гольмса. – М.: Задруга, 1913. – 339 с. – Режим доступа : http://pedlib.ru/Books/5/0105/index.shtml?form_page=155.
65. Мухина В. С. Психология дошкольника / Под ред Л. А. Венгера. – М.: Просвещение, 1975. – 239 с.
66. Нечай С. П. Гендерный подход в дошкольном воспитании : теория и практика : программа и метод. рек. / Светлана Петровна Нечай [и др.] ; Крым. гос. инженер.-пед. ун-т. – Симферополь : Крым. учеб.-пед. гос. изд-во, 2004. – 24 с.
67. Нурєєва О.С. Невгамовні чомучки. Психологічні особливості дітей дошкільного віку. 4-5 роки життя. / О.С. Нурєєва, З.І. Шейнфельд.; [худ.-оформ. М.В. Журавльова]. – Харків: Вид.група «Основа»; [Тріада+»], 2008. – 253, [3] с. : іл. – (серія «Дошкільний навчальний заклад. Психологія виховання).
68. Павелків Р. В. Дитяча психологія : Навч. посіб. / Роман Володимирович Павелків, Олена Петрівна Цигипкало. – К. : Академвидав, 2008. – 432 с. (Альма-матер).
69. Педагогічні новації в роботі дошкільних закладів /Упор. Віра Кузьменко. –К.: «Навчальні посібники», 1999.
70. Педагогічний словник / за ред. Дійсного члена АПН Ураїни М. Д. Ярмаченка. – К. : Пед. думка, 2001. – 514с .
71. Підготовка вихователів до розвитку особистості дитини в дошкільному віці : монографія / Г. В. Бєлєнька [та ін.] ; ред. І. І. Загарницька ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. Ін-т розвитку дитини. – К. : НПУ ім.М.П.Драгоманова, 2009. – 310 с.
72. Поліщук В. М. Психологічні особливості дітей перехідного періоду від дошкільного до молодшого шкільного віку : автореф. дис. ...канд. психол. наук: 19.00.07 / В. М. Поліщук. – К., 1995. – 25 с.
73. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: [Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів] / Т.І. Поніманська. – К.: Академвидав, 2006. – 456с.
74. Поніманська Т.І. Моральне виховання дошкільників / Т.І. Поніманська. –К., 1993. – 112 с.
75. Поніманська Т.І. Основи дошкільної педагогіки / Т.І. Поніманська. - К.: Знання 1998.
76. Протасова Е. США: проблемы дошкольного воспитания / Е. Протасов // Дошкольное воспитание. – 1998. - № 1 - С.18 – 21.
77. Психология детей дошкольного возраста. / Под ред. А.В. Запорожца и Д.Б. Эльконина. –М.: Просвещение, 1964.
78. Психологічний розвиток дитини-дошкільника : Навчальний посібник для педагогів, практичних психологів, студентів педагогічних навчальних закладів, батьків [ / С.Є. Кулачківська (наук.ред.), С.О. Ладивір, Т.О. Піроженко та ін.. – К.: Світич, 2004. – 75 с. – (Б-чка журн. «Дошкільне виховання»). – Бібліогр.: с.74.
79. Психологический словарь / Под ред. В. В. Давыдова, А. В. Запорожца, Б. Ф. Ломова и др.; Науч.-исслед. ин-т общей и педагогической психологии Акад. пед. наук СССР. – М. : Педагогика, 1983. – 448 с.
80. Рабунский Е. С. Индивидуальный подход в процессе обучения школьников (на основе анализа их самостоятельной деятельности) : Монография / Е. С. Рабунский. – М. : Педагогика, 1975. – 184 с.
81. Русова С. Ф. Дошкільне виховання / Софія Федорівна Русова. – Катеринослав, 1818. –126 с.
82. Савченко Ю. Ю. Статево-рольові уявлення дітей дошкільного віку // Психологія сім’ї : Монографія / Поліщук В.М., Ільїна Н.М., Поліщук С.А. та ін., За заг.ред. В.М.Поліщука. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. – 239 с.
83. Смольникова Г. В. Психологічні особливості спілкування дітей в різновікових групах дошкільного навчального закладу : автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / Г. В. Смольникова. – К., 2008. – 20 с.
84. Сорокова М.Г. Система М.Монтессори: Теория и практика. – М.: Академия, 2003.
85. Спичак М. Курс – на співпрацю з батьками // Дошкільне виховання. – 2007. – № 3. – С. 14-16.
86. Сухарєєва Л. С. Піклуємось разом. Робота з батьками дошкільників. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+». (Серія «ДНЗ. Вихователю»), 2008. – 128с.
87. Сухомлинський В. О. Людина неповторна / В.О. Сухомлинський. – К.: Молодь, 1969. – 212 с.
88. Тихонов А. Педагогическая теорія и практика Монтессори //Дошк.воспитание. – 1989. - №10. – С. 4-6.
89. Українська освіта. Чому Марія Монтессорі? / за заг.ред. Б.М. Жебровського; [упор. і літ.ред.: Н.П. Марченко]. – К.: КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2003. – 123с.
90. Усова А.П. Обучение в детском саду: 3-е изд. / Под ред. А. В. Запорожца. – М.: Просвещение, 1981. – 176 с.
91. Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения / Инге Эриховна Унт. – М. : Педагогика, 1990. –192 с.
92. Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки : навч. посіб. / вступ. нариси та упорядкув. З. Н. Борисової, В. У. Кузьменко ; за заг. ред. З. Н. Борисової. – К. : Вища шк., 2004. – 511 с.
93. Чижевський Б.Г. організаційно-педагогічні умови становлення ліцеїв в Україні / Б.Г. Чижевський. – К. : Інститут педагогіки АПН України, 1996. – 249 с.