СУБ’ЄКТИВНІ ПЕРЕЖИВАННЯ СМИСЛОЖИТТЄВОЇ КРИЗИ У ВІЦІ РАННЬОЇ ДОРОСЛОСТІ
Автор(ка)
Белошицька Анна Євгенівна
Ступінь
Магістр
Група
ППм-1-20-1.4д
Спеціальність
053 Практична психологія
Кафедра
Кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи
Анотація
Актуальність теми дослідження. Наявність сенсу життя є важливою частиною благополуччя, здоров’я та розвитку людини. Певний пережитий стрес і його наслідки становлять серйозну загрозу психічному здоров’ю індивіда. Питання смисложиттєвої сповненості або, на противагу цьому, смисловтрати, завжди залишаються актуальними.
Процес становлення цінностей та сенсів життя може бути порушений при проходженні людиною кризових періодів життя.
Загальновизнаним є факт неминучості криз у житті людини і навіть необхідності переживання емоційноскладних життєвих обставин в контексті розвитку особистості, її зростання та самоздійснення (Л. І. Анциферова, Р.А. Ахмеров, І.В. Бринза, Ф.Ю. Василюк, С. Гроф, К. Гроф, Є. А. Донченко, Л.А.Регуш, Т.М. Титаренко та ін.) [1, с.61].
Причини виникнення криз, способи їх переживання, та їх вплив на подальше життя людини – питання, важливі для гармонійного розвитку людей. Кризи, що впливають на формування самооцінки та самоцінності, кризи, пов’язані із соціальним становищем, можуть уповільнювати формування загальних цінностей та самоцінності людини, провокувати появу емоційного вигорання індивіда. Особливо це притаманно віку ранньої дорослості, коли особистісні ресурси здаються невичерпними, а людина може навіть не розуміти, що переживає кризу. Вік ранньої дорослості охоплює декілька істотних криз на шляху людини: кризи навчання, пошуку роботу, становлення як дорослої людини.
У віці ранньої дорослості формуються морально-особистісні цінності, розвиток яких може впливати на перебіг різних життєвих криз. Цей віковий період пов’язаний з багатьма екзистенційними виборами, які потрібно зробити людині на життєвому шляху, такі як, вибір професії або вибір партнера для майбутній стосунків.
Життєві ситуації, які відбуваються на фоні екзистенційної кризи, вносять деякі корективи в особистість та її життєвий план.
Психологічна наука пропонує різні підходи до вивчення особистості, її кризових переживань та смислу людського життя. Положення системно-структурного (Б. Ломов, В. Барабанщиков), суб’єктного (С. Рубінштейн, В. Татенко), гуманістичного (А. Маслоу, К. Роджерс, Г. Балл) та культурно-історичного підходів (Л. Виготський, О. Леонтьєв) покладені в основу.. Теоретичний базис складає також аксіологічна концепція (М. Боришевський, З. Карпенко, Г. Радчук) та концепція смислотворення, зокрема, дослідження смисловтрати у феноменології смисложиттєвих криз особистості (Д. Леонтьєв, Є. Осін, В. Франкл).
Об’єкт дослідження: смисложиттєві кризи дорослих.
Предмет дослідження: суб’єктивні переживання смисложиттєвої кризи людьми раннього дорослого віку.
Метою роботи є теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження особливостей виникнення та перебігу смисложиттєвих переживань в період кризи.
Відповідно до мети роботи були визначені завдання:
1. Теоретично розкрити методологічні основи дослідження кризових смисложиттєвих переживань особистості.
2. Емпірично виявити причини виникнення та особливості перебігу смисложиттєвих переживань у віці ранньої дорослості.
3. Запропонувати рекомендації щодо гармонізації смисложиттєвих переживань, які можуть використовуватися психологами-практиками.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: Задля впровадження результатів даного дослідження в галузь наукового знання було сплановано ряд поетапних дій, які відповідають завданням дослідження. На першому етапі проводився аналіз наукових джерел з теми дослідження, проаналізовано теоретико-методологічні підходи до вивчення смисложиттєвих криз та їх типології.
Для реалізації емпіричного етапу дослідження дібрано інструментарій: «Тест смисложиттєвих орієнтації» (Д. Леонтьєв), «Опитувальний смисложиттєвої кризи» ( К. Карпинський), «Шкала самооцінки» (Ч. Спілбергер, Ю. Ханін), «Шкала екзистенції» (А. Ленгле, К. Орглер) та ««Індекс задоволеності життям» (Б. Ньюгартен, адаптація Паніна).
Систематизовано та узагальнено теоретичні та емпіричні дані. Для статистичної обробки отриманих даних використовувались методи математичної статистики, саме кореляційний аналіз через программу SPSS.
Процес становлення цінностей та сенсів життя може бути порушений при проходженні людиною кризових періодів життя.
Загальновизнаним є факт неминучості криз у житті людини і навіть необхідності переживання емоційноскладних життєвих обставин в контексті розвитку особистості, її зростання та самоздійснення (Л. І. Анциферова, Р.А. Ахмеров, І.В. Бринза, Ф.Ю. Василюк, С. Гроф, К. Гроф, Є. А. Донченко, Л.А.Регуш, Т.М. Титаренко та ін.) [1, с.61].
Причини виникнення криз, способи їх переживання, та їх вплив на подальше життя людини – питання, важливі для гармонійного розвитку людей. Кризи, що впливають на формування самооцінки та самоцінності, кризи, пов’язані із соціальним становищем, можуть уповільнювати формування загальних цінностей та самоцінності людини, провокувати появу емоційного вигорання індивіда. Особливо це притаманно віку ранньої дорослості, коли особистісні ресурси здаються невичерпними, а людина може навіть не розуміти, що переживає кризу. Вік ранньої дорослості охоплює декілька істотних криз на шляху людини: кризи навчання, пошуку роботу, становлення як дорослої людини.
У віці ранньої дорослості формуються морально-особистісні цінності, розвиток яких може впливати на перебіг різних життєвих криз. Цей віковий період пов’язаний з багатьма екзистенційними виборами, які потрібно зробити людині на життєвому шляху, такі як, вибір професії або вибір партнера для майбутній стосунків.
Життєві ситуації, які відбуваються на фоні екзистенційної кризи, вносять деякі корективи в особистість та її життєвий план.
Психологічна наука пропонує різні підходи до вивчення особистості, її кризових переживань та смислу людського життя. Положення системно-структурного (Б. Ломов, В. Барабанщиков), суб’єктного (С. Рубінштейн, В. Татенко), гуманістичного (А. Маслоу, К. Роджерс, Г. Балл) та культурно-історичного підходів (Л. Виготський, О. Леонтьєв) покладені в основу.. Теоретичний базис складає також аксіологічна концепція (М. Боришевський, З. Карпенко, Г. Радчук) та концепція смислотворення, зокрема, дослідження смисловтрати у феноменології смисложиттєвих криз особистості (Д. Леонтьєв, Є. Осін, В. Франкл).
Об’єкт дослідження: смисложиттєві кризи дорослих.
Предмет дослідження: суб’єктивні переживання смисложиттєвої кризи людьми раннього дорослого віку.
Метою роботи є теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження особливостей виникнення та перебігу смисложиттєвих переживань в період кризи.
Відповідно до мети роботи були визначені завдання:
1. Теоретично розкрити методологічні основи дослідження кризових смисложиттєвих переживань особистості.
2. Емпірично виявити причини виникнення та особливості перебігу смисложиттєвих переживань у віці ранньої дорослості.
3. Запропонувати рекомендації щодо гармонізації смисложиттєвих переживань, які можуть використовуватися психологами-практиками.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: Задля впровадження результатів даного дослідження в галузь наукового знання було сплановано ряд поетапних дій, які відповідають завданням дослідження. На першому етапі проводився аналіз наукових джерел з теми дослідження, проаналізовано теоретико-методологічні підходи до вивчення смисложиттєвих криз та їх типології.
Для реалізації емпіричного етапу дослідження дібрано інструментарій: «Тест смисложиттєвих орієнтації» (Д. Леонтьєв), «Опитувальний смисложиттєвої кризи» ( К. Карпинський), «Шкала самооцінки» (Ч. Спілбергер, Ю. Ханін), «Шкала екзистенції» (А. Ленгле, К. Орглер) та ««Індекс задоволеності життям» (Б. Ньюгартен, адаптація Паніна).
Систематизовано та узагальнено теоретичні та емпіричні дані. Для статистичної обробки отриманих даних використовувались методи математичної статистики, саме кореляційний аналіз через программу SPSS.
Зміст
Зміст
Вступ........................................................................................................................3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРЕЖИВАНЬ СМИСЛОЖИТТЄВИХ КРИЗ..............6
1.1 Кризи віку ранньої дорослості: сутність та особливості...............................6
1.2 Суб'єктивність особистості та зміст її переживань в період криз..............19
1.3 Особливості смислу життя особистості в період смисложиттєвої кризи..23
Висновки до 1 розділу.........................................................................................28
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗМІСТУ СМИСЛОЖИТТЄВИХ ПЕРЕЖИВАНЬ У ВІЦІ РАННЬОЇ
ДОРОСЛОСТІ......................................................................................................29
2.1 Методи та організація емпіричного дослідження........................................29
2.2 Аналіз результатів емпіричного дослідження..............................................34
2.3 Рекомендації по роботі з тривожністю для практикуючих психологів.....47
Висновки до 2 розділу.........................................................................................51
Загальні висновки...............................................................................................52
Список використаних джерел...........................................................................53
Додатки..................................................................................................................56
Вступ........................................................................................................................3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРЕЖИВАНЬ СМИСЛОЖИТТЄВИХ КРИЗ..............6
1.1 Кризи віку ранньої дорослості: сутність та особливості...............................6
1.2 Суб'єктивність особистості та зміст її переживань в період криз..............19
1.3 Особливості смислу життя особистості в період смисложиттєвої кризи..23
Висновки до 1 розділу.........................................................................................28
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗМІСТУ СМИСЛОЖИТТЄВИХ ПЕРЕЖИВАНЬ У ВІЦІ РАННЬОЇ
ДОРОСЛОСТІ......................................................................................................29
2.1 Методи та організація емпіричного дослідження........................................29
2.2 Аналіз результатів емпіричного дослідження..............................................34
2.3 Рекомендації по роботі з тривожністю для практикуючих психологів.....47
Висновки до 2 розділу.........................................................................................51
Загальні висновки...............................................................................................52
Список використаних джерел...........................................................................53
Додатки..................................................................................................................56
Покликання
Список використаних джерел
1. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя: матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції (22-23 лютого 2018 року, м. Суми) / Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. – 428 с.
2. Полухіна М. П. Оcобливості поведінкового компонента кризи професійного становлення особистості у ранній дорослості / Марина Петрівна Полухіна. – Київ, 2018. – 16 с.
3. Cловник іншомовних слів: криза [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.jnsm.com.ua/cgibin/u/book/sis.pl?Qry =%25CA%25D0%25C8%25C7%25C0.
4. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя : збірник наукових праць / [за ред : Кузікової С. Б., Щербакової І. М.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 408 с.
5. Гаркавець О. Ресурси арт терапії у роботі з кризами [Електронний ресурс]. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://garkavets.top/pl/teach/control/lesson/vi....
6. Кризи вікових періодів в житті людини: психологічне обґрунтування [Електронний ресурс]. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://osvita.ua/ vnz/reports/psychology/29373/.
7. Черезова І.О. Психологія життєвих криз особистості : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.О. Черезова. – Бердянськ, БДПУ, 2016. – 193 с.
8. Психологічна енциклопедія / Автор-упорядник О.М. Степанов. – К.: , 2006.- 424 с.
9. Выготский Л.С. Психология развития как феномен культуры. – М., Воронеж, 1996.– 356 с.
10. Ушакова І. Вік як можлива причина психологічної кризи [Електронний ресурс] / І. Ушакова – Режим доступу до ресурсу: https://nuczu.edu.ua/scie ncearchive/ProblemsOfExtremeAndCrisisPsychology/vol1/30.pdf.
11. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. – Т. 4: Детская психология / под ред. Д. Б. Эльконина. – М. : Педагогика, 1984. – 432 с.
12. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. – М. : Прогресс, 1996. – 208 с.
13. Абрамова Г. С. Возрастная психология. – М. : Академический Проект, 2001. – 704 с.
14. Ливехуд Б. Кризисы жизни – шансы жизни. – Калуга : Духовное познание, 1994. – 224 с.
15. Поливанова К. Н. Психология возрастных кризисов. – М. : Академия, 2000. – 184 с.
16. Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе : учебное пособие для вузов. – М. : Школьная Пресса, 2000. – 416 с.
17. Солдатова Е. Л. Нормативные кризисы развития личности взрослого человека : автореф. дис. ... д-ра психол. наук. – Екатеринбург, 2007. – 43 с.
18. Хухлаева О. В. Психология развития: молодость, зрелость, старость. – М. : Академия, 2006. – 368 с.
19. Шихи Г. Возрастные кризисы. Ступени личностного роста. – СПб. : Ювента, 1999. – 435 с.
20. Чернобровкіна. Кризис юности у студентов как кризис взросления / Чернобровкіна. – Омск, 2014.
21. Пряжников Н. С. Психология труда и человеческого достоинства. – М. : Академия,
2001. – 480 с
22. Юність: поняття та вікові групи [Електронний ресурс]. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/28951/" class="hcphp-link">https://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/28951/.
23. Життєві кризи. Форми їхнього переживання людиною. [Електронний ресурс]. – 2010. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/ psychology/9785/.
24. Психологія юнацького віку і дорослих людей. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://pidru4niki.com/15941024/psihologiya/ psihologiya_yunatskogo_viku_doroslih_lyudey.
25. Кризи раннього дорослово віку [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://pidru4niki.com/1589031537119/psihologiya/krizi_rannogo doroslogo _viku/
26. Цибра М. Об'єктивність та суб'єктивність детермінації особистості / Микола Цибра., 2017. – 9 с.
27. Сыманюк Э. Э. Психология профессионально обусловленных кризисов / Э. Э. Сыманюк. – М. : Издательство Московского психолого-социального института, 2004.
28. Косякова О.О. Возрастные кризисы : учеб. пособ. / О.О. Косякова. – Ростов н/Д : Феникс, 2007.
29. . Малкина-Пых И.Г. Возрастные кризисы : справочник практического психолога / И.Г. Малкина-Пых. – М. : Изд-во Эксмо, 2005.
30. Булах І.С. Психологія життєвих криз особистості : навчальний посібник / І.С. Булах. – Вінниця, ТОВ «Нілан-ЛТД», 2015.
31. Гаврилина Л. К. Кризисы взрослой жизни: моменты роста / Л. К. Гаврилина, В. М. Бызова – СПб. : Речь, 2010.
32. Переживання кризи: диференциально-психологічний аналіз / О. П. Саннікова // Наука і освіта. - 2015. - № 10. - С. 16-22. - Режим доступу: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/60....
33. Зімовін О. Переживаємо особисті кризи на роботі [Електронний ресурс] / Олексій Зімовін. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://i.factor.ua/ukr/journals/ot/2016/april/i....
34. Поняття психологічної кризи [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.student-works.com.ua/kursovi/bjd/1016.html.
1. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя: матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції (22-23 лютого 2018 року, м. Суми) / Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. – 428 с.
2. Полухіна М. П. Оcобливості поведінкового компонента кризи професійного становлення особистості у ранній дорослості / Марина Петрівна Полухіна. – Київ, 2018. – 16 с.
3. Cловник іншомовних слів: криза [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.jnsm.com.ua/cgibin/u/book/sis.pl?Qry =%25CA%25D0%25C8%25C7%25C0.
4. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя : збірник наукових праць / [за ред : Кузікової С. Б., Щербакової І. М.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 408 с.
5. Гаркавець О. Ресурси арт терапії у роботі з кризами [Електронний ресурс]. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://garkavets.top/pl/teach/control/lesson/vi....
6. Кризи вікових періодів в житті людини: психологічне обґрунтування [Електронний ресурс]. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://osvita.ua/ vnz/reports/psychology/29373/.
7. Черезова І.О. Психологія життєвих криз особистості : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.О. Черезова. – Бердянськ, БДПУ, 2016. – 193 с.
8. Психологічна енциклопедія / Автор-упорядник О.М. Степанов. – К.: , 2006.- 424 с.
9. Выготский Л.С. Психология развития как феномен культуры. – М., Воронеж, 1996.– 356 с.
10. Ушакова І. Вік як можлива причина психологічної кризи [Електронний ресурс] / І. Ушакова – Режим доступу до ресурсу: https://nuczu.edu.ua/scie ncearchive/ProblemsOfExtremeAndCrisisPsychology/vol1/30.pdf.
11. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. – Т. 4: Детская психология / под ред. Д. Б. Эльконина. – М. : Педагогика, 1984. – 432 с.
12. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. – М. : Прогресс, 1996. – 208 с.
13. Абрамова Г. С. Возрастная психология. – М. : Академический Проект, 2001. – 704 с.
14. Ливехуд Б. Кризисы жизни – шансы жизни. – Калуга : Духовное познание, 1994. – 224 с.
15. Поливанова К. Н. Психология возрастных кризисов. – М. : Академия, 2000. – 184 с.
16. Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе : учебное пособие для вузов. – М. : Школьная Пресса, 2000. – 416 с.
17. Солдатова Е. Л. Нормативные кризисы развития личности взрослого человека : автореф. дис. ... д-ра психол. наук. – Екатеринбург, 2007. – 43 с.
18. Хухлаева О. В. Психология развития: молодость, зрелость, старость. – М. : Академия, 2006. – 368 с.
19. Шихи Г. Возрастные кризисы. Ступени личностного роста. – СПб. : Ювента, 1999. – 435 с.
20. Чернобровкіна. Кризис юности у студентов как кризис взросления / Чернобровкіна. – Омск, 2014.
21. Пряжников Н. С. Психология труда и человеческого достоинства. – М. : Академия,
2001. – 480 с
22. Юність: поняття та вікові групи [Електронний ресурс]. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/28951/" class="hcphp-link">https://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/28951/.
23. Життєві кризи. Форми їхнього переживання людиною. [Електронний ресурс]. – 2010. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/ psychology/9785/.
24. Психологія юнацького віку і дорослих людей. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://pidru4niki.com/15941024/psihologiya/ psihologiya_yunatskogo_viku_doroslih_lyudey.
25. Кризи раннього дорослово віку [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://pidru4niki.com/1589031537119/psihologiya/krizi_rannogo doroslogo _viku/
26. Цибра М. Об'єктивність та суб'єктивність детермінації особистості / Микола Цибра., 2017. – 9 с.
27. Сыманюк Э. Э. Психология профессионально обусловленных кризисов / Э. Э. Сыманюк. – М. : Издательство Московского психолого-социального института, 2004.
28. Косякова О.О. Возрастные кризисы : учеб. пособ. / О.О. Косякова. – Ростов н/Д : Феникс, 2007.
29. . Малкина-Пых И.Г. Возрастные кризисы : справочник практического психолога / И.Г. Малкина-Пых. – М. : Изд-во Эксмо, 2005.
30. Булах І.С. Психологія життєвих криз особистості : навчальний посібник / І.С. Булах. – Вінниця, ТОВ «Нілан-ЛТД», 2015.
31. Гаврилина Л. К. Кризисы взрослой жизни: моменты роста / Л. К. Гаврилина, В. М. Бызова – СПб. : Речь, 2010.
32. Переживання кризи: диференциально-психологічний аналіз / О. П. Саннікова // Наука і освіта. - 2015. - № 10. - С. 16-22. - Режим доступу: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/60....
33. Зімовін О. Переживаємо особисті кризи на роботі [Електронний ресурс] / Олексій Зімовін. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://i.factor.ua/ukr/journals/ot/2016/april/i....
34. Поняття психологічної кризи [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.student-works.com.ua/kursovi/bjd/1016.html.