Організаційно-методичні основи застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» на уроках математики в 4 класі


Автор(ка)
Івахненко Юлія Дмитрівна

Ступінь
Магістр

Група
ПОм-2-20-1.4з

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра початкової освіти


Анотація

В наслідок реформи освіти України на початку
XXI століття інтерактивність стає сучасним освітнім трендом, який
застосовується на всіх рівнях навчання, зокрема і в початковій школі.
Інтерактивному уроку в школі властива динаміка, навчальна гра,
дослідницька колаборація, яка є суголосною всім завданням, які закладені в
сучасних документах про освіту, зокрема Закону «Про освіту» (2017),
Державному стандарту початкової освіти (2018), реформі «Нова Українська
школа» (НУШ).
Математика в початковій школі є складовою навчання учнів
початкової школи і базисом всієї математичної освіти. Саме математика
сприяє різнобічному розвитку особистості та її світоглядних орієнтацій
засобами математичної діяльності; формуванню математичної й інших
ключових компетентностей, необхідних учню для життя та продовження
навчання; створює передумови для розумової діяльності школяра в середній і
старшій школі. Математика формує стійкий пізнавальний інтерес і навички
логічного мислення. Математичні завдання сприяють розвитку у здобувача
освіти мислення, уваги, спостережливості, строгої послідовності міркування і
творчої уяви.

Зміст

ЗМІСТ

ВСТУП…………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ І. ДОСЛІДЖЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИХ
ЗАСАД ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ…………….…..9
1.1. Основні дефініції дослідження……………………………………………...9
1.2. Сутність інтерактивного навчання………………………………………...16
1.3. Структура інтерактивної технології «Ажурна пилка» на
уроках математики………………………………………………………………25
Висновки до першого розділу…………………………………………………..33
РОЗДІЛ ІІ. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ
ЗНАНЬ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В 4 КЛАСІ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНТЕРАКТИВНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ «АЖУРНА ПИЛКА» .......................…35
2.1 Готовність учителів початкової школи до застосування
інтерактивної технології «Ажурна пилка» на уроках математики в 4 класі...35
2.2 Діагностика рівнів готовності учителів початкової школи до
застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» на
уроках математики в 4 класі…………………………………………………….43
2.3 Обґрунтування педагогічних умов підготовки учителів початкової
школи до застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» на
уроках математики в 4 класі…………………………………………………….59
Висновки до другого розділу…………………………………………………...65
РОЗДІЛ ІІІ. РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ МЕТОДИЧНИХ
ОСНОВ ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ
ТЕХНОЛОГІЇ «АЖУРНА ПИЛКА» НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
В 4 КЛАСІ………………………………………………………………………67
3.1. Вивчення результатів дослідження………………………………………..67
3.2. Розробка інтерактивної програми «Ажурна пилка» на уроках
математики в 4 класі…………………………………………………………….80
Висновки до третього розділу…………………………………………………..87
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………..88
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….92
ДОДАТКИ……………………………………………………………………...100


Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Авдєєва І. М. Модель організації особистісно-орієнтованої педагогічної освіти. Горизонты образования. № 1 (19). 2007. С. 12–15.
2. Ананьев Б.Г. Избранные труды по психологии: в2 т. Т. 2 : Развитие и воспитание личности. Санкт-Петербург : Изд-во СанктПетербургского университета, 2007. 432 с.
3. Балл Г. О. Духовність професіонала і педагогічне сприяння її становленню : орієнтири психологічного аналізу. Професійна освіта : педагогіка і психологія /за ред. Т. Левицького, І. Зязюна, І. Вільш, Н. Ничкало+. Честохова Київ, 2000. С. 217–232.
4. Бєкірова Л. Е. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування інтерактивних технологій навчання: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04.Ун-т менеджменту освіти НАПН України. Київ, 2010. 374 с.
5. Белявская И.Б. Формирование готовности учителя к инновационной деятельности в системе методической работы школы: автореф. дис. канд. пед. наук. Йошкар-Ола, 2010. 24 с.
6. Богданович М.В., Козак М.В., Король Я.А. Методика викладання математики в початкових класах : навч. посіб. Тернопіль : Навчальна книга–Богдан, 2006. 336 с.
7. Боровская О.Р. Использование интерактивных форм обучения в украинской в школе. 2001. №4. С.70-71.
8. Воропаева Е.Э. Акмеологический подход к проблеме готовности педагога к инновационной деятельности. Научный поиск. 2013. № 3. С. 62-65.
9. Воропаева, Е. Э. Структура и критерии готовности педагога к инновационной деятельности. Современные проблемы науки и образования. 2014. № 4.URL: http://science-education.ru/ru/article/view7id=13880
10. Гейко І. Використання інтерактивних форм і методів навчання. З досвіду роботи. Тема. 2004. № 3-4. С. 229-232.
11. Глузман Н. А. Історичний аналіз розвитку початкової математичної освіти та методики її викладання в Україні.Ялта: РВВ КГУ, 2009. 101 с.
12. Глузман Н.А. Прогностическая модель личностно-профессионального маршрута будущего учителя. Проблемы современного педагогического образования. 2015. № 48-1. С. 71-81.
13. Глузман Н.А. Система формування методико-математичної компетентностi майбутнiх учителiв початкових класiв: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Ялта, 2011. 560 с.
14. Гончаренко А. М. Особистісно орієнтована модель освіти : підготовка педагога. Дошкільне виховання. 2008. № 1. С. 10–13.
15. Гречук В., Кіщук Н. Шляхи вдосконалення математичної підготовки молодших школярів. Початкова школа. 2013. No 8. С. 25–30.
16. Гриневич, Л. Школа має формувати цілісний світогляд. День. 2017. № 13-14 С. 18-19.
17. Державний стандарт початкової загальної освіти. Початкова школа №4, 2011.
18. Дуткевич Т. В. Психологічні основи використання інтерактивних методів навчання у процесі підготовки спеціалістів з вищою освітою. Використання інтерактивних методів та мультимедійних засобів у підготовці педагога : зб. наук. праць. Кам’янець-Подільський : Абетка Нова, 2003. С. 26–33.
19. Духаніна Н.М. Педагогічні умови: сутність, проблеми, види та функції. Іст.-пед. студії: наук. час / голов. ред. Н. М. Дем’яненко. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011.Вип. 5. С. 103–105.
20. Дьяченко М.И., Кандыбович Л.А. Психологические проблемы готовности к деятельности. Минск: БГУ, 1976. 12 с.
21. Заир-Бек С. Технология развития критического мышления посредством чтения и письма.Библиотека школы. 2001. № 12. 15 с.
22. Зеер Э.Ф. Профориентология: теория и практика : учеб. пособие для высш.шк. Москва : Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2006. 192 с.
23. Івахненко Ю. Д. Руденко Н.М., Широков Д.Л. Застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» на уроках математики в 4 класі. Молодий вчений. №10(98), 2021. С. 286-290.
24. Івахненко Ю. Д. Застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» на уроках математики в початковій школі. III Міжнародна науково-практична конференція «Interaction of society and science: problems and prospects». Лондон. 05-08 жовтня 2021. С. 304-306
25. Івахненко Ю. Д. Організаційно-методичні основи застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» на уроках математики в 4 класі. Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна початкова освіта в умовах її реформування: проблеми та перспективи». Дрогобич. 2021.
26. Ілійчук Л.В. Використання інтерактивних методів навчання у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців. Обрії. 2015. № 1. С 71-74.
27. Інтерактивні технології навчання у початкових класах / ред. І.І. Дівакова. Тернопіль : Мандрівець, 2009. 180 с.
28. Ипполитова Н.В. Теория и практика подготовки будущих учителей к патриотическому воспитанию учащихся : дис. …д-ра пед. наук. 2000. 383 с.
29. Капська А. Й. Деякі особливості формування готовності студентів до професійної творчості. Моделювання виховної діяльності в системі професійної підготовки студентів: теорія, практика, програми / за заг. ред. А. Й. Капської. Київ: ІЗМН, 1998. 192 с.
30. Кашлев С. С. Технология интерактивного обучения. Мн., 2005
31. Кларин М. В. Игра в учебном процессе. Совет. педагогика. 1985. № 6. С.26–33.
32. Кларин М. В. Интерактивное обучение — инструмент освоения нового опыта. Педагогика. 2000. № 7. С. 12–18.
33. Ковальова О.М. Використання інтерактивних методів навчання. 2016. URL: http://www.refs.in.ua/m-kochubej-o-avikoristanny....
34. Комар О. А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій. Теоретико-методичні аспекти: Монографія. Умань : РВЦ «Софія», 2008. 332 с.
35. Кравчина О.С. Активні та інтерактивні методи навчання. Київ: ЦІППО АПН України, 2003. 32 с.
36. Лесик В. В. Формування у студентів психологопедагогічної готовності до майбутньої професійно-трудової діяльності. Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького ДПУ імені Григорія Сковороди: зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницький, 2011. Вип. 22. С. 93–96.
37. Лісова Н. На шляху до Нової української школи. Нова педагогічна думка. 2017. № 2. С. 16-20.
38. Логачевська С. Особливості уроку математики Нової української школи. Початкова школа. 2018. No 4. С. 8–11.
39. Мариновська О. Я. Формування готовності вчителів до проектно-впроваджувальної діяльності: теорія і практика: [монографія] / Оксана Яківна Мариновська. – Івано-Франківськ: Симфонія форте; Полтава: Довкілля-К, 2009 500 с.
40. Митник О. Творчі завдання як засіб формування інтелектуальної культури молодшого школяра. Почат. шк. 2005. № 12. С. 6–11.
41. Мороз А. Г. Формирование готовности к педагогической деятельности у молодых учителей. Психолого-педагогические основы совершенствования подготовки специалистов в университете. Днепропетровск: Изд-во Днепропетр. ун-та, 1980. С. 71–75.
42. Нова українська школа в умовах викликів сучасності: зб. тез доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції, 11 квітня 2019 року / за заг. ред. Л.В. Задорожної-Княгницької. Маріуполь: МДУ, 2019. 248 с.
43. Пайкуш М. А. Підготовка майбутнього вчителя до профільного навчання фізики в загальноосвітніх закладах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Пайкуш Маріанна Андріївна; Львів. наук.-практ. центр проф. техн. Освіти АПН України. Львів, 2007. 245 с.
44. Пєхота О. М., Кіктенко А. З., Любарська О. М. Освітні технології: навч.-метод. посіб. Київ: А.С.К., 2004. 256 с.
45. Пєхота О. М., Старєва А. М. Особистісно орієнтоване навчання: підготовка вчителя: монографія.Миколаїв: Іліон, 2005. 272 с.
46. Плахотнюк Н.П. Критерії та показники рівня готовності майбутніх учителів до інноваційної діяльності. Збірник нау кових праць Слов'янського державного педагогічного університету. Ч. II. Слов’янськ: СДПУ. 2010. Вип. 5. С. 181 – 190
47. Подласый И.П. Педагогика : учеб. для бакалавров. - 2-е изд., перераб. и доп. Москва : Юрайт, 2019. 574 с.
48. Пометун, А.И. Интерактивные технологии обучения. Сельская школа. 2014. №16–17 (88–89).128 с.
49. Раитина Н.И. Подготовка учителя к инновационной деятельности в условиях повышения квалификации как фактор профессионального развития: автореф. дис. … канд. пед. наук. Чита, 2011. 24 с.
50. Романов В.А. Педагогическое проектирование как средство повышения профессиональных качеств преподавателя вуза. Сборник материалов ІV Всероссийской научно–практической конференции «Реализация компетентностного подхода в системе профессионального образования педагога», 26-27 мая 2017 года, ЕИСН (филиал) ФГАОУ ВО «КФУ имени В. И. Вернадского», г. Евпатория, 2017. Симферополь : ИТ «АРИАЛ», 2017. С. 98-102.
51. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер, 2018. 705 с.
52. Руденко Н. М., Головчанська О. В. Застосування інтерактивних технологій з використання ІКТ на заняттях дисциплін математичного циклу. Інформатика та інформ. технології в навч. закл. 2015. № 4 (57). С. 41–47.
53. Руденко Н.М. Інтерактивність як спосіб ефективної взаємодії і навчання студентів. Нова педагогічна думка. 2014. №1. С. 25-29.
54. Руденко Н.М. Підготовка майбутніх учителів початкової школи в умовах коледжу до застосування інтерактивних технологій на уроках математики : дис. канд. пед. наук : 13.00.04 . Київ, 2016. 291 с.
55. Руденко Н. М. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики: педагогічні умови. Пед. процес: теорія і практика. 2016. № 2. С. 63–68.
56. Русаков Ю.Т. Развивающая образовательная среда колледжа как фактор формирования готовности студентов к профессиональной деятельности : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Магнитогорск, 2006. 40 с.
57. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти: підруч. для вищ. навч. закл. 2-ге вид. Київ: Грамота,2013.2013. 504 с.
58. Савченко О. Я. Початкова освіта в контексті ідей Нової української школи. Початкова освіта : Метод. рекомендації. Київ : УОВЦ «Оріон», 2018. С. 4–8.
59. Семеног О. М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури : монографія. Суми : ВВП «Мрія – 1» ТОВ, 2005. – 404 с.
60. Сисоєва С.О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально- методичний посібник. НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. Київ: ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.
61. Скворцова С. Урок-дослідження з математики у початковій школі. Почат. шк. 2015. № 12. С. 13–16.
62. Сластенин В.А., Подымова Л.С. Готовность педагога к инновационной деятельности. Сибирский педагогический журнал. 2007. № 1. С. 42–49
63. Стиркіна Ю. С. Дидактичні засади підготовки майбутніх учителів іноземної мови до викладання інтегрованих курсів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Полтав. держ. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2001. 240 с.
64. Формування математичної культури учнів початкової школи шляхом використання вправ з терміно-логічним спрямуванням. Фізико-математична освіта. 2018. Випуск 1 (15). С. 63–67.
65. Чернова Л.Т. Формирование профессионально-личностной готовности учителя к инновационной деятельности в системе повышения квалификации: автореф. дис. … канд. пед. наук. Казань, 1997. 24 с.
66. Шарко В.Д. Сучасний урок: технологічний аспект : посіб. для вчит. і студ. В.Д. Шарко. Київ: СПД Богданова А.М., 2007. 220 с.
67. Шатунова О.В. Диагностика готовности школьных учителей к деятельности по созданию и внедрению образовательных новшеств. Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2013. № 10 (85). С. 94–98.