Психологічні особливості кризи ідентичності осіб юнацького віку


Автор(ка)
Скоробрещук Ярослав Анатолійович

Ступінь
Магістр

Група
ППм-1-21-1.4д

Спеціальність
053 Практична психологія

Кафедра
Кафедра практичної психології


Анотація

Актуальність теми дослідження. Ідентичність особистості юнацького віку являє собою комплексну систему, яка так чи так взаємодіє з чималою кількістю різних структур особистості: професійним самовизначення, процесом сепарації від батьків, самоорганізацією та самосвідомістю. В момент зіткнення юнака з вимогами реального життя, що зрідка відповідають його уявленням, розгортається процес актуалізації кризи ідентичності. Часто юнаки досить довго продовжують чіплятися за дитячу ідентичність відповідно власним бажанням. У зазначений віковий період особливо гостро постають питання вибору свого унікального шляху, особистість вчиться приймати себе, брати відповідальність за власний життєвий вибір, подальші рішення тощо. Іноді у молодих людей з'являється чималий страх дорослішання, актуалізація захисного механізму регресування до попередніх психічних надбань, устаткування інфантильної поведінки тощо. Страх дорослішання має прояв через застрягання або невдалий перебіг однієї із психосоціальних стадій згідно Е.Еріксона - мораторія на момент сепарації, що в результаті може призводити до актуалізації псевдоідентичності.
Станом натепер сепарація від батьків відбувається набагато пізніше, сучасні тенденції вказують на необхідність збільшити цей проміжок як мінімум до 25 років (раніше сепарація в середньому закінчувалася в 18-21 рік). Вказані тенденції обумовленні прагненнями особистості до пошуку себе та набуття свого місця в світі, менш інтенсивним періодом переживання зазначеної вище стадії мораторію, заглибленням показників кризи ідентичності на тлі зовнішніх впливів та появи альтернативних моделей дорослішання (кідалти - від англ. "kid" - дитина і "adult" - дорослий). На відміну від попередніх даних науки, необхідність в інтенсифікації процесу дорослішання та заглиблення в перебіг стадії мораторію тимчасово призупиняється, оскільки наразі, увага особистості, що дорослішає, акцентується на збереженні та турботі про власне психологічне здоров’я, що може нести за собою свідому, відтерміновану в часі сепарацію від батьків та призводити до логічного відтермінування перебігу кризи ідентичності.
Під час розгортання кризи ідентичності невід’ємним є період втрати орієнтирів, коли особистість відчуває сумніви у своїй тотожності та тотожності «Я-реального» «Я-ідеальному». Актуалізація переживань кризи ідентичності залежить від багатьох чинників, одним з яких може бути вироблення власного рішення та бажання зробити вибір на користь подібних дискомфортних переживань, ревізії системи цінностей, підлаштування її до майбутньої професійної діяльності. На період кризи ідентичності припадає переосмислення стосунків із іншими та свого місця серед них, саме тому сепарація від батьків постає особливо важливим завданням, оскільки процес дорослішання вже не може задовольнятися рольовою моделлю опікуваного та деякою мірою керованого. Так, Е. Еріксон свого часу зазначав, що криза ідентичності наявна тоді, коли особистість “розчиняючись у групі” втрачає свою індивідуальність, а відтак і можливість особистісного зростання.
Українські психологи насамперед вказували на внутрішніх суперечностях особистості як кореня кризи, що вважаються рушійною силою її розвитку (Л.С. Виготський, Г.С. Костюк, Л.І. Божович). У свою чергу О.В. Мачинська досліджувала зміст і характеристики кризи ідентичності з точки зору різних психологічних напрямів. Т.М. Буякас акцентувала наукову увагу на розгортанні кризи ідентичності в процесі особистісного та професійного самовизначення студентів. Л.М. Опанасенко досліджено проблему мотиваційної тенденції досягнення та підтримки рівня самоідентичності «Я». Жодне з вказаних досліджень не займалося розглядом ознак кризи ідентичності юнака на момент процесу сепарації.
Наше дослідження спрямоване виявити вплив процесу сепарації на основні психологічні особливості розгортання кризи ідентичності в юнацькому віці, оскільки зазначений процес (відділення від батьків) так чи так впливатиме на структуру ідентичності, заглиблюючи ознаки її кризи.
Об’єкт дослідження - криза ідентичності юнаків 17-23 років.
Предмет дослідження - психологічні особливості кризи ідентичності осіб юнацького віку.
Мета дослідження – емпірично та теоретично дослідити психологічні особливості кризи ідентичності в юнацькому віці, на цій базі запропонувати тренінгову програму для її подолання.
Завдання дослідження
1. Здійснити теоретичний аналіз психологічних особливостей кризи ідентичності в юнацькому віці.
2. Дослідити психологічні особливості прояву кризи ідентичності у юнацькому віці.
3. З’ясувати вплив процесу сепарації на ознаки кризу ідентичності осіб юнацького віку.
4. На основі дослідження створити тренінгову програму подолання кризи ідентичності.
Шляхи реалізації завдань дослідження. Теоретичні методи представлено аналізом, синтезом, порівнянням; психодіагностичними методиками: Чотирифакторний опитувальник Я (4ФЯ) (Л.Я. Дорфман), методика дослідження особистісної ідентичності (МДОІ) (Л.Б. Шнейдер), методика діагностики психологічної сепарації від батьків в юнацькому віці (Дж. Хоффман в адаптації А. Широко).
Психодіагностичні методи: Чотирифакторний опитувальник Я (4ФЯ) Л. Я. Дорфман, Методика дослідження особистісної ідентичності (МДОІ) Л. Б. Шнейдер, Методика діагностики психологічної сепарації від батьків в юнацькому віці Дж Хоффмана в адаптації А. Широко.
Вибірка емпіричного дослідження: Дослідження проводилось в онлайн форматі, вибірку склали 15 осіб юнацького віку серед яких 9 жінок та 6 чоловіків, віком від 17-23 років.
Гіпотеза: Процес сепарації поглиблює ознаки кризи ідентичності осіб юнацького віку.

Зміст

ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ КРИЗИ ІДЕНТИЧНОСТІ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
1.1 Особливості кризи ідентичності осіб юнацького віку
1.2 Особливості процесу сепарації в юнацькому віці
1.3 Способи сепарації в період юнацького віку
1.4 Вплив процесу сепарації на розгортання кризи ідентичності
ВИСНОВКИ ДО ПЕРШОГО РОЗДІЛУ
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОЦЕСУ СЕПАРАЦІЇ ТА КРИЗИ ІДЕНТИЧНОСТІ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
2.1. Характеристика методів та методик дослідження психологічних особливостей процесу сепарації та кризи ідентичності осіб юнацького віку
2.2 Опис та обґрунтування вибору груп досліджуваних
2.3 Представлення та інтерпретація результатів дослідження
2.3.1 Цілі та способи застосування методик дослідження
2.3.2 Аналіз результатів дослідження
ВИСНОКИ ДО ДРУГОГО РОЗДІЛУ
РОЗДІЛ 3 ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТРЕНІНГОВОЇ ПРОГРАМИ
3.1 План тренінгової програми
3.2 Теоретичне і методологічне обґрунтування доцільності тренінгової роботи
ВИСНОВКИ ДО 3 РОЗДІЛУ
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ

Покликання

1. Блонский П.П. Очерк научной психологии. М., 1921. 96 с.
2. Варга А.Я. Системная психотерапия супружеских пар. М.: Когито-Центр, 2012 342с.
3. Выготский Л. Собрание сочинений в 6 т. Москва : Педагогика, 1984. Т. 4 : Детская психология. 432 с.
4. Горностай П.П. Диагностика и коррекция ролевых конфликтов. Журнал практического психолога. 1999. № 1. С. 44–51.
5. Давидов В.П. Методология и методика психолого-педагогического исследования: [учеб. пособие для студ. вузов] / В. П. Давидов, П. И. Образцов, А. И. Уман. – М. : Логос, 2006. – 128 с.
6. Дитюк А. Личностная идентичность и личностная автономия как когнитивно‐поведенческий компонент психологической сепарации. Современные проблемы психологии семьи: феномены, методы, концепции. 2015. № 8. С. 52–54.
7. Зливков В. Л. Самоідентифікація в педагогічній комунікації. – К.: Український центр політичного менеджменту, 2005. – 144 с.
8. Зливков В. До проблеми дослідження ідентичності педагога. Соціальна психологія. 2007. № 2. С. 127–139.
9. Ічанська О.М. Становлення особистісної ідентичності в ранньому юнацькому віці: Дис… канд. психол. наук: 19.00.07/ Національний педагогічний унт ім.М.П.Драгоманова / Ічанська Олена Михайлівна. – К., 2002. – 230 с.
10. Коростелина К.В. Структура и динамика системы социальной идентичности: дис... д-ра психол. наук: 19.00.05 / Коростелина Карина Валентиновна ; Таврический национальный ун-т им. В.И.Вернадского. - Симферополь, 2003. - 446 л.+ прилож. - Библиогр.: л. 416-446
11. Коростелина К.В Исследование социальной идентичности: на пути к примирению в Крыму. Доля. 2002. № 1. С. 255.
12. Крюкова Т.Л. Изменения взаимоотношений матери и взрослеющего сына в контексте современной российской семьи. Вестник Костромского государственного университета им. НА. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социнальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2012. Том 18. М» 1 (ч. 2). С. 175-180.
13. Лановенко Ю. Екзистенціальний зміст суб’єктивного аспекту юнацької кризи / Ю. Лановенко // Соціальна психологія. – 2006. – №5.
14. Петровская Л. А. Социально-психологический тренинг: воздействие какинтенсивное общение / Л. А. Петровская // Социальная психология : хрестоматия /сост. Е. П. Белинская, О. А. Тихомандрицкая. – М. : Аспект Пресс, 1999. – 440 c.
15. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / ред. А. В. Толстых. Москва : Прогресс, 1996. 344 с.
16. Ainsworth M. S. Attachments beyond infancy. American psychologist. 1989. Т. 44, № 4. С. 709–716.
17. Baker R. W., Siryk B. Measuring adjustment to college. Journal of counseling psychology. 1984. Т. 31, № 2. С. 179–189.
18. Baron R. M., Kenny D. A. The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology. 1986. Т. 51, № 6. С. 1173–1182.
19. Blos P. The adolescent passage : developmental issues. 3-тє вид. New York : International Universities Press, 1979. 552 с.
20. Bratcher W. E. The influence of the family on career selection: a family systems perspective. The personnel and guidance journal. 1982. Т. 61, № 2. С. 87–91.
21. Contributions of psychological separation and parental attachment to the career development process. / D. L. Blustein та ін. Journal of counseling psychology. 1991. Т. 38, № 1. С. 39–50.
22. Cooper C. R., Grotevant H. D., Condon S. M. Individuality and connectedness in the family as a context for adolescent identity formation and role-taking skill. New directions for child and adolescent development. 1983. Т. 1983, № 22. С. 43–59.
23. Creamer E. G., Laughlin A. Self-Authorship and women's career decision making. Journal of college student development. 2005. Т. 46, № 1. С. 13–27.
24. Dey I., Morris S. Parental support for young adults in Europe. Children and youth services review. 1999. Т. 21, № 11-12. С. 915–935.
25. Erikson E. H. Identity: youth and crisis. New York : Norton, 1968.
26. Grotevant H. D., Cooper C. R. Patterns of interaction in family relationships and the development of identity exploration in adolescence. Child development. 1985. Т. 56, № 2. С. 415.
27. Hartmann D., Swartz T. T. The new adulthood? The transition to adulthood from the perspective of transitioning young adults. Advances in life course research. 2006. Т. 11. С. 253–286.
28. Hillmert S. From old to new structures: a long-term comparison of the transition to adulthood in west and east germany. Advances in life course research. 2005. Т. 9. С. 151–173.
29. Hoffman J. A. Psychological separation of late adolescents from their parents. Journal of counseling psychology. 1984. Т. 31, № 2. С. 170–178.
30. Hoffman J. A., Weiss B. Family dynamics and presenting problems in college students. Journal of counseling psychology. 1987. Т. 34, № 2. С. 157–163.
31. Josselson R. The embedded self: i and thou revisited. Self, ego, and identity. New York, 1988. С. 91–106.
32. Lapsley D. K., Rice K. G., Shadid G. E. Psychological separation and adjustment to college. Journal of counseling psychology. 1989. Т. 36, № 3. С. 286–294.
33. Lapsley D. K. Toward an integrated theory of adolescent ego development: the "new look" at adolescent egocentrism. American journal of orthopsychiatry. 1993. Т. 63, № 4. С. 562–571.
34. Lopez F. G., Andrews S. Career indecision: a family systems perspective. Journal of counseling & development. 1987. Т. 65, № 6. С. 304–307.
35. Lopez F. G., Campbell V. L., Watkins C. E. Depression, psychological separation, and college adjustment: an investigation for sex differences. Journal of counseling psychology. 1986. Т. 33, № 1. С. 52–56.
36. Lopez F. G., Campbell V. L., Watkins C. E. Family structure, psychological separation, and college adjustment: a canonical analysis and cross-validation. Journal of counseling psychology. 1988. Т. 35, № 4. С. 402–409.
37. Moore D. Parent-adolescent separation: the construction of adulthood by late adolescents. Developmental psychology. 1987. Т. 23, № 2. С. 298–307.
38. Rice K. G. Separation-individuation and adjustment to college: a longitudinal study. Journal of counseling psychology. 1992. Т. 39, № 2. С. 203–213
39. Roe A. Early determinants of vocational choice. Journal of counseling psychology. 1957. Т. 4, № 3. С. 212–217.
40. Self, ego, and identity / ред.: D. K. Lapsley, F. C. Power. New York, NY : Springer New York, 1988.
41. Sullivan K., Sullivan A. Adolescent-parent separation. Developmental psychology. 1980. Т. 16, № 2. С. 93–99.
42. Super D. E. The psychology of careers. New York : Harper, 1957. 362 с.
43. Tyson P. The psychoanalytic theories of development: an integration. Yale University Press, 1993. 414 с.
44. Wintre M. G., Yaffe M. First-Year students’adjustment to university life as a function of relationships with parents. Journal of adolescent research. 2000. Т. 15, № 1. С. 9–37.
45. Zingaro J. C. A family systems approach for the career counselor. The personnel and guidance journal. 1983. Т. 62, № 1. С. 24–27.