Методичний супровід впровадження STREAM-освіти в закладі дошкільної освіти
Автор(ка)
Красовська Олена Пилипівна
Ступінь
Магістр
Група
ДОм2-22-1.4з
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра дошкільної освіти
Анотація
Аналіз досліджень і публікацій, визначення, теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов методичного супроводу впровадження STREAM-освіти в освітній процес закладу дошкільної освіти.
Зміст
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
1.1. Науково-теоретичні підходи до визначення методичного супроводу освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.
1.2. STREAM-освіта дітей дошкільного віку як інноваційна технологія
1.3. Особливості методичного супроводу впровадження STREAM-освіти в ЗДО
Висновки до розділу 1
РОЗДІЛ 2. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ STREM-ОСВІТИ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
2.1.Обґрунтування педагогічних умов впровадження елементів STREAM освіти в ЗДО
2.2. Стан запровадження STREAM-освіти в освітній процес в ході констатувального етапу експерементального дослідження
2.3. Розробка методичного посібника
Висновки до розділу 2
ВИСНОВОК
1.1. Науково-теоретичні підходи до визначення методичного супроводу освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.
1.2. STREAM-освіта дітей дошкільного віку як інноваційна технологія
1.3. Особливості методичного супроводу впровадження STREAM-освіти в ЗДО
Висновки до розділу 1
РОЗДІЛ 2. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ STREM-ОСВІТИ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
2.1.Обґрунтування педагогічних умов впровадження елементів STREAM освіти в ЗДО
2.2. Стан запровадження STREAM-освіти в освітній процес в ході констатувального етапу експерементального дослідження
2.3. Розробка методичного посібника
Висновки до розділу 2
ВИСНОВОК
Покликання
1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. К. : Либідь, 2000. 520 с.
2. Андрієвський Б.М. Проблеми готовності шестирічних дітей до навчання в школі. Педагогічний альманах: збірник наукових праць. Херсон: РІПО, 2010. Випуск 5. С. 6–9.
3. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2012. № 7. С. 419.
4. Запорожець А.В. Підготовка дітей до школи. Основи дошкільної педагогіки. 2000. 257 с.
5. Крутій К.Л., Стеценко І.Б. Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеграції та методичні поради. Зима-білосніжка. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2017. 124 с.
6. Крутій К.Л., Грицишина Т.І. STREAM-освіта дошкільнят: виховуємо культуру інженерного мислення. Дошкільне виховання. 2016. №1. С. 377.
7. Стеценко І. Конструюємо математичні казки. Дошкільне виховання. 2015. № 9. С. 13–15.
8. Стеценко І. ЛЕГО-конструювання як компонент STREAM-освіти для дошкільників. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2016. № 5. С. 37–41.
9. Стеценко І. Фрактали: математика, мистецтво, винахідництво. Дошкільне виховання. 2016. № 1. С. 419.
10. Сухенко І. Використання LEGO-конструювання в освітньому процесі ДНЗ. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. № 2. С. 15-17.
11. STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт : альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дошкільників / автор. колектив ; наук. керівник К.Л. Крутій. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2018. 146 с.
12. STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт: альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дошкільників / автор. колектив; наук. керівник К.Л. Крутій. Запоріжжя: ТОВ ЛІПС ЛТД, 2018. 146 с.
13. Гавриш Н.В. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти. Вісник Дніпропетровського університету економіки та права ім. Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2011. № 1 (1). С. 16‒20.
14. Демидова Ю. Конструктивна діяльність як фактор інтеграції пізнавальних, естетичних та практичних задач. Теорія і практика естетичного виховання в умовах соціокультурної трансформації: Зб. наук. праць. Бердянськ: БДПУ, 2006. № 2. С. 60‒67.
15. Дорошенко З.П. дошкільні технології. Презентаційні матеріали Всеукраїнського проблемного науково-практичного семінару «Світ дитинства: збереження дитячої субкультури та якість освіти».
URL:https://drive.google.com/file/d/0B3jQkMEsTAsPb2N...
16. Жерносек І. П. Науково-методична робота в начальних закладах системи загальної середньої освіти / Іван Пилипович Жерносек. К.: Київ. обл. ін-т післядиплом. освіти пед. кадрів, 2000. С.122.
17. Жерносек І. П. Удосконалення науково-методичної роботи в сучасних загальноосвітніх школах, ліцеях і гімназіях: [монографія] / /Іван Пилипович Жерносек. К.: [б.в.], 2001.С.202
18. Заброцький М.М. Основи геріатричної психології: навч. Довідник Тернопіль: Богдан хрестоматія, 2004. 112 с.
19. Іванчук Л.І. Пошуково-дослідницька діяльність як засіб пізнавальної активності дошкільників: навчально-методичний посібник. Хмельницький: ДНЗ, 2017. № 11. 89 с.
20. Крутій К. Інтеграція в дошкільній освіті як інноваційне явище або що потрібно знати про інтеграцію. дошкільна освіта 2018. № 7. С. 2–3.
21. Крутій К., Грицишина Т. STREAM виховання дітей дошкільного віку: виховуємо культуру технічного мислення. дошкільна освіта 2016. № 1. С. 3–7.
22. Крутій К., Стеценко І. STREAM-освіта: розвиваємо критичне мислення дошкільнят. Дошкільне виховання. 2020. № 3. С. 3‒8.
23. Киць Г. STREAM-освіта як напрям модернізації освітнього середовища закладу дошкільної освіти. Збірник матеріалів ІХ Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції «Вектор пошуку в сучасному освітньому просторі» (м. Луцьк, 23 грудня 2020 року). Луцьк: Волиньполіграф, 2020. С. 103‒105.
24. Кузьменко В.У. Розвиток індивідуальності дитини 3-7 років: монографія. К: ПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. 354 с.
25. Кулачківська С.Є. Я – дошкільник. Вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку. К.: Нора-прінт, 1996. 107 с.
26. Кульчицька О.І. Психологічні особливості дітей дошкільного віку: методичні рекомендації. Обдарована дитина : науково-практичний освітньопопулярний журнал для педагогів, батьків та дітей. 2004. № 7. С. 14‒28.
27. Лисенко Н.В. Педагогіка українського дошкілля: навч. посібник. 2 ге вид., доп. К.: Слово, 2010. 360 с.
28. Метод проектів у діяльності дошкільного закладу / уклад. Л.А. Швайка. Харків: Вид. група «Основа», 2010. 203 с.
29. Морозова Н.Г., Тихеєва Е.І. Дошкільний вік: сенсорний розвиток і виховання. Дошкільне виховання. 1993. № 5. С. 54‒55.
30. Наказ МОН України від 13.04.2018 №366 «Про реалізацію інноваційного освітнього проекту всеукраїнського рівня за темою «Я – дослідник» на 2018-2021 роки». URL: https://drive.google.com/file/d/13ChEuoWObPzpEmD... https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/60595/
31. Олійник В.В., Даніленко Л.І. Професійне зростання педагогічних працівників: організаційно - педагогічний аспект // Методист. 2003. № 3. С. 2-5.
32. Пеккер Т.В. Програма розвитку конструктивних здібностей у дітей дошкільного віку «ЛЕГО-конструювання». Київ, 2010. 62 с
33. Поніманська Т.І. Моральне виховання дошкільників К.: Вища школа, 2005. 150 с.
34. Програма розвитку дитини від 2 до 6 років та методичні рекомендації. «Безмежний світ гри з LEGO» / В.Ю. Близнюк, О.П. Борук, В.Ю. Рома та ін. Київ, 2016. 140 с.
35. Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія: навч. посіб. К.:
Академвидав, 2006. 360 с.
36. Стеценко І. STREAM-освіта: математичне дослідження. Дошкільне виховання. 2018. № 4. С. 13‒15.
37. Стеценко І. STREAM-освіта: техніка+мистецтво. Дошкільне виховання. 2016. № 12. С. 14‒17.
38. Стеценко І. Досліди в мистецтві. Дошкільне виховання. 2019. № 12. С. 20‒23.
39. Стеценко І. Обґрунтування необхідності переходу від STEM-освіти до STREAM-освіти в дошкільному віці. URL: http://ukrdeti.com/wpcontent/uploads/2017/01Ст...
40. Cтрижак О.Є., Сліпухіна І.А., Полісун Н.І., Чернецький І.С. STEMосвіта: основні дефініції. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 62. № 6. С. 16‒33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_62_6_4
41. Сухенко І. Використання LEGO-конструювання в освітньому процесі ДНЗ. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. № 2. С. 15‒17.
42. Сучасне заняття в дошкільному закладі: навч.-метод. посіб. / за ред. Н.В. Гавриш; авт. кол.: Н.В. Гавриш, О.О. Ліннік, Н.В. Губанова. Луганськ: Альма-матер, 2007. 496 с.
43. Управління проектами в закладах освіти: навч.-метод. посіб. / за ред. Л.А. Онищук, О.В. Онопрієнко, О.О. Клокуна. Київ, 2004. 250 с.
44. Харченко А.А. Інтеграція як освітня стратегія модернізації дошкільної освіти: зб. наук. пр. / ред. кол.: В.І. Очеретянко. Хмельницький: ХОІППО, 2019. 550 с.
45. Шалда Н. Упроваджуємо STREAM-освіту. Дошкільне виховання.
2020. № 3. С. 9‒13.
46. Зайцева Л. Світ у вимірі математики /Л. Зайцева // Дошкільне виховання. 2017. № 12. C. 2 – 3
47. Коваленко О., Сапрунова О. STEM-освіта: досвід упровадження в країнах ЄС та США. Рідна школа. 2016. № 4. С. 46–49.
48. Корнієнко О. Р. Про актуальність запровадження STEM-навчання в Україні. URL:http:elenakornienko.blogspot.com/2016/02/stem.html
49. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. К.: Академвидав, 2004. С. 56–72.
50. Засенко В. Спеціальна освіта: кроки до змін. Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1. С. 7–12.
51. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. /О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За ред. О. М. Пєхоти. К.: Видавництво А.С.К., 2003. 255 с.
52. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14278/1/Krutii.pdf
53. STEM-освіта: шляхи запровадження, актуальні питання та перспективи. URL: https://imzo.gov.ua/2016/12/09/stem-osvita-shlya...
54. Методичні рекомендації з впровадження STREAM-освіти в дошкільних закладах. Міністерство освіти і науки України, 2019.
55. Дубровіна І.В., Чепурна О.В. Концепція впровадження STREAM-освіти в дошкільному закладі. Дошкільне виховання. 2020. № 3. С. 42-46.
56. Шмідт К.І. STREAM-освіта: особливості впровадження в дошкільному віці. Дошкільне виховання. 2018. № 9. С. 50-54.
57. Ковальова О.В. Формування ключових компетентностей у дітей через STREAM-підхід. Початкова школа. 2021. № 2. С. 22-26.
58. Методика впровадження STREAM-освіти в дошкільному закладі: практичний посібник для вихователів. Запоріжжя: ТОВ "Видавництво "Новий Шлях", 2022.
59. Деева О.М. STREAM-освіта як основа розвитку творчих здібностей дошкільників. Вихователь-методист. 2023. № 5. С. 14-19.
60. Методичні рекомендації щодо використання STEM-технологій у дошкільному навчальному закладі. Київ : Український науково-методичний центр розвитку системи дошкільної освіти, 2020.
61. Педагогічна майстерність вихователя: інноваційні підходи. Київ : Видавничий дім "Освіта", 2019. 320 с.
62. Роздробуй Т.В. STREAM-освіта в системі дошкільної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. № 3. С. 65-70.
63. Синютіна Т.В. Технології розвитку STEM-компетентностей у дошкільників. Дошкільне виховання. 2018. № 9. С. 32-36.
64. Уроки STEM-освіти для дошкільників: колективна монографія. Запоріжжя : Видавничий дім "КОРТ", 2019. 190 с.
65. Чумаєва Н.В. Методика формування інтересу у дошкільників до STEM-освіти. Дошкільне виховання. 2017. № 5. С. 28-32.
66. Шевченко І.М. Інтегрований підхід у навчанні дошкільників. Київ: Видавництво "Ранок", 2015. 240 с.
67. Уманець О.О. STREAM-освіта в дошкільному навчальному закладі: методичні рекомендації. Київ: Видавничий дім "Освіта", 2021.
68. Мельник М.В. Інноваційні форми та методи роботи вихователя-методиста у ЗДО. Педагогічний процес: теорія і практика. 2019. № 2. С. 45-51.
69. Ткаченко О.М. Розвиток творчих здібностей дітей у процесі STEM-освіти. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія "Педагогіка, психологія, філософія". 2018. № 289. С. 53-60.
70. Полатайко О.І. Використання технології STEAM у дошкільному навчанні. Педагогічний процес: теорія і практика. 2020. № 1. С. 73-77.
71. Мартиненко О.В. STEM-освіта як шлях до розвитку критичного мислення у дошкільників. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія "Педагогічні науки". 2017. № 1. С. 55-59.
72. Данилова Т.Г. Ігрові технології у вихованні STEM-компетентностей дітей дошкільного віку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія "Педагогічні науки". 2018. № 1(2). С. 68-73.
73. Тимощук С.В. Основи STEM-освіти. Київ : Видавництво "Генеза", 2016. 208 с.
74. Коваленко Н.О. Методика використання STEM-технологій у дошкільній освіті. Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Т. Шевченка. Серія "Педагогічні науки". 2019. Випуск 39. С. 155-160.
75. Гордієнко Ю.В. Розвиток STEM-компетентностей у дошкільників засобами інтегрованого навчання. Нові технології навчання. 2020. № 3(102). С. 127-130.
76. Соколова Н.М. "Методика викладання STREAM-освіти в дошкільному навчальному закладі". Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Тараса Шевченка. 2019. № 8. С. 97-101.
77. Федоренко В.І. "Роль STREAM-освіти у розвитку творчого потенціалу дітей дошкільного віку". Педагогічний процес: теорія та практика. 2020. № 1. С. 92-98.
78. Шевченко І.М. "Стимулювання інноваційних уявлень дітей старшого дошкільного віку в процесі STREAM-освіти". Теорія і практика сучасної педагогічної науки. 2018. № 4. С. 76-81.
79. Горячкина Т.В. "Методика викладання STREAM-освіти в дошкільному навчальному закладі". Шлях освіти. 2021. № 2. С. 62-66.
80. Колесник Т.О. "Особливості впровадження STREAM-освіти в дошкільному навчальному закладі". Педагогічний дискурс. 2020. № 4. С. 115-123.
81. Мельник Л.О. "Методика організації проектної діяльності в рамках STREAM-освіти". Вісник післядипломної освіти. 2017. № 3. С. 49-55.
82. Носенко Т.І. "Структура та зміст STREAM-освіти в дошкільному закладі". Педагогічна освіта і наука. 2019. № 2. С. 81-85.
83. Савченко О.М. "Розвиток когнітивних умінь учнів дошкільного віку в контексті STREAM-освіти". Міжнародний журнал педагогічних досліджень. 2018. № 5-6. С. 74-79.
84. Третякова Л.М. "Особливості використання інтерактивних технологій у STREAM-освіті". Новітня педагогічна наука. 2020. № 1. С. 84-89.
85. Черненко О.В. "Використання STEM-принципів у дошкільному навчальному процесі". Вісник Запорізького національного університету. Серія "Педагогіка". 2017. № 2 (40). С. 94-98.
2. Андрієвський Б.М. Проблеми готовності шестирічних дітей до навчання в школі. Педагогічний альманах: збірник наукових праць. Херсон: РІПО, 2010. Випуск 5. С. 6–9.
3. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2012. № 7. С. 419.
4. Запорожець А.В. Підготовка дітей до школи. Основи дошкільної педагогіки. 2000. 257 с.
5. Крутій К.Л., Стеценко І.Б. Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеграції та методичні поради. Зима-білосніжка. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2017. 124 с.
6. Крутій К.Л., Грицишина Т.І. STREAM-освіта дошкільнят: виховуємо культуру інженерного мислення. Дошкільне виховання. 2016. №1. С. 377.
7. Стеценко І. Конструюємо математичні казки. Дошкільне виховання. 2015. № 9. С. 13–15.
8. Стеценко І. ЛЕГО-конструювання як компонент STREAM-освіти для дошкільників. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2016. № 5. С. 37–41.
9. Стеценко І. Фрактали: математика, мистецтво, винахідництво. Дошкільне виховання. 2016. № 1. С. 419.
10. Сухенко І. Використання LEGO-конструювання в освітньому процесі ДНЗ. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. № 2. С. 15-17.
11. STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт : альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дошкільників / автор. колектив ; наук. керівник К.Л. Крутій. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2018. 146 с.
12. STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт: альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дошкільників / автор. колектив; наук. керівник К.Л. Крутій. Запоріжжя: ТОВ ЛІПС ЛТД, 2018. 146 с.
13. Гавриш Н.В. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти. Вісник Дніпропетровського університету економіки та права ім. Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2011. № 1 (1). С. 16‒20.
14. Демидова Ю. Конструктивна діяльність як фактор інтеграції пізнавальних, естетичних та практичних задач. Теорія і практика естетичного виховання в умовах соціокультурної трансформації: Зб. наук. праць. Бердянськ: БДПУ, 2006. № 2. С. 60‒67.
15. Дорошенко З.П. дошкільні технології. Презентаційні матеріали Всеукраїнського проблемного науково-практичного семінару «Світ дитинства: збереження дитячої субкультури та якість освіти».
URL:https://drive.google.com/file/d/0B3jQkMEsTAsPb2N...
16. Жерносек І. П. Науково-методична робота в начальних закладах системи загальної середньої освіти / Іван Пилипович Жерносек. К.: Київ. обл. ін-т післядиплом. освіти пед. кадрів, 2000. С.122.
17. Жерносек І. П. Удосконалення науково-методичної роботи в сучасних загальноосвітніх школах, ліцеях і гімназіях: [монографія] / /Іван Пилипович Жерносек. К.: [б.в.], 2001.С.202
18. Заброцький М.М. Основи геріатричної психології: навч. Довідник Тернопіль: Богдан хрестоматія, 2004. 112 с.
19. Іванчук Л.І. Пошуково-дослідницька діяльність як засіб пізнавальної активності дошкільників: навчально-методичний посібник. Хмельницький: ДНЗ, 2017. № 11. 89 с.
20. Крутій К. Інтеграція в дошкільній освіті як інноваційне явище або що потрібно знати про інтеграцію. дошкільна освіта 2018. № 7. С. 2–3.
21. Крутій К., Грицишина Т. STREAM виховання дітей дошкільного віку: виховуємо культуру технічного мислення. дошкільна освіта 2016. № 1. С. 3–7.
22. Крутій К., Стеценко І. STREAM-освіта: розвиваємо критичне мислення дошкільнят. Дошкільне виховання. 2020. № 3. С. 3‒8.
23. Киць Г. STREAM-освіта як напрям модернізації освітнього середовища закладу дошкільної освіти. Збірник матеріалів ІХ Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції «Вектор пошуку в сучасному освітньому просторі» (м. Луцьк, 23 грудня 2020 року). Луцьк: Волиньполіграф, 2020. С. 103‒105.
24. Кузьменко В.У. Розвиток індивідуальності дитини 3-7 років: монографія. К: ПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. 354 с.
25. Кулачківська С.Є. Я – дошкільник. Вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку. К.: Нора-прінт, 1996. 107 с.
26. Кульчицька О.І. Психологічні особливості дітей дошкільного віку: методичні рекомендації. Обдарована дитина : науково-практичний освітньопопулярний журнал для педагогів, батьків та дітей. 2004. № 7. С. 14‒28.
27. Лисенко Н.В. Педагогіка українського дошкілля: навч. посібник. 2 ге вид., доп. К.: Слово, 2010. 360 с.
28. Метод проектів у діяльності дошкільного закладу / уклад. Л.А. Швайка. Харків: Вид. група «Основа», 2010. 203 с.
29. Морозова Н.Г., Тихеєва Е.І. Дошкільний вік: сенсорний розвиток і виховання. Дошкільне виховання. 1993. № 5. С. 54‒55.
30. Наказ МОН України від 13.04.2018 №366 «Про реалізацію інноваційного освітнього проекту всеукраїнського рівня за темою «Я – дослідник» на 2018-2021 роки». URL: https://drive.google.com/file/d/13ChEuoWObPzpEmD... https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/60595/
31. Олійник В.В., Даніленко Л.І. Професійне зростання педагогічних працівників: організаційно - педагогічний аспект // Методист. 2003. № 3. С. 2-5.
32. Пеккер Т.В. Програма розвитку конструктивних здібностей у дітей дошкільного віку «ЛЕГО-конструювання». Київ, 2010. 62 с
33. Поніманська Т.І. Моральне виховання дошкільників К.: Вища школа, 2005. 150 с.
34. Програма розвитку дитини від 2 до 6 років та методичні рекомендації. «Безмежний світ гри з LEGO» / В.Ю. Близнюк, О.П. Борук, В.Ю. Рома та ін. Київ, 2016. 140 с.
35. Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія: навч. посіб. К.:
Академвидав, 2006. 360 с.
36. Стеценко І. STREAM-освіта: математичне дослідження. Дошкільне виховання. 2018. № 4. С. 13‒15.
37. Стеценко І. STREAM-освіта: техніка+мистецтво. Дошкільне виховання. 2016. № 12. С. 14‒17.
38. Стеценко І. Досліди в мистецтві. Дошкільне виховання. 2019. № 12. С. 20‒23.
39. Стеценко І. Обґрунтування необхідності переходу від STEM-освіти до STREAM-освіти в дошкільному віці. URL: http://ukrdeti.com/wpcontent/uploads/2017/01Ст...
40. Cтрижак О.Є., Сліпухіна І.А., Полісун Н.І., Чернецький І.С. STEMосвіта: основні дефініції. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 62. № 6. С. 16‒33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_62_6_4
41. Сухенко І. Використання LEGO-конструювання в освітньому процесі ДНЗ. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. № 2. С. 15‒17.
42. Сучасне заняття в дошкільному закладі: навч.-метод. посіб. / за ред. Н.В. Гавриш; авт. кол.: Н.В. Гавриш, О.О. Ліннік, Н.В. Губанова. Луганськ: Альма-матер, 2007. 496 с.
43. Управління проектами в закладах освіти: навч.-метод. посіб. / за ред. Л.А. Онищук, О.В. Онопрієнко, О.О. Клокуна. Київ, 2004. 250 с.
44. Харченко А.А. Інтеграція як освітня стратегія модернізації дошкільної освіти: зб. наук. пр. / ред. кол.: В.І. Очеретянко. Хмельницький: ХОІППО, 2019. 550 с.
45. Шалда Н. Упроваджуємо STREAM-освіту. Дошкільне виховання.
2020. № 3. С. 9‒13.
46. Зайцева Л. Світ у вимірі математики /Л. Зайцева // Дошкільне виховання. 2017. № 12. C. 2 – 3
47. Коваленко О., Сапрунова О. STEM-освіта: досвід упровадження в країнах ЄС та США. Рідна школа. 2016. № 4. С. 46–49.
48. Корнієнко О. Р. Про актуальність запровадження STEM-навчання в Україні. URL:http:elenakornienko.blogspot.com/2016/02/stem.html
49. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. К.: Академвидав, 2004. С. 56–72.
50. Засенко В. Спеціальна освіта: кроки до змін. Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1. С. 7–12.
51. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. /О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За ред. О. М. Пєхоти. К.: Видавництво А.С.К., 2003. 255 с.
52. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14278/1/Krutii.pdf
53. STEM-освіта: шляхи запровадження, актуальні питання та перспективи. URL: https://imzo.gov.ua/2016/12/09/stem-osvita-shlya...
54. Методичні рекомендації з впровадження STREAM-освіти в дошкільних закладах. Міністерство освіти і науки України, 2019.
55. Дубровіна І.В., Чепурна О.В. Концепція впровадження STREAM-освіти в дошкільному закладі. Дошкільне виховання. 2020. № 3. С. 42-46.
56. Шмідт К.І. STREAM-освіта: особливості впровадження в дошкільному віці. Дошкільне виховання. 2018. № 9. С. 50-54.
57. Ковальова О.В. Формування ключових компетентностей у дітей через STREAM-підхід. Початкова школа. 2021. № 2. С. 22-26.
58. Методика впровадження STREAM-освіти в дошкільному закладі: практичний посібник для вихователів. Запоріжжя: ТОВ "Видавництво "Новий Шлях", 2022.
59. Деева О.М. STREAM-освіта як основа розвитку творчих здібностей дошкільників. Вихователь-методист. 2023. № 5. С. 14-19.
60. Методичні рекомендації щодо використання STEM-технологій у дошкільному навчальному закладі. Київ : Український науково-методичний центр розвитку системи дошкільної освіти, 2020.
61. Педагогічна майстерність вихователя: інноваційні підходи. Київ : Видавничий дім "Освіта", 2019. 320 с.
62. Роздробуй Т.В. STREAM-освіта в системі дошкільної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. № 3. С. 65-70.
63. Синютіна Т.В. Технології розвитку STEM-компетентностей у дошкільників. Дошкільне виховання. 2018. № 9. С. 32-36.
64. Уроки STEM-освіти для дошкільників: колективна монографія. Запоріжжя : Видавничий дім "КОРТ", 2019. 190 с.
65. Чумаєва Н.В. Методика формування інтересу у дошкільників до STEM-освіти. Дошкільне виховання. 2017. № 5. С. 28-32.
66. Шевченко І.М. Інтегрований підхід у навчанні дошкільників. Київ: Видавництво "Ранок", 2015. 240 с.
67. Уманець О.О. STREAM-освіта в дошкільному навчальному закладі: методичні рекомендації. Київ: Видавничий дім "Освіта", 2021.
68. Мельник М.В. Інноваційні форми та методи роботи вихователя-методиста у ЗДО. Педагогічний процес: теорія і практика. 2019. № 2. С. 45-51.
69. Ткаченко О.М. Розвиток творчих здібностей дітей у процесі STEM-освіти. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія "Педагогіка, психологія, філософія". 2018. № 289. С. 53-60.
70. Полатайко О.І. Використання технології STEAM у дошкільному навчанні. Педагогічний процес: теорія і практика. 2020. № 1. С. 73-77.
71. Мартиненко О.В. STEM-освіта як шлях до розвитку критичного мислення у дошкільників. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія "Педагогічні науки". 2017. № 1. С. 55-59.
72. Данилова Т.Г. Ігрові технології у вихованні STEM-компетентностей дітей дошкільного віку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія "Педагогічні науки". 2018. № 1(2). С. 68-73.
73. Тимощук С.В. Основи STEM-освіти. Київ : Видавництво "Генеза", 2016. 208 с.
74. Коваленко Н.О. Методика використання STEM-технологій у дошкільній освіті. Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Т. Шевченка. Серія "Педагогічні науки". 2019. Випуск 39. С. 155-160.
75. Гордієнко Ю.В. Розвиток STEM-компетентностей у дошкільників засобами інтегрованого навчання. Нові технології навчання. 2020. № 3(102). С. 127-130.
76. Соколова Н.М. "Методика викладання STREAM-освіти в дошкільному навчальному закладі". Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Тараса Шевченка. 2019. № 8. С. 97-101.
77. Федоренко В.І. "Роль STREAM-освіти у розвитку творчого потенціалу дітей дошкільного віку". Педагогічний процес: теорія та практика. 2020. № 1. С. 92-98.
78. Шевченко І.М. "Стимулювання інноваційних уявлень дітей старшого дошкільного віку в процесі STREAM-освіти". Теорія і практика сучасної педагогічної науки. 2018. № 4. С. 76-81.
79. Горячкина Т.В. "Методика викладання STREAM-освіти в дошкільному навчальному закладі". Шлях освіти. 2021. № 2. С. 62-66.
80. Колесник Т.О. "Особливості впровадження STREAM-освіти в дошкільному навчальному закладі". Педагогічний дискурс. 2020. № 4. С. 115-123.
81. Мельник Л.О. "Методика організації проектної діяльності в рамках STREAM-освіти". Вісник післядипломної освіти. 2017. № 3. С. 49-55.
82. Носенко Т.І. "Структура та зміст STREAM-освіти в дошкільному закладі". Педагогічна освіта і наука. 2019. № 2. С. 81-85.
83. Савченко О.М. "Розвиток когнітивних умінь учнів дошкільного віку в контексті STREAM-освіти". Міжнародний журнал педагогічних досліджень. 2018. № 5-6. С. 74-79.
84. Третякова Л.М. "Особливості використання інтерактивних технологій у STREAM-освіті". Новітня педагогічна наука. 2020. № 1. С. 84-89.
85. Черненко О.В. "Використання STEM-принципів у дошкільному навчальному процесі". Вісник Запорізького національного університету. Серія "Педагогіка". 2017. № 2 (40). С. 94-98.