Самодіяльні вільні ігри як засіб виховання взаємодопомоги дітей старшого дошкільного віку


Автор(ка)
Топчієнко Наталія Геннадіївна

Ступінь
Магістр

Група
ДОм1-23-4.д

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра дошкільної освіти


Анотація

В умовах сьогодення особливого значення набувають особистісні якості та соціальні навички. Однією із важливих моральних якостей у взаємодії з соціумом є взаємодопомога, що формується на основі моральних цінностей, таких як доброта, чесність, співчуття, відповідальність тощо.
Аналіз наукової літератури свідчить, що ефективна взаємодія щодо виховання взаємодопомоги передбачає використання гри у освітньому процесі, зокрема, самодіяльної вільної гри. Водночас психологи та педагоги зауважують, що протягом останніх років гра дітей збідніла. Ігри з гаджетами потрохи «витісняють» самостійні ігри дітей, а ігри за ініціативою дорослих часто перетворюються на чергове заняття. Особливо слід зауважити, що часто вихователі не супроводжують дитячі ігри, а керують ними: вказують дитині, що і як їй робити, у що й чим грати. При цьому знижується не лише педагогічний влив таких ігор, а й інтерес дітей до ігрової діяльності загалом. Граючись самостійно діти вивчають навколишній світ, вчаться спілкуватися, комунікувати, дружити, взаєморозуміти, взаємоповажати та взаємодопомагати.
Відповідно до аналізу праць науковців, визначено ключові поняття дослідження, такі як: взаємодопомога, самодіяльна вільна гра, сюжетно-рольова гра, а також з’ясовано особливості розвитку дітей старшого дошкільного віку.
Для оцінювання рівня сформованості взаємодопомоги у дітей старшого дошкільного віку були встановлені три основні критерії: емоційний, когнітивний і діяльнісний. Кожен із цих критеріїв охоплює окремі аспекти розвитку дитини, що дозволяє оцінити її здатність до співпраці, прояву емпатії та ефективної взаємодії. На основі зазначених критеріїв і відповідних їм показників було виокремлено три рівні комунікативної активності: високий, середній та низький.
На основі зібраних даних створено вебресурс під назвою «Педагогічна Майстерня. Розвиток взаємодопомоги дітей старшого дошкільного віку засобом самодіяльної вільної гри». Структура сайту включає п’ять розділів: головну сторінку, інформаційний розділ, рубрику з корисними порадами, алгоритм підготовки вихователів до проведення сюжетно-рольових ігор та перелік використаної літератури. Цей вебресурс не лише підтримує педагогів у їхній роботі, але й сприяє підвищенню їхньої кваліфікації, пропонуючи інноваційний підхід до розвитку ключових соціальних і моральних якостей у дітей.

Зміст

ВСТУП
І. IНФОРМAЦIЙНИЙ БЛOК.
Теоретичні засади виховання взаємодопомоги дітей старшого дошкільного віку засобом самодіяльних вільних ігор
ІІ. ДИДAКТИЧНO-МEТOДИЧНИЙ БЛOК.
Діагностика рівня виховання взаємодопомоги у дітей старшого дошкільного віку
ІІІ. ТEXНOЛOГIЧНИЙ БЛOК.
Методичне забезпечення виховання взаємодопомоги дітей старшого дошкільного віку засобом самодіяльних вільних ігор
ІV. КOНТPOЛЬНO-OЦIННИЙ БЛOК
Перевірка ефективності методичного забезпечення для виховання взаємодопомоги дітей старшого дошкільного віку засобом самодіяльних вільних ігор
ВИСНОВКИ

Покликання

1. Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності. Київ: Либідь, 2006. 272 с.
2. Борисова З., Бєлєнька Г., Машовець М. Виховання дошкільника в праці. Київ : Віпол, 2010. 112 с.
3. Бурова А. Роль дорослого в розвитку творчих ігор. Дошкільне виховання, 2010. № 1. С. 10-13.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / За ред. В. Т. Бусел. Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
5. Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження / Упоряд: О.Г. Косенчук, І.М. Новик, О.А. Венгловська, Л.В. Куземко. Харків: «Ранок», 2021. 240 с.
6. Державний стандарт дошкільної освіти. Нова редакція (2021). Наказ МОН № 33 від 12.01.2021 року. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/511360___706823
7. Дитина у сучасному соціопросторі: навчальний посібник / Т.О. Піроженко, С.О. Ладивір, К.В. Карасьова [та ін.]; за ред Т.О. Піроженко. Київ- Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 272 с.
8. Енцеклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-33902
9. Ігрова діяльність у дошкільній освіті пʼятирічних дітей (педагогічний супровід до програми «Дитина») : навчально-методичний посібник / Г.В. Беленька, В.М. Вертугіна, Ю.О. Волинець [та ін.] ; за ред. Н.В. Кудикіної. – Київ: ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 220 с.
10. Карасьова К. Формуємо ціннісні орієнтири у грі. Дошкільне виховання, 2015. № 2. С.8-11.
11. Карасьова К.В. Комунікативний складник сюжетно-рольової гри молодших дошкільників. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. Інституту психології ім.Г.С. Костюка АПН України. / За ред. С.Д. Максименка. Київ: Нора-прінт, 2002. Том IV. Ч. 7. С. 93-96.
12. Карасьова К.В., Піроженко Т.О. Світ дитячої гри. Київ: Шкільний світ, 2010. 128 с.
13. Кондратець, І. Дитячі ігри очима дорослих, або навчаємо педагогів бути активними учасниками дитячої гри. Вихователь-методист дошкільного закладу, 2017. Nº2. C.12-21.
14. Корнєєва О. Коли гра на користь. Дошкільне виховання. 2016. № 9. С. 2-3.
15. Косенчук О. Дитина в соціумі. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2021. № 4.
16. Кошелівська О. І. Стимулювання морального вибору дошкільників у процесі педагогічного впливу: дис. канд. пед. наук: 13.00.08 Київ, 2003. 241 с.
17. Кравчук Л.В. Сюжетно-рольова гра як ефективний засіб засвоєння етичних норм дітьми дошкільного віку. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pptp/2009_... •pdf.
18. Крутій К., Деснова І., Замелюк М. Самодіяльна гра дитини дошкільного віку: важливість єдиних термінологічних підходів. URL: http://194.44.189.250/bitstream/123456789/414/1/310-Текст%20статті-579-1-10-20220708.pdf (дата звернення: 25.06.2024).
19. Ладивір С.О. Педпроцес потребує радикальних змін. Дошкільне виховання. 2006. Nº 11. С. 7-9.
20. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років "Дитина". URL: https://f.osvita.city/file/35/osvitnya-programa-ditina-nmc.pdf(дата звернення: 24.04.2024).
21. Педагогічний словник / За ред. М.Д.Ярмаченка. Київ: Пед. думка, 2001. 516 с.
22. Петренко І. О., Соловей Ю. О. Виховання доброзичливого ставлення до однолітків у дітей старшого дошкільного віку. XXІ Всеукраїнська наукова конференція молодих учених, 2019 с. 312-314. URL: https://eprints.cdu.edu.ua/3587/
23. Піроженко Т. Відповідальність дорослого за дитячу гру: стратегічний орієнтир. Вихователь-методист дошкільного закладу, 2017. Nº 2. С. 7-11.
24. Піроженко Т. Відповідальність дорослого за дитячу гру: стратегічний орієнтир. Вихователь-методист дошкільного закладу, 2017. № 2. С. 7-11.
25. Поніманська Т. Дошкільна педагогіка. Київ : Академвидав, 2015. 446 с.
26. Поніманська Т. Роль гри в особистісному розвитку дитини дошкільного віку. Її величність гра (теорія і методика організації дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної та початкової освіти): збірник статей, 2009. С. 22-30.
27. Щербакова К. Рольові ігри як засіб соціалізації дітей старшого дошкільного віку. Черкас. нац. ун-ту ім. Богд. Хмельн., 2019.